A.I. Umělá inteligence / Artificial Intelligence: AI (2001/146/USA/Sci-Fi, Drama, Dobrodružný) 77%

22.03.2018 18:39
JEDNOU VĚTOU
„Výprava do světa, ve kterém roboti mají své sny a touhy.“

OBSAH
Výprava do světa, ve kterém roboti mají své sny a touhy.V blízké budoucnosti nastala doba, kdy přírodní zdroje pomalu docházejí a technologie naopak nezadržitelně expanduje. Vyvinutí roboti se starají o uspokojení všech potřeb svých majitelů, ale je zde jedna vyjímka. Je jí láska, což je ta poslední hranice, kterou ještě stroje nedokázaly překonat. Výzkumníci z firmy Cybertronics Manufacturing jsou prvními, kdo sestrojí robota, který je naprogramován k lásce. Jmenuje se David a je pokusně adoptován manželským párem, jehož dítě v umělém spánku čeká, až bude vyvinuto sérum na smrtelnou nemoc, kterou trpí. David by jimi měl být vychováván v lásce a péči okolí, které by se k němu v rámci výzkumu mělo chovat jako k vlastnímu dítěti. Jenomže dojde k událostem, které všechny plány jednou provždy rozmetají na kousky...(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Působivý příběh dětského robota v nehostiném futuristickém světě se zdá být ihned na první pohled, ale je zřejmé, že se zde střetávají dva určité faktory. Původně si námět na zpracování připravil Stanley Kubrick, čekal na vhodný čas, kdy se zdigitalizování dostane na vrchol a než se tomu tak stalo, odešel. A tak mu spolupracovník Steven Spielberg, který na tom příběhu spolupracoval, pomohl a později ho i jemu věnoval. V A. I. je jasně vidět, že se Kubrick snaží o zásadní pointu, která má šokovat, tak jak to známe i z jiných filmů. Spielberg z nesnesitelného světa udělal tak akorát místo, které pro roboty není, ale i tak je možnost, že je dokáží milovat, respektive je to takové rodinnější než by se zdálo. No a přes řadu velice slušných herců, kterým pro mě vévodil Jude Law, měnící se z Drákuly okamžitě na Davida Bowie, hrál nejlíp a malému hrdinovi s radostí pomohl. Není to sice film pro každý den, závěrečná pointa je značně zdlouhavá, ale povedená no a jestli by měl Kubrick radost? To je otázka na dlouhou diskuzi. Možná že ano, možná že ne. Já bych se obrátil k té první možnosti. Proč také ne, natočené je to opravdu dobře, akorát mi to v jistých chvílích příliš nesedlo. (Malarkey) 3*

Já chci taky takovýho medvídka:P A.I. je po dlouhé době film o jehož ději jsem nevěděl vůbec nic (ani to že tam hraje William Hurt, ale to se mi u něj stává celkem často...naposledy třeba u Dark City) a tak jsem si ho správně užil od začátku až do konce...kdyby tak tohle viděl maestro Asimov...o maestru Kubrickovi ani nemluvě...i když mám jisté pochybnosti, že by tento film pojali právě tak jako Felký Stýfn, k jehož dílu mám dost obtížně vysvětlitelný vztah:) Skvělé herectví obzvlášť u Haleye Osmenta, od Jude Lawea se ani nic jiného nečeká;) Na Manhattan hned tak nezapomenu, ostatně to asi na celou poslední třetinu filmu... 80% (Gemini) 4*

Tento film se skutečně jakoby rozpadá na několik částí. Nejvíce se mi přitom líbila ta část první, kdy je malý David ve své rodině. Tato část končí scénou v lese, která měla velice silný emocionální náboj a pokud vás tohle nedojme, tak už nic. Pak ale přichází Davidovo putování za modrou vílou a film začíná trochu váznout. Závěr mi na rozdíl od mnohých nepřišel hloupý – Spielberg to udělal poněkud uslzený, ale já mu na to přistoupil. Vadil mi tam ovšem hlas vypravěče. Jinak k diskusi na téma, zda by to udělal Kubrick lépe, musím říct, že Kubricka považuji za přeceňovaného a většina jeho filmů mi přišla nudná (např. Osvícení, Barry Lyndon) – kdyby to natočil on, tak na to ani nejdu. Zato Spielberg je filmový král a pokud řekneme, že toto je v jeho filmografii spíše slabší film, tak jde pořád o docela slušnou podívanou. Velkou zásluhu na tom má skvělá hudba Johna Williamse a především fantastický výkon malého Haleyho – jeho obličej ve scéně, kdy mu matka říká heslo, nebo právě již zmíněná scéna z lesa – to byl výkon skutečně úctyhodný bez ohledu na věk herce. (Anthony) 4*

OLDIES FILMU
Teaser na A.I. považuji dodnes za jeden z nejgeniálnějších propagačních spotů vůbec. Ukázkový příklad toho, jak na jednoduchosti můžete vystavět emocionální bombu. Nepotřebujete k tomu ani megalomanský rozpočet, ani uplakané tváře slavných herců. Stačí jedna jednoduchá, leč emocemi nabušená písnička, originální nápad a hladké řemeslné zpracování. To všechno tu uvidíte. Smějte se mi, ukazujte si na mě, nebo po mě házejte kamením, ale když jsem viděl teaser poprvé a smutný Osment na mě otevřel svá modrá očka, za doprovodu elegantní hudby jsem uronil nefalšovanou slzu. A napodruhé znovu. A znovu a znovu….Možná jsem až moc sentimentální, každopádně tahle ukázka funguje pokaždé. Přes svůj jednoduchý koncept dokáže na film nalákat víc, než kdejaký mega trailer a připomíná, jak smutně neoriginální a jednotvárné dnešní reklamní kampaně jsou. A o to víc potěší. V rámci dvou minut dokáže vybudovat atmosféru, již by mu mohl závidět i samotný film a ačkoliv to není nijak výjimečný trend, A.I. si za to zasluhuje pětihvězdičkovou pochvalu.

VELKÁ RECENZE
Dlouho očekávaný snímek A.I. - Umělá inteligence konečně přichází do Českých kin a strhává na sebe velikou pozornost. Dílo zplozené z dvou geniálních filmařských mozků, zesnulého Stanleye Kubricka, který tento projekt připravoval již dlouho a Stevena Spielberga, kterému ho Kubrick přenechal aby ho dotáhl do konečné podoby, Vám zde hodlám nyní nastínit mým pohledem.
Firma Cybertronics se v čele s profesorem Hobbym (William Hurt) zabývá výrobu robotů, cyborgů či elektronických lidských napodobenin chcete-li. Jednoho dne profesora Hobbyho chytne nápad vyrobit robota - dítě který by byl schopen lásky, ne ve smyslu fyzického aktu milování, ale schopen lásky ve smyslu někoho opravdu milovat. Mladý manželský pár Henry a Monika truchlí nad svým těžce nemocným synem Martinem, který odpočívá těžce zmražen v hybernačním spánku a kterému doktoři již neví jak pomoci. Jako náhražku o kterou by se mohla Monika starat, zakoupí Henry od firmy Cybertronics dětského cybroga Davida. David byl syn profesora Hobbyho ale osud nebo spíše scénář tomu chtěl, že profesor o svého syna přišel s tak se rozhodl vyrobit cybroga do detailu podobného Davidovi. Monika po krátké scéně způsobené šokem z umělého kukuče malého chlapečka svolí aby u nich David zůstal. Aby mohl Kinderrobot milovat své rodiče, musí se napřed naprogramovat přečtením několika slov které aktivují jeho citový program. Jenže i to má svůj háček, po zavední programu se David navždy upne na své rodiče a žádá po nich lásku, péči a domov. Proces je nezvratný tudíž by reklamace znamenala destrukci = rozmontování. Náhle se situace mění nečekaným zotavením organického syna Martina.
Bere mechanického robota jako hračku a jako něco co mu šlape na jeho písečku. Strategicky vyprovokuje Davida což má za následek jeho nekontrolované chování a také to, že se Monika rozhodne k "reklamaci". Jenže za tu dobu si k cyborgovi vytvořila jisté mateřské pouto a tak nechá Davea v lesíku za městem aby nedošlo k jeho destrukci. Spolu s hrstkou "novodollarů" a plyšovým cybermedvídkem Teddym, se osamocený Dave rozhodne podle pohádky o Pinnochiovi vyhledat vílu modrovlásku aby z něj udělala opravdového chlapce a on se mohl vrátit domu k mamince. Jenže aby toho nebylo k jeho smůle málo, dostane se David do otrocké roboshow kde jsou cyborgové ničeni s velikým nadšením obecenstva a cyberrasistickým podtextem. (zdá se Vám tu mockrát použítá předpona "cyber"? bude tu ještě více!) V kleci kde roboti čekají na svou popravu nalezne Dave spřízněnou duši v podobě sexrobota gigola Joea. Jenže když dojde na velkolepé ničení těchto robotů , obecenstvo se vzbouří a zajistí tím oboum volnost. David se vydává spolu s Joem a Teddym najít vílu modrovlásku aby z něj udělala mávnutím kouzelného proutku opravdového...ano, je to pohádka....
Celý film trvá něco málo přes dvě hodiny. Můžu Vám potvrdit, že kdyby Spielberg ubral na srdceryvných mučivých scénách kdy David bojuje za svou mateřskou lásku a přidal více na dobrodružství byl by tento snímek zábavnější. Film Vás podle mého názoru zbytečně moc citově vydírá a nasazuje smutnou laťku. Na druhou stranu je o to zajímavější že v případě sci-fi je více rozebrána Davidova cyberosobnost a jeho boj a neůstupnost než technická stránka jeho výroby a fungování. Závěr filmu je, řekl bych trochu zmatený a možná zbytečně rozvleklý. Posledních 20 minut je nudné čekání na to jak to celé dopadne, ale provází ho zajímavé kulisy takže je přinejmenším na co koukat.
Nápad s robotem který má lidské vlastnosti a který bojí vlastního rozmontování již byl použit ve filmu "Čílo 5 žije". Tím nechci, ale říci, že se jedná o vykrádání. Sice se v obou filmech vyskytuje značné množství stejných otázek, ale oba příběhy jsou zasazeny v úplně jiné rovině a prostředí. Narozdíl od Čísla 5 vypadá David jako člověk a ne jak "robot" a jeho polidštění je cílené, kdežto v druhém případě se jedná o "komickou" náhodu.
A.I. - Umělá inteligence je film určený pro celou rodinu. Žánrově by se dal snad nazvýat rodinné sci-fi s prvky dobrodružného filmu. Na své si přijdou asi opravdu všichni. Až na přehnané plýtvání dojemnými scénami a jejich roztahování a natahování což má za následek v některých případech divákovo znudění, se dá tento film označit jako slušná podívaná protože je zde celkem využitý prostor pro zdařilé filmové triky a nádherné kulisy měst. Například New York pod vodou je také opravdu velice hezky vypracován. Stačilo by film oprostit od pár zbytečných momentů a bylo by to opravdu bez chybičky. Nutno podotknout, že mladý herec který ztvárnil Davida, Haley Joel Osment (Šestý smysl) podává opravdu strhující herecké výkony a jeho cyberpinnochio působí opravdu dojemně.. Pozadu nejsou ani Wiliam Hurt (Dark City, Smoke) a Jude Law a jeho gigolo Joe.
Hodnocení: Máte-li chuť na klasickou Spielbergovštinu s vlivem Kubrikovšitiny splní Vám tento film Vaše očekávání. Čekáte-li klasické sci-fi s mutanty, oprsenými děvčaty a svlanatýmy vesmírnošmejdobijci budete zklamáni.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Nastala doba, kdy přírodní zdroje pomalu docházejí a technologie naopak nezadržitelně expanduje. Životy lidí jsou monitorovány čtyřiadvacet hodin denně: to co jedí je pečlivě připraveno v laboratořích a dokonce ani výběr těch, kteří jim jídlo servírují není ponechán náhodě. Jsou to roboti. Zahradníci, pečovatelky, společnice, to všechno jsou specializovaní roboti, kteří se starají o uspokojení každé potřeby svého majitele. Až na jednu výjimku. Je jí láska. Emoce jsou tou poslední, nejvíce kontroverzní hranicí, kterou ještě stroje nedokázaly na cestě své člověkem řízené evoluce ztéci.
Majoritní společnost se domnívá, že roboti mohou být sebesložitější a sebedokonalejší, ale pocity jim přesto nikdy příslušet nebudou. Jenže je tu také spousta rodin, které i přes obrovskou míru pokroku, které lidstvo dosáhlo, mohou jenom snít o svých potomcích. Výzkumníci z firmy Cybertronics Manufacturing jsou prvními, kdo se rozhodne přijmout zásadní rozhodnutí. Jmenuje se David (HALEY JOEL OSMENT). Robot-chlapec, poprvé v historii naprogramovaný k lásce, jménem David, je adoptován manželským párem, který pracuje pro firmu. Jde vpodstatě o formu testování výrobku. A oba rodiče jsou k tomuto testu motivováni ještě jedním důvodem. Jejich vlastní dítě bylo kryogeneticky zmrazeno poté, co mu lékaři diagnostikovali smrtelnou chorobu.
Teď v umělém spánku čeká, až pro něj bude vyvinuto sérum a jeho rodiče si domů odvádějí náhradníka. Měl by být vychován v lásce a péči okolí, které by se k němu v rámci výzkumu mělo chovat jako ke skutečnému dítěti. Jenomže dojde k událostem, které všechny plány jednou provždy rozmetají na kousky. Teď je malý mechanický chlapec David sám uprostřed cizího světa, vyzbrojen pouze svým medvídkem (hračkou spojující v sobě také ochránce) a důvěrou v lásku bližních. David se vydává na cestu, která ukáže jak tenká je ve skutečnosti hranice mezi duší stroje a člověka.

O FILMU
Zrod filmu A.I. - Umělá inteligence se datuje již do osmdesátých let. Geniální režisér Stanley Kubrick jehož největší díla jako Vesmírná Odyssea nebo Mechanický pomeranč má společnost Warner Bros. ve svém katalogu, tehdy poprvé svěřil svému příteli Stevenu Spielbergovi příběh o umělém chlapci. Steven Spielberg o tom říká: "Myslím, že to byla ta úžasná směs sci-fi a humanity, která mě donutila závidět Stanleymu, že něco podobného může vyprávět a později když zemřel mě donutila odvyprávět to pro něj." Po smrti svého přítele se proto Spielberg osobně ujal režijního zpracování.
Vznikl tak snímek, který nese všechny stopy Spielbergova jedinečného rukopisu, přičemž pod povrchem je stále cítit Kubrickova základní vize. A nesmíme také zapomínat na fakt, že film byl inspirován povídkou jednoho z nejslavnějších amerických spisovatelů sci-fi Briana Aldisse. Příběh umístěný do světa budoucnosti, kde technologický pokrok natolik zásadně proměnil život lidí, že i založení rodiny podléhá přísným zákonům a kontrole státu, ale nedokázal změnit lidskou potřebu lásky, je především díky těmto třem jménům Aldiss, Kubrick, Spielberg i na plátně úžasnou směsí sci-fi a humanity.

Postavy a obsazení
• Haley Joel Osment - David
• Jude Law - Gigolo Joe
• Frances O’Connor - Monica Swinton
• Sam Robards - Henry Swinton
• Jake Thomas - Martin Swinton
• William Hurt - Allen Hobby
• Brendan Gleeson - Johnson-Johnson
• Ashley Scott - Gigolo Jane
• Ben Kingsley - vypravěč
• Robin Williams - Dr. Know
• Meryl Streep - Blue Fairy
• Chris Rock - Mecha

Ocenění
Academy Awards
2002 - John Williams (Hudba) (nominace)
2002 - Vizuální efekty (nominace)

Golden Globes
2002 - Steven Spielberg (Nejlepší režie) (nominace)
2002 - Jude Law (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2002 - John Williams (Nejlepší hudba) (nominace)

British Academy of Film and Television Arts (BAFTA)
2002 - Vizuální efekty (nominace)

Critics Choice Awards
2002 - Haley Joel Osment (Nejlepší mladý herec/herečka) (nominace)
2002 - John Williams (Nejlepší hudební skladatel) (nominace)

The Saturn Awards
2003 - Nejlepší speciální DVD vydání
2002 - Nejlepší sci-fi
2002 - Steven Spielberg (Nejlepší scénář)
2002 - Haley Joel Osment (Nejlepší mladý herec/herečka)
2002 - John Williams (Nejlepší hudba)
2002 - Dennis Muren, Scott Farrar, Stan Winston (Nejlepší speciální / vizuální efekty)
2002 - Steven Spielberg (Nejlepší režie) (nominace)
2002 - Frances O'Connor (Nejlepší herečka) (nominace)

DABING
1.DABING (VHS, TV)
V českém znění: Radek Škvor – Haley Joel Osment (David), David Novotný – Jude Law (gigolo Joe), Dana Černá – Frances O'Connor (Monika Swintonová), Petr Oliva – Brendan Gleeson (Lord Johnson-Johnson), Aleš Procházka – Sam Robards (Henry Swinton), Jiří Dvořák – William Hurt (profesor Hobby), Jiří Plachý – Michael Mantell (Dr. Frazier + titulky + medvídek Teddy), Vojta Kotek – Jake Thomas (Martin Swinton), Jaromír Meduna - (mimozemšťan), Jiří Prager - Robin Williams (Dr. Vím), Eva Spoustová - April Grace (kolegyně), Paula Malcomson (Patricia), Dagmar Čárová - Meryl Streep (modrá mecha - hlas), Bohdan Tůma, Radovan Vaculík, Pavel Soukup - Michael Berresse (manažer roboshow), Martin Písařík, Michal Michálek, Petr Burian, Jolana Smyčková, Jana Páleníčková, Klára Jandová, Jakub Nerger, Vojtěch Rohlíček, Rosemary Erbanová a další
Překlad: Blažena Kukulišová
Produkce: Jiří Beránek
Zvuk: Miloš Zajdl
Dialogy a režie českého znění: Jitka Tošilová
Vyrobila: společnost AVF Studio Zero pro Warner Home Video, 2002

2.DABING (Filmbox)
V českém znění: Adam Šedivka – Haley Joel Osment (David), Marek Libert – Jude Law (gigolo Joe), Dana Černá – Frances O'Connor (Monika Swintonová), Bohdan Tůma – Brendan Gleeson (Lord Johnson-Johnson), Svatopluk Schuller, Jakub Saic, Mateo Klimek, Ivo Novák, Michal Holán, Jitka Moučková, Bohuslav Kalva, Martin Sobotka, Tereza Chudobová, Nina Horáková, Linda Křišťálová, Ivana Milbachová
Překlad: Sára Ambrozová
Zvuk: Jaroslav Kosán
Produkce: Karolína Bělohlávková
Vedoucí výroby: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Veronika Veselá
Pro SPI International vyrobila Médea Promotion Dabing, člen skupiny Médea Group v roce 2019

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 11.10.2001
Premiéra USA: 29.6.2001 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.4.2002 Warner Home Video
Poprvé na DVD: 8.4.2002 Warner Bros. CZ
Poprvé na Blu-ray: 19.1.2011 Magic Box

Tržby celkem - $ 235 900 000
Náklady (Rozpočet) - $ 100 000 000
 
Tvůrci a herci
Steven Spielberg (Režie), Bonnie Curtis (Produkce), Kathleen Kennedy (Produkce), Steven Spielberg (Produkce), John Williams (Hudba), Janusz Kaminski (Kamera), Michael Kahn (Střih), Avy Kaufman (Casting), Rick Carter (Scénografie), Bob Ringwood (Kostýmy), Steven Spielberg (Režie), Steven Spielberg (Scénář), Brian Aldiss (kniha) (Předloha), Haley Joel Osment (Herec), Jude Law (Herec), Frances O'Connor (Herec), Brendan Gleeson (Herec), Sam Robards (Herec), William Hurt (Herec), Ken Leung (Herec), Kathryn Morris (Herec), Jake Thomas (Herec), Ashley Scott (Herec), Enrico Colantoni (Herec), Daveigh Chase (Herec), Rena Owen (Herec), Adam Alexi-Malle (Herec), Brent Sexton (Herec), Tim Rhoze (Herec), Clara Bellar (Herec), Katie Lohmann (Herec), Robin Williams (Herec), Ben Kingsley (Herec), Meryl Streep (Herec), Chris Rock (Herec), Justina Machado (Herec), Matt Malloy (Herec), Diane Fletcher (Herec), Al Jourgensen (Herec), April Grace (Herec), Adrian Grenier (Herec), Clark Gregg (Herec), Laurence Mason (Herec), Jeremy James Kissner (Herec), Sandra Plazinic (Herec), Paula Malcomson (Herec), Michael Shamus Wiles (Herec), Kevin Sussman (Herec), Sabrina Grdevich (Herec), Theo Greenly (Herec), Haley King (Herec), Ronnie Gene Blevins (Herec), Elizabeth Friedman (Herec), Linda Asuma (Herec), Michael Mantell (Herec), John Prosky (Herec)
 
2001/146/USA/Sci-Fi, Drama, Dobrodružný
 
Zajímavost k filmu
- Kapela hrající v aréně jsou američtí Ministry. Píseň se pak jmenuje "What About Us?".
- Jedná se o čtrnáctý nejvýdělečnější snímek o robotech, devátý nejvýdělečnější film v kategorii blízké budoucnosti, čtvrtý nejvýdělečnější Spielbergův film s tématikou budoucnosti, 28. nejvýdělečnější snímek roku 2001 a konečně 720. nejvýdělečnější snímek v historii se zohledněním inflace.
- Jedná se již o 17. film Stevena Spielberga, ke kterému složil hudbu John Williams.
- Když Stanley Kubrick natáčel svůj poslední film Eyes Wide Shut (1999), předal výsledky práce k budoucímu filmu A.I: Umělá inteligence včetně originálních návrhů dekorací svému kolegovi, režisérovi Stevenu Spielbergovi. Spielberg pojal nakonec snímek jako poctu svému zesnulému kolegovi a příteli.
- Film získal v roce 2001 cenu Saturn v kategorii nejlepší sci-fi film a nejlepší efekty. Haley Joel Osmant si odnesl stejnou cenu pro nejlepší výkon mladého herce.
- Při započetí prací na filmu roku 1993 měl hrát Davida Joseph Mazzello.
- Jedna z budov Manhattanu je ve skutečnosti subwoofer počítače Apple Macintosh (z dílen Harman-Kardon).
- Haley Joel Osment navrhl Stevenu Spielbergovi, že by David neměl jako robot mrkat. Spielberg se rozhodl, že by v tom případě neměl mrkat žádný robot, i když se najdou i výjimky.
- Ačkoliv se Jack Angel při namlouvání Teddyho přímo neúčastnil natáčení, byl každý den v případě potřeby k dispozici na place.
- Pro vizi zaplaveného města posloužila Spielbergovi vodní nádrž z filmu Dokonalá bouře.
- V rámci zachování ratingu PG-13 byla z Rogue City digitálně odstraněna budova ve tvaru penisu.
 
Odkazy
 

Hrají:

Haley Joel Osment, Jude Law, Frances O'Connor, Brendan Gleeson, Sam Robards, William Hurt, Ken Leung, Kathryn Morris, Jake Thomas, Ashley Scott, Enrico Colantoni, Daveigh Chase, Rena Owen, Adam Alexi-Malle, Brent Sexton, Tim Rhoze, Clara Bellar, Katie Lohmann, Robin Williams, Ben Kingsley, Meryl Streep, Chris Rock, Justina Machado, Matt Malloy, Diane Fletcher, Al Jourgensen, April Grace, Adrian Grenier, Clark Gregg, Laurence Mason, Jeremy James Kissner, Sandra Plazinic, Paula Malcomson, Michael Shamus Wiles, Kevin Sussman, Sabrina Grdevich, Theo Greenly, Haley King, Ronnie Gene Blevins, Elizabeth Friedman, Linda Asuma, Michael Mantell, John Prosky, Michael Fishman, Tom Gallop, Michael Berresse, Lily Knight, Matt Winston, Eugene Osment, Keith Campbell, Wayne Wilderson, Jim Jansen, Miguel Pérez, Claudia Katz Minnick, Brian Turk, R. David Smith