Na život a na smrt / Lone Survivor (2013/116/USA/Válečný, Životopisný, Akční, Thriller, Drama) 75%

15.10.2018 17:57
JEDNOU VĚTOU
„Elitní jednotka s tajnou misí. Přežil jediný."

OBSAH
Členové amerických zvláštních jednotek Navy SEALs jsou nejlepší vojáci na světě: fyzicky zdatní a psychicky odolní takřka za hranice lidských možností; nejlépe vycvičení, vybavení dokonalou schopností přežít kdekoli. V noci z 27. na 28. června 2005 jsou čtyři členové elitní jednotky vysazeni helikoptérou v afghánských horách. Úkolem operace Red Wings je na nedaleké základně Talibánců zneškodnit jednoho z jejich pohlavárů, blízkého přítele Usámy bin Ládina. Hned na začátku ale řeší problém, který nečekali. Narazí na místního pastevce, ještě chlapce, a vojáci rázem stojí před morálním dilematem: mají dítě zabít anebo ho pustit a riskovat prozrazení? Rozhodnou se pro druhou možnost. Chyba. V krátké chvíli čelí obrovské přesile po zuby ozbrojených Talibánců a následuje krvavá bitva na život a na smrt.(Bontonfilm)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Po Gravitaci a Vše je ztraceno (a částečně i Kapitánu Phillipsovi) další velmi kontaktní boj o přežití, stavějící zprostředkovaný zážitek nad spletitou zápletku. Namísto obsahu si stačí přečíst originální název. Vyjma uvozujících panoramat malebné afghánské krajiny (jež lze chápat jakou součást snahy nedémonizovat celou zemi, ale jen Talibán… byť se film natáčel v Novém Mexiku), spoléhá Berg převážně na hlediskové záběry a detaily. Výsledkem přimknutí kamery k postavám je občasná nepřehlednost, ale také nepříjemná věrohodnost. Syrovému dojmu napomáhá Rkový rating, díky němuž si můžeme „vychutnat“ každý ustřelený prst, každý kosti lámající náraz na skálu. Dlouhé, znamenitě vystupňované a patosem jen minimálně nasáklé akční jádro je bohužel vsazeno do nepříliš důmyslného kontextu. Členové týmu po povšechném představovacím úvodu splývají, Talibánci jsou zlí, protože sekají hlavy a jakýkoli náznak nedostatků současné americké armády je rychle potlačen (nepříjemná šikana zelenáče rychle transmutuje v recitaci povzbuzující říkanky). V rozporu s tím, čeho jsme byli svědky (mise, která se fatálně podělala) a co mělo místy osvěživě ambivalentní nádech (spor, jak naložit se zajatci), film zakončuje laciná předtitulková heroizace zúčastněných vojáků. SPOILER U většiny z nich se přitom nelze vyhnout nedobrému pocitu, že bychom je za hrdiny měly považovat právě proto, že zemřeli. KONEC SPOILERU Nečekal bych, že to po Vše je ztraceno, kde mi chybějící přidaná hodnota vadila, napíšu, ale čistý survival bez jakýchkoliv prohlubujících informací bych tentokrát přece jen bral radši. 65% (Matty) 3*

Peter Berg ví, jak natočit poctivou akčňárnu pro chlapy, co nechají hadrový kapesníky pod polštářem a jdou na pořádnou přestřelku. Jenže on tady zakomponoval jeden skutečnej příběh, kterej natočil úplně nepravděpodobně. Tak nerealisticky, že i mně to bije do očí. A to já většinou zase tak náročnej nejsem. Drsný je totiž, co ti chlapy přežili. Z kolika metrů padali, kolik kulek odrazili, s kolika kulkami v těle kam se ještě odbelhali. Neuvěřitelný. Nehledě na to, že celá ta cesta na ten kopec byla strašně pitomě natahovaná. Tak pitomě, až mě to mrzelo, protože všecko ostatní šlapalo. Šlapala naprosto skvělá expresivní hudba od Explosions in the Sky a šlapala i samotná jednotka Navy Seals plná drsnejch chlapů. (Malarkey) 3*

Trdvej akční střet několika ostrejch kluků z Navy proti fousatejm určitě vzbudí mnohem víc emocí za oceánem, jedná se o jejich kluky, o jejich hrdiny, nicméně i tak jsem se na fousáče pěkne nasral. Akce dobrá i když dost pochybuju, že této pravdivé události nebylo filmově krapet přidáno, všechny ty držkopády ze skal, počet schytanejch kulek na jedno tělo taky závaněl, ale ok, je to akční, má to vyvolat určité fanouškovství, takže se někde holt musí zatlačitt na pilu. Když pominu tohle, tak mě nejde na rozum, jak se fousáči tak rychle dostali nahoru, když pro kluky z Navy Seals byl odhad 3-4 hodiny a Navy Seals rozhodně nejsou žádnej spolek neschopnejch. Pak jsem ještě nepochopil proč nezůstali na otevřeným prostranství, jako jsem hovno expert na boje všeho druhu, ale několikrát to tam pak říkali, že se musí dostat na otevřený prostranství. Jinak největší síla byla v jejich rozhodnutí, jak dál, protože museli vědět, že přijde něco hodně drsnýho. A to je právě ten hlavní důvod, proč jsem těm chlapům fandil. (Enšpígl) 3*

VELKÁ RECENZE
Peter Berg je co se akčních filmů týče borec. Jakmile má někde něco vybuchovat nebo dostanou herci příkaz začít kolem sebe máchat samopalem, je na co koukat. Navíc už minimálně v Království ukázal, že se nebojí spojit akční nářez s něčím malinko ambicióznějším. Bitevní loď sice byla ekvivalentem filmové lobotomie, ale s příběhem podle skutečné události Na život a na smrt se opět vrací do vod ambicióznějších filmů. To ovšem samozřejmě neznamená, že v něm neumře asi tak sto lidí.
Samotný děj nepatří mezi nejsložitější, ale Bergovi se povedlo z toho paradoxně udělat výhodu. O čtveřici hrdinů nic nevíme a není snadné odlišit jednoho od druhého. Všichni jsou stejně oblečení, zarostlí a drsní a při honu na teroristu se něco ošklivě pokazí. Bergovi se však i díky efektním a působivým záběrům u úvodních titulků, kdy ukazuje, jaké peklo je výcvik Navy SEALs, donutit diváka, aby nekoukal na film o Wahlbergovi a jeho třech kámoších, ale na akci jednotky, která funguje jako dokonalý organismus.
Námořníci mezi sebou nemluví o ničem osobním a je i celkem složité zapamatovat si jejich jména, na druhou stranu tenhle přístup, kdy celou čtveřici začne člověk brát jako jediného hrdinu, funguje ve scénách, kdy dojde k samotnému střetu, naprosto skvěle. Člověk najednou ví, proč ti čtyři tak horlivě bojují, věří, že jeden by druhého jednoduše nenechal ve štychu a chápe, proč jsou ochotní obětovat svůj krk pro zbytek. Funguje to a ačkoliv některé scény mohou působit zbytečně pateticky a umírání ve zpomalovačkách je obecně považováno za klišé, tady má tohle všechno své opodstatnění. Tahle parta nebojuje za Ameriku, svobodu nebo tak něco. Bojují sami za sebe a vy jim to budete žrát.
Berg navíc akční scény servíruje v dech beroucí podobě. Jsou ve filmu sice jen dvě, ale první má skoro půlhodinu a u té druhé nuda taky nehrozí. Je radost sledovat, jak se mění styl i razance boje čtveřice dokonale vycvičených profesionálů a stovky horalů se samopalem v ruce. Připravenost, taktika a zkušenost se tu střetávají s maniakálním odhodláním a přesilou a zajatce nebere ani jedna strana. Je to intenzivní, brutální a působivé. A taky bergovsky narvané adrenalinem a zároveň přehledné.
V poslední třetině filmu však dojde k několika zásadním změnám. Mark Wahlberg dostane víc prostoru a začnou se řešit otázky lidskosti, což sice není vyloženě ke škodě věci, ale, ačkoliv jde o příběh podle skutečnosti, najednou Na život a na smrt vypadá trošku jako kýč a některé scény, včetně souboje s hlavním padouchem, jakoby vypadly z úplně jiného filmu. Po realistické, odosobněné a ve své jednoduchosti působivé hodině to najednou vypadá, jako kdyby tvůrci dostali příkaz „pokusme se urvat Oscary“. Nejde vyloženě o něco, co by člověku zkazilo zážitek, ovšem pocit, že posledních třicet minut patří do nějakého jiného filmu, se asi dostaví u většiny lidí.
I přesto je však Na život a na smrt skvělý válečný film, od něhož většinu času nedokážete odtrhnout oči. Peter Berg se rozhodl pro civilní vizuální styl a místo na jindy typické syté barvy spoléhá na šeď a skoro až dokumentární look. K filmu to sedí, pořád jde o skutečný a krutý příběh a dělat z něj prvoplánově hezkou podívanou by asi nebylo moc fér. Kouká se na to pořád hezky, ale hledání, kde se Berg inspiroval u Manna jako v Království nebo jestli se nepokouší jít ve stopách hitu Černý jestřáb sestřelen a propadáku Zelená zóna, nikam nepovede. Což je dobře.
Na život a na smrt je vydařný akčně-válečný film, jehož děj se dá odvyprávět jednou kratší větou, ale tvůrci si toho byli vědomi. Vsadili tedy na působivé akční scény a zajímavou práci s ústřední čtveřicí hrdinů. Zamrzí vlastně jen to, že ke konci přeci jen sklouzli k laciným klišé, jimž se celou dobu buď elegantně vyhýbali, nebo s nimi celkem chytře pracovali. První hodinu však oči od plátna neodtrhnete.

O FILMU
Operace Red Wings
V červnu roku 2005 byl do hor provincie Kunar v Afghánistánu zasazen čtyřčlenný tým operátorů speciálních jednotek amerického námořnictva s úkolem pozorovat aktivitu povstalců v zájmové oblasti. Následný vývoj situace způsobil, že pouze jediný operátor tohoto týmu přežil a celá oblast se stala dějištěm bitvy mezi americkými jednotkami a povstalci.
V časovém období, kdy proběhla operace Red Wings přešla odpovědnost za operace v provincii Kunar z rukou 3. praporu 3. pluku námořní pěchoty do rukou 2. praporu 3. pluku (dále jen 3/3 pro 3. prapor a 2/3 pro 2. prapor). Za čas svého nasazení si velitelství 3/3 vytvořilo velmi jednoduchý, ale fungující systém spolupráce se speciálními jednotkami (SOF), které působily ve stejné oblasti. Celý systém byl postaven na sdílení zpravodajských informací a odděleném plánování jednotlivých částkových úkolů společných operací. Mariňáci si plánovali plnění svých úkolů a jednotky SOF zase své úkoly. Tímto způsobem bylo provedeno několik úspěšných operací, které značným způsobem zasáhly povstalce v celé oblasti. Příprava celé operace začala poté, co velitel 2/3, podplukovník Andrew MacMannis, převzal odpovědnost v svěřené oblasti. Hlavním cílem měl být povstalecký velitel známý pod jménem Ahmad Šah.
 Jako výsledek několika patrol v oblasti se podařilo získat informace a připravit dostatečně obsáhlý zpravodajský balík pro začátek detailní přípravy. Původní záměr velitelství 2/3 pro operaci Red Wings byl postaven na představě, že vyčleněné prvky praporu provedou celou operaci a odpovědné velitelství sil SOF[1] poskytne pouze leteckou podporu. Tato představa byla zamítnuta s tím, že v první fázi letecké prvky SOF sil zasadí do oblasti vyčleněné pozemní uskupení SOF a až po ukončení této fáze přejde kontrola od sil SOF do rukou námořní pěchoty. S tímto návrhem, byť narušoval princip jednotného velení, souhlasil jak podplukovník MacMannis tak i velitel úkolového uskupení SEALs, korvetní kapitán[1] Erik S. Kristensen.
Operace Red Wings začala zasazením čtyřčlenného týmu do místa asi jeden a půl míle vzdáleného od zájmové oblasti. Po přesunu do pozice, odkud mohli tito operátoři pozorovat svůj cíl, byli odhaleni místními pastevci, kteří jejich přítomnost nahlásili Ahmedu Šahovi. Ten okamžitě nařídil začátek lovu na SEALs a v nastalé bitvě padli tři z čtyř operátorů. Ještě v počátečních fázích pronásledování se operátorům podařilo navázat částečný kontakt s velitelstvím úkolové jednotky SEAL. Ten byl dostatečný na to, aby potvrdil, že původní pozorovací mise byla zmařena a tým byl pod palbou protivníka. Po jistých průtazích vyšší velitelství povolilo spuštění záchranné operace, která čítala osm operátorů SEALs pod velením kapitána Kristensena, dva vrtulníky pro speciální operace MH-47, dva vrtulníky UH-60 a dva bitevní vrtulníky AH-64.br>
Velitel české elitní jednotky z války v Afghánistánu o filmu na Život a na smrt
Bc. Lumír Němec, voják ve výslužbě, velel v letech 2007 - 2008 operační jednotce Útvaru speciálních operací vojenské policie, známé jako SOG, která plnila speciální úkoly pro potřeby koaličních sil v Afghánistánu. SOG byla jednotka vysoce ceněná koaličními partnery, o čemž svědčí i fakt, že byla britskými specialisty doporučena coby osobní ochranka tehdejšího britského premiéra Tonyho Blaira při jeho návštěvě Afghánistánu. Poručík Němec má kromě toho za sebou také mise v Kosovu a Iráku. Je pro toto jedním nejpovolanějších lidí, kteří se můžou vyjádřit k realističnosti zobrazení mise Red Wings v americkém válečném dramatu Na život a na smrt.
Diskusní fóra na filmových webech jsou plná nařčení o přehnaných schopnostech vojáků elitní jednotky Navy SEALs.
„Takhle to ale funguje. Normální smrtelník si to nedokáže představit. Nasazení vojáci prošli extrémně náročným výcvikem, při kterém museli prokázat nejen fyzickou a psychickou odolnost, ale také schopnost být týmovým hráčem. Existuje dávné klišé „Bratrství pečetěné krví“, ale v tomto případě je pravdivé. Během výcviku a bojových akcí navážete tak silná přátelství, že jste schopen pro druhého obětovat život. Jistíte jeden druhého bez ohledu na nebezpečí. Výcvik, mluva vojáků, způsob, jakým žijí, jsou ve filmu ukázány realisticky - takhle to prostě funguje. Realistické je i zobrazení použití druhů zbraní, Talibanců coby schopných a chytrých nepřátel. Jediný moment, nad kterým jsem se pozastavil, jsou pády vojáků ze skal, které vypadají fatálně…“
Není právě schopnost vojáků bojovat přes mnohočetná zranění ve filmu trochu nadsazená?
„Adrenalin v těchto situacích dělá s člověkem neskutečné věci, víc než si lidé dovedou představit. Danou krizovou situací jste doslova nadopovaní, necítíte v tu chvíli fyzickou bolest. Fyzický stres v danou chvíli funguje pozitivně, ale zároveň dochází k rychlejšímu vyčerpání organismu. Na chvíli potlačíte bolest, ale ta se samozřejmě dříve nebo později ozve.“
Jednotka Navy SEALs při této operaci v afghánských horách řešila morální dilema, zda má zlikvidovat civilisty, anebo se vystavit možnému útoku nepřítele. Byl jste někdy vystaven podobné situaci?
“Naštěstí ne a na rovinu říkám, že nevím, jak bych se zachoval. Každá armáda má pravidla chování při bojovém nasazení, kdy můžete použít zbraň. Zabití civilisty může být přímá cesta do lágru. Málokdo z vojáků těchto jednotek by asi ty civilisty postřílel. V danou chvíli existují tři možnosti: nechat je jít, zneškodnit je svázáním a následným odvlečením do „landing zone“, či střílet. Ale na tu třetí možnost bez rozkazu vojáci nepřistoupí. Jak jsem řekl, čekal by je vojenský soud.”
Marcus Lutrell, jediný přeživší operace Red Wings, porušil pravidla Navy SEALs a o interních záležitostech výcviku a operace veřejně promluvil ve své vzpomínkové knize Red Wings, podle které byl film natočen.
K tomu se nemůžu vyjadřovat, ale určitě k tomu měl své důvody.

Ocenění:
Academy Awards
2014 - Mix zvuku (nominace)
2014 - Střih zvuku (nominace)

The Saturn Awards
2014 - Nejlepší akční/dobrodružný film (nominace)
2014 - Peter Berg (Nejlepší režie) (nominace)
2014 - Howard Berger, Janie Kelman, Peter Montagna (Nejlepší masky) (nominace)

DABING
1. DABING (DVD)
V českém znění: Filip Čapka - Mark Wahlberg (Marcus Luttrell), Vojtěch Hájek - Taylor Kitsch (Michael Murphy), Michal Michálek - Emile Hirsch (Danny Dietz), Michal Holán - Ben Foster (Matt Axelson), Pavel Vondra - Eric Bana (Erik Kristensen), Petr Neskusil - Alexander Ludwig (Shane Patton), Jakub Saic, Radek Hoppe, Zdeněk Mahdal, Zbyšek Horák, Antonín Navrátil, Otto Rošetzký, Jakub Nemčok a další
Překlad: Petr Zenkl
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Leoš Lanči
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy a režie: Jiří Balcárek
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time pro North Video 2014

2. DABING (Nova)
V českém znění: Pavel Vondra - Mark Wahlberg (Marcus Luttrell), Libor Bouček - Taylor Kitsch (Michael Murphy), Michal Michálek - Emile Hirsch (Danny Dietz), Petr Lněnička - Ben Foster (Matt Axelson), Jakub Saic - Eric Bana (Erik Kristensen), Oldřich Hajlich - Alexander Ludwig (Shane Patton), Viktor Dvořák, Svatopluk Schuller, Petr Gelnar, Vojtěch Hájek, Jiří Krejčí, Petr Burian, Ivo Novák, Filip Jančík, Zdeněk Maryška, Matěj Macháček, Bohdan Tůma (titulky) a další
Překlad: Tomáš Studený
Zvuk: Tomáš Říha
Produkce: Martin Odehnal, Libuše Witzová
Dialogy: Jiří Bartoš
Režie: Martin Kot
Vyrobilo: Studio Audiotech pro Cet 21 s.r.o. 2014

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 9.1.2014 Bontonfilm
Premiéra USA: 10.1.2014 Universal Pictures US
Premiéra Velká Británie: 31.1.2014
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 3.6.2014 North Video
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 1 266 727
Tržby celkem - $ 154 800 000
Návštěvnost v ČR 9 241
Náklady (Rozpočet) - $ 40 000 000
 
Tvůrci a herci
Peter Berg (Režie), Sarah Aubrey (Produkce), Peter Berg (Produkce), Randall Emmett (Produkce), Akiva Goldsman (Produkce), Vitaly Grigoriants (Produkce), Norton Herrick (Produkce), Stephen Levinson (Produkce), Barry Spikings (Produkce), Mark Wahlberg (Produkce), Steve Jablonsky (Hudba), Explosions in the Sky (Hudba), Tobias A. Schliessler (Kamera), Colby Parker Jr. (Střih), John Brace (Casting), Linda Lowy (Casting), Tom Duffield (Scénografie), Amy Stofsky (Kostýmy), Wylie Stateman (Zvuk), Peter Montagna (Masky), Peter Berg (Scénář), Patrick Robinson (kniha) (Předloha), Marcus Luttrell (kniha) (Předloha), Mark Wahlberg (Herec), Taylor Kitsch (Herec), Emile Hirsch (Herec), Ben Foster (Herec), Eric Bana (Herec), Ali Suliman (Herec), Alexander Ludwig (Herec), Sammy Sheik (Herec), Scott Elrod (Herec), Rohan Chand (Herec), Marcus Luttrell (Herec), Peter Berg (Herec), Dan Bilzerian (Herec), Rich Ting (Herec), David Shepard (Herec), Yousuf Azami (Herec), Eric Steinig (Herec), Sergio Kato (Herec), Sterling Jones (Herec), Josh Berry (Herec)
 
2013/116/USA/Válečný, Životopisný, Akční, Thriller, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Toto je již páta role Marka Wahlberga (v tomto filmu SEALs Marcus Luttrell) kde hraje vojáka, předchozí filmy byly Vzbuďte se, vojáci! (1994) – Pvt. Tommy Lee Haywood, Tři králové (1999) – seržant Troy Barlow, Odstřelovač (2007) – odstřelovač a průzkumník Bob Lee Swagger, a 2 zbraně (2013) – důstojník USA námořní rozvědky Marcus Stigman.
- Malou roli jednoho z vojáků ve vrtulníku Apache si střihl slavný milionář Dan Bilzerian, známý svým výstředním vystupováním. K vidění je v čase 1:18:47.
- Slovo "fuck" zazní ve filmů 193krát, tedy téměř každých 40 vteřin.
- Ve filmu používají členové Navy Seals taktické brýle Radiator značky Gatorz a balistické brýle CDI MAX od firmy ESS.
- V čase 7:25 se ve filmu objeví fotografie s autogramem od Rona Burgundyho s Willem Ferrellem, který postavu ztvárnil ve filmu Zprávař: Příběh Rona Burgundyho (2004).
- Ve scéně, kdy Matt Axelson (Ben Foster) chatuje se svou manželkou Cindy, jsou jako jejich profilové obrázky použity pravé fotky Axelsonových. Stejně tak fotka Cindy, kterou má ve filmu Axelson na zdi, je pravá.
- CH - 47 Chinook, ve kterém je sestřelen Erik Kristensen (Eric Bana), má stejné číslo ve volacím znaku jako jeden se sestřelených Blackhawků ve filmu Černý jestřáb sestřelen (2001), ve kterém též Eric Bana hrál. V tomto filmu je to "Bruno 64", ve snímku Černý jestřáb sestřelen (2001) šlo o "Super 64".
- Film měl druhou nejlepší lednovou premiéru v historii, když si zvládl z kin odnést téměř 38 milionů amerických dolarů.
- Režisér Peter Berg si ve filmu zahrál epizodní roli člena SEALS. Ve scéně, kdy podporučík Patton (Alexander Ludwig) tančí, sedí Peter Berg v kšiltovce mezi ostatnímy vojáky a hecuje Pattona, aby "to rozjel krkem!".
- Kulomet, který používají členové Talibanu, je ruský PKM v ráži 7.62x54mm R.
- Kaskadéri tohto filmu si vyslúžili cenu Screen Actors Guild.
- Film je věnován můžum, kteří pracovali na vojenské operaci Red Wings.
- Ve filmu není uvedeno, že Marcus Luttrell (Mark Wahlberg) obdržel od pozdějšího prezidenta George W. Bushe Námořní kříž, druhé nejvyšší vojenské vyznamenání za statečnost. Poručík Michael Murphy (Taylor Kitsch) byl až posmrtně vyznamenán Medailí cti.
- Režisér Peter Berg si vojenské memoáry přečetl sám v uzamčené místnosti již během práce na filmu Hancock (2008).
- Filmovou zbraní Marcuse Luttrella (Mark Wahlberg) a Matthewa Axelsona (Ben Foster) je odstřelovací puška Mark. 12 Mod 1 Special Purpose Rifle. Zbraní Michaela P. Murphyho (Taylor Kitsch) Dannyho Dietze (Emile Hirsch) je M4A1 carbine s granátometem M203.
- Na začátku filmu tančí podporučík Patton (Alexander Ludwig) tanec, který je stejně jako hudba z filmu Napoleon Dynamite (2004). To vysvětluje i jeho oslovení Napoleon.
- Předlohou filmu se stala vzpomínková kniha Marcuse Luttrella, jediného vojáka, který krvavý střet s Talibanem přežil a který svou knihou porušil svaté pravidlo SEALs o jejich operacích veřejně nemluvit.
- Režisér Peter Berg se na Střední Východ podíval už se svým filmem Království (2007). Aby mohl příběh operace "Red Wings! zachytit co nejlépe, strávil měsíc na základně SEALs v Iráku a podstoupil alespoň část jejich tvrdého výcviku.
- Před začátkem natáčení navštívil režisér Peter Berg rodiny zemřelých vojáků. Otec Dannyho Dietze (Emile Hirsch) mu přečetl pitevní zprávu, ve které stálo, že jeho syn byl zasažen celkem 11krát. „Četl mi tu zprávu a brečel při tom,“ řekl Berg. Poté poznamenal: „Tak takový byl můj syn, s takovým odhodláním bojoval. Postarejte se, ať je to ve filmu vidět.“
- Ve filmu se v komparzních nebo vedlejších rolích objevují vysloužilí členové americké armády.
 
Odkazy