Sahara / Sahara (2005/119/Velká Británie, Španělsko, Německo, USA/Akční, Dobrodružný, Komedie) 57%

15.12.2018 11:50
JEDNOU VĚTOU
„Dobrodružství má novou tvář."

OBSAH
Zkušený badatel Dirk Pitt (Matthew McConaughey) najde minci, k níž se váže historická legenda. To ještě netuší, že se se svým parťákem Al Giordinem (Steve Zahn) vydá na největší dobrodružství svého života - honbu za pokladem tím nejnebezpečnějším koutem západní Afriky. Hledá ztracenou válečnou loď z americké občanské války, která až dosud ukrývá tajný náklad. Místní lidé ji znají jako "loď smrti". Dirk a Al potkají doktorku Evu Rojas (Penelope Cruz), krásnou a chytrou ženu, která se domnívá, že ztracená loď souvisí s širším ekologickým problémem, ohrožujícím okolní svět. Při hledání ztracené lodi, o jejíž existenci vědí nejenom oni, se Dirk, Al a Eva mohou spolehnout pouze na svůj důvtip, aby zvítězili nad nebezpečnými protivníky, přežili drsné podmínky a přišli na kloub nejednomu tajemství.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Auu, to to bolelo! Sahara je typ filmu pro zhlédnutí v telce, když přijdete domů, unaveni po celodenní šichtě, vaše mysl pracuje zhruba tak na pětinový výkon a potřebujete u něčeho nutně zaspat. Pokud spát nechcete a naopak si chcete užít příjemné dvě hoďky no brain zábavy, čeká vás tuhý boj. Když překousnete skutečnost, že pancéřový lodní kolos z doby občanské války Severu proti Jihu se nachází uprostřed africké pouště, fakt, že jedna toxická fabrika dokáže způsobit totální globální ekologickou apokalypsu a kupu dalších blbostí, pak ještě nemáte vyhráno. Ještě je třeba strávit tu kupu klišé ve scenáři, který mi připomínal mé dětské výtvory zhruba kolem desátého roku života, kdy jsem se pokoušel o dobrodružné romanopisectví. Ale to pořád ještě není všechno. Pak je třeba se ještě vypořádat s Penelope Cruz a jejím monotónním herectvím (ani vizuálně mně tato dáma nikdy neupoutala) a upocenými fórky Steva Zahna ve své obvyklé poloze blbečka. Ještěže McConaughey svým charismatem činí tento paskvil aspoň trochu koukatelným a William H.Macy potěší uměřeným hereckým výkonem, který je tak na hony vzdálen jeho typickým slabošským smolařům. Což je ale chabá náplast. (Lima) 2*

Podobně (nechtěně) zábavná taškařice jako National Treasure, kupodivu můj neoblíbenec McConaughey ve spojení s úžasnou, nádhernou, božskou Penélope působí daleko lepším dojmem než Cage s Krugerovou, ale to je možná tou absencí dementního adorování ubohé dvousetleté historie a totálního bahenního patriotismu. Stejná snůška archetypálních postav a postaviček vršících na sebe jednu efektně vypadající, ale realismu nepříliš pobírající, akční scénku za druhou (moje oblíbená je ta, kde Pénelope leze ze studny, oběma rukama se přidržuje kde se dá, a v rozhodující chvíli zachrání hlavního hrdinu dobře mířenou dávkou z kalašnikova, který před minutou spadl do studny...asi ho vylevitovala silou vůle, či co;)) a pronášejí superdrsné ("loď proplula dál do vnitrozemí a již ji nikdo víc nespatřil" - zapsáno u data X.Y.1866 v jednom řádku v archivu přístavu...už v devatenáctém století asi měli smysl pro dramatično a komično:)) nebo ultravtipné hlášky (typu: "Nazdar, jak se vede?"). No co vám budu povídat, prostě od začátku do konce legrando grando. 40%, protože je to jen efektně vypadající zločin proti lidskosti a inteligenci diváka. (Gemini) 2*

Sahara naprosto dokonale splňuje podmínky letního dobrodružného blocbusteru. Má vcelku rozumně (i když stále úsměvně) vystavěná zápletka o hledání bájného pokladu (i když tenhle má poněkud větší rozměry), na který je navíc napasována druhá dějová linie o boji lékařů proti neznámé infekci. Toto kloubení komediálně-dobrodružně-akční podívané s vážně mířeným tématem, kterým nemocemi sužovaná Afrika rozhodně je, překvapivě nepůsobí jako pěst na oko, ale vcelku logicky (samozřejmě že v rámci filmu) a zvyšuje už i tak vcelku vysokou úroveň efektnosti filmu. Výprava, u které nutno podotknout, že ty vrtulníkové přelety nad pouští moc do sebe nemají, se jinak vyžívá v rozmáchlých záběrech na jedoucí auta či velbloudy překvapivě poskrovnu. Navíc to všechno formálně (potažmo obsahově snad ještě více) připomíná třetí díl Indiana Jonese a být v hlavní roli Dirka namísto Matthewa McCounaugheyho Harrison Ford, tak zde máme čtvrtý díl „archeologických příhod“ i bez Stevena Spielberga. Ale v mnoha věcech je Sahara notně svá, jako už třeba ve vzpomínané epidemii a hlavně má v hlavní ženské roli Penelope Cruz, které to neuvěřitelně sekne a už jenom kvůli ní stojí za to ten film vidět. Ale druhé shlédnutí? Možná zase v létě. (Isherwood) 3*

VELKÁ RECENZE
Má-li film název Sahara a slibuje dobrodružný žánr, divák se těší na říznou akci se šťavnatou romancí. Po dvou hodinách však odchází s pocitem, že viděl zmateční sestřih čtrnácti rádoby bondovek v režii Hnutí Duha.
Dlouhá historická bitva v úvodu napoví, že půjde o ztracenou loď. Dlouhé putování současnými rekvizitami zase znázorní, že hrdinové, které představují Matthew McConaughey a Steve Zahn, se živí jako námořní badatelé. A vzápětí se McConaughey už v Africe seznámí s Penelope Cruzovou. Jí sluší i brýle paní doktorky, jemu se kapky vody lesknou na svalnatých pažích. A protože pátrání po lodi i lékařčino hledání morové nákazy naberou náhodou stejný směr, zdá se, že může propuknout slibná směs Indiany Jonese a Africké královny.
Jenže úhledný pár Sahary nemá dost šarmu na  jiskření, jež  sršelo mezi hrdiny Africké královny Humphrey Bogartem a  Katharine Hepburnovou, a také akčními prvky, neřkuli vtipem se Sahara nemůže rovnat archeologovi Jonesovi. Od chvíle, kdy se zjeví na scéně podezřelý obchodník s vysedlými lícními kostmi, se nekonečné minuty čeká na první slušnější honičku, snímanou souběžně na řece a na souši.
Další dobrý nápad přinese po půlhodince seskok spoutaných hrdinů z jedoucí dodávky i s kusem auta a jejich následné putování i surfování pískem.  Mezitím se rozvíjí africká indiánka, neboť zlý náčelník – černý diktátor podporovaný bílým zloduchem – svaluje své zločiny na nevinný kmen, který po vzoru Apačů řádí na koních a žije ve skalním městě. Jenže ani u čisté mayovky Sahara nezůstane. Do míst, která přímo volají po mumiích, skarabech, hadech, pavoucích či tajemných hrobkách, povolá CIA ekologickou hrozbu, toxické odpady, jakož i tanky, letadla a vrtulníky, o výzbroji domorodého povstání nemluvě.
Ve finále dojde na postupy Jamese Bonda, s tím rozdílem, že dva rekové mají výhodu: jeden zachraňuje dámu, druhý svět. Tudíž má Sahara nejméně dva konce, další pak vysvětlují ekologicko-podnikatelsko-politické podhoubí. Tedy balast, jímž by se Africká královna a Indiana Jones neušpinili.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Zkušený archeolog a dobrodruh Dirk Pitt a jeho přítel Al Giordino jsou členy týmu soukromé Národní podmořské agentury (NUMA). Dychtí po dobrodružství a mají smysl pro spravedlnost. Dirk je posedlý nalézt dávno ztracenou obrněnou loď Texas, jež za války Severu proti Jihu záhadně zmizela i s tajným nákladem a dostala se až k africkým břehům, kde ji místní lidé znají jako "loď smrti". Když Drk získá od překupníka minci, k níž se váže historická legenda, ještě netuší, že se se svým parťákem Alem vydá na největší dobrodružství svého života - honbu za pokladem tím nejnebezpečnějším koutem západní Afriky. Mince je jedním z pouhých pěti známých konfederačních zlatých dolarů. Musela tedy patřit Masonu Tombsovi, kapitánu obrněné lodi Texas, lodi, kterou Dirk už léta hledá.
Překupník získal minci v Labbezanze v Mali. I přes varování, že v zemi zuří občanská válka a také záhadná epidemie se Pitt, Giordino a technik Rudi vydávají do Mali a s nimi také dva lékaři ze Světové zdravotnické organizace, Eva Rojas, která se domnívá, že ztracená loď souvisí s širším ekologickým problémem, ohrožujícím okolní svět, a její kolega Frank Hopper. Jejich cesty se však rozdělí, oba lékaři směřují do centra nákazy, Dirk, Al a Rudi plují dál. Jejich motorový člun se však stane cílem útoku vojenských plavidel. O život jim usiluje sám diktátor Kazim a evropský bohatý podnikatel Yves Massarde, protože nechtějí, aby Dirk a jeho přátelé nahlédli do výnosných obchodů, které oba muže pojí. Aby se zbavili pronásledovatelů, vyhodí Dirk jejich člun do povětří. Dál cestují na velbloudech za lékaři, aby je varovali. Vesnici však už najdou v plamenech. Frank je mrtvý, Eva jako zázrakem útoku vládních vojáků unikla. <>Obrázek nenalezen<> Všichni se snaží ukořistěným vojenským autem dojet do Alžíru. Během cesty v poušti naleznou pevnost, k níž tehdy loď Texas dojela. Tenkrát tu ještě nebyl písek, ale voda. Z pevnosti spatří dobře střežené Massardovy továrny uprostřed pouště. Trojice se rozhodně objekt prozkoumat a zjistí, že tu jsou skladovány sudy s nebezpečným odpadem, což způsobuje znečišťování podzemních vod, které může řeka Niger donést až do moře a způsobit tak celosvětovou ekologickou katastrofu. Vetřelci jsou ale chyceni a teď se musí spolehnout pouze na svůj důvtip, aby zvítězili nad nebezpečnými protivníky, přežili drsné podmínky a přišli na kloub tajemství ztracené lodi Texas.

O NATÁČENÍ
"Slovo ´Sahara´ vlastně znamená ´poušť´," říká Matthew McConaughey. "A o to jde - je tam jen žár a písečné bouře. Je to široce rozevřené - rozhlédnete se, 360 stupňů, kterýmkoli směrem, nic nikde není."
Na exteriérech v Maroku, společnost natáčela na několika místech, včetně jezera poblíž Marakeše, ale většina z pouštních exteriérů byla filmována blízko Erfoudu, městečka na okraji Sahary, na alžírské hranici.
"Je opravdu zábavné jak se tam rozšířil filmový průmysl - před deseti léty do Maroka nikdo nejel, ale teď, teď se tam točí velké filmy," poznamenává Breck Eisner. "Jsou otevření filmovým produkcím a jsou velmi vstřícní. Jako žádná jiná země. Například, jsme si vypůjčili tři tanky, deset pancéřovaných osobních transportérů a Huey helikoptéry - v zásadě celou obrněnou divizi. Posádky byly zkušení lidé a velcí dříči. Opravdu vědí, co teď dělají."
Marakeš je centrum filmové aktivity v Maroku, ale mnohé sekvence filmované v poušti, vyžadovaly exteriéry daleko od rušného města. Filmaři našli své místo v městečku Erfoud, místečko v severovýchodní části země, v blízkosti hranice s Alžírem. "Erfoud je uprostřed pouště," říká McConaughey. "Spíte tam jako dítě."
Rainn Wilson popisuje jak se člověk dostane do tak vzdálené části světa: "Letíte z Los Angeles do Londýna, z Londýna do Casablanky, z Casablanky do Quarzazate. Přistanete tam o půlnoci po 24 hodin letu. Jdete do postele a pak vstanete v 8:00 hodin a nastoupíte do auta na sedmihodinovou cestu do Erfoudu. To město bylo jednou z posledních zastávek před Saharou. Těsně před městem je francouzská legionářská pevnost.
"Je to tam tak krásné," pokračuje Wilson. " poušť vás očaruje."
Pro produkčního výtvarníka - veterána Allana Camerona - ta nicotnost způsobila, že Maroko se stalo pro podobu filmu rozhodující. "Nemůžete natočit film s názvem ´Sahara´ a neskončit nakonec v poušti," říká.
Cameron natočil předtím spoustu akčních filmů - například dva filmy o "Mumiích" a "Zítřek nikdy neumírá" jsou na jeho výčtu - stejně tak jako produkce natočené v Maroku. Každý film vyžaduje od výtvarníků něco jiného a "Sahara" není výjimkou. V tomto případě, vzhled Maroka je zcela jiný než Mali, kde se většina filmu odehrává a Cameron byl tvůrčí v hledání toho nejvhodnějšího exteriéru.
"Obsadili jsme městečko v sousedství Erfoudu, zvané Rissani. Proměnili jsme ho v severní město na Mali," říká. "Změnili jsme výlohy obchodů, aby prodávaly výrobky prodávané v severní Mali. Měli jsme ty správné kamiony a vyzdobili jsme je jako vozy na Mali. Zajistili jsme tu správnou barvu taxíků. Maroko není tak pestrobarevné jako Mali. Když jedete na jih, barev přibývá. Představili jsme všechny tyto prvky."
Cameron měl také na starosti návrh velké továrny na solární energii, která skrývá temné tajemství. "Postavili jsme několik zrcadel. Ostatní bylo vytvořeno počítačem," říká.
Ve scénáři, je legionářská pevnost, která má výhled na továrnu," pokračuje Cameron. "Použili jsme starou legionářskou pevnost u Erfoudu. Obsadili jsme ji a upravili podle požadavků filmu - stěny, které explodují, brány, které explodují, helikoptéra zaútočí - zábavné záležitosti!"
"Naše velká starost byla řeka," říká Eisner. "Příběh vyžaduje abychom měli pouštní řeku a řeku v džungli. Prohledali jsme region a nakonec jsme našli dokonalé exteriéry, které jsme poskládali dohromady - něco v Azzemmouru, něco u nádrže blízko Marakeše, a některá místa v jižním Španělsku. Nakonec jsme našli místa, která byla přesně ta pravá a dohromady působila nádherně."
Ve Španělsku štáb natáčel několik scén v Barceloně, která představovala Lagos v Nigerii. Městské Muzeum přírodní historie bylo upraveno jako muzeum v Nigerii. "Měli jsme 150 komparsistů v domorodém oblečení," říká Cameron. "Celou místnost jsme vyzdobili nigerijskými a tuaregskými artefakty. Tato budova je zajímavá tím, že nepůsobí vůbec španělsky. Připadalo nám, že vypadá jako budova v Lagosu."
Další stěžejní scéna obsahovala přepadení vzdálené vesnice Asselar. "Musí působit velmi velmi izolovaně," říká Cameron, "Ale potřebovali jsme k tomu obrovský filmový štáb, takže ve skutečnosti to nemohlo být příliš izolované - musely tam být silnice. Potřebovali jsme, aby tam jezdily kamiony a aby tam přistála helikoptéra."
"Chtěl jsem mít místo, odkud naši hrdinové sledovali přepadení," dodává Eisner. "Postavili jsme dům přesně tam, odkud může kamera sledovat akci. Myslíme si, že je to jejich vyhlídka."
Cameron byl také pověřen návrhem jeskyně, kde se na nástěnné malbě vypráví celý příběh o kmenu Tuaregů "Od doby před tisíci léty až do současnosti," říká Cameron.
Ale pro Camerona, byl jedním z nejzajímavějších úkolů návrh exotického exteriéru Virginie, USA (nebo v té době CSA). "Na začátku filmu je bitva v občanské válce na řece James," říká. "Navrhli jsme Ironclad. Zajímavé bylo vytvořit bitvu a pak přesunout Ironclad do nitra pouště.
"Museli jsme ji umístit do písečné duny, což zní velmi jednoduše," pokračuje Cameron, "ale když uvedete do pohybu stovky tun písku a zkusíte ji postavit do písečné duny, písek se neustále pohybuje. Je to mimořádně náročná konstrukční práce. Pouhé projetí pouští bylo velký problém - vzdálenost, která může být obvykle překonána za 15 - 20 minut trvá i několik hodin."
I když jaro je v poušti hezké - v noci zima, ve dne příjemně teplo, s dávkou svěžesti, která není patrna po zbytek roku - přesto během 12 týdnů produkce v Erfoudu, se filmaři potýkali s těžkostmi životních podmínek, které jdou ruku v ruce s drsným terénem.
Společný problém pro filmový štáb během natáčení poušti je náhlá pouštní bouře, a "Sahara" nebyla výjimkou. "Ráno v 8:00 mohlo být nádherné," říká McConaughey, "a na oběd jsme byli uprostřed písečné bouře. Vidíte ji jak se blíží od horizontu a udeří. Viděli jsme na 30 yardů a to není to nejhorší. Když je opravdu zle, vidíte sotva na tři nebo čtyři stopy."
Cameron souhlasí. "Postavili jsme scény a viděli jsme jasně na míle daleko. Za deset minut, jsem neviděl ruku před obličejem. A je vedro. Stojíte na dunách, je 120 stupňů."
"Vždycky jsem si myslel, že hollywoodské filmy přehánějí když líčí účinky písečných bouří," říká Eisner, "ale musím říct, že písečná bouře je velmi působivá a děsivá. Máte pouhých 30 vteřin sekund na to, abyste našli úkryt. Může to zničit celý den natáčení.
Filmaři byli na takové situace připraveni, ale Sahara často připraví nečekané těžkosti. "Všichni vždycky říkají, "V poušti nikdy neprší," říká producent Howard Baldwin. "Déšť nespatříte. 40 let tady nepršelo. Přiřítí se lítá bouře."
A kdyby nebyla písečná bouře, a kdyby nebyl déšť ... byly by kobylky. "Narazili jsme na mračna sarančat," říká Eisner. "Je problém je honit ze záběru, když létají všude kolem."
A pak tam byly větry. "Zvedne se vítr a fouká všechen ten písek kolem - je tak jemný, jako mastekový prášek," poznamenává producent Mace Neufeld. "Jeden den je krásně a další den, všude létá písek. Záběry by nebyly dobré a z kamer bychom ten písek nedostali."
Ale přes tyto těžkosti dokázal Eisner udržet na place klidnou a veselou náladu. Herci to absolvovali také hladce. Pro jednu sekvenci v poušti, vzhledem k nedostatku ubytovacích možností (včetně hotelů) kempovali herci kempovali ve stanech. "Všem se to líbilo, hlavně Matthewovi," říká Eisner. "Každý den jsme měli táborák."
K udržení klidné atmosféry, herci cítili, že je důležité, kdykoli mohou, aby zahráli své vlastní kaskadérské kousky. "Myslím, že diváci jsou natolik chytří, že když vidí, že se na plátně něco děje, že si řeknou, "Ale ve skutečnosti to není on," říká McConaughey. "Snažili jsme to nafilmovat tak, že jsme drželi Dirka v obraze trochu déle, takže vypadalo věrohodněji, že to dělám skutečně já. Zatím to byla fyzicky nejnáročnější role, jakou jsem hrál."
"Myslím, že Matthew by zahrál každý kaskadérský kousek ve filmu, kdyby mu to pojišťovna dovolila," směje se Eisner. "Pro režiséra, je to ta nejlepší možná situace. Můžete tam vstoupit s kamerou a vidíte, že je to opravdu filmová hvězda. Můžete točit jak chcete a nemusíte se obávat, že se omylem objeví kaskadérův obličej. To nám opravdu otevírá možnosti."
McConaughey nebyl sám, kdo se takto rozhodl. "Nikdy jsem se tolik na film nepřipravoval," říká Zahn. "Týden jsme prožili v Shepperton Studiích v Londýně, kde jsme se seznamovali se zbraněmi, které budeme používat. Pak jsme jeli Matthew já a náš vojenský poradce Harry Humphries, do Erfoudu. Dva týdny před ostatním štábem a herci. Běhali jsme v poušti, přizpůsobovali jsme se prostředí, a pracovali jsme s dunami, tak jak to dělají vojáci. Nestěžujete si. Je to jako sport. Tvrdě trénujete, aby až vám nahrají míč, abyste ho chytli. Jinak půjdete na trestnou lavici."

O PRODUKCI
Dirk Pitt je poslední renesanční muž," říká Matthew McConaughey, který hraje nového akčního hrdinu v novém akčně dobrodružném filmu společnosti Bristol Bay Productions "Sahara". Dirk je druh chlapíka, který by mohl po ránu zápasit s aligátory a pak obléknout smoking a v sobotu večer si na plese zatančit s královnou. Je senátorův syn, vědec, ale zároveň také posedlý hledáním pokladů.
Odvážný muž, který užívá své bystré mysli stejně jako svalů. Dirk Pitt je možná jediný muž, který jde dál než jeho nejlepší parťák, Al Giordino, v podání Steva Zahna. Spolu zahájí cestu, která začíná záhadou pohřešované bitevní lodi Ironclad, která se ztratila v době občanské války Severu proti Jihu a skončí v nejrozlehlejší poušti na světě.
"Je to záhada trvající 150 let - co se stalo s pohřešovanou bitevní lodí Ironclad - a Dirk je odhodlán tomu všemu přijít na kloub," říká režisér Breck Eisner, který hraným filmem "Sahara", debutuje.
Dobrodruzi brzy zjistí, že jejich pohřešovaná loď souvisí se záležitostí, kterou vyšetřuje Dr. Eva Rojas, v podání Penelope Cruz. "Není to nějaká slečinka," říká Cruh. "Je velmi aktivní - vlastně Dirka několikrát zachrání.
A, ovšem, je to přesně ten druh ženy, který Dirka zajímá - probíhá mezi nimi obrovská chemie."
"Jedná se o akčně-dobrodružný film v duchu velkých seriálů a akčních filmů," říká Eisner. "Byl jsem uchvácen smyslem pro dobrodružství, tajemno a humor, každý si přijde na své. To byl náš prvořadý úkol, převést to všechno na plátno."
"Nic v tomto příběhu by se nemělo brát příliš vážně," říká McConaughey. "Je to dobrodružství, fantazie, filmovými kouzly proměněných ve skutečnost."
Producent Howard Baldwin mluví o příjemném vztahu mezi Dirkem a Alem, jako o klíčových okamžicích celého filmu. Podle mě tyto dvě postavy, Dirk a Al dodávají tomuto dobrodružství tu pravou energii," říká Baldwin.
"Jsou to dva nejlepší kamarádi. Znají se odjakživa," říká Eisner. " V "parťáckých filmech," uvidíte často jednoho přímočarého chlápka a druhého blázna, kteří jsou nuceni být spolu, jsou rozdílní a nakonec se mají rádi až do konce filmu. To funguje, ovšem, ale bylo to už natočeno bezpočtukrát. Mně se na Dirkovi a na Alovi líbí, že jsou to hoši, co se vzájemně znají od školky. Mají tu neuvěřitelnou pohotovost, tu zkratku."
"Zkrátka a dobře, Dirk by bez Ala nepřežil," říká Zahn. Ovšem, Dirk vypadá dobře - je to pohodář, mluvka, a tak trochu politik. Ale Al ví kde ho bota tlačí, jestli mi rozumíte. Mají různé přednosti a díky tomu jsou nezničitelné duo. Jistě, kdykoli nastane nebezpečí, Dirk se do toho vrhá první, ale Al je mu v patách - a Dickovi v patách není zrovna to nejbezpečnější místo."
Když Dirk a Al potkají Evu, rychle k nim zapadne. "Jsou to dva pochodující duchové, dva individualisté, kteří se k sobě hodí," říká Breck Eisner. "Eva cestuje sama, ona jediná věří, že existuje jisté tajemství. Stejně tak Dirk sleduje tajemství lodi, kterému nikdo nevěří. Je přirozené a organické, že se dají dohromady."
"Stalo se z nás trio," říká Cruz. "Obvykle je to dvojice a přítel, nebo dva kluci, dvě holky. V tomhle případě jsou všichni na stejné vlně."
Eisner byl přitahován tímto projektem proto, že měl šanci převést na plátno neuvěřitelně silný vztah postav a zajímavý příběh. "Ty postavy mi učarovaly. Dirk a Al," říká Eisner. "Byl jsem ohromen složitostí a zajímavostí příběhu."
"Řekla jsem Breckovi, ten film nemůže točit každý," říká Cruz. "Byla jsem tak ohromena Breckovou energií. Ráno byl první na place a poslední odcházel. Tak to dělal každý den celé měsíce. Ten film ho potřeboval. Potřeboval jeho energii.
"Celý film je prošpikován tou energií," pokračuje Cruz. "Je to něco co se dotkne každého - všichni chceme zažít takové dobrodružství."
K týmu se v rolích producentů připojili Mace Neufeld a Stephanie Austin, oba veteráni svého druhu. "Jsme nadšeni prací se Stephanie a Macem," říká Cary Granat, prezident Anschutz Film Group a Bristol Bay Productions. Jejich životopisy čtete jako seznam nejlepších akčních filmů, které byly natočeny. Všichni, kdo pracovali na "Sahaře", měli pocit, že mají tu pravou zkušenost a vlohy k tomu, aby převedli Dirka a Ala na plátno.

O OBSAZENÍ
Matthew McConaughey se nadchne, když popisuje Dirka Pitta, postavu, která je stejně tak dobrodruh, sofistikovaný Don Juan a muž s určitým plánem. "Někdy je vědec, jindy vynálezce, jindy dobrodruh," říká.
"Je to chlápek, který má plány, ale ty p2lány neustále mění. Je připraven na nečekané. Je velmi přizpůsobivý. Byl u námořnictva, ale je také určitým dílem pirát. Je rozhodně víc milenec než bojovník, ale když musí bojovat, pojedná to po svém."
McConaughey se domnívá, že tato směsice charakteristických postav vytváří dokonalého soudobého akčního hrdinu. "I když Dirk pochází z privilegovaného zázemí - je syn senátora - má svůj vlastní nápad, jak prožít život, což znamená lovit poklady," říká. "Loví neprobádané - říká, že můžeme poznat neznámé. Říkejte mu třeba snílek, a asi jím je, ale má také historii, výcvik, a vědecká fakta, která je třeba ověřit." Ve filmu, to znamená pátrat po bitevní lodi z občanské války uprostřed africké pouště.
"Na Dirkovi Pittovi je zábavná jedna věc. Vždycky má plán, ale také plánuje, že plán nevyjde tak jak ho naplánoval," směje se McConaughey.
obrazek
"Dirk je akční hrdina, ale takový, jakých jsme mnoho neviděli," říká Breck Eisner. "Dirk je obyčejný chlápek, když se dostane do střetu, rád ho absolvuje. Vždycky uvažuje o osm kroků dopředu a někdy zase zapomene na to co se v tu chvíli odehrává. Je pro každé dobrodružství, jaké si umíte představit a má schopnost je překonávat."
Dirkův nejlepší parťák je Al Giordino, chytrý, upovídaný, který je neustále po jeho boku. "Podle mého názoru, Al je ten rozumný," říká McConaughey. "Dirk přijde s několika těžko splnitelnými plány a Al je ten, kdo mu v tom pomůže. Al ví, že se může spolehnout na to, že s Dirkovými svaly to zvládnou. Ten vztah je klíčový k tomu, aby příběh fungoval."
"Al je mnohem cyničtější než Dirk," říká Steve Zahn, který hraje Ala. "Dirk předkládá své teorie a Al si není jist, jestli věří všemu čemu věří Dirk. Ale když se Dirk pokusí dát to všechno dohromady, Al stojí těsně za ním. Nakonec myslím, že Al ho respektuje a věří mu a naopak."
Jakmile byl Zahn obsazen do této role, všichni filmaři souhlasili. Ala by nemohl hrát nikdo jiný. "Al je složitá postava, protože do filmu přispívá komickým, suchým, jízlivým smyslem pro humor, ale je také velmi vážná osoba, která zvládá obtížné životní situace." říká Eisner.
obrazek
Mc Conaughey souhlasí. "Al a Dirk se neustále k vůli něčemu dohadují," říká. Ale vzájemně se hlídají. Bez přestání si jeden druhého dobírají, ale když nastane vážná situace, jsou to profesionálové. Zvládnou všechno co je třeba."
Zahn a McConaughey byli určeni k tomu, aby vytvořili na plátně věrohodné přátelství mezi Dirkem a Alem. "Je mi jedno jak skvělá je akce, jak rychlé jsou helikoptéry, jak velké jsou exploze," říká Zahn. "Když byste neuvěřili, že tito dva chlápci jsou kamarádi, film by nefungoval."
"Když vidíte lidi, kteří se znají, pochopíte, to stejně tak mezi řádky - z drobných pohybů a gest a úsměvů - jako z čehokoliv co řeknou," říká McConaughey. "Věděli jsme, že máme tento druh vztahu. Tak jsme se Stevem strávili hodně času. Mluvili jsme, vyprávěli jsme si příběhy o tom co Dirk a Al dělali v minulosti, vymýšleli si vzájemně jisté přezdívky. Nic z toho asi ve filmu není, ale vytvořilo nám to prostor jak se k sobě vzájemně chovat."
Ale nebyla to všechno jenom zábava a hra. "Měsíc jsme absolvovali výcvik u námořnictva,," pokračuje McConaughey.
Zahn dodává, "Bude to znít jako klišé, ale určitě se sblížíš s chlápkem, se kterým jsi dvanáct hodin denně v žáru, se zapoceným zadkem. Opravdu poznáš člověka z jiné stránky - když není vyhnutí, když funíš a potíš se."
Zahn říká, že je ještě jeden důvod, proč je ten trénink tak důležitý.
"Ten příběh je trochu bláznivý," přiznává, "tak jsme ho uzemnili tréninkem. Protože Matthew a já víme co děláme, diváci uvěří, že se ti dva hoši mohli dostat do takových situací.
Když Dirk a Al putují na cestě za pohřešovanou Ironclad, pomohou jedné doktorce v Africe, která objeví větší problém. Penelope Cruz hraje doktorku Evu Rojas, lékařku Světové zdravotní organizace, která je na stopě záhadné nemoci.
Cruz na této roli lákala síla její postavy. "Četla jsem mnoho scénářů, kde jsou mužské postavy mnohem zajímavější než ženské postavy," říká. "To není tento případ. Eva má mnoho vrstev a barev. Je nedílnou součástí příběhu. Sděluje důležité věci. Objevuje důležité věci.
"Její osobnost se mi moc líbí," pokračuje Cruz. "Má v sobě stejnou dávku dobrodružnosti jako hoši. Je velmi velmi zábavná figura, úplně jiná než cokoli co jsem dělala předtím."
Cruz si uvědomila, že tato situace byla ze života. "Ukáže se, že jsem v tom správném věku na takovou postavu," říká. "protože lékaři kteří se vydávají na nejnebezpečnější místa jsou ti nejmladší."
"Penelope se objevila na natáčení stejným způsobem jako Eva v příběhu," říká Eisner. "Natáčeli jsme asi týden, když Penelope dorazila do Maroka. Byli jsme velmi sevřená skupina, než jsme přibrali někoho z okolního světa. To musela Eva také prodělat. Tady jsou dva hoši, kteří se znají od klukovských let a ona přijde a musí se s tím vypořádat."
Kromě tohoto hrdinského tria ve filmu hraje skupina významných herců včetně Williama H. Macyho v roli admirála Sandeckera, Rainna Wilsona v roli Rudiho Gu2nna, Lennie James jako generál Kazim, slavný francouzský herec Lambert Wilson v roli Massarda a Delroy Lindo v roli Carla.
"Líbí se mi admirálská moc. Přicházím ve své kariéře do věku, kdy jsem opustil svůj chladný ocelový vzhled," žertuje Macy, nominovaný na Oscara za svou roli ve filmu "Fargo." Je to silný muž, intelektuál, muž, který všechno zažil a nyní si zaslouží velet ostatním. Poté co 45 let hrál nezralé mládí, je to dobrá změna.
"Sandecker byl mnoho let námořník, pak tuto službu za pochybných okolností opustil," pokračuje Macy. " Je z toho trochu zatrpklý, a je rozhodnut, že nikdy už nebude pracovat pro vládu." Nyní vede NUMA - the National Underwater and Marine Agency - soukromou námořní záchrannou organizaci, ve svém oboru nejlepší na světě.
"Líbí se mi myšlenka, že mám šanci hrát loutkového mistra," říká Macy, "dost chytrého chlápka na to, aby hrál na jedné straně proti té druhé, aby šel s proudem, aby věděl kam šlápnout, kde přitlačit a kdy nechat chlapíka utéct s koulí na noze. Je to skvělá figura."
"Billa jsme vybrali hned na začátku," říká Eisner. "Je to muž s obrovským smyslem pro detail. Než roli přijal, ptal se na spoustu otázek. Chtěl se ujistit, že je to něco do čeho se může - jako herec - zakousnout.
"Nejen, že je skvělý herec. Je také velmi zábavný," říká Eisner.

DABING
1. DABING (DVD)
V českém znění: Michal Dlouhý - Matthew McConaughey (Dirk Pitt), Radek Kuchař - Steve Zahn (Al Giordino), Lucie Svobodová - Penélope Cruz (Eva Rojasová), Václav Knop - William H. Macy (Admirál Jim Sandecker), Bohdan Tůma - Rainn Wilson (Rudi Gunn), Libor Hruška - Lennie James (Generál Zateb Kazim), Antonín Navrátil - Lambert Wilson (Yves Massarde + titulky), Martin Kolár - Glynn Turman (Dr. Frank Hopper), Miroslav Saic - Delroy Lindo (Carl), Ivo Novák, Michal Michálek, Daniel Tůma, René Slováčková, Ladislav Novák, Veronika Veselá, Ludvík Král a další
Překlad: Jana Nováková
Zvuk: Jaroslav Kosán
Produkce: Iva Koudelková
Dialogy: Veronika Kernová
Režie: Bohdan Tůma
Vyrobilo: Studio Budíkov pro Bontonfilm 2005

2. DABING (Prima)
V českém znění: Michal Dlouhý - Matthew McConaughey (Dirk Pitt), Tomáš Juřička - Steve Zahn (Al Giordino), Dana Černá - Penélope Cruz (Eva Rojasová), Jaromír Meduna - William H. Macy (Admirál Jim Sandecker), Vojtěch Hájek - Rainn Wilson (Rudi Gunn), Daniel Dítě - Lennie James (Generál Zateb Kazim), Svatopluk Schuller - Lambert Wilson (Yves Massarde), Pavel Rímský - Glynn Turman, Delroy Lindo (Dr. Frank Hopper, Carl), Jiří Schwarz, Bohdan Tůma, Ilona Svobodová, Zbyšek Horák, René Slováčková, Nela Boudová, Oldřich Hajlich, Petr Neskusil a další
Překlad: Tomáš Studený
Zvuk: Petr Kočík
Dramaturgie: Petr Anderle
Produkce: Libuše Witzová
Vedoucí výroby: Kristýna Pavlíková
Vedoucí dramaturg: Lucie Musílková
Šéfproducent: Jaroslav Richtr
Dialogy: Anna Fialková
Režie: Daniel Dítě
Vyrobilo: Studio Audiotech pro FTV Prima s.r.o. 2012

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 9.6.2005
Premiéra USA: 8.4.2005 Paramount Pictures
Premiéra Velká Británie: 8.4.2005 United International Pictures UK
Premiéra Španělsko: 22.4.2005 Paramount Pictures Esp.
Premiéra Německo: 2.6.2005 Universum Film (od 2020 Leonine)
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 2.11.2005 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 2 992 774
Tržby celkem - $ 119 200 000
Návštěvnost v ČR 30 068
Náklady (Rozpočet) - $ 160 000 000
 
Tvůrci a herci
Breck Eisner (Režie), Stephanie Austin (Produkce), Karen Elise Baldwin (Produkce), Mace Neufeld (Produkce), Howard Baldwin (Produkce), Clint Mansell (Hudba), Ralph Sall (Hudba), Seamus McGarvey (Kamera), Andrew MacRitchie (Střih), Nina Gold (Casting), Anne McCarthy (Casting), Allan Cameron (Scénografie), Anna B. Sheppard (Kostýmy), Nigel Mills (Zvuk), Aileen Seaton (Masky), Thomas Dean Donnelly (Scénář), John C. Richards (Scénář), Joshua Oppenheimer (Scénář), James V. Hart (Scénář), Clive Cussler (kniha) (Předloha), Jason Statham (Herec), Ruby Rose (Herec), Robert Taylor (Herec), Cliff Curtis (Herec), Rainn Wilson (Herec), Bingbing Li (Herec), Masi Oka (Herec), Ólafur Darri Ólafsson (Herec), Jessica McNamee (Herec), Page Kennedy (Herec), Vithaya Pansringarm (Herec), Shuya Sophia Cai (Herec), Winston Chao (Herec)
 
2005/119/Velká Británie, Španělsko, Německo, USA/Akční, Dobrodružný, Komedie
 
Zajímavost k filmu
- Dirk Pitt (Matthew McConaughey) nosí ve filmu hodinky Doxa SUB 600T Professional.
- Seramus McGarvey získal cenu IFTA v kategorii nejlepší kamera.
- Clint Mansell získal cenu BMI Film Music v kategorii nejlepší hudba.
- Gaston Morrison a Efosa Otuomagie soutěžili o cenu Tauris v kategorii nejlepší kaskadérský kousek z vozidlem.
- Lambert Wilson hral aj v ďalšom filme s názvom Sahara z roku 1983.
- Film měl být první díl dlouhé série, ale jeho neúspěch tuto sérii předčasně ukončil.
- Autor předlohy, Clive Cussler, se s filmaři soudil, protože se mu výsledný film nelíbil. Při tomto soudu musel být předložen kompletní výpis rozpočtu, (což není obvyklé) takže vyšlo najevo, že část rozpočtu padla například na úplatky vládám zemí, kde se natáčelo.
- Až 130 milionů stála adaptace románu Cliva Cusslera, které se chopil debutant a syn šéfa studia Disney Breck Eisner. První tři dny (8.-10.4. 2005) byly však pro tento akčňák velmi neúspěšné, produkci přinesl jen 18 milionů.
- Dirka Pitta měl nejdříve ztvárnit Hugh Jackman, ale po útocích z 9.11.2001 bylo natáčení posunuto. Jackman byl v novém termínu už vázaný pokračováním X-menů a účinkováním na Broadwayi ve hře „The Boy From Oz“. Mezi ostatními uchazeči nechyběli George Clooney, Sylvester Stallone, Bruce Willis nebo Tom Cruise.
- Režii měl původně na starosti Rob Bowman (Akta X: Film), ale vycouval kvůli „tvůrčí neshodě“.
- Herci měli lekce ježdění na velbloudovi - plnou parou na něm jezdili 90 minut podél dráhy rozjetého vlaku.
- Na snímku se podílela McConaugheyho společnost J.K. Livin Productions.
- I když jsou romány Cliva Cusslera o Dirku Pittovi celosvětově známými bestsellery, prodalo se jich okolo 100 milionů výtisků, doteď se jeho hrdina objevil na filmovém plátně pouze jednou. Konkrétně to bylo Vyzvednutí Titaniku z roku 1980.
- Sahara vyšla původně v roce 1992 a je v pořadí 11. knihou o Dirku Pittovi.
- Cussler založil reálnou společnost N.U.M.A, která se podobně jako její románový předobraz věnuje vyhledávání vraků potopených lodí.
- Spoiler: Počet mrtvých ve filmu je 68.
 
Odkazy