Drákula: Neznámá legenda / Dracula Untold (2014/92/USA, Japonsko/Fantasy, Drama, Akční, Válečný, Horor) 63%

15.10.2018 17:58
JEDNOU VĚTOU
„Mladý princ Vlad III. se za každou cenu snaží ochránit své království a rodinu před nájezdy Turků."

OBSAH
Než se stal Drákulou, byl Vladem III., vládcem malé zemičky jménem Transylvánie, která se krčila ve stínu mocné osmanské říše. Dobře věděl, že jakýkoli odpor proti silnému sousedovi by znamenal jeho konec. Když ho však sultán „požádá", aby mu poslal tisíc chlapců včetně jeho vlastního syna coby čerstvé rekruty do armády, rozhodne se neuposlechnout. Aby porazil zlo a odvrátil nevyhnutelné, spojí se se zlem mnohem větším. Stane se Drákulou. Nezničitelným démonem, který je schopný porážet obrovská vojska, ale který zároveň ztrácí ty, jež svým zoufalým aktem zachránil. Své nejbližší.(CinemArt)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Na Drákulu jsem se poměrně těšil. Hlavně jsem se těšil na další film, kde se objeví Luke Evans. Člověk, kterému patří cokoliv, co se odehrává ve Středověku. Prostě, jako kdyby do toho období zapadl a už nedokázal vyklouznout, nebo ani nechtěl, protože pokaždé, když ho v něčem takovém vidím, je mi jasné, že je to JEHO role. Stejně tak je na tom i Vlad Narážeč, kterého si Bram Stoker použil pro příběh Drákuly. Tenhle je ale úplně jiný, než by člověka napadlo. Vypráví totiž příběh o tom, jak se z Vlada stal upír a musím říct, že v rámci fantasy předvádí naprosto ultimátní výkon. Překvapuje mě ale, že tenhle úkon dali debutantovi Gary Shoreovi, ale na druhou stranu musím říct, že pár zajímavých záběrů tam měl. Třeba takový první boj Vlada, to byla vyslovená digitální chuťovka. Horší už ale byli některé scény, u kterých jsem kroutil ruce v pěst. Třeba takovej závěr, kterej byl snad jako kdyby si ho někdo vycucal s tím, že to prostě musí skončit takhle a je mi vlastně úplně jedno, jak k tomu ten příběh dojde. Třeba klidně i kdyby to bylo tou nejdebilnější cestou...a taky že jo. A takových momentů tam bylo víc a přesně tyhle momenty celý ten fantasy svět dost shazovali. I přesto ale hodnotím vyšší známkou, protože mám takové filmy moc rád a klidně se na ně s radostí podívám znovu. (Malarkey) 4*

Turci táhnou k Vladovi a všude vůně kávy, on se blažkou napojí, sultán si chystá máry… Mýdlová opera z Transylvánie, jejíž emoce působí uměleji než vířící netopýři. Charisma dvojky táta roku Evans, krvesaj tisíciletí Dance sice leccos zachraňuje, ale debutant Shore byl přinucen ukousnout si až příliš velké sousto. Upírské legendě položil na krk česnekový věnec upocených rodinných vazeb, před čelem diváků podržel kříž PG ratingu a vše pocákal svěcenou vodou digitálního bordelu. Pro milovníky filmů o vampirismu je to od Universalu dřevěný kolík přímo do hercny, nicméně chápu, že se chystá půda pro monsters crossovery s co nejširším záběrem publika (čti majitelů hotovosti). Já však s tímto druhem hlíny v rakvi spinkat nebudu.. (Gilmour93) 2*

Pít či nepít (lidskou krev). Tohle dilema bude udatný kníže Vlad Napichovač řešit v šibeniční lhůtě tří dnů, kterou má na rozhodnutí, než se z něj definitivně stane nejmocnější upír Drákula. Rozhodování to bude uvědomělé, zároveň však nelehké, nicméně to nic nemění na tom, že z Drákuly je maskot rumunské fotbalové reprezentace, až se kvalifikuje na MS za třicet stříbrných pod vedením trenéra José Jidáše. Film po slibném rozjezdu ve snaze nabrat epičnost, poté, co přejde k postupné proměně ústředního hrdiny v upíra, padne do jakési béčkové rutiny, u níž je distribuce do kin větší záhadou, než likvidace legendy o Drákulovi tak, jak je známa. Báchorka o muži, co nějak podezřele moc kamarádil s upíry a objevil bowling, když absolvoval v počtu jednoho vítězné tažení na turky, začne náhle upadat do stupidit i nesmyslů. Najdou se však i originálně pojaté scény, které například souvisí s nájezdy nepřátelských tureckých vojsk plenící zemi. Tyto scény se táhnou napříč filmem, i když bojová choreografie není nikterak mimořádně propracovaná, činí tyto scény z bojiště film atraktivním, současně však v důsledku toho je stále znatelnější odklon od hlavního hrdiny, který tímto antifocusem na jeho maličkost, postupně ztrácí na svém charisma i ukotvení v ději. Luke Evansovi tak v podstatě nezbývá nic jiného, než to po celou dobu hrát na útrpné výrazy a občas vznikal dojem, že se nenadále podívá do kamery a z pod kabátce vytáhne deodorant a pronese reklamní slogan "Nesmrdím jako upír, protože používám deodorant Transylvánia se 48 hodinovou ochranou, který pomáhá udržet moji svěžest i při extrémní zátěži na bojišti." Nechybělo mnoho, aby tvůrci přišli s odhalením, že Drákula je blízkým příbuzným Batmana, jak se film z minuty na minutu zhoršoval a zvolna se nořil do béčkových stupidit. Hlavně hrozilo, že při neobratnosti scénáře i režie, už z nich nevypluje. Skutečně se film sám v sobě zklamal, když náhled na legendu pojal až příliš v laciné formě. Když k tomu blbě inscenovanému scénáři připočtete lacině vyhlížející výpravu a okatě digitální triky, rozhodně se kvalitní divácký dojem hned tak nedostaví. O Luke Evansovi už řeč byla, zbývá zhodnotit herce ve vedlejších rolích. Vyjma jeho sličné manželky v podání Sarah Gadon, ve filmu vůbec nikdo nezaujme. Některé role budily dokonce pousmání, jak byly hrozně napsané i zahrané. Bojovný turecký sultán Dominica Coopera dokonce ví, jak upíra zabít, což bylo zvláštní v tom, že o možnostech zabití upíra nepadne ve filmu ani slovo. Zvláštní kapitolu i hledisko si zaslouží snaha o emocionální pouto ústředního hrdiny se svými rodinnými příslušníky - manželkou a malým synem (ten dokonce na začátku i na konci do děje promlouvá svým vnitřním hlasem, jimž diváka informuje o náležitosti daných událostí). Do hororu se tohle moc nehodilo, rušivý efekt se naštěstí tak úplně nedostavil, neboť to tvůrci nepřetáhli přes neúnosnou mez, i když těch citových výlevů bylo dost, přičemž některé si mohli odpustit, protože dohromady nebyly až tak nutné. Oproti tomu, závěrečné setkání v současnosti nebyl vůbec špatný nápad, jemuž k dokonalosti chybělo jen ho uspokojivě rozvést, či jinak impresivně s ním naložit. Debutující režisér Gary Shore se u mě etabloval béčkovým režijním stylem, se kterým v kině mnoho rozruchu nenadělá. Navíc to není ani příliš invenční režisér a už jeho prvotina nese evidentní rysy rutinéra, který není schopen dosáhnout potřebných řemeslných kvalit i epičnosti, o kterou se střídavým úspěchem tolik usiluje. I kdyby se na malé "batmaníčky" rozkrájel, stvořil jen lacině povrchní, málo působivou legendu atakující (pod)průměr. O nic moc to upíří legendu neobohatilo, avšak tak úplně nesympatické to také nebylo, nicméně čekání v upíří jeskyni na další, snad i působivější verzi, se protáhne na nekonečně dlouho. Zkrátka, jednou upír, navždy upír. 50% (kingik) 3*

VELKÁ RECENZE
Drákula je legenda, kterou nestačily zabít ani takové filmové zvrácenosti, jako absurdní sci-fi Dracula 3000 nebo Dominic Purcell ve třetím Bladeovi. Pro někoho bude jedničkou navždycky Christopher Lee, mladší diváci dají nejspíš přednost Garymu Oldmanovi a fajnšmekři a milovníci klasik se budou rozhodovat mezi Bélou Lugosim a Maxem Schreckem. Teď se mezi tuhle partu hodlá procpat i Luke Evans. A jde mu to docela dobře, bohužel je však u fantasy akčňáků Drákula: Neznámá legenda, jediný.
Asi nebudu daleko od pravdy, když si dovolím hádat, že od tohohle filmu nikdo moc nečekal. Upoutávky nevypadaly zle, ale i přes pár efektních triků a záběry na gigantické armády z nich bylo cítit, že toho tvůrci na skladě moc nemají. Gary Shore navíc celovečerně debutoval a Luke Evans není zdaleka tak velká hvězda, aby se na jeho Drákulu nabalily davy fanoušků, takže optimisté věřili v zábavné béčko a pesimisté očekávali průšvih. Pravda je někde mezi. Jsou tu věci, které si zaslouží pochválit, ale i prvky, za něž by někdo měl dostat pár facek.
Začněme pozitivně. Evans je fajn. Hodně. V šestém Rychle a zběsile i v Hobbitovi ukázal, že charisma má a horor No One Lives zase předvedl, že když dojde na zabíjení lidí, umí si to na plátně celkem užít. Jeho Vlad III. působí celkem jako sympaťák a díky poměrně stylovému úvodu o něm víme, že v minulosti dělal celkem ošklivé věci. Když tedy dojde na scény, v nichž se musí hrdina rozhodnout, jestli kvůli svým poddaným a rodině opět vyjede do boje a dostát své pověsti nejbrutálnějšího zabijáka své doby, dá se na to koukat. Evansův Drákula v sobě má jistou zarputilost, tvrdohlavost a působí jako někdo, koho fakt nechcete naštvat. I když je to ve skutečnosti celkem hodný člověk. Jeho charisma táhne tohle béčko dopředu i ve chvílích, kdy všemu okolo dochází dech. A to se stává dost často.
Ačkoliv se tvůrci dušují, že jejich film bude spadat do plánovaného vesmíru, v němž se sejdou všechna monstra společnosti Universal, něco jako epický příběh nebo náznaky něčeho většího a rozmáchlejšího byste tu hledali stejně marně, jako kvalitní dialogy v dramatech Tomáše Magnuska. Dráula: Neznámá legenda je totiž sakra jednoduchý film. Jeho děj by se dal odvyprávět třemi větam, takže to zkusím. Vlad zjišťuje, že do jeho země přijeli Turci, kteří chtějí tisíc malých kluků do své armády a jedním z nich má být i jeho syn. Na boj s protivníkem nemá hrdina armádu, a tak se nechá přeměnit v upíra. Bojuje s hromadou lidí, sám se sebou a s chutí na krev, a na konci se kvůli svým nejbližším promění v legendární monstrum a po rádoby twistu jsou titulky. Cítíte tu originalitu? Jestli jo, tak si zajděte k doktorovi.
Drákula: Neznámá legenda kašle na všechno, co by mohlo diváky zdržovat od akce. To znamená, že se obejde téměř bez vývoje postav a konec konců i bez zajímavých postav jako takových. Jasně, okolo čtveřice hlavních hrdinů tu běhá pár dalších lidí, kteří by asi měli sloužit k tomu, aby filmový svět působil realističtěji nebo velkolepěji, ale vzhledem k tomu, že většinou nestihnete zaznamenat jejich jméno, ani co jsou zač (velký chlap, středně velký chlap v kožich, divný kněz, turek s divným mečem, další velký chlap), absolutně to nefunguje. Na nikom vám nebude záležet. Jak to dopadne s Drákulovou rodinou i s ním samotným, je od začátku víceméně jasné. A nikdo další, kdo by stál za pozornost, tu není. Nejvíc to bohužel odnáší Dominic Cooper, jehož sultán je sice strašně zlý, ale v podstatě nevíme proč, jaký má k Vladovi vztah a proč se na celou Transylvánii vlastně nevykašle a nevyrazí se stotisícovou armádou drancovat něco zajímavějšího.
Co se příběhu, hrdinů a děje týče, je Drákula hovadina, která skutečně uspokojí málokoho. Body se snaží nahnat spíš akcí, daří se to ovšem tak nějak napůl. 92 minut je na podobně blbý film tak akorát, řeže se to tu celkem dost, ale všechny velkolepé scény jste už viděli v trailerech a když dojde na komornější bitky, třeba potenciálně hodně zajímavou přepadovku v lese, dostaneme jen klasický bordel plný tmy, rychlých střihů a řevu, po němž okolo Evanse leží několik mrtvol. Kde se vzaly, si však budete muset spíš domýšlet. V tomhle ohledu Shore dost zklamává a vzhledem k tomu, že krom akce vlastně nic jiného na skladě nemá, je to problém. Alespoň, že se trošku předvedl ve finále a závěrečná konfrontace pracuje s překvapivě chytrým nápadem, i když vizuálně malinko vykrádá Daredevila. Vtipy o tom, jak zoufalí musí být filmaři, kteří vykrádají Daredevila, si odpustím.
Když to všechno sečteme, vyleze z toho nezajímavý průměr. Drákula: Neznámá legenda nemá absolutně co nabídnout. Místo zajímavého příběhu nafasujeme akční béčko, které to nejlepší předvedlo už v trailerech a ten zbytek za moc nestojí. To, že je film hloupý a předvídatelný, by nevadilo, kdyby nabídl něco, na co se dá koukat a u čeho se lze vyvalit do křesla a usrkávat kolu. Takových momentů tu ovšem taky moc není. Ve výsledku průměr až hanba. Myslím, že kdyby Shore začal od příštího týdne pracovat třeba jako popelář, filmoví fandové by vůbec o nic nepřišli.

O FILMU
Téměř celé století poté, co Drákula poprvé děsil diváky v kinech svým strašlivým prokletím, studio, které bylo průkopníkem tohoto žánru, znovu oživuje legendu fascinující, legendární postavy Drákuly v akčním, dobrodružném příběhu dech beroucího znovuzrození věku monster. Luke Evans se proměňuje v prokletého muže, jehož historie zná pod jménem Vlad Napichovač, do podoby všemocného nočního stvoření Neznámého Drákuly, vytvořeného ve studiích Universal Pictures.
Píše se rok 1462 a Transylvánie se těší dlouhotrvajícímu období míru, které zemi zajistil dřívějšími bitvami unavený a spravedlivě vládnoucí Vlad III, valašský princ, se svou statečnou, milovanou ženou Mirenou. Společně vyjednají pro svou zemi mír a zajistí svým lidem ochranu, zvláště před mocnou a stále útočící Tureckou říší - permanentně roztahovačným sousedem, cílem jehož expanzí je globální nadvláda.
Když sultán Mehmed II požaduje 1 000 hochů z Valašska - a navíc ještě Vladova vlastního syna Ingerase - kteří mají být vytrženi z domovů a stát se dětskými vojáky v sultánově armádě. Vlad se musí rozhodnout, podobně jako před lety jeho otec, zda vydá sultánovi syna nebo vyhledá pomoc monstra, které mu pomůže porazit Turky, ale nakonec uvrhne na jeho duši břemeno života ve věčném prokletí.
Vlad se vydává na horu Zlomený zub, kde se setkává s odporným démonem a přijímá faustovskou dohodu - získá sílu sta mužů, rychlost padající hvězdy a dost síly na to, aby mohl rozdrtit své nepřátele. Avšak odnáší si také nenasytnou touhu po lidské krvi.
Pokud princ dokáže ovládnout svou krvežíznivou touhu po tři dny, bude mu vrácena jeho původní podoba a zároveň získá čas na záchranu svého lidu. Kdyby se však napil, bude nucen po zbytek svých dní přebývat v temnotě, živit se pouze lidskou krví…a zničí tak vše, co je mu drahé.
Master of the Undead:
Drákula se vrací domů
Od zveřejnění původního Drákuly Brama Stokera v roce 1897, je Drákula jedním z nejpopulárnějších a přetrvávajících hrdinů naší doby. Byl zkoumán ve filmu, animaci, literatuře i hudbě a je stále významným kulturním fenoménem, tak jak tomu bylo již téměř před 120 lety. Je s podivem, že ačkoli je Drákula všudypřítomnou zombie ikonou, film se jím nikdy příliš nezabýval.
Zatímco předobraz Drákuly v historii skutečně existoval, jsou upíři děsící miliony lidí, nedílnou součástí starověkých mýtů. Můžeme je nalézt v téměř každém jazyce a kultuře počínaje Babylonským Lilitu - démonem, který kradl malé děti, a konče ghanským Asasabonsem Ashantim s jeho železnými zuby. Legendu o stvoření, které saje lidem krev, je možno vysledovat tisíce let zpátky. Slovo “upír” se v moderním jazyce slovanských národů poprvé objevilo až v 10. století.
Producent Michael De Luca, který stál u zrodu blockbusterů jako The Social Network, Ghost Rider, Moneyball nebo Kapitán Phillips, vypráví, co ho přimělo zkoumat a odhalit původ tohoto monstra: "Jako dítě jsem vždycky chtěl vědět, kdo proměnil Drákulu v upíra. Přemýšlel jsem: "Byl první? Byly tam i další? "Bylo skvělé, hledat odpověď na otázky, které nebyly zmíněny ani v románu Brama Stokera."
Když na De Lucově stole přistál scénář týmu Matta Sazama a Burka Sharplesse, podnítilo to jeho představivost. "Pomyslel jsem si, že je to geniální," oceňuje, "nevyřčený původní příběh a neznámá kapitola archetypálního charakteru, který všichni známe."
Přirozeně, že se náš příběh ponoří do tajemné síly propůjčené mu skrze staletí lidské pověrčivosti, ale zároveň si půjčuje z reálného, životního příběhu skutečné historické postavy: Vlad III z Valašska, neboli Kaziglu Bey. Scénáristé propletli mnoho základních faktů o temném vládci a vytvořili z nich fantastickou ságu.
Vlad III se narodil roku 1431 v Transylvánii. Jako dítě byl, on a jeho mladší bratr, poslán otcem - Vladem II, jako rukojmí sultána Murada II do Konstantinopole, kde byli drženi po dobu šesti let a vyškoleni ve válčení. Protože Transylvánie byla umístěna mezi dvěma říšemi - osmanskými Turky a rakouskými Habsburky, mladí šlechtici žili v době neustálých válek a to znamenalo určité oběti.
Vlad III rostl, aby se stal nemilosrdným dobyvatelem, jehož oblíbenou metodou mučení bylo napíchnout lidi na kůl a nechat je svíjet se v bolestech několik dní. Odtud plyne jeho posmrtná přezdívka Vlad Impaler. Protože jeho otec patřil k Řádu draka - tajné organizaci křesťanských rytířů, kteří bojovali proti muslimské Osmanské říše, Vlad II si vybral jméno Dracul, které lze z rumunštiny překládat jako "drak” nebo “ďábel."
Po smrti otce, vládl Vlad III Valašsko ležící jižně od Transylvánie a to od roku 1448 až do jeho smrti v roce 1476. Stejně jako otec byl Vlad III uveden do Řádu draka. Tehdy nařídil svým mužům, aby mu říkali "Drákula", což v rumunštině znamená "syn draka / ďábla". Údajně byl zabit v roce 1476 v boji proti Turkům. Byla mu odříznuta hlava, která byla vystavena v Konstantinopoli… celému městu pro výstrahu.
Poté, co De Luca přijal tuto revidovanou verzi příběhu transformace Vlada III, bylo dalším krokem najít filmu ´domov´ a prozkoumat finanční a výrobní možnosti. Universal Pictures byl v roce 1931 historicky prvním studiem, které adaptovalo Drákulu pro plátna. De Luca vysvětluje, že tímto snímkem se vlastně postava Drákuly konečně vrací domů: "Universal studio se zdálo jako přirozené řešení. Studio má legendární rodokmen filmů s monstry a Drákula: Tajná legenda vzdává hold všem milovaným filmům, které přišly před ním."
Trvalo pár let dát dohromady správnou sestavu, ale když už se tak stalo, divoce kreativní tvůrčí tým byl vtažen do práce. Jejich předchozí práce zahrnuje jedny z největších filmových podívaných posledních let, včetně Batman začíná, Gladiátor, Pán prstenů a série filmů Spider-Man a Harry Potter. Akce-dobrodružství ale nejdříve potřebovala do svého čela režiséra, který by navigoval nejen složitosti příběhu, ale také nabídl inovativní úhel pohledu na příběh nejpopulárnějšího a nejobávanějšího monstra.
Kultovní majetek, jakým Drákula je, vyžaduje režiséra, který by mu pomohl proplout vším, co bylo k tématu dáno dříve, někoho, kdo by mohl extrapolovat příběh a měl vizi umožňující čerstvý pohled na danou předlohu. Koneckonců, bylo osvěžující ujmout se legendárního monstra a vrátit tak jeho příběh zpět na začátek a umožnit tak odhalení muže skrývajícího se za mytologickým příběhem.
Během čtení scénáře, Gary Shore, který získal jméno jako výrazný tvůrce reklam a režisér pozoruhodného krátkého filmu Pohár slz, odpověděl okamžitě: "Nebylo to to, co jsem očekával.". "To, co mne zaujalo ve scénáři, byl fakt, že zahrnoval příběh Napichovače a zároveň poskytoval spojnici mezi ním a původní knihou od Brama Stokera "Drákula”. Nikdy předtím jsem takové spojení neviděl.
Jak režisér a tak producent věděli, že přeměnu Vlada Napichovače v Drákulu bude na plátně obtížné formulovat, protože po tom, co ho historie zaznamenává jako nelaskavého válečníka, který povraždí každého, kdo mu stojí v cestě, je těžké uvěřit v jeho přirozeně lidskou podobu. “Shore pojal celý příběh s velkou dávkou soucitu.” vypráví De Luca. On navrhnul, že se zbaví senzačních prvků, tak jak byly předtím zobrazeny na plátně i obrazovce, a vydají se k podstatě: Muž zápasící o záchranu rodiny. Shorovo jasné vyjádření filmu, jako ságy vztahu mezi otcem a synem, udeřilo na správnou strunu, která se líbila i producentovi. De Luca ho chválí: "Garyho vize toho, co by měl tento film zahrnovat, nás přesvědčila o tom, že je tou správnou osobou."
Shore oceňuje důvěru a rozvádí základní myšlenku: "Je to příběh přeměny, dospívání, je to hloubkový průzkum myšlenky dějinného odkazu. Upírská mytologie je o dědictví, o předání něčeho dál, dalším osobám, ať už jsou to DNA, vzpomínky nebo odpovědnost. Cítil jsem, že myšlenka propojení mezi otcem a synem by mohla lidi oslovit a vzbudit jejich reakce. Stalo se to nejinspirativnější částí příběhu."
Ukotvení postavy v reálném světě bylo další důležitou součástí práce při hledání rovnováhy. Shore pokračuje: “Museli jsme zohlednit, jak Vladův niterný život, tak jeho emocionální vazby k synovi a manželce.”
Vlada vedla obtížná rozhodnutí vstříc jeho osudu. Zápas o záchranu syna vede prince až k nevyšší oběti. De Luca se k tomu vyjádřil: V tomto příběhu je velká dávka lidskosti, kterou byste v příběhu o Drákulovi neočekávali, dopředu ho ženou emoce. Vlad je tu znázorněn jako lidská bytost, starostlivý a milující muž, ale také násilník a vládce. To vše ho žene dál a je důležité dávkovat všechny tyto emoce opatrně, tak aby nás provedly filmem.
Chtěli jsme, aby se dosud neprobádaná část drákulovské legendy stala výrobní značkou této produkce. Shore k tomu řekl: “Chtěli jsme najít novou cestu, jak vysvětlit vampýrskou mytologii, která by neměla pouze známé slovanské kořeny. Je to nadčasový dobrodružný příběh, jehož prostřednictvím můžeme sledovat, jak Vladova postava reaguje v konkrétních situacích na rozhodnutí, která udělal. Sledujeme jeho obtížná rozhodnutí, jimiž se pokouší ochránit jak svou rodinu, tak svůj lid, a která se bezprostředně dotýkají jeho ženy a syna.
Odkrývání Kaziglu Bey:
Hledání prince
Hledání herce, který by mohl ztělesnit Drákulu, postavu plnou složitých emocí, a také dokázal zvrátit předpojaté názory o tomto světoznámém stvoření, byla pro filmaře výzva. Je tak mnohovrstevný - milující otec a odevzdaný manžel, nemilosrdný válečník a učenec, ale scénář také kombinuje historii s fikcí: dědictví Vlada III. s folklorem - vypráví o stvoření s mnoha jmény…od Kaziglu Bey po Temného Prince.
De Luca vysvětluje tuto záhadu: "Výběr herců je těžká věc. A s postavou, kterou všichni znají a mají o ní předem vytvořené představy, jako například s Drákulou je to trochu jako se Spider-Manem, Batmanem nebo Jamesem Bondem… a s Drákulou to těžší o to, že byl částí populární kultury už po staletí."
Od začátku bylo jasné, že produkční tým potřeboval novou tvář, která by mohla představovat a spojit své jméno s tak věhlasnou postavou… někdo, jehož hvězda byla na vzestupu, ale nepřinesl si velký počet diváckých předsudků. Luke Evans nedávno udělal dojem na filmaře svým zobrazením Barda Bowmana ve filmu Hobit: Neočekávaná cesta, stejně jako v Rychle a zběsile 6, jako hlavní padouch, Owen Shaw.
"Všichni jsme si mysleli, že Luke Evans byl magnetický v Rychle a zběsile 6 a to bylo to, co ho studiu jasně ohlásilo jako stoupající hvězdu," vysvětluje De Luca. "Nová tvář byla správná volba. Luke může být Vladem, pro diváky bez předem vytvořených představ, podle toho koho hrál předtím."
Vzhledem k tomu že Evans, který byl vyškolený na Londýnských jevištích a v tu dobu točil první kapitolu Hobita na Novém Zélandě, řada jeho prvních setkání s filmaři byla provedena přes Skype. "Skype je hercův nejlepší přítel," říká Evans ironicky. "Jste-li na cestách po světě, tak to je jediný způsob, jak komunikovat s lidmi, a to byl také způsob, jak jsme se Gary a já poprvé spojili.”
"Jakmile jsem ho potkal," pokračuje Evans, "poznal jsem, jak velice vášnivý člověk to je. Promyslel si tu zakázku, postavy, příběh, děj; všechno měl vymyšlené. Hledal někoho, kdo by dělal přesně to, co chce a měl stejnou vášeň a stejný zápal pro příběh jako on."
Jejich první setkání v Los Angeles opravdu přesvědčilo Shora, aby dal Evansovi hlavní roli. Režisér říká: "Jakmile jsem s ním začal hovořit, cítil jsem, že je vše v pořádku, a věděl jsem, že on může tu postavu plně vystihnout. Má prostě takovou neuvěřitelnou tvář, která umí vyprávět příběh. Od té chvíle jsem si byl jist, že nikdo jiný není tak zúčastněný jako Luke. Tento druh vystupování mne ujistil, že bude schopen ztvárnit Vlada Napichovače, válečníka, ale také ho transformovat do uhlazeného prince. Už jen jeho živelnost až živočišnost přitahovali mou pozornost.
Vlad III měl mnoho rolí: nemilosrdný diktátor, jedinečný válečník, otec, manžel a údajný upír. Ve filmové a literární historii není mnoho postav, které mají tak složité emoce a náročné přechody, jako Drákula. Je těžké dosáhnout toho, aby publikum fandilo postavě, která má tak temnou a násilnou minulost, a jejíž osud je ještě temnější a hrozivější.
Shore nám vysvětluje svou metodu: “Když se podíváte na Drákulu, jako na archetypální postavu, je to antihrdina, do kterého investujete a kterého milujete po celý film, ale vidíte, že musí dělat těžká rozhodnutí a kvůli nim nakonec zůstane sám. Váš hrdina je někdo, koho byste normálně neměli rádi, kvůli jeho krutosti a kvůli tomu, co musí dělat, ale respektujete ho. Bylo těžké toho dosáhnout, ale Luke odvedl skvělou práci.”
Bude tam krev:
Obsazení vedlejších rolí
Když Shore začal hledat představitelku Mireny, Vladovi manželky, měl na mysli ženu, která by byla jeho antitezí: zosobnění čistoty a světla. Režisér vysvětluje: “Mirena je personifikací nevinnosti. Zatímco sledujeme Vladovu pouť do temnot, Mirena zastupuje jeho protiklad. Zůstává čistá až do konce - čiré ctnosti, ryzí hodnoty. Morální úpadek okolního světa se jí nedotýká.”
Ale i když Mirena neztrácí své etické zásady, je částečně zodpovědná za Vladovu proměnu v upíra, protože i ona odmítla odevzdat jejich syna Ingerase (Art Parkinson, Hra o trůny) Mehmedovi.
Sarah Gadonová, která se stala představitelkou Vladovi princezny, souhlasí s režisérem: “Mirana je morálním kompasem filmu. Je pevná ve své víře a neochvějně zastává své hodnoty. Její víra a principy jsou podrobovány neustálým zkouškám, nevynechá jedinou příležitost bojovat za ně.
Gadonová je známa svou spoluprací s Davidem Cronenbergem, hrála také v letošním trháku The Amazing Spider-Man 2. Věděla, že její postava se musí dotknout velice temných míst, aby pochopila Vladovu přeměnu, a k tomu dodává: I když jde o historický příběh, jeho romantická linie je současná. Je zde bojovník, princ, válečník a vůdce, který riskuje vlastní život pro svůj lid a rodinu, a to dává smysl i v rovině pohledu na současnou rodinu. Přemýšlejte o manželkách vojáků jdoucích do války. To nám umožní vcítit se do reálného příběhu, který má skutečnou váhu.
Během castingu kanadská herečka zazářila, a rozhodnutí obsadit ji, se stalo skutečností. Shore komentuje první dámu filmu: V Sáře je cosi ze starého dobrého Hollywoodu, něco klasického. Naplnila rovnováhu, kterou jsem hledal mezi chmurnou temnotou a zářící čistotou. Ona to zachytila.”
Zatímco Mirena je Vladovým světlem a morálním kompasem, Mehmed, kterého ztvárnil Dominic Cooper, je jeho trestem. Nebezpečný protivník prahnoucí po pomstě, stále je plný nenávisti, protože Vlad byl oblíbencem jeho otce, Mehmedova nenasytnost Vlada přímo dohání k proměně v temné stvoření noci. Režisér dodává: “Bylo by snadné pojmout tuto postavu přehnaně, příliš archaicky, jako starodávný archetyp odplaty. Ale já jsem si představoval Mehmeda jako šarmantního, podmanivého řečníka - úžasného muže, kterému však není radno důvěřovat.
Tvůrci viděli Coopera ve filmu Ďáblův dvojník a zaujala je jeho schopnost být mimořádně okouzlující a náhle ve velice krátkém čase přejít do psychotického stavu. Le Duka se vyjádřil takto: “Dominic má úžasný rozsah, umí zajít skutečně daleko a být neuvěřitelně intenzivní. Ve filmu Ďáblův dvojník byl úžasně přesvědčivý, proto jsme se snažili jej získat. A jsem velice rád, že se to podařilo. Dominik dodal roli charakterovou intenzitu a vizáž filmové hvězdy.“
Když se Vlad sejde s Mehmedem, je mezi nimi napětí a marná snaha vyjednávat. Ačkoli byli bratry ve zbrani, v době kdy Vlad nedobrovolně sloužil Mehmedovu otci v turecké armádě, brzy jsou odhaleni, jako úhlavní nepřátelé.
Jejich první společná scéna je pro diváky zásadní výměnou informací, protože roste naše pochopení jejich vztahu…a hrůzy Vladovi temné minulosti. Cooper poskytuje vysvětlení: Je to scéna znázorňující manipulaci, vztek a hněv. Ale zároveň objasňuje jejich společnou minulost: Mehmedův otec odvlekl Vlada z jeho vlastní rodiny a udělal z něj dětského válečníka. Proto k sobě měli Vlad a Mehmed jako děti velice blízko.
Vlad a Mehmed nejsou jedinými postavami spojenými s původním Drákulou. Do příběhu je vepsán Mistr Vampír, on je skutečným počátkem upírské kletby, neočekávaná postava pocházející z 15. století. Shore uvažuje: Mistr Vampír je tvůrce celé této hry. Vlad si zahrává s nebezpečím, když se přiblíží k Mistrovi, vůbec si neumí představit, do čeho se namočil. Když jsme obsazovali tuto roli, velice dobře jsme věděli, že nikdo ji nemůže oživit lépe než Charles Dance.”
Pro tvůrce bylo výzvou udržet tuto klíčovou postavu v rovnováze a tato odpovědnost padla do značné míry na Dance, známého pro jeho práci v takových produkcích jako jsou Hra o trůny, Underworld: Probuzení a Vetřelec 3, nemluvě o dramatických rolích v Gosford Parku a Hilary a Jackie. Vpravit lidskost do tak despotické postavy nebyl jednoduchý úkol.
Na věky odloučen od okolního světa je Mistr Vampýr uvězněn v horském doupěti na hoře Zlomený zub. Dance nás provází svou charakterní rolí v Drákulovi: Neznámé legendě. Staletí strávil izolován v jeskyni, živil se pouze krví těch, kteří měli tu smůlu, že procházeli poblíž. Když Vlad a jeho vojáci vyšetřují důvod zmizení tureckého vojáka, má Vlad co dělat, aby uniknul z hory živý. Ale i přesto je ještě jednou nucen sáhnout ke krajnímu řešení bezvýchodné situace, musí se vrátit pro Mistrovu pomoc a dočasně získat jedinečnou sílu, která jedině mu může pomoci zastavit sultánova postupující vojska.”
Dancovi se líbilo hrát tuto prastarou formu vampýra a užil si Luka Evanse jako partnera. Komentoval to se smíchem: “Luke je velice hezký, úžasně talentovaný a navíc tolerantní k chybám druhých…přestál se mnou, když jsem se kolem něj ovíjel nalíčený tím velice nechutným make-upem a zahnívajícími špičáky a ještě navíc jsem mu lízal krk!”
Shore byl unešen Dansovým výkonem: “Charles vnesl do postavy Mistra hrozbu a nevyzpytatelnost. Mistr je Vladův mučitel, někdo, kdo je předurčen k nekonečnému tanci se smrtí - Joker v našem Batmanovi. Dlouhá léta čekal na muže Vladovy síly, odhodlaného přijít a pomoci mu uniknout z jeho vězení.”
Je to čiré zoufalství, které Vlada dovede do doupěte Mistra Vampýra. Evans to objasňuje takto: "Zcela zoufalý žádá Mistra, aby mu pomohl porazit jeho nepřátele. Ale bohužel tento tvor je neuvěřitelně narcistický, sobecký netvor a věci nejdou tak jak byly naplánovány. "
Vyprávění obrazem:
Produkce a kostýmní design
Ve své vedoucí pozici kormidelníka projektu se Shore spoléhal na dvě hlavní kreativní osobnosti, jejichž práce zdůraznila strhující filmové fantasy dobrodružství: výtvarníka Francoise Audouya a kostýmní výtvarnici Ngilu Dicksonovou.
Dekorace a lokace
Audouy je přirozeně přitahována příběhy, které jsou umístěny do světů, jež zaujmou originalitou. Poznamenal: “Zdá se, že jsem ponořen do filmů, které podněcují naše představy o alternativních světech, buď jsou fantastické, cizokrajné nebo historické - tam všude můžeme uplatnit a prožívat zvláštní uzavřenost vyprávění - a ve chvíli, kdy výprava začne působit, umíme si představit postavy a jejich životní příběhy.”
V přímé spolupráci s Shorem a Dicksonovou, vytvořil Audouy prostředí, které odráželo Vladův charakterový vývoj od respektovaného vůdce a milujícího otce rodiny až k nemilosrdnému upířímu válečníkovi. Audouy k tomu dodává: Když jsem četl scénář, rodinný příběh a vztahy mezi Vladem, Mirenou a Ingerasem začaly vystupovat. Jejich dynamika byla silná a unikátní. Chtěl jsem posílit toto vyprávění a vytvořit podklad pro milostný příběh mezi těmito třemi lidmi…vytvořit svět, kde je cítit, jak Vlad vybudoval domov pro rodinu a pro svůj lid.”
V Rumunsku existují dvě pevnosti jako dělané pro Drákulu: hrady Bran a Poenari. Jsou to obrovské, impozantní stavby v horách, což z nich dělá přirozené pevnosti odolávající útočníkům. Z hlediska architektonického jsou to pravoslavné stavby a to se stalo pro tým designerů výchozím bodem. V souladu s vyprávěním, které má kořeny v realitě, je možné vysledovat prvky pravoslavné architektury na Drákulově hradě vytvořeném pro film. A jak Audouy poukazuje, to je ten bod, kde se filmový design stává realitou.
Výtvarník k tomu říká: “Gary chtěl něco zvláštního pro Drákulův hrad, něco unikátního a exotického. A tak jsme se odrazili od pravoslavného základu k čemusi více východoevropskému s ostřejšími hranami a trojúhelníkovými tvary. A opravdu, design začal být trochu divný, velice neobvyklý a během celého natáčení se stával víc a více ukotveným a věrohodným. Dalo by se uvěřit, že hrad skutečně existuje.
Boj na život a na smrt:
Tréning a choreografie
Vychován v královském paláci pod poručnictvím Mehmeda I. byl Vlad III vycvičen jako jeden z Janičářů, což byl v Osmanské říši jedinečný, elitní bojový sbor. Každých pět let Turci znovu přispěchali rekrutovat. Pročesávali oblast, hledajíc nejsilnější syny sultánových křesťanských poddaných - včetně Vlada. Chlapci byli odebráni rodičům a umístěni do tureckých rodin, kde se učili zvykům, jazyku a náboženství Turecké říše. Poté byli trénováni jako Janičáři. Z tohoto důvodu představovala Vladova bojová technika jakousi spojnici mezi dvěma způsoby boje: tureckým a rumunským.
V rozhovoru o strategii Evans uvádí: “To bylo to, co z Vlada dělalo brilantního vůdce a protivníka. Když zastavil tureckou invazi do své země, použil k tomu turecký bojový styl, protože byl Turky vychován. Svým způsobem ho neměli trénovat tak dobře, protože se vrátil domů se znalostí jejich strategií.”

Komplikovanější sekvence připadly koordinátorovi kaskadérů Busteru Reevesovi, který si osvojil tyto dva rozdílné styly proto, aby mohl vytvořit bojovou choreografii pro film. Reeves k tomu uvádí: Nejdříve jsem studoval transylvánské bojové umění, což je hlavně boj se širokým mečem a jízda na koni. A potom přišli na řadu Turci, jejichž způsob boje je výrazně ovlivněn asijskými bojovými styly, jež se pohybují v kruzích. Pro Vlada jsme vytvořili jakousi fúzi těchto dvou způsobů boje: sílu a mrštnost boje s mečem vyznačující se plynulostí a estetickou dynamiku pohybu turecké šavle.
Tempo filmu se zrychluje společně s Vladovou postupující proměnou. A tak jak tempo filmu narůstá, jeho podstata je stále temnější, akce jsou výraznější, až dosahují vrcholné polohy, kdy Vlad se svým potomstvem upírů zaútočí na Mehmedův tábor. Reeves vysvětluje: Když bojuje s Mehmedem, aby ochránil upírský potěr, začínáme čerpat z hlubší Vladovy temnoty. Vytvořili jsme vampýrský styl, který je brutálnější o napichování obětí na hřeb, ale také jsme ho vybavili daleko větší vypočítavostí.
Transformace Vlada a současně Evanse v zabijáckou mašinu nebyl jednoduchý úkol. Shore shrnuje: “Scéna Vlad proti tisícovce vojáků byla postavena na zuřivosti. Je to, neuhlazená zuřivost boje muže proti muži. Vidíme zde fyzickou sílu a rychlost související s jeho nově nabytými schopnostmi. " Scéna boje tisíce mužů zabrala tři měsíce intenzivních příprav, školení a tréninku s kamerou.
Evans byl nadšen možností pracovat s choreografem, chválí ho: "Buster Reeves je legenda. On má skutečný talent pro vytváření choreografie, která herce vede.”  Ukázalo se, že Luke byl dokonalý žák. Shore oceňuje, že i když Evans přesně věděl, jak se přizpůsobit požadavkům kameramana Johna Schwartzmana: "Luke má tuto zvláštní schopnost, pochopit choreografii a rychle se ji naučit. I když docházelo k neustálým změnám děje, Luke byl schopen se jim přizpůsobit.
Legie netopýrů:
Vizuální a speciální efekty
I když je většina Drákuly hraná a velká část filmu je normálně natočena kamerou, je zde několik klíčových momentů, které si vyžádaly špičkové vizuální efekty. Mezi takové scény patří například obléhání Drákulova hradu, kdy Vlad doslova rozpráší dělovou kouli a v myslích Turků vytvoří iluzi, díky níž se hrad přemění v obrovského draka, a samozřejmě také “netopýří ruku”. Shoreovu vizi oživili ve Framestoru, v čele s vedoucím vizuálních efektů Christianem Manzem.
“Netopýří ruka” ukazuje Vlada, jak ovládá vířící se masu savců, řídí je a nasměruje na Turecký tábor. Tam způsobí zmatek mezi posádkou a ohlásí příchod Vlada a jeho upírské líhně.
Tyto sekvence byly obrovským závazkem. Manz dodává: “Je těžké udělat to správně, protože tisíce netopýrů vznášejících se v oblacích mohly vypadat docela otřepaně.” Aby efekt působil reálně, Manz pozoroval formace špačků. “Když jich jsou tisíce, pohybují se velmi plavně.” říká.
S tímto vizuálním konceptem tým zkombinoval hereckou akci úderu ruky nasnímanou do počítače, čistě počítačové animace netopýrů a záběry z kamery zavěšené na lanovce pro dosažení subjektivního pohledu netopýrů drtících turecké vojsko. Manz vysvětluje: " netopýří ruka" rozmetá 100.000 lidí, je to pro nás docela dost práce. Ve skutečnosti jsme měli 130 lidí v lomu, které jsme počítačově namnožili do podoby armády. Použili jsme kameru zavěšenou na lanovce letící asi 160 stop dolů skrz lom směrem k Turkům. V postprodukci jsme pak do záběru umístili počítačově animované netopýry."
Vlad se při skoku z klášterní věže přemění do masy netopýrů a zaútočí na Mehmedův tábor i se svými upířími mláďaty. Manz vysvětluje: "Nechtěli jsme opakovat starou scénu, v níž se Christopher Lee přeměnil do jednoho netopýra. Snažili jsme se vymyslet něco neokoukaného. Nakonec jsme ho přeměnili v mnoho malých netopýrů, kteří ale dohromady působí jako jeden organismus. "
De Luca doplňuje VFX supervizora: "Schopnost změnit se v nějakou formu zvířete je filmová klasika. Samozřejmě, že to bylo provedeno již dříve, ale my to děláme docela originálním způsobem. Vlad ovládá roj netopýrů, který může měnit tvar a nalétnout na lidi ve tvaru věcí, které jim Vlad určí. To je originální varianta na tradiční téma. Snažili jsme se vysvětlit zvláštní síly a schopnosti, ukázat, odkud přicházejí a předvést jejich využití originálním způsobem."
Vdechnout nový život již zavedené postavě je to, co vedlo tvůrce k revizi Drákulových fyzických schopností.  Při vytváření nového Drákulova vzhledu, se tým nejdříve podíval na obrázky již známých upírů. Shore: "Fakt, že Vlad porušuje pravidla, když se vydává na Zlomený zub, nám dal příležitost rozšířit upíří mytologii o prvky, které tady předtím nebyly."

DABING
V českém znění: Bohdan Tůma - Luke Evans (Vlad / Drákula), Martina Kechnerová - Sarah Gadon (Mirena), Jan Vlasák - Charles Dance (mistr Vampýr), Václav Rašilov - Dominic Cooper (sultán Mehmed), Zdeněk Podhůrský - Zach McGowan (Shkelgim), Jakub Saic - Diarmaid Murtagh (Dumitru), Pavel Vondra - Noah Huntley (kapitán Petru), Antonín Navrátil - Paul Kaye (bratr Lucian), Jakub Nemčok - Art Parkinson (Ingeras), Zdeněk Maryška - Joseph Long (generál Omer), Daniel Krejčík, Ivo Novák, Zdeněk Mahdal, Lucie Svobodová
Překlad: Iveta Kristek Pavlovičová
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy a režie: Lucie Petra Svobodová
České znění ve studiu Pro-Time vyrobila Tvůrčí skupina Josefa Petráska v roce 2014

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 16.10.2014 CinemArt
Premiéra USA: 17.10.2014 Universal Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 18.2.2015 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 18.2.2015 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 13 231 504
Tržby celkem - $ 217 124 280
Návštěvnost v ČR 97 053
Náklady (Rozpočet) - $ 70 000 000
 
FILMY V SÉRII
Dracula gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/drakula-dracula/
Horor / Romantický, USA, 1992
Režie: Francis Ford Coppola, Hrají: Gary Oldman, Winona Ryder

Drákula: Neznámá legenda gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/a0-0104/
Fantasy / Drama, USA / Japonsko, 2014
Režie: Gary Shore, Hrají: Luke Evans, Dominic Cooper

FILMY V SÉRII /Patrick Lussier/
Dracula 2000 gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/dracula-2000-dracula-2000/
USA, Horor / Thriller, 2000
Režie: Patrick Lussier, Hrají: Jonny Lee Miller, Justine Waddell

Dracula II: Vzkříšení (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/dracula-2-vzkriseni-video-film-dracula-ii-ascension-2003-81-usa-horor-35/
USA, Horor, 2003
Režie: Patrick Lussier, Hrají: Brande Roderick, Jason London

Dracula III: Odkaz gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/01-original-dvd1/
USA, Horor, 2005
Režie: Patrick Lussier, Hrají: Jason Scott Lee, Jason London

SERIÁLY V SÉRII
Drákula (seriál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/02-original-dvd2/
USA, Drama / Horor, 2013
Režie: Andy Goddard, Steve Shill, Hrají: Jonathan Rhys Meyers, Ben Miles
 
Tvůrci a herci
Gary Shore (Režie), Michael De Luca (Produkce), Ramin Djawadi (Hudba), John Schwartzman (Kamera), Richard Pearson (Střih), John Hubbard (Casting), Ros Hubbard (Casting), Chris Keitel (Casting), François Audouy (Scénografie), Ngila Dickson (Kostýmy), Mervyn Moore (Zvuk), Joe Hopker (Masky), Ana Lozano (Masky), Matt Sazama (Scénář), Burk Sharpless (Scénář), Luke Evans (Herec), Dominic Cooper (Herec), Sarah Gadon (Herec), Art Parkinson (Herec), Charles Dance (Herec), Diarmaid Murtagh (Herec), Ronan Vibert (Herec), William Houston (Herec), Ferdinand Kingsley (Herec), Zach McGowan (Herec), Paul Kaye (Herec), Arkie Reece (Herec), Noah Huntley (Herec), Jakub Gierszał (Herec), Mish Boyko (Herec), Dilan Gwyn (Herec), Bobby Marno (Herec), Paul Monahan (Herec), Tyrone Kearns (Herec), Jeffrey O'Brien (Herec), Omar Youssef (Herec), Laurence Doherty (Herec), Richard Buick (Herec), Cillean Campbell (Herec), J.J. Murphy (Herec), Lasco Atkins (Herec), Joana Metrass (Herec), Joseph Long (Herec), Tom Benedict Knight (Herec)
 
2014/92/USA, Japonsko/Fantasy, Drama, Akční, Válečný, Horor
 
Zajímavost k filmu
- Tento film mal byť novým štartom štúdia Universal a jeho "Monsters Universe". Tieto snímky boli populárne najmä v 30. a 40. rokoch a patrí k nim napríklad Dracula (1931), Frankenstein (1931), The Invisible Man (1933), The Mummy (1932) a The Wolf Man (1941).
- Když se Vlad (Luke Evans) poprvé vydá do jeskyně, tak uvidí bičovce, bizarního pavoukovce. Když se tam vydá podruhé, tak lze spatřit sklípkana zlatopruhého (Grammostola pulchripes).
- Art Parkinson (Ingeras) a Charles Dance (starý upír) se již setkali při natáčení seriálu Hra o trůny.
- Scény v traileru se neshodují s odpovídajícími scénami ve filmu. Například vchod do jeskyně na Broken Tooth Mountain a jeskyně samotná je odlišná, jiný je dále způsob předání krve Vladovi (Luke Evans).
- "Všichni jsme si mysleli, že Luke Evans byl magnetický ve filmu Rychle a zběsile 6 (2013) a to bylo to, co ho studiu jasně ohlásilo jako stoupající hvězdu," vysvětluje producent De Luca. "Nová tvář byla správná volba. Luke může být Vladem pro diváky bez předem vytvořených představ podle toho, koho hrál předtím."
- Režisér Shore se k filmu vyjádřil následovně: "Je to příběh přeměny, dospívání, je to hloubkový průzkum myšlenky dějinného odkazu. Upírská mytologie je o dědictví, o předání něčeho dál, dalším osobám, ať už jsou to DNA, vzpomínky nebo odpovědnost. Cítil jsem, že myšlenka propojení mezi otcem a synem by mohla lidi oslovit a vzbudit jejich reakce. Stalo se to nejinspirativnější částí příběhu." Shore pokračuje: "Museli jsme zohlednit jak Vladův niterný život, tak jeho emocionální vazby k synovi a manželce."
- Producent De Luca v rozhovoru přiznal: "Shore pojal celý příběh s velkou dávkou soucitu. Garyho vize toho, co by měl tento film zahrnovat, nás přesvědčila o tom, že je tou správnou osobou."
- Gary Shore se ke scénáři vyjádřil následovně: "Nebylo to to, co jsem očekával. To, co mne zaujalo ve scénáři, byl fakt, že zahrnoval příběh Napichovače a zároveň poskytoval spojnici mezi ním a původní knihou od Brama Stokera 'Drákula'. Nikdy předtím jsem takové spojení neviděl."
- Když na De Lucově stole "přistál" scénář týmu Matta Sazama a Burka Sharplesse, podnítilo to jeho představivost. Později v rozhovoru řekl: "Pomyslel jsem si, že je to geniální," oceňuje, "nevyřčený původní příběh a neznámá kapitola archetypálního charakteru, který všichni známe."
- Slovo "Dracul" sa z rumunčiny prekladá ako "drak" alebo "diabol". Meno Vladovho (Luke Evans) syna Ingeras (Art Parkinson) zas znamená "malý anjel".
- Producent Michael De Luca se ke snímku vyjádřil slovy: "Jako dítě jsem vždycky chtěl vědět, kdo proměnil Drákulu v upíra. Přemýšlel jsem: 'Byl první? Byly tam i další?' Bylo skvělé, hledat odpověď na otázky, které nebyly zmíněny ani v románu Brama Stokera."  
- Slovo "upír" se v moderním jazyce slovanských národů poprvé objevilo až v 10. století.
- Vladovo jméno zní Dracul. Koncovka "a" je přidána na znamení titulu. Jiné prameny zase vykládají jméno Dracula ve významu "syn draka" s tím, že Vlad III jméno získal díky svému otci Vladu II, který byl členem Dračího řádu císaře Zikmunda. Kniha "Dracula mezi mýtem a realitou" Stefana Andreesca naopak uvádí, že po smrti Vlada III. Draculea Tepese jej začal Valašský lid označovat jednoduše "Draculea". Koncovka "ea" se v rumunštině vyslovuje jako "a" a značí "mladší z rodu", nebo také "syn." Otec Vlada III. Draculea Tepese byl Vlad Dracul a jeho syn tedy Vlad Draculea. Jak se postupně rumunština vyvíjela, koncovka "ea" se přestala používat a zůstalo jen "a", tedy otec Vlad Dracul a syn Vlad Dracula.
- Jméno Tepes, v překladu "napichovač", získal Vlad ve skutečnosti až po smrti. Jedná se o odkaz na jeho oblibu narážet hlavy nepřátel na kůl, které nechal vystavit do kruhu, v jehož středu nechal vystrojit obrovskou hostinu pro svoji rodinu a nejlepší generály a vojáky.
- Ve filmu Dracula (Luke Evans) odvádí svůj lid před Turky do bezpečí hradu nad průsmykem Borgo. Je to narážka na román "Dracula" od spisovatele Brama Stokera, ve kterém je Draculův hrad umístěn právě na toto místo. Ve skutečnosti však v okolí průsmyku Borgo (anglicky Borgo Pass, rumunsky Prundu Borgoului) nikdy žádný hrad nestál. Jelikož však na toto místo díky románu "Dracula" jezdili turisté z celého světa a hledali Draculův hrad, nechala rumunská vláda hrad na tomto místě postavit. Jedná se o Hotel Castel Dracula, rumunsky Castelul Tihuta, který byl postaven přesně podle popisu Brama Stokera. Před hotelem tohoto světově známého hotelu-hradu stojí socha Brama Stokera. Hotel byl slavnostně otevřen v roce 1988, projekt schválil osobně rumunský prezident Nicolae Ceaucescu. Jedná se o jediný hotel v Evropě, který má recepci umístěnou v 1. patře. Návštěvníci z USA, Austrálie, Velké Británie a Německa zde každoročně slaví Halloween.
- Ve filmu je Draculova (Luke Evans) manželka (Sarah Gadon) svržena tureckým janičářem z věže hradu nad průsmykem Borgo. Tato scéna má historický základ, neboť když byl Draculův hrad Poienari obléhán vojsky sultána Mehmeda II., Draculova manželka - Moldavská princezna, jméno je neznámé - než by upadla do zajetí, spáchala sebevraždu skokem z hradních věží do údolí řeky Arges. Proto se také řece Arges pod hradem Poienari říká "Princeznina řeka".
- Ve filmu se hovoří o Vladu III. Draculea Tepesovi jako o vládci Transylvánského království. Ve skutečnosti byl však Vlad III. Draculea Tepes Valašským knížetem a Transylvánie (Sedmihradsko) byla sousední země.
- Když se ve filmu Dracula (Luke Evans) stane upírem, předává svého syna k vychování mnichovi. Tato scéna má historické základy, neboť Vlad III. Draculea Tepes měl ve skutečnosti 3 syny - Mihneu, Vlada a jméno třetího syna je neznámé. Ví se jen to, že žil s biskupem z Oradey a zemřel bez potomků kolem roku 1482.
- Jako první byl do role Vlada Tepese uvažován Johnny Depp, který absolvoval i kostýmní a maskérské zkoušky. Ze spolupráce nakonec z neznámých důvodů sešlo. Tehdy se o připravovaném filmu hovořilo jako Dracula: Year Zero.
- Postava Drákuly se objevuje ve více než 400 filmech.
 
Odkazy