Silent Hill / Silent Hill (2006/127/Kanada, Francie, Japonsko, USA/Horor, Fantasy, Drama, Mysteriózní) 67% -Originál DVD-

28.09.2018 13:41
JEDNOU VĚTOU
„Japonský herní horror v americkém balení režírovaný Francouzem."

OBSAH
Rose, která má smrtelně nemocnou dcerku, se chopí poslední šance a vydá se za starou léčitelkou. Bohužel však zabloudí do tajemného a opuštěného městečka jménem Silent Hill, kde nakonec svou holčičku ztratí. Rose se při jejím hledání stále hlouběji zaplétá do ponuré historie města, které je mrtvé jen na první pohled. V temných koutech totiž něco číhá… a nemá to zrovna dobré úmysly.Silent Hill je ve světě počítačových her jednou z nejpopulárnějších herních sérií survival hororů, do níž patří např. i Resident Evil. Silent Hill však nestaví na zombies a roztrhaných vnitřnostech, mnohem raději diváka straší po vzoru klasických japonských hororů a představuje mu monstra jak z deníčku nejslavnějších kubistů. Výsledkem je vysoce originální herní koncept, který učaroval i Rogeru Avarymu (scénárista Pulp Fiction), který se rozhodl sepsat scénář, s podporou autora původní hry, Akiry Yamaoky z Konami. Silent Hill režíruje Christophe Gans, zodpovědný za Bratrstvo vlků.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Krutě přestřelená stopáž zbytečně ředí atmosféru snímku na hranice současného hororového standardu, který mohl být, při vystříhání asi dvaceti minut scén (a nejenom těch s pátrajícím Seanem Beanem), jasným králem videoherních adaptací. Christophe Gans má zatraceně vybroušené vizuály a zvláště ty ze samotného Silent Hillu jsou delikatesy, které je možno ochutnávat do nekonečna, stejně tak jako řádně užívat mistrovskou ruchovou i hudební stopu. Oproti tomu absolutně selhává v dramatické stavbě příběhu, který k sobě skládá přespříliš rozvláčnými dialogy, čímž se snímek chvílemi degraduje do béčkových vod. Naštěstí je padající popel, pochodující nemrtví, poplašní siréna a herecký výkon Radhy Mitchell natolik sugestivní a strhující, až je vlastně možno na všechna negativa pozapomenout a s klidem konstatovat: „Messieur Gans, le Pacte des loups, est-il pardonner.“ (Isherwood) 4*

Japonské kořeny Silentu Hillu se projevují mj. bravurní hudbou nebo propracovaným světem, kde se odehrává příběh za hranicemi normálnosti. Člověk, který vymyslel monstra ze Silent Hillu musel prožít extrémně ponuré dětství nebo ujíždět na těch nejtvrdších drogách. Zplodila by snad vaše fantazie něco jako nemocniční zombie-sestřičku se střevem omotaným okolo hlavy? Silent Hill mě i přes nestřídmou délku dokázal po celou dobu strašit i překvapovat něčím novým, užíval jsem si pohledné hlavní hrdinky (Resident Evil měl jenom je), kroutil hlavou nad jejich místy (ne)pochopitelně videoherním chováním (jdi z bodu A do bodu B, kde najdeš klíč k místu C) a dlouho po doběhnutí (rovněž skvělých) závěrečných titulků mou mysl znepokojovaly některé nedořečené odpovědi. 85% (Matty) 4*

Tak pro začátek nehrál jsem pořádně žádný z dílu SH. Pomalý rozjezd filmu, který nám pomalu a v klidu představí malou holčičku, její adoptivní matku a jejího manžela. Poprvé a naposledy spolu a divák ještě neví co ho čeká. Krásný kamerový let nad propastí a jdeme na to. Vše začíná nenápadně, hledání městečka, pak honička s policistkou a jsme v cíli naší cesty Silent hill. Z nebe stále něco padá a celý film je laděn do šedé velmi depresivně a mrazivě. Holčička se ztratila a matka se vydá na cestu za jejím hlasem a nalézá opravdu hrůzostrašné městečko plné všeho co peklo má rádo. Dokonalá stylizace filmu přidává hodně procent. Hlavní hrdinka se do postavy perfektně vžila a vše působí realisticky(když pomineme pekelné potvory:)). Film je nečekaně drastický, což zrovna pro mě je velké plus a závěr s ostnatým drátem je opravdová labužnická pochutina. Jen škoda, Hollywoodského stylu "řekni co si naznačil" a film tak dostává 5-10 minut vysvětlovacího času pro méně chápavé a vnímavé. Co lze filmu vytknout? podle mě nic. Atmosférou, jde o nejlepší kousek natočený tento rok a jako adaptace hry je Silent hill možná to úplně nejlepší, co bylo zatím natočeno (fanoušci Dooma snad ani nedoufali :)). Už nevím, jak se rozplývat nad snímkem, který splnil moje očekávání jak jen to šlo a nebýt mé malé pochybnosti hluboko v hlavě, tak bych dal drtivých 5*. (Djkoma) 4*

VELKÁ RECENZE
Co se týče filmové produkce evropských tvůrců, jen horko těžko hledám favority. Kolega Cival se ohání Trierem a ostatní si taky vždycky z Varů přivezou nějaké ty oblíbence, ale já vždycky skončím ve Francii. Z Frantíků si každý utahuje a Besson se stal oblíbeným otloukánkem českých recenzentů, ale protože moje fandovské srdce potřebuje k přežití víc adrenalinu než bývá zvykem, rád si dopřeji to lepší z produkce Europa Corp. - taxikáři, kurýři, líbající drakové a utržení psi... mám tyhle kluky rád a nikdo mi je nevezme. :) Hezkým protipólem tohoto mnohdy příliš koncentrovaného popcornu byl pro mě vždycky Christophe Gans, který točil filmy, co se tvářily artově, ale jejich chování bylo přísně komerční.
Při adaptaci videoher, a těch japonských obzvlášť, jdou ale veškeré sympatie stranou. V době kdy je to s žánrem tak nahnuté, že ho kamenují i babičky z Horní Dolní, které pamatují tak možná Super Maria (eh ;), je víc než odvážné vycestovat do Tokia a ukecat hlavouny z Konami, aby svolili k adaptaci jednoho ze Svatých Grálů playstatioňáckého portfolia. Silent Hill je slavná hororová série, dalo se by se říct nástupce klasického Alone in the Dark (to aby se chytly i babičky z Horní Dolní :). Kdo hrál alespoň jednu hru z téhle série, ten pochopil, co je to strach před monitorem. Zatímco žánrově spřízněný Resident Evil sází především na akci a bodycount, tady jde víc o lekačky a budování atmosféry. Ve světle posledních herních adaptací se to může zdát jako mínus, ale ve skutečnosti je to mnohem ideálnější podloží pro výrobu filmu. Pokud se k tomu někdo postaví správným způsobem.
A Gans se postavit chtěl. Vydupal si licenci výměnou za přísný dohled japonských vývojářů, ukecal dokonce i autora původní hudby Akiru Yamaoku, ať složí hudbu k filmu, což je ve výsledku jedno z největších trumfových es (ale nepředbíhejme). Slib absolutní věrnosti předloze dnes působí jako prázné PRkové řečičky, ale jak Christophe Gans a Roger Avary (ano, TEN Roger Avary - spoluscenárista Pulp Fiction a scenárista Pravidel vášně) řekli, tak udělali. Žádné finty, žádné podrazy. Tohle je ultimátní filmová adaptace počítačové hry.
Sakra, tak už jsem to asi propálil. Teď nezbývá než dokázat, že tomu tak opravdu je... Osobně jsem měl velké pochybnosti, které se mísily s velkým očekáváním, což je vždycky nebezpečná kombinace, ale už v první scéně filmu mě Gans ujistil o tom, že to myslí zatraceně vážně. Rose v ní honí náměsíčnou Rose a když přebíhá od domu do lesa, vytáhne Gans svojí jeřábovou chloubu a přesně napodobí chování kamery v herní předloze. Vypadá to magicky a je v tu chvíli úplně jedno, jestli máte odehrané všechny čtyři Silent Hilly, nebo hře nemůžete přijít na jméno. Tahle dvojsečnost bude diváka provázet celým filmem, ale ve výsledku jen těžko bude obě skupiny odkazovat k odlišným hodnocením. Gans se nevydal cestou hýčkání hráčů a kašlání na laiky. Snaží se jenom točit kvalitní psycho a cestou potěšit fanoušky hry (=japonské investory a majitele licence ;).
Hardcore příznivci předlohy se tak mohou opravdu těšit, protože po pomalejším úvodu filmu (kde jsem i já byl trochu na vážkách, jestli Gans nezaspal a jestli se vůbec do toho Silent Hillu dostaneme) začnou jejich mysl bombardovat vzpomínky. Je to jako včera, když jsem hrál Silent Hill poprvé a poprvé jsem se přiblížil té proklaté vesničce... Začaly padat "vločky", spustila se mlha a zpoza rohu na mě vybafla potácející se torzo, které vyplivlo nějaký ten hnus přímo na mojí ruku. Leknul jsem se tehdy jako svině... klidně to přiznám. A leknul jsem se i ve chvíli, kdy se totéž stalo ve filmu. Gans je v budování podobných okamžiků neuvěřitelně pečlivý, ale nevzbuzuje dojem mašiny, která tlačí kopírák skrz nejlepší okamžiky celé hry. Naopak... Jako by vás posadil přímo do hry a nechal vychutnávat všechny nuance. Vizuální stránka je neuvěřitelná - dokonalá souhra světla a stínu, kamera plovoucí majestátně prostorem a k tomu geniálně využitá hudba a zvuk. Podobné lišáctví, co se týká zneužití divákových vjemů, v hollywoodském filmu jen tak neuvidíte. Scéna ve které se poprvé ozve siréna a Silent Hill se propadne do temnoty, je návratem o hodně let nazpátek, do dob kdy režiséři uměli na plátně rozpoutat peklo pouhým lusknutím prstů. Gansovi k tomu stačí jeden zapalovač a pár nepřirozených zvuků. Tři minuty pečlivě organizovaného chaosu, na které nezapomenete. A to jsme teprve na začátku.
Jak k tomu přijde běžný divák? Jednoduše! Gans ho pasuje do stejné role jako hlavní hrdinku Rose, která přišla do Silent Hillu hledat svojí dceru. Ta taky nečeká, až na ní odněkud vyskočí Pyramid Head. Neví nic a postupně si dává dohromady souvislosti a začíná chápat, jak tajuplné město funguje. Ostatně kdykoliv se ozve siréna, Gans využije všech trikových možností, aby vás přesvědčil o tom, že v tu chvíli nechcete být bez kamarádů a beze zbraní. A nejde jen o triky... Silent Hill šikovně surfuje na hranici eRka a dá vám to, co potřebujete. A nemluvím teď o prosté brutalitě, notně protřepané americkými horory posledních let. Silent Hill nesoutěží s konkurencí co do počtu trhání lidí na kusy, snaží se být vlezle děsivý, šokující a kulervoucí (dámy prominou).
Ve všech případech Gans exceluje, především semknutím děje do jasně definovaných pravidel. Divák sice musí přijít na existenci různých dimenzí sám, ale Sean Bean bloudící "skutečným" Silent Hillem je dostatečným vodítkem (a taky proto, aby byl ve filmu alespoň jeden chlap! ;). Škoda že se jeho role omezuje právě jen na tuhle chodící nápovědu, ale Radha Mitchell v hlavní roli vám to vynahradí. Pryč s kozatými teenagerkami, třiatřicetiletá Radha už v Černočerné tmě dokázala, že je holka do nepohody a průchod skrz armádu vraždících sestřiček (absolutně kultovní scéna) ji nerozhodil ani v nejmenším. Je to všehoschopná matka a sluší jí to i pod několika vrstvami potu a krve. Celý film jsem z ní nespustil oči a nebylo to proto, že by pořád lezla do záběru. Její postava má prostě svojí auru a táhne děj kupředu. K dalšímu bafnutí, dalšímu dějovému zvratu. A když k tomu dojde... škoda slov - Gans vyrábí děs a hrůzu s takovou samozřejmostí, že zůstanete přimražení a hlavou se vám bude honit - proč to někoho nenapadlo dřív? Hráči japonských her si jen spokojeně odfrknou, že se vlk nažral a koza zůstala celá, ostatní řeknou, že něco tak bizarního neviděli už hodně dlouho a filmu naskočí další čestná hvězdička nad rámec hodnotící stupnice. Jedem s medem...
V závěru však Gans možná přeci jen trochu doplatí na svou snahu odvyprávět všechno v pouhých dvou hodinách (původní scénář měl 210 minut) a musí se uchýlit k nesportovní desetiminutové vysvětlovačce, která možná pomalejší diváky smete nánosem obrazových filtrů a nových souvislostí, ale... jen ať protáhnou mozkové závity. Jakmile je řečeno všechno podstatné, pošle nám Gans ještě jeden polibek a v mírně CGIčkovém finále uprostřed kostela znovu poškádlí suchary z MPAA. Jenom sledujte kde všude poletuje ostnatý drát. Tohle by dobře vychovaný americký režisér neudělal.
Jenže Gans není ani vychovaný, ani Američan. A to je dobře. Silent Hill se nepodobá žádnému hororu, které letos v kinech uvidíte, ale přesto se s Ajovým remakem Hills Have Eyes spolehlivě usadí na vrcholu potravního řetězce. Pro oba snímky jsou příznačné hrátky se stylizací, natlačení diváků do extrémních situací a dlouhý chuťový ocas. Přesto je nelze srovnávat. Silent Hill si nese na zádech svůj exotický původ (i když ho Gans "znárodnil" jak jen to šlo) a navrch si může leštit pohár pro nejpovedenější herní adaptaci všech dob. A když se tak rozhlédnu kolem, zřejmě mu bude stát na krbu ještě hodně dlouho. Pokud by se tedy Gans neodvázal a nenatočil dvojku...

DABING
V českém znění: René Slováčková - Radha Mitchell (Rose Da Silvová), Stanislava Jachnická - Laurie Holden (Cybil Bennettová), Lenka Brabcová - Jodelle Ferland (Alessa Gillespieová), Martin Kolár - Sean Bean (Christopher Da Silva), Radka Stupková - Alice Krige (Christabella), Otakar Brousek ml. - Kim Coates (inspektor Thomas Gucci), Helena Brabcová - Deborah Kara Unger (Dahlia Gillespieová), Viktorie Taberyová - Jodelle Ferland (Sharon Da Silvaová), Marcela Nohýnková - Eve Crawford (sestra Margaret), Kateřina Březinová - Tanya Allen (Anna), Bohdan Tůma - Christopher Britton (Adam), Zuzana Schulzová, Zdeněk Mahdal, Lucie Svobodová (titulky)
Překlad: Barbora Knobová
Zvuk: Tomáš Čisárik
Produkce: Jan Fišer
Dialogy a režie: Lucie Petra Svobodová
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time pro Hollywood Classic Entertaiment 2006

Premiéra ČR: 29.6.2006
Premiéra USA: 20.4.2006 (Hollywood, California) (premiere)
Premiéra Francie: 26.4.2006 Metropolitan FilmExport
Premiéra Japonsko: 8.7.2006
Premiéra Kanada: 21.4.2006 TriStar Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 16.10.2006 H.C.E.
Poprvé na Blu-ray: -

Tržby v ČR - Kč 6 699 784
Návštěvnost v ČR - 72 202

FILMY NA SPOLEČNÉM DVD
Silent Hill gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-019/
Horor / Fantasy, Kanada / Francie, 2006
Režie: Christophe Gans, Hrají: Radha Mitchell, Sean Bean

Návrat do Silent Hill 3D gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-020/
Horor / Mysteriózní, Kanada / Francie, 2012
Režie: Michael J. Bassett, Hrají: Sean Bean, Radha Mitchell
 
Tvůrci a herci
Christophe Gans (Režie), Don Carmody (Produkce), Samuel Hadida (Produkce), Jeff Danna (Hudba), Akira Yamaoka (Hudba), Dan Laustsen (Kamera), Sébastien Prangere (Střih), Deirdre Bowen (Casting), Carol Spier (Scénografie), Wendy Partridge (Kostýmy), Ken Yasumoto (Zvuk), Todd Beckett (Zvuk), Paul Jones (Masky), Sean Sansom (Masky), Patrick Baxter (Masky), Roger Avary (Scénář), Radha Mitchell (Herec), Sean Bean (Herec), Jodelle Ferland (Herec), Kim Coates (Herec), Deborah Kara Unger (Herec), Alice Krige (Herec), Nicky Guadagni (Herec), Laurie Holden (Herec), Roberto Campanella (Herec), Stephen R. Hart (Herec), Tanya Allen (Herec)
 
2006/127/Kanada, Francie, Japonsko, USA/Horor, Fantasy, Drama, Mysteriózní
 
Zajímavost k filmu
- Hlavní hrdinové, rodina DeSalvových, sdílí jméno s masovým vrahem Albertem DeSalvem, tzv. Bostonským škrtičem.
- Oblíbená postava režiséra v herní sérii "Silent Hill" je James Sunderland. Herce Seana Beana obsadil speciálně kvůli jeho fyzické a k charakteristické podobě právě k této herní postavě.
- Fanoušci původní hry "Silent Hill" chtěli do filmu jako jednu z hlavních rolí Harryho Masona, hlavní postavu prvního dílu. Christophe Gans však nakonec přistoupil k ženské roli.
- Znepokojivého pohybu "Temných sestřiček" bylo dosaženo tak, že při natáčení couvaly a potom se film pustil pozpátku a výsledkem byla trhaná chůze dopředu.
- Ve státě Pensylvánie leží městečko Centralia, které potkalo stejný osud jako Silent Hill; uhlí tam hoří už přes 47 let.
- Herec Sean Bean byl do filmu obsazen jako poslední.
- V Christabelině kostele je místo oltáře obrovská malba znázorňující upálení čarodejnice. Tváře jednotlivců v davu pod hranicí jsou ve skutečnosti tváře členů štábu. Obličej upalované je dělaný tak, aby vznikla určitá podobnost s herečkou Deborah Kara Unger (Dahlia).
- Hrdinou herní předlohy není žena, ale muž. Režisérovi ovšem přišlo, že se postava po celou dobu chová ryze žensky a pohlaví hlavního hrdiny tak vyměnil.
- Režisér Gans chtěl původně film natočit podle druhého dílu videohry, který se mu zdál nejlepší. Nechtěl ovšem diváky připravit o vysvětlení celého děje a proto je výsledná verze poskládána z dějových střípků a příšer z prvních tří dílů videohry.
- Aby herci dostali co nejlepší představu o atmosféře původní videohry, nechal režisér Gans vybavit karavan každého z nich videoherní konzolí s původním Sillent Hillem. Některé z herců pak bylo téměř nemožné od hry odtrhnout.
- Pro vytvoření kulis samotného městečka Sillent Hillu použili výtvarníci mimo jiné i fotodokumentaci z jaderné elektrárny Černobyl.
- Jako zdroj inspirace pro výtvarné pojetí města posloužily koncentrační tábory nebo Hirošima.
- Film vznikl podle videoherní předlohy japonské firmy Konami.
- Trikově nejnáročnějším monstrem filmu se stal tvor, který je chycený ve vlastní kůži jako ve svěrací kazajce.
- Za podobou většiny monster stojí výtvarník Patrick Tatopoulos (Já, robot) a známý maskér Paul Jones.
- Pod maskou děsivého ,,šedého dítěte" se ukrývala drobná tanečnice Yvonne Ng.
 
Odkazy