Růžový panter / The Pink Panther (2006/90/USA, Česko/Komedie, Dobrodružný, Krimi, Mysteriózní) 53%
28.09.2018 13:36
Zajímavost k filmu
- Původně měla být animace na začátku filmu vytvořena pomocí CGI, ale tvůrci se rozhodli zachovat tradiční ručně kreslenou animaci. Tato animace byla režírována Bobem Kurtzem, který pracoval na několika krátkých snímcích Růžového pantera. CGI animace se objevuje jako bonus na DVD.
- Film se natáčel v mnoha městech a zemích, mezi něž patří New York a studia Universal v Kalifornii v USA, v Paříži a Magny en Vexin ve Francii. Dále v Římě v Itálii, v Praze a Teplicích v České republice a Vancouveru v Kanadě.
- Úvodní scéna a fotbalové mistrovství bylo natáčeno na fotbalovém stadiónu FK Teplice s ohromným komparsem teplických občanů.
- Kevin Kline si mohl zahrát inspektora Clouseaua, pokud by odmítl Steve Martin.
- Malá role byla nabídnuta i Davidu Beckhamovi, ten ji ale odmítl.
- Steve Martin chová Petera Sellerse ve velké úctě. Uvažoval tak, že roli nepřijme.
- 80 milionů stál nejnovější zářez do série filmů o diamantu Růžový panter. Během úvodního víkendu (10. – 12.2.) vydělal v amerických kinech 20,2 mil. dolarů. Celkový výdělek dosáhl na 85 milionů.
- Do hlavní role se původně uvažovalo s Kevinem Spacym či Mikem Myersem. Clouseauova sluhu Kata měl nejprve ztvárnit Jackie Chan.
- Jeden z producentů snímku, Ivan Reitman, měl zasednout také na režisérskou stoličku a do hlavní role chtěl obsadit Chrise Tuckera.
- Už po osmé se ve filmu objeví slavný hudební motiv Henry Manciniho. Mimochodem, je to poprvé v sérii (kromě Inspektora Clouseaua z roku 1968), kdy hudbu skládá někdo jiný. Christophe Beck má za sebou například práci na Garfieldovi nebo Elektře.
- Snímek je, když vezmeme v úvahu všechny snímky o Clouseauovi, v pořadí desátým filmem v sérii Růžový panter, ve čtyřech hlavní roli ztvárnil Peter Sellers, dva další, natočené po jeho smrti, byly poskladané z hercových nepoužitých záběrů.
JEDNOU VĚTOU
„Ztratil se diamant Růžový panter. A nejzmatenější detektiv na světě se ho snaží najít."
OBSAH
Inspektor Jacques Clouseau. Jméno, které vzbuzuje hrůzu ve všech zločincích světa - a také ve všech ostatních lidech, kteří měli tu čest se s ním setkat. Snad za to mohou jeho zcela mylné deduktivní schopnosti, snad jeho neschopnost pochopit věci zjevné na první pohled, snad jeho značně omezená jazyková výbava nebo zcela chybějící pohybová koordinace. Důležité je, že i přes poněkud neortodoxní a často udivující metody se mu pokaždé podaří sobě vlastním neodolatelným způsobem vyřešit i ten nejrafinovanější zločin. Aspoň doposud tomu tak bylo.V akcí nabité komedii Růžový panter se inspektor Clouseau (Steve Martin) zhostí nejdůležitějšího případu, jaký kdy řešil. Fotbalový tým vedený světoznámým trenérem Yvesem Gluantem právě zvítězil nad reprezentací Číny. Během bujarých oslav s davy fanoušků a krásnou milenkou, popovou hvězdou Xanií (Beyoncé Knowles), ho zasáhne otrávená šipka. V nastalé panice se záhadně ztratí jeho diamantový prsten nevyčíslitelné hodnoty - Růžový panter. Vražda se stane ostře sledovanou mediální senzací a jejím šetřením je pověřen šéfinspektor Dreyfus (Kevin Kline), který usiluje o prestižní vyznamenání, jež mu v minulosti už šestkrát těsně uniklo. S vědomím, že tentokrát nesmí udělat sebemenší chybu - alespoň ne takovou, která by se dala přišít jemu - předá vyšetřování nezdolnému inspektorovi Clouseauovi. Clouseau a jeho nový pomocník, ledově klidný francouzský policista Gilbert Ponton (Jean Reno), vedou vyšetřování neuvěřitelnými a fascinujícími metodami. Nikdy neztrácejí soustředění, tah na branku a schopnost pokazit nepokazitelné. Přesto se jim daří neomylně stahovat smyčku kolem krku zatím neznámého zločince. Historie Růžového pantera se začala psát v roce 1963, kdy byl uveden původní film Blakea Edwardse Růžový panter s Davidem Nivenem a Peterem Sellersem v roli inspektora Clouseaua. Režisér Levy i hlavní hvězda Steve Martin si uvědomují, že původní Edwardsovy filmy jsou absolutní klasika a snaha na ně navázat se může rovnat sebevraždě. "Nesnažíme se s nimi soutěžit nebo je překonat," říká Levy. "Oba k Růžovému panterovi cítíme velký respekt, ale snažíme se ho podat vlastním způsobem. Chtěli jsme skloubit tradiční příběh se současným způsobem vyprávění a to se nám snad podařilo." Film Růžový panter se natáčel i v České Republice.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Tvůrci museli mít hodně kuráže, když se rozhodli jít po stopě jednoho z nejznámějších inspektorů na světě. Steve Martin se strašně snaží napodobit Sellerse, ale moc mu to nejde spíš měl být svůj i se mi zdá že Jean Reno vypadá ve filmu nějak divně. Docela často se ve filmu objevujou výborné hlášky hlavně od inspektora :) Příběh mi příjde trochu ujetý, kdo kdy viděl aby se hrálo semifinále MS ve fotbale Francie proti Číně? Také se mi nelíbilo jak je film využit k řadě reklam...Smart, který se objevil už v řadě novějších filmech, ale to tak bývá u komerčních filmů. Je vidět, že se autoři snažili, jak sebevíc mohli. Kdyby to nebylo pokračování Růžového panthera a spíše samotný film tak by to bylo možná i na 4* --- Gluant byl v Číně. Jed je z Číny. Ti Číňani jsou z Číny. Možná je příliš dělat nějaké ukvapené závěry ale myslím si, že náš vrah je Číňan. (Malarkey) 3*
Steve Martin není Clouseau. Steve Martin je NIKDO, který se snaží být vtipný, svým odporným obličejem zajímavý a svými trapnostmi zábavný. S ním nemohl Inspektor Clouseau vstoupit do nového tisíciletí jinak nežli špatně. Jean Reno se na postavu poskoka vůbec nehodí a je tam jen pro francouzskou verzi plakátu, kde e jeho jméno bude krásně vyjímat. Kevin Kline býval solidní herec, který upadá do průměru a podobnými slátaninami ztrácí nejednoho zastánce jeho herectví. Camea Clive Owena a Jasona Stathama jsou fajn, ale to je asi všechno. Beyonce Knowles se chce dostat díky svým prsům a postavě skrz slátaniny do áčkové produkce, ale ona má štěstí, že její jméno něco znamená aspoň ve světě hudebním. Růžový panter je moc špatný film, v kterém se nepovedlo zhola nic a příště všechny ty peníze dejte sirotkům, uděláte krásný skutek a lidé vám budou děkovat. (Djkoma) 1*
Celkem jsem se zaradoval, že sága o omezeném inspektoru Clouseauvi bude pokračovat, ale Steve Martin mně moc do hlavní role nesedl. A pravda, on svého inspektora Clouseaua pojal úplně jinak, a srovnávat ho s geniálním Sellersem nelze, ale pokud přistoupíte na Martinova pravidla hry, nebude to marný boj. I Kevin Kline pojal svého Dreyfusse úplně jinak. Prostě vše je tu jiné. Chybí Kato, chybí Herbert Lom, chybí Blake Edwards. O ději se nemá cenu vůbec rozepisovat. Je stejně jen druhořadý, aby se na něj mohly navlékat gagy nevyrovnané úrovně. I nelogičnosti se zde našly. Například mně nejde do hlavy, proč je po celou dobu Clouseau idiot s pilinami místo mozku, ale v závěru přesto zdárně a geniálním způsobem vyřeší celý případ. Potěší přítomnost zpěvačky Beyoncé Knowles. Filmu chybí lepší režisér. Shawn Levy přece jen není Blake Edwards. Některé gagy byly velmi zdařilé a největším plusem filmu je hlavně návrat legendární filmové postavy a o to jde především. Mohlo být hůř. 60% (kingik) 3*
VELKÁ RECENZE
Na novinářské projekci Růžového pantera podávali stylově růžové víno. Odmítl jsem, ale vy stejnou chybu neudělejte. Jestli se chcete u remaku se Stevem Martinem zasmát, musíte být alespoň trochu podnapilí. Po dobrém to zkrátka nejde.
Ne že bych to nečekal. Láska k Sellersovi se v mé filmové duši setkává s laxním přijetím Stevea Martina (směju se mu jen v případě, že má po boku někoho *opravdu zábavného* - Bowfinger budiž výjimkou potvrzující pravidlo) a pečlivě pěstovanou nenávistí k Beyoncé Knowles (holka je to pěkná, zpívat asi umí, ale hraní jí vážně nejde). Přidejte si do hereckého masomlýnku přehrávajícího Kevina Klinea a herecké kóma dvou největších drsňáků z Evropy (Jason Statham vyklidí pole po pěti minutách, Jean Reno s účesem "chlumecký sedlák" se bohužel ztrapňuje od začátku až do konce) a pomalu už nevíte, kam byste v takhle rozehrané šachové partii měli táhnout. Všechno stojí a padá se Stevem Martinem. A většinou to opravdu padá.
Celý remake Růžového pantera je totiž založen na slapsticku nejzákladnějších proporcí. Užijte si animované úvodní titulky, protože to je zřejmě jediná pasáž, do které někdo vložil invenci. Od třetí do devadesáté minuty se povezete v rytmu koulejících se glóbusů, explodujících stánku s hotdogy a nevinných babiček poletujících vzduchem. Do čehokoliv Clouseau a jeho Smart (to není jméno poskoka, ale to debilní pidiauto) narazí, to několikrát obletí kameru ve smrtelných křečích a není náhodou, že se většinou jedná o Kevina Klinea jako inspektora Dreyfusse. Jeho sekretářku v podání Emily Mortimer Clouseau pro změnu pouze dvakrát skoroznásilní a nakonec se do ní samozřejmě zamiluje. Tenhle vztah bohužel vyjadřuje všechny slabiny filmu - finální polibek Martina a Mortimer totiž nevychází z ničeho jiného než několika zamilovaných mrknutí ze strany něžnější polovičky.
Podobně nevyvinutý je i celý zbytek filmu a to i v případě, že jste čekali jen kolotoč horších nebo průměrných (jiné se tu nevyskytují) gagů. Ani tuhle elementární potřebu nedokáže Panter v novém balení uspokojit, protože dohromady celý děj nedává smysl, vrah je odhalen columbovským způsobem pět minut po dvanácté, za pomoci naprosto absurdního oslího můstku, což měl být zřejmě další geniální gag filmu, ale já ho prostě chápu jako naprostou scenáristickou inkompentenci, což je slovo, které by zřejmě Steve Martin se svým "francouzským" přízvukem asi nevyslovil. Jeho šišlání, kterým se snaží přiblížit k originálu je hodně patetické a při scéně s vyslovováním slůvka "hamburger" (viz trailer) už jsem myslel, že zatnu nehty do sedačky. Takhle trapně mi letos v kině bylo jen u českých filmů a to je dle mých měřítek hodně velká urážka. ;)
Tohle verbální pitvoření má jedinou výhodu a tou jsou české titulky Petra Putny. Musím mu vyseknout poklonu, protože jeho záměny klíčových slov, tak aby se přiblížil pokřivenému akcentu hlavního hrdiny, byly mnohdy jedinými důvody proč se té které scéně zasmát. Díky překladu tak výjimečně zvednu o hvězdičku nahoru, protože to filmu pomáhá neuvěřitelným způsobem.
Rád bych měl podobná slova chvály pro Jeana Rena, ale bohužel si zaslouží přesný opak. Nejsem nějaký jeho hardcore fanoušek, takže nemám potřebu ho uvrhnout do největších temnot zapomenutí, ale upřímně doufám, že i on se po zhlédnutí filmu oklepal a utekl zpátky ke klasicky drsným rolím. Dělat francouzskou náhradu Katoa (gag s nenadálými útoky je použit jen párkrát a podle mého názoru ho remake úplně zabíjí) a občas se zatvářit směšně, popř. teple tancovat na popíkový odvar od Beyónce, to je vskutku kariérní propad. Hlavu vzhůru, Jeane, budeme čekat na něco lepšího.
Žádnou změnu však nelze očekávat u Shawna Levyho. Bohužel. Režisér Líbánek a Dvanáct do tuctu má holt sudičkami dáno, že bude od rána do večera produkovat žalostně průměrné komedie, které vyšumí rychleji než řeknete "to byla zase jednou pořádná kravina". Růžového pantera si možná budete pamatovat trochu déle, protože je to ukázkové pošlapání legendy a skvostný příklad toho, proč některé remaky prostě netočit. Už se ale stalo, takže se buď obrníte trpělivostí a alkoholem a prostě to zkusíte (díky rozumné stopáži a tempu to zas tolik nebolí), nebo hezky po tangenciále tuhle několikanásobnou prohru objedete a budete stejně jako já doufat, že na place nové stillerovky spadne Levymu na hlavu Ježíš (možná by stačil i Mel Gibson ;) a zkusí ho něčím osvítit. Jinak totiž vidím na obzoru další zklamání.
p.s. 006 rulez. Jediný okamžik filmu, kdy jsem se necítil jako úplný idiot. Škoda že je to asi tak pět vteřin. :)
O FILMU
Historie legendy jménem Růžový panter se začala psát v roce 1963, kdy byl uveden původní film Blakea Edwardse Růžový panter s Davidem Nivenem a Peterem Sellersem v roli inspektora Clouseaua. Hlavní hvězdou a tahounem filmu měl být Niven, který byl v té době velkou hollywoodskou hvězdou. Sellers dokonce nebyl ani prvním hercem, kterého Edwards pro roli Clouseaua zvažoval (tím byl Peter Ustinov). Nešikovný francouzský inspektor byl však v jeho podání natolik okouzlující, že se stal hlavním tahákem filmu a Sellers si zahrál v několika populárních pokračováních.
Po smrti Sellerse se milovaná filmová série ocitla na více než deset let ve spánku a její oživení pro současné publikum záviselo na tom, jestli se podaří najít herce, který by jej dokázal zastoupit. Vzhledem k jeho chytrému a lehce absurdnímu humoru se ukázal být skvělou volbou Steve Martin, jehož fyzická komika navíc připomínala Sellersovu. „Postava Clouseaua byla poctou komikům z éry němých grotesek, jakými byli Chaplin nebo Keaton. V představách Blakea Edwardse a Petera Sellerse byl odkazem na dobu němých filmů, kdy byl humor spíše fyzický než verbální. A stejně jako se tyto klasické filmové grotesky těší zájmu už téměř sto let, má trvalý efekt také intuitivní a fyzický humor Clouseaua. Steve Martin je perfektním Clouseauem díky svému neskutečnému a unikátnímu talentu pro fyzický humor. Ať už je to jeho ‚šílený magor‘, muž se šípem v hlavě nebo Velký Flydini, byl Peterův humor vždycky zběsilý a z podstaty fyzický,“ říká režisér filmu Shawn Levy. Levy i Martin si plně uvědomovali, že Edwardsovy původní filmy s Peterem Sellersem byly považovány za klasiky. „Nesnažíme se s nimi soutěžit nebo je překonat,“ říká Levy. „Oba k nim cítíme velký respekt. Ale přestože si filmové série, kterou jsme zdědili, velice vážíme, snažili jsme se ji podat vlastním způsobem. Doufali jsme, že se nám podaří natočit něco současného a relevantního, ale zároveň to bude film v tradici ostatních příběhů Růžového pantera.“
Herec podotýká, že jeho podání Clouseaua má základ v tom, jak jej na plátno přivedli Sellers s Edwardsem, avšak „trochu jsem chování postavy pozměnil, protože jsem zkrátka někdo jiný. Když jsem se díval na ty filmy, bylo mi jasné, že Peter Sellers by dokázal v rámci této postavy improvizovat celé dny. Své roli dokonale rozuměl a cítil, že je v ní vtipný. K tomu jsem měl ve chvíli, kdy jsem o ní začal uvažovat, docela daleko, ale věděl jsem, že mi musí připadat vtipná také a toho mohu docílit jedině s pomocí svého vlastního komediálního citu. Nemůžu vám říct, v čem přesně to tkví, protože je to tak trochu záhada, ale to je zřejmě dobře.“
Po úvodních rozhovorech se Levy a Martin rozhodli, že to, co oba považovali za vtipné, zapracují do scénáře, a pokud jim to bude připadat vtipné i o měsíc později, tak to tam nechají. „Pokud nás to dokázalo rozesmát i po měsíci, natočili jsme to,“ přitakává Levy. „A pokud to stále působilo humorně i při postprodukci, zůstalo to ve filmu.“
Levy s Martinem se shodli i na obsazení Clouseauova nabubřelého a intrikánského šéfa Dreyfuse - do této role vybrali dalšího skvělého komika Kevina Klinea. „Kevinova filmografie mluví sama za sebe,“ říká Levy o herci, který získal Oscara za brilantní komediální herecký výkon ve filmu Ryba jménem Wanda. „Oproti Steveovi pracuje velmi odlišným způsobem, ale po 20 let byli blízkými přáteli. Líbilo se mu, jak jsme k tématu přistoupili, a chtěl se stát součástí našeho filmu. Chtěli jsme, aby byl představitelem Dreyfuse někdo, kdo opravdu rozumí humoru, kdo umí precizně ovládnout timing a chápe, kdy má Dreyfus působit vtipně a kdy nikoliv. Musel umět rozpoznat, kde byly jednotlivé vtipy, protože pokud má být v určitém momentě komický Clouseau, bylo by chaotické, aby byl směšný i Dreyfus. Kevin ale ihned poznal, kdy je humor na něm a kdy se má držet při zemi, aby dal Clouseauovi prostor být absurdní.“
obrazek
„Shawn Levy mi na začátku natáčení umožnil experimentovat s několika různými úrovněmi magorovitosti, než jsme našli tu, která nám připadala optimální - humorná, ale ne groteskní. Také nám se Stevem dovolil občas improvizovat,“ říká Kline.
Z herců, kteří jsou nejen vtipní, ale také velmi talentovaní, sestával i zbytek hereckého obsazení. „Beyoncé má obrovské nadání a v dalších rolích máme uznávané herce jako Jean Reno, Kristin Chenoweth nebo Emily Mortimer.“
Natáčení filmu The Pink Panther probíhalo v Levyho rychlém stylu. „Každý, kdo přijde poprvé na mou scénu - ať jde o herce nebo někoho ze štábu - má ze začátku malé trauma z toho, jak rychle pracuji,“ říká režisér. „Pravda je taková, že jsem ještě nikdy nezažil, aby se nějaký záběr stal vtipnějším, když ho člověk natočí podvacáté. Nikdy jsem neviděl, aby třídenní natáčení přidalo scéně na humoru. Steveovi svižné tempo vyhovovalo. Věděl, co od něj očekávám, chtěl mi to dát, a jít dál. Někteří režiséři věří ve svých 40 pokusů a možná jim to tak vyhovuje. Já se snažím posouvat věci dopředu a zachytit ten spád a nadšení, s jakým k práci přistupuji. A myslím si, že v mých filmech se to odráží.“
Beyoncé, která natáčení kombinovala s koncertními turné, reklamními závazky a natáčením nového alba Destiny’s Child, tento způsob práce samozřejmě velice vyhovoval. „Původně jsem měla jenom měsíc času, protože jsme s Destiny’s Child šly znovu do studia a já jsem se musela rozhodnout, jestli budu chtít natáčet film nebo si udělám dovolenou. Když jsem dostala nabídku hrát v The Pink Panther, pomyslela jsem si - Steve Martin, Kevin Kline … to nebude práce, to bude jako letní dovolená, při níž se toho navíc spoustu naučím.“
Zatímco americké publikum zná Jeana Rena převážně jako představitele dramatických, akčních rolí ve filmech jako Leon, Mission: Impossible nebo Ronin, v Evropě je díky snímkům jako Návštěvníci populární také jako komediální herec. Sám Reno podotýká, že má střídání žánrů rád. „Mám rád změny. Jsem herec a taková je moje práce,“ říká. „Komedie je pro mě vítanou změnou, protože při natáčení se každý směje a snaží se rozesmát i ostatní, díky čemuž je to velice zábavné. V roli Pontona nebylo mým úkolem nějak soutěžit s Clouseauem, ale přidat do toho mixu něco nového, co pokud možno i vyznívá vtipně.“
Přestože je Ponton nová postava, jeho vztah s Clouseauem se podobá vztahu, který měl bláznivý inspektor se svým sluhou Katem. „Nebyli jsme si jistí, jestli by to fungovalo i dnes - nejen kvůli tomu, že mít asijského sluhu je v roce 2005 politicky nekorektní, ale také nebylo nijak jisté, že to, co fungovalo v případě Petera Sellerse, musí zaručeně fungovat i u Stevea Martina. A navíc jsem chtěl zkusit něco jiného. Drželi jsme se toho, že se Clouseau neustále snaží Pontona bez varování napadat, ale nikdy se mu nepodaří. Tyhle souboje jsou ihned u konce, protože Clouseau je v bojových uměních kriticky nešikovný. Jediná rána, kterou se mu podaří umístit, patří k vrcholným okamžikům filmu. Vztah mezi nimi je komický, ale jedná se o opravdové přátelství. Když se ve filmu Clouseau ocitne v nejkritičtější situaci, je tím, kdo stojí při něm, právě Ponton,“ říká Levy.
Role Dreyfusovy naivní sekretářky Nicole, která se stane Clouseauovou pomocnicí a také jeho tajnou ctitelkou, se zhostila Emily Mortimer. „Nepředstavovala jsem si, že jim nějak zvlášť učaruji,“ přiznává herečka, kterou šance zkusit si komediální roli velmi potěšila. „Takže jsem se rozhodla, že z Nicole udělám v rámci žánru co nejrealističtější postavu a budu se spoléhat na okamžiky, kdy je ve scéně fyzický humor. Ke konci už se mi komediální prvky líbily natolik, že jsem úplně opustila svou polohu seriózního herce. Stal se ze mě normální komediální pošuk.“
Jedna z věcí, které Clouseaua v Sellersově podání definovaly, byl jeho dlouhý kabát. Ten si v průběhu tohoto filmu několikrát oblékne i Martin: „Dlouhý plášť jsme použili, protože je pro Clouseaua velmi charakteristický, ale zkrátili jsme jej a vzadu upravili tak, aby šel trochu do špičky a byl stejně jako zbytek jeho oblečení lehce výstřední,“ říká návrhář Joseph G. Aulisi. „Rozhodli jsme se, že bude nosit baret, protože na Steveovi vypadal hodně směšně a sedl mu lépe než původní klobouk.“
Martinův šatník odráží nejen Clouseauovu „nevšední“ osobnost, ale také celý jeho svět. Jak podotýká hlavní výtvarníce Lilly Kilvert, „v jeho dimenzi je všechno skutečné, ale mírně nadnesené. Všechno je trochu změkčené, hezčí a staromódní. Je to nekomplikované prostředí, takové, kde mohou existovat nevinní lidé jako Clouseau. Růžový panter žije ve své době, která má svou vlastní mírumilovnou atmosféru - není to minulost ani současnost. Chtěla jsem vyobrazit New York i Paříž tak, aby byla stále sama sebou, ale působila trochu méně realisticky, spíše jako naše snová Paříž a náš snový New York.“
To znamenalo, že Dreyfusovy kanceláře byly malebné a plné bohaté výzdoby s galskými motivy, měly vysoké stropy, nechyběly v nich důležité obrazy, ozdobné římsy a masivní, vkusný a luxusní nábytek v hnědých a okrových barvách. Kilvert musela při návrhu scény počítat s tím, že se v těchto prostorách díky Clouseauově častému výskytu odehrávají všemožné katastrofy. Při stavbě scén, které vznikly ve studiích Kaufman-Astoria poblíž Manhattanu, byly použity odnímací stěny, jenž filmařům umožnily umístit na vhodné místo kameru a zároveň nechat dostatek prostoru oběma hlavním představitelům. „Postavit scény trvalo osm týdnů a v podstatě všechny byly sestrojeny s použitím odnímatelných stěn,“ říká Kilvert.
The Pink Panther je čtvrtým filmem, na kterém Levy spolupracoval s kameramanem Jonathanem Brownem. Vzhledem k tomu, že se většina scén, které vytvořila Kilvert, nořila v souladu s pařížskými interiéry do neutrálních nebo temnějších odstínů, záležela výsledná podoba jejich barevné atmosféry na tom, jaké zvolil Brown osvětlení a filtry. Vzhledem k tomu, že Levy usiloval o určitou zjemnělou verzi reality, byla většina osvětlení upravena tak, aby se ve výsledku jednalo o teplejší barevné tóny.
Původní filmy o Růžovém panterovi byly známé tím, že využívaly různá exotická místa v Evropě. Levy se chtěl této tradice držet a podíval se se štábem a herci na různá zajímavá místa ve Francii. Brown upřednostňoval elegantní, přirozený celkový vzhled a při natáčení použil jednoduché postupy, které využívaly přirozené krásy francouzského prostředí.
„Chtěli jsme, aby film působil velkolepým dojmem. Nesměl vypadat, že jsme jej natočili ve studiu. V původním filmu z roku 1963 byla k vidění zajímavá, komplikovaná místa, což jsme chtěli zachovat,“ říká producent Robert Simonds. „Při důkladném hledání natáčecích míst jsme tedy nepřihlíželi jen k tomu, aby byla vhodná z hlediska děje a hlavní postavy, ale také aby lahodila oku a byla vizuálně velkolepá.“
Ve filmu se objeví také New York, do nějž Clouseau zavítá v přestrojení za turistu. „Představa, jak se Clouseau, který je Francouzem až do morku kostí, prochází po Times Square v kšiltovce I Love New York, působila absurdně a velmi komicky,“ říká Levy.
Podobně absurdní, komické a typicky „clouseauovské“ je auto, v němž inspektor jezdí - miniaturní, hranatý, červenošedý Smart. Smart Car je výsledkem spolupráce firem Swatch a Mercedes a v Evropě se těší velké oblibě. Je známý pro svou bezpečnost a rekordně nízkou spotřebu. Jeho vzhled je nicméně mírně komický. „Původně jsme uvažovali o jiném autě, ale během hledání vhodných míst v Paříži jsme se s nimi setkávali na každém rohu. Připadala nám legrační, roztomilá a lehce absurdní - přesně jako Clouseau. Proto jsme jej ve filmu posadili pávě do Smartu,“ říká Levy.
Produkce natáčela po tři dny také v Teplicích, kde vznikly ústřední scény z fotbalového utkání. Na tamějším stadionu se shromáždilo přes 12 000 českých komparzistů, kteří měli hrát fanoušky francouzského a čínského týmu. Místní pomocný režisér vysvětlil davu scénu pomocí megafonu a přestože natáčení trvalo přes tři dny, nadšení „fanoušků“ až do konce neopadlo. Na konci každého dne věnovala produkce do tomboly jeden Smart, aby lidem poděkovala za jejich výdrž a nadšení. Do varu se však dostali i herci a štáb - během obědové pauzy v průběhu posledního dne natáčení si štáb a filmoví fotbalisté oblékli francouzské a čínské fotbalové dresy a k nemalému nadšení publika odehráli exhibiční zápas.
Ocenění:
Razzies
2006 - Kristin Chenoweth (Nejhorší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
2006 - Nejhorší Remake nebo Rip-off (nominace)
DABING
V českém znění: Jiří Prager - Steve Martin (Clouseau), Aleš Procházka - Kevin Kline (Dreyfus), Miloš Vávra - Jean Reno (Ponton), Marcela Rojíčková - Emily Mortimer (Nicole), Tomáš Juřička - Henry Czerny (Yuri), Zdeněk Maryška - Roger Rees (Larocque), René Slováčková - Beyoncé Knowles (Xania), Václav Rašilov - Philip Goodwin (Renard), Martin Stránský - William Abadie (Bizu), Zuzana Schulzová - Anna Katarina (Agent Corbeilleová), Pavel Vondra - Clive Owen (Nigel Boswell), Ludvík Král - Boris McGiver (Vainqueur), Bohdan Tůma - Jason Statham (Yves Gluant) Václav Mareš, Jolana Smyčková, Zdeněk Mahdal, Michal Michálek, Jan Vondráček, Pavel Vondrák, Veronika Veselá a další
Překlad: Anna Bandyová
Zvuk: Tomáš Čisárik, Studio ProTime a Jiří Peřina
Dialogy a režie českého znění: Veronika Veselá
Vyrobila: Tvůrčí Skupina Josefa Petráska pro Bontonfilm 2006
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 9.3.2006
Premiéra USA: 10.2.2006 Columbia/Sony
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 11.9.2006 (DVD) Bontonfilm
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 2.2.2009 Bontonfilm
Poprvé na DVD: 1.9.2006 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 2.2.2009 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 7 936 306
Tržby celkem - $ 164 100 000
Návštěvnost v ČR 72 117
Náklady (Rozpočet) - $ 80 000 000
REMAKE / POKRAČOVÁNÍ FILMU
Růžový panter gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0/
Komedie / Dobrodružný, USA / Česko, 2006
Režie: Shawn Levy, Hrají: Steve Martin, Kevin Kline
Růžový panter 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/ruzovy-panter-2-the-pink-panther-2-2009/
Komedie / Dobrodružný, USA, 2009
Režie: Harald Zwart, Hrají: Steve Martin, Jean Reno
„Ztratil se diamant Růžový panter. A nejzmatenější detektiv na světě se ho snaží najít."
OBSAH
Inspektor Jacques Clouseau. Jméno, které vzbuzuje hrůzu ve všech zločincích světa - a také ve všech ostatních lidech, kteří měli tu čest se s ním setkat. Snad za to mohou jeho zcela mylné deduktivní schopnosti, snad jeho neschopnost pochopit věci zjevné na první pohled, snad jeho značně omezená jazyková výbava nebo zcela chybějící pohybová koordinace. Důležité je, že i přes poněkud neortodoxní a často udivující metody se mu pokaždé podaří sobě vlastním neodolatelným způsobem vyřešit i ten nejrafinovanější zločin. Aspoň doposud tomu tak bylo.V akcí nabité komedii Růžový panter se inspektor Clouseau (Steve Martin) zhostí nejdůležitějšího případu, jaký kdy řešil. Fotbalový tým vedený světoznámým trenérem Yvesem Gluantem právě zvítězil nad reprezentací Číny. Během bujarých oslav s davy fanoušků a krásnou milenkou, popovou hvězdou Xanií (Beyoncé Knowles), ho zasáhne otrávená šipka. V nastalé panice se záhadně ztratí jeho diamantový prsten nevyčíslitelné hodnoty - Růžový panter. Vražda se stane ostře sledovanou mediální senzací a jejím šetřením je pověřen šéfinspektor Dreyfus (Kevin Kline), který usiluje o prestižní vyznamenání, jež mu v minulosti už šestkrát těsně uniklo. S vědomím, že tentokrát nesmí udělat sebemenší chybu - alespoň ne takovou, která by se dala přišít jemu - předá vyšetřování nezdolnému inspektorovi Clouseauovi. Clouseau a jeho nový pomocník, ledově klidný francouzský policista Gilbert Ponton (Jean Reno), vedou vyšetřování neuvěřitelnými a fascinujícími metodami. Nikdy neztrácejí soustředění, tah na branku a schopnost pokazit nepokazitelné. Přesto se jim daří neomylně stahovat smyčku kolem krku zatím neznámého zločince. Historie Růžového pantera se začala psát v roce 1963, kdy byl uveden původní film Blakea Edwardse Růžový panter s Davidem Nivenem a Peterem Sellersem v roli inspektora Clouseaua. Režisér Levy i hlavní hvězda Steve Martin si uvědomují, že původní Edwardsovy filmy jsou absolutní klasika a snaha na ně navázat se může rovnat sebevraždě. "Nesnažíme se s nimi soutěžit nebo je překonat," říká Levy. "Oba k Růžovému panterovi cítíme velký respekt, ale snažíme se ho podat vlastním způsobem. Chtěli jsme skloubit tradiční příběh se současným způsobem vyprávění a to se nám snad podařilo." Film Růžový panter se natáčel i v České Republice.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Tvůrci museli mít hodně kuráže, když se rozhodli jít po stopě jednoho z nejznámějších inspektorů na světě. Steve Martin se strašně snaží napodobit Sellerse, ale moc mu to nejde spíš měl být svůj i se mi zdá že Jean Reno vypadá ve filmu nějak divně. Docela často se ve filmu objevujou výborné hlášky hlavně od inspektora :) Příběh mi příjde trochu ujetý, kdo kdy viděl aby se hrálo semifinále MS ve fotbale Francie proti Číně? Také se mi nelíbilo jak je film využit k řadě reklam...Smart, který se objevil už v řadě novějších filmech, ale to tak bývá u komerčních filmů. Je vidět, že se autoři snažili, jak sebevíc mohli. Kdyby to nebylo pokračování Růžového panthera a spíše samotný film tak by to bylo možná i na 4* --- Gluant byl v Číně. Jed je z Číny. Ti Číňani jsou z Číny. Možná je příliš dělat nějaké ukvapené závěry ale myslím si, že náš vrah je Číňan. (Malarkey) 3*
Steve Martin není Clouseau. Steve Martin je NIKDO, který se snaží být vtipný, svým odporným obličejem zajímavý a svými trapnostmi zábavný. S ním nemohl Inspektor Clouseau vstoupit do nového tisíciletí jinak nežli špatně. Jean Reno se na postavu poskoka vůbec nehodí a je tam jen pro francouzskou verzi plakátu, kde e jeho jméno bude krásně vyjímat. Kevin Kline býval solidní herec, který upadá do průměru a podobnými slátaninami ztrácí nejednoho zastánce jeho herectví. Camea Clive Owena a Jasona Stathama jsou fajn, ale to je asi všechno. Beyonce Knowles se chce dostat díky svým prsům a postavě skrz slátaniny do áčkové produkce, ale ona má štěstí, že její jméno něco znamená aspoň ve světě hudebním. Růžový panter je moc špatný film, v kterém se nepovedlo zhola nic a příště všechny ty peníze dejte sirotkům, uděláte krásný skutek a lidé vám budou děkovat. (Djkoma) 1*
Celkem jsem se zaradoval, že sága o omezeném inspektoru Clouseauvi bude pokračovat, ale Steve Martin mně moc do hlavní role nesedl. A pravda, on svého inspektora Clouseaua pojal úplně jinak, a srovnávat ho s geniálním Sellersem nelze, ale pokud přistoupíte na Martinova pravidla hry, nebude to marný boj. I Kevin Kline pojal svého Dreyfusse úplně jinak. Prostě vše je tu jiné. Chybí Kato, chybí Herbert Lom, chybí Blake Edwards. O ději se nemá cenu vůbec rozepisovat. Je stejně jen druhořadý, aby se na něj mohly navlékat gagy nevyrovnané úrovně. I nelogičnosti se zde našly. Například mně nejde do hlavy, proč je po celou dobu Clouseau idiot s pilinami místo mozku, ale v závěru přesto zdárně a geniálním způsobem vyřeší celý případ. Potěší přítomnost zpěvačky Beyoncé Knowles. Filmu chybí lepší režisér. Shawn Levy přece jen není Blake Edwards. Některé gagy byly velmi zdařilé a největším plusem filmu je hlavně návrat legendární filmové postavy a o to jde především. Mohlo být hůř. 60% (kingik) 3*
VELKÁ RECENZE
Na novinářské projekci Růžového pantera podávali stylově růžové víno. Odmítl jsem, ale vy stejnou chybu neudělejte. Jestli se chcete u remaku se Stevem Martinem zasmát, musíte být alespoň trochu podnapilí. Po dobrém to zkrátka nejde.
Ne že bych to nečekal. Láska k Sellersovi se v mé filmové duši setkává s laxním přijetím Stevea Martina (směju se mu jen v případě, že má po boku někoho *opravdu zábavného* - Bowfinger budiž výjimkou potvrzující pravidlo) a pečlivě pěstovanou nenávistí k Beyoncé Knowles (holka je to pěkná, zpívat asi umí, ale hraní jí vážně nejde). Přidejte si do hereckého masomlýnku přehrávajícího Kevina Klinea a herecké kóma dvou největších drsňáků z Evropy (Jason Statham vyklidí pole po pěti minutách, Jean Reno s účesem "chlumecký sedlák" se bohužel ztrapňuje od začátku až do konce) a pomalu už nevíte, kam byste v takhle rozehrané šachové partii měli táhnout. Všechno stojí a padá se Stevem Martinem. A většinou to opravdu padá.
Celý remake Růžového pantera je totiž založen na slapsticku nejzákladnějších proporcí. Užijte si animované úvodní titulky, protože to je zřejmě jediná pasáž, do které někdo vložil invenci. Od třetí do devadesáté minuty se povezete v rytmu koulejících se glóbusů, explodujících stánku s hotdogy a nevinných babiček poletujících vzduchem. Do čehokoliv Clouseau a jeho Smart (to není jméno poskoka, ale to debilní pidiauto) narazí, to několikrát obletí kameru ve smrtelných křečích a není náhodou, že se většinou jedná o Kevina Klinea jako inspektora Dreyfusse. Jeho sekretářku v podání Emily Mortimer Clouseau pro změnu pouze dvakrát skoroznásilní a nakonec se do ní samozřejmě zamiluje. Tenhle vztah bohužel vyjadřuje všechny slabiny filmu - finální polibek Martina a Mortimer totiž nevychází z ničeho jiného než několika zamilovaných mrknutí ze strany něžnější polovičky.
Podobně nevyvinutý je i celý zbytek filmu a to i v případě, že jste čekali jen kolotoč horších nebo průměrných (jiné se tu nevyskytují) gagů. Ani tuhle elementární potřebu nedokáže Panter v novém balení uspokojit, protože dohromady celý děj nedává smysl, vrah je odhalen columbovským způsobem pět minut po dvanácté, za pomoci naprosto absurdního oslího můstku, což měl být zřejmě další geniální gag filmu, ale já ho prostě chápu jako naprostou scenáristickou inkompentenci, což je slovo, které by zřejmě Steve Martin se svým "francouzským" přízvukem asi nevyslovil. Jeho šišlání, kterým se snaží přiblížit k originálu je hodně patetické a při scéně s vyslovováním slůvka "hamburger" (viz trailer) už jsem myslel, že zatnu nehty do sedačky. Takhle trapně mi letos v kině bylo jen u českých filmů a to je dle mých měřítek hodně velká urážka. ;)
Tohle verbální pitvoření má jedinou výhodu a tou jsou české titulky Petra Putny. Musím mu vyseknout poklonu, protože jeho záměny klíčových slov, tak aby se přiblížil pokřivenému akcentu hlavního hrdiny, byly mnohdy jedinými důvody proč se té které scéně zasmát. Díky překladu tak výjimečně zvednu o hvězdičku nahoru, protože to filmu pomáhá neuvěřitelným způsobem.
Rád bych měl podobná slova chvály pro Jeana Rena, ale bohužel si zaslouží přesný opak. Nejsem nějaký jeho hardcore fanoušek, takže nemám potřebu ho uvrhnout do největších temnot zapomenutí, ale upřímně doufám, že i on se po zhlédnutí filmu oklepal a utekl zpátky ke klasicky drsným rolím. Dělat francouzskou náhradu Katoa (gag s nenadálými útoky je použit jen párkrát a podle mého názoru ho remake úplně zabíjí) a občas se zatvářit směšně, popř. teple tancovat na popíkový odvar od Beyónce, to je vskutku kariérní propad. Hlavu vzhůru, Jeane, budeme čekat na něco lepšího.
Žádnou změnu však nelze očekávat u Shawna Levyho. Bohužel. Režisér Líbánek a Dvanáct do tuctu má holt sudičkami dáno, že bude od rána do večera produkovat žalostně průměrné komedie, které vyšumí rychleji než řeknete "to byla zase jednou pořádná kravina". Růžového pantera si možná budete pamatovat trochu déle, protože je to ukázkové pošlapání legendy a skvostný příklad toho, proč některé remaky prostě netočit. Už se ale stalo, takže se buď obrníte trpělivostí a alkoholem a prostě to zkusíte (díky rozumné stopáži a tempu to zas tolik nebolí), nebo hezky po tangenciále tuhle několikanásobnou prohru objedete a budete stejně jako já doufat, že na place nové stillerovky spadne Levymu na hlavu Ježíš (možná by stačil i Mel Gibson ;) a zkusí ho něčím osvítit. Jinak totiž vidím na obzoru další zklamání.
p.s. 006 rulez. Jediný okamžik filmu, kdy jsem se necítil jako úplný idiot. Škoda že je to asi tak pět vteřin. :)
O FILMU
Historie legendy jménem Růžový panter se začala psát v roce 1963, kdy byl uveden původní film Blakea Edwardse Růžový panter s Davidem Nivenem a Peterem Sellersem v roli inspektora Clouseaua. Hlavní hvězdou a tahounem filmu měl být Niven, který byl v té době velkou hollywoodskou hvězdou. Sellers dokonce nebyl ani prvním hercem, kterého Edwards pro roli Clouseaua zvažoval (tím byl Peter Ustinov). Nešikovný francouzský inspektor byl však v jeho podání natolik okouzlující, že se stal hlavním tahákem filmu a Sellers si zahrál v několika populárních pokračováních.
Po smrti Sellerse se milovaná filmová série ocitla na více než deset let ve spánku a její oživení pro současné publikum záviselo na tom, jestli se podaří najít herce, který by jej dokázal zastoupit. Vzhledem k jeho chytrému a lehce absurdnímu humoru se ukázal být skvělou volbou Steve Martin, jehož fyzická komika navíc připomínala Sellersovu. „Postava Clouseaua byla poctou komikům z éry němých grotesek, jakými byli Chaplin nebo Keaton. V představách Blakea Edwardse a Petera Sellerse byl odkazem na dobu němých filmů, kdy byl humor spíše fyzický než verbální. A stejně jako se tyto klasické filmové grotesky těší zájmu už téměř sto let, má trvalý efekt také intuitivní a fyzický humor Clouseaua. Steve Martin je perfektním Clouseauem díky svému neskutečnému a unikátnímu talentu pro fyzický humor. Ať už je to jeho ‚šílený magor‘, muž se šípem v hlavě nebo Velký Flydini, byl Peterův humor vždycky zběsilý a z podstaty fyzický,“ říká režisér filmu Shawn Levy. Levy i Martin si plně uvědomovali, že Edwardsovy původní filmy s Peterem Sellersem byly považovány za klasiky. „Nesnažíme se s nimi soutěžit nebo je překonat,“ říká Levy. „Oba k nim cítíme velký respekt. Ale přestože si filmové série, kterou jsme zdědili, velice vážíme, snažili jsme se ji podat vlastním způsobem. Doufali jsme, že se nám podaří natočit něco současného a relevantního, ale zároveň to bude film v tradici ostatních příběhů Růžového pantera.“
Herec podotýká, že jeho podání Clouseaua má základ v tom, jak jej na plátno přivedli Sellers s Edwardsem, avšak „trochu jsem chování postavy pozměnil, protože jsem zkrátka někdo jiný. Když jsem se díval na ty filmy, bylo mi jasné, že Peter Sellers by dokázal v rámci této postavy improvizovat celé dny. Své roli dokonale rozuměl a cítil, že je v ní vtipný. K tomu jsem měl ve chvíli, kdy jsem o ní začal uvažovat, docela daleko, ale věděl jsem, že mi musí připadat vtipná také a toho mohu docílit jedině s pomocí svého vlastního komediálního citu. Nemůžu vám říct, v čem přesně to tkví, protože je to tak trochu záhada, ale to je zřejmě dobře.“
Po úvodních rozhovorech se Levy a Martin rozhodli, že to, co oba považovali za vtipné, zapracují do scénáře, a pokud jim to bude připadat vtipné i o měsíc později, tak to tam nechají. „Pokud nás to dokázalo rozesmát i po měsíci, natočili jsme to,“ přitakává Levy. „A pokud to stále působilo humorně i při postprodukci, zůstalo to ve filmu.“
Levy s Martinem se shodli i na obsazení Clouseauova nabubřelého a intrikánského šéfa Dreyfuse - do této role vybrali dalšího skvělého komika Kevina Klinea. „Kevinova filmografie mluví sama za sebe,“ říká Levy o herci, který získal Oscara za brilantní komediální herecký výkon ve filmu Ryba jménem Wanda. „Oproti Steveovi pracuje velmi odlišným způsobem, ale po 20 let byli blízkými přáteli. Líbilo se mu, jak jsme k tématu přistoupili, a chtěl se stát součástí našeho filmu. Chtěli jsme, aby byl představitelem Dreyfuse někdo, kdo opravdu rozumí humoru, kdo umí precizně ovládnout timing a chápe, kdy má Dreyfus působit vtipně a kdy nikoliv. Musel umět rozpoznat, kde byly jednotlivé vtipy, protože pokud má být v určitém momentě komický Clouseau, bylo by chaotické, aby byl směšný i Dreyfus. Kevin ale ihned poznal, kdy je humor na něm a kdy se má držet při zemi, aby dal Clouseauovi prostor být absurdní.“
obrazek
„Shawn Levy mi na začátku natáčení umožnil experimentovat s několika různými úrovněmi magorovitosti, než jsme našli tu, která nám připadala optimální - humorná, ale ne groteskní. Také nám se Stevem dovolil občas improvizovat,“ říká Kline.
Z herců, kteří jsou nejen vtipní, ale také velmi talentovaní, sestával i zbytek hereckého obsazení. „Beyoncé má obrovské nadání a v dalších rolích máme uznávané herce jako Jean Reno, Kristin Chenoweth nebo Emily Mortimer.“
Natáčení filmu The Pink Panther probíhalo v Levyho rychlém stylu. „Každý, kdo přijde poprvé na mou scénu - ať jde o herce nebo někoho ze štábu - má ze začátku malé trauma z toho, jak rychle pracuji,“ říká režisér. „Pravda je taková, že jsem ještě nikdy nezažil, aby se nějaký záběr stal vtipnějším, když ho člověk natočí podvacáté. Nikdy jsem neviděl, aby třídenní natáčení přidalo scéně na humoru. Steveovi svižné tempo vyhovovalo. Věděl, co od něj očekávám, chtěl mi to dát, a jít dál. Někteří režiséři věří ve svých 40 pokusů a možná jim to tak vyhovuje. Já se snažím posouvat věci dopředu a zachytit ten spád a nadšení, s jakým k práci přistupuji. A myslím si, že v mých filmech se to odráží.“
Beyoncé, která natáčení kombinovala s koncertními turné, reklamními závazky a natáčením nového alba Destiny’s Child, tento způsob práce samozřejmě velice vyhovoval. „Původně jsem měla jenom měsíc času, protože jsme s Destiny’s Child šly znovu do studia a já jsem se musela rozhodnout, jestli budu chtít natáčet film nebo si udělám dovolenou. Když jsem dostala nabídku hrát v The Pink Panther, pomyslela jsem si - Steve Martin, Kevin Kline … to nebude práce, to bude jako letní dovolená, při níž se toho navíc spoustu naučím.“
Zatímco americké publikum zná Jeana Rena převážně jako představitele dramatických, akčních rolí ve filmech jako Leon, Mission: Impossible nebo Ronin, v Evropě je díky snímkům jako Návštěvníci populární také jako komediální herec. Sám Reno podotýká, že má střídání žánrů rád. „Mám rád změny. Jsem herec a taková je moje práce,“ říká. „Komedie je pro mě vítanou změnou, protože při natáčení se každý směje a snaží se rozesmát i ostatní, díky čemuž je to velice zábavné. V roli Pontona nebylo mým úkolem nějak soutěžit s Clouseauem, ale přidat do toho mixu něco nového, co pokud možno i vyznívá vtipně.“
Přestože je Ponton nová postava, jeho vztah s Clouseauem se podobá vztahu, který měl bláznivý inspektor se svým sluhou Katem. „Nebyli jsme si jistí, jestli by to fungovalo i dnes - nejen kvůli tomu, že mít asijského sluhu je v roce 2005 politicky nekorektní, ale také nebylo nijak jisté, že to, co fungovalo v případě Petera Sellerse, musí zaručeně fungovat i u Stevea Martina. A navíc jsem chtěl zkusit něco jiného. Drželi jsme se toho, že se Clouseau neustále snaží Pontona bez varování napadat, ale nikdy se mu nepodaří. Tyhle souboje jsou ihned u konce, protože Clouseau je v bojových uměních kriticky nešikovný. Jediná rána, kterou se mu podaří umístit, patří k vrcholným okamžikům filmu. Vztah mezi nimi je komický, ale jedná se o opravdové přátelství. Když se ve filmu Clouseau ocitne v nejkritičtější situaci, je tím, kdo stojí při něm, právě Ponton,“ říká Levy.
Role Dreyfusovy naivní sekretářky Nicole, která se stane Clouseauovou pomocnicí a také jeho tajnou ctitelkou, se zhostila Emily Mortimer. „Nepředstavovala jsem si, že jim nějak zvlášť učaruji,“ přiznává herečka, kterou šance zkusit si komediální roli velmi potěšila. „Takže jsem se rozhodla, že z Nicole udělám v rámci žánru co nejrealističtější postavu a budu se spoléhat na okamžiky, kdy je ve scéně fyzický humor. Ke konci už se mi komediální prvky líbily natolik, že jsem úplně opustila svou polohu seriózního herce. Stal se ze mě normální komediální pošuk.“
Jedna z věcí, které Clouseaua v Sellersově podání definovaly, byl jeho dlouhý kabát. Ten si v průběhu tohoto filmu několikrát oblékne i Martin: „Dlouhý plášť jsme použili, protože je pro Clouseaua velmi charakteristický, ale zkrátili jsme jej a vzadu upravili tak, aby šel trochu do špičky a byl stejně jako zbytek jeho oblečení lehce výstřední,“ říká návrhář Joseph G. Aulisi. „Rozhodli jsme se, že bude nosit baret, protože na Steveovi vypadal hodně směšně a sedl mu lépe než původní klobouk.“
Martinův šatník odráží nejen Clouseauovu „nevšední“ osobnost, ale také celý jeho svět. Jak podotýká hlavní výtvarníce Lilly Kilvert, „v jeho dimenzi je všechno skutečné, ale mírně nadnesené. Všechno je trochu změkčené, hezčí a staromódní. Je to nekomplikované prostředí, takové, kde mohou existovat nevinní lidé jako Clouseau. Růžový panter žije ve své době, která má svou vlastní mírumilovnou atmosféru - není to minulost ani současnost. Chtěla jsem vyobrazit New York i Paříž tak, aby byla stále sama sebou, ale působila trochu méně realisticky, spíše jako naše snová Paříž a náš snový New York.“
To znamenalo, že Dreyfusovy kanceláře byly malebné a plné bohaté výzdoby s galskými motivy, měly vysoké stropy, nechyběly v nich důležité obrazy, ozdobné římsy a masivní, vkusný a luxusní nábytek v hnědých a okrových barvách. Kilvert musela při návrhu scény počítat s tím, že se v těchto prostorách díky Clouseauově častému výskytu odehrávají všemožné katastrofy. Při stavbě scén, které vznikly ve studiích Kaufman-Astoria poblíž Manhattanu, byly použity odnímací stěny, jenž filmařům umožnily umístit na vhodné místo kameru a zároveň nechat dostatek prostoru oběma hlavním představitelům. „Postavit scény trvalo osm týdnů a v podstatě všechny byly sestrojeny s použitím odnímatelných stěn,“ říká Kilvert.
The Pink Panther je čtvrtým filmem, na kterém Levy spolupracoval s kameramanem Jonathanem Brownem. Vzhledem k tomu, že se většina scén, které vytvořila Kilvert, nořila v souladu s pařížskými interiéry do neutrálních nebo temnějších odstínů, záležela výsledná podoba jejich barevné atmosféry na tom, jaké zvolil Brown osvětlení a filtry. Vzhledem k tomu, že Levy usiloval o určitou zjemnělou verzi reality, byla většina osvětlení upravena tak, aby se ve výsledku jednalo o teplejší barevné tóny.
Původní filmy o Růžovém panterovi byly známé tím, že využívaly různá exotická místa v Evropě. Levy se chtěl této tradice držet a podíval se se štábem a herci na různá zajímavá místa ve Francii. Brown upřednostňoval elegantní, přirozený celkový vzhled a při natáčení použil jednoduché postupy, které využívaly přirozené krásy francouzského prostředí.
„Chtěli jsme, aby film působil velkolepým dojmem. Nesměl vypadat, že jsme jej natočili ve studiu. V původním filmu z roku 1963 byla k vidění zajímavá, komplikovaná místa, což jsme chtěli zachovat,“ říká producent Robert Simonds. „Při důkladném hledání natáčecích míst jsme tedy nepřihlíželi jen k tomu, aby byla vhodná z hlediska děje a hlavní postavy, ale také aby lahodila oku a byla vizuálně velkolepá.“
Ve filmu se objeví také New York, do nějž Clouseau zavítá v přestrojení za turistu. „Představa, jak se Clouseau, který je Francouzem až do morku kostí, prochází po Times Square v kšiltovce I Love New York, působila absurdně a velmi komicky,“ říká Levy.
Podobně absurdní, komické a typicky „clouseauovské“ je auto, v němž inspektor jezdí - miniaturní, hranatý, červenošedý Smart. Smart Car je výsledkem spolupráce firem Swatch a Mercedes a v Evropě se těší velké oblibě. Je známý pro svou bezpečnost a rekordně nízkou spotřebu. Jeho vzhled je nicméně mírně komický. „Původně jsme uvažovali o jiném autě, ale během hledání vhodných míst v Paříži jsme se s nimi setkávali na každém rohu. Připadala nám legrační, roztomilá a lehce absurdní - přesně jako Clouseau. Proto jsme jej ve filmu posadili pávě do Smartu,“ říká Levy.
Produkce natáčela po tři dny také v Teplicích, kde vznikly ústřední scény z fotbalového utkání. Na tamějším stadionu se shromáždilo přes 12 000 českých komparzistů, kteří měli hrát fanoušky francouzského a čínského týmu. Místní pomocný režisér vysvětlil davu scénu pomocí megafonu a přestože natáčení trvalo přes tři dny, nadšení „fanoušků“ až do konce neopadlo. Na konci každého dne věnovala produkce do tomboly jeden Smart, aby lidem poděkovala za jejich výdrž a nadšení. Do varu se však dostali i herci a štáb - během obědové pauzy v průběhu posledního dne natáčení si štáb a filmoví fotbalisté oblékli francouzské a čínské fotbalové dresy a k nemalému nadšení publika odehráli exhibiční zápas.
Ocenění:
Razzies
2006 - Kristin Chenoweth (Nejhorší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
2006 - Nejhorší Remake nebo Rip-off (nominace)
DABING
V českém znění: Jiří Prager - Steve Martin (Clouseau), Aleš Procházka - Kevin Kline (Dreyfus), Miloš Vávra - Jean Reno (Ponton), Marcela Rojíčková - Emily Mortimer (Nicole), Tomáš Juřička - Henry Czerny (Yuri), Zdeněk Maryška - Roger Rees (Larocque), René Slováčková - Beyoncé Knowles (Xania), Václav Rašilov - Philip Goodwin (Renard), Martin Stránský - William Abadie (Bizu), Zuzana Schulzová - Anna Katarina (Agent Corbeilleová), Pavel Vondra - Clive Owen (Nigel Boswell), Ludvík Král - Boris McGiver (Vainqueur), Bohdan Tůma - Jason Statham (Yves Gluant) Václav Mareš, Jolana Smyčková, Zdeněk Mahdal, Michal Michálek, Jan Vondráček, Pavel Vondrák, Veronika Veselá a další
Překlad: Anna Bandyová
Zvuk: Tomáš Čisárik, Studio ProTime a Jiří Peřina
Dialogy a režie českého znění: Veronika Veselá
Vyrobila: Tvůrčí Skupina Josefa Petráska pro Bontonfilm 2006
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 9.3.2006
Premiéra USA: 10.2.2006 Columbia/Sony
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 11.9.2006 (DVD) Bontonfilm
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 2.2.2009 Bontonfilm
Poprvé na DVD: 1.9.2006 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 2.2.2009 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 7 936 306
Tržby celkem - $ 164 100 000
Návštěvnost v ČR 72 117
Náklady (Rozpočet) - $ 80 000 000
REMAKE / POKRAČOVÁNÍ FILMU
Růžový panter gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0/
Komedie / Dobrodružný, USA / Česko, 2006
Režie: Shawn Levy, Hrají: Steve Martin, Kevin Kline
Růžový panter 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/ruzovy-panter-2-the-pink-panther-2-2009/
Komedie / Dobrodružný, USA, 2009
Režie: Harald Zwart, Hrají: Steve Martin, Jean Reno
Tvůrci a herci
Shawn Levy (Režie), Robert Simonds (Produkce), Christophe Beck (Hudba), Jonathan Brown (Kamera), George Folsey Jr. (Střih), Brad Wilhite (Střih), Ilene Starger (Casting), Lilly Kilvert (Scénografie), Joseph G. Aulisi (Kostýmy), Andrew DeCristofaro (Zvuk), Stéphane Robert (Masky), Len Blum (Scénář), Steve Martin (Scénář), Steve Martin (Herec), Kevin Kline (Herec), Jean Reno (Herec), Emily Mortimer (Herec), Henry Czerny (Herec), Roger Rees (Herec), Beyoncé Knowles (Herec), Henri Garcin (Herec), Stéphane Boucher (Herec), Scott Adkins (Herec), Chuck Jeffreys (Herec), Dexter Bell (Herec), Chelah Horsdal (Herec), Mareva Galanter (Herec), Chad Gabriel (Herec), Clive Owen (Herec), Jason Statham (Herec), Alice Taglioni (Herec), Kristin Chenoweth (Herec), Delphine Chanéac (Herec), Jacqueline Lovell (Herec), Boris McGiver (Herec), Yvonne Scio (Herec), Americo Presciutti (Herec), Kristi Angus (Herec), Aaron Pearl (Herec), John Cenatiempo (Herec), Mira Tzur (Herec), William Abadie (Herec), Charley Fouquet (Herec)
2006/90/USA, Česko/Komedie, Dobrodružný, Krimi, Mysteriózní
- Původně měla být animace na začátku filmu vytvořena pomocí CGI, ale tvůrci se rozhodli zachovat tradiční ručně kreslenou animaci. Tato animace byla režírována Bobem Kurtzem, který pracoval na několika krátkých snímcích Růžového pantera. CGI animace se objevuje jako bonus na DVD.
- Film se natáčel v mnoha městech a zemích, mezi něž patří New York a studia Universal v Kalifornii v USA, v Paříži a Magny en Vexin ve Francii. Dále v Římě v Itálii, v Praze a Teplicích v České republice a Vancouveru v Kanadě.
- Úvodní scéna a fotbalové mistrovství bylo natáčeno na fotbalovém stadiónu FK Teplice s ohromným komparsem teplických občanů.
- Kevin Kline si mohl zahrát inspektora Clouseaua, pokud by odmítl Steve Martin.
- Malá role byla nabídnuta i Davidu Beckhamovi, ten ji ale odmítl.
- Steve Martin chová Petera Sellerse ve velké úctě. Uvažoval tak, že roli nepřijme.
- 80 milionů stál nejnovější zářez do série filmů o diamantu Růžový panter. Během úvodního víkendu (10. – 12.2.) vydělal v amerických kinech 20,2 mil. dolarů. Celkový výdělek dosáhl na 85 milionů.
- Do hlavní role se původně uvažovalo s Kevinem Spacym či Mikem Myersem. Clouseauova sluhu Kata měl nejprve ztvárnit Jackie Chan.
- Jeden z producentů snímku, Ivan Reitman, měl zasednout také na režisérskou stoličku a do hlavní role chtěl obsadit Chrise Tuckera.
- Už po osmé se ve filmu objeví slavný hudební motiv Henry Manciniho. Mimochodem, je to poprvé v sérii (kromě Inspektora Clouseaua z roku 1968), kdy hudbu skládá někdo jiný. Christophe Beck má za sebou například práci na Garfieldovi nebo Elektře.
- Snímek je, když vezmeme v úvahu všechny snímky o Clouseauovi, v pořadí desátým filmem v sérii Růžový panter, ve čtyřech hlavní roli ztvárnil Peter Sellers, dva další, natočené po jeho smrti, byly poskladané z hercových nepoužitých záběrů.
Odkazy
Hrají:
Steve Martin, Kevin Kline, Jean Reno, Emily Mortimer, Henry Czerny, Roger Rees, Beyoncé, Henri Garcin, Stéphane Boucher, Scott Adkins, Chuck Jeffreys, Dexter Bell, Chelah Horsdal, Mareva Galanter, Chad Gabriel, Clive Owen, Jason Statham, Alice Taglioni, Kristin Chenoweth, Delphine Chanéac, Jacqueline Lovell, Boris McGiver, Yvonne Sciò, Americo Presciutti, Kristi Angus, Aaron Pearl, John Cenatiempo, Mira Tzur, William Abadie, Charley Fouquet, Antoine Blanquefort, Jean Dell, Eric Moreau, Lucas Tavernier, Sean Tyson, Stephen Rowe, Stefan Elbaum, Stephen Park, Anna Katarina, Andrew Tarbet