Bitevní loď / Battleship (2012/131/USA/Akční, Sci-Fi, Dobrodružný, Válečný) 69%

23.01.2019 16:46
JEDNOU VĚTOU
„Bitva o Zemi začne na moři."

OBSAH
Hopper (Taylor Kitsch) nikdy nechtěl sloužit u válečného námořnictva jako jeho starší bratr. Kvůli velkému průšvihu ale musel. Nechtělo se mu ani požádat o ruku své holky (Brooklyn Decker) jejího otce (Liam Neeson), shodou nešťastných náhod svého nejvyššího velitele. Bude muset. Nikdy také nechtěl bojovat proti mimozemské invazi. I k tomu ho okolnosti donutí. Pokud ne, všichni končíme. Peter Berg, režisér akční komedie Hancock a thrilleru Království, na Zemi přivedl další nepřátelsky naladěné mimozemšťany. S nimi si to na férovku rozdají stateční námořníci, v jejichž řadách najdete i sličnou dělostřelkyni Raikesovou, v „civilu“ popovou hvězdu Rihannu. Všichni se stali obětmi ambiciózního vědeckého experimentu, jehož cílem bylo nalezení inteligentního života kdekoli ve vesmíru. Vysílaný signál skutečně na jedné planetě zachytili a vyslali několik průzkumných lodí, které měly zjistit, odkud se to ozývá a jak to tam vypadá. Mimozemšťané přistáli na moři poblíž Havajských ostrovů, uprostřed probíhajícího mezinárodního námořního cvičení, které si interpretovali po svém a začali se bránit. Kolem své flotily a na části pobřeží utvořili neprodyšný ochranný štít, pod kterým s nimi uvízlo i několik bitevníků (včetně toho, na kterém slouží Hopper) a také Hopperova přítelkyně, která byla zrovna na treku po havajských kopcích, poblíž vysílače výše uvedeného signálu. Hopper má tedy pořádný důvod pustit se do boje. Přestřelka do posledního náboje mezi „našimi“ a mimozemskými bitevníky bude mít stejné grády jako pošťuchování Autobotů a Decepticonů v Transformers.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Úchvatně tupé prvosignálně zábavné dívání v duchu hesla "ty zasr... vědátorský hipísáci zase nepřemejšleli, takže je na nás, hoši vod maríny, abysme s tim šmejdem z vesmíru zatočili tak jak to umíme jenom my". Buďto je pro vás samotný popis filmu dostatečně varující a víte, že by Battleship pro vás byl jen ztracený/protrpěný čas.... anebo víte do čeho jdete a co můžete očekávat, a akceptujete to. Ale i tak budete prskat smíchy, až si to beznohý veterán rozdá na pěsti a titanové protézy s dvouapůlmetrovým emzákem v bitevním exoskeletu, nebo až banda frajerů ponese půltunovou střelu napříč bitevní lodí Missouri (která je jen tak BTW stejně důstojná jako v Přepadení V Pacifiku...kde to vlastně nebyla Missouri, ehm...:)). Battleship má atmosféru (a ukazuje souvislost se svojí stolní/kapesní předlohou), když dojde na ostřelování cílů naslepo, nebo když nad kopci vystřelí první sluneční paprsky a Barrett M82, muhehe:) - bohužel jsou tu ale další skoro dvě hodiny vyplněné jednak neskonale blbou linkou s možná silikonovou (hledal jsem, ale vedou se tom spory;)) blonckou, druhak s fotrovskoadmirálsky hustým Neesonem, a treťjak hlavně s floutkovským divným klonem Timothyho Olyphanta, který je ale horší herec než jeho originál. Ale na druhou stranu, jak chcete v mozek deaktivujícím popcornovém spektáklu vyvrhujícím hektolitry patriotického a militantně politicky korektního patosu se ctí ztvárnit nezodpovědného frajírka, který skrze smrt pár tisíc spolubojovníků a hlavně svého až na půdu skrznaskrz čestného a dokonalého bratra (námořního kapitána) nalezne pravou cestu a sebe sama? Zvlášť když ještě k tomu se svým japonským nově nalezeným partnerem uloví krom několika tisíc tun mimozemského kovu ještě nějakého toho Sum-Ce:) Globálně se dá Battleship shrnout asi jen tak, že buď je Berg takový frajer, že se rozhodl pro jeden z nejdražších sociálních experimentů v historii - a ve výsledku riskoval svoji kariéru natočením věci tak neskutečně blbé a přepálené a absolutně se vysmívající všem armádním agitkám, Transformerům atd. za tak neskutečné prachy... anebo to prostě on nebo někdo v producentském křesle (z kůže pravého, tj. hodnoty za sebou zanechávajícího, pracujícího) nezvládl a ten teror divákových mozkových buněk nejtrapnějšími z trapných béčkových klišé nebyl záměrný. Při nejlepší snaze se nemůžu rozhodnout, co je pravdě bližší. Vím jen, že jediná možnost, že bych se na to podíval ještě jednou, by byla spjata s hodně dlouho do noci trvající párty, která by se zakončovala promítáním nějaké ve své příšernosti zábavné "bayoviny". 60% a díky bohu, že se tenhle strašidelný patriotický slepenec podle posledních čísel ani omylem nemá šanci zaplatit - což jen tak BTW znamená druhý brutální finanční propadák starring Taylor Kitsch:) (Gemini) 3*

Další pohádka o tom, jak hodní Amíci zachraňují svět před bubu emzáky. Tentokrát si to emeryčaňy ještě vystajlovali tím, že příběh šoupli na Havaj (v rámci trvalého vyrovnávání se s Perlhárbr trautamtem) a nechali hochy z jú es nejvy end kampeny bojovat na moři za takovou divnou záclonou proti přesile bubáků, vyzbrojených krom (ne)konvenčních zbraní i takovýma fajnyma cirkulárkama, které pořezaly fšecko, aji to, co nemusely. Bubáci neměli klasický dizajn emzáků z posledních let (tzn. že tvar jejich těla neevokoval krtečka, pavouka, ještěrku, chobotnici, ba ani křížence těchto čtyř druhů). Vypadali spíše jako něco mezi transformerem a robocopem (to když byli hezky zabalení ve skafáči), no a když se trochu odkopali, připomínali hlavou a xichtem spíše cosi jako zmutovanou trashmetalovou hvězdu s rukama podprůměrného stolaře (aneb O prstíček méně). Story měla teda brutální stopáž, tak ňák mi film přišel delší, než celá nejvy flotila dohromady, ale zase na druhou stranu skoro furt se něco dělo, pyrotechnické efekty, ohňostroje a prckavky tvořili dokupy asi třetinu záběrů, takže člověk skoro ani neregistroval občasné stupidní bláboly a humorné záběry typu "potopení lodě v titanikovském stylu přídí dolů... na útesech 50 metrů od břehu!". Downgrade na 3 hvězdy si film zasloužil i enormním nasazením cca poloviny domova důchodů do akce proti alienům, kdy vetší stařečkové průměrného věku 90+ dokázali kotvící muzeum během páru minut uvést de facto sami do bojové pohotovosti a ani si přitom nemuseli vyměnit pleny za suché. Na to se dá říct jen WOW - kam se hrabe Bittner, to se nedá srovnat! Co dodat k hercům? Noooo... Snad jen, že během natáčení nebyla zabita, zraněna ani znásilněna žádná zvířata, ani ta mimozemská. A ani Rihanna nedošla újmy. (Radyo)
3*

Klasickej americkej blockbuster. Já byl ale zvědavej, jak se s tím poperou. A jelikož mám takové typy filmů rád, docela jsem se i na tenhle film těšil. Výsledek se mně ale popravdě moc nelíbil. Klasický blockbuster zajišťuje kvalitní porci efektů. To by odpovídalo. Také ale zajišťuje herce, kteří budou vysloveně sympaťáci a divák bude mít radost je pozorovat a bude mít ještě větší chuť jim fandit. Jenže to tenhle film už tak dobře zajistit nedokázal. O příběhu ani nemluvě. I když u něj se také žádný zázrak čekat nedal. Měl jsem plný zuby, jak po plátně poletovala Rihanna a myslela si, jak je celá hustá, když rozstřílí nepřítele. Taky mi vadilo, že mi v takovém filmu chybělo víc vtipu, protože v takovém filmu toho je potřeba dvakrát tolik. Jediným plusem tak nakonec zůstaly efekty. Hezké, ale kvalitu filmu prostě nezajistí. (Malarkey) 3*

VELKÁ RECENZE
Léto je tady. Když se podíváte z okna, tak to tak možná nevypadá, ovšem do kin připlouvá Bitevní loď a už z upoutávek jsme pochopili, že by ráda otevřela letní sezónu. Trailery byly dostatečně barevné a hlasité, vybuchovalo v nich hodně věcí a milovníci lyrických dramat si do kalendářů poznamenali, že v půlce dubna by si v okolí kin měli začít dávat bacha, pokud nechtějí riskovat infarkt.
Hráčkářský gigant Hasbro vydělal těžké prachy na trilogii Transformerů a teď se rozhodl zkusit to ještě jednou. Ačkoliv se můžeme smát faktu, že Bitevní loď je vlastně adaptací hry, jež se sice v zahraničí prodává, ovšem u nás vám k ní stačí kostkovaný papír a propiska, jako velký, uřvaný a decentně tupý akční nářez tenhle film funguje velmi slušně. Redakční favorit Peter Berg si dal sice po rozpačitém Hancockovi od režírování pauzu, ale jeho návrat do kin stojí za to. Pořád je to totiž člověk, který má vizuál a akci naprosto v malíku. A o to tu jde především.
Nikdo z tvůrců se ani na chvilku nesnaží předstírat, že by do kin dorazilo něco jiného než "Transformeři na moři". Peter Berg má podobný styl jako Michael Bay, taky spoléhá na výrazné barvy, efektní zpomalovačky, až fetišistické oblety vojenské techniky (a protéz) a dokáže stylově nasnímat i stokilového naštvaného námořníka, ze kterého odkapává voda. Na Bitevní loď se rozhodně dobře kouká a velké plátno film využívá na maximum, logicky samozřejmě při epických záběrech na gigantickou flotilu nebo při bitvách. V těch je navíc Berg ještě lepší než Michael Bay a jestliže vám druhý a třetí díl Transformerů nesedl kvůli často kritizované chaotické akci, tady se bát nemusíte. Všechno tu máme nádherně přehledné, ať už jde o bitky člověk vs. mimozemšťan, přestřelku dvou obřích lodí nebo destrukci Honolulu. Když se to řeže ve velkém, je to paráda.
A zamrzí, že se to pořádně rozjede až na konci. Pochopitelně, máme tu úvodní třetinu, ve které se seznámíme s postavami (Taylor Kitsch je v roli spratka, co se musí naučit zodpovědnosti, když po něm pálí mimozemšťany z děl, velmi fajn). Námořnictvo zamachruje s tím, co se mu schovává v garáži a naznačí, že na lodích neslouží jen zelené mozky, ale i dobře stavěné námořnice. K tomu všemu svítí sluníčko, hrají AC/DC a člověk pomalu začíná uvažovat, jestli na Slapech nepotřebují na léto brigádníky. V závěrečné třetině se to pochopitelně efektně řeže a Berg si dovolí dělat věci, na něž nemá koule ani Michael Bay. Samozřejmě nebudeme prozrazovat nic konkrétního, ovšem driftování čtvrt kilometru dlouhé lodi je jeden z těch normálnějších kousků, stejně jako snad dvouminutový nepřerušovaný záběr na potápějící se kolos a všechny zásadní hrdiny, kteří se z něj snaží dostat (to se Bergovi fakt povedlo).
Bohužel je mezi tím hodina víceméně jen lehce nadprůměrné zábavy. Pokud se těšíte na bitvy desítek lodí s podobným počtem nepřátelských strojů, budete zklamáni. Mimozemšťané totiž odřízli část flotily a do boje se tak dostane jen minimum bitevníků, z nichž pochopitelně ty, na nichž nejsou známější herci, jdou sakra rychle ke dnu. A pak už se jen nahání jedna loď s čtveřicí nepřátel. U Transformers byla ta epičnost několikanásobně větší a působivější, člověk cítil, že jde o celý svět nebo alespoň o Ameriku. Tady je ale ve středu dění jedna loď, jedna posádka a jeden prťavý ostrov. Trošku škoda nevyužitého potenciálu blockbusteru za 200 milionů dolarů - zvlášť při záběrech na hromadu křižníků, které čekají před neproniknutelnou bariérou a jejich posádky se můžou maximálně drbat na zadku.
Ale i tak je to pořád pohodová oddechová podívaná plná hezkých barev, dobrých bitev, patetických hlášek a efektních záběrů. Ta ztráta tempa uprostřed sice dost zamrzí. Ale pokud kvůli ní nezačnete přemýšlet o nesmyslném scénáři a nedojde vám, že mimozemšťani mohou být vlastně hodní, že první vystřelili lidi a že se návštěvníci z vesmíru vlastně možná chtějí jen dostat domů a odvést odtud Ivetu Bartošovou, bude všechno OK.
Když se před pěti lety objevili Transformers, padala nám z toho pusa až k zemi, to se vám u Bitevní lodě nejspíš nestane. Ovšem pokud by tyhle dvě série měly existovat vedle sebe, osobně s tím žádný problém nemám. Kdo ví... když se příště malinko přitlačí na pilu co se epičnosti týče, tak ty roboty snad ani potřebovat nebudeme.

O PRODUKCI
Z bitevní lodi k torpédoborci: Začínáme
Ve stejné době, kdy Peter Berg souhlasil s režírováním filmu Universal Pictures a Hasbro Bitevní loď, prováděl výzkum pro svůj jiný film o námořnictvu Spojených států, které je jeho celoživotní vášní. Prezident a výkonný ředitel Hasbro Brian Goldner a šéf filmových operací Bennett Schneir byli rádi, že pro svůj film získali právě Berga, který kromě nesporných režisérských kvalit projevuje od dětství obrovské nadšení pro všechno, co se týká námořnictva. Goldner k tomu říká: „Od začátku jsme věděli, že jestli někdo dokáže přenést tuto tématiku na velké plátno, je to právě Pete.”
Pro režiséra představuje toto akční dobrodružství vyvrcholení celoživotního snu. „Bitevní loď je mou vášní,” říká Berg. „Jako dítě jsem strávil spoustu času na lodích, kde mi můj otec vyprávěl o velkých bitvách druhé světové války. Když jsem dostal nabídku točit tento film, trvalo jen chvíli, přijít na to, jak - současný příběh mezinárodní flotily, která se ocitne ve velmi těžkém a složitém boji plném námořních bitev. Lidé po celém světě vědí, co je ‘Bitevní loď’. Myšlenka převést tuto značku na filmové plátno, je skvělá.”
Berg si vytvořil výborný vztah s válečným námořnictvem Spojených států, což mu velmi pomohlo s přípravami na natáčení. „Námořnictvu se líbilo, že to je právě jejich útvar, kdo zachrání svět. Námořníci z torpédoborců byli od první chvíle nadšení, že film se nezaměřuje primárně na letectvo. Když mluvíte s posádkou torpédoborce, zjistíte, že se zapojují do skutečných bojů. Jejich torpédoborce chrání letadlové lodě. Název filmu je poněkud nepřesný,“ vysvětluje Berg. „Přestože se film jmenuje Bitevní loď, skutečné bitevní lodě byly z aktivní námořní služby vyřazeny a nahrazeny těmito zlými chlapci - torpédoborci válečného námořnictva - těmi nejsmrtonosnějšími bojovými loděmi na celé planetě.”
Na produkci Bitevní lodi se podílel i producent Bluegrass Films Scott Stuber, který je sám synem námořního veterána. Podle Stubera se skutečnost, že hra postrádá jakékoliv prvky vyprávění a příběhu, ukázala jako výhoda pro vytvoření filmu. „Když děláte filmy podle literární předlohy nebo podle komiksu, publikum už dopředu očekává určité chování jednotlivých postav,” říká. „Lidé si představují ten příběh tak, jak si ho přečetli. Tohle je ale něco úplně jiného, protože my musíme postavy vytvořit. To, co je zajímavé na hře, je napětí, strategie, já proti tobě. Tady jsme nebyli omezeni již existujícími postavami. Tvořili jsme je podle dynamiky příběhu tak, abychom je mohli přenést na plátno do velkého akčního filmu.“
Příběh zdrojového materiálu je sám o sobě dost zajímavý. V roce 1984 koupilo Hasbro společnost Milton Bradley Company a získalo několik celosvětově známých značek her a hraček, včetně „Bitevní lodi”. Jako jeden z předních světových výrobců hraček začalo Hasbro vymýšlet strategie, jak nabídnout své populární obchodní značky uživatelům jinak. Za posledních 10 let Hasbro pod vedením Goldnera úspěšně oživilo své klasické značky. Firma je převedla do jiných forem, včetně divácky úspěšných celovečerních filmů, televize, digitální zábavy, do spotřebního zboží, do licencí a maloobchodů.
Po obrovském úspěchu akčních filmů Transformers a G.I.Joe se Hasbro zaměřilo na „Bitevní loď“ - první film podle hry. Bylo třeba jen vyřešit problém, jak přenést celosvětově oblíbenou hru do zábavného hraného filmu.
Goldner vysvětluje důvody, proč se Hasbro rozhodlo k tak ambicióznímu projektu: „Bitevní loď je globální značka známá ve více než 30 zemích už skoro 40 let. Po celém světě je známá jako Bitevní loď nebo jako Námořní bitvy. Lidé tu hru znají a chápou její princip. Věděli jsme, že dokážeme vzít to, co je na hře neodolatelné a poslat to lidem trochu jinak. Také jsme věřili, že mimozemský prvek je univerzální a zároveň současný.“
Před několika lety přijal Goldner na místo vedoucího filmových operací Benneta Schneira. Schneirovým úkolem bylo vybrat z katalogu Hasbro značky, které by bylo možné zfilmovat. „Procházeli jsme všechny značky a Bitevní loď byla chytrou hrou, kde bylo možné využít intuici, logiku a inteligenci, abyste zjistili, kdo je váš nepřítel a vyhráli jste. Říkali jsme si, že má všechny předpoklady pro velkolepý a fantastický film. Je dobrodružná a napínavá,” říká Goldner a Schneir pokračuje: „Bitevní loď je součástí našeho dětství. Líbí se mi pojetí boje proti nepříteli, kterého nevidíte. Pak se pomalinku zvedá opona a vy zjistíte, kam umístil váš nepřítel své lodě a kam byste měli udeřit příště. To je to, co vás vede k vítězství. Přenesení tohoto emocionálního spojení na velké plátno je silné a přesvědčivé.”
Bitevní lodě byly používány během druhé světové války a jejich služba trvala do první války v Iráku v roce 1991. Jejich moderními protějšky jsou torpédoborci. Stuber nadšeně vypráví: „Bitevní lodě jsou velmi silné, vozily střely. Jsou to obrovské lodě se silnými trupy a obrovskými zbraněmi, které mají nepředstavitelnou sílu. Ony jsou těmi, kdo chrání flotilu. Jsou jako agenti tajných služeb: když nepřítel zaútočí, oni vykročí vpřed a dělají štít. Flotila měla i svou letadlovou loď, která je jako letiště uprostřed oceánu. Funkcí bitevních lodí, stejně jako dnes funkcí torpédoborců, bylo chránit celou flotilu a její náklad.“
Produkční partnerka Berga ze společnosti Film 44, Sarah Aubrey vypráví: „Torpédoborce jsou fantastické stroje ovládané chytrými a statečnými lidmi. Mysleli jsme, že bude skvělé představit je a jejich práci v kontextu hry. Vezmeme vás do vnitřností těchto obrovských oceánských příšer. Ukážeme vám jejich zbraně, střely, všechnu jejich sílu. Představíme tuto mocnou námořní flotilu vyrůstající z moře tak, jak se ještě na filmovém plátně neobjevila.“
Berg a Aubrey byli nadšeni, že dochází k uskutečnění jejich snu natočit námořní dobrodružství a tušili, že to bude trhák. „Ta hra nám umožnila udělat moderní film o námořní bitvě,” říká Aubrey. „Většinou se námořní tématikou zabývají historické filmy, protože v současné době nedochází tak často k divokým bitvám na moři. Zatím jsme neměli možnost vidět na plátně moderní námořnictvo v jeho plné slávě, se všemi jeho loděmi a zbraněmi, v celém jeho rozsahu a důležitosti.”
Jakmile měli filmaři ústřední postavu, bylo třeba vytvořit příběh hrdinů podstupujících těžké zkoušky a tajemných nepřátel, s kterými se hrdinové utkají na mořích. „Jednoho dne mě napadla myšlenka natočit ten film jako válečnou námořní bitvu s mimozemšťany“ vypráví Berg a dodává, „Věděl jsem, že jediný způsob, jak to může fungovat, je postavit film na příběhu hlavního hrdiny. Počítačová hra a velkolepá podívaná budou doplňky k příběhům postav.“
Erich a Jon Hoeberovi se s Bergem setkali na jaře 2009, aby si ujasnili scénář připravovaného filmu. „Mimozemský prvek byl naším prvním nápadem. Námořnictvo zachrání svět před jejich invazí,“ vysvětlují bratři Hoeberové. „Začali jsme na zelené louce. Pete měl k našim nápadům stále připomínky, ale spolupráce s ním byla výborná. První návrh scénáře spatřil světlo světa na podzim. Hodně jsme diskutovali o tom, jaký pocit by měl být z filmu cítit a jaké budou hlavní stavební prvky. Potom jsme vytvořili postavy a zápletku.”
Autoři měli vytvořit velkolepý námořní film, který se bude hlásit k hlavním znakům původní hry a zároveň bude obsahovat útok mimozemšťanů. „Myšlenka, že napíšeme velkolepý akční film z námořního prostředí, byla velmi vzrušující. Je to už hodně dlouho, co někdo natočil film, v jehož středu je americká námořní síla. Je to výjimečná příležitost a navíc příležitost udělat to všechno v moderním pojetí, s nepřítelem, s kterým budeme bojovat tváří v tvář a ne střelami letícími míle z pobřeží.“
Během přípravy scénáře strávili bratři Hoeberové tři dny na moři na palubě lodi Preble třídy Arleigh Burke - lodi která je zřízena k ničení naváděných střel. Jak se oba shodují, možnost vidět profesionální posádku v akci, je inspirovala. „Ukázali nám celý chod lodi a my jsme se rychle seznámili s jejich jazykem, kulturou a s detaily technických zařízení, s kterými pracují. Sestavovali pro nás válečné scénáře, které nám velmi pomohli, abychom popsali příběh i postavy tak realisticky, jak je to jen možné.“
Autoři spolu s Bergem pracovali na tématu, co by se stalo, kdyby mimozemská civilizace reagovala na série mezihvězdných přenosů, které prováděla NASA ve „Zlatovlásčině oblasti” v jiné galaxii. Zlatovlásčina oblast, k níž vědci z NASA šest let vysílali signály, je zrcadlovým obrazem našeho světa. Logika říká, že pokud je planeta příliš daleko od svého slunce, je pro život studená, zatímco pokud je svému slunci velmi blízko, je příliš horká na to, aby na ní mohla existovat fauna a flóra. Ta „pravá“ planeta, o které mluvíme, je podobná naší, je na ní voda v tekutém stavu a atmosféra, která umožňuje výskyt života. A teď přišli její obyvatelé, aby si vzali naše zdroje ze Země.
Aubrey popisuje, jakým způsobem scénáristé zachovali myšlenku původní hry: „Pete přišel s nápadem, že by naše lodě mohly bojovat naslepo, stejně jako ve hře. Všechny radary přestaly brzy po začátku boje s mimozemšťany fungovat. Naši hrdinové tak bojují s nepřítelem v naprosté temnotě. Hopper s Nagatou se tak musí rychle rozhodnout, jakým způsobem budou bez radarů sledovat mimozemskou flotilu, aby na ni mohli zaútočit. Zatímco se Hopper usilovně snaží najít řešení, Nagata vysvětluje taktiku, kterou jeho krajané používali k lokalizaci lodí v Tichomoří.“
Během svých výzkumů autoři zjistili, že kolem havajského pobřeží existují tzv. tsunami bójky. Jejich funkcí je svádět rozlitou vodu. Co to znamená pro scénář, vysvětluje Aubrey takto: „Bójky měří rozsah vylité vody, což působí jako včasný systém varování před tsunami pro ty, kteří žijí podél těchto citlivých pobřežních oblastí. Nagata tyto bóje použije k rychlému vytvoření mřížky, kterou umístí na obrazovku radaru na lodi. Tuhle mřížku pak používá stejně jako v samotné počítačové hře. Je to způsob, jak publiku nenásilnou formou ukázat známou mřížku připomenout a jak poukázat na fakt, že vlastně pořád hrajeme Bitevní loď.“
Mezinárodní posádka: Herecké obsazení
Když tým Bitevní lodi pracoval na přípravách projektu, strávili jeho členové nějaký čas na torpédoborcích v námořní flotile a navštívili Speciální jednotku amerického válečného námořnictva (SOCOM) na Floridě. Mladí muži a ženy, kteří v americkém námořnictvu pracují s nejvyspělejší technologií, udělali na filmový štáb silný dojem, stejně jako extrémní situace, na které trénují. Bylo naprosto jasné, že tito námořníci procházejí tvrdým výcvikem, aby v případě nepříznivé politické situace nebo války bojovali v situacích na život a na smrt.
Při výběru představitele hlavní postavy filmu, Hoppera, si Berg a bratři Hoeberové představovali někoho, kdo má silnou vnitřní motivaci k rychlému osobnímu růstu. Hopper, horkokrevné dítě, které střílí od boku, se disciplíně učí v průběhu své námořní služby, a to zejména od svého staršího bratra. Stone je chováním svého mladšího sourozence frustrován a trvá na tom, aby se Hopper konečně sebral a dal svůj život do pořádku. „Je to bratrská láska přenesená na úplně jinou úroveň,“ říká k tomu Aubrey. „Přes všechnu Stoneovu snahu však Hopper zůstává člověkem, který s bojovně vysunutou bradou neustále vyhlíží další boje.“
„Myslím, že Bitevní loď je autobiografie,“ usmívá se Goldner. „V mnoha směrech je Hopper vlastně Petem. Hopper je drsný chlapík s určitou minulostí, jehož postava se v průběhu filmu hodně vyvíjí. Pete vytvořil postavu, která je skutečná a přesto symbolická a pro publikum lákavá.”
V roli Hoppera se objeví další z letitých Bergových spolupracovníků, Taylor Kitsch. Jeho výkon v oceňované televizní show Světla páteční noci sleduje publikum od roku 2006 a mezi jeho vrcholné výkony patří role Gambita, jedné z nejoblíbenějších postav filmu X-Men Origins: Wolverine. Kromě role Hoppera v Bitevní lodi uvidí diváci Kitsche na jaře letošního roku v titulní roli v Disneyho sci-fi John Carter: Mezi dvěma světy. V létě se Kitsch představí v novém dramatu Olivera Stonea Savages.
Kitsche na roli Hoppera zaujala dynamika vztahu mezi dvěma bratry. „To, kvůli čemu jsem přijal tuhle roli, je cesta, kterou Hooper ujde,“ říká Kitsch. „Od krádeží a uvěznění na začátku, holení hlavy, když narukuje k námořnictvu - až k okamžiku, kdy se stane skutečným vůdcem. Pro mě jako pro herce je v tom všechno. Můžete sledovat jeho emoce prostřednictvím utrpěných ztrát a zároveň pozorovat, jak se z něj stává kapitán lodě. Hopper nikým takovým nikdy nechtěl být, ale je do této situace neočekávaně hozen. Musí se s ní vyrovnat jak nejlépe umí a využít svůj potenciál v těch nejtěžších podmínkách. Přestože teď je členem námořnictva, v jádru se nezměnil. Ten chlapík, který zachraňuje svět, je tím samým, kterého jste potkali na začátku filmu.”
„Byl to Stone, kdo dal Hopperovi cíl a Hopper za vše dluží svému bratrovi,“ pokračuje herec. „Hopper se zpočátku nechtěl příliš angažovat, protože se bál selhání. Raději by seděl a nechal se unášet proudem, bylo by to pohodlnější a bez problémů. Ale vždycky, když přijímáte výzvu, přijímáte zároveň i možnost selhání a to je něco, co Hopper zpočátku prostě nechtěl udělat.“
Prostor na plátně sdílí Kitsch s další televizní hvězdou, Alexanderem Skarsgardem. Herec známý ze seriálu HBO True Blood: Pravá krev se ve filmu objeví v roli fregatního kapitána Stonea, Hopperova disciplinovaného staršího bratra, který Hoppera přesvědčí, aby nastoupil do služby v námořnictvu.
Skarsgard ke své účasti na filmu říká: „Líbila se mi dynamika mezi dvěma bratry. Stone je svědomitý, pečlivý, tvrdě pracuje, je absolventem Námořní akademie. Má velmi rád svého mladšího bratra, jen moc dobře neví, jak mu pomoci.”
„Naproti tomu Hopper tento drive naprosto postrádá,“ pokračuje Skarsgard. „Neustále mlátí kolem sebe, ale zároveň má své kouzlo. Stoneův přístup je, nechat bratra, aby se poučil ze svých chyb. Je na Hoppera tvrdý, ale divák zřetelně cítí pouto mezi bratry.“
Během Skarsgardovy přípravy na roli se konalo Rim of the Pacific Exercise (RIMPAC), námořní cvičení, které probíhá každé dva roky v oblasti Havajských ostrovů. RIMPAC je největší mezinárodní setkání námořnictva, jehož se účastní více než tucet námořních posádek z celého světa. RIMPAC pořádá a organizuje námořnictvo USA ve spolupráci s americkými speciálními jednotkami námořní pěchoty, s americkou pobřežní stráží, s havajskou Národní gardou a s americkou tichomořskou flotilou, které zvou a dohlížejí na spojenecké vojenské síly během cvičení.
Díky spolupráci s americkým námořnictvem mohl Berg na čtyřech lodích umístit kameramany, kteří 12 dní zachycovali okamžiky těchto válečných her vojenských posádek a kteří nasbírali úžasný filmový materiál o lodích na otevřeném moři. Štáby na lodích byly doprovázeny kamerami umístěnými na dalších člunech a v helikoptérách. Pořízené záběry pak byly převedeny na filmové plátno a významně tak obohatily celý film.
„RIMPAC se konaly na Havaji a my jsme tam s Petem a filmovým štábem strávili fantastický týden,“ vzpomíná Skarsgard a pokračuje. „Mluvil jsem s velícím důstojníkem lodi, což mi nesmírně pomohlo. Dokonce jsem byl schopen vzlétnout a přistát na letadlové lodi, což pro mě byl neskutečný zážitek.“
Dalšího elitního člena amerického námořnictva hraje Rihanna, pro kterou je tato role debutem v celovečerním filmu. Držitelka ceny Grammy ve filmu představuje drsnou dělostřelkyni Coru Raikesovou, jednu z Hopperových kolegů na lodi.
„Nevěděla jsem, koho budu hrát, když jsem se setkala s Petem,“ říká Rihanna, „ale potom jsem dostala scénář a úplně mě to pohltilo. Raikesová je vlastně jedním z těch chlapíků. Ta postava je plná drsné mužské energie, což mi umožňovalo být někým úplně jiným, než na co jsou lidé zvyklí.“
Pro Rihannin herecký debut vybral Berg jako technického poradce námořníka, který - vlastně která, neboť jde o ženu - je jen o rok mladší než Rihanna. Je jí Jacquelyn Carrizosa, která za sebou v době začátku příprav na film měla už tři roky v americkém námořnictvu a která sloužila na letadlové lodi Ronald Reagan (CVN-76) v San Diegu.
Raikesová není jedinou drsnou ženou ve scénáři bratrů Hoeberových. Tou další je fyzioterapeutka Samantha „Sam” Shane, Hopperova snoubenka a dcera jeho nejvyššího šéfa, kterou ztvárnila herečka Brooklyn Decker. Ta si spolupráci s režisérem Bergem pochvaluje: „Skvěle vystihuje postavy silných žen. Ženy v jeho filmech nikdy nejsou slečinkami zmítanými nepřízní osudu, nikdy nejsou slabé. Na Sam se mi líbí, že je admirálovou dcerou, je trochu rebelka, je silná, nezávislá a při záchraně světa je schopná přiložit ruku k dílu.”
„Velkým tématem je vztah Sam a Micka, to, jak jsou přes počáteční nesnáze nakonec jeden pro druhého zdrojem síly,“ pokračuje Decker. „Mluvila jsem s podobně postiženými vojáky o jejich emocích a o tom, jak se po návratu z bojů vyrovnávali s post traumatickým stresem. Díky moderní medicíně už neumírá na následky zranění tolik vojáků. I když se vracejí bez končetin a s jinými vážnými zraněními, která si ani nedovedeme představit.“
Postava, o které Decker hovoří, je vojenský podplukovník Mick Canales, který přišel v Afghánistánu o obě nohy. Na své cestě k uzdravení potká Sam, která je jeho průvodkyní k fyzickému a psychickému návratu od života. Zatímco se Hopper věnuje vojenskému cvičení, Sam a Mick se setkávají na první rehabilitaci. Sam vezme veterána na výlet na kopce nad Pacifikem. To, co začíná jako jednoduché rehabilitační cvičení, se vyvine do boje s mimozemšťany, kteří se zde snaží postavit komunikační věž.
Roli Micka ztvárnil Greg Gadson, bývalý hráč amerického fotbalu, kterému byly po zranění amputovány obě nohy nad koleny. „Postava Micka má zranění, s kterými se dokáži identifikovat,“ říká Gadson. „Jsem dělostřelecký důstojník, velitel praporu v Iráku a přišel jsem při výbuchu o obě nohy. Svoje pochopení pro někoho, kdo se zotavuje z podobných zranění jsem přenesl do téhle role. Je to vlastně Mick Canales a Greg Gadson v jednom.“
Muže, který řídí celou akci v Oahu, hraje Liam Neeson, který ve filmu představuje velitele Pacifické flotily, admirála Shanea - nejvyššího velitele Hoppera, Stonea i Raikesové (a otce Sam).
Jedním z nejvýraznějších momentů na scéně je pro Neesona den, kdy natáčel klíčovou scénu s plukovníkem Gadsonem. Scéna se natáčela na známém vojenském hřbitově Punchbowl v Honolulu. Neeson vzpomíná: „Předával jsem Gregově postavě, Mickovi, medaili. Poté, co mu pomohli na pódium, vykročil směrem ke mně. Díval jsem se na něj a viděl jsem pohled, který nepatřil roli. Odrážel všechno, čím si ten muž skutečně prošel, neuvěřitelná zranění, která utrpěl v boji za svou zem. Vyzařoval z něj silný vzdor, důstojnost a síla. Byl jsem hrdý na to, že máme takové muže.“
Bitevní loď představuje druhý velký hollywoodský film pro asijskou filmovou hvězdu Tadanobu Asana, který v anglicky mluvícím filmu debutoval rolí Asgardiana jménem Hogun v trháku Thor z roku 2010. Asano v Bitevní lodi představuje Hopperův japonský protějšek, kapitána Yugi Nagata, jehož loď Myoko je zničena během útoku mimozemšťanů. To donutí kapitána nalodit se na americkou loď John Paul Jones jeho hlavního rivala, z které potom bojují společně.
Producent Aubrey popisuje vztah mezi Hopperem a Nagatou takto: „Mezi Nagatou a Hopperem je zpočátku jisté napětí, ale během té velké bitvy se z nich stanou spojenci. Hopper je vůči Japoncům velmi soutěživý, což můžete vidět během fotbalového utkání na RIMPAC. Po jejich prvním setkání s mimozemšťany chce Hopper vyrazit rovnou do bitvy. Nagata si nemyslí, že to je dobrý nápad, ale protože je to statečný a čestný námořník, nechce nechat Hopperovu loď bez ochrany. Proto ho následuje do bitvy a ztratí svou vlastní loď, když je potopena mimozemšťany. Nagata a zbytek posádky, který přežil, se nalodí na Hopperovu loď a od chvíle se ti dva musí spojit, aby porazili mimozemšťany.”
Asano ke své roli říká: „Hraji japonského námořního důstojníka, který bojuje bok po boku s důstojníkem amerického námořnictva, což je situace, která mě fascinuje. Nagata je kapitán japonských námořních obranných sil a s Hopperem se setkává na shromáždění námořních důstojníků během tichomořského námořního cvičení RIMPAC.“
„Nagata a Hopper se znali už před tímto setkáním,“ pokračuje herec. „Nagata má Hoppera docela rád, ale přesto je na Hopperovi něco, co leze Nagatovi na nervy a co je mezi nimi zdrojem napětí. Já jsem kapitán a on je důstojník, takže se k němu chovám poněkud povýšeně, na což Hopper reaguje podobným postojem. Když se ale objeví společný nepřítel, je nám jasné, že dál musíme bojovat společně.”
Stejně jako ostatní herci natáčel rodák z Yokohamy několik scén v oblasti Pearl Harbor. Pobyt na této posvátné půdě přiměl herce „hodně přemýšlet o tom, co se mezi našimi dvěma národy událo za poslední dvě desetiletí“. Říká k tomu: „Bez této historie by Japonci a Američané nebyli schopni spolupracovat na filmu, jakým je tento. Je mi velmi líto všech, kteří položili své životy. Ale skutečnost, že jako Japonec teď mohu pracovat v přátelské atmosféře s Američany v Pearl Harboru je to, co dělá tento film ještě významnějším. A za tohle děkuji.“
Tento umělec byl ale jen jedním z řady neamerických herců v Bergově mnohojazyčném týmu. Shodou náhod nebyl žádný z herců ztvárňujících klíčové námořní postavy, s výjimkou Jesse Plemonse, z USA. Kitsch pochází z Britské Kolumbie, Skarsgard je rodilý Švéd a Rihanna se narodila na karibském ostrově Barbados.
Buď v klidu: Trenéři a techničtí poradci
Pro pomoc hercům při přípravách na role spolupracoval Berg s řadou konzultantů, kteří herce seznamovali s námořní realitou a dostávali je do správné fyzické i mentální formy. Hvězdnými partnery produkce byly týmy, které pomáhaly Rihanně, Deckerové a Gadsonovi připravit se na intenzivní bojové scény s mimozemšťany.
„Spoustu času si vyžádal trénink toho, jak vůbec správně držet zbraň,“ říká Rihanna. Trénink Gadsona a Decker se odehrával v trochu jiném duchu. Tyto dvě postavy bojují s mimozemšťany na návětrné (východní) straně Oahu. Na Kualoa Ranch, kde Berg, Gadson a Decker (spolu s Linklaterem, který hrál významnou roli ve scénách natáčených ve vnitrozemí) strávili tři týdny, se natáčely scény, ve kterých mimozemšťané staví svoji komunikační věž.
Brooklyn Decker vzpomíná na natáčení takto: „S Gregem jsme se rychle stali blízkými, protože jsme byli velmi zranitelní. Zkoušeli jsme a točili v horách, kde neustále pršelo. Byla mlha, kopcovitý terén a několikrát se stalo, že Gregovy protézy uklouzly a on spadl. Museli jsme se rychle naučit spoléhat jeden na druhého. Když jsme šli z kopce dolů, Grega jsem podpírala. Musela jsem být silná, potřeboval mě jako svoji oporu.“
Také Berg vzpomíná na první den zkoušení před oficiálním začátkem natáčení: „Greg nikdy předtím nehrál a má amputované obě nohy. Tohle bylo daleko za hranicemi jeho komfortní zóny a bylo to něco, co ještě nikdy nezažil. Přesto do toho šel po hlavě. Uklouzl a spadl. Zvedli jsme ho, udělal pár dalších kroků a okamžitě spadl znovu. Myslel jsem, že si poškodil protézy, vypadaly poničeně. Byl úplně zticha a já jsem si řekl, že tohle je naprostý průšvih…“ Naštěstí se Berg nemohl více splést. „To se stane, když nemáte svoje nohy - prostě spadnete,“ vzpomíná režisér na to, co mu Gadson řekl.
Stará šedá dáma: Zaostřeno na skutečné bitevní lodě
Natáčení velkých scén Bitevní lodi začalo v oblasti Oahu. Filmaři měli mnoho důvodů, proč si vybrali pro natáčení právě Havaj. Stuber zmiňuje úlohu, kterou toto místo sehrálo během druhé světové války, ve které bitevní lodě sloužily spojencům ve válce v Tichomoří a historický význam Pearl Harboru, jako místa, kde se odehrávaly důležité momenty pro celé lidstvo. Na základě toho vysvětluje, že výběrem Pearl Harboru jako natáčecího místa filmaři vzdali svým způsobem čest historii tohoto místa. Do filmu byli také obsazeni skuteční veteráni z druhé světové války, které filmaři přivedli zpět na kultovní bitevní loď té doby, Missouri - a dali jim klíčovou úlohu.
Fotbalové hřiště na moři
Filmový štáb natočil na lodích amerického námořnictva velké množství materiálu. Námořnictvo USA produkčnímu týmu dokonce umožnilo přístup na pět různých torpédoborců a tím mu dalo příležitost pozorovat lodě jak na moři, tak v přístavu, stejně jako sledovat životy mladých mužů a žen, kteří na nich slouží své zemi. Na počátku natáčení přivedl producent Duncan Henderson společně se svým dlouholetým kolegou, koproducentem TODDEM ARNOWEM, pár stovek členů hereckého a filmového štábu na týden na moře. Henderson říká: „Lokalitu jsme hledali u australského Zlatého pobřeží, ale nakonec jsme se rozhodli pro Havaj. To filmu dodalo nádech reálnosti. Původně jsme mluvili o tom, že bychom vzhledem k množství vodních scén natáčeli v nějaké nádrži, ale jakmile jsme byli na Havaji, měli jsme k dispozici celý oceán, kde jsme získali záběry nesrovnatelné s ničím, co bychom mohli v nádrži natočit.“
Vezměte ji na Pacifik
„To, že se Missouri objevila ve filmu, byla šťastná náhoda - byla ve správný čas na správném místě,“ pochvaluje si KEITH DEMELLO, pracovník MMA, neziskové organizace, která pečuje o legendární loď. „Během doby, kdy si pan Berg dělal průzkum pro pozdější natáčení v Pearl Harboru, stála náhodou Missouri v doku - poprvé po 17 letech. Možnost nechat Missouri zase „šlapat“, byla jedinečná.“
„Námořní loď Missouri hraje ve filmu skutečně velmi významnou roli,“ vypráví Aubrey o obrovské bitevní lodi. „Už jen to, že jsme měli možnost získat do filmu skutečnou bitevní loď, je fantastické. A neuvěřitelné je, že je to bitevní loď Missouri - ta loď, kde došlo k potvrzení bezpodmínečné kapitulace Japonska ve druhé světové válce. Měli jsme možnost ji vzít na otevřený oceán, když se stěhovala ze suchého doku do svého stálého kotviště.“
„Když filmaři uviděli Missouri, bylo jim jasné, že tohle je impozantní stará dáma, kterou tak oddaně milují všichni, kteří o ni pečují a kteří ji udržují,“ vzpomíná vyhledávač lokací Michael Meehan, další z Hendersonových dlouhodobých kolegů. „A tak se rozhodli ji obsadit do filmu.“ Meehan to shrnuje: „Stáli jsme v Pearl Harboru a dívali jsme se na přístav a potom na palubu Missouri. V tomto jednom okamžiku svým způsobem vidíte začátek i konec druhé světové války.“
Spolupráce s „Old Salts”
Štáb možnost strávit nějaký čas na skutečné bitevní lodi, navíc na lodi s takovou historií, považoval za velkou čest. Skarsgard říká: „Bylo to úžasné. Když jsme natáčeli své scény, měli jsme kolem sebe partu veteránů, kteří skutečně byli na Missouri během druhé světové války. Možnost být na téhle lodi s těmito lidmi pro mě bylo lekcí pokory.“ „Natáčení na Missouri byl neuvěřitelný zážitek,” opakuje Kitsch. „Mluvili jsme s Normanem MCClaffertym, který patří mezi ‘Old Salts’. Sloužil na bitevní lodi Oklahoma [BB-37], ale vyhrál los a přeložen před začátkem bombardování. Setkání s ním byl zážitek, který se nedá vyjádřit slovy.”
“Byl jsem na palubě Oklahomy, a jediný důvod, proč tady dnes můžu sedět, je otočka mince,” vysvětluje Norman McClafferty, kterému je přes 90 let. Námořní veterán, který je důchodu a žije na Havaji, byl osloven koordinátorkou castingu Judith Bouley, aby hrál jednoho z 3 000 komparzistů v Bitevní lodi.
Berg chtěl obsadit námořní veterány z druhé světové války, tzv. „Old Salts“ do jedné z klíčových scén filmu, ve které jsou naši hrdinové oslavováni na palubě Missouri. Na casting přišel McClafferty se starou fotografií, na které byl on sám s Johnem Waynem a Burgessem Meredithem. Ukázalo se, že McClafferty měl malou roli ve válečném dramatu Otto Premingera Po zlém z roku 1965, který se částečně natáčel na Havaji. O době, kterou strávil na nešťastné lodi Oklahoma, říká: „Byli jsme dva, kteří chtěli pryč z lodi. To bylo v červenci před útokem v roce 1941. Zbytek příběhu znáte. Já jsem měl štěstí.“
Filmování na torpédoborci amerického námořnictva
Štáb měl kromě jiného i privilegium točit týden na palubě aktivního torpédoborce amerického námořnictva, na lodi Hopper (podobnost se jménem Kitchovy postavy je čistě náhodná).
Hoffman o lodi říká: „Hopper ve filmu představuje loď John Paul Jones. Velení i posádka lodi nám dovolili ve velkém rozsahu přístup na přistávací plochu, na hlavní palubu, na most i na příď. Je to třída Arleigh Burke, raketový torpédoborec vybavený zbraňovým systémem Aegis. Je 505 stop dlouhý, váží kolem 9 000 až 9 500 tun a skýtá domov 260 mladým mužům a ženám, kteří jdou na moře a dělají vše - od protiraketové obrany po pronásledování pirátů ze Somálska.“
„Námořnictvo se k nám chovalo velmi vstřícně,” oceňuje lokační manažer Meehan možnost přístupu do Pearl Harboru, na cvičení RIMPAC a na flotilu. „Požádali jsme o torpédoborec a námořnictvo nám dodalo Hopper, jediný torpédoborec, který nebyl na moři. Co je na něm zajímavé, je, že je jako jediný v námořnictvu USA pojmenovaný po ženě.“ Admirál Grace „Úžasná Grace” Murray Hopper byla podle Meehana „počítačovou pionýrkou, která přinesla své znalosti do námořnictva.“
Všichni na palubu: Stavba lodí
Měsíce před tím, než štáb dorazil do Louisiany, měl umělecký tým výtvarníka Neila Spisaka ’s art department a stavbaři plné ruce práce s vytvářením několika sad věcí, které ukazují život na bitevní lodi John Paul Jones. Spisakův tým nakonec využil čtyři z osmi scén, které jsou v Raleigh Studios.
„Samozřejmě, že vždycky chcete udělat maximum pro to, aby vše vypadalo reálně,” podotýká výtvarník. Spisak says: „Hodně jsme si pohráli s interiéry lodí. Podle mých poznatků je strojovna zářivě bílá. My jsme se rozhodli použít šedé odstíny. Bylo to pro nás jednodušší - když jsme potřebovali, aby se místnost blyštěla, prostě jsme ji nasvítili. Když jsme naopak potřebovali, aby působila ponuře, stačilo osvětlení ztlumit a hned jsme měli tu pravou náladu.“
Lodní strojovna byla replikou strojoven, které lze nalézt v současných torpédoborcích. Jejich proudové motory jsou vyrábí Rolls Royce, pohon a elektrické systémy jsou navrženy General Electric. Kromě toho, že filmaři poněkud pozměnili prostory, v kterých natáčeli, udělali ještě několik dalších úprav, které zvýšily přitažlivost příběhu. I když tryskové motory jsou za normálních okolností uzavřeny v ohnivzdorných, zvukotěsných a tepelně odolných zařízeních, ve filmu byly tyto boxy odstraněny, aby byly vidět všechny lesklé stroje, které umocňují dojem z pohonných systémů moderních válečných lodí.
Skinner vysvětluje: „Používají se turbo motory General Electric a Rolls-Royce. V torpédoborcích jsou dvě vrtule, každá z nich je poháněna ze strojovny - jedna strojovna je na levoboku, druhá na pravoboku. Každá hřídel je poháněna dvěma z těchto proudových motorů, takže tam jsou čtyři proudové motory, které pohánějí loď. Větší z nich je na levoboku a je to ten, podle kterého jsme vytvořili náš návrh.“
Mimozemšťané, jejich lodě a trhače: Vetřelci a jejich výzbroj
Pro producenty bylo zásadní, dopřát publiku ohromující podívanou. Schneir k tomu říká: „Lidé uvidí letadla, lodě a mimozemšťany. Uvidí, jak se před jejich očima oživí hra „Bitevní loď“, na které vyrostli. A v jádru toho všeho uvidí příběh o skupině lidí, kteří bojují proti neuvěřitelné přesile.“
Odpovědnost za vytvoření toho všeho měli lidé z Industrial Light & Magic (ILM), pod vedením odborných poradců z VFX Grady Cofera a Pabla Helmana. „Hodně jsme se snažili vytvořit mimozemšťany tak, aby nám byli podobní,“ vysvětluje Aubrey. „Samozřejmě, že vypadají úplně jinak, ale vycházeli jsme z toho, že žijí v podobném světě, v něčem, co astronomové nazývají ‘Zlatovlásčinou oblastí’. Využívají a potřebují ty samé zdroje jako my, takže mohou existovat ve stejném prostředí jako my. Pete trval na tom, aby měli konkrétní mimozemšťané odlišné charaktery, aby byli pro publikum snadno identifikovatelní.”
Odborný poradce SFX Dalton spolupracoval s VFX a ILM také na záběrech, ve kterých vytvořili jedinečné zařízení: trhač. „Ve filmu představujeme celou mimozemskou námořní flotilu, něco, co ještě nikdy nikdo neviděl,“ konstatuje Berg. „K její tvorbě a stavbě 3D počítačových modelů jsme měli k dispozici některé z nejlepších mozků v ILM, které vymýšlely, jaký druh bojových systémů by mohli mimozemšťané používat. Námořní boj mezi těmito mimozemskými loděmi a našimi torpédoborci třídy Aegis bere dech. Mimozemšťané také používají některé super zbraně, které jsme pro ně vytvořili. Jedna se jmenuje trhač, zbraň, která je naprogramovaná, aby zničila vše, co jí stojí v cestě.“
Trhač se objevuje v několika akčních momentech v průběhu celého filmu. Podle Daltona se většina těchto scén vytvářela pomocí počítačové grafiky, protože nebylo prakticky možné udělat požadovaný záběr na scéně. „Je to za hranicí Newtonovy fyziky. Například scéna, kdy trhač pronásleduje jednoho z našich hrdinů, Ordyho, lodní chodbou.“
Cofer pokračuje: „Vytvořili jsme Stingery, což jsou mimozemské lodě, které startují pod vodou a vyletí na povrch. Petera napadlo, co kdyby byly ty lodě schopné najednou vyletět do vzduchu a přistát na vodě kdekoliv jinde. Byl to zajímavý nápad. Je to sci-fi, ale vychází z reality.“

Ocenění:
Razzies
2012 - Rihanna (Nejhorší herečka ve vedlejší roli)
2012 - Nejhorší film (nominace)
2012 - Peter Berg (Nejhorší režisér) (nominace)
2012 - Liam Neeson (Nejhorší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2012 - Brooklyn Decker (Nejhorší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
2012 - Erich Hoeber, Jon Hoeber (Nejhorší scénář) (nominace)
2012 - Nejhorší obsazení filmu (nominace)

The Saturn Awards
2013 - Burt Dalton, Grady Cofer, Jeanie King, Pablo Helman (Nejlepší speciální efekty) (nominace)

DABING
V českém znění: Libor Bouček - Taylor Kitsch (Poručík Alex Hopper), Filip Jančík - Alexander Skarsgard (Velitel Stone Hopper), Pavel Soukup - Liam Neeson (Admirál Shane), Nikola Votočková - Brooklyn Decker (Samantha Shaneová), Radek Hoppe - Hamish Linklater (Cal Zapata), Jan Škvor - Jesse Plemons (Loďmistr Jimmy 'Ordy' Ord), René Slováčková - Rihanna (Poddůstojník Cora 'Weps' Raikesová), Filip Čáp - Tadanobu Asano (Kapitán Yugi Nagata), Bohdan Tůma - John Tui (Vrchní důstojník Walter 'Beast' Lynch), Ernesto Čekan - Gregory D. Gadson (Podplukovník Mick Canales), Antonín Navrátil - Adam Godley (Dr. Nogrady), Petr Vágner - Jerry Ferrara (Strodell), Jiří Prager - Peter MacNicol (Ministr obrany), Marek Libert - Rico McClinton (Kapitán Browley), Jakub Wehrenberg - Dane Justman (Sampson), Jiří Čapka - Dante Jimenez (Mullenaro), Bedřich Šetena - Ronald Chavez (Velitel Rivera), Robin Pařík - Conor McCarry (Ronnie), Petr Neskusil - Dylan Gillooly (Thom), Zbyšek Horák, Miroslava Součková, Marek Holý, Svatopluk Schuller, Stanislav Lehký, Bohuslav Kalva, Petr Oliva, Jindřich Žampa
Překlad: Robert Hájek
Zvuk: Miloš Vrána, Antonín Němec
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Martin Kot
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2012

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 19.4.2012 Bontonfilm
Premiéra USA: 18.5.2012 Universal Pictures US
Premiéra Velká Británie: 11.4.2012
Premiéra Německo: 12.4.2012
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 22.8.2012 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 22.8.2012 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 5 758 450
Tržby celkem - $ 303 000 000
Návštěvnost v ČR 51 476
Náklady (Rozpočet) - $ 200 000 000
 
Tvůrci a herci
Peter Berg (Režie), Scott Stuber (Produkce), Peter Berg (Produkce), Sarah Aubrey (Produkce), Brian Goldner (Produkce), Duncan Henderso (Produkce)n, Bennett Schneir (Produkce), Steve Jablonsky (Hudba), Tobias A. Schliessler (Kamera), Paul Rubell (Střih), Colby Parker Jr. (Střih), Billy Rich (Střih), John Brace (Casting), Linda Lowy (Casting), Neil Spisak (Scénografie), Kimberly A. Tillman (Kostýmy),, Louise Mingenbach (Kostýmy), Darren King (Zvuk), Gregory King (Zvuk), Steve LaPorte (Masky), Cheri Minns (Masky), Erich Hoeber (Scénář), Jon Hoeber (Scénář), Alexander Skarsgard (Herec), Taylor Kitsch (Herec), Liam Neeson (Herec), Brooklyn Decker (Herec), Rihanna (Herec), Tadanobu Asano (Herec), Hamish Linklater (Herec), Peter MacNicol (Herec), Jesse Plemons (Herec), David Jensen (Herec), Gary Grubbs (Herec), Adam Godley (Herec), Griff Furst (Herec), Barbara L. Southern (Herec), Louis Lombardi (Herec), James Rawlings (Herec), Reila Aphrodite (Herec), John Bell (Herec), Josh Pence (Herec), Natalia Castellanos (Herec), Jay Jackson (Herec), Stephen Bishop (Herec), Michelle Arthur (Herec), Billy Slaughter (Herec), Peter Berg (Herec), Colby Parker Jr. (Herec), Bill Stinchcomb (Herec), George O'Hanlon Jr. (Herec), Ed Moy (Herec), Kerry Cahill (Herec), Anthony A. Kung (Herec), Carson Aune (Herec), Marcus Lyle Brown (Herec), Kyle Clements (Herec), Kristen StephensonPino (Herec)
 
2012/131/USA/Akční, Sci-Fi, Dobrodružný, Válečný
 
Zajímavost k filmu
- Alex Hopper (Taylor Kitsch) nosí hodinky značky Luminox 3901 Navy Seal a admirál Shane (Liam Neeson) nosí Hamilton X-Wind.
- Scéna na začátku filmu, v níž hlavní hrdina vykrádá obchod s potravinami, je inspirována skutečnými záběry z bezpečnostních kamer. Ve skutečnosti propadl zloděj stropem obchodu s alkoholem dokonce dvakrát a jeho nešikovnost jej díky internetu nechtěně proslavila po celém světě.
- Ve filmu jedenkrát zazní jméno domovské soustavy útočníků jako Gliese. Systém s názvem Gliese 581 skutečně existuje s nejméně čtyřmi potvrzenými planetami. V roce 2007 byl ze země ke Gliese 581c odeslán velmi silný modulovaný radiový impuls, který obsahuje zprávu ze země. Obsahuje 501 zpráv, které byly vybrány prostřednictvím soutěže na sociální síti Bebo. Zpráva byla odeslána z radarového teleskopu RT-70 Ukrajinské národní vesmírné agentury v Jevpatoriji. Signál dosáhne Gliese 581 na počátku roku 2029.
- Speváčka Rihanna získala Zlatú malinu za najhoršiu herečku vo vedľajšej úlohe.
- Závěrečnými titulky snímek nekončí, po jejich skončení následuje ještě jedna scéna.
- Úlohy niekoľkých vojakov stvárnili skutoční veteráni.
- Názov filmu sa objaví v desiatej minúte.
- Písně australské hard rockové skupiny ACϟDC se objevily na tzv. playlistu ve stovkách filmů, seriálů a televizních pořadech, ve vlastních pořadů a videí nepočítaje, přičemž např. v 44 komediích a pak až v 24 hudebních titulech. Ve 21 akčních filmech a třeba i v 7 ryze romantických snímcích. Ve válečném snímku však zazněly pouze jedenkrát, a to právě ve snímku Bitevní loď legendárními písněmi „Thunderstrack“ a „Hard as a Rock“.
- Bitevní loď USS Missouri hrála prim také ve filmu Přepadení v Pacifiku (1992), který pojednával mimo jiné o poslední plavbě lodi z Pearl Harboru do Kalifornie, kde měla být vyřazena z provozu.
- Bitevní loď USS Missouri je proslavená také tím, že byla na její palubě 2. září 1945 podepsána kapitulace Japonska, která ukončila 2. světovou válku.
- Japonské a americké lodě stojící v přístavu při fotbalovém zápase jsou opravdové lodě s posádkou.
- Záběry rabování ve zprávách jsou ve skutečnosti reálné záběry z protestů v Londýně v roce 2011.
- Režisér Peter Berg se ve filmu objeví v malé roli jako obsluha radaru.
- Postavu podplukovníka Micka Canalese hrál skutečný podplukovník dělostřelectva Gregory D. Gadson, který byl 7. května 2007 raněn v Bagdádu. Jako jeden z prvních používal prostetiku nové generace, která umožňuje téměř přirozenou chůzi.
- Ve filmu je poznamenáno, že lod USS Missouri neměla 10 let zapnuté motory. USS Missouri však byla z provozu vyřazena již v roce 1992, tedy 20 let před natočením filmu. Využívaná jako památník a muzeum v přístavu Pearl Harbor a kvůli korozi a dalším vadám není schopná plavby.
- Otec režiséra Petra Berga je nadšencem do námořnictva, hlavně toho z druhé světové války.
- Film nebyl natočen ve 3D také díky tomu, že jeho sledování nedělá Petru Bergovi dobře.
- Ve filmu se objevují záběry z mezinárodního námořního cvičení RIMPAC 2010.
- Japonská loď Myoko, která je ve filmu napadena, je ve skutečnosti torpédoborec Atago DDG-177.
- S rolí Samanthy byla původně spojována dvojice Teresa Palmer a Rosie Huntington-Whiteley. Roli nakonec získala herečka Brooklyn Decker.
 
Odkazy