Paříž 15:17 / The 15:17 to Paris (2018/94/USA/Drama, Životopisný) 54%

22.10.2018 10:05
JEDNOU VĚTOU
„Skutečný příběh pravých hrdinů."

OBSAH
V podvečer 21. srpna 2015 svět v němém úžasu sledoval oznámení v médiích o zmařeném teroristickém útoku ve vlaku Thalys #9364 na trase do Paříže – pokusu o teroristický útok zabránili tři odvážní mladí Američané cestující po Evropě. Film sleduje životní příběhy těchto tří přátel, od jejich dětských, přes hledání svého místa v životě, až po sérii málo pravděpodobných událostí vedoucích k útoku.(Vertical Ent.)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Na zdi má plakát z Kubrickovy Olověné vesty, vedle v baráku nejlepšího kámoše a ve škole tak trochu problémy s ředitelem. Spencer je obyčejný kluk s obyčejnými trablemi dospívání. I když slova jako selhání, průměr nebo zklamání slýchává docela často. Hledání místa v životě ho čeká stejně jako kamarády Aleka a Anthonyho. Nakonec se najde v armádě a společně se svými přáteli zmaří pokus o teroristický útok marockého sympatizanta Islámského státu, kterému v rychlovlaku jedoucím z Amsterdamu do Paříže selhala automatická zbraň, takže tři stovky nábojů zůstaly jen v batohu. Legendární Clint Eastwood znovu zvolil skutečnou událost, jenže tentokrát na to jde velmi unyle a až televizně (dokonce jeho dvorní kameraman Tom Stern obrazově nijak zvlášť nepotěší), bez velkých jmen (a s experimentem v podobě skutečné trojice hrdinů) se pokouší o civilní podání, absentují tu dramatické scény (pochopitelně vyjma té stěžejní), klukovská léta vůbec nevtáhnou, přesto je ve výsledku vlastně docela odvážný. Protože se vydává cestou, kterou bychom od něj asi úplně nečekali. Ano, Clint se pokusil dostat svým hrdinům víc pod kůži a nejen je letmo načtrtnout, přesto to úplně nevychází. Nijak jsem se o trio nebál, nijak mi nepřirostlo k srdci. Příliš výsledku nepomáhají ani dialogy, které místy hodně tahají za uši. Docela škoda. Hůl nad Clintem ovšem rozhodně nelámu. (castor) 3*

Clint Eastwood už asi senilní, nebo čím to je, ale natočil první nudný film... Filmová rekonstrukce zmařeného teroristického útoku v rychlovlaku do Paříže se vleče a úsek ,,dětství - trip po Evropě" (což je většina filmu) bych vlastně ani nemusel vidět, byl víceméně nadbytečný - nebo tedy pro mne jako diváka, ta druhá část připomíná ze všeho nejvíc amatérské video z dovolené. Jistě, jde o zajímavý herecký experiment, kdy Clint použil do hlavních rolí trojici skutečných amerických vojáků (respektive dvou vojáků a civila), kteří zachránili onen vlak před islámským teroristou, dokonce i francouzského prezidenta Hollanda hraje skutečný François Hollande (respektive je ve filmu použit skutečný televizní záznam předávání státních vyznamenání), výsledek je ale sporný - amatérští herci hrající sami sebe vyznívají rozpačitě a celý film trochu unyle...a přitom čin sám byl projevem esence hrdinství a zasloužil si lepší dramatizaci! Clint prostě není ranej Forman! Škoda promarněné příležitosti... (Radek99) 3*

Tohle byla spíš rekonstrukce než hraný film, alespoň já jsem to tak vnímala. Vnořila jsem se mezi tu partu a procházela s nimi například s velkou nostalgií Benátky, fotila, obdivovala, akorát jsem celou dobu čekala na ten vlak. Pro mě je velkým plusem, že to "hráli" kluci, kteří si to prožili v reálu a tak jsem hodila za hlavu nějaké hodnocení kamery, heroické výkony protagonistů a podobně , ale hodnotila jsem to hlavně jako člověk, který ty kluky ze srdce obdivuje, protože si neprožili žádnou medovou chvilku, ale šlo tam o životy nejen jejich, ale mnoha jiných. A Spencer si prožil něco podobného ještě jednou, ale při jiné příležitosti dle toho, co se píše v zajímavostech. (emma53) 4*

VELKÁ RECENZE
Americký herec, režisér a producent Clint Eastwood (87) je už mnoho let zárukou poměrně vysoké kvality. Jenže jeho poslední film „Paříž 15:17“, který popisuje teroristický útok ve vlaku, jenž jel 21. srpna 2015 na trase z Amsterdamu do Paříže, je překvapivě slaboučký po všech stránkách. Jako kdyby Eastwood netočil film, ale video z dovolené.
ůvodně bylo oznámeno, že film (v originálu se jmenuje The 15:17 to Paris) bude uveden v únoru i do českých kin, ale nakonec se tak nestalo. Litovat ale nikdo nemusí. Clintu Eastwoodovi se dílo nezdařilo.
Otázkou je, zda se tak stalo proto, že hlavní role byly svěřeny třem americkým vojákům, kteří byli skutečnými aktéry příběhu. Vážnějším problémem je to, že Eastwood nabízí nudnou podívanou, u které se několikrát za 94 minut, co dílo trvá, rozhodujete, že už toho fakt necháte a dál se dívat nebudete. Přitom teroristický útok, při kterém ve vlaku začal střílet šestadvacetiletý Maročan Ajúb el-Cházání a zranil tři lidi, nabízel mnoho možností, jak vystavět dramatickou dějovou linku. Jenže hrdinský čin tří Američanů, kteří teroristu zpacifikovali, zůstal mdlým popisem bez výraznějšího filmového náboje.
Psychologie postav je nepropracovaná a kamera připomíná natáčení výletníků na dovolené. Samotný dramatický teroristický útok ve vlaku vidíme jen v několika minutách. Konec je bez pointy, protože vyznamenávání amerických vojáků francouzským prezidentem Françoisem Hollandem, které se odehrálo jen tři dny po samotném útoku, či jejich vítání doma, takovou možnost ani nenabízí.Rozpočet filmu byl kolem 30 milionů dolarů a zatím měl ve světě tržby 57 milionů dolarů, takže producenti neprodělají. Jenže to je slabá útěcha.
Clint Eastwood se přitom v poslední době opakovaně pouští do zpracování příběhů, která ukazují hrdinství některých Američanů. Například jeho film Americký sniper (American Sniper, 2014), který se odehrává ve válkou zmítaném Iráku, je výborný a kladně byl hodnocen jak diváky, tak kritikou. Podobně jako film Sully: Zázrak na řece Hudson (v originále Sully, 2016), který přiblížil neuvěřitelné nouzové přistání pilota dopravního letadla na řece Hudson v New Yorku, při kterém zachránil všechny lidi na palubě.
Ovšem film Paříž 15:17 můžeme pouze registrovat jako něco, na co není potřeba v případě Clinta Eastwooda vzpomínat. Škoda. Téma terorismu a problémů s ním spojených, je totiž nejenom důležité a aktuální, ale jistě by se dalo i dramaticky zpracovat. To se bohužel v tomto případě nestalo.

DABING
V českém znění: Jiří Krejčí - Spencer Stone (sám sebe), Petr Neskusil - Alek Skarlatos (sám sebe), Petr Burian - Anthony Sadler (sám sebe), Dana Černá - Judy Greer (Joyce), Klára Sochorová - Jenna Fischer (Heidi), Matěj Macháček - William Jennings (malý Spencer), Adam Němec - Bryce Gheisar (malý Alek), Matěj Havelka - Paul-Mikél Williams (malý Anthony), Bohdan Tůma - P.J. Byrne (pan Henry), Libor Terš - Thomas Lennon (ředitel Akers), Zbyšek Pantůček - Tony Hale (Murray), Pavel Dytrt - Seth Meriwether (Francis), Jana Mařasová, Ivo Novák, Petra Jindrová, Vladimír Kudla, Svatopluk Schuller, Tomáš Juřička, Helena Němcová, Pavlína Kostková Dytrtová
Překlad: Petr Zenkl
Dialogy: Tereza Klimešová
Zvuk: Antonín Němec
Režie: Jiří Brouzdal
Připravila Tvůrčí skupina Josefa Petráska v roce 2018

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 9.2.2018 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 6.6.2018 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 6.6.2018 Magic Box

Tržby celkem - $ 57 100 000
Náklady (Rozpočet) - $ 30 000 000
 
Tvůrci a herci
Clint Eastwood (Režie), Clint Eastwood (Produkce), Jessica Meier (Produkce), Tim Moore (Produkce), Kristina Rivera (Produkce), Christian Jacob (Hudba), Thomas Newman (Hudba), Tom Stern (Kamera), Blu Murray (Střih), Shay Griffin (Casting), Geoffrey Miclat (Casting), Bruce H. Newberg (Casting), Kevin Ishioka (Scénografie), Deborah Hopper (Kostýmy), Jason King (Zvuk), Alan Robert Murray (Zvuk), Heather Mages (Masky), Dorothy Blyskal (Scénář), Jeffrey E. Stern (kniha) (Předloha), Spencer Stone (kniha) (Předloha), Anthony Sadler (kniha) (Předloha), Alek Skarlatos (kniha) (Předloha), Ray Corasani (Herec), Alek Skarlatos (Herec), Anthony Sadler (Herec), Spencer Stone (Herec), Mark Moogalian (Herec), Isabelle Risacher Moogalian (Herec), Judy Greer (Herec), Jenna Fischer (Herec), Thomas Lennon (Herec), Jaleel White (Herec), Tony Hale (Herec), Lillian Solange Beaudoin (Herec), Sinqua Walls (Herec), P.J. Byrne (Herec), Bryce Gheisar (Herec), Robert Pralgo (Herec), Steve Coulter (Herec), Gary Weeks (Herec), Jeanne Goursaud (Herec), Elena Campbell-Martinez (Herec), Seth Meriwether (Herec), Kevin Mukherji (Herec), Mustafa Haidari (Herec), Nick Vorsselman (Herec)
 
2018/94/USA/Drama, Životopisný
 
Zajímavost k filmu
- Natáčelo se na autentických místech v Evropě – Itálii, Belgii, Nizozemsku, Francii a Vatikánu. Scény odehrávající se v USA byly natáčeny na vícero místech v americkém státu Georgia.
- Hrdinskí záchrancovia dostali od prezidenta Françoisa Hollanda najvyššie francúzske vyznamenanie, Rad čestnej légie.
- Spencer Stone má ve scéně z dětství v pokoji plakát k filmu Dopisy z Iwo Jimy (2006), který režíroval Clint Eastwood.
- Alek Skarlatos má v jedné scéně na tričku portrét muže v klobouku. Jedná se o postavu bezejmenného kazatele, kterou hrál Clint Eastwood ve filmu Bledý jezdec (1985).
- V izbe malého Spencera (Spencer Stone) môžeme vidieť plagát k filmu Olovená Vesta (1987).
- Približne osem týždňov po útoku na vlak Thalys bol Spencer Stone bodnutý niekoľkokrát do zadnej časti Jamesom Tranom mimo centrálneho nočného klubu v Sacramente. Stone utrpel poškodenie pľúc, pečene a srdca a musel sa podrobiť núdzovej operácii. V roku 2017 bol Tran uznaný vinným z pokusu o vraždu a odsúdený na 9 rokov za mrežami.
- S 94 minútami ide o doposiaľ najkratší počin, na ktorom sa režijne podieľal Clint Eastwood. Dovtedy ich mal na svedomí dovedna 36.
- Trojicu troch hlavných hrdinov, ktorí zachránili vlak pred teroristom si zahrali priamo tí vojaci, ktorí boli na mieste činu a teda Anthony Sadler, Alek Skarlatos a Spencer Stone. Za tento fakt skritizovala režiséra Clinta Eastwooda drvivá väčšina kritických recenzií na agregátore Rottentomatoes. Eastwood odovzdaním hlavných úloh do rúk reálnych hrdinov, a teda amatérskych hercov, vraj podkopáva vlastné úsilie.
 
Odkazy