Království / The Kingdom (2007/110/USA, Německo/Akční, Drama, Thriller) 75% -Blu-ray-
15.10.2018 17:58
JEDNOU VĚTOU
„Jak zastavíte nepřítele, který se nebojí zemřít?"
OBSAH
V Saúdské Arábii dojde k teroristickému útoku, při kterém zemřou desítky zaměstnanců ropné společnosti. FBI vyšle do akce svůj nejlepší tým, vedený energickým agentem Ronaldem Fleurym. Na vyšetření celé události mají pouze pět dní. Saúdskoarabská realita jim všem ale uštědří tvrdou životní lekci a představu o snadné misi rozbije napadrť. Navzdory tomu, že nechápou kulturu, v níž jsou nuceni dočasně žít, a přes všudypřítomnou nenávist a neochotu úřadů spolupracovat se jim nakonec podaří zdánlivě nepolapitelným teroristům dostat na stopu. Otázkou zůstává, zda nebude tato teroristická buňka pro čtveřici agentů a pár jejich místních kolegů příliš velkým soustem.(TV Nova)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Jako typický civil znalý ozbrojeného střetu leda z filmu a počítačových her si nedovedu udělat představu, jaká asi tak je reálná úspěšnost střelby na pohyblivý cíl v městské zástavbě, ani jak moc to s vámi švihne, když vám pět metrů za zadkem vybuchne auto po zásahu z RPG (šťastné sedmičky, jak jinak), ale místy se mi ty poměry zdály dost odlišné podle toho, kdo zrovna stál na které straně zbraně. Ale co, musulmanské milice přece musí mít horší mušku než elitní agenti FBI a hrdinní saudští policejní důstojníci;) Hlavně že akce frčí a je dostatečně efektní (což je). Škoda jen té laciné ideologické agitky a pokusů o nějaké to ilustrování špinavého politického pozadí toho všeho, protože to zkrátka není Bergova parketa, ať na ni má jak chce dobrý herecký materiál. Ale abych tuhle část jen nehaněl, scéna ukazující, co který z hrdinů dělá mimo službu (překvapivě vede naprosto normální život se svými vlastními starostmi a radostmi), byla velice dobře natočená i zasazená, stejně jako závěrečné oboustranné "kill them all". Těžko říct, co konkrétně byla ještě práce Michaela Manna coby scénáristy, a co už je Bergův rukopis, nicméně faktem je, že výsledek jejich společného úsilí je tak dobrý, že se mi příčí označit ho za zábavný. Takže řeknu, že přes určité výhrady k ideologické stránce věci a lacinému citovému vydírání nemám problém dát si tuhle "guns blazing" projížďku Saúdským Královstvím někdy znovu, a to by stačilo na sedmdesátku. Jenže za žaludek svírajícím způsobem o život se rvoucího Jasona Batemana a ultradrsnou Jenn Garner a její špinavou bitku s teroristickou gorilou nemůžu něco nepřihodit. Takže výsledkem je 80%. A PS: IMHO se už situace po těch desetiletích eskalace vyhrotila natolik, že na nějakou vzájemnou úctu a porozumění je pozdě - proteklo už příliš mnoho krve a příliš mnoho manželek a matek pochovalo svoje muže a syny, kteří měli syny a bratry, a mají ty "nejlepší" důvody k nenávisti. A jak chcete vyjednávat a vést k porozumění někoho, pro koho nevyvratitelně představujete absolutní zlo, a pro koho je vaše smrt - spolu s ideálně co největším počtem vašich souvěrců, lhostejno jestli vojáků, policistů nebo klučinů tahajících za sebou kačera a běhajících s odřeným kolenem za mámou - jízdenkou k věčné blaženosti? Nemluvě o tom, co se asi stane s tou umírněnou skupinou nebo snad dokonce většinou, která tento fundamentalistický názor nesdílí... spanilé jízdy Talibanských frajerů o tom myslím vypovídají dostatečně. A jestli to pro někoho znamená, že jsem všivý komerční západní fašista, so be it. Svět prostě neobývají jenom sluníčkoví lidičkové plní tolerance a touhy po smíření. (Gemini) 4*
Měl jsem takový pocit, že jsem sledoval film, který natočil někdo, kdo má hodně podobný režisérský um jako Tony Scott. Jenže tenhle film byl přeci něco jiného. První půle je jasně politická, ale řeší se tu otázka aktuální a záludná, z druhé půle už slova nestačí a tak na řadu přichází tvrdí chlapi a jejich zbraně. Akce je parádní, nádherně se to popisuje jenže ta první část je stejnak trochu nudnější a to nemám rád. Rozhodně je k věci, ale stejnak je toho trochu moc. Byl jsem namlsán z traileru a co jsem chtěl jsem dostal. Možná by neškodilo trochu víc akce, ale mám ten dojem, že autoři chtěli předat poselství do budoucna celému světu. Sledovat Araby takové a makové, věřící v jedno náboženství a přitom dokazující nemožné rozhodně stojí za to a i tak se divák podívá někam, kam se jen tak často nepodívá, do centra dění teroristických skupin. Toto téma totiž aktuální nepřestane nejspíš být už nikdy. --- Jak to dnes jde, seržante? - Slunce svítí, vítr fouká. Jak asi může být. (Malarkey) 4*
Peter Berg je milovaný některými recenzenty, ale není to zrovna pan režisér, kterého by milovaly davy. Jeho styl je zajímavý a snad i poutavý, ale pouze efektivní. Království to dokazuje z jeho filmů nejvíc. Film, o speciální jednotce, která vyšetřuje bombový výbuch je více o politice než o akci a střelbě. Což je vlastně škoda, protože politické téma není tolik zajímavé a hlavně není scénářem nijak extra rozvedené. Poslední půl hodina se to snaží dohnat, ale ani kdyby Jennifer Garner střílela z dvou samopalů naráz nestačilo by to. Jamie Foxx je tvrdý voják, stejně jako skvěle obsazený Chris Cooper. Celkově je obsazení naprosto skvělé a právě proto mrzí výsledek, kterým je politické drama s trochou střelby. Škoda, protože mohlo jít o opravdu nezapomenutelný snímek, který skončil na půl cesty mezi Syridianou a pořádnou akční peckou. (Djkoma) 3*
VELKÁ RECENZE
Vedle Kevina Smithe na MovieZone nejčastěji skloňujeme jméno režiséra Petera Berga. Tahle bývalá hvězda Nemocnice Chicago Hope sice režijně debutovala trochu rozpačitou černou komedií Šest pohřbů a jedna svatba, od té doby se toho však hodně změnilo. V akční vypalovačce Vítejte v džungli Berg dokázal, že se narodil s citem pro natáčení originálních a strhujících akčních scén a ve fotbalovém dramatu Světla páteční noci předvedl, že se bez problémů dokáže přizpůsobit i serioznější látce, aniž by se musel omezovat ve svém vizuálním stylu. Království mělo být pro Berga dalším krokem, který by ho přiblížil režisérské elitě a s produkčním dohledem Michaela Manna a působivými trailery to vypadalo, že se to podaří.
Pokud se po trailerové masáži těšíte do kina a nemůžete se dočkat Jamieho Foxxe střílejícího po arabských teroristech, raději ještě počkejte. I když to možná z trailerů nevypadalo, Království rozhodně není akční film. Krom úvodního výbuchu není v jeho prvních třech čtvrtinách prakticky nic, co by vám rozpumpovalo adrenalin klasickým způsobem. V Království se většinu času chodí, mluví, sbírají se důkazy a řeší kulturní problémy. A vůbec to nevadí. Berg měl k dispozici velmi zajímavý scénář, ve kterém je problematika kulturních rozdílů mezi Arabským poloostrovem a západním světem stejně důležitá jako pátrání po vrahovi stovky civilistů. Arabové tu nejsou takoví, jak je známe z většiny podobných filmů. Sice se jednou za čas modlí směrem k Mekce, nosí na hlavě turbany a jejich angličtina není úplně z nejlepších, ale ve scénáři Matthew Michaela Carnahana rozhodně není každý Arab terorista a nepřítel západu. Skoro všichni – od nejméně důležitých policistů až po místního vládce – se pokouší najít a zlikvidovat atentátníky a i když spolupráce s americkou FBI nefunguje úplně ideálně, rozhodně tu policie Saudské Arábie nevypadá jako banda potenciálních teroristů a blbců, kteří jen překážejí v pátrání Američanům. Postupné budování profesionálního přátelství mezi hlavním hrdinou a arabským důstojníkem tady nepůsobí vůbec směšně a divák bez problémů uvěří tomu, že mezi dvěma zcela odlišnými muži se během několika málo dní vytvoří velmi silný respekt a profesionální přátelství. Scénář je zkrátka zajímavější a chytřejší, než by člověk čekal.
A Berg ho na plátno přenesl bezchybně. Pokud jste viděli alespoň jeden z jeho dvou posledních filmů, tak určitě víte, co čekat. Vymazlené vizuální hrátky, videoklipový střih, který však nikdy není chaotický a emocionálně silné scény podbarvené kytarovou melodií. Tentokrát šel však Berg ještě o něco dál. V první třetině filmu, kdy hlavní hrdinové přijedou do Saudské Arábie, totiž Království vypadá tak trochu jako chaos. Kamera se klepe až příliš a člověk se v tom zmatku občas trochu ztrácí. Není to však chyba, ale záměr. Divák cítí úplně stejně jako hrdinové. Neví, co může a není si úplně jistý, co se děje. Až když agent Fleury a jeho lidé dostanou povolení pátrat, Berg přibrzdí a vše je najednou trošku jednodušší a jasnější. Stejně jako práce agentů FBI. Při sledování Království má člověk vůbec celou dobu pocit, jako kdyby hlavním hrdinům stál přímo za zády. Je to působivé, strhující a skvěle to vtahuje do děje. Berg se navíc vyvaroval ubulených scén a nepokouší se tahat z diváků emoce za každou cenu, což je velmi příjemné.
A pak je tu jedna taková malá třešnička. Závěrečná akční scéna, ve které si Berg zajistil, že v adorování jeho osoby budeme pokračovat minimálně do jeho dalšího filmu. Pokud vás do té doby psychologicky-detektivní atmosféra trošku ukolébala, připravte se na pořádný budíček. Téměř dvacetiminutová řež vypadá jako to nejlepší ze Scottova Black Hawk Down. Hrdinové se při přestřelce na ulici skrývají za auta a všude kolem nich dopadají kulky, sklo se tříští, zdi se rozsypávají a adrenalin stoupá. Válečná vřava je dokonale strhující a intenzivní, že by člověk nejradši zalezl v kině pod sedačku. Zkrátka stoprocentní drsná akce, ve které se neberou zajatci a nepřátelé se střílejí zezadu. Pokud půjdete na Království jen kvůli téhle přestřelce, budete spokojeni. Jestliže vás ale spíš zajímá příběh a nějaká akce je vám ukradená, bát se nemusíte. To, co se děje před tím, by totiž fungovalo i bez explozivního závěru. Kdyby tam ale nebyl, byli bychom ochuzeni o jednu z nejpůsobivějších akčních scén posledních let.
V neposlední řadě si velkou pochvalu zaslouží i herci. Jamie Foxx je drsňák, kterému byste bez přemýšlení svěřili svoje děti na výletě v Iráku. Jeho agent Fleury však není nemyslící zabijácká mašina, právě naopak. Je to inteligentně uvažující člověk, který však ví, že občas je potřeba trochu přitvrdit, aby se věci daly do pohybu. Druhou největší hereckou hvězdou filmu však překvapivě není nikdo z představitelů zbývajících agentů, ale Ashraf Bahrom, jenž si zahrál jednoho z arabských policejních důstojníků. Právě ten má vedle Foxxe největší prostor a povedlo se mu zastínit i stylového Chrise Coopera nebo sympaticky zábavného Jasona Batemana.
Království se zkrátka povedlo. Atmosférická sonda do světa, ve kterém všechno funguje trochu jinak, člověka velmi rychle strhne. Vizuální nářez tu jde však ruku v ruce se zajímavým scénářem a dobře napsanými a zahranými postavami. Království je navíc tím typem filmu, který má ten správný „chuťový ocas“ a nejspíš vám jedno shlédnutí stačit nebude. Já osobně už se nemůžu dočkat, až do kina vyrazím podruhé. A možná i potřetí.
O FILMU
Základní myšlenka filmu Království napadla Petera Berga před deseti lety, kdy v televizi sledoval zprávy o neblaze proslulém teroristickém útoku na obytný komplex Khobar Towers v saúdskoarabském Khobaru. Hizbaláh tehdy na místě vyhodil do vzduchu palivovou cisternu. Útok nepřežilo 19 Američanů a jeden Saúd, zraněno bylo 372 lidí různých národností. Dodnes se jedná o jeden z nejbrutálnějších protiamerických útoků v tomto regionu.
„Vedlo to až k tomu, že se FBI poprvé pokusila navázat spolupráci se saúdskoarabskými policejními složkami, což se ukázalo být hodně náročné a komplikované. Připadalo mi to jako fascinující námět filmu - sledovat, jak se americká a arabská kultura, které se obě staly obětí náboženského násilí a sdílejí zájem bojovat s extremismem, snaží překonat rozdíly, podezření a politickou kontroverzi, aby našly cestu ke spolupráci,“ vzpomíná Berg.
V průběhu následujících let Berg rozšířil svou nadějnou hereckou kariéru také o úspěšné aktivity za kamerou. Zlom v rozvíjení konceptu filmu o atentátu v Saúdské Arábii pak přišel s teroristickými útoky z 11. září 2001.
„Po 11. září zavládly ve Státech hodně protisaúdské nálady, protože spousta těch únosců pocházela právě tam odtud. A ostatně i samotný Usáma. Ale na mých vztazích se Saúdy, které jsem znal, se to nijak neprojevilo.“ Berg cítil, že nastal nejvhodnější čas k tomu, aby natočil film, který „pojednává o společném boji Arabů a Američanů proti násilnému extremismu.“
V červnu 2003 Berg oslovil Michaela Manna, zda by nechtěl tento projekt skrze svou společnost Forward Pass produkovat. Mann v té době pracoval na filmu Letec Martina Scorseseho a myšlenka práce se silnými režiséry s jasnými vizemi se mu zamlouvala. Napsání scénáře chtěl Berg svěřit neznámému 30letému Matthewovi Michaelu Carnahanovi, který měl na kontě strhující drama Soldier Field, pojednávající o chicagském policejním důstojníkovi, jenž svádí boje s mafií a ruskými gangy.
Bergovi se zalíbil způsob, jakým Carnahan zpracoval akci, a věděl, že je pro napsání scénáře ke Království ideální. „Vyzná se v politice a zároveň dokáže napsat skvělou akci,“ říká režisér. „Nechtěli jsme točit film, který by byl jenom nějakým silným politickým svědectvím. Chtěli jsme zábavný a robustní příběh se silnou akcí, který by pravdivě zachytil to politické klima.“
Mann s Bergem vzali námět do studia Universal Pictures, kde se jej ujal producent Scott Stuber. Tomu se velice zalíbil, ale během jeho vývoje se rozhodl z Universalu odejít a založit se svou kolegyní (a vedoucí výroby u Království) produkční společnost Stuber/Parent. Na Bergovo přání však u projektu zůstal jako producent.
Poté Mann představil celý tým Richardu Kleinovi, který má v poradenské společnosti Kissinger McLarty Associates na starosti Střední východ a Arabský záliv, a Elaine Shannon z časopisu Time. Sám Carnahan pak dostal možnost setkat se během exkurzí do Washingtonu s předními experty FBI na výbušniny a členy elitních týmů, které se specializují na zachraňování rukojmích, aby si poslechl z první ruky jejich zážitky z práce na Středním východě. Mluvil s agenty, kteří viděli na vlastní oči následky útoku v Khobaru, pracovali v Jemenu po útoku na loď U.S.S. Cole nebo působili ve východní Africe v době, kdy proběhly bombové atentáty na Americké ambasády.
Do scénáře se pak snažil zapracoval všechna tato svědectví co nejvěrohodnějším způsobem. Nejvíce jej zajímaly příběhy členů záchranných jednotek, které doprovázely FBI a ochraňovaly vyšetřovatele, a jejich svědectví o rozdílných standardech spravedlnosti a vyšetřování zločinů v různých zemích.
Před začátkem práce na filmu se režisér Berg vypravil do Saúdské Arábie, aby se co nejlépe seznámil s tamějšími poměry. Součástí jeho výpravy byly i rozhovory se saúdskými ženami a muži z různých sociálních vrstev. Jak sám zdůrazňuje, jeho záměrem nebylo „natočit jingoistický, ryze americký biják o skupině Američanů, kteří přijedou do arabské země a jsou tam automaticky největší esa široko daleko. Ve filmu jsme politicky neutrální. Pokud už po něčem jdeme, je to násilný extremismus. Tenhle film je o tom, jak jsou Američané a Arabové schopni spolupracovat velmi slušným a lidským způsobem.“
Když byl scénář dokončen a projekt dostal zelenou, mohli producenti začít sestavovat elitní tým čtyřech amerických a dvou arabských herců, kteří by byli schopni podstoupit tvrdý trénink v nesnesitelném horku.
Filmaři věděli, že při hledání akční hvězdy, která by mohla ztvárnit vůdce elitní zásahové jednotky FBI, musí začít oscarovým Jamiem Foxxem. Herce oslovila bolest, kterou Fleury cítí po smrti jeho dobrého kamaráda, jemuž se stal osudným bombový atentát… a také jeho touha po pomstě.
„Fleury se musí vyrovnat s tím, že jeho náhled na válku s terorem se v okamžiku, kdy přijde o člověka, kterého s celou svou rodinou miloval a obdivoval, naprosto změní. Smrt se ocitla až na jeho prahu a on se musí rozhodnout, jak se s ní vypořádá,“ říká Foxx.
Chrise Coopera, jenž ztvárnil nejzkušenějšího člena jednotky a stejně jako Foxx v minulosti získal Oscara, příběh také zaujal. Vnímal jej zároveň jako politický akční thriller i „srdečný, vážný film, který pravdivě pojednává o našich vztazích se Saúdskou Arábií. Když narazím na projekt, který je natolik informativní a bezprostřední jako tenhle, rád mu věnuji čas a energii.“ Postavu Granta Sykese, kterou Cooper ztvárnil, pojali Berg s Carnahanem jako experta na výbušniny, který je posedlý bombami a zpětným zjišťováním okolností výbuchu.
Pro představitelku jediné ženské členky týmu si Berg vybral svou kamarádku Jennifer Garner, držitelku Zlatého glóbu, která byla čtyřikrát po sobě nominována na Emmy za roli v seriálu ABC Alias (v jehož první sezóně se několikrát objevil i Berg).
„Při výbuchu v Saúdské Arábii zemře jeden z jejích nejlepších přátel z Quantico, Fran Manners. A když je jí a jejím kolegům řečeno, že nesmí jet jeho smrt vyšetřovat a odhalit, kdo za tím stojí, přivádí ji to k nepříčetnosti,“ říká herečka o své postavě speciální agentky Janet Mayes.
Čtveřici amerických vyšetřovatelů dotváří Jason Bateman v roli speciálního agenta Adama Leavitta. „Tu politickou linii si může každý vyložit tak, jak chce. Z mého pohledu vyjadřuje zoufalost toho, když se někdo rozhodne mstít stylem oko za oko. Film je plný riskantních situací a politických intrik, které jsou zpracované velmi zábavným, akčním, ale i hrůzu nahánějícím způsobem.“
Dalším klíčovým prvkem Carnahanova příběhu jsou dva saúdští policisté, kteří mají být návštěvě z FBI nápomocni: seržant Haytham, policejní důstojník, který byl během bombového útoku ve službě a viděl celé neštěstí na vlastní oči, a plukovník Al Ghazi, jenž má na Američany během jejich vyšetřování dohlížet. „Tyhle dvě saúdskoarabské postavy patří k nejdůležitějším prvkům filmu, protože publiku umožňují pochopit, jak se chovají a jak jednají ve své vlastní kultuře. Umožňují nám do toho světa proniknout,“ říká producent Stuber.
Do těchto rolí si Berg, Mann a Stuber vybrali dva herce ze středního východu, kteří ztvárnili titulní úlohy v na Oscara nominovaném thrilleru Ráj hned teď: Aliho Sulimana a Ashrafa Barhoma.
Berg věděl, že vývoj postavy plukovníka Al Ghaziho (Barhom) patří ke klíčovým prvkům Carnahanova scénáře. Al Ghazi a agent Fleury během vyšetřování nečekaně zjistí, že jsou si v lecčems podobní - oba jsou otcové malých dětí, kteří chtějí pouze ochraňovat své rodiny a udržovat mír ve své zemi. Režisér cítil, že jejich sílící vzájemný respekt představuje něco, co v současných médiích není příliš vidět: skutečnost, že obyčejní lidé z každé kultury se snaží jednoduše zajistit spravedlnost a pořádek ve svých komunitách.“
Na filmu se podílel také Saúd Ahmed Al-Ibrahim, který je expertem na tamější kulturu a s herci pracoval na pilování dialogů a specifik různých nářečí. V rámci svých úkolů musel naučit Barhoma a Sulimana saúdský dialekt, který se liší od jejich vlastního. Produkce si dala za cíl zaplnit všechny relevantní scény rodilými Araby a lidmi ze Středního východu. Na místech natáčení filmaři sehnali více než 3 000 Američanů s perským, tureckým či saúdským původem, kteří se ve filmu objevují ve vedlejších rolích policistů, vojáků, obyvatel města či povstalců. Všichni na sobě mají skutečné oděvy, které byly dovezeny z arabských regionů v Saúdské Arábii, Dubaji a Abú Dhabí.
Režisér Berg považoval za vhodné, aby herci podstoupili nejen teoretickou, ale i praktickou přípravu na své role. Pro Foxxe, Coopera, Garner, Batemana, Barhoma a Sulimana proto nechal připravit výcvikový kurz v kalifornském Simi Valley, který natáčení v Arizoně předcházel.
„V poslední třetině filmu se ocitnou ve velmi divoké situaci,“ říká režisér. „Ve skutečnosti je to tak, že jen velmi malá část agentů FBI byla někdy nucena použít zbraň v nepřátelském prostředí. Jsou nicméně povinni několikrát do roka trénovat práci s ručními a automatickými zbraněmi na střelnici.“
Součástí tréninků byly také simulace bojů uvnitř budov, při nichž se herci utkali s profesionálními střelci. Místo slepých nábojů používali kuličky naplněné barvou. „Když vás zasáhnou, štípne to a vy začnete zuřit,“ říká Cooper. „Měli jsme vycpávky, helmy a obličejové štíty, ale když může být nepřítel kdekoliv, pořádně vám to vyžene adrenalin. Poprvé nás úplně smetli, ale s každým dalším pokusem jsme byli lepší a lepší - učili jsme se pracovat jako tým.“
Mann, Stuber a Berg považovali za velmi důležité také to, aby herci chápali základy demolice, soudních prohlídek, braní otisků prstů, sbírání důkazů a vyslýchání svědků. FBI byla velmi ochotná a pomohla hercům s učením všech věcí, které ve filmu dělají.
„Trávili jsme čas s agenty FBI, kteří se učili prohledávat trosky, určovat rozdíl mezi silnými a slabými výbušninami, zjišťovat použitý detonátor a analyzovat, o jakou chemickou látku mohlo jít. Jeden den jsme věnovali také braní otisků - jak je dostat z bahna v kaluži nebo z prstů mrtvého člověka.“
Natáčení Království začalo v arizonském Phoenixu, odkud se časem přesunulo do měst Mesa a Gilbert (kde byly na Arizonské státní univerzitě postaveny hlavní scény) a ještě později do Washingtonu, kde filmaři natáčeli v budově ministerstva obrany a u památníku, který připomíná oběti 2. světové války.
„Museli jsme v Americe najít nějakou pouštní oblast, která by mohla zastoupit Saúdskou Arábii,“ říká producent Stuber. „Jediná možnost je jihozápad, buď Arizona nebo kalifornská poušť. Prostředí okolo Phoenixu nám poskytlo přesně ty výhledy a hloubku, jakou jsme potřebovali k věrohodnému napodobení Saúdské Arábie v USA - mělo podobný vzhled i strukturu.“
Jistou komplikací však bylo tamější horké podnebí, které filmaře během desetitýdenního pobytu v Arizoně nutilo začínat s natáčením už ve 4 ráno. „To horko bylo drsné,“ přiznává Stuber. „Byli jsme venku na scéně, postavené uprostřed pouště, a teploty dosahovaly až 45°C. Horko bylo náš univerzální společný nepřítel.“
„Arabské budovy v tomto filmu byly navrženy podle různých míst ve městě Abú Dhabí ve Spojených arabských emirátech. V rámci příprav jsem tam jel a fotografoval spoustu domů a budov,“ popisuje hlavní výtvarník Tom Duffield svůj zdroj inspirace při návrhu filmového Rijádu.
Filmaři potřebovali také starou vojenskou instalaci, kterou by mohli upravit do podoby amerického obytného komplexu pro zaměstnance v Rijádu, kde dojde na začátku příběhu k bombovému útoku. K tomuto účelu jim nakonec posloužila již nepoužívaná letecká základna v Mese. Areál, který je nyní součástí Arizonské státní univerzity, měl přesně takovou podobu, jakou si pro filmový obytný komplex představovali.
Výtvarníci nechali v areálu vyrovnat starou polní cestu a postavit průčelí tří čtyřpatrových kondominií a baseballové hřiště. Toto prostředí mělo posloužit jak pro úvodní sekvenci, tak pro scény po výbuchu.
Po natočení obří exploze strávil Duffieldův tým 10 dní úpravou scény, kterou musel zaplnit kusy roztrhaných aut. Ty dodal koordinátor speciálních efektů Burt Dalton, jehož lidé kvůli „výrobě rekvizit“ vyhodili v poušti do vzduchu 40 vozů.
Postavit scénu, která překypuje detaily, trvalo řemeslníkům přes tři měsíce. Většinu dní navíc museli trávit ve spalujícím žáru, který jim znemožňoval pracoval déle než do dvou hodin odpoledne.
V jiné části univerzity mezitím výtvarníci stavěli síť ulic (která věrohodně kopíruje městskou část Suweidi v Rijádu), v níž se na konci filmu strhne divoká přestřelka mezi agenty FBI, doprovázenými saúdskou policií, a příslušníky teroristické buňky. Jako interiér budovy, do níž je unesen jeden z agentů, posloužilo skladiště v průmyslovém parku nedaleko města Chandler.
Několik záběrů však filmaři museli natočit přímo na Středním východě. Pro znázornění tohoto prostředí si vybrali hlavní město Spojených arabských emirátů Abú Dhabí, které však nikdy předtím nenavštívila žádná velká západní filmová produkce.
Poradce Richard Klein filmařům zajistil schůzky s hlavními představiteli tamější vlády a armády, kteří možnost představit produkci svou vzkvétající ekonomiku a vysokou míru tolerance přivítali. Tým, který pro film vyhledával vhodné lokace, brzy našel vhodné místo pro realizaci důležité pasáže Carnahanova scénáře, v níž jdou agenti FBI navštívit prince Ahmeda bin Khaleda do jeho paláce v Rijádu - stal se jím luxusní hotel Emirates Palace. Několik záběrů pořídili také v dělnické čtvrti Mussafah, která se hodně podobala jejich vyobrazení Rijádu v jiných scénách.
Kvůli natáčení dálniční přestřelky, kterou začíná intenzivní akční vyvrcholení příběhu, museli filmaři uzavřít část jedné z dálnic poblíž Phoenixu. Jejich potřebám nejlépe vyhovoval tříkilometrový úsek cesty, která vede z mezinárodního letiště Sky Harbor do města Mesa.
Na této sekvenci Berg spolupracoval se zkušeným pomocným režisérem Philem Neilsonem a efektovým kouzelníkem Burtem Daltonem, kteří připravil explozivní mix bouraček, výbuchů a přestřelek, vrcholící únosem jednoho z agentů FBI. Sekvence vznikla během devíti velmi horkých dní, rozložených na tři srpnové víkendy.
Berg začíná celou honičku okamžikem, v němž se sebevražedný atentátník přiblíží v autě ke konvoji FBI a s cílem zabít všechny čtyři agenty odpálí bombu. Na choreografii sekvence, která vyžadovala účast zkušených šoférů pro řízení džípů v koloně a atentátníkova Mercedesu, pracoval Neilson s koordinátorem kaskadérských kousků Keithem Woulardem a o silnou explozi, jež vznikla s pomocí dálkově řízených vozidel, se postaral Dalton se svým týmem. „Měli jsme kolonu čtyřech aut, které honilo páté, a to mělo následně vybuchnout v rychlosti tak 130, 140 nebo 160 km/h,“ vzpomíná Dalton.
Po mnoha rozhovorech a setkáních s lidmi, kteří na place zajišťovali bezpečnost, Berg s kameramanem Mauro Fiorem usoudil, že exploze by měla působit přesně tak rychle a prudce jako ve skutečnosti. Šlo mu o ostrý výbuch, který by byl stejně realistický jako třeba záběry z večerních zpráv.
„Použili jsme kanón na výbušniny, který byl připevněn na bytelný telefonní sloup, dále hydraulický mechanismus a spoustu kabelů. Vyžadovalo to dokonalou spolupráci výtvarníků, svářečů, mechaniků, pyrotechniků a v neposlední řadě také inženýrů, na jejichž matematických a fyzikálních výpočtech to celé stálo,“ říká Dalton.
Postavy a obsazení
• Jamie Foxx - Ronald Fleury
• Chris Cooper - Grant Sykes
• Jennifer Garner - Janet Mayesová
• Jason Bateman - Adam Leavitt
• Ashraf Barhom - plukovník Faris Al Ghazi
• Ali Suliman - seržant Haytham
DABING
V českém znění: Martin Sobotka - Jamie Foxx (Ronald Fleury), Bohdan Tůma - Ashraf Barhom (Faris Al Ghazi), Zbyšek Pantůček - Chris Cooper (Grant Sykes), Jitka Moučková - Jennifer Garner (Janet Mayesová), Pavel Vondra - Ali Suliman (Haytham), Ladislav Cigánek - Jeremy Piven (Damon Schmidt), Michal Jagelka - Jason Bateman (Adam Leavitt), Jiří Hromada - Richard Jenkins (Robert Grace, titulky), Dagmar Čárová - Frances Fisher (Elaine Flowersová), Vladimír Čech - Danny Huston (Gideon Young), Zuzana Skalická - Anna Deavere Smith (Maricella Canavesioová), Marek Libert - Kelly AuCoin (Ellis Leach), Klára Jandová - Ashley Scott (Janine Riponová), Jan Rimbala - Tj Burnett (Kevin Fleury), Jiří Balcárek - Tom Bresnahan (Rex Burr), Antonín Navrátil - Peter Berg (agent FBI), Zdeněk Mahdal - Kyle Chandler (Francis Manner), Bedřich Šetena, Zbyšek Horák, Luděk Čtvrtlík, Kristýna Valová, Radana Herrmannová, Petr Burian a další
Překlad: Vladimír Fuksa
Zvuk: Dušan Matuška, Richard Tomíček
Produkce: Simona Probstová
Dialogy a Režie: Antonín Navrátil
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska 2008
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 11.10.2007 Bontonfilm
Premiéra USA: 28.9.2007 Universal Pictures US
Premiéra Německo: 11.10.2007
Premiéra Velká Británie: 5.10.2007
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 2.4.2008 (DVD) Bontonfilm
Poprvé na DVD: 4.2.2008 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 14.02.2011 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 2 561 045
Tržby celkem - $ 87 000 000
Návštěvnost v ČR 22 559
Náklady (Rozpočet) - $ 70 000 000
BONUSY (Blu-ray)
• Vynechané scény
• Historie Království: Interaktivní časová osa
• Komentář režiséra Petera Berga
• Příprava scény na dálnici
• Tvorba Království
…a mnohem víc!
„Jak zastavíte nepřítele, který se nebojí zemřít?"
OBSAH
V Saúdské Arábii dojde k teroristickému útoku, při kterém zemřou desítky zaměstnanců ropné společnosti. FBI vyšle do akce svůj nejlepší tým, vedený energickým agentem Ronaldem Fleurym. Na vyšetření celé události mají pouze pět dní. Saúdskoarabská realita jim všem ale uštědří tvrdou životní lekci a představu o snadné misi rozbije napadrť. Navzdory tomu, že nechápou kulturu, v níž jsou nuceni dočasně žít, a přes všudypřítomnou nenávist a neochotu úřadů spolupracovat se jim nakonec podaří zdánlivě nepolapitelným teroristům dostat na stopu. Otázkou zůstává, zda nebude tato teroristická buňka pro čtveřici agentů a pár jejich místních kolegů příliš velkým soustem.(TV Nova)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Jako typický civil znalý ozbrojeného střetu leda z filmu a počítačových her si nedovedu udělat představu, jaká asi tak je reálná úspěšnost střelby na pohyblivý cíl v městské zástavbě, ani jak moc to s vámi švihne, když vám pět metrů za zadkem vybuchne auto po zásahu z RPG (šťastné sedmičky, jak jinak), ale místy se mi ty poměry zdály dost odlišné podle toho, kdo zrovna stál na které straně zbraně. Ale co, musulmanské milice přece musí mít horší mušku než elitní agenti FBI a hrdinní saudští policejní důstojníci;) Hlavně že akce frčí a je dostatečně efektní (což je). Škoda jen té laciné ideologické agitky a pokusů o nějaké to ilustrování špinavého politického pozadí toho všeho, protože to zkrátka není Bergova parketa, ať na ni má jak chce dobrý herecký materiál. Ale abych tuhle část jen nehaněl, scéna ukazující, co který z hrdinů dělá mimo službu (překvapivě vede naprosto normální život se svými vlastními starostmi a radostmi), byla velice dobře natočená i zasazená, stejně jako závěrečné oboustranné "kill them all". Těžko říct, co konkrétně byla ještě práce Michaela Manna coby scénáristy, a co už je Bergův rukopis, nicméně faktem je, že výsledek jejich společného úsilí je tak dobrý, že se mi příčí označit ho za zábavný. Takže řeknu, že přes určité výhrady k ideologické stránce věci a lacinému citovému vydírání nemám problém dát si tuhle "guns blazing" projížďku Saúdským Královstvím někdy znovu, a to by stačilo na sedmdesátku. Jenže za žaludek svírajícím způsobem o život se rvoucího Jasona Batemana a ultradrsnou Jenn Garner a její špinavou bitku s teroristickou gorilou nemůžu něco nepřihodit. Takže výsledkem je 80%. A PS: IMHO se už situace po těch desetiletích eskalace vyhrotila natolik, že na nějakou vzájemnou úctu a porozumění je pozdě - proteklo už příliš mnoho krve a příliš mnoho manželek a matek pochovalo svoje muže a syny, kteří měli syny a bratry, a mají ty "nejlepší" důvody k nenávisti. A jak chcete vyjednávat a vést k porozumění někoho, pro koho nevyvratitelně představujete absolutní zlo, a pro koho je vaše smrt - spolu s ideálně co největším počtem vašich souvěrců, lhostejno jestli vojáků, policistů nebo klučinů tahajících za sebou kačera a běhajících s odřeným kolenem za mámou - jízdenkou k věčné blaženosti? Nemluvě o tom, co se asi stane s tou umírněnou skupinou nebo snad dokonce většinou, která tento fundamentalistický názor nesdílí... spanilé jízdy Talibanských frajerů o tom myslím vypovídají dostatečně. A jestli to pro někoho znamená, že jsem všivý komerční západní fašista, so be it. Svět prostě neobývají jenom sluníčkoví lidičkové plní tolerance a touhy po smíření. (Gemini) 4*
Měl jsem takový pocit, že jsem sledoval film, který natočil někdo, kdo má hodně podobný režisérský um jako Tony Scott. Jenže tenhle film byl přeci něco jiného. První půle je jasně politická, ale řeší se tu otázka aktuální a záludná, z druhé půle už slova nestačí a tak na řadu přichází tvrdí chlapi a jejich zbraně. Akce je parádní, nádherně se to popisuje jenže ta první část je stejnak trochu nudnější a to nemám rád. Rozhodně je k věci, ale stejnak je toho trochu moc. Byl jsem namlsán z traileru a co jsem chtěl jsem dostal. Možná by neškodilo trochu víc akce, ale mám ten dojem, že autoři chtěli předat poselství do budoucna celému světu. Sledovat Araby takové a makové, věřící v jedno náboženství a přitom dokazující nemožné rozhodně stojí za to a i tak se divák podívá někam, kam se jen tak často nepodívá, do centra dění teroristických skupin. Toto téma totiž aktuální nepřestane nejspíš být už nikdy. --- Jak to dnes jde, seržante? - Slunce svítí, vítr fouká. Jak asi může být. (Malarkey) 4*
Peter Berg je milovaný některými recenzenty, ale není to zrovna pan režisér, kterého by milovaly davy. Jeho styl je zajímavý a snad i poutavý, ale pouze efektivní. Království to dokazuje z jeho filmů nejvíc. Film, o speciální jednotce, která vyšetřuje bombový výbuch je více o politice než o akci a střelbě. Což je vlastně škoda, protože politické téma není tolik zajímavé a hlavně není scénářem nijak extra rozvedené. Poslední půl hodina se to snaží dohnat, ale ani kdyby Jennifer Garner střílela z dvou samopalů naráz nestačilo by to. Jamie Foxx je tvrdý voják, stejně jako skvěle obsazený Chris Cooper. Celkově je obsazení naprosto skvělé a právě proto mrzí výsledek, kterým je politické drama s trochou střelby. Škoda, protože mohlo jít o opravdu nezapomenutelný snímek, který skončil na půl cesty mezi Syridianou a pořádnou akční peckou. (Djkoma) 3*
VELKÁ RECENZE
Vedle Kevina Smithe na MovieZone nejčastěji skloňujeme jméno režiséra Petera Berga. Tahle bývalá hvězda Nemocnice Chicago Hope sice režijně debutovala trochu rozpačitou černou komedií Šest pohřbů a jedna svatba, od té doby se toho však hodně změnilo. V akční vypalovačce Vítejte v džungli Berg dokázal, že se narodil s citem pro natáčení originálních a strhujících akčních scén a ve fotbalovém dramatu Světla páteční noci předvedl, že se bez problémů dokáže přizpůsobit i serioznější látce, aniž by se musel omezovat ve svém vizuálním stylu. Království mělo být pro Berga dalším krokem, který by ho přiblížil režisérské elitě a s produkčním dohledem Michaela Manna a působivými trailery to vypadalo, že se to podaří.
Pokud se po trailerové masáži těšíte do kina a nemůžete se dočkat Jamieho Foxxe střílejícího po arabských teroristech, raději ještě počkejte. I když to možná z trailerů nevypadalo, Království rozhodně není akční film. Krom úvodního výbuchu není v jeho prvních třech čtvrtinách prakticky nic, co by vám rozpumpovalo adrenalin klasickým způsobem. V Království se většinu času chodí, mluví, sbírají se důkazy a řeší kulturní problémy. A vůbec to nevadí. Berg měl k dispozici velmi zajímavý scénář, ve kterém je problematika kulturních rozdílů mezi Arabským poloostrovem a západním světem stejně důležitá jako pátrání po vrahovi stovky civilistů. Arabové tu nejsou takoví, jak je známe z většiny podobných filmů. Sice se jednou za čas modlí směrem k Mekce, nosí na hlavě turbany a jejich angličtina není úplně z nejlepších, ale ve scénáři Matthew Michaela Carnahana rozhodně není každý Arab terorista a nepřítel západu. Skoro všichni – od nejméně důležitých policistů až po místního vládce – se pokouší najít a zlikvidovat atentátníky a i když spolupráce s americkou FBI nefunguje úplně ideálně, rozhodně tu policie Saudské Arábie nevypadá jako banda potenciálních teroristů a blbců, kteří jen překážejí v pátrání Američanům. Postupné budování profesionálního přátelství mezi hlavním hrdinou a arabským důstojníkem tady nepůsobí vůbec směšně a divák bez problémů uvěří tomu, že mezi dvěma zcela odlišnými muži se během několika málo dní vytvoří velmi silný respekt a profesionální přátelství. Scénář je zkrátka zajímavější a chytřejší, než by člověk čekal.
A Berg ho na plátno přenesl bezchybně. Pokud jste viděli alespoň jeden z jeho dvou posledních filmů, tak určitě víte, co čekat. Vymazlené vizuální hrátky, videoklipový střih, který však nikdy není chaotický a emocionálně silné scény podbarvené kytarovou melodií. Tentokrát šel však Berg ještě o něco dál. V první třetině filmu, kdy hlavní hrdinové přijedou do Saudské Arábie, totiž Království vypadá tak trochu jako chaos. Kamera se klepe až příliš a člověk se v tom zmatku občas trochu ztrácí. Není to však chyba, ale záměr. Divák cítí úplně stejně jako hrdinové. Neví, co může a není si úplně jistý, co se děje. Až když agent Fleury a jeho lidé dostanou povolení pátrat, Berg přibrzdí a vše je najednou trošku jednodušší a jasnější. Stejně jako práce agentů FBI. Při sledování Království má člověk vůbec celou dobu pocit, jako kdyby hlavním hrdinům stál přímo za zády. Je to působivé, strhující a skvěle to vtahuje do děje. Berg se navíc vyvaroval ubulených scén a nepokouší se tahat z diváků emoce za každou cenu, což je velmi příjemné.
A pak je tu jedna taková malá třešnička. Závěrečná akční scéna, ve které si Berg zajistil, že v adorování jeho osoby budeme pokračovat minimálně do jeho dalšího filmu. Pokud vás do té doby psychologicky-detektivní atmosféra trošku ukolébala, připravte se na pořádný budíček. Téměř dvacetiminutová řež vypadá jako to nejlepší ze Scottova Black Hawk Down. Hrdinové se při přestřelce na ulici skrývají za auta a všude kolem nich dopadají kulky, sklo se tříští, zdi se rozsypávají a adrenalin stoupá. Válečná vřava je dokonale strhující a intenzivní, že by člověk nejradši zalezl v kině pod sedačku. Zkrátka stoprocentní drsná akce, ve které se neberou zajatci a nepřátelé se střílejí zezadu. Pokud půjdete na Království jen kvůli téhle přestřelce, budete spokojeni. Jestliže vás ale spíš zajímá příběh a nějaká akce je vám ukradená, bát se nemusíte. To, co se děje před tím, by totiž fungovalo i bez explozivního závěru. Kdyby tam ale nebyl, byli bychom ochuzeni o jednu z nejpůsobivějších akčních scén posledních let.
V neposlední řadě si velkou pochvalu zaslouží i herci. Jamie Foxx je drsňák, kterému byste bez přemýšlení svěřili svoje děti na výletě v Iráku. Jeho agent Fleury však není nemyslící zabijácká mašina, právě naopak. Je to inteligentně uvažující člověk, který však ví, že občas je potřeba trochu přitvrdit, aby se věci daly do pohybu. Druhou největší hereckou hvězdou filmu však překvapivě není nikdo z představitelů zbývajících agentů, ale Ashraf Bahrom, jenž si zahrál jednoho z arabských policejních důstojníků. Právě ten má vedle Foxxe největší prostor a povedlo se mu zastínit i stylového Chrise Coopera nebo sympaticky zábavného Jasona Batemana.
Království se zkrátka povedlo. Atmosférická sonda do světa, ve kterém všechno funguje trochu jinak, člověka velmi rychle strhne. Vizuální nářez tu jde však ruku v ruce se zajímavým scénářem a dobře napsanými a zahranými postavami. Království je navíc tím typem filmu, který má ten správný „chuťový ocas“ a nejspíš vám jedno shlédnutí stačit nebude. Já osobně už se nemůžu dočkat, až do kina vyrazím podruhé. A možná i potřetí.
O FILMU
Základní myšlenka filmu Království napadla Petera Berga před deseti lety, kdy v televizi sledoval zprávy o neblaze proslulém teroristickém útoku na obytný komplex Khobar Towers v saúdskoarabském Khobaru. Hizbaláh tehdy na místě vyhodil do vzduchu palivovou cisternu. Útok nepřežilo 19 Američanů a jeden Saúd, zraněno bylo 372 lidí různých národností. Dodnes se jedná o jeden z nejbrutálnějších protiamerických útoků v tomto regionu.
„Vedlo to až k tomu, že se FBI poprvé pokusila navázat spolupráci se saúdskoarabskými policejními složkami, což se ukázalo být hodně náročné a komplikované. Připadalo mi to jako fascinující námět filmu - sledovat, jak se americká a arabská kultura, které se obě staly obětí náboženského násilí a sdílejí zájem bojovat s extremismem, snaží překonat rozdíly, podezření a politickou kontroverzi, aby našly cestu ke spolupráci,“ vzpomíná Berg.
V průběhu následujících let Berg rozšířil svou nadějnou hereckou kariéru také o úspěšné aktivity za kamerou. Zlom v rozvíjení konceptu filmu o atentátu v Saúdské Arábii pak přišel s teroristickými útoky z 11. září 2001.
„Po 11. září zavládly ve Státech hodně protisaúdské nálady, protože spousta těch únosců pocházela právě tam odtud. A ostatně i samotný Usáma. Ale na mých vztazích se Saúdy, které jsem znal, se to nijak neprojevilo.“ Berg cítil, že nastal nejvhodnější čas k tomu, aby natočil film, který „pojednává o společném boji Arabů a Američanů proti násilnému extremismu.“
V červnu 2003 Berg oslovil Michaela Manna, zda by nechtěl tento projekt skrze svou společnost Forward Pass produkovat. Mann v té době pracoval na filmu Letec Martina Scorseseho a myšlenka práce se silnými režiséry s jasnými vizemi se mu zamlouvala. Napsání scénáře chtěl Berg svěřit neznámému 30letému Matthewovi Michaelu Carnahanovi, který měl na kontě strhující drama Soldier Field, pojednávající o chicagském policejním důstojníkovi, jenž svádí boje s mafií a ruskými gangy.
Bergovi se zalíbil způsob, jakým Carnahan zpracoval akci, a věděl, že je pro napsání scénáře ke Království ideální. „Vyzná se v politice a zároveň dokáže napsat skvělou akci,“ říká režisér. „Nechtěli jsme točit film, který by byl jenom nějakým silným politickým svědectvím. Chtěli jsme zábavný a robustní příběh se silnou akcí, který by pravdivě zachytil to politické klima.“
Mann s Bergem vzali námět do studia Universal Pictures, kde se jej ujal producent Scott Stuber. Tomu se velice zalíbil, ale během jeho vývoje se rozhodl z Universalu odejít a založit se svou kolegyní (a vedoucí výroby u Království) produkční společnost Stuber/Parent. Na Bergovo přání však u projektu zůstal jako producent.
Poté Mann představil celý tým Richardu Kleinovi, který má v poradenské společnosti Kissinger McLarty Associates na starosti Střední východ a Arabský záliv, a Elaine Shannon z časopisu Time. Sám Carnahan pak dostal možnost setkat se během exkurzí do Washingtonu s předními experty FBI na výbušniny a členy elitních týmů, které se specializují na zachraňování rukojmích, aby si poslechl z první ruky jejich zážitky z práce na Středním východě. Mluvil s agenty, kteří viděli na vlastní oči následky útoku v Khobaru, pracovali v Jemenu po útoku na loď U.S.S. Cole nebo působili ve východní Africe v době, kdy proběhly bombové atentáty na Americké ambasády.
Do scénáře se pak snažil zapracoval všechna tato svědectví co nejvěrohodnějším způsobem. Nejvíce jej zajímaly příběhy členů záchranných jednotek, které doprovázely FBI a ochraňovaly vyšetřovatele, a jejich svědectví o rozdílných standardech spravedlnosti a vyšetřování zločinů v různých zemích.
Před začátkem práce na filmu se režisér Berg vypravil do Saúdské Arábie, aby se co nejlépe seznámil s tamějšími poměry. Součástí jeho výpravy byly i rozhovory se saúdskými ženami a muži z různých sociálních vrstev. Jak sám zdůrazňuje, jeho záměrem nebylo „natočit jingoistický, ryze americký biják o skupině Američanů, kteří přijedou do arabské země a jsou tam automaticky největší esa široko daleko. Ve filmu jsme politicky neutrální. Pokud už po něčem jdeme, je to násilný extremismus. Tenhle film je o tom, jak jsou Američané a Arabové schopni spolupracovat velmi slušným a lidským způsobem.“
Když byl scénář dokončen a projekt dostal zelenou, mohli producenti začít sestavovat elitní tým čtyřech amerických a dvou arabských herců, kteří by byli schopni podstoupit tvrdý trénink v nesnesitelném horku.
Filmaři věděli, že při hledání akční hvězdy, která by mohla ztvárnit vůdce elitní zásahové jednotky FBI, musí začít oscarovým Jamiem Foxxem. Herce oslovila bolest, kterou Fleury cítí po smrti jeho dobrého kamaráda, jemuž se stal osudným bombový atentát… a také jeho touha po pomstě.
„Fleury se musí vyrovnat s tím, že jeho náhled na válku s terorem se v okamžiku, kdy přijde o člověka, kterého s celou svou rodinou miloval a obdivoval, naprosto změní. Smrt se ocitla až na jeho prahu a on se musí rozhodnout, jak se s ní vypořádá,“ říká Foxx.
Chrise Coopera, jenž ztvárnil nejzkušenějšího člena jednotky a stejně jako Foxx v minulosti získal Oscara, příběh také zaujal. Vnímal jej zároveň jako politický akční thriller i „srdečný, vážný film, který pravdivě pojednává o našich vztazích se Saúdskou Arábií. Když narazím na projekt, který je natolik informativní a bezprostřední jako tenhle, rád mu věnuji čas a energii.“ Postavu Granta Sykese, kterou Cooper ztvárnil, pojali Berg s Carnahanem jako experta na výbušniny, který je posedlý bombami a zpětným zjišťováním okolností výbuchu.
Pro představitelku jediné ženské členky týmu si Berg vybral svou kamarádku Jennifer Garner, držitelku Zlatého glóbu, která byla čtyřikrát po sobě nominována na Emmy za roli v seriálu ABC Alias (v jehož první sezóně se několikrát objevil i Berg).
„Při výbuchu v Saúdské Arábii zemře jeden z jejích nejlepších přátel z Quantico, Fran Manners. A když je jí a jejím kolegům řečeno, že nesmí jet jeho smrt vyšetřovat a odhalit, kdo za tím stojí, přivádí ji to k nepříčetnosti,“ říká herečka o své postavě speciální agentky Janet Mayes.
Čtveřici amerických vyšetřovatelů dotváří Jason Bateman v roli speciálního agenta Adama Leavitta. „Tu politickou linii si může každý vyložit tak, jak chce. Z mého pohledu vyjadřuje zoufalost toho, když se někdo rozhodne mstít stylem oko za oko. Film je plný riskantních situací a politických intrik, které jsou zpracované velmi zábavným, akčním, ale i hrůzu nahánějícím způsobem.“
Dalším klíčovým prvkem Carnahanova příběhu jsou dva saúdští policisté, kteří mají být návštěvě z FBI nápomocni: seržant Haytham, policejní důstojník, který byl během bombového útoku ve službě a viděl celé neštěstí na vlastní oči, a plukovník Al Ghazi, jenž má na Američany během jejich vyšetřování dohlížet. „Tyhle dvě saúdskoarabské postavy patří k nejdůležitějším prvkům filmu, protože publiku umožňují pochopit, jak se chovají a jak jednají ve své vlastní kultuře. Umožňují nám do toho světa proniknout,“ říká producent Stuber.
Do těchto rolí si Berg, Mann a Stuber vybrali dva herce ze středního východu, kteří ztvárnili titulní úlohy v na Oscara nominovaném thrilleru Ráj hned teď: Aliho Sulimana a Ashrafa Barhoma.
Berg věděl, že vývoj postavy plukovníka Al Ghaziho (Barhom) patří ke klíčovým prvkům Carnahanova scénáře. Al Ghazi a agent Fleury během vyšetřování nečekaně zjistí, že jsou si v lecčems podobní - oba jsou otcové malých dětí, kteří chtějí pouze ochraňovat své rodiny a udržovat mír ve své zemi. Režisér cítil, že jejich sílící vzájemný respekt představuje něco, co v současných médiích není příliš vidět: skutečnost, že obyčejní lidé z každé kultury se snaží jednoduše zajistit spravedlnost a pořádek ve svých komunitách.“
Na filmu se podílel také Saúd Ahmed Al-Ibrahim, který je expertem na tamější kulturu a s herci pracoval na pilování dialogů a specifik různých nářečí. V rámci svých úkolů musel naučit Barhoma a Sulimana saúdský dialekt, který se liší od jejich vlastního. Produkce si dala za cíl zaplnit všechny relevantní scény rodilými Araby a lidmi ze Středního východu. Na místech natáčení filmaři sehnali více než 3 000 Američanů s perským, tureckým či saúdským původem, kteří se ve filmu objevují ve vedlejších rolích policistů, vojáků, obyvatel města či povstalců. Všichni na sobě mají skutečné oděvy, které byly dovezeny z arabských regionů v Saúdské Arábii, Dubaji a Abú Dhabí.
Režisér Berg považoval za vhodné, aby herci podstoupili nejen teoretickou, ale i praktickou přípravu na své role. Pro Foxxe, Coopera, Garner, Batemana, Barhoma a Sulimana proto nechal připravit výcvikový kurz v kalifornském Simi Valley, který natáčení v Arizoně předcházel.
„V poslední třetině filmu se ocitnou ve velmi divoké situaci,“ říká režisér. „Ve skutečnosti je to tak, že jen velmi malá část agentů FBI byla někdy nucena použít zbraň v nepřátelském prostředí. Jsou nicméně povinni několikrát do roka trénovat práci s ručními a automatickými zbraněmi na střelnici.“
Součástí tréninků byly také simulace bojů uvnitř budov, při nichž se herci utkali s profesionálními střelci. Místo slepých nábojů používali kuličky naplněné barvou. „Když vás zasáhnou, štípne to a vy začnete zuřit,“ říká Cooper. „Měli jsme vycpávky, helmy a obličejové štíty, ale když může být nepřítel kdekoliv, pořádně vám to vyžene adrenalin. Poprvé nás úplně smetli, ale s každým dalším pokusem jsme byli lepší a lepší - učili jsme se pracovat jako tým.“
Mann, Stuber a Berg považovali za velmi důležité také to, aby herci chápali základy demolice, soudních prohlídek, braní otisků prstů, sbírání důkazů a vyslýchání svědků. FBI byla velmi ochotná a pomohla hercům s učením všech věcí, které ve filmu dělají.
„Trávili jsme čas s agenty FBI, kteří se učili prohledávat trosky, určovat rozdíl mezi silnými a slabými výbušninami, zjišťovat použitý detonátor a analyzovat, o jakou chemickou látku mohlo jít. Jeden den jsme věnovali také braní otisků - jak je dostat z bahna v kaluži nebo z prstů mrtvého člověka.“
Natáčení Království začalo v arizonském Phoenixu, odkud se časem přesunulo do měst Mesa a Gilbert (kde byly na Arizonské státní univerzitě postaveny hlavní scény) a ještě později do Washingtonu, kde filmaři natáčeli v budově ministerstva obrany a u památníku, který připomíná oběti 2. světové války.
„Museli jsme v Americe najít nějakou pouštní oblast, která by mohla zastoupit Saúdskou Arábii,“ říká producent Stuber. „Jediná možnost je jihozápad, buď Arizona nebo kalifornská poušť. Prostředí okolo Phoenixu nám poskytlo přesně ty výhledy a hloubku, jakou jsme potřebovali k věrohodnému napodobení Saúdské Arábie v USA - mělo podobný vzhled i strukturu.“
Jistou komplikací však bylo tamější horké podnebí, které filmaře během desetitýdenního pobytu v Arizoně nutilo začínat s natáčením už ve 4 ráno. „To horko bylo drsné,“ přiznává Stuber. „Byli jsme venku na scéně, postavené uprostřed pouště, a teploty dosahovaly až 45°C. Horko bylo náš univerzální společný nepřítel.“
„Arabské budovy v tomto filmu byly navrženy podle různých míst ve městě Abú Dhabí ve Spojených arabských emirátech. V rámci příprav jsem tam jel a fotografoval spoustu domů a budov,“ popisuje hlavní výtvarník Tom Duffield svůj zdroj inspirace při návrhu filmového Rijádu.
Filmaři potřebovali také starou vojenskou instalaci, kterou by mohli upravit do podoby amerického obytného komplexu pro zaměstnance v Rijádu, kde dojde na začátku příběhu k bombovému útoku. K tomuto účelu jim nakonec posloužila již nepoužívaná letecká základna v Mese. Areál, který je nyní součástí Arizonské státní univerzity, měl přesně takovou podobu, jakou si pro filmový obytný komplex představovali.
Výtvarníci nechali v areálu vyrovnat starou polní cestu a postavit průčelí tří čtyřpatrových kondominií a baseballové hřiště. Toto prostředí mělo posloužit jak pro úvodní sekvenci, tak pro scény po výbuchu.
Po natočení obří exploze strávil Duffieldův tým 10 dní úpravou scény, kterou musel zaplnit kusy roztrhaných aut. Ty dodal koordinátor speciálních efektů Burt Dalton, jehož lidé kvůli „výrobě rekvizit“ vyhodili v poušti do vzduchu 40 vozů.
Postavit scénu, která překypuje detaily, trvalo řemeslníkům přes tři měsíce. Většinu dní navíc museli trávit ve spalujícím žáru, který jim znemožňoval pracoval déle než do dvou hodin odpoledne.
V jiné části univerzity mezitím výtvarníci stavěli síť ulic (která věrohodně kopíruje městskou část Suweidi v Rijádu), v níž se na konci filmu strhne divoká přestřelka mezi agenty FBI, doprovázenými saúdskou policií, a příslušníky teroristické buňky. Jako interiér budovy, do níž je unesen jeden z agentů, posloužilo skladiště v průmyslovém parku nedaleko města Chandler.
Několik záběrů však filmaři museli natočit přímo na Středním východě. Pro znázornění tohoto prostředí si vybrali hlavní město Spojených arabských emirátů Abú Dhabí, které však nikdy předtím nenavštívila žádná velká západní filmová produkce.
Poradce Richard Klein filmařům zajistil schůzky s hlavními představiteli tamější vlády a armády, kteří možnost představit produkci svou vzkvétající ekonomiku a vysokou míru tolerance přivítali. Tým, který pro film vyhledával vhodné lokace, brzy našel vhodné místo pro realizaci důležité pasáže Carnahanova scénáře, v níž jdou agenti FBI navštívit prince Ahmeda bin Khaleda do jeho paláce v Rijádu - stal se jím luxusní hotel Emirates Palace. Několik záběrů pořídili také v dělnické čtvrti Mussafah, která se hodně podobala jejich vyobrazení Rijádu v jiných scénách.
Kvůli natáčení dálniční přestřelky, kterou začíná intenzivní akční vyvrcholení příběhu, museli filmaři uzavřít část jedné z dálnic poblíž Phoenixu. Jejich potřebám nejlépe vyhovoval tříkilometrový úsek cesty, která vede z mezinárodního letiště Sky Harbor do města Mesa.
Na této sekvenci Berg spolupracoval se zkušeným pomocným režisérem Philem Neilsonem a efektovým kouzelníkem Burtem Daltonem, kteří připravil explozivní mix bouraček, výbuchů a přestřelek, vrcholící únosem jednoho z agentů FBI. Sekvence vznikla během devíti velmi horkých dní, rozložených na tři srpnové víkendy.
Berg začíná celou honičku okamžikem, v němž se sebevražedný atentátník přiblíží v autě ke konvoji FBI a s cílem zabít všechny čtyři agenty odpálí bombu. Na choreografii sekvence, která vyžadovala účast zkušených šoférů pro řízení džípů v koloně a atentátníkova Mercedesu, pracoval Neilson s koordinátorem kaskadérských kousků Keithem Woulardem a o silnou explozi, jež vznikla s pomocí dálkově řízených vozidel, se postaral Dalton se svým týmem. „Měli jsme kolonu čtyřech aut, které honilo páté, a to mělo následně vybuchnout v rychlosti tak 130, 140 nebo 160 km/h,“ vzpomíná Dalton.
Po mnoha rozhovorech a setkáních s lidmi, kteří na place zajišťovali bezpečnost, Berg s kameramanem Mauro Fiorem usoudil, že exploze by měla působit přesně tak rychle a prudce jako ve skutečnosti. Šlo mu o ostrý výbuch, který by byl stejně realistický jako třeba záběry z večerních zpráv.
„Použili jsme kanón na výbušniny, který byl připevněn na bytelný telefonní sloup, dále hydraulický mechanismus a spoustu kabelů. Vyžadovalo to dokonalou spolupráci výtvarníků, svářečů, mechaniků, pyrotechniků a v neposlední řadě také inženýrů, na jejichž matematických a fyzikálních výpočtech to celé stálo,“ říká Dalton.
Postavy a obsazení
• Jamie Foxx - Ronald Fleury
• Chris Cooper - Grant Sykes
• Jennifer Garner - Janet Mayesová
• Jason Bateman - Adam Leavitt
• Ashraf Barhom - plukovník Faris Al Ghazi
• Ali Suliman - seržant Haytham
DABING
V českém znění: Martin Sobotka - Jamie Foxx (Ronald Fleury), Bohdan Tůma - Ashraf Barhom (Faris Al Ghazi), Zbyšek Pantůček - Chris Cooper (Grant Sykes), Jitka Moučková - Jennifer Garner (Janet Mayesová), Pavel Vondra - Ali Suliman (Haytham), Ladislav Cigánek - Jeremy Piven (Damon Schmidt), Michal Jagelka - Jason Bateman (Adam Leavitt), Jiří Hromada - Richard Jenkins (Robert Grace, titulky), Dagmar Čárová - Frances Fisher (Elaine Flowersová), Vladimír Čech - Danny Huston (Gideon Young), Zuzana Skalická - Anna Deavere Smith (Maricella Canavesioová), Marek Libert - Kelly AuCoin (Ellis Leach), Klára Jandová - Ashley Scott (Janine Riponová), Jan Rimbala - Tj Burnett (Kevin Fleury), Jiří Balcárek - Tom Bresnahan (Rex Burr), Antonín Navrátil - Peter Berg (agent FBI), Zdeněk Mahdal - Kyle Chandler (Francis Manner), Bedřich Šetena, Zbyšek Horák, Luděk Čtvrtlík, Kristýna Valová, Radana Herrmannová, Petr Burian a další
Překlad: Vladimír Fuksa
Zvuk: Dušan Matuška, Richard Tomíček
Produkce: Simona Probstová
Dialogy a Režie: Antonín Navrátil
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska 2008
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 11.10.2007 Bontonfilm
Premiéra USA: 28.9.2007 Universal Pictures US
Premiéra Německo: 11.10.2007
Premiéra Velká Británie: 5.10.2007
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 2.4.2008 (DVD) Bontonfilm
Poprvé na DVD: 4.2.2008 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 14.02.2011 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 2 561 045
Tržby celkem - $ 87 000 000
Návštěvnost v ČR 22 559
Náklady (Rozpočet) - $ 70 000 000
BONUSY (Blu-ray)
• Vynechané scény
• Historie Království: Interaktivní časová osa
• Komentář režiséra Petera Berga
• Příprava scény na dálnici
• Tvorba Království
…a mnohem víc!
ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.35:1
česky DTS Digital Surround 5.1, anglicky DTS-HD Master Audio 5.1, maďarsky DTS Digital Surround 5.1, polský komentář DTS Digital Surround 5.1, portugalsky DTS Digital Surround 5.1, rusky DTS Digital Surround 5.1, thajsky DTS Digital Surround 5.1, španělsky DTS Digital Surround 5.1
české, anglické, portugalské, chorvatské, maďarské, islandské, španělské, polské, rumunské, thajské, turecké, slovinské
Zajímavost k filmu
- Haythem (Ali Suliman) používá ve filmu zbraně Heckler & Koch USP ráže .45 ACP a Colt M4A1 ráže 5.56mm.
- Jennifer Garner inkasovala za film královský honorář sedm milionů dolarů.
- Původně měl film trvat kolem dvou a půl hodiny, ale studio to zavrhlo.
- Jennifer Garner při teplotách přesahujících 46 stupňů celsia dvakrát zkolabovala.
- Ředitele FBI Grace měl původně hrát Robert De Niro.
- Režisér Peter Berg si zahrál jednoho z agentů při výslechu ve Washingtonu.
- Do kin doručen jako „Sand Trap.“
- Tragédie z úvodu filmu vychází z útoků na budovy v saudském Khobaru v roce 1996 i z několika dalších výbuchů v Rijádu.
- Herci se do Saúdské Arábie vůbec nepodívali. Záběry tamních exteriérů pořídil jen druhý štáb a Blízký východ "hrála" Arizona.
- Film je věnován Thomasu Aquilarovi, Lance Gunninovi a Nicku Papacovi, členům štábu kteří zemřeli v průběhu natáčení. Thomas Aquilar (rekvizitář) zemřel týden poté, co byl přijat v nemocnici s bolestí žaludku, následně u něj byla nalezena rakovina prostaty. Lance Gunnin (konstruktér) zemřel při motocyklové nehodě na cestě na natáčení. Nick Papac (rekvizitář) zemřel při kolizi Jeho Gatoru a SUV v průbehu natáčení.
- Ronald Fleury (Jamie Foxx) zmínil noviny Terrell Tribute když mluvil o útocích. Terrell je náhodou také rodné město Jamie Foxxe.
- Spoiler: V původním scénáři nakonec neměl Al-Ghazi (Ashraf Barhom) zemřít a seržant Haytham (Ali Suliman) měl být při výslechu vlastní vládou mučen daleko brutálněji. V důsledku tohoto měl Haytham opustit FBI a odcházet z letiště s bombou přidělanou na těle. Toho si měl všimnout Sykes (Chris Cooper) a snažit se ho odtáhnout od ostatních dříve, než detonuje, což by se mu nakonec nepovedlo.
Tvůrci a herci
Peter Berg (Režie), Michael Mann (Produkce), Scott Stuber (Produkce), Tim Smythe (Produkce), Danny Elfman (Hudba), Mauro Fiore (Kamera), Kevin Stitt (Střih), Colby Parker Jr. (Střih), Bruria Albeck (Casting), Cathy Sandrich Gelfond (Casting), Amanda Mackey (Casting), Tom Duffield (Scénografie), Susan Matheson (Kostýmy), Matthew Michael Carnahan (Scénář), Jamie Foxx (Herec), Chris Cooper (Herec), Jennifer Garner (Herec), Jason Bateman (Herec), Ashraf Barhom (Herec), Ali Suliman (Herec), Jeremy Piven (Herec), Richard Jenkins (Herec), Tim McGraw (Herec), Kyle Chandler (Herec), Frances Fisher (Herec), Danny Huston (Herec), Minka Kelly (Herec), Omar Berdouni (Herec), Uri Gavriel (Herec), Yasmine Hanani (Herec), Ashley Scott (Herec), Kevin Brief (Herec), Sala Baker (Herec), Peter Berg (Herec), Robin Atkin Downes (Herec), Tom Bresnahan (Herec), Hrach Titizian (Herec), Anna Deavere Smith (Herec), Brian Mahoney (Herec), Boualem Hassaine (Herec), Markus Flanagan (Herec), Raad Rawi (Herec), Kelly AuCoin (Herec), Trevor St. John (Herec), Tony Slattery (Herec), Ann Queensberry (Herec), Anthony Martins (Herec)
2007/110/USA, Německo/Akční, Drama, Thriller
- Haythem (Ali Suliman) používá ve filmu zbraně Heckler & Koch USP ráže .45 ACP a Colt M4A1 ráže 5.56mm.
- Jennifer Garner inkasovala za film královský honorář sedm milionů dolarů.
- Původně měl film trvat kolem dvou a půl hodiny, ale studio to zavrhlo.
- Jennifer Garner při teplotách přesahujících 46 stupňů celsia dvakrát zkolabovala.
- Ředitele FBI Grace měl původně hrát Robert De Niro.
- Režisér Peter Berg si zahrál jednoho z agentů při výslechu ve Washingtonu.
- Do kin doručen jako „Sand Trap.“
- Tragédie z úvodu filmu vychází z útoků na budovy v saudském Khobaru v roce 1996 i z několika dalších výbuchů v Rijádu.
- Herci se do Saúdské Arábie vůbec nepodívali. Záběry tamních exteriérů pořídil jen druhý štáb a Blízký východ "hrála" Arizona.
- Film je věnován Thomasu Aquilarovi, Lance Gunninovi a Nicku Papacovi, členům štábu kteří zemřeli v průběhu natáčení. Thomas Aquilar (rekvizitář) zemřel týden poté, co byl přijat v nemocnici s bolestí žaludku, následně u něj byla nalezena rakovina prostaty. Lance Gunnin (konstruktér) zemřel při motocyklové nehodě na cestě na natáčení. Nick Papac (rekvizitář) zemřel při kolizi Jeho Gatoru a SUV v průbehu natáčení.
- Ronald Fleury (Jamie Foxx) zmínil noviny Terrell Tribute když mluvil o útocích. Terrell je náhodou také rodné město Jamie Foxxe.
- Spoiler: V původním scénáři nakonec neměl Al-Ghazi (Ashraf Barhom) zemřít a seržant Haytham (Ali Suliman) měl být při výslechu vlastní vládou mučen daleko brutálněji. V důsledku tohoto měl Haytham opustit FBI a odcházet z letiště s bombou přidělanou na těle. Toho si měl všimnout Sykes (Chris Cooper) a snažit se ho odtáhnout od ostatních dříve, než detonuje, což by se mu nakonec nepovedlo.
Odkazy
Hrají:
Jamie Foxx, Chris Cooper, Jennifer Garner, Jason Bateman, Ashraf Barhom, Ali Suliman, Jeremy Piven, Richard Jenkins, Tim McGraw, Kyle Chandler, Frances Fisher, Danny Huston, Minka Kelly, Omar Berdouni, Uri Gavriel, Yasmine Hanani, Ashley Scott, Kevin Brief, Sala Baker, Peter Berg, Robin Atkin Downes, Tom Bresnahan, Hrach Titizian, Anna Deavere Smith, Brian Mahoney, Boualem Hassaine, Markus Flanagan, Raad Rawi, Kelly AuCoin, Trevor St. John, Tony Slattery, Ann Queensberry, Anthony Martins, Andrew Astor, Phuong Kubacki, Hezi Saddik, Mushari Al Rushaid