Jak vytrhnout velrybě stoličku (TV film) / Jak vytrhnout velrybě stoličku (TV film) (1977/80/Československo/Komedie, Rodinný) 85% -Originál DVD-
27.08.2023 14:26
JEDNOU VĚTOU
„Jak najít chybějícího tatínka, a ještě k tomu toho pravého? Tak na to má zaručený recept malý Vašek.“
OBSAH
Nadmíru čilý a podnikavý školák Vašek žije sám s maminkou, ale ta se po večerech víc než jemu věnuje baletu. "Všichni kluci mají tátu, jenom já nemám ani psa!" stěžuje si Vašek, a tak se mamince snaží nějakého nového manžela (a sobě tatínka) "dohodit"... Na rekreaci při tom narazí na sympatického Luboše... Mimořádně úspěšná rodinná komedie Marie Poledňákové stojí i poněkolikáté za zhlednutí nejen díky zajímavé zápletce a vtipným dialogům, ale především pro skvělé herecké výkony Jany Preissové, Františka Němce a především neodolatelného Tomáše Holého.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Pokusil jsem se tomu rodinnému porno světu Marie Poledňákové přijít na chuť. Poledňáková a já, to je svět, který se míjí. Nemíním jí lézt do zadku, že natočila nesmrtelný a do dnešních dnů nepřekonaný evergrýn. Nepopírám, že v mnoha ohledech je její televizní film příjemný, vzorně zahraný, jenže pokud nejsem fanatickým obdivovatelem jejích děl, vidím i otravnost jménem klučina Vašek. U mě by to proběhlo tak, že kluk by už měl třetí nadbytečný zubní kartáček v krku, jeho máti až v krku "pékádéčko" a nebylo by co řešit. Zde je smrkáč středobodem vesmíru, všichni hledají ústupky, jak našemu "dadánkovi" vyjít vstříc, pomalu jsou z něj posraní. A nadto Němec zrovna nevypadal se svým zčernalým chrupem na klátiče šíleně přitažlivých bloncek. Tedy řemeslné kvality tomu nelze upřít, pak je zde ještě jeden důležitý faktor, a sice skutečnost, že vzniklo o téměř tři desítky let ještě třetí pokračování. Od stejné autorky, s jinými herci, nicméně naprosto zoufalé. Není to jenom to, její tvorba je od té doby zcela odpadoidní. Tudíž je nutné oddělit kvalitní zrno od plev. A tenhle počátek Vaškových rodinných trampot je tedy ještě kvalitně odveden. 7/10 (kingik) 4*
Televizní útěky z šedavého bezčasí normalizace podvědomě směřovaly tam, kam komunistický režim mohl dosáhnout jen částečně, takovým ,,ostrůvkem svobody" byly pak logicky třeba hory a prostředí horské záchranné služby, kam jistě ne náhodou částečně lokalizovala svůj první film z volného cyklu snímků s Tomášem Holým režisérka a scénáristka Marie Poledňáková. Její televizní film oplývá takovou tou normalizačně optimistickou náladou, která byla pro daný segment dobové filmové tvorby povinná, pod ní se ale ukrývají i hlubší věci a mollovější tóny - motiv osamění navázaný na širší fenomén ženské emancipace a feministických proudů, v nichž se (socialistická) žena vědomě (s vědomím své ekonomické nezávislosti) rozhodne vychovávat dítě bez muže. I když film je především vnímán jako nenáročná rodinná zábava a jako takový si získal nehynoucí popularitu, Poledňáková v něm naznačila cosi zásadnějšího - totiž fatální konec patriarchálně usazené společnosti a její přerod v cosi ještě nedefinovaného. Jistě, modernost umělého světa filmu trochu předběhla dobu, neboť dobově byla platná jen pro jistě omezené (spíše umělecké) společenské kruhy v Praze, ze zpětného pohledu ale oceňme režisérčinu intuici. Svět matek samoživitelek se pomalu stal normou. Příznačné je, že malý Vašík si s odzbrojující přirozeností a autentičností Tomáše Holého v takovém světě intuitivně (až posedle) hledá tátu... (Radek99) 4*
Halo, pane, jste ženatej? Hledá se otec. Naposledy spatřen: pod lavinou na Annapurně. Vašek byl první kluk z masa a celuloidu, kterého jsem si zamilovala. Jak vytrhnout velrybě stoličku byl první film, který jsem viděla víc než pětkrát. A dodnes se dušička toužebně chvěje, když tuhle mistrovskou komedii fenomenální trojky Holý-Preissová-Němec s mnoha screwballovými momenty, verbálními přestřelkami a klukovskými lumpárnami vidím v televizním programu. Stará láska nerezaví a tahle osmitisícovka mezi rodinnou zábavou/romantikou/analýzou problému neúplné rodiny doby reálného socialismu:) let sedmdesátých bude stát za zdolání. Stolička času ji vůbec nenahlodala. A o tom, že Vašek je největší filmový borec v kategorii do 12 let, tak o tom žádná. Harrymu by zlomil hůlku, Kevinovi ruku a Rákosníčka by naučil na vodních lyžích. (Nathalie) 5*
VELKÁ RECENZE
-
„Jak najít chybějícího tatínka, a ještě k tomu toho pravého? Tak na to má zaručený recept malý Vašek.“
OBSAH
Nadmíru čilý a podnikavý školák Vašek žije sám s maminkou, ale ta se po večerech víc než jemu věnuje baletu. "Všichni kluci mají tátu, jenom já nemám ani psa!" stěžuje si Vašek, a tak se mamince snaží nějakého nového manžela (a sobě tatínka) "dohodit"... Na rekreaci při tom narazí na sympatického Luboše... Mimořádně úspěšná rodinná komedie Marie Poledňákové stojí i poněkolikáté za zhlednutí nejen díky zajímavé zápletce a vtipným dialogům, ale především pro skvělé herecké výkony Jany Preissové, Františka Němce a především neodolatelného Tomáše Holého.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Pokusil jsem se tomu rodinnému porno světu Marie Poledňákové přijít na chuť. Poledňáková a já, to je svět, který se míjí. Nemíním jí lézt do zadku, že natočila nesmrtelný a do dnešních dnů nepřekonaný evergrýn. Nepopírám, že v mnoha ohledech je její televizní film příjemný, vzorně zahraný, jenže pokud nejsem fanatickým obdivovatelem jejích děl, vidím i otravnost jménem klučina Vašek. U mě by to proběhlo tak, že kluk by už měl třetí nadbytečný zubní kartáček v krku, jeho máti až v krku "pékádéčko" a nebylo by co řešit. Zde je smrkáč středobodem vesmíru, všichni hledají ústupky, jak našemu "dadánkovi" vyjít vstříc, pomalu jsou z něj posraní. A nadto Němec zrovna nevypadal se svým zčernalým chrupem na klátiče šíleně přitažlivých bloncek. Tedy řemeslné kvality tomu nelze upřít, pak je zde ještě jeden důležitý faktor, a sice skutečnost, že vzniklo o téměř tři desítky let ještě třetí pokračování. Od stejné autorky, s jinými herci, nicméně naprosto zoufalé. Není to jenom to, její tvorba je od té doby zcela odpadoidní. Tudíž je nutné oddělit kvalitní zrno od plev. A tenhle počátek Vaškových rodinných trampot je tedy ještě kvalitně odveden. 7/10 (kingik) 4*
Televizní útěky z šedavého bezčasí normalizace podvědomě směřovaly tam, kam komunistický režim mohl dosáhnout jen částečně, takovým ,,ostrůvkem svobody" byly pak logicky třeba hory a prostředí horské záchranné služby, kam jistě ne náhodou částečně lokalizovala svůj první film z volného cyklu snímků s Tomášem Holým režisérka a scénáristka Marie Poledňáková. Její televizní film oplývá takovou tou normalizačně optimistickou náladou, která byla pro daný segment dobové filmové tvorby povinná, pod ní se ale ukrývají i hlubší věci a mollovější tóny - motiv osamění navázaný na širší fenomén ženské emancipace a feministických proudů, v nichž se (socialistická) žena vědomě (s vědomím své ekonomické nezávislosti) rozhodne vychovávat dítě bez muže. I když film je především vnímán jako nenáročná rodinná zábava a jako takový si získal nehynoucí popularitu, Poledňáková v něm naznačila cosi zásadnějšího - totiž fatální konec patriarchálně usazené společnosti a její přerod v cosi ještě nedefinovaného. Jistě, modernost umělého světa filmu trochu předběhla dobu, neboť dobově byla platná jen pro jistě omezené (spíše umělecké) společenské kruhy v Praze, ze zpětného pohledu ale oceňme režisérčinu intuici. Svět matek samoživitelek se pomalu stal normou. Příznačné je, že malý Vašík si s odzbrojující přirozeností a autentičností Tomáše Holého v takovém světě intuitivně (až posedle) hledá tátu... (Radek99) 4*
Halo, pane, jste ženatej? Hledá se otec. Naposledy spatřen: pod lavinou na Annapurně. Vašek byl první kluk z masa a celuloidu, kterého jsem si zamilovala. Jak vytrhnout velrybě stoličku byl první film, který jsem viděla víc než pětkrát. A dodnes se dušička toužebně chvěje, když tuhle mistrovskou komedii fenomenální trojky Holý-Preissová-Němec s mnoha screwballovými momenty, verbálními přestřelkami a klukovskými lumpárnami vidím v televizním programu. Stará láska nerezaví a tahle osmitisícovka mezi rodinnou zábavou/romantikou/analýzou problému neúplné rodiny doby reálného socialismu:) let sedmdesátých bude stát za zdolání. Stolička času ji vůbec nenahlodala. A o tom, že Vašek je největší filmový borec v kategorii do 12 let, tak o tom žádná. Harrymu by zlomil hůlku, Kevinovi ruku a Rákosníčka by naučil na vodních lyžích. (Nathalie) 5*
VELKÁ RECENZE
-
Postavy a obsazení
• Jana Preissová - Anna Bendová
• Tomáš Holý - Vašek Benda
• František Němec - Luboš Rychman
• Vlastimil Harapes - Jindřich
• Jana Dítětová - babička - zdravotní sestra
• Blanka Waleská - Karla
• Gabriela Vránová - učitelka
• Petr Kostka - řidič mlékárenského vozu
• Stella Zázvorková - kostymérka
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČSSR: 24.12.1977 Československá televize
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 21.5.2004 (DVD)
Poprvé v TV: 24.12.1977 Československá televize
Poprvé na DVD: 23.4.2008 Aha!
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
FILMY V SÉRII
Jak vytrhnout velrybě stoličku (TV film) (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/182/
Československo, Komedie / Rodinný, 1977
Režie: Marie Poledňáková, Hrají: Jana Preissová, Tomáš Holý
Jak dostat tatínka do polepšovny (TV film) (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/181/
Československo, Komedie / Rodinný, 1978
Režie: Marie Poledňáková, Hrají: Jana Preissová, Tomáš Holý
Jak se krotí krokodýli (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/173/
Česko, Rodinný / Komedie, 2006
Režie: Marie Poledňáková, Hrají: Miroslav Etzler, Ingrid Timková
• Jana Preissová - Anna Bendová
• Tomáš Holý - Vašek Benda
• František Němec - Luboš Rychman
• Vlastimil Harapes - Jindřich
• Jana Dítětová - babička - zdravotní sestra
• Blanka Waleská - Karla
• Gabriela Vránová - učitelka
• Petr Kostka - řidič mlékárenského vozu
• Stella Zázvorková - kostymérka
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČSSR: 24.12.1977 Československá televize
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 21.5.2004 (DVD)
Poprvé v TV: 24.12.1977 Československá televize
Poprvé na DVD: 23.4.2008 Aha!
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
FILMY V SÉRII
Jak vytrhnout velrybě stoličku (TV film) (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/182/
Československo, Komedie / Rodinný, 1977
Režie: Marie Poledňáková, Hrají: Jana Preissová, Tomáš Holý
Jak dostat tatínka do polepšovny (TV film) (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/181/
Československo, Komedie / Rodinný, 1978
Režie: Marie Poledňáková, Hrají: Jana Preissová, Tomáš Holý
Jak se krotí krokodýli (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/173/
Česko, Rodinný / Komedie, 2006
Režie: Marie Poledňáková, Hrají: Miroslav Etzler, Ingrid Timková
Tvůrci a herci
Marie Poledňáková (Režie), - (Produkce), Václav Zahradník (Hudba), Petr Polák (Kamera), Miroslav Hájek (Střih), Karel Černý (Scénografie), Svata Sophová (Kostýmy), Božena Světlá (Kostýmy), Dobroslav Šrámek (Zvuk), Stanislav Petřek (Masky), Marie Poledňáková (Scénář), Jana Preissová (Herec), Tomáš Holý (Herec), František Němec (Herec), Vlastimil Harapes (Herec), Jana Dítětová (Herec), Blanka Waleská (Herec), Gabriela Vránová (Herec), Petr Kostka (Herec), Stella Zázvorková (Herec), Robert Vrchota (Herec), Viktor Maurer (Herec), Jaroslav Hovorka (Herec), Miroslav Vydlák (Herec), Marie Marešová (Herec)
1977/80/Československo/Komedie, Rodinný
Zajímavost k filmu
- František Němec (Luboš) môže za to, že si režisérka do filmu vybrala práve Tomáša Holého (Vašek). „Povedal, že keď mám tomu chalanovi všetko veriť, tak to musí byť jedine Tomáš". S obsadením Holého ale nesúhlasil Poledňákovej syn, ktorý režisérku inšpiroval k nakrúteniu filmu. Keď mal 8 rokov, zháňal jej oteckov. O fotke z konkurzu vyhlásil, že tam Tomáš nevyzerá ako správny chlapec, ale tučná teta.
- Nakrúcanie komplikovali a znepríjemňovali davy fanúšikov a zvedavcov, ktorý chceli od Tomáša Holého (Vašek) autogram.
- Ve filmu jsou k vidění fragmenty baletů "Giselle" a "Spartakus". V době natáčení je bylo možné zhlédnout v Národním divadle v Praze v choreografii Jiřího Blažka.
- Budova horské služby, kde pracuje postava Vaškova (Tomáš Holý) otce (František Němec), byla ve své době skutečnou stanicí horské služby. Dnes zde najdeme chatu, ve které je možné se ubytovat a která se hrdě hlásí k filmovému odkazu.
- Adresa hotelu, kam maminka (Jana Preissová) s Vaškem (Tomáš Holý) vyrazili na jarní prázdniny, je Špindlerův Mlýn, Svatý Petr č.p. 56. Okolo roku 2014 budova prošla značnou rekonstrukcí a od té filmové se již značně liší.
- Nejkratší role v kariéře Stelly Zázvorkové. Ve filmu se objevila na 15 vteřin a řekla jenom 2 věty.
- Když se režisérka rozhodla pro předabování Vlastimila Harapese, první otázka dabéra Jiřího Klema byla, jestli o tom Harapes ví. Bylo mu řečeno, že ano, ale jak se později ukázalo, nebyla to pravda. Když se o tom pak Harapes dozvěděl, nějaký čas s Klemen nemluvil.
- První scéna, která byla natočena, byla ta, ve které Vaška (Tomáš Holý) bolel zub a jeho matka (Jana Preissová) mu zavazuje šátkem hlavu.
- Tomáš Holý (Vašek) zmenil svojím herectvom žáner filmu. Samotná režisérka chcela natočiť skôr drámu.
- Vlastimilu Harapesovi alias Jindřichovi propůjčil svůj hlas Jiří Klem. Režisérka to zdůvodnila tím, že Harapes trpí výraznou vadou výslovnosti a postava navíc získala charismatický hlas. Stejně tomu bylo i v pokračování (1978).
- Na konkurs přišlo kvůli roli Vaška 140 dětí a režisérka Marie Poledňáková si prý malého Tomáše Holého málem ani nevšimla. Byl malý, nevýrazný, málo mluvil. "Teprve když udělal na pozdrav zvláštní gesto, upozornil na sebe," říkala režisérka, když byla dotázána, jak Tomáše objevila.
- Snímek se umístil na sedmém místě v anketě "Nejúspěšnější česká komedie století" vyhlašovanou při příležitosti stého výročí České kinematografie.
- Snímek získal hlavní cenu na MTF Zlatá Praha 1978.
- Ve scénách, kdy Tomáš Holý lyžoval, byl zastoupen dublérem. Je tak možné všimnout si, že postava je v některých záběrech větší a v dalších zase menší. Podobně Janu Preissovou dublovala na jevišti skutečná baletka.
- Chata ve Špindlu se jmenuje DIAS.
- Četba o horolezcích Mallorym a Irvinovi, kterou fascinovaně malý Vašek (Tomáš Holý) poslouchá v rádiu a kterou čte Petr Haničinec, byla vytvořena jen pro film a jako rozhlasová hra neexistuje.
- Točeno v Praze, Špindlerově Mlýně, na vlakovém nádraží Rokytnice nad Jizerou a železničním mostě u obce Dolní Dušice.
- Scéna, kdy Tomáš Holý obaluje řízky pro školníka, které ale měly být na neděli, se vůbec nezkoušela. Malý Tomáš se zaposlouchal do vyprávění v rádiu a začal obalovat. Režisérce Poledňákové se to tak líbilo, že tuto scénu použila, tak jak se podařila natočit hned napoprvé a bez jediné zkoušky.
- Nakrúcanie komplikovali a znepríjemňovali davy fanúšikov a zvedavcov, ktorý chceli od Tomáša Holého (Vašek) autogram.
- Ve filmu jsou k vidění fragmenty baletů "Giselle" a "Spartakus". V době natáčení je bylo možné zhlédnout v Národním divadle v Praze v choreografii Jiřího Blažka.
- Budova horské služby, kde pracuje postava Vaškova (Tomáš Holý) otce (František Němec), byla ve své době skutečnou stanicí horské služby. Dnes zde najdeme chatu, ve které je možné se ubytovat a která se hrdě hlásí k filmovému odkazu.
- Adresa hotelu, kam maminka (Jana Preissová) s Vaškem (Tomáš Holý) vyrazili na jarní prázdniny, je Špindlerův Mlýn, Svatý Petr č.p. 56. Okolo roku 2014 budova prošla značnou rekonstrukcí a od té filmové se již značně liší.
- Nejkratší role v kariéře Stelly Zázvorkové. Ve filmu se objevila na 15 vteřin a řekla jenom 2 věty.
- Když se režisérka rozhodla pro předabování Vlastimila Harapese, první otázka dabéra Jiřího Klema byla, jestli o tom Harapes ví. Bylo mu řečeno, že ano, ale jak se později ukázalo, nebyla to pravda. Když se o tom pak Harapes dozvěděl, nějaký čas s Klemen nemluvil.
- První scéna, která byla natočena, byla ta, ve které Vaška (Tomáš Holý) bolel zub a jeho matka (Jana Preissová) mu zavazuje šátkem hlavu.
- Tomáš Holý (Vašek) zmenil svojím herectvom žáner filmu. Samotná režisérka chcela natočiť skôr drámu.
- Vlastimilu Harapesovi alias Jindřichovi propůjčil svůj hlas Jiří Klem. Režisérka to zdůvodnila tím, že Harapes trpí výraznou vadou výslovnosti a postava navíc získala charismatický hlas. Stejně tomu bylo i v pokračování (1978).
- Na konkurs přišlo kvůli roli Vaška 140 dětí a režisérka Marie Poledňáková si prý malého Tomáše Holého málem ani nevšimla. Byl malý, nevýrazný, málo mluvil. "Teprve když udělal na pozdrav zvláštní gesto, upozornil na sebe," říkala režisérka, když byla dotázána, jak Tomáše objevila.
- Snímek se umístil na sedmém místě v anketě "Nejúspěšnější česká komedie století" vyhlašovanou při příležitosti stého výročí České kinematografie.
- Snímek získal hlavní cenu na MTF Zlatá Praha 1978.
- Ve scénách, kdy Tomáš Holý lyžoval, byl zastoupen dublérem. Je tak možné všimnout si, že postava je v některých záběrech větší a v dalších zase menší. Podobně Janu Preissovou dublovala na jevišti skutečná baletka.
- Chata ve Špindlu se jmenuje DIAS.
- Četba o horolezcích Mallorym a Irvinovi, kterou fascinovaně malý Vašek (Tomáš Holý) poslouchá v rádiu a kterou čte Petr Haničinec, byla vytvořena jen pro film a jako rozhlasová hra neexistuje.
- Točeno v Praze, Špindlerově Mlýně, na vlakovém nádraží Rokytnice nad Jizerou a železničním mostě u obce Dolní Dušice.
- Scéna, kdy Tomáš Holý obaluje řízky pro školníka, které ale měly být na neděli, se vůbec nezkoušela. Malý Tomáš se zaposlouchal do vyprávění v rádiu a začal obalovat. Režisérce Poledňákové se to tak líbilo, že tuto scénu použila, tak jak se podařila natočit hned napoprvé a bez jediné zkoušky.
Odkazy
Hrají:
Jana Preissová, Tomáš Holý, František Němec, Vlastimil Harapes, Jana Dítětová, Blanka Waleská, Gabriela Vránová, Petr Kostka, Stella Zázvorková, Miroslav Vydlák, Robert Vrchota, Viktor Maurer, Jaroslav Hovorka, Marie Marešová