Nit z přízraků / Phantom Thread (2017/130/Velká Británie, USA/Drama, Dobrodružný) 71%

18.10.2018 09:38
OBSAH
Mít šaty od návrháře Reynoldse Woodcocka (Daniel Day-Lewis) znamenalo v dynamické éře obrozujícího se poválečného Londýna úplně nejvíc. Dáma musela mít dostatek peněz, patřičný rodokmen a odpovídající vychování, aby mohla vyrazit na večírek v jeho modelech, které byly vždy unikátní. Status génia si ale vybíral svou daň v podobě Woodcockovy totální emocionální vyprázdněnosti. Odtržen od reality všedního dne, neboť o vše praktické se starala jeho sestra (Lesley Manville), stavěl všechny ženy na roveň krejčovských panen. Měl sice vždy po ruce nějakou milenku či múzu, ale stačilo, aby si ráno při snídani trochu hlasitěji mazala topinku máslem a už se pakovala z jeho života. Když v kavárně v zapadlém přístavním městečku Reynolds objevil stydlivou servírku Almu (Vicky Krieps) a rozhodl se jí nabídnout momentálně uvolněné místo po svém boku, netušil, s čím si zahrává. Tahle zdánlivě neškodná submisivní bytost totiž rychle pochopila pravidla hry a rozhodla se aktivně bojovat za to, aby neskončila jako její předchůdkyně. Situaci jí usnadňuje i to, že se do ní Reynolds zamiloval. Nápor citů se však velmi negativně začal odrážet na jeho tvorbě, a umělcova praktická sestra se proto rozhodne rázně zakročit.(CinemArt)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Ani po dvou zhlédnutích nedokážu nový film Paula Thomase Andersona žánrově přesně zařadit. Podle zvoleného úhlu pohledu je to (melo)drama, romantická komedie nebo gotický horor. Právě ve své proměnlivosti a nepoddajnosti, zaručující při každém sledování lehce odlišný divácký zážitek, je Nit z přízraků unikátní a nesrovnatelná s většinou současné hollywoodské produkce. Nad Nití z přízraků je radost nejen přemýšlet, ale také ji sledovat a záběr po záběru analyzovat, přičemž významová a stylistická rovina se neustále vzájemně doplňují, což u podobně unikavého filmu, který je chvíli komedie a chvíli tragédie (a někdy obojí naráz), považuji za zcela mimořádný počin. K rozkrytí všech významových vrstev a docenění, jak precizně je tato komplexní výpověď o lásce, posedlosti, závislosti, obětování a úskalích práce z domova napsaná, zrežírovaná a zahraná, ji budu ještě párkrát potřebovat vidět. Mistrovské dílo. (Matty) 5*

Dlouho, opravdu dlouho nepamatuji tak ladně plynoucí film. P.T. Anderson je Umělec, Day-Lewis předvádí nesnesitelnou lehkost herectví, Vicky Krieps je obrovský herecký objev a ta hudba, ta geniální hudba, ladí k filmu stejně jako Woodcockovy šaty k ženám. To, jak příběh vygraduje a cynicky se zakončí, to byla pastva pro moje smysly a černohumornou duši. Fantastický zážitek. (Lima) 5*

Takhle nějak by myšlenkově vypadal Basic Instinct točený v šedesátkách. Spousta temných myšlenek a vnitřních pohnutek zabalených v neodolatelně aristokratické stylizaci britské buržoazie poloviny dvacátého století. Střet dvou naprosto odlišných individualit, souboj dvou silných charakterů, bitva na oko mocného muže vs vnitřně ještě mocnější ženy. Nemá cenu řešit to, že PTA je emocionálně mistrovský, Day-Lewis hraje "the grand finale" a Krieps nehraje, ale prostě "je". Má cenu řešit, proč tohle silné melodrama směřující k drtivému finále náhle v ůplném závěru otočí směr do černohumorna. To je přece velká škoda. Komu to ale nevadí, může zažít klidně 5ti hvězdičkový film. (Kaka) 4*

VELKÁ RECENZE
Daniela Day-Lewise všichni známe a obdivujeme. Jeho ochota naplno se ponořit do každé role skoro hraničí s řadou psychických poruch, ovšem diváci z toho obvykle profitují famózními výkony, a tak se moc neznepokojujeme. Na jeho nejnovější výkon jsme si museli počkat pět let - naposledy nás uhranul jako Abraham Lincoln v přece jen trochu utahaném Spielbergově historickém dramatu. I tentokrát, pro svůj údajně poslední film, si Day-Lewis vybral pedantského režiséra, konkrétně Paula Thomase Andersona, s nímž už spolupracoval na povedeném Až na krev. Tohle kombo má bezesporu nejvyšší ambice, a i přes drobné nedostatky jim dostává.
Historický příběh se točí kolem Reynoldse Woodcocka, fiktivního návrháře luxusních šatů v Londýně 50. let minulého století. Woodcock je přesně takový, jaký musí být, aby bylo zábavné na plátně sledovat osudy krejčího – puntičkářský, nesmírně náročný až nesnesitelný, za všech okolností profesionální a chladný. Obzvlášť to poslední dříve či později začne drásat všechny jeho modelky/partnerky, o které se částečně stará Woodcockova sestra, ovládající domácnost rázovitého umělce. Na první počtení se tak jedná o pěkně toxické prostředí, které semele každého, kdo do něj vstoupí. Zatím poslední kočandou, jež se pokusí z excentrického návrháře vykřesat trochu těch citů, je sympatická venkovská servírka Alma. Podaří se jí to?
Oscar za kostýmy by mohl být samozřejmostí, protože téhle sféře byla věnována opravdu velká péče. Zmínit musím i atmosférickou hudbu Jonnyho Greenwooda z Radiohead, která vás spolehlivě přenese do snobské části poválečného Londýna. A to navzdory tomu, že zde časoprostor není zachycen konkrétněji a že celospolečenské reálie nejsou v centru zájmu - pouze probleskují odkudsi z pozadí.
Vše pak obaluje soustředěná Andersonova režie, u níž nebudete pochybovat, že je každý detail přesně tam, kde ho autor chtěl mít. Dokonce včetně možná až příliš utahané první hodiny, jejíž vrcholy představují ty nejpomalejší a nejtišší scény. Pak se ale dočkáme i konfliktu a do centra děje se dostane melodramaticky pojaté zkrocení zlého muže.
Nejvyšší měřítka samozřejmě splňují i herecké výkony – o Day-Lewisovi asi nikdo nepochyboval a šedesátiletý londýnský švihák zase jednou dokázal, že prostě neumí zahrát špatně. Je proto až překvapivé, že s ním obě výrazné ženy (Leslie Manville v úloze sestry a snad ještě lepší Vicky Krieps jako Alma) dokázaly držet krok. Ze všeho pak jasně plyne, že PTA natočil další suverénní a pompézní kousek pro náročnější diváky, kteří si dokáží vychutnat i jemné vztahové a psychologické nuance. Díky za něj a těšíme se na další!

Ocenění:
Academy Awards
2018 - Mark Bridges (Kostýmy)
2018 - Daniel Lupi, JoAnne Sellar, Megan Ellison, Paul Thomas Anderson (Nejlepší film) (nominace)
2018 - Paul Thomas Anderson (Režie) (nominace)
2018 - Daniel Day-Lewis (Hlavní herec) (nominace)
2018 - Lesley Manville (Vedlejší herečka) (nominace)
2018 - Jonny Greenwood (Hudba) (nominace)

Golden Globes
2018 - Daniel Day-Lewis (Nejlepší herec - drama) (nominace)
2018 - Jonny Greenwood (Nejlepší hudba) (nominace)

BAFTA
2018 - Kostýmy
2018 - Daniel Day-Lewis (Nejlepší herec v hlavní roli) (nominace)
2018 - Lesley Manville (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
2018 - Jonny Greenwood (Hudba) (nominace)

New York Film Critics Circle
2017 - Paul Thomas Anderson (Nejlepší scénář)

Florida Film Critics Circle Awards
2017 - Jonny Greenwood (Nejlepší hudba) (nominace)
2017 - Nejlepší výprava a dekorace (nominace)

Los Angeles Film Critics Association
2017 - Jonny Greenwood (Nejlepší hudba)

AACTA International Awards
2018 - Daniel Day-Lewis (Nejlepší herec) (nominace)

DABING
V českém znění: Vladislav Beneš - Daniel Day-Lewis (Reynolds Woodcock), Anna Brousková - Vicky Krieps (Alma), Dagmar Čárová - Lesley Manville (Cyril), Martin Sobotka - Brian Gleeson (Dr. Robert Hardy), Jana Postlerová - Sue Clark (Biddy), Petra Tišnovská - Joan Brown (Nana), Tomáš Borůvka, Oldřich Hajlich, Vojtěch Hájek, Petra Hobzová, Zuzana Hykyšová, Petr Neskusil, Barbora Šedivá, Pavel Tesař, Bohdan Tůma, Radovan Vaculík, Milada Vaňkátová
Překlad: Ivan Hanuš
Produkce: Pavla Draxlerová
Zvuk: Dušan Lipert
Dialogy a režie: Magda Landsmannová
Natočilo Barrandov Studio a.s. 2018

Premiéra ČR: 1.2.2018 CinemArt
Premiéra USA: 25.12.2017 Focus Features
Premiéra Velká Británie: 2.2.2018 Universal Pictures UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 20.6.2018 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 20.6.2018 Bontonfilm
 
Tvůrci a herci
Paul Thomas Anderson (Režie), Daniel Lupi (Produkce), Paul Thomas Anderson (Produkce), Megan Ellison (Produkce), JoAnne Sellar (Produkce), Jonny Greenwood (Hudba), Paul Thomas Anderson (Kamera), Dylan Tichenor (Střih), Cassandra Kulukundis (Casting), Mark Tildesley (Scénografie), Mark Bridges (Kostýmy), Paul Thomas Anderson (Scénář), Daniel Day-Lewis (Herec), Vicky Krieps (Herec), Lesley Manville (Herec), Richard Graham (Herec), Camilla Rutherford (Herec), Jason Redshaw (Herec), Cedric Tylleman (Herec), Gina McKee (Herec), Brian Gleeson (Herec), Harriet Sansom Harris (Herec), Silas Carson (Herec), Martin Dew (Herec), Tim Ahern (Herec), Julia Davis (Herec), Sarah Lamesch (Herec)
 
2017/130/Velká Británie, USA/Drama, Dobrodružný
 
Zajímavost k filmu
- Natáčení začalo v lednu 2017 v Lythe (Anglie). Dále se natáčelo v oblasti Cotswolds a v Londýně.
- Daniel Day-Lewis prohlásil, že jde o jeho poslední filmovou roli. Po uvedení filmu má v plánu odejít do „hereckého důchodu“.
 
Odkazy