Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti / Miss Peregrine's Home for Peculiar Children (71) %

24.01.2019 20:26
JEDNOU VĚTOU
„Dědečkova podivná smrt přiměje Jakea vyrazit na velmi neobvyklou, dobrodružnou výpravu."

OBSAH
Díky tajemným stopám, které Jakeovi zanechá jeho milovaný dědeček, a které poodhalují tajemství jiných světů a doby, Jake objeví kouzelné místo, známé jako sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti. Jeho tajemnost i nebezpečí se začnou prohlubovat, jakmile Jake pozná jeho obyvatele a jejich zvláštní, neuvěřitelné schopnosti, ale i jejich strašlivé nepřátele. Jake nakonec zjistí, že jen jeho vlastní a výjimečná "podivnost" může zachránit jeho nové přátele.(CinemArt CZ)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Tim Burton se zhostil další hororové pohádky, která mu svým příběhem přímo padla do noty. A také je vidět, jak krásně se v tomhle filmu rochní. Například závěrečná scéna v lunaparku je asi ta nejšílenější scéna, kterou Tim Burton kdy připravil v kombinaci obraz a zvuk. Na druhou stranu jsem měl trošku problém s vysvětlením světa. Popravdě jsem se v těch minulostech a přítomnostech trošku ztrácel a ani po několika dnech od shlédnutí jsem si vlastně v hlavě nesrovnal, jak ta dominka Evička ohýbala ten čas. Na druhou stranu jsem dostal přesně to, co jsem chtěl. Tim Burton se v tomto příběhu zase krásně vyřádil se vším všudy a já měl opět možnost si to využít se vší parádou. Začátek filmu v Americe je přesně jak ze světa Střihorukýho Edwarda, jehož narážky se v tomto filmu objeví víc než jen jednou. Stará Anglie je pak přesně tak, jak byste si dokázali z Timova filmu představit. Svízelná, tajuplná, děsopudná. Všechno v jednom. No co víc dodat. Já byl v tomto ohledu náležitě spokojen. Nechápu tu ale zdejší názory evidentně odborných poradců dvorního šaška Ovčáčka, kteří mají pocit, že Tim svými filmy za poslední léta vyčpěl. Rozhodně s tím nesouhlasím. Naopak. Když točí na svoji zodpovědnost a ne na zodpovědnost velkých studií, je stále radost na jeho filmy koukat. (Malarkey) 4*

Kdysi hodně, hodně dávno jsem viděl film Nekonečný příběh, který mě naučil milovat filmy. Uběhlo mnoho let a já viděl spousty krásných filmů, ale i spousty sraček. V posledních letech jsem však začínal mít pocit, že jediná fantazie, které jsou filmařští kouzelníci je vidina nadité peněženky…. Až jednoho dne přišel Sirotčinec a já při něm zase cítil ten dávno zapomenutý pocit, radosti z každého záběru, dětského naivního nadšení z toho co přijde v příštím okamžiku. Pasáž kdy Jake poprvé prochází sirotčincem a poznává podivnosti podivných děti mohla být klidně nekonečná, protože tolik nápadů, originálních i vtipných momentů na sekundu jsem snad v žádným filmu neviděl. Za všechny zmíním jeden, zahradnický odkaz na Střihorukýho Edvarda, pád veverky, hraní fotbalu, neříkal jsem jeden ? Film nenudí ani chvíli, šikovně střídá dynamické a vyprávěcí pasáže. Některé scény, třeba když se děti potápí k lodi, budu mít v paměti ještě hodně dlouho, něco tak nádherně nasnímaného se nevidí každej den. Takže s euforií a totálním nadšením se dostáváme do finále, do finále který chci vidět ještě jednou, dvakrát, třikrát, no zkrátka budu ho chtít vídat po každý, když na mě přijdou chmurný myšlenky, že jsme ztratili tu krásnou dětskou schopnost snít, představovat si a věřit ve vítězství dobra. Jsem nadšený z toho, že v době filmařských nejistot, tu přece jen jednu jistotu máme, Tima Burtuna, díky za to Time ! A vlastně ještě jedna jistota, Evička je nejkrásnější a nejlepší herečka na světě. (Enšpígl) 5*

Sirotčinec slečny Peregrinové pro nadanou mládež:) Tim Burton nikdy nepatřil mezi mé nejoblíbenější režiséry, jeho osobitý, weird-bizarre-dark-colourful styl a přínos kinematografii je však nezpochybnitelný. Zvláště v posledních letech jsem už měla dojem, že se s ním stalo to stejné, co třeba s Tarantinem. Začali být nechutně mainstreamoví a komerční. Jakoby tak trochu přišli o svou vlastní "nezávislou" osobnost, tvůrčí svobodu a nevázanost. Začali dělat víc filmy pro masy, dle Hollywoodu, začali do nich vrážet mega rozpočty a ohromný marketing. Člověk si tak jen povzdechl a zavzpomínal na Tarantinovy Gaunery, Kill Billa a na Burtonova Střihorukého Edwarda. Filmy natřískané prachama a CGI, ale už tak nějak celkově nabubřelé, a prázdné. Proto jsem se trochu obávala i slečny Peregrinové. Už jsem viděla tu pestrobarevnou omalovánku, na pozadí zeleného plátna:) Rozčarování však bylo nečekané a velmi příjemné. Vůbec jsem nepoznávala Burtonův typický rukopis. Nekřičelo na mě zelené plátno z každého záběru, jak jsem čekala. Tento Tim Burton je velmi decentní a umírněný. Překvapil mě. Předlohu jsem nečetla, ale snímek se mi moc líbil. Obsazení je perfektní. Asa (mám slabost pro černovlasé chlapce s blue eyes:), se od Chlapce v pruhovaném pyžamu opravdu hodně vytáhl:) i herecky posunul. A Eva Green je královna temných a podivných rolí. Krásná hudba a nádherné lokace. Člověk si zde může povšimnout několika odkazů ke kultovním filmům. Já našla X-Meny, Harryho Pottera, Armádu temnot a ti děsiví tvorové mi připomínali kreatury z šílené Frankenstein's Army. A Samuel L. Jackson dokonce řekne něco o očích, takže Nick Fury je jasný:) Potěšila mě loutková animace v začátku filmu, jako ze starých dob, Švankmajer by i zaplesal. A kolotočový monster battle je epický:) Sirotčinec slečny Peregrinové je jediný film, který jsem ze všech Burtonových děl zhlédla v kině. A jsem moc ráda, že to byl právě tento. (Aluska88) 4*

VELKÁ RECENZE
O tom, že k režiséru Timu Burtonovi nemám tak nadšený vztah jako většina lidí, jsem mluvil už mnohokrát, a tak to tu moc opakovat nechci. Jeho poslední filmy ale musely i jim naznačit, že milovaný tvůrce pohádek pro dospělé, krásných a zároveň i trošku děsivých příběhů a několika klasik už přestává malinko stíhat. Upoutávky na Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti však působily dost dobře na to, abych se začal těšit i já. Rovnou řeknu, že výsledek moje očekávání nenaplnil, ale myslím, pravověrné burtonovské fandy to bude vyloženě bolet.
Z adaptace prvního dílu knižní série knižní série Ransoma Riggse totiž vylezla jen další unylá fantasy pro trochu odrostlejší děcka, která nemá žánru co nabídnout. A to přinejlepším. Burton tentokrát dorazil bez Deppa, Heleny Bonham Carter a dokonce mu ani neskládal hudbu Danny Elfman. Jsem za to rád, protože koukat se na jejich namaskované ksichty a poslouchat hudbu, která vykrádá sama sebe, mě už fakt moc nebavilo. Teď to vypadalo, že se režisér zase bude po dlouhé době muset snažit vymyslet něco nového. Bohužel to nedělá a Sirotčinec tak většinu stopáže (mimochodem fakt hodně přepálené) působí, jako kdyby na něj Burton kašlal, nebo jako že na to už jednoduše nemá a dovede do světa vypustit jen zoufale obyčejnou podívanou.
Osobitost je totiž to poslední, co byste v Sirotčinci slečny Peregrinové mohli najít. Nemyslím teď tu burtonovskou osobitost, ale jakoukoliv. Film nemá nic, čím by se odlišil od věcí jako Nádherné bytosti a dalších podobných věcí, na něž se zapomnělo pár týdnů po jejich premiéře. Je unavující jak jak se během těch 128 minut neobjeví jediná scéna, jediný moment, který by skutečně stál za zapamatování. Vypadá to celkem pěkně, aby taky ne, když to celé stálo přes sto milionů, Burton ovšem nedovede prodat nic z příběhu ani z postav.
Prakticky vždycky budete vědět, co se stane v následující čtvrthodině, na překvapenínedojde a pokud jste viděli nebo četli pár podobných příběhů, máte pokaždé před tvůrci náskok. Sirotčinci slečny Peregrinové se navíc daří první hodinu přešlapovat na místě a celé se to táhne tak, že možná nebude úplně snadné odolat spánku. A pak, když už by se mělo začít něco dít, je většina věcí povážlivě odfláknutá. O partě dětských hrdinů s podivnými schopnostmi se s trochou nadsázky mluví jako o fantasy X-Menech, ale něco předvedou tak tři, čtyři hrdinové, zbytek jen běhá okolo a občas provede něco, co není moc zajímavé. Film se místo toho věnuje ne zrovna uvěřitelné love story dost otravného Asy Butterfielda a vykulené Elly Purnell. Ani jeden z nich není extra dobrý herec, takže dost zamrzí, že kradou prostor Evě Green, které jako obvykle stačí stát a tvářit se elegantně.
Burtona jako takového poznáte snad jen z povedeného designu monster a z jedné skoro až švankmajerovsky bizarní akční scény. Ale jinak celý film jednoduše působí jako další z mnoha podobných věcí, které jdou do kin jen proto, že o knížce před nedávnem mluvila celkem velká spousta lidí. Je to jen další z mnoha „produktů“, jenž vznikl pouze proto, že předloha se stala celkem populární a mohlo by na to přijít dost lidí. A to evidentně všem stačilo. Proč je nejvtipnější postavou hlavní záporák? Proč si hrdinové přizpůsobují pravidla světa podle toho, co vyhovuje zrovna jim a nikoho moc nezajímá, že film v půlce regulérně přestane dávat smysl? Proč se to celé chvilku tváři jako smutná romance, potom se hraje na hororovou vlnu, kterou děcka nemusí kvůli fakt hnusným potvorám rozdýchat?
Ve svých silnějších momentech je Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti neškodná pohádka s trošku divnými hrdiny a okoukaným příběhem. Bohužel až příliš často sklouzává do beztvarého bizáru, který si není jistý vlastním žánrem ani pravidly, podle nichž chce hrát. A výsledkem je ta veleprůměrná fantasy podívaná nepřícházející s ničím, co by stálo za pozornost. Dost zamrzí, že se pod ni podepsal režisér, jenž byl dlouhá léta považován za jednoho z nejoriginálnější a nejsvéráznějších režisérů s nekonečnou představivostí. Tohle vypadá, jako kdyby to točil Shawn Levy nebo Brett Rater, tedy filmaři, kteří jsou schopni natočit téměř cokoliv, ale téměř nic zajímavě.

O FILMU
Zůstat podivným
Zůstat podivným. Toto téma, nejen přijetí našich odlišností, ale hrdost na ně, zaujalo filmové tvůrce nejvíce. Je to dvojslovné vyjádření vize filmu, že že být odlišný je skvělé - a dokonce nezbytné. To, co mladé podivíny odlišuje, je take posiluje, dává jim schopnosti a dělá je výjimečnými. Sirotčinec slečny Peregrinové poskytuje bezpečí před okolním světem, který nedokáže pochopit a vyjít se zvláštními schopnostmi podivínů. Sirotčinec je take útočištěm před jeho mocnými nepřáteli. Každé dítě má jedinečnou zvláštnost, například levitaci, manipulaci s ohněm nebo nadlidské síly. Schopnosti podivínů nejsou neomezené a tito mladí lidé jsou spoutaní většinou věcí jako my nepodivíni. “Jenom objeví tvořivá použití pro své schopnosti v určitých situacích,” říká producent Derek Frey. “Tyhle děti by byly považovány za divné a byly by v okolním světě trestány,” říká Eva Greenová, která představuje slečnu Peregrinovou. “Na vzdáleném ostrově, kde žijí a kde se jim dobře daří, je jejich “divnost” oslavovaná jako něco zvláštního a krásného. “
Tim Burton se s tímto názorem jasně identifikuje. “Jako dítě nikdy dopravdy nezapomenete ty pocity jinakosti. Zůstanou s vámi navždy,” vysvětluje. “Jako dítě mě označili za ‘divného’, protože jsem miloval příběhy o příšerách. Ve svém dětství si procházíte podobnými věcmi a někdy dokonce i později v životě. Existuje spousta lidí, kteří se takhle cítí.” V dnešním světě posedlém sociálními médii je “zůstat podivínem” obzvláštní výzvou. To říká Ella Purnellová, která představuje Emmu, mladou ženu, která umí kontrolovat vzduch: “Všichni jsme obklopeni Twitterem, Instagramem a dalšími druhy sociální médií, které nám velmi usnadňují srovnávání s druhými a take pocity, že nejsme dost dobří nebo že někam nepatříme. Přestože bychom měli oslavovat to, co nás dělá námi.”
Odezva na film v sociálních médiích na tuto myšlenku je jednoznačně kladná. Od rozběhnutí kampaně dále roste hnutí kolem hashtagu #StayPeculiar. Tento hashtag se objevil v jedné třetině konverzací okolo filmu, což je o 625 procent více než je typické pro jediný hashtag během filmové kampaně. Téma “zůstat podivným” přesahuje to do rodiny, kterou mladý filmový protagonista Jake objeví s podivíny v sirotčinci slečny Peregrinové. “Rodina se objevuje v nejrůznějších podobách - a podivnostech,” říká Jenno Toppingová, která film tvořila spolu s Peterem Cherninem. “Jake se naučí, že jeho skutečná rodina jsou podivíni, se kterými cítí obrovskou sounáležitost.”
Od Bestselleru k velkému plátnu
Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti je založený na prvotině Ransoma Riggse, vydané v roce 2011. Okamžitě se stala celosvětovým hitem a zůstávala na vrcholu žebříčku bestsellerů The New York Times po několik let. Prodalo se víc než 3,1 miliónů výtisků. Pokračování Prázdné město bylo vydané v roce 2014 a následovala poslední kniha trilogie Knihovna duší. Riggsova pouť ke zvláštními sirotčinci slečny Peregrinové začala u jeho koníčku, sbírání starých fotografií při výměnách a na bleších trzích. Čím neobvyklejší fotografie, tím lépe. Také psal na volné noze pro Quirk Books. Jednou poslal několik svých fotografií pracovníkům Quirku, protože si myslel, že obrázky by se mohly hodit do strašidelné obrázkové knihy. Místo toho dostal Quirk nápad použít fotografie pro vytvoření románového příběhu. “Vždycky mě fascinovaly staré fotografie,” říká Riggs. “Dostal jsem nápad na příběh a fotografie se staly jakýmsi vodítkem pro postavy. Měl jsem například velice zajímavou fotografii chlapce obaleného včelami. Takže jsem přemýšlel, kdo je ten chlapec? Jaký je jeho příběh?
Práva k Riggsově bestselleru Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti byla skoupena produkční společností Chernin Entertainment, která je součástí Twentieth Century Fox a jejíž filmovou producentkou je Jenno Toppingová. “Je to velice krásná kniha, která k nám promlouvala na mnoha úrovních; je strašidelná a je to nádherný příběh o dospívání,” poznamenává. Jejich sen vyrobit jako první film byl podle Toppingové zřejmý. “V okamžiku, kdy jsme viděli scénář, jsme věděli, že Tim Burton by byl dokonalý režisér. Jako kdyby to bylo napsané pro něj,” vysvětluje.
Týmy z Chernina a Foxe se se svou volbou režiséra trefily do černého. “Skutečně jsem se s knihou spojil,” říká Burton. Líbí se mi skutečnost, že Ransom vytvořil příběh z nalezených fotografií. Materiál byl naprosto nepřekonatelný - jako sen, silný a tajemný.” Riggs, sám filmový tvůrce a dlouholetý Burtonův obdivovatel, nadšeně chválí režiséra, který dostal za úkol probudit jeho román k životu na velkém plátně. “Není těžké se s knihou rozloučit, když chirurgem provádějícím operaci je Tim Burton,” prohlašuje.
Burton a producenti se obrátili na známou scénáristku Jane Goldmanovou (Kingsman: Tajná služba, X-Men: První třída, Žena v černém), aby adaptovala Riggsův roman pro plátno. Opět to bylo dokonalé spojení umělce a materiálů. “Janina citlivost je blízká Timově,” říká Toppingová. “Reagují na stejné typy projektů a obývají stejný druh tvořivého světa.”
Spolupráce s Burtonem byla podle Goldmanové “neuvěřitelně napínavá. Fotografie jsou klíčovou součástí knihy, takže krok od příběhu k filmovému pojetí není tak obrovský. Pracovat s Timem byla radost a privilegium. Miluji jeho nápady, a cokoli dělá je jako když jste v nejtvořivějším prostředí.” Úkolem Goldmanové, říká výrobní producent Derek Frey, bylo zůstat věrná románovému duchu a přitom nabídnout publikům velký filmový zážitek. “Byla velká snaha zachovat zvláštnosti knihy i ve filmu,” vysvětluje Frey. „Projekt má do jisté míry osobní povahu a spojení mezi postavami Jakea a jeho dědečka Abea je srdcem příběhu. Bylo velmi důležité toto zachovat nedotčené. Zároveň chcete filmovým divákům dopřát určité věci.”
„Kniha a film nejsou totéž a chvíli mi trvalo se s tím vyrovnat,” připouští Riggs. „Ale když jsem navštívil místo, setkal se s Timem a viděl jsem kombinace, které vytvořil, a herce, které obsadil, scény pro mě zcela obživly. Začalo se mi to líbit. Vlastně jsem sledoval, jak se točí scény, napsané Jane Goldmanovou a režírované Timem, a říkal jsem si: ‘Kéž by mě to bylo napadlo!’” „Navštěvoval jsem místo natáčení, protože ... kdo by to neudělal?” pokračuje autor. „Mám rád filmy a natáčení a vidět Toma, jak dělá film z mé knihy v tomto obrovském formátu bylo něco, co jsem musel zažít.”
Hlavní hrdinkou románu a filmu je ochránkyně podivínů slečna Peregrinová. Její zvláštností je, že je ymbrine, což znamená, že může manipulovat časem a brát na sebe podobu ptáka. Slečna Peregrinová, společně s dalšími ymbriny, používá svou schopnost k vytvoření časové „smyčky”, v níž ona a děti žijí během jednoho jediného dne, který se opakuje pořád dokola. To je ochraňuje před zlem světa, který existuje mimo smyčku.
Slečna Peregrinová je fascinující a někdy záhadná postava, schopná hrát mateřskou roli pro své mladé schovance, stejně jako hrozivou protivnici těch, kdo je ohrožují. „Nevíme zcela přesně, co ji motivuje, ani odkud je,” říká Frez. Toppingová dodává: „Slečna Peregrinová není citlivá, vřelá ani zábavná. Není typická pro tento žánr, což je důvod, proč ji tak milujeme. Je chytrá a houževnatá.”
Eva Greenová, která naposledy spolupracovala s Burtonem na Temné stíny, představuje slečnu Peregrinovou a popisuje ji jako „jakousi temnou Mary Poppins, která je poměrně excentrická a neohrožená a která ovládá smrtelnou kuš, aby své podivíny ochránila.” „Její děti jsou její život a slečna Peregrinová pro ně udělá cokoli. Má smělou povahu a je bojovnice.” Burton, který někdy postavu nazývá „Strašidelnou Poppins” je fandou slečny Peregrinové i herečky, která ji představuje. „My všichni bychom si bývali mohli jen přát ředitelku školy jako jsou Eva nebo slečna Peregrinová - někoho kdo je velmi silný, zábavný, záhadný a ochránce.”
Jake: Nový chlapec
Novým chlapcem v sirotčinci slečny Peregrinové je Jake, hrdina našeho příběhu. Jake je vyhnanec, který nakonec najde přijetí mezi podivíny, ale jinak je typickým americkým teenagerem, jen trochu odlišným. Cítí, že nezapadá, a zdá se, že není schopný navázat vztah s nikým jiným než se svým dědečkem, jehož smrtí začíná Jakeova cesta k objevování. Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti se nám otvířá Jakeovýma očima a jeho hledáním.
Asa Butterfield, který hrál hlavní roli v Hugovi Martina Scorsese, popisuje postavu takto: „Žije obyčejný život a myslí, že na světě nikdy nic nedokáže. Když jeho milovaný dědeček Abe záhadně zemře, Jake cestuje se svým otcem do Walesu, aby se dozvěděli o Abově minulosti - a aby zjistili, zda zvláštní sirotčinec a jeho obyvatelé, o kterých Abe vyprávěl Jakeovi mnoho příběhů, skutečně existuje.”
Jake nemohl vůbec tušit, co ho tam čeká. „Pro mě bylo nejzvláštnější, jak všechno kolem něj bylo pro něj nereálné,” vysvětluje Butterfield. „Přijde z něčeho, co je naprosto obyčejné, a připojí se k něčemu, co je nepochopitelně odlišné od toho, na co je zvyklý. V sirotčinci slečny Peregrinové musí Jake zapomenout na všechno, co zná, nebo o čem si myslí, že to zná, a nechat svůj normální život daleko za sebou.”
Pro Jakea je to obrovská příležitost a výzva, ne nepodobná těm, se kterými se mnoho z nás setkává v každodenním světě. I když my nečelíme tak výjimečným výzvám a volbám jako Jake u podivínů, podle Butterfielda je podstatou „udělat další velký krok.”
Burton říká, že Butterfield byl nejlepší pro tuto roli, protože tento mladý herec „má zvláštní druh citlivosti a je myslitel. Snadno si dokážete Asu představit jako podivína. Dává roli zemské přitažlivosti, jako kdyby vždycky něco objevoval. Asa skutečně sděluje, že Jake prochází tím, co prožívá spousta dospívajících lidí. „Asa nic nepředstírá,” dodává Burton. „Je krásná osoba a herec s duší.”
Barron> Na lovu podivínů
Každý příběh potřebuje památného darebáka a Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti ho v Barronovi má, a ještě víc. Mění podoby a je zlověstnou formou monstrózních nepřátel podivínů, Hollows. Barron věří, že klíčem k jeho nesmrtelnosti, a možná ke znovuzískání lidskosti, je lov podivínů a slečny Peregrinové.
„V kultuře podivínů se někteří snaží, ne s nejlepšími úmysly, získat nesmrtelnost. Nakonec se ale změní v příšery,” shrnuje Burton. Režisér myslel pouze na jediného herce, aby přivedl Barrona k životu: Samuela L Jacksona. „Vždycky jsem chtěl pracovat se Samem,” říká Burton. „Pokud hraje ve filmu, chci ho vidět.” Jackson vrací kompliment: „Líbí se mi, jak pracuje Timova mysl.”
Jackson a Burton od začátku sdíleli svou vizi postavy. „Tim a já jsme souhlasili, že nechceme Barrona udělat příliš zlověstného,” vysvětluje herec. „Barron je už tak dostatečně strašný, se zuby ostrými jako žiletky a mléčnýma očima. Chtěl jsem hrát proti tomu a zjistit, jak se s ním pobavíme.
„Lidé, kteří znají Barrona z knihy, mohou být překvapení, až ho uvidí v tomto filmu, protože já jsem se skutečně bavil, když jsem byl Barronem a hrál jeho jedinečnou psychózu,” pokračuje Jackson. „Barron má chvíle, kdy víte, že se baví - když sleduje podivíny a myslí si, že jsou docela fajn.”
Emma: Závan tajemství a romantiky
Emma, představovaná Ellou Purnellovou, má schopnost manipulovat se vzduchem, a musí nosit olověné boty, aby neodletěla pryč. Jak se příběh odvíjí, Emma se sbližuje s Jakem. Jake připomíná Emmě Aba, se kterým měla blízké pouto, když Abe byl mladý muž ve 40. letech na návštěvě sirotčince. „Takže ona se s ním nechce sblížit, protože se bojí, že o něj také přijde,” říká Purnell. Samozřejmě, že mladá láska zvítězí. „Vztah Emmy a Jakea se stane sladkou, naivní mladou láskou, a Jake je velmi nervózní, protože si není jistý sám sebou - a ona se vznáší!”
Pro Riggse je tento vztah „duší Jakeovy cesty k tomu stát se výjimečným mladým mužem. A funguje to, protože Asa a Ella jsou zábavní, přitažliví a mají hromadu šarmu.” Tato Riggsova pochvala je obzvláště pozoruhodná, protože v jeho románu je to postava Olive, která má schopnost kontrolovat vzduch, zatímco Emma má moc cokoli zapálit. Burton a Goldman tyto podivnosti zaměnili, protože podle slov scénáristy „Tima i mě upoutala láska mezi Jakem a Emmou a myšlenka na vznášení, které dávalo víc možností interakcí mezi dvěma postavami.” Emma provází Jakea zkušeností podivínského života a využívá zacházení se vzduchem, aby prohloubila jejich vztah a provedla je obtížnými situacemi.
Abe: Inspirace pro dobrodružství
Jakeův milovaný dědeček Abe má se svým vnukem více společného, než si mladý muž kdykoli dokázal představit. Jsou to Abeova vodítka, která vyvolají „podivné” dobrodružství. Věhlasný herec Terence Stamp, který předtím pracoval s Burtonem jako režisér dramatu Big Eyes z roku 2014, přijal roli Abea. Stamp uvítal příležitost znovu pracovat s Burtonem a zauala ho Abeova role vypravěče, jehož příběhy, oživené starými fotografiemi, zapřičiní nezapomenutelnou vnukovu cestu.
Burton má postavu Abea rád a přirovnává ji ke své babičce. „Byla velmi kouzelná a zvláštní a nejdůležitější osoba mého života,” odhaluje Burton. „Takže opravdu chápu vztah mezi Jakem a Abem. Spojení s prarodičem je odlišné od rodiče nebo přítele. Je to jedinečná situace.”
Další klíčovou postavou v příběhu je slečna Avocetová, kterou hraje známá Judi Denchová. Jako slečná Peregrinová je i slečna Avocetová ymbrine. Znázorňuje vodního ptáka, křehkého a nervózního ptáka, na rozdíl od slečny Peregrinové, která je spíše jako dravec.
Burton poznamenává, že dáma Judi poprvé ve své význačné kariéře dostala k zacházení kuš a z okna ji vyškubla příšera. „Myslel jsem si, že tohle je něco, co bych rád viděl,” dodává se smíchem. Jakeovy dobře mínící, zásadové rodiče představují Chris O’Dowd a Kim Dickensová. Táta Frank provází Jakea do Walesu, a když začíná Jakeovo velké dobrodružství, Frank se věnuje svému zájmu o ornitologii a střetne se s dalším ptačím nadšencem, hraném Rupertem Everettem. Burton říká: „Chris sem přináší vřelost a otcovství, ale zároveň odhaluje neporozumění mezi otcem a synem.”
Po Abeově smrti pomáhá Jakeovi dostat se následujícím těžkým obdobím Dr. Golanová, která se snaží dát mu jinou perspektivu na pocity, které prožívá. Podporuje Jakea, aby cestoval do Walesu a našel odpovědi o dědečkově životě - a pravdu za jeho příběhy.
Podivíni
Při obsazování mladých obyvatel sirotčince slečny Peregrinové šel Burton proti očekávání. Susie Figgisová, která řídí obsazování herců, dlouhodobá Burtonova spolupracovnice, poznamenává: „Všichni si myslí, že Tim chce do svých filmů lidi, kteří vypadají neobvykle, ale já jsem vždycky cítila, že opak je pravdou. Mým úkolem v tomhle filmu bylo najít herce, kteří jsou skuteční, se kterými se divák může identifikovat a kteří se vás dotknou. Nakonec o tomhle je i tento příběh - lidé, kteří se prostě cítí nepohodlně v každodenním životě.”
Enoch je nejstarší hoch v sirotčinci pro podivné děti. Enochovi dovoluje jeho podivnost, aby dočasně oživil neživé předměty. Tuto podivnost použije během epického měření sil s temnými silami. Někdy užívá svou dovednost pro vlastní potěšení, třeba když vyvolá souboj mezi dvěma panenkami, které Burton oživil na plátně díky fázové animaci, své charakteristické technice, kterou použil pro stejně obdivuhodné efekty ve své produkci filmů Mrtvá nevěsta a Ukradené Vánoce. Herec Finlay MacMillan je podle Figgisové „trochu temný a sexy, ale ne depresívní.”
Olive je volnomyšlenkářka - s ohněm na konečcích prstů. Musí vždy nosit dlouhé černé rukavice, protože zapálí vše, čeho se dotkne. Lauren McCrostieová, vysoká, krásná herečka s rezavými vlasy, vyhrála roli, protože podle Freye „měla nezbytnou citlivost, která vyrovnává její intenzívní podivnost.”
Bronwyn je malá, ale mocná - nejmladší a zdaleka nejsilnější z podivínů. Maličkou, statečnou, dynamickou postavu si Burton obzvláště oblíbil. Toppingová říká: „Je to myšlenka, že tahle malá osoba je schopná tak neobyčejných věcí. Zase to ukazuje Timovu práci a jeho zájem o to, čím vás lidé mohou překvapit.”
Fiona má podivnost, která jí umožňuje ovlivňovat růst rostlin. V okamžiku může proměnit nejmenší semínko do nejvyššího stromu. Figgis vzpomíná na Giorgiin konkurz: „Ukázala neuvěřitelné soustředění. Nikdy jsem neviděl mladého člověka udělat něco takového.”
Claire je mladá podivínka, jejíž vzhled je úplně normální - až na sadu žiletkově ostrých zubů na temeni hlavy. „Říkali jsme této postavě ‘dívka se zadními ústy’,” vtipkuje Frey.” Její podivnost je jedna z nejpodivnějších. Tim chtěl někoho, koho byste z něčeho podivného nikdy nepodezírali. Raffiella měla podobnou nevinnost jako Shirley Templeová.”
Hugh je „pánem včel” a musí nosit včelařskou masku, aby zabránil roji včel, které v něm žijí, aby vyvolávaly mezi jeho přáteli spoušť. „Je něco přitažlivého na mladém chlapci s andělským, mírumilovným obličejem, uvnitř kterého je ten bláznivý život,” říká Toppingová.
Horaceovou podivností jsou věštecké sny. Každou noc se podivíni shromáždí a dívají se Horaceovy živé sny, promítané na obrazovku. Se svým zvláštním vzhledem a anglickým oblekem „Horce vypadá, jako by pocházel z jiné doby,” říká Toppingová.
Millard má podivnou schopnost neviditelnosti, která z něj dělá nejneuchopitelnějšího - a nejzlobivějšího - z podivínů. Protože postava a herec, který ji představuje, jsou neviditelné, nalezení správného „hlasu” pro Millarda bylo obzvláště důležité. „Museli jsme najít dětský hlas, který se odlišuje od ostatních, a který vás donutí přemýšlet, jak vlastně tenhle mladý muž vypadá?” říká Frey.
Dvojčata jsou nejzáhadnějšími z podivínů. Mají masky, které skrývají jejich obličeje, a nemají řeč, ale mají skrytou podivnost, která se objevuje jen v nejnebezpečnějších situacích. Bylo zásadní, aby herci představující dvojčata byli schopní odrážet jeden druhého a hrát současně stejné věci. Dvojčata Odwellovi měla nezbytnou synchronicitu.

DABING
V českém znění: David Štěpán - Asa Butterfield (Jacob Portman), Klára Nováková - Ella Purnell (Emma Bloomová), Tereza Bebarová - Eva Green (slečna Alma LeFay Peregrinová), Dalibor Gondík - Chris O'Dowd (Franklin Portman), Tomáš Juřička - Samuel L. Jackson (Barron), Jan Battěk - Finlay MacMillan (Enoch O'Connor), Jan Vlasák - Terence Stamp (Abraham Portman), Jan Köhler - Cameron King (Millard Nullings), Anna Novotná - (Olivia Abroholos Elephanta), Karolína Křišťálová - Georgia Pemberton (Fiona Fraunfeldová), Matěj Macháček - Milo Parker (Hugh Apiston), Klára Hobzová - Pixie Davies (Bronwyn Bruntleyová), Jindřich Žampa - Hayden Keeler-Stone (Horác Somnusson), Hana Talpová - Judi Dench (slečna Tenkozobcová), Irena Hrubá - O-Lan Jones (Shelley), Zuzana Slavíková - Allison Janney (Dr. Golanová), Bohuslav Kalva - Nicholas Amer (Oggy), Daniel Krejčík - Shaun Thomas (Dylan), Petra Hobzová, Ladislav Cigánek, Ivo Hrbáč, Pavel Šrom, Vladimír Kudla, Linda Křišťálová, Martin Draxler, Robin Pařík, Petr Pospíchal a další
Překlad: Bronislava Grygová
Zvuk: Petr Posolda
Mix zvuku: Deluxe Media
Produkce: Pavla Draxlerová
Dialogy a režie: Petr Pospíchal
Vyrobilo: Barrandov Studio a.s. 2016

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 29.9.2016 CinemArt
Premiéra USA: 30.9.2016 20th Century Fox
Premiéra Velká Británie: 29.9.2016     
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 22.2.2017 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 22.2.2017 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 29 060 978
Tržby celkem - $ 296 500 000
Návštěvnost v ČR 208 050
Náklady (Rozpočet) - $ 110 000 000
 
Tvůrci a herci
Tim Burton (Režie), Jenno Topping (Produkce), Peter Chernin (Produkce), Michael Higham (Hudba), Matthew Margeson (Hudba), Bruno Delbonnel (Kamera), Chris Lebenzon (Střih), Susie Figgis (Casting), Gavin Bocquet (Scénografie), Colleen Atwood (Kostýmy), Bjorn Ole Schroeder (Zvuk), Diana Thomas-Madison (Masky), Tim Burton (Scénář), Ransom Riggs (kniha) (Předloha), Asa Butterfield (Herec), Eva Green (Herec), Ella Purnell (Herec), Samuel L. Jackson (Herec), Allison Janney (Herec), Chris O'Dowd (Herec), Terence Stamp (Herec), Rupert Everett (Herec), Milo Parker (Herec), Kim Dickens (Herec), Judi Dench (Herec), Ella Wahlestedt (Herec), Pixie Davies (Herec), O-Lan Jones (Herec), Scott Handy (Herec), Nicholas Amer (Herec), Jason Redshaw (Herec), Patricia Winker (Herec), Kornelia Horvath (Herec), Stuart Davidson (Herec), Raffiella Chapman (Herec)
 
2016/78/USA/Dobrodružný, Fantasy
 
Zajímavost k filmu
- Grafici nechali na plakátu skrytý vtip. Jde o přidané vikýřové okno sirotčince (ve filmu má jen dvě). Díky tomu a vlasům Evy Green (slečna Peregrinová) to vypadá, jako by se dům usmíval.
- Útočící bombardéry jsou typu Heinkel He 111.
- Sirotčinec slečny Pelegrinové se natáčel v Antverpách - Brasschaatu v Belgii. Supermarket z úvodu filmu se nachází v ulici 2333 34th Street South, St. Petersburg na Floridě. Dům dědy Abea (Terence Stamp) se nachází v Sun City Center na Floridě, stejně tak Jakův (Asa Butterfield) dům ve městě Largo. Sirotčinec vystupující ve filmu se natáčel na zámku Torenhof Castle na severu Antwerp (Belgie). Původně měl Tim Burton vyhlídnutý jiný dům, ale kvůli špatné statice v něm nemohl natáčet.
- V scéně na mole při záběru na točící se kolotoč můžeme zahlédnout Tima Burtona.
- V knižní předloze má Emma (Ella Purnell) schopnost vyvolat oheň a Oliva (Lauren McCrostie) schopnost létat a ovládat vzduch. Ve filmu je to obráceně.
- O postavu Miss Avocetovej sa uchádzala Vanessa Redgrave.
- Po filmoch Nožnicovoruký Edward (1990) a Mars útočí! (1996) sa jedná o tretiu spoluprácu Tima Burtona a O-Lana Jonesa.
- Jedná sa o druhú spoluprácu Evy Green a Tima Burtona. Prvou bol film Dark Shadows (2012). Dlho predtým herečka priznala, že Tim Burton je jeden z režisérov, s ktorým vždy túžila pracovať.
- V knižnej predlohe postavu Dr. Golana stvárňuje muž, avšak vo filme to bola herečka Allison Janney.
- Spekulovalo se, že do role slečny Peregrinové bude obsazena Helena Bonham Carter. Tato herečka je osvědčená v temných rolích a také se svým partnerem Burtonem spolupracovala již několikrát. Nicméně krátce před natáčením se pár rozešel. Helenu nahradila Eva Green.
- O filmu se uvažovalo už těsně předtím, než byla samotná kniha vydána.
- Samuel Jackson v každém filmu, kde hraje, vyslovuje nadávku Motherf***. Neodpoustil si ji ani v tomto filmu. V Cirkusu, když je zasažen židlí, začne nadávat, ale stihne říci pouze Mo. Je cenzorován hned na počátku slova rychlým úderem.
- V knize se smyčka sirotčince nachází v říjnu 1940, ve filmu v říjnu 1943.
 
Odkazy