Lovci hlav / Hodejegerne (2011/100/Norsko, Švédsko, Dánsko, Německo/Drama, Krimi, Thriller) 82%

18.10.2018 09:38
JEDNOU VĚTOU
„100% thriller. Filmová adaptace kriminálního románu Joa Nesbo“

OBSAH
Zdá se, že Roger Brown má všechno, co si člověk může přát. Je nejúspěšnějším lovcem hlav (vyhledávačem talentů) v Norsku, za manželku má překrásnou galeristku a vlastní úchvatný dům. Zároveň si ale žije nad poměry a potají krade umělecká díla. Na slavnostním otevření galerie mu žena představí muže jménem Clas Greve. Nejen že je Greve ideálním kandidátem na pozici, o kterou Roger usiluje, je i majitelem Rubensova Lovu na kance, jednoho z nejžádanějších obrazů v historii moderního umění. Roger vycítí příležitost stát se finančně nezávislým a začne plánovat svou vůbec největší krádež. Brzy ovšem narazí na problém a tentokrát to nejsou peníze, které by ho mohly poslat ke dnu...(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Když měříte 168 cm, musíte si to nějak kompenzovat. Roger Brown je malý muž, který chce žít na vysoké noze a s vysokou blondýnkou. Zatímco ke své manželce musí vzhlížet, jeho milenka vzhlíží k němu, což mu ale k posílení ega, a hlavně k navýšení částky na účtu, nestačí. A tak si přivydělává. Dokonalými zločiny, jež nezanechají stopy na něm a při nichž on nezanechá stopy na místech činu. Aby nicméně obhájil svou zpochybněnou úlohu MUŽE, nezbude mu, než se ve sračkách (a krvi), jimž se dosud zdárně vyhýbal, vykoupat. Projít si divočinou, shodit civilizační masku a prodělat proměnu ze štvané zvěře v lovce. Jádrem Lovců hlav je psychologické drama o krizi mužské identity, jenže ono jádro bylo vyváleno v thrilleru a posypáno černou komedií. S tím, že nikdy není dopředu zřejmé, jestli bude příští scéna zvedat koutky úst, nebo žaludek. Nevypočitatelnost filmu (v nakládání se žánrovými konvencemi i hrdinou) se dobře doplňuje s jeho nekompromisností (akorát přehnané násilí je… prostě jenom přehnané) a nadsázkou, která ale není přiznaná tak nápadně, jak by si některé situace žádaly. Někdy je tudíž vtipnější to, co čekáte, že se stane, než to, co se skutečně stane. Napoprvé ale stejně nezbývá moc času nad tím přemýšlet díky spádu, jaký Tyldum filmu dal a při němž neztrácíme přehled nejen o změnách na Rogerově těle, ale také uvnitř jeho hlavy. Buďto Aerofilm ví, jaké filmy sem z dalekého severu přivézt, anebo tamější žánrová kinematografie svými kvalitami skutečně suverénně válcuje tu hollywoodskou. Apendix: Aksel Hennie připomíná Buscemiho a film zase Fargo i jiné počiny bratří Coenů (když už byste tedy chtěli škatulkovat, což v tomhle případě dost dobře nejde). 75% (Matty) 4*

Lovci hlav je taková, trošku jiná seveřina než jsem zvyklej. Taková trošku do Francie. Nutí z herců vymáčknout vše v rámci svých psychických a fyzických sil a vrhnout je do příběhu, který se ze začátku nezdá, ale postupem času se brutálně zvrhne a vyvíjí se naprosto neuvěřitelným tempem. Musím ale říct, že jsem si to užil. (Malarkey) 4*

Ze začátku mě film jenom tak šolíchal a říkal "hodnej, malej", jenže z ničeho nic jako kdyby mě dal pohlavek a řek "a ted čum se bude dít" a že se dělo. Film nabere neuvěřitelný tempo a až do konce nepolevuje, s překvapním se ve filmu taky nešetří a kdyby film začal tvrdit, že na jabloni rostou hrušky, tak bych mu to věřil. Herci výtečný, gradace příběhu taky rozkoš, závěr je vysloveně pusu, jestli to mělo nějaký logický minelky jsem neměl v tom tempu ani čas pozorovat, což je znak kvalitně natočenýho odsejpadla. (Enšpígl) 4*

VELKÁ RECENZE
sát, kterak severská detektivka dobývá svět, je už dnes klišé vousaté jako Rýbrcoul. Mrazivá krimi mánie dávno zachvátila plátna kin a obrazovky televizorů – Fincher vaří (Oplevem převařené) nenávistné muže, českými kanály vesele brázdí depresivní samotář Wallander i nevýrazné bergenské očko Varg Veum. A knižnímu trhu vládne velká celebrita, zdatný nástupce předčasně zesnulého Stiega Larssona: Nor Jo Nesbo. Téměř souběžně s českým vydáním jeho nového románu Lovci hlav přichází do kin stejnojmenná filmová adaptace Mortena Tylduma. A nutno říci, že běží o pořádný bizár, k němuž se jednoznačné stanovisko zaujímá stěží.
Předně: nejde o čistou detektivku, ale spíše o košatý slepenec krimi, heistu, thrilleru, rodinného dramatu a čilé exploatace. Ústřední postavou je zdánlivě nevýrazný personalista Roger Brown, který si nedostatek vzruchu kompenzuje specifickým koníčkem: loupežemi obrazů z bytů svých klientů. Malá postava, vysoká krásná žena, věčně přečerpané konto a chorobná posedlost reputací – to jsou základní obrysy komplexu, které vmanipulují úlisného a věčně vystrašeného chlapíka do situace, ve které se, doslova a do písmene, málem utopí ve výkalech. Narazí totiž na záludného nepřítele: playboye, podnikatele a bývalého vojáka Clase Greveho, kterému, bůh ví proč, leží na srdci Rogerovo utrpení.
Utrpení Rogera rovná se i utrpení diváka. Pozvolný rozjezd rámovaný citelně televizními manýrami a dost mlhavými motivacemi jednotlivých aktérů se utrhává ze řetězu a prudce akceleruje v duchu thrilleru, v němž jde o přežití. Lovci hlav s klidem vykračují z mantinelů zvyklostí a servírují exkluzivní sousta, kterými bezesporu jsou agrární epizoda s hovny a traktorem či Rogerův brutální pokus předstírat smrt. Film v některých okamžicích balancuje na hraně černé komedie, v níž je od nechutenství jen krok k provinile blaženému úsměvu. Bohužel režijní vedení Mortena Tylduma se blaženému úšklebku spíše brání, a tak mu božské okamžiky, jako např. ten, kdy se výkaly umazaný hrdina řítí po silnici na traktoru s pitbullem napíchnutým na radlici, poněkud kloužou mezi prsty. Přitom stačilo málo a bylo tu cosi jako řízný severský pulp se všemi náležitostmi.
Skoky od exploatačních výjevů k selankovitým televizním dialogům Rogera a jeho manželky jsou nepříjemné a berou filmu vítr z plachet. Lovci hlav přitom vůbec nemají problém s tím, že by vyprávěly nadměrně hloupý příběh – knižní předloha je zjevně postavená na předstírané prostoduchosti, z níž jsou posléze vytvořeny celkem mazané twisty. Filmová verze pak občas jen lopotně lepí jednotlivé výjevy a popisně zaostává za zuřivě odsýpajícím dějem. Naštěstí má k ruce vynikajícího protagonistu hlavní role – spojte si krhavé oči Christophera Walkena s úlisností Steva Buscemiho a dostanete charismatického Axela Hennieho, jehož přerod z nesympatického grázlíka v chlapa, který srdnatě bojuje o všechno, udrží hrkavé vyprávění pohromadě.
Věčná škoda, že se k zfilmování Lovců hlav nedostal o třídu větší režisérský psychopat, který by méně lpěl na konvencích a více se nechal unést absurditou a perverzností látky. Tyldumův film je v jádru uhlazené rodinné drama s několika (možná nechtěně) komediálně krutými vsuvkami. I když se v žádném případě nejedná o tak výrazný žánrový počin, jaký vysekl svým filmem Ukrutně šťastni Dán Henrik Ruben Genz, nabízejí Lovci hlav místy něco perverzně zábavného a překračujícího konvence. Rozporuplné a ve své rozporuplnosti téměř provinile rozkošné. Milovníci severských žánrových mutantů by se v tom mohli najít. A na knihu, na tu si věru s chutí počkám!

Ocenění:
BAFTA
2013 - Neanglicky mluvený film (nominace)

European Film Awards
2012 - Morten Tyldum (Cena diváků) (nominace)

DABING
1.DABING (TV Barrandov)
V českém znění: Tatiana Vilhelmová - Synnove Macody Lund (Diane), Marek Holý - Nikolaj Coster-Waldau (Clas), Kateřina Velebová - Julie R. Olgaard (Lotte) a další
Režie: Michal Pavlík
Pro TV Barrandov vyrobilo Barrandov Studio dabing v roce 2013

2.DABING (ČT)
V českém znění: Martin Písařík - Aksel Hennie (Roger), Dana Černá - Synnove Macody Lund (Diane), Jakub Saic - Nikolaj Coster-Waldau (Clas), Martin Sobotka - Eivind Sander (Ove), Kateřina Lojdová - Julie R. Olgaard (Lotte), Ondřej Kavan - Kyrre Haugen Sydness (Lander), Zdeněk Maryška - Reidar Sorensen (Brede), Petr Gelnar - Mattis Herman Nyquist (Ferdinand), Bohuslav Kalva - Baard Owe (Sindre), Lucie Štěpánková - Irina Eidsvold (patoložka), Jaroslav Horák - Kyrre Mosleth (Nils), Hana Baroňová, Zbyšek Horák, Martin Janouš, Tomáš Juřička, Monika Krátká, Jiří Krejčí, Karolína Křišťálová, Zuzana Mixová, Svatopluk Schuller, Martina Šťastná, Radovan Vaculík, David Voráček, Milada Vaňkátová, Mikuláš Pánek (titulky)
Překlad: Jaroslava Vrbová
Dramaturgie: Jana Čížkovská
Mistr zvuku: Petr Posolda
Vedoucí produkce: Barbora Petrů
Vedoucí dramaturg: Alena Poledňáková
Vedoucí realizace: Pavel Fuchs
Dialogy a režie Mikuláš Pánek
Vyrobila Česká televize 2018

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 10.11.2011 Aerofilms
Premiéra USA: 31.3.2012 (Phoenix Film Festival)
Premiéra Norsko: 26.8.2011 Nordisk Film Nor.
Premiéra Dánsko: 22.9.2011
Premiéra Německo: 15.3.2012 drei-freunde
Premiéra Švédsko: 4.11.2011 Nordisk Film Swe.
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 15.10.2012 Levné knihy
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 810 580
Tržby celkem - $ 15 391 296
Návštěvnost v ČR 8 604
Náklady (Rozpočet) - $ 3 636 887
 
Tvůrci a herci
Morten Tyldum (Režie), Asle Vatn (Produkce), Marianne Gray (Produkce), Trond Bjerknas (Hudba), Jeppe Kaas (Hudba), John Andreas Andersen (Kamera), Vidar Flataukan (Střih), Jannecke Bervel (Casting), Nina Bjerch Andresen (Scénografie), Karen Fabritius Gram (Kostýmy), Tormod Ringnes (Zvuk), Morten Solum (Zvuk), Aina Elisabeth Mork (Masky), Tina Helmark (Masky), Eros Codinas (Masky), Ulf Ryberg (Scénář), Lars Gudmestad (Scénář), Jo Nesbo (kniha) (Předloha), Aksel Hennie (Herec), Synnove Macody Lund (Herec), Nikolaj Coster-Waldau (Herec), Eivind Sander (Herec), Julie R. Olgaard (Herec), Kyrre Haugen Sydness (Herec), Valentina Alexeeva (Herec), Reidar Sorensen (Herec), Nils Jorgen Kaalstad (Herec), Joachim Rafaelsen (Herec), Mats Mogeland (Herec), Gunnar Skramstad Johnsen (Herec), Lars Skramstad Johnsen (Herec), Signe Tynning (Herec), Nils Gunnar Lie (Herec), Baard Owe (Herec), Martin Furulund (Herec), Mattis Herman Nyquist (Herec), Irina Sokolova (Herec)
 
2011/100/Norsko, Švédsko, Dánsko, Německo/Drama, Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- V knižnej predlohe jazdí Clas Greve (Nikolaj Coster-Waldau) autom značky Lexus. Vo filme to režisér otočil a Lexusom jazdí Roger Brown (Aksel Hennie). Konkrétne Lexusom LS 600h.
- Vo filme sa uvádza, že hlavná postava, Roger Brown, meria 168 cm. V skutočnosti má Aksel Hennie, ktorý ho stvárnil, výšku postavy 173 cm.
- „Bol by som rád, keby Lovci hláv neboli len zábavným filmom, ale aby dokázali aj dojať a primäť k zamysleniu. Je to film, ktorý v sebe nesie veľký príbeh, ale zároveň sa nebojí vás rozosmiať alebo vás prinútiť zalapať po dychu napätím," povedal režisér Morten Tyldum.
- Kromě scény v televizi jsou ve filmu další dva odkazy na film Muži, kteří nenávidí ženy (2009), který byl také natočen podle jedné z knih knižní série „Millenium“ (2005 - 2007) Stiega Larssona. Z tohoto snímku je zde použito několik leteckých záběrů a auto z něj tu bylo digitálně nahrazeno autem, které vlastní Roger Brown (Aksel Hennie).
- Ve scéně v autě, kde je Ove Kjikerud (Eivind Sander) v mrákotách a zvrací, je záběr na ruku, která mu povzbudivě poklepává na rameno. Nepatří ani Ovemu ani Rogeru Brownovi (Aksel Hennie), ale komusi na zadním sedadle.
- Film byl distribuován do padesáti zemí, což byl pro norský film rekord.
- Film, ktorý sledovala Diana (Synnove Macody Lund) pri neskorom príchode Rogera (Aksel Hennie) nesie názov Dievča, ktoré sa hralo s ohňom (2009).
- Filmovanie prebiehalo na juhovýchode Nórska, v oblasti zvanej Nittedal.
- Film je natočen na motivy stejnojmenné knihy spisovatele Jo Nesba.
- V norských multiplexech vidělo akční drama Lovci hlav více než 500 000 diváků a přibližně 100 000 v Dánsku. Ve své době se jednalo o nejúspěšnější snímek v historii norského filmu.
- Casting na dvojici policistů se ukázal jako obzvláště složitý, jelikož dvojčata musela vážit více než 100 kilogramů a být totožná. Lars Skramstad Johnsen a Gunnar Skramstad Johnsen nakonec do kritérií zapadli perfektně.
- Společnost Summit Entertainment koupila práva na výrobu amerického remaku ještě před uvedením originálního filmu.
- Spoiler: Ve filmu zemře osm lidí.
 
Odkazy