Božský Evan / Evan Almighty (2007/95/USA/Komedie, Fantasy, Rodinný) 49%

15.01.2019 12:04
JEDNOU VĚTOU
„Poznejte nového Vyvoleného. A jeho blízké.“

OBSAH
Před čtyřmi lety dostal Bůh bláznivý nápad a propůjčil obyčejnému televiznímu reportérovi s tváři Jima Carreyho své schopnosti. Dopadlo to neslavně, ale naštěstí ne v kinech, odkud si chytrá komedie Božský Bruce odnesla bezmála 250 miliónů dolarů (v našich končinách vydělal slušných 23 miliónů korun). Proto dostal Bůh po pár letech nový bláznivý nápad… Jeho hlavní postavou se stane Evan Baxter (Steve Carell), který Božskému Bruceovi kdysi vyfoukl prestižní moderátorské křeslo. Dnes je na tom ještě líp, protože židle, na které bude nově sedat, stojí v jednacím sále amerického Kongresu. A právě čerstvého kongresmana, který vyhrál volby s odvážným sloganem „Změním svět“, se rozhodl Bůh (Morgan Freeman) otestovat. Zadání je jednoduché. Po vzoru starozákonního konstruktéra a zoologa Noema má i on postavit archu, shromáždit na ní zástupce všech živočišných druhů a nasměrovat si to k Araratu nebo nějakému podobně vysokému kopci. „Jim Carrey získal božské schopnosti a mohl ženám upravovat velikost poprsí. Mě díky Jeho daru pronásleduje všelijaká havěť, příšerně rychle mi rostou vlasy a vousy a nosím pořád ty samé propocené hadry,“ srovnává Steve Carell osudy obou Vyvolených. „Drobné změny“ v chování jeho postavy a vzezření, jímž čím dál víc připomíná spíš poustevníka než elitního politika, navíc nezůstanou utajeny před jeho okolím, které náhle řeší, zda se Evan zbláznil z nové funkce nebo jestli ho postihla jen silnější krize středního věku. Nic z toho ale nevysvětluje, proč ho otravují smečky, stáda a hejna pářících se zvířat. A co na to Evan? Ten tiše trpí a staví. Vždyť potopa biblických rozměrů číhá za rohem. Božský Bruce se vyznačoval originálním příběhem a humorem, který využíval „gumovou“ tvář Jima Carreyho. Aby tradice zůstala zachována, vrátili se k němu režisér Tom Shadyac a scenárista Steve Oedekerk, kteří nahradili Carreyho dalším elitním komikem, Stevem Carellem (Čtyřicet let panic, Malá Miss Sunshine), a navíc ho obohatili o armádu zvířat, jež má za úkol přiblížit jejich „Božskou komedii“ mladšímu publiku. „V našem filmu máme 177 druhů zvířat, což je najednou asi nejvíc ve filmové historii. Nezastírám, že natáčení připomínalo čas od času blázinec, ale všichni zvířecí herci byli profíci a Steve Carell ho přežil, což bylo pro úspěch filmu asi nejdůležitější,“ říká režisér.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Za hodně peněz hodně málo muziky aneb jak si strčit peníze do kapsy a utéct na Seychely, aniž by si toho kdokoliv všiml. Tenhle film se hrubě nepovedl. A když se podívám na rozpočet, nestačím se divit, protože jediné co stojí peněžně za zmínku mohou být efekty. Jenže ty jsou za ty peníze rozhodně ničemné a nic filmu pořádného nepřidají, krom toho, že je to strašná kravina i bez nich. Steve Carell je možná dobrý herec, ale špatný komediant. Výborně dokáže divákovi měnit náladu, ale ať se klidí, do jiných filmů, kladoucích důraz na dialog. Tam se určitě uchytí, ale v efektivní a zběsilé komedii, která vlastně není komedií si reputaci rozhodně nepodtrhne tlustou čarou znázorňující úspěch a je to vcelku škoda, páč on na to určitě má, jen v tomhle filmu se mu to nepovedlo. Zbytečné pokračování, do kterého tvůrci utopili spousty peněz a u které jsem se ani jednou nezasmál. Vše je ohrané, běžné a rozhodně více než průměrné. Škoda toho všeho. To co tvůrci nabízeli před premiérou se hrubě nepovedlo a je to škoda. (Malarkey) 2*

Božský Evan je božský. Víte proč? Konečně dokáže, že Jim Carrey je neporazitelný vládce komedie a komerční tahák, se kterým se nikdo ze "vtipálků" nemůže rovnat. Prokáže totální ignoranci lidí, kteří schvalují filmy a scénáře, protože něco takhle ujetého se opravdu nevidí ( zajímalo by mě, jestli existuje někdo, kdo se "zamýšlí" nad potenciálem filmu, které studio chce natočit, tenhle snímek by totiž nemohl nikdy projít...). Za další snad zase na chvíli pošlou studia Steva Carella někam daleko na dovolenou třeba, aby si promyslel své další plány a já doufám, že se rozhodně navždy točit seriály do televize. Dále film prokázal, že se 175 milionovým rozpočtem jde udělat nejhorší komedii posledních let opravdu velmi lehce. Ještě ukazuje naprosté rutinérství a obyčejnost režiséra Toma Shayaca. A poslední věc, 95minutový film za obrovské peníze s několika rádoby hvězdičkami, který ani jednou nerozesměje... Pro mě vrchol stupidity filmu, který před odpadem zachraňuje jen moje oblíbená herečka Lauren Graham, co by klidně mohla přidat své ironie a cynismu z Gilmorových děvčat. Morgane Freemane (BOŽE) chraň ať není další díl... (Djkoma) 1*

Tenhle film je originální svým námětem a scénářem, to bezesporu. Dokáže také vyloudit úsměv na vaší tváři a dá se na něj celou dobu koukat. Neboli jsem se u něj absolutně nenudil. Jenže je tu jedno velké ALE... Bohužel jsem viděl předchůdce tohoto filmu, film Božský Bruce s Jimem Carreym a Jennifer Aniston. A to je ta chyba, protože kdybych neviděl předchozí film, tak bych neporovnával oba filmy a kdybych neporovnával oba filmy, tak bych se patrně královsky bavil. Ale takhle musím říci, že zde chybí komika Jima Carreyho a Jennifer Aniston. Ať se Steve Carell a Lauren Graham snaží sebevíc, tyhle dvě hlavní postavy z minulého filmu nemohou nahradit. A tak, i když se mi film docela líbil, dávám tři hvězdičky s konstatováním, že pokud bude tahle série filmů pokračovat, vždy uberu jednu hvězdičku, protože každá další nastavovaná kaše mi patrně bude u této série vadit víc a víc... (freddy) 3*

VELKÁ RECENZE
Evan postavil kocábku náram, náram náram, kocábku náram, náram náramnou. A nabil si nos. Opravdu nechápu, kdo tuhle monstróznost mohl financovat. Ale opravdu bych ho docela rád poznal, protože za tu samou částku mohl mít třeba jedny Transformery nebo 22 Tmavomodrých světů či 175 nízkorozpočtových hororů typu Saw. Raději ani nechci počítat, kolik by za rozpočet Božského Evana vzniklo snímků typu El Mariachi. Každopádně onen tajemný kdosi to zřejmě chtěl přesně takové, jaké to nakonec má: tedy propadák. Dějově klopýtavé, fušersky natočené, nevtipné, hloupé, nudné, moralizující a navzdory velkohubým keců vlastně blasfemické. Ovšem na jiné úrovni než by se čekalo. Vlastně jsem docela rád, že už je to za mnou a můžu si pustit raději Božského Bruce a zavzpomínat na časy, kdy gumový Jim a jeho kožený ksicht ještě dokázali pobavit. Jenže Carrey a jeho kariéra teď procházejí “údolím šeré smrti” a v komediálních končinách se začala šířit zvěst, že už samotné členství ve Frat Packu je samospasitelné a že ti co se tak dlouho hledali, se konečně našli. A od té doby budeme z kin vycházet s bránicemi namoženými od smíchu. Není tomu tak. Všichni víme, že volné uskupení komiků Frat Pack prochází agónií a jejich týmové komedie, a vlastně ani ty solitérní, už netáhnou tak jako dřív.
Steve Carell se do Frat Packu vklínil na poslední chvíli. A jen co jednou zazářil, hned zase zmatněl a začal zapadat. Ukázalo se totiž, že Carell bohužel hlavní komediální role neutáhne. Praxe ukazuje, že podává tím lepší výkon, čím více je kolem něj herců, kteří ho trochu zastíní - a on pak dění na plátně čas od času opepří nějakou grimasou nebo nenapodobitelnou hlasovou kreací. Čest malým výjimkám 40 let panic nebo Malá Miss Sunshine, kde se ve vážnějších polohách celkem našel. V Božském Evanovi působí hrozně nevýrazně, jakoby se k roli tahouna a comedymakera dostal úplně náhodou, nevěděl, co si s ní má vlastně počít a kam ji vést. Ještě celkem obstojně zvládá uhýkané výstupy, kdy jej některé ze zvířecích svěřenců kousne do rozkroku, “komicky tancuje” a nebo se ve významném státním úřadu chová nepředvídatelně. V širších celcích však jeho výstupy působí jako zoufalý výkřik do tmy a osobně mi nepřijdou moc vtipné, jakkoli je Carellova komika založená na totožném principu jako u Willa Ferrella, u kterého ta samolibá nebo mírně uražená poloha stále docela funguje. Po pravdě řečeno se mi ani moc nezdá, že by se něčím takovým mohl bavit i štáb. Tak se to ostatně často říká ve filmech o filmu: my na place jsme se při improvizacích herce XY bavili. A chce se tím naznačit, že když to působilo na ně, bude i na nás. Omyl.
V tomto případě se bohužel přenos nálady z placu, byla-li tam vůbec nějaká, k divákovi nezdařil. Nesluší se však, abych za to naložil jen Carellovi – možná patří jen ke komikům druhého gardu, ale scénář mu po pravdě řečeno taky nejde dvakrát na ruku. Ono neustálé střídání dvou tří základních poloh by neuhrál snad ani Laurence Olivier. Posuďte sami: doma v kuchyni a ložnici je Evan celkem obyčejný tatík, který si s manželkou vykládá o tom, za co se zrovna modlí, v úřadu je – pořád se mi nechce věřit, že někoho takového by zvolili do významné fukce – neschopný ňouma, snad jedině na stavbě Archy je tak trochu na svém místě.
Scénář je ve své naivní dobrotě (ale pozor, jde o velmi fingovanou “dobrotu,” viz poslední odstavec) neuvěřitelně tupý a co do žánrových požadavků jeho největší slabiny spočívají v tom, že Evana nevybavil stejnými možnostmi jako Bruce (Evan si sám od sebe nemůže říct, že udělá zázrak, a pak ho i realizovat) a hlavně se snaží předat příliš vážná, předvídatelná a v konečném důsledku hloupá poselství. Scenárista Steve Oedekerk nás nejprve přinutí přijmout fakt, že z někdejšího neschopného reportéra je najednou senátor, a že se nemáme ptát, kde a proč se tahle změna vlastně odehrála. Scanáristovy úvahy si představuju asi takhle: “Chceme stůj co stůj natočit pokračování...Carrey aka Bruce odmítl... hm, ale reportér Evan nemá dvakrát velký potenciál... tak z něj nějak uděláme třeba senátora. On si toho nikdo ani nevšimne.” Myslím, že většina diváků a kritiků si toho všimla ne později než v páté minutě.
Ale znáte to, kdo chce kam... za neúspěch z velké části zapříčiněný podceňováním diváka a mířením úplně mimo si Oedekerk i megalomanský režisér Tom Shadyac vlastně můžou sami. Skrumáž témat jako rodina, životní prozření, středostavovské náboženství a úřad jsou věci, která se bez bolestivých amputací snad do jednoho komediálního filmu ani narvat nedají. Především však nesvádí k rozjívené carreyovské jízdě typu “jsem na týden Bůh a pořádně si to užiju.” Když úřadoval Bruce, zvedaly se ženské sukně, Jennifer Aniston rostla prsa a testovalo se, jakými způsoby se dají na dálku zapálit svíčky. Jakkoli ani tyhle scény nejsou samy o sobě kdovíjak vtipné, nechybí jim alespoň zdání subverzivity a škodolibosti, které jsou pro úspěšné fungování gagu maximálně důležité. Svět Božského Evana je tak vyklidněný a spořádaný, že se z něj vlastně moc vykouzlit nedá. Jenže pod touto pesticidní nekonfliktností se skrývá osidlo.
V závěru jsem totiž získal neodbytný pocit, že celý film vznikl vlastně jen kvůli tomu, aby ukázal Evanovu archu in action (tady čuju tak půlku rozpočtu), poučil o tom, že vizionářům se musí věřit a Morgan Freeman aka Bůh mohl říct své poselství o tom, jak jsou pro něj dobře fungující rodina a poslušný jedinec, který se neptá a koná, důležití. Náhoda tomu chce, že zrovna tyhle ctnosti vyznává vládnoucí americká pravice, která s tím má do budoucna své velké plány. V závěru Evan Bohu děkuje za prozřetelnost s jakou před rozbouřenými vodami protržené přehrady zachránil hrstku lidí na jednom staveništi. Washingtonem prohučí přílivová vlna, která smete vše, co nemá pořádné základy. Nikdo si však otázku po neplánovaných ztrátách na životech neklade, nikde žádná krev a přes jistě masivní rozměr katastrofy ani bolest. Trochu jako v Transformers, jenže ti jsou alespoň zábavní. Prostě krásný nový svět, ve kterém se “těm vyvoleným” nic nestane. Širší kontext nás nezajímá. Důležité je, že “my jsme to už dávno věděli,” zlo dostalo na pamětnou a když jste na správné straně, nic se vám nestane. Netušil jsem, že by někdy mohla nastat situace, kdy by si komedie pro nejširší masy přivlastnila dějinně tak provařenou srostlici jako stát-náboženství. Mýlil jsme se. Dnes už je možné úplně všechno. Asi bych měl činit pokání...

O FILMU
Když se na konci května 2003 objevila v kinech komedie Božský Bruce, vzbudila u diváků velké nadšení a stala se obrovským letním hitem. Režisér a producent Tom Shadyac přivedl na filmové plátno další film, díky němuž mohli návštěvníci kina strávit čas v přítomnosti nadmíru vtipných lidí, postavených do velmi bizarní situace.
Jima Carreyho, který si v Božském Bruceovi zahrál hlavní roli, proslavil talentovaný Shadyac již v 90. letech, kdy jej obsadil do svých komediálních hitů Ace Ventura: Zvířecí detektiv a Lhář, lhář. Později ve spolupráci s Eddiem Murphym představil nové generaci diváků roztomilého vysokoškolského učitele, kterému se lepí smůla na paty - Shermana Klumpa neboli Zamilovaného profesora.
Božský Bruce, který vydělal po celém světě téměř půl miliardy dolarů, byl však odrazovým můstkem i pro dalšího herce - Stevea Carella, který si zahrál uhlazeného a vychloubačného hlasatele Evana Baxtera. Úhlavní sok titulní postavy v podání Carreyho byl za svou všudypřítomnou samolibost po zásluze odměněn - při živých vstupech byl schopen mluvit pouze nesmyslnou změtí slabik.
Carell se už dříve uplatnil jako korespondent pořadu The Daily Show s Jonem Stewartem a jeho herecké výkony mu otevřely cestu k filmům jako Zprávař: Příběh Rona Burgundyho nebo k titulní roli v oblíbeném seriálu NBC The Office. Opravdovou hvězdou se však stal teprve v okamžiku, kdy se objevil v roli zaměstnance obchodu s elektronikou Andyho Stitzera ve filmu 40 let panic. Nyní se po čtyřech letech vrací do role televizního reportéra, který se ve filmu Božský Evan stane dalším člověkem, jehož Bůh pověřil velkým úkolem.
Přestože Shadyac až dosud sveřepě odmítal práci na filmových pokračováních, v tomto případě o návrat na probádané území velice stál. „Připadalo nám, že natáčet různé kapitoly té ‚boží‘ série bude zábavnější než přijít s přímým pokračování,“ podotýká režisér. „Z kreativního hlediska je vždycky plodnější vystavit děj na jiné postavě.“
Titulního hrdinu si tentokrát filmaři představovali jako uhlazeného profesionála plného ambicí a pocitu vlastní důležitosti, ale také upřímné touhy změnit svět. A přesně tato charakteristika padla na postavu Evana Baxtera z Božského Brucea.
„V tomhle filmu jsme vzali americký sen a zveličili ho takovým způsobem, že to vyústí v katastrofální důsledky,“ říká Shadyac. „Evan touží po největším domě, největším autě a nejlepším zaměstnání - zkrátka chce všechno největší a nejlepší - ale neuvědomuje si, za jakou je to cenu. Nakonec ale přece jen zjistí, že všechno, co dělá, něco stojí.“
Příležitost zahrát si znovu arogantního, ale zábavného Evana Baxtera, nemohl Carell jen tak přejít. Vzhledem k tomu, že v prvním filmu strávila postava na obrazovce relativně krátkou dobu, mohl ji tentokrát patřičně rozvinout.
„Myslím, že tenhle příběh je o Evanově cestě k poznání, jakým člověkem ve skutečnosti je - ne za jakého se vydává. Jeho předvolební sliby jsou o tom, že změní svět, ale ve skutečnosti jsou prázdné. Později si uvědomí, že otřepaná fráze je jedna věc, ale skutečná snaha a cesta za poznáním sebe sama je dlážděná bolestí, utrpením a sebepozorováním,“ vysvětluje herec.
Když v roce 2002 filmaři vybírali vhodného představitele Boha do filmu Božský Bruce, trval Shadyac na tom, že jediným, koho si dokáže v této roli představit, je Morgan Freeman. Jeho účast na natáčení dalšího dílu série byla pro tvůrce zcela klíčová.
Sám Freeman však přiznává, že komediální herectví není jeho doménou: „Nejsem komik. Ale co je na papíře, to zahraju.“ Jeho filozofie je jednoduchá: „Naučte se ty dialogy a hrajte tak věrohodně, jak dokážete. Pokud je ta předloha vtipná a máte dobrý timing, bude to vtipné i ve výsledku.“
V dalších rolích se objeví celá řada vtipných herců včetně Lauren Graham v roli Evanovy trpělivé manželky Joan, Johna Michaela Higginse jako ztrápeného náčelníka Evanova kongresového štábu, Wandy Sykes jako Evanovy praktické asistentky Rity a na Oscara nominovaného Johna Goodmana v roli ostříleného kongresmana Longa.
Práce se zvířaty
V Knize Genesis k Noemovi zvířata instinktivně přicházela v párech. Filmaři to tak jednoduché neměli - museli využít schopností Marka Forbese, který má s organizací práce s filmovou zvěří bohaté zkušenosti. Tentokrát měl na starost výběr, trénink a péči o 177 druhů zvířat, dovezených ze všech koutů Ameriky. Už od prvního setkání s filmaři věděl, že tentokrát bude mít těžší úkol než kdykoliv předtím.
„Je to Noemova archa. Musíte sehnat hodně zvířat,“ podotýká suše Shadyac. „Udělali jsme nový rekord v počtu zvířat použitých při natáčení jednoho filmu. A každé z nich je tam dokonale zakomponováno a nijak nevyčuhuje, přestože jsme je do záběrů přidávali po jednom.“
„Mark Forbes dokáže zázraky a bez něj bychom tenhle film zkrátka nedokázali natočit. S každým zvířetem musel pracovat individuálně, protože každé z nich reaguje na podněty specifickým způsobem. Je to velmi sisyfovská práce,“ pokračuje režisér.
Forbesův zvířecí „arzenál“ by vydal na menší zoo. Na natáčení se objevili lvi, tygři, pelikáni, leopardi, žirafy, sloni, medvědi kodiaci, paviáni, zebry, sobi, velbloudi, mývalové, kočky, dikobrazi, psi, bizoni, hadi a celá řada dalších zvířat.
Záměrem filmařů bylo co nejvíce se přiblížit biblické legendě o Noemově arše. Proto Shadyac chtěl, aby se zvířata podílela na budování archy s přirozenými „nástroji“, kterými je obdařil Bůh (např. slon měl podávat Evanovi prkna pomocí chobotu, vrána mu měla nosit v zobáku hřebíky a podobně). Kromě toho se chtěl vyhnout obvyklým gagům v podobě mluvících šimpanzů nebo papoušků, obracejících oči v sloup.
„Lidé byli uchváceni tím, kolik toho zvířata dokáží. Byla neskutečně vytrénovaná. Mohli jste dávat různé pokyny třeba slonům a oni tomu rozuměli. ‚Rosie, pohni pravou nohou. Dixie, jdi zpátky na archu.‘ Člověk si zvyknul být v jejich blízkosti a komunikovat s nimi,“ vzpomíná na natáčení Carellova filmová manželka Lauren Graham.
Nejvíce času však s chlupatými či opeřenými „herci“ strávil Carell. „Myslím, že pro mě bylo těžší zapamatovat si dialogy než pro ně cokoliv z toho, co měli udělat,“ směje se herec.
Trénink zvířat začal týdny - v některých případech i měsíce - před jejich prvním příchodem na scénu. Vzhledem k tomu, kolik živočišných druhů se na natáčení objevilo, museli filmaři dbát na zvýšenou bezpečnost, zejména s ohledem na vztahy jednotlivých zvířat v potravním řetězci. „Nemohl jsem postavit vlka vedle ovce a mít na scéně klid a pohodu,“ říká Forbes. „Některá z těch zvířat jsou pro ostatní potravou, takže jsme je pro zachování jejich bezpečí i bezpečí herců natáčeli odděleně.“
Budování archy
Jedním z nejtěžších úkolů bylo vybudování samotné archy, která by odpovídala biblickým specifikacím. Cílem filmařů byly tři věci - postavit loď, která by každého nově příchozího naprosto ohromila, vložit do záběrů tisíce digitálně vytvořených zvířat (k těm, která byla na place přítomna fyzicky) a nezanechat za sebou žádné ekologické škody.
Obrovský úkol navrhnout a postavit archu, a to jak její exteriéry, tak interiéry, ležel na bedrech hlavní výtvarnice Lindy DeScenny, která patří k jádru Shadyacova týmu a úzce s ním spolupracovala na jeho čtyřech posledních filmech. Té se s pomocí druhého hlavního výtvarníka Jima Nedzy a několika stovek dělníků, vedených zkušeným stavařem Dennisem DeWaayem, podařilo loď nejen navrhnout a zkonstruovat, ale také se vejít do velmi těsného časového rámce, který byl stanoven na základě Carellovy přestávky mezi natáčením seriálu.
Při stavbě obří lodě, která musela unést i takové zvířecí kolosy, jakými jsou sloni nebo žirafy, filmaři využili přímo specifikací z Knihy Genesis. První fází celého procesu bylo položení betonových základů, po němž následovalo sestavení osmi dvoutunových ocelových žeber, nosníků, kýlu a 18 metrů vysoké přídě z opracované pěnové hmoty. Konstrukce jednotlivých dílů začala v lednu 2006 a díky velkému nasazení byla dokončena na začátku dubna, kdy měla padnout první klapka.
Když pak filmaři přijeli na místo, byly všechny stavební prvky, potřebné k sestavení lodi, připraveny. Vedoucí speciálních efektů Dan Sudick spolu s ostatními sestrojil hydraulické zařízení, na nějž byla upevněna příď a umístěna před obří modré plátno. Během natáčení jedné z hlavních scén pak hydraulika s přídí kývala ze strany na stranu a herci na palubě byli kropeni stovkami litrů vody. Tým speciálních efektů jí následně přidal do záběrů ještě více.
Přestože byla archa, jejíž výsledná velikost dosáhla 24 x 18 x 83 metrů (v rámci postprodukce byla prodloužena na 137 metrů, aby odpovídala specifikaci v Bibli), ze všech scén postavených ve Virginii zdaleka nejnápadnější, neméně husarský kousek se výtvarníkům povedl i v případě Baxterovy vily a tří okolních domů, které postavili v jedné z tamějších luxusních čtvrtí. Často bylo náročné poznat, kde končila precizní práce DeScenny a začínala skutečná čtvrť - zejména pak pro tisíce lidí, kteří se přijeli podívat na místo natáčení a teprve při pohledu na obří loď na kopci si uvědomili, že už tam jsou.
Jakmile se herci se štábem přesunuli do Los Angeles, začala fáze rozebírání scény, která kupodivu zabrala pouze týden. Další týden pak trvalo, než se dělníkům podařilo odstranit betonové podloží.
Vytváření vody
Zatímco dříve byly k filmovým potopám využívány miniatury, zadní projekce a optické kompozice, v dnešní době se s těmito technikami, které divák na první pohled prohlédne, filmaři spokojit nemohli. Aby dokázali ztvárnit přívaly vody, které zatopí nic netušící město, dle představ režiséra a producentů, museli využít nejmodernější dostupné technologie.
Vedoucím vizuálních efektů se stal Douglas Smith, který piloval svůj um na tak zásadních filmech jako Hvězdné války nebo Star Trek: Film a v uplynulých letech pracoval jako vedoucí vizuálních efektů na snímcích formátu Dne nezávislosti, Dr. Dolittla 2, Kocoura nebo Trestné lavice. Božský Evan vyžadoval velmi širokou škálu efektů: „Evan byl hodně ambiciózní a z technického hlediska mimořádně náročný projekt. Dosáhnout toho, aby ta potopa a počítačem renderovaná zvířata působila reálně, vyžadovalo ze strany týmu pro speciální efekty obrovské úsilí a péči. Ale moc se mi líbilo, že se mohu podílet na vyprávění příběhu o Noemově arše.“
Úkolem vytvořit scény s potopou bylo pověřeno proslulé studio Industrial Light & Magic. Pouze na nich pracoval tým 80 lidí déle než rok.
Všechny zásadní scény byly nejdříve pečlivě rozkresleny do storyboardů a poté nahrubo naanimovány na počítači v rámci previzualizace. Jakmile se dostaly do podoby, která byla schválena, produkční tým - sestávající z režiséra, hlavního výtvarníka, kameramana, koordinátora speciálních efektů a vedoucího vizuálních efektů - je analyzoval a rozhodoval, které z nich mohou být natočeny v reálu a které budou vyžadovat vizuální efekty.
Masky a kostýmy
Velmi důležitými součástmi týmu byli také návrhářka kostýmů Judy Ruskin Howell a oscarový specialista na masky David Leroy Anderson, kteří se - stejně jako spousta dalších členů štábu - podíleli i na Božském Bruceovi. Anderson se postaral mj. o proměnu Baxtera v novodobého Noema.
Proměna obnášela vytvoření přibližně sedmi různých podob, počínaje pohledným a pečlivě upraveným člověkem v kvádru, který je připraven vyrazit do Capitolu, po dlouhovlasého podivína s majestátním vousem. Přenést Carella do jedné z těchto fází zabralo každý den tři hodiny. Speciální péči vyžadoval jeho vous, jemuž se museli věnovat hned tři lidé, kteří Carellovi každý den přilepovali na bradu jeden chlup po druhém.
„Vždycky to vypadalo jako něco, co mi opravdu roste z obličeje. Takže až začnu v reálu plešatět, zavolám Daveovi, aby mi každé ráno chodil čtyři hodiny nalepovat příčesek, protože vím, že to bude vypadat opravdově,“ pochvaluje si Carell.
Jeho zázračnou proměnu v nejslavnějšího mořeplavce dotvářelo několik „starobylých“ rouch a hávů. Stejně jako v případě všech ostatních historických prvků ve filmu hrál při jejich návrhu zásadní roli výzkum historických pramenů, kterým se filmaři snažili přiblížit. Ruskin Howell navrhla několik co nejvěrohodněji působících rób z hrubé pytloviny, které mírně vylepšila z hlediska odolnosti, aby co nejdéle vydržely náročné natáčení.
Po několika vyčerpávajících měsících se stovkami zvířat a vyčerpanými herci a lidmi ze štábu byla hlavní část natáčení dokončena a ke slovu se dostali střihači a oddělení vizuálních efektů. Vysílený, ale zase o trochu zkušenější Shadyac shrnuje své motivace a důvody, proč bylo tento film důležité natočit: „Na zachování přirozeného životního prostředí můžete věnovat kolik peněz chcete, ale pokud těm rodinám a dětem, které v něm budou žít v budoucnu, nepřestanete zamořovat ovzduší, bude to k ničemu. Začal jsem se probouzet. Byl jsem Evan. Ta cesta, na kterou se vydá, je v mnoha ohledech i moje. Na konci toho filmu má bradku a dlouhé vlasy. Že by náhoda?“

Postavy a obsazení
• Steve Carell - Evan Baxter
• Lauren Graham - Evanova žena Joan Baxter
• Jimmy Bennett - Ryan Baxter
• Johnny Simmons - Dylan Baxter
• Morgan Freeman - Bůh
• Jonah Hill - Eugene Tenanbaum
• Wanda Sykes - Rita
• John Goodman - kongresman Long
• Ed Helms - Ed Carson
• John Michael Higgins - Marty
• Molly Shannon - Eve Adamsová
• Graham Phillips - Jordan Baxter
• Harve Presnell - Burrows

Ocenění
Golden Raspberry Awards (Razzies)
2007 - Nejhorší Prequel nebo Sequel (nominace)

DABING
1.DABING
V českém znění: Zdeněk Hruška - Steve Carell (Evan), Simona Postlerová - Lauren Graham (Joan), Martin Kolár - John Michael Higgins (Marty), Jiří Hromada - Morgan Freeman (Bůh), Jiří Zavřel - John Goodman (Kongresman Long), Zuzana Skalická - Wanda Sykes (Rita), Jan Rimbala, Petr Neskusil, Rozita Erbanová, Michal Michálek - Jonah Hill (Eugene), Marcel Vašinka, Zbyšek Horák, Antonín Navrátil, Jitka Ježková, Bedřich Šetena, Bohdan Tůma, Kateřina Březinová, Václav Mareš a další
Překlad: Barbora Knobová
Zvuk: Tomáš Čisárik
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Lucie Petra Svobodová
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska 2007

2.DABING
V českém znění: Jan Šťastný - Steve Carell (Evan), Simona Postlerová - Lauren Graham (Joan), Zbyšek Pantůček - John Michael Higgins (Marty), Pavel Rímský - Morgan Freeman (Bůh), Jaromír Meduna - John Goodman (Kongresman Long), Zuzana Skalická - Wanda Sykes (Rita), Filip Švarc - Jonah Hill (Eugene), Miriam Chytilová - Molly Shannon (Eve Adamsová), Jiří Köhler, Oldřich Hajlich, Simona Vrbická, Anna Remková, Hana Ševčíková, David Štěpán, Jiří Ployhar, Marek Holý, Bohdan Tůma, Libor Terš, Dalimil Klapka, Zbyšek Horák (titulky) a další
Překlad: Renáta Polišenská
Zvuk: Milan Blažek
Produkce: Alena Kolerová, Jana Janoušková
Vedoucí dramaturg: Lucie Donátová
Šéfproducent: Jaroslav Richtr
Dialogy a režie: Zuzana Taberyová
Vyrobilo: S Pro Alfa CZ a.s. pro FTV Prima s.r.o. 2010

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 23.8.2007 Bontonfilm
Premiéra USA: 22.6.2007 Universal Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 7.1.2008 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 1 901 141
Tržby celkem - $ 173 000 000
Návštěvnost v ČR 17 840
Náklady (Rozpočet) - $ 175 000 000

FILMY V SÉRII
Božský Bruce gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0206/
Komedie / Fantasy, USA, 2003
Režie: Tom Shadyac, Hrají: Jim Carrey, Jennifer Aniston

Božský Evan gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0214/
Komedie / Fantasy, USA, 2007
Režie: Tom Shadyac, Hrají: Steve Carell, Lauren Graham
 
Tvůrci a herci
Tom Shadyac (Režie), Neal H. Moritz (Produkce), Michael Bostick (Produkce), Gary Barber (Produkce), Roger Birnbaum (Produkce), Tom Shadyac (Produkce), John Debney (Hudba), Ian Baker (Kamera), Scott Hill (Střih), Deborah Aquila (Casting), Craig Fincannon (Casting), Jennifer L. Smith (Casting), Tricia Wood (Casting), Linda DeScenna (Scénografie), Judy L. Ruskin (Kostýmy), Michael Hilkene (Zvuk), Brigette A. Myre (Masky), Steve Oedekerk (Scénář), Steve Carell (Herec), Lauren Graham (Herec), Morgan Freeman (Herec), John Goodman (Herec), Johnny Simmons (Herec), Graham Phillips (Herec), Jimmy Bennett (Herec), Molly Shannon (Herec), Wanda Sykes (Herec), John Michael Higgins (Herec), Jonah Hill (Herec), Audrey Wasilewski (Herec), Bridget White (Herec), Simon Helberg (Herec), Dean Norris (Herec), Ed Helms (Herec), Derick Alexander (Herec), Rachael Harris (Herec), Jeremiah Birkett (Herec), Michael Ahl (Herec), Jeremy Ambler (Herec), Rachel Winfree (Herec), Gerald Downey (Herec), P.J. Byrne (Herec), Gregg Daniel (Herec), Catherine Bell (Herec), Marc A. Hutchins (Herec), Suzy Nakamura (Herec), Larry Sullivan (Herec), Lisa Arch (Herec), Lamont Thompson (Herec), Jan Hoag (Herec), Ralph P. Martin (Herec), Brian Howe (Herec), Channing Chase (Herec), Madison Mason (Herec), Arden Myrin (Herec), Rob Darren (Herec), Lillian Lehman (Herec), David Barrera (Herec), Wayne Wilderson (Herec), James Shanklin (Herec), Tom Beyer (Herec), Tucker Smallwood (Herec), Larry Dorf (Herec), Igor Petrusenko (Herec), Pete Gardner (Herec), Bonnie Johnson (Herec), Don Dowe (Herec), Irene Roseen (Herec), William Dennis Hunt (Herec)
 
2007/95/USA/Komedie, Fantasy, Rodinný
 
Zajímavost k filmu
- Malajská muslimská asociace spotřebitelů (PPIM) vyzvala k zákazu filmu z důvodu, že podle filmu je islám urážející. Generální tajemník Maamor Osman prohlásil, že film ukazuje velkou povoděn jako vtipnou záležitost a film charakterizuje Boha jako pouhého člověka, což je v islámu zakázané. K podobným protestům došlo v kinech ve kterých se film promítal. Film v Malajsii měl nakonec premiéru, a to 23. srpna 2007.
- Natáčelo se od března do srpna 2006 v Kalifornii a Virginii.
- Keď Morgan Freeman obsluhuje rodinu, má na menovke Al Mighty (Vše mohúci).
- Vo filme vystupovalo 177 druhov zvierat.
- Původně se film měl jmenovat Božský Bruce 2 počítalo se i s Jennifer Aniston, ale poté, co hlavní roli odmítl Jim Carrey, se film přejmenoval na Božský Evan.
- Když ve filmu Evan jede kolem kina, hrají v něm zrovna film s názvem "The 40 year old Virgin Mary". Film, kterým se proslavil Steve Carell, se jmenoval The 40 Year Old Virgin.
- Zásilku dřeva od Boha doručí společnost Alpha? Hardware. Jde o narážku na Knihu zjevení, kde Bůh praví: "Já jsem Alfa a Omega, počátek i konec."
- Archu nechal Tom Shadyac postavit přesně podle 'návodu' ze Starého zákona.
- Ve filmu bylo použito nejvíce cvičených zvířat od počátků světového filmového průmyslu.
- Filmová archa vyrostla na týchž betonových panelech, jako jsou ty, z nichž je přistávací plocha pro Boxingy 747 v Los Angeles.
- Za svoji předchozí roli ve filmu 40 let panic Steve Carell obdržel 500 000 dolarů, Božský Evan mu přinesl částku o jednu nulu delší.
- Film sa stal so svojím rozpočtom vo výške 175 miliónov dolárov oficiálne najdrahšou komédiou v dejinách kinematografie.
 
Odkazy