Smlouva s ďáblem / Bedazzled (2000/88/USA, Německo/Fantasy, Komedie, Romantický) 67%

15.01.2019 12:03
JEDNOU VĚTOU
„Elliot dostane výměnou za svou duši sedm přání od samotné vládkyně pekel. Jak s nimi naloží?"

OBSAH
Sám ďábel (Liz Hurley) si najde Elliota Richardse (Brendan Fraser), lehce přihlouplého dobráka, zamilovaného do své kolegyně Alison Gardnerové (Frances O´Connor). Aby získal její srdce, podepíše Elliot s krásnou ďáblicí smlouvu - splnění sedmi přání výměnou za jeho duši. Jak se ovšem ukáže, ďáblice, která je stále o krok před Elliotem, bujaře mu servírujíc jeho tužby, má poněkud zlomyslný smysl pro humor, a tak vrací svého "klienta" každým z jeho nových životů do živoucího pekla. A tak je Elliot pořád blíž a blíž peklu skutečnému, věčnému...(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Fraser ve scénách s Elizabeth Hurley je těžce nepřesvědčivý, ale naopak jako narkobaron, nebo přecitlivělý hoch je skoro geniální. Poslouchat jeho španělštinu, to je požitek. Celkově vzato, je to průměrná komedie, ale některé nápady potěší. Např. ve scéně s basketbalistou, kde se parodují tisíckrát omletá klišé, která slýcháme při rozhovorech sportovních komentátorů s fotbalisty a jinými sportovci. A jen tak na okraj - není ten Hugh Grant blbej, že zahejbal někomu takovýmu, jako je Elizabeth Hurley? Já bejt na jeho místě.....:o)) (Lima) 3*

Prostý smrtelník, pokud je to muž, heterosexuál, je fyzicky zdráv a netrpí žádnou z řady poruch sexuální preference či deviací, musí prohlásit, že to v tomhle filmu Liz prostě seklo. Já ale musím dodat, že byla naprosto bezuzdně dokonalá ve svojí sexy póze největší ďáblice a totálně nasazeného zlomyslného vampa. Obzvlášť když se ukáže že není až tak zlá, ten kontrast totiž zvýrazní každý detail...na pětatřicet slušný výkon, že? Nicméně to nezachrání fakt, že právníka by neměla náděj dostat:) Navíc kdyby byla opravdu zlá, přečetla by tu smlouvu celou sama, pak by se totiž nešlo nesobecky spasit, že jo;) Ale dost těch keců. Film jako takový - některé gagy (části příběhu) skvělé, jiné horší, tak už to na světě chodí. Celková story - hrozná, jakmile vyřkne přání, už víte kde bude háček...ale i tak se dobře bavíte;) Jenom ten závěr...to je moc, fakticky moc, ani to nedává smysl. Jak se tedy zachovat? Dá se na to dívat víckrát, už kvůli Brendanu Fraserovi a jeho komediálnímu talentu (a kvůli Liz, of course;)), výsledná známka je 70%. (Gemini) 4*

Kdyby se mě pokoušel zlákat ďábel v takovéto podobě, neváhal bych ani vteřinu a upsal bych se k čemukoliv. Elizabeth Hurleyová zastiňuje v tomhle filmu všechno - průměrný scénář s nevýraznými vtípky (až na pár výjimek) i své herecké kolegy, zejména Brendana Frasera v hlavní roli. Sex-appeal Hurleyové je tady doslova všepohlcující a v některých záběrech vypadala tak fantasticky, že jsem skoro nedýchal. (Radyo) 3*

VELKÁ RECENZE
Sám ďábel v sukni potká Elliota Richardse, lehce přihlouplého dobráka, zamilovaného do kolegyně v práci Alison Gardnerové. Aby získal náklonnost své kolegyně, podepíše Elliot smlouvu s krasavicí ďáblicí, která, jak později Elliot zjistí, má velmi zlomyslný smysl pro humor. Za Elliotovu duši mu splní sedm přání.
Tak za prvé, Elliot chce být bohatý, silný a ženatý s Alison. Stane se.. Další ráno má vše, co chtěl, ba ještě víc: je kolumbijským drogovým magnátem! Žádný problém, říká si Elliot, ještě je 6 přání. A co takhle být necitlivějším a nejúžasnějším mužem na světě? Jasně - Elliot je v momentě nejufňukanější, nejukoktanější hlupák. Tak takhle ne. Co tedy být nejlepším basketbalistou? Elliot láme všechny rekordy NBA, ale bohužel není oceněn. Mladý muž se učí tvrdé cestě opatrnosti ve vybírání přání. A ďáblice, stále krok před ním, bujaře mu servírujíc "upravené" verze jeho tužeb, vrací ho každým z jeho nových životů do živoucího pekla. Mrcha.
Režiér Harold Ramis a producent Trevor Albert se rozhodli vytvořit remake jejich oblíbené Fausto-Mefistofelské legendy z roku 1967 s Peterem Cookem a Dudley Moorem v režii Stanleye Donena. A samozřejmě příběh převedli do současnosti. Pro roli prosťáčka Elliota si vybrali Brendana Frasera, který nejvíc upoutal ve filmu Mumie, Liz Hurleyovou do role ďábla zvolili zvláště dobře, protože spojením s kosmetikou Estée Lauder, totiž získala Liz něco na ďábelské kráse. A jakže je ta okřídlená hláška? Kam čert nemůže, nastrčí ženskou!
Kultovní Smlouvu s ďáblem uzavřel již v roce 1967 režisér Stanley Donen s vydatným přispěním Petera Cooka, Dudleyho Moorea (který tuhle faustovskou variaci ztvrdil navíc svým zpěvem a muzikou), Eleanor Broneové a tehdejší atrakce Raquel Welchové. Po více než třiceti letech se Harold Ramis (Na Hromnice o den více, Přeber si to) rozhodl přehrát upravenou verzi tohoto vděčného příběhu, situovaného tentokrát do San Franciska - a dokázal, že za (evidentně) víc peněz nemusí být často víc muziky. Spolu se svými scenáristy (Larrym Gelbartem a Peterem Tolanem) vyšli ze základního konceptu, který ovšem neobjeli přes kopírák, ale dotvořili po svém. Možná tím trochu pobouřili vyznavače výchozího originálu, ale zároveň vzali vítr z plachet hnípavým komparatistům, kteří tak mohou srovnávat spíše celkový dojem než to, kdo zvládl lépe jednotlivé sekvence. Ramisova verze prostě potvrzuje některé obecnější atributy tohoto žánru, podle nichž kopie zpravidla nedokáže překonat originál, nemusí být nutně jeho "doslovným" otiskem, a autoři remaku tak mají jistou volnost v tom, jak se základním námětem naloží. Ďábelská smlouva podle Ramise tak tvoří docela zábavný sled (někdy až příliš svižně stříhaných) klipově laděných sekvencí, jejichž úroveň není vždy zcela vyrovnaná a v nichž bylo někdy zaděláno na víc, než z nich tvůrci nakonec vymáčkli. Elliot v nich prochází svými metamorfózami, jež nakonec pointují do staronové poučky, že by se člověk neměl snažit převlékat kůži, ale naučit se smířit s vlastní identitou a dokázat být sám sebou. To už se tak v některých komediích stává, že se do vás po nezávazném žertování snaží naprat moudro nebo alespoň přihodit nějakou tu obecnou pravdu.
Takto založený projekt předpokládá ovšem pečlivě vybraný ústřední herecký tandem, zejména dostatečně variabilního centrálního blba, prosťáčka Elliota, jenž vám zpočátku poleze na nervy, za čas si na něj zvyknete a posléze mu začnete fandit. Bytostný komik Brendan Fraser (Dožeň co se dá!, Mumie, Král džungle) tu dokazuje, že je obdivuhodně plastickým interpretem, který je schopen krátkodobě se zabydlet v nejrůznějších polohách, dopointovat gag a uchovat si stále něco z toho nevinně přitroublého chlapce, na kterého je i protřelá ďáblice krátká. Elizabeth Hurleyová je ve své pekelnické kreaci více sexy nežli démonicky satanská a místy připomíná spíše zkušenou dominu ze sadomasochistického salonu nežli klasicky přičmoudlého Mefistotela. Oko divákovo i Elliotovo na ní ovšem může spočinout se zalíbením a představa rafinovaných pekelných muk v její režii může být inspirativní nejen pro rigorózně deviantní vyznavače kůže a biče. V závětří téhle třeskuté ústřední dvojice operuje Elliotův nedosažitelný idol Frances O´Connorová přece jen spíše v druhém sledu - jako doplněk akcí, které sice inspiruje, ale nijak zásadně neposouvá.

O FILMU
Režiér Harold Ramis a producent Trevor Albert se rozhodli vytvořit remake jejich oblíbené Fausto-Mefistofelské legendy z roku 1967 s Peterem Cookem a Dudley Moorem v režii Stanleye Donena. A samozřejmě příběh převedli do současnosti. Pro roli prosťáčka Elliota si vybrali Brendana Frasera, který nejvíc upoutal ve filmu Mumie, Liz Hurleyovou do role ďábla zvolili zvláště dobře, protože spojením s kosmetikou Estée Lauder, totiž získala Liz něco na ďábelské kráse. A jakže je ta okřídlená hláška? Kam čert nemůže, nastrčí ženskou!
Kultovní Smlouvu s ďáblem uzavřel již v roce 1967 režisér Stanley Donen s vydatným přispěním Petera Cooka, Dudleyho Moorea (který tuhle faustovskou variaci ztvrdil navíc svým zpěvem a muzikou), Eleanor Broneové a tehdejší atrakce Raquel Welchové. Po více než třiceti letech se Harold Ramis (Na Hromnice o den více, Přeber si to) rozhodl přehrát upravenou verzi tohoto vděčného příběhu, situovaného tentokrát do San Franciska - a dokázal, že za (evidentně) víc peněz nemusí být často víc muziky. Spolu se svými scenáristy (Larrym Gelbartem a Peterem Tolanem) vyšli ze základního konceptu, který ovšem neobjeli přes kopírák, ale dotvořili po svém. Možná tím trochu pobouřili vyznavače výchozího originálu, ale zároveň vzali vítr z plachet hnípavým komparatistům, kteří tak mohou srovnávat spíše celkový dojem než to, kdo zvládl lépe jednotlivé sekvence. Ramisova verze prostě potvrzuje některé obecnější atributy tohoto žánru, podle nichž kopie zpravidla nedokáže překonat originál, nemusí být nutně jeho "doslovným" otiskem, a autoři remaku tak mají jistou volnost v tom, jak se základním námětem naloží. Ďábelská smlouva podle Ramise tak tvoří docela zábavný sled (někdy až příliš svižně stříhaných) klipově laděných sekvencí, jejichž úroveň není vždy zcela vyrovnaná a v nichž bylo někdy zaděláno na víc, než z nich tvůrci nakonec vymáčkli. Elliot v nich prochází svými metamorfózami, jež nakonec pointují do staronové poučky, že by se člověk neměl snažit převlékat kůži, ale naučit se smířit s vlastní identitou a dokázat být sám sebou. To už se tak v některých komediích stává, že se do vás po nezávazném žertování snaží naprat moudro nebo alespoň přihodit nějakou tu obecnou pravdu.
Takto založený projekt předpokládá ovšem pečlivě vybraný ústřední herecký tandem, zejména dostatečně variabilního centrálního blba, prosťáčka Elliota, jenž vám zpočátku poleze na nervy, za čas si na něj zvyknete a posléze mu začnete fandit. Bytostný komik Brendan Fraser (Dožeň co se dá!, Mumie, Král džungle) tu dokazuje, že je obdivuhodně plastickým interpretem, který je schopen krátkodobě se zabydlet v nejrůznějších polohách, dopointovat gag a uchovat si stále něco z toho nevinně přitroublého chlapce, na kterého je i protřelá ďáblice krátká. Elizabeth Hurleyová je ve své pekelnické kreaci více sexy nežli démonicky satanská a místy připomíná spíše zkušenou dominu ze sadomasochistického salonu nežli klasicky přičmoudlého Mefistotela. Oko divákovo i Elliotovo na ní ovšem může spočinout se zalíbením a představa rafinovaných pekelných muk v její režii může být inspirativní nejen pro rigorózně deviantní vyznavače kůže a biče. V závětří téhle třeskuté ústřední dvojice operuje Elliotův nedosažitelný idol Frances O´Connorová přece jen spíše v druhém sledu - jako doplněk akcí, které sice inspiruje, ale nijak zásadně neposouvá.

Ocenění:
MTV Movie Awards
2001 - Elizabeth Hurley (Nejlépe oblékaný herec/herečka) (nominace)

DABING
1. DABING (VHS, DVD)
V českém znění: Michal Jagelka – Brendan Fraser (Elliot Richards), Tereza Duchková – Elizabeth Hurley (Ďábel), Jitka Ježková – Frances O'Connor (Alison Gardner / Nicole Delarusso), Otakar Brousek ml. - Paul Adelstein (Bob / Robert / plážový playboy / sportovní reportér / Lincolnův poradce), Pavel Vondra - Orlando Jones (Dan /Esteban / plážový playboy, sportovní reportér, účastník večirku), Zdeněk Hess - Brian Doyle-Murray (Kněz), Michal Michálek - Gabriel Casseus (Elliotův spoluvězeň / anděl), Libor Terš, Petra Hanžlíková, Miriam Chytilová, Martin Spurný, Petra Jindrová, Ladislav Novák.
Překlad: Lenka Pospíchalová
Produkce: Ivana Koudelková
Zvuk: Antonín Němec
Dialogy a režie českého znění: Martin Kolár
Vyrobilo: pro Bonton Home Entertainment Tvůrčí skupina Josefa Petráska, Studio Budíkov, 2001

2. DABING (ČT)
V českém znění: Zdeněk Hruška – Brendan Fraser (Elliot Richards), Tereza Chudobová – Elizabeth Hurley (Ďábel), Kateřina Velebová - Frances O'Connor (Alison / Nicole), Hana Ševčíková, Václav Rašilov, Marek Libert, Otto Rošetzký, Vladimír Kudla, Milan Slepička, Michal Čeliš, Michal Holán, Marie Málková, Nikola Navrátil, Jitka Nerudová, Hana Šedová, Vladimír Fišer (titulky) a další.
Překlad: Ivana Breznenová
Dramaturg: Helena Křováková
Zvuk: Zdeněk Dušek
Asistent režie: Petr Skarke
Produkce: Markéta Vyšínová
Dialogy: Věra Pokojová
Režie: Janoš Vaculík
Vyrobila: ČT 2007

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 29.3.2001
Premiéra USA: 20.10.2000 20th Century Fox
Premiéra Německo: 18.1.2001 Fox Deutschland
Premiéra Velká Británie: 10.11.2000
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.11.2001 (VHS) Bonton Home Entertainment
Poprvé na DVD: 1.10.2001 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 4 308 208
Tržby celkem - $ 90 300 000
Návštěvnost v ČR 45 121
Náklady (Rozpočet) - $ 48 000 000
 
Tvůrci a herci
Harold Ramis (Režie), Trevor Albert (Produkce), Harold Ramis (Produkce), David Newman (Hudba), Bill Pope (Kamera), Craig Herring (Střih), Sheila Jaffe (Casting), Georgianne Walken (Casting), Rick Heinrichs (Scénografie), Deena Appel (Kostýmy), Meredith Gold (Zvuk), Steve Cantamessa (Zvuk), Cheri Minns (Masky), Larry Gelbart (Scénář), Peter Tolan (Scénář), Harold Ramis (Scénář), Dudley Moore (původní scénář), Peter Cook (původní scénář), Brendan Fraser (Herec), Elizabeth Hurley (Herec), Frances O'Connor (Herec), Miriam Shor (Herec), Orlando Jones (Herec), Paul Adelstein (Herec), Toby Huss (Herec), Gabriel Casseus (Herec), Rudolf Martin (Herec), Elizabeth Wittelsbach (Herec), Bonnie Somerville (Herec), Joanna Bacalso (Herec), René Gabzdyl (Herec), Aaron Lustig (Herec), Julian Firth (Herec), Ethan Keogh (Herec), Brian Doyle-Murray (Herec), Iain Rogerson (Herec), James Pomichter (Herec), Roger Hammond (Herec), Tom Woodruff Jr. (Herec), Jeff Doucette (Herec), Ray Haratian (Herec), Scott Duthie (Herec), Biddy Hodson (Herec), Sadie Stratton (Herec)
 
2000/88/USA, Německo/Fantasy, Komedie, Romantický
 
Zajímavost k filmu
- Pri prestrelke v továrni na narkotiká sa objavia dve zbrane československého pôvodu. Elliot (Brendan Fraser) má v ruke špeciálne niklovo-zlatú úpravu pištole ČZ85 a jeden z ruských gangstrov strieľa z mini samopalu Vz. 61 Škorpión.
- V úvode filmu je na Elliotovom (Brendan Fraser) stole pripnutý znak fiktívneho basketbalového klubu "Diablos", v ktorom neskôr aj pôsobí.
- Matematický úkol "xn + yn = zn , kde n > 2 a x, y, z ? 0", který Ďábel stírá z tabule, nemá řešení v oblasti přirozených čísel. Je to Velká Fermatova věta, pro kterou přes 300 let hledali důkaz matematici celého světa.
- Kromě reklamního plakátu s polonahou kráskou a sloganem "In your dreams ... ", kolem kterého procházejí Elliot (Brendan Fraser) s Ďáblem, mefistofelské téma pokoušení a plnění přání dokreslují dva obrazy na zdech ďáblovy kanceláře. Jeden z nich zobrazuje Adama a Evu u stromu poznání dobra a zla, druhým je obraz Hieronyma Bosche "Sv. Jan Křtitel rozjímající" (St. John the Baptist in the Wilderness.
- Filmovanie prebiehalo od 24. januára do 18. apríla 2000 v Los Angeles County Arboretum & Botanic Garden, Olympic Auditorium, The Forum, Long Beach, Malibu, Santa Barbara v Kalifornii, Richmond Theatre, The Green, Richmond, Surrey, Veľká Británia, i v 20th Century Fox Studios v Los Angeles, Kalifornia.
- Podle producenta Trevora Alberta patřila školní uniforma, ve které se objeví Ďábel, skutečně Elizabeth Hurleyové.
- Ďáblovi psi ve scéně na pláži se jmenují Dudley a Peter. Jde o odkaz na stejnojmenný film z roku 1967, a autory scénáře a protagonisty Dudleyho Moorea a Petera Cooka.
- Ve filmu má Elizabeth Hurley nad zadečkem vytetováno "666".
- Černý sporťák, který řídí Elizabeth Hurley na začátku filmu, je Lamborghini Diablo.
- Ďáblovo tvrzení, že je stará 6000 let, vychází z výpočtu Arcibiskupa Jamese Usshera, jenž dle Bible spočetl datum stvoření světa na 23. říjen roku 4004 př.n.l. (Z toho lze vyvodit, že Adam a Eva byli vyhnáni z Ráje v pondělí, 10. listopadu.)
- Ve scéně, kde citlivý a něžný Elliot zpívá píseň o delfínech, je to ve skutečnosti režisér Harold Ramis, koho slyšíme hrát na kytaru.
- Elizabeth Hurley si v tomto filmu oblékne celkem 19 různých šatů.
- Záběry ze začátku a konce filmu, které jsou z části zrychlené a z části v normálním čase, byly použity z dokumentu Baraka (1992).
- Jméno basketballového týmu, proti kterému hrál Elliot bylo "SHIRTS" (trika).
 
Odkazy