Zlý časy v El Royale / Bad Times at the El Royale (2018/142/USA/Mysteriózní, Thriller) 73%

15.01.2019 12:03
JEDNOU VĚTOU
„Několik cizinců se setkává v zašlém hotelu El Royale. Nemají nic společného kromě tajemství, které každý z nich skrývá."

OBSAH
Hotel El Royale leží nedaleko jezera Tahoe a prochází skrz něj hranice dvou amerických států, Nevady a Kalifornie. Hosté si tak můžou vybrat pokoj v různých státech unie a porušovat či dodržovat zákony jednoho nebo druhého. Teď už je tento hollywoodskými celebritami kdysi oblíbený hotel za zenitem. Jeho slávu připomínají jen černobílé fotky slavných hostů na zdech, chátrající luxusní interiér, velký jukebox se starými šlágry a neurotický zaměstnanec, který sám vše udržuje v chodu. Když se v jednom dni v hotelu sejde pět hostů, je to podezřelé. Kněz, soulová zpěvačka, dvě dívky a někdo, kdo na první pohled vypadá jako obchodní cestující. Podezřelý je i hotel El Royale, který nejen ve svých stěnách a pod podlahou skrývá mnohá tajemství. S příchodem noci a dalších nezvaných hostů bude mít každý z přítomných v El Royale aspoň jednu šanci na vlastní vykoupení. Než se vše odebere do horoucích pekel.(CinemArt)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nebejt některých momentů ve scénáři, dal bych plný počet a ještě bych tu halekal nad návratem k ponurým devadesátým létům a zřejmě bych se tu rozplýval nad nejlepším filmem roku 2018. Takhle je to "jenom" hodně slušná žánrovka, která mi připomněla všechny ty nejlepší kriminálky devadesátých let s naprosto ultimátní rozpršenou atmosférou jak filmu Sedm. Všimli jste si, jak déšť v podobných filmech krásně dotváří atmosféru? Škoda, že takového deště jako měli ve filmu, jsem se já letos v reálu snad skoro vůbec nedočkal. Za chvíli budou filmy ty, kteří mi budou připomínat, co to vlastně je déšť. Každopádně filmařsky jsou Zlý časy v El Royale pecka. Chvílemi jsem oním uzavřeným prostředím hotelu měl pocit, jak kdybych koukal na zfilmovanou detektivku od Agathy Christie. U dobře napsaných postav a skvělých dialogů jsem si občas připomínal Quentina Tarantina. Zde ale naštěstí nezacházeli do nekonečných diskuzí o ničem a opravdu takřka dvě a půl hodiny jednali. Herecky byli všichni naprosto skvostní, ale Jeff Bridges je prostě jen jeden! (Malarkey) 4*

Ani na chvíli nepochybuji, že se Drew Goddard inspiroval v režisérovi s iniciály QT. Hodně dobře napsaný postavy, který se starý nejen o gradaci děje, ale i mnohá dějová překvápka. Speciálně konečná fáze předvede dějový výmyk hodný olympiády. Jeff je sympaťák od kolíbky i tady mu role "kněze" seděla, kdo ale překvapil byli herci od kterých jsem toho zase tolik nečekal. Dakota Johnson měla konečně správný sexy odstín a Chris když odloží kladivo je ještě víc cool. (Enšpígl) 4*

Po dekonstrukci slasheru přichází na řadu Agatha s Quentinem. Tenká červená linie mezi Nevadou a Kalifornii je jako napnutý provaz, na kterém Goddard balancuje mezi seriózním retro thrillerem a s chronologií si zlehka pohrávající černou komedií. Škoda, že se zneutralizoval zbytečně dlouhou expozicí a nepříliš údernými dialogy, tohle soulové hotelové zúčtování s feministickým ocasem mohlo mít náběh na kultovní status. P.S.: Hemsworth jako Charles Manson s fitcentra nepřekročil svůj krátký stín. Bez létajícího kladiva to prostě není on.. (Gilmour93) 4*

VELKÁ RECENZE
Drew Goddard má trošku smůlu. Sice se mu povedlo udělat si hodně dobré jméno v Hollywoodu i u fanoušků díky hodně originálně pojatému hororu Chata v horách, ale pak se na něj začala malinko lepit smůla. Měl točit Marťana, když o něj však projevil zájem Ridley Scott, dostal pochopitelně přednost. Plánoval comicsovku Sinister Six, ovšem po neúspěchu dvojky The Amazing Spider-Man se nad ní zavřela voda. Takže na jeho další film se čekalo docela dlouho. Teď je konečně zpátky s novinkou Zlý časy v El Royale a já popravdě musím říct, že fandy jeho Chaty v horách čeká možná trošku nepříjemné překvapení. Ale vezmeme to postupně.
Je rok 1969 a vypadá to, že ospalý hotel na hranici mezi Nevadou a Kalifornií a jeho mladý recepční zažijí další nudnou směnu. Blíží se noc a právě sem dorazili stárnoucí kněz, ambiciózní zpěvačka, držkatá hipísačka a trochu sexistický prodejce vysavačů. Chtějí pokoje, vyspat se a ráno zmizet. Ale mají smůlu. Toho rána se totiž dožije jen málokdo z nich. A tím s příběhem končíme. Zlý časy v El Royale jsou totiž ten typ filmu, u kterého není dobré vědět příliš. Na druhou stranu od začátku je evidentní, že ne každý je tím, za koho se vydává, všichni mají nějaké více či méně ošklivé tajemství a plány, o něž se nechtějí s ostatními dělit. A i samotný hotel skrývá pár překvapení.
Goddardovi se povedlo nacpat na vcelku malý prostor skupinu hodně zajímavých hrdinů, kteří vám nezačnou být po dvaceti minutách ukradení. Dlouho trvá, než vyloží všechny karty na stůl a stejně dlouho nebudete mít jasno v tom, komu fandit a kdo si zaslouží kulku do hlavy. Krom toho se tu nehraje úplně podle klasických pravidel a ti, které byste mohli považovat za klaďáky (po tom, co si to třikrát rozmyslíte, protože se o nich dozvídáte nové a nové věci) mohou vyklidit pole rychle, nekompromisně a mnohem dřív, než byste čekali.
Celou koncepcí to dost připomíná tarantinovky. Přímo v hotelu El Royale spolu hrdinové zas tak moc času nestráví a neznají se, ale divák má oproti nim výhodu. Díky flashbackům a tomu, že s nimi byl i ve chvílích, kdy jsou sami, na telefonu nebo jednoduše dělají to, kvůli čemu dorazili, je zná víc než ostatní ubytovaní. O to víc pak funguje, když schytají ránu brokovnicí do břicha. Člověk v kině ví, že hrdina/hrdinka si to zasloužili/nezasloužili, ostatní však nemají tušení, co a proč se stalo a jestli to tak mělo být. Goddardovi se díky tomuhle nekompromisnímu přístupu k postavám a přitom snaze neodfláknout jejich background daří budovat napětí a nejistotu až do konce. Nikdy nevíte, co se komu může stát za další minutu.
Samozřejmě za to nemůže jen on jako scenárista, ale i výtečné herecké obsazení. Díky postupnému odhalování tajemství jednotlivých ubytovaných dostávají všichni dost prostoru na to, aby předvedli svůj herecký rejstřík, takže není výjimkou, že postava, která působí zpočátku dost nesympaticky, vypadá za hodinu jako ten největší hrdina. A za další jako prvotřídní svině. Nejvíc prostoru tu dostávají Jeff Bridges a prakticky neznámá divadelní herečka Cynthia Erivo a oba jsou naprosto vynikající. Goddardovi se navíc daří přes hudbu a přestylizované obrazy plné deště, neonů a výrazných barev prodávat kýčovitou atmosféru šedesátých let a moc hezky se na to kouká.
V čem tkví tedy problém? Ve skutečnosti možná v ničem zásadním, jen v mém očekávání. Zlý časy v El Royale jsou fajn variace na tarantinovské příběhy, pod níž je ovšem podepsaný režisér a scenárista, jenž sám sobě udělal svým prvním filmem medvědí službu. Už od půlky jsem tak trochu vyhlížel, až se stane NĚCO. Něco, jako byla poslední dvacetiminutovka v Chatě v horách, která to všechno převrátí naruby a udělá z celého příběhu šílenost na druhou. Bohužel se tak nestalo. Nechci to říkat vyloženě jako výtku, ale Zlý časy v El Royale jsou prostě tak trochu „normální“. A já jsem od nich čekal nejspíš trošku odvážnější přístup. Což by možná nebylo od věci, když v poslední půlhodině malinko ztrácejí na tempu.
Pořád je to ale hodně chytrý, dobře zahraný a atraktivně natočený thriller s parádními dialogy a schopností několikrát velmi příjemně překvapit. A to taky není málo. Když se nad tím zamýšlím, tak to vlastně není vůbec málo.

DABING
V českém znění: Anežka Pohorská - Dakota Johnson (Emily), Marek Holý - Chris Hemsworth (Billy), Petr Štěpán - Jon Hamm (Laramie), Petr Pospíchal - Jeff Bridges (Flynn), Nikola Votočková - Katharine Isabelle (teta Ruth), René Slováčková - Cynthia Erivo (Darlene), Radek Kuchař - Mark O'Brien (Larsen), Ludvík Král - Jim O'Heir (Milton), Jiří Krejčí - Charles Halford (Sammy), Vojtěch Hájek, Karolína Křišťálová, Petr Neskusil, Anežka Saicová, Svatopluk Schuller, Pavel Vondra, Petra Tišnovská
Překlad: Dita Šafaříková
Produkce: Veronika Dvořáková
Zvuk: Josef Mašek
Výsledný mix: Deluxe Media
Dialogy a režie: Vojtěch Hájek
Natočilo Barrandov Studio a.s. 2018

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 11.10.2018 CinemArt
Premiéra USA: 12.10.2018 20th Century Fox
Premiéra Velká Británie: 12.10.2018
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 13.2.2019 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 13.2.2019 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 1 096 745
Tržby celkem - $ 31 900 000
Návštěvnost v ČR 7 319
Náklady (Rozpočet) - $ 32 000 000
 
Tvůrci a herci
Drew Goddard (Režie), Drew Goddard (Produkce), Jeremy Latcham (Produkce), Michael Giacchino (Hudba), Seamus McGarvey (Kamera), Lisa Lassek (Střih), Carmen Cuba (Casting), Candice Elzinga (Casting), Martin Whist (Scénografie), Danny Glicker (Kostýmy), Casey Genton (Zvuk), Julian Slater (Zvuk), Connie Parker (Masky), Drew Goddard (Scénář), Jeff Bridges (Herec), Cynthia Erivo (Herec), Dakota Johnson (Herec), Jon Hamm (Herec), Chris Hemsworth (Herec), Cailee Spaeny (Herec), Lewis Pullman (Herec), Nick Offerman (Herec), Xavier Dolan (Herec), Shea Whigham (Herec), Mark O'Brien (Herec), Charles Halford (Herec), Jim O’Heir (Herec), Alvina August (Herec), Katharine Isabelle (Herec), Manny Jacinto (Herec), Jonathan Whitesell (Herec), Sarah Smyth (Herec), Bethany Brown (Herec), Austin James (Herec), John Specogna (Herec)
 
2018/142/USA/Mysteriózní, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Natáčelo se v Kanadě (Vancouver) a v Los Angeles v Kalifornii (USA).
- Celosvětová premiéra proběhla 27. září 2018 v Austinu na Fantastic Festu.
- Hotel El Royale je inspirovaný slavným resortem a kasínem Cal Neva, který vlastnil Frank Sinatra.
- Chris Hemsworth musel kvůli roli zhubnout až 13 kilo svalů, které měl kvůli natáčení Avengers 4 (2019).
- Postava Jeffa Bridgese má příjmení Flynn. Stejné příjmení má i postava, kterou herec ztvárnil ve filmech Tron (1982) a TRON: Legacy 3D (2010).
- Russell Crowe figuroval v původním obsazení. Projekt však opustil a jeho role připadla Jonu Hammovi. (tedvidek94)
- Nabízení scénáře filmovým studiím probíhal v utajení. Potencionální kupci si scénář mohli přečíst pouze na tabletu, který po přečtení museli okamžitě vrátit.
 
Odkazy