Už je tady zas / Er ist wieder da (2015/110/Německo/Komedie, Drama) 68%

15.01.2019 12:02
JEDNOU VĚTOU
„Vůdce je zpět! Téměř sedmdesát let po válce se Adolf Hitler překvapeně probouzí v dnešním Berlíně."

OBSAH
Téměř sedmdesát let po neslavném odchodu se Adolf Hitler překvapeně probouzí v dnešním Berlíně. A první bilance jeho nové situace není radostná. Válka skončila a to porážkou, jeho politická strana neexistuje a chybí mu i milovaná Eva Braunová. Hitler „své" město sotva poznává. Berlín je plný cizinců a v Německu místo něj vládne žena, jakási Angela Merkelová. Po prvotním a zcela pochopitelném šoku, se Hitler rychle rozkoukává a navazuje kontakt s některými obyvateli dnešního Berlína. Hitler začne novou kariéru v pro něj dosud neznámém světě díky televizi. Sice nikoliv ve funkci vůdce národa, ale jako komik. A to díky tomu, že jej považují za naprosto bezchybného imitátora sebe samého. Protože své názory rozhodně nemění, jsou jeho vystoupení politicky velmi nekorektní. Postupně se stává nejen televizní hvězdou s vlastním pořadem, jeho vystoupení na veřejnosti získávají velkou sledovanost i díky internetu. Na svých cestách po Německu se setkává s mnoha lidmi a některé z nich jeho názory na dnešní situaci nešokují. Spíše naopak. Führer začíná mít jiné ambice, než jen být zábavným kritikem. Jeho ambice byly přeci vždy mnohem vyšší...(CinemArt)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Chvíli mi trvalo, než jsem pochopil, že tvůrci film načali na vlnu Boratů a Brunů. Jen s tím rozdílem, že hlavní postavou je tady Adolf Hitler. I díky tomu uznávám nápad a koncept, který nemá chybu. Během sledování tohoto filmu mi bylo zle, kolik náckovství v sobě Němci stále mají. Sice o tom všichni víme nebo to alespoň tušíme..jenže dokud to člověk nevidí, tak se jenom domnívá. No a toto zjištění mi jako aktuální výpověď jednoho národa bohatě stačila. Také je to jediné pozitivum filmu. Film samotný totiž není ani moc vtipný, je zbytečně dlouhý a rádoby příběh je tu spíše jen jako doplněk ke zjištěným skutečnostem. To si ale pište, že Vám dobře neudělají. A dokonce se dočkáte i jedné ironické poznámky na naší zem... (Malarkey) 3*

Musím říct, že ta mystifikace byla ke konci značně překombinovaná a spolu s dlouhou stopáží ztrácel tenhel nedokument na atraktivitě. Skvělá je myšlenka hodit Hitlera mezi lid a jen natáčet, bezchybný. Moc medií, ohraný, ale budiž. Ovšem celá ta omáčka, natáčení filmu na základě filmu, atd, to bych vynechal. Co se mu podařilo skvěle, bylo vyvolání pocitů z dnešní doby / situace a z tý mě dobře není. (Enšpígl) 3*

Skvělá kniha adaptovaná do průměrného filmu. Dokud se tvůrci drží literární předlohy (zhruba 3/4 filmu), film funguje, jakmile do silné literární látky naroubují svůj vklad (tedy v momentu, kdy ve filmu vychází kniha a začíná se podle ní točit film), začínám mít se snímkem problém - jednak mi vadí postmoderní prvek, takový ten CharlieKaufmanovský metafilm o filmu, s tím spojený posun od satiry ke crazy komedii, a především pak to násilné ideologické zakotvení - co Timur Vermes říkal v knize mezi řádky, nenásilně a náznakem, je náhle divákovi servírováno naprosto polopaticky a samý závěr už je jenom tupě ideologický...propojení s fenoménem uprchlické krize? Laciněji už to podat nešlo... Stejně mi vadila podivná formální stránka (televizní look, laciná mizanscéna...) a některé herecké výkony (především nemastný neslaný představitel Sawatzkeho). A v čem byl film naopak povedený? Dokud se děj drží románu, je znát, že literární předloha je opravdu silná a originální satirická kniha. Předně velká metafora toho, že dnes se dá svět nejlépe ovládnout skrze média (což věděl ve své době i skutečný Hitler, proto to říšské ministerstvo propagandy, Joseph Goebbels, Leni Riefenstahl, UFA, filmové týdeníky v kinech etc). Timur Vermes prostřednictvím fiktivní oživlé postavy říšského vůdce sarkasticky analyzuje současnou německou politickou scénu (proto jeho knihu docení především čtenář, který se v politickém dění u sousedů alespoň trochu orientuje, stejně jako v německých historických reáliích). Co se Vermesovi skutečně povedlo, je oslí můstek mezi literárním Führerem a německou stranou zelených, přičemž se svými vlastními soukmenovci z NPD příliš nesouzní (i tady by jistě proběhla po převzetí moci ,,Noc dlouhých nožů"). A ještě sofistikovanější je fakt, že Hitler coby hlavní hrdina působí jako neškodný mírně podivínský sympaťák, Timur Vermes celkem kongeniálně nastiňuje způsob, jak se kdysi nenápadně a pozvolně dostal k moci, jak ho asi kdysi ve 20. letech vnímal německý národ... Neškodná figurka, která je trochu směšná, ale celkem charismatická, a která z řečnického stupínku na tribuně či skrze televizní obrazovku může říkat vlastně cokoliv, všechny ty kontroverzní věci posluchač/divák apaticky přejde...jen ten holokaust opravdu není vtipný... (Radek99) 3*

VELKÁ RECENZE
Když před čtyřmi lety vyšla kniha Už je tady zas v Německu, způsobila poprask. Spisovatel Timur Vermes v ní postavil nechvalně známého vojenského vůdce do současného světa a skrze něj konfrontoval dnešní společnost a její návyky. Na podobném principu staví i novinka v českých a slovenských kinech, která si bere knižní bestseller za předlohu. Vydařila se i filmová podoba provokativního díla? A má divákům Hitler v současném světě co nabídnout ?
Představte si, že by Adolf Hitler nezemřel na konci druhé světové války, nicméně by jej sama prozřetelnost přenesla z místa jeho porážky do současného světa, zmítaného politickými i společenskými problémy, ne nepodobnými těm, které mu dopomohly k moci. Jak by se takový člověk uchytil v moderní společnosti? Dokázal by v ní fungovat a propracovat se zpět na vrchol tím samým způsobem? Přesně o tom je do kin vstupující novinka.
Samozřejmě se sluší říci, že lidé, kterým černý humor hrubšího kalibru dělá problém, si podobnou vizi současnosti asi moc neužijí. Nechci tu samozřejmě tvrdit, že tahle záležitost je výsměchem všem, kterých se současná kritická společenská a politická situace týká, nicméně onen pohled na realitu bez obalu, který film Už je tady zas divákům předkládá, může být pro někoho v kombinaci s krutou nadsázkou a černým humorem zkrátka příliš.
Oliver Massuci totiž nejslavnějšímu diktátorovi v dějinách propůjčuje na jedné straně přesně onu zlobu a ráznost přesvědčení pro tuto historickou postavu typickou, avšak na straně druhé i částečně lidskou tvář, jde-li to o takovémto člověku říci. Výsledkem není ani tak karikatura, ani přehnaně seriozní přenesení Hitlera do současnosti, jako spíše náhled na současnou situaci a tíživá témata optikou jednoho z největších válečných zločinců. To, co se totiž schovává za slupkou humoru, anekdot nebo kousavě sarkastických narážek na historii ve které tento vůdce hrál svoji roli, je v podstatě výrazné poukázání na to, co hlásají někteří extrémisté ať už na jedné, či druhé straně barikády. Formou satiry a nekorektního humoru tak objektivně nastavuje zrcadlo důležitým hráčům současné politicko-společenské situace.
Díky modernímu zpracování a kombinaci s dobovými záběry (ať už přímými nebo poupravenými), kombinovanými s komentářem hlavního představitele tak film má šanci zasáhnout široké spektrum diváků a přitom stále fungovat jako komedie s kontroverzním představitelem. Díky vizuálnímu humoru a využití mnoha artefaktů ze společenského života je navíc myšlenka filmu ještě podpořena.
Už je tady zas je zkrátka velice dobře mířenou trefou do černého. Místy sice film tak trochu stagnuje, místy se možná až příliš vzdaluje od toho čím chce vlastně být, nicméně vždy se z toho zotaví a jde si za svým dále s čím dál větší vervou. A aby toho nebylo málo, přidá správně provokativní koncovku. Zkrátka i když se film tváří jako relativně normální německá komedie s nenormálním a značně kontroverzním tématem, může právě skrze tuto image rozebírat to, na co si jiní netroufnou.  Pokud tedy máte dostatečně otevřenou mysl abyste viděli vyšší myšlenku, nebo jen chcete správně provokativní komedii rozebírající netradičním způsobem v současnosti notně probírané téma, pak nezbývá než návštěvu kina vřele doporučit.

Ocenění:
European Film Awards
2016 - David Wnendt (Nejlepší komedie) (nominace)

DABING
V českém znění: Martin Sobotka - Oliver Masucci (Adolf Hitler), Viktor Dvořák - Fabian Busch (Fabian Sawatzki), Jitka Moučková - Katja Riemann (Katja Belliniová), Týna Průchová - Franziska Wulf (Krömeierová), Petr Gelnar - Maximilian Strestik (Ulf Birne), Tomáš Juřička - Christoph Zrenner (Gerhard Lümmlich), Pavel Tesař - Christoph Maria Herbst (Christoph Sensenbrink), Zuzana Slavíková - Ramona Kunze-Libnow (máma Sawatzkiová), Jakub Saic - Michael Ostrowski (Rico Mancello), Eva Miláčková - Gudrun Ritter (babička Krömeierová), Ludvík Král - Michael Kessler (Michael Witzigmann), Radovan Vaculík - Thomas Thieme (Kärrner), Tobiáš Smejkal, Jan Szymik, Monika Schullerová, Bohuslav Kalva, Robin Pařík, Jiří Köhler, Zbyšek Horák a další
Překlad: Blanka Dobrá
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy a režie: Veronika Veselá
České znění ve studiu Pro-Time vyrobila Tvůrčí skupina Josefa Petráska.

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 10.3.2016 CinemArt
Premiéra Německo: 8.10.2015 Constantin Film DE
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 3.8.2016 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 1 224 899
Tržby celkem - $ 25 500 000
Návštěvnost v ČR 9 449
Náklady (Rozpočet) - $ 3 300 000
                                   EUR 2 956 960
 
Tvůrci a herci
David Wnendt (Režie), Lars Dittrich (Produkce), Christoph Müller (Produkce), Enis Rotthoff (Hudba), Hanno Lentz (Kamera), Andreas Wodraschke (Střih), Ulrike Müller (Casting), Jenny Rösler (Scénografie), Elke von Sivers (Kostýmy), Paul Rischer (Zvuk), Jeanette-Nicole Latzelsberger (Masky), David Wnendt (Scénář), Mizzi Meyer (Scénář), Oliver Masucci (Herec), Fabian Busch (Herec), Gerdy Zint (Herec), Lars Rudolph (Herec), Franziska Wulf (Herec), Christoph Maria Herbst (Herec), Thomas Thieme (Herec), Katja Riemann (Herec), Michael Ostrowski (Herec), Christoph Zrenner (Herec), Ramona Kunze-Libnow (Herec), Gudrun Ritter (Herec), Michael Kessler (Herec), Klaas Heufer-Umlauf (Herec), Joko Winterscheidt (Herec), Jörg Thadeusz (Herec), Stephan Grossmann (Herec), Frank Plasberg (Herec), Roberto Blanco (Herec), Micaela Schäfer (Herec), Marian Meder (Herec), Piet Fuchs (Herec), Aaron Hildebrand (Herec), Paul Maaß (Herec), Leon Ullrich (Herec), Katharina Abt (Herec), Christian Harting (Herec), Dagi Bee (Herec), Torge Oelrich (Herec), Joyce Ilg (Herec), Tobias Lauterberg (Herec), Nina Proll (Herec), Geert Wilders (Herec), Bernardo Arias Porras (Herec), Paul Busche (Herec)
 
2015/110/Německo/Komedie, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Představitel hlavního hrdiny Oliver Masucci je údajně vzdálený příbuzný Hitlera. V rozhovoru řekl, že i to mu pomohlo se do postavy vžít.
- Scéna, na které se Sawatzki (Fabian Busch) dívá na příchod Hitlera (Oliver Masucci), je odkazem na film Terminátor (1984).
- V scéne, kde Hitler reční o paródiách na jeho osobu, môžeme vidieť skutočné zábery z filmov Pád Tretej ríše (2004), Grand restaurant pána Septima (1966), The Great Dictator (1940) a Môj vodca: Skutočne skutočná udalosť o Adolfovi Hitlerovi (2007).
- Skutočný Hitler nepil alkohol a bol vegetarián. Tiež sa vyvaroval telesnému kontaktu s inými osobami. Tieto jeho zásady sú vo filme porušené.
- V predlohe nik nepríde na to, že je to skutočný Hitler.
- Oproti predlohe je film oveľa jemnejší. Hitler počas celého filmu nezdraví zdvihnutím pravice a klasickým nacistickým pozdravom heil, pričom v knihe to bol jeho normálny pozdrav. Taktiež komentáre ku černochom a Arabom boli oveľa drsnejšie ako vo filme.
- Kniha, ktorú Hitler vo filme napísal je knižka, podľa ktorej bol natočený film. Je takisto písaná (z pohľadu Hitlera) a má rovnaký obal.
- Scéna, v ktorej sa Sensenbrink dozvedá o pomalom krachu firmy je takmer zhodná s podobnou scénou z filmu Pád Tretej ríše (2004). Tá je veľmi populárna aj vďaka YouTube, kde sa na ňu robia titulkové paródie.
- V jedné scéně je ve Fabianově (Fabian Busch) pokoji vidět plakát k filmu Návrat do budoucnosti (1985). Fabian také skoro celý film nosí klasickou vestu hlavního protagonisty tohoto filmu, Martyho McFlye.
- Autor hudby (Enis Rotthoff) použil ve filmu mnoho skladeb Richarda Wagnera - nejoblíbenějšího hudebního skladatele Adolfa Hitlera.
- Scény, kde se Hitler (Oliver Masucci) prochází po ulici a lidé na něj reagují, jsou skutečné. Tedy jde o skutečné reakce náhodných kolemjdoucích na herce procházejícího se městem.
- Spoiler: Film končí natáčaním celovečerného filmu o Hitlerovi. Na rozdiel od knihy, v ktorej sa dostal Hitler do Strany zelených a dal sa na politickú dráhu, nie na hereckú.
 
Odkazy