Jak se krotí krokodýli / Jak se krotí krokodýli (2006/112/Česko/Rodinný, Komedie) 37% -Originál DVD-

27.08.2023 14:23
JEDNOU VĚTOU
„Nikdo nechce zůstat sám.“

OBSAH
Tatínek Luboš, který pracuje v Alpách jako záchranář, přijíždí domů do Prahy mnohem dřív, než původně slíbil. Jeho osmiletá dcera Amálka je nadšena, a tak odmítne jet na školu v přírodě, aby si užila tatínka. Luboš se vypraví do školy, aby Amálku omluvil, ale dopadne to tak, že nakonec jede do Vysokých Tater s celou třídou jako zdravotní doprovod. Své manželce Anně (řeší právě odchod do důchodu a ztrátu milované práce u baletu) slíbí, že je to jen na pár dní, ať tedy odjede na chalupu, kam za ní určitě přijede ... Řetězec náhod a nedorozumění tomu však zabrání - hodně tomu napomůže Amálka, ale také svérázný děda Pepík a syn Vašek se svou dobrodružnou povahou, do hry vstupuje i atraktivní učitelka Alice, originální rodina Koudelkových a jejich syn Vítek, dědova sousedka Bobulová, vesnická zrzavá kráska Julča, profesorka Kája se svým smyslem pro matematiku i pro východní meditaci...(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Zklamání pro ty, kteří čekali další kvalitní snímek ke svým nepřekonatelným bratříčkům, jako je " Stolička"a "Tatínek". Velkou slabinou je však výměna hereckého obsazení a herci se svým předchůdcům, co do uchopení a hravosti postav, nemohou rovnat, ani kdyby se rozkrájeli. Rovněž režie Marie Polednákové je o několik tříd horší, než jsem byl zvyklý, ale je třeba ocenit vervu, s jakou do natáčení šla a její úmysl setkat se po letech s oblíbenými postavami a sledovat jejich osudy o řadu let později, i když přesvědčivost se vytratila. I tady se najdou výborné momenty, ale pochopitelně není to už s takovou lehkostí jako kdysi. Nejsem zklamaný. Čekal jsem to přesně takové. Mé hodnocení: 40% (kingik) 2*

Ty dvě hvězdičky jsou pouze za dobrý úmysl, jímž byla autorka a režisérka v jedné osobě zřejmě vedena. Jinak je to propadák na celé čáře, zcela nesrovnatelný s prvními dvěma díly, které vznikly o takřka 30 let dříve. Etzlerovi a Timkové schází charizma a přirozenost Preisové a Němce, srovnávat kohokoliv z dětských hrdinů s Tomášem Holým je naprosto zbytečně - prostě to nejde. Děj působil roztříštěně se spoustou hluchých či logicky nenavazujících míst, humor byl místy lehce úsměvný, většinou však nudný, suchý, či násilný. Absolutně se navíc vymykaly hudebně taneční scény s pány Vojtkem a Nekonečným - ty jsem nějak nepochopil. Asi by bylo lepší, kdyby tento film nevznikl vůbec, anebo se alespoň netvářil jako sice velmi volné, ale přece jen pokračování zmíněné série... ((Radyo) 2*

Nicotná rodinná komedie plná známých hereckých jmen hlavně z televize, která mi dost nesnesitelným způsobem připomíná a kopíruje "veselohru století" S tebou mě baví svět a nutno dodat, že po příběhové stránce je to fakt nuda. Já se u toho nebavil a pochybuju, že děti budou. Herci se občas sice snaží, ale ti, o kterých chci, aby se ukázali, jsou spíše v pozadí a to je škoda daleko větší. Víceméně jsem od toho nic nečekal. Rodině tenhle film nevadil, jenže já se u něj neskutečně nebavil. Problém je v tom, že jim nevadil hlavně z toho důvodu, že v něm vidí řadu českých jmen a to je sakra málo. Jo, a Miroslav Etzler ať se prosím vrátí k Nováckým seriálům. --- Proč lidi stárnou a umírají? Protože to vidí u jiných.(Malarkey) 2*

VELKÁ RECENZE
O předpokladech, obavách i předsudcích pár minut před vstupem do kina snad zasloužilým čtenářům MZ nemusím rozprávět. Do sálu člověk nikdy nepřichází jako tabula rasa, ale pokud se trailer a teaser na jednu a tu samou laskominu zvládne prosadit v konkurenci stovek (mnohdy i těch nejzvrácenějších) titulů na první, resp. druhé příčce nejhorších filmových ukázek naší databáze, sluší se vytáhnout ze šatníku neprůstřelnou vestu, koupit si pro případ nouze v trafice flašku becherovky a jako nekuřák si nacpat kapsy doutníky. Škoda, že takovou preventivní ochranu české multiplexy ani recenzentská etika neumožňují... Ale přežil jsem i Skrytou tvář ošetřovatelky i trojrozměrnou Barbie na křídlech Pegasu, takže o moje zdraví „čtyři hodiny poté“ nemusíte mít obavy. Prošlo to. A co je s podivem, vlastně to ani nebolelo.
Není na místě šířit pozitivní náladu zvlášť s přihlédnutím ke sporé hvězdičkové dávce dole pod recenzí (kterou jste už pravděpodobně probádali), ale přiznám se, že hned v prvních sekundách mi Krokodýli málem zastavili tep. Když před alpskými štíty prolítla rudá helikoptéra, cítil jsem se spíš jako sjížděč vystřižených scén z Cliffhangera než zahradník okopávající malý český záhon. Prachy jsou prachy a z Krokodýlů ve velehorských exteriérech sálají každou sekundu, za což může hlavně luxusní kamera Martina Duby. Díky ní přírodní scenérie a (pro potřeby žánru) tak akorát kýčovité záběry dodávají Krokodýlům maximální obrazové výhody oproti konkurenci, což jsme z technicky otřesné upoutávky neměli vůbec šanci vyčíst.
Účast místní špičky ve štábu je hodně cítit. Orchestrální doprovod Petra Maláska má v kombinaci s Dubovými záběry nějakou tu náladičku a jediná dramatická scéna ve velehorské říčce se i pomocí souhry Poledňákové s Aloisem Fišárkem může kasat solidními filmovými parametry. Jenže v rodinné komedii se jen na technice stavět nedá (ve studiově nasvícených interiérech je beztak houby platná), alespoň ne víc než k trumfnutí celuloidových parazitů typu Kameňáku či Pánské jízdy. Ideu na „dobovou rekvalifikaci“ záchranáře Luboše a baletky Anny bych sice už na startu produkce přiřadil k téhle zprávičce, přesto se s okoukanými postavami dalo leccos dokázat. Pokud by Poledňáková nezvolila v zájmu svého koproducenta dementní estrádní notu.
Kameňák byl Zlatou mříží, Pánská jízda brutální verzí Přátel v nastudování nejhorší třídy zvláštní školy, Jak se krotí krokodýli lze snadno přirovnat k silvestrovské show rozjeté před docela zručným štábem. Cit pro prvoplánový, ale stále účinný gag Poledňáková už asi zapomněla, proto nejapné pokusy o humor neustále devalvuje herecké pitvoření postaviček, které v nekonečném sledu vstupují do hlavní linie. Už ta je ale malátná, protože Miroslav Etzler předkládá neméně katastrofální divadýlko co v Pojišťovně štěstí, zatímco unylá Ingrid Timková přivolává vzpomínky na na svoji dobu vlastně nadmíru půvabnou Janu Preissovou. Ta měla spolu s jiskrou v oku Františka Němce šmrnc, Etzler lanaří sympatie jen jedním gorilím výstupem, úsměvem proutníka a pohledem chápající zdravotní sestry, která utěší i Víťu Koudelku i bezzubého camprlíka. Mádl je možná přirozený, ale na plátně si velebí sotva patnáct minut bez většího zapojení do děje, což by jednomu z jeho hybatelů asi příslušet nemělo.
Základ z Velryby a Polepšovny se podařilo úspěšně rozvrátit už v zárodku. Tmelem pochopitelně není komediální ekvilibrista Tomáše Holého, natož Mádlova ležérnost (nemá prostor ani na pokusy), ale série vtipných příhod z kafilérky Marie Poledňákové. Většina humoru vyplývá z nejstarších žánrových postupů (rozjeté auto, „lekačky“, střevní potíže a variace na banánovou slupku) a exhibic televizních esa, pročež se vaší bránici dostane několika nemotorných pádů válečkoidní Nadi Konvalinkové, úsměvných škobrtnutí bodrého dědy Václava Postráneckého i neodolatelných etud z líbezné české vesničky, kde se s pivkem kroutí Josef Alois Náhlovský a tubu rozehřívá Zdeněk Srstka. Na tohle nemáš, Uwe.
Srdce bolí, mozek dáví, pohlavní orgány přestávají sloužit (nezdá se to, ale zůstávám u tématu :-) . Nevím jestli jste to při návalech smíchu stihli zaregistrovat, ale Marie Poledňáková v podstatě neumí na plátně rozvinout vztah mezi mužem a ženou jinak než skrze sex. Jen si vzpomeňte, co bylo hlavním a v podstatě jediným cílem fotříka Luboše v Jak dostat tatínka do polepšovny. No ano, odlákat Vaška a sklátit svou nastávající. S tebou mě baví svět a nadržený Julius Satinský? To samé. Nic proti tomu primárně nenamítám, ovšem jen do času než rozbřednou komediální základy a při absenci vtipných momentů (teď opravdu nemluvím o srandovním houkání Nadi Konvalinkové s majákem na hlavě, kterému se chichotali batolata v mojí řadě) se začne každý kontakt mezi mužem a ženou opírat o sexuální pud v jeho nejburanštější podobě. Za podpory Poledňákovic fixace na vystrčená ňadra českých „missek“ úchvatná seance.
Přehlídku trapností stahují do senkrovny i nevěrohodní caparti i herecké hvězdy, kterým bych do klobouku nehodil ani tu pověstnou korunu (křečovitě laškující duo Postránecký – Holubová se dá ještě rozdýchat, zato Jaroslava Kretschmerová, obludná „sexy dračice“ Bára Štěpanová a podobná převtělení satana...). Jakékoliv nadějné vyhlídky trvale ničí pokyny autorky, jejíž mimóznost v konstruování moderní filmové zábavy dokonale odpovídá dnešním standardům při vytváření večerního programu pro Novu, Primu i ČT1. Proto může do filmu pravidelně vstupovat fantastická čtyřka Vojtek – Nekonečný – Duchková – Laurinová, aby si bez valného smyslu zanotovala ústřední melodii. Úlet. Nedivte se Koudelkovi, že na ně zírá jako na exoty. Zíral jsem s ním a po titulcích si i užil pocit hrdosti, že mezi diváckou klaku odchovanou domácími stanicemi, která svým nevkusem zatahuje do veřejné sféry všechny ďábelskosti od Trošky až po Crazy Froga (evidentně se nejedná jen o český problém :-), pořád ještě nepatřím. Aspoň jsem to nemusel být já, kdo autorku komedie století spoluvyzval k předčasnému sestupu do filmařského záhrobí...
 
Postavy a obsazení
• Miroslav Etzler - Luboš Rychman
• Ingrid Timková - Anna Rychmanová
• Žofie Tesařová - Amálka Rychmanová
• Jiří Mádl - Vašek Rychman
• Václav Postránecký - děda Pepík
• Eva Holubová - Jitka Bobulová
• Tomáš Peč - Vítek Koudelka
• Daniel Nekonečný - 2.otec Vítka
• Josef Vojtek - 1.otec Vítka
 
Ocenění:
Český lev
2006 - Nejlepší zvuk (nominace)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 12.1.2006
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 1.5.2007 Země pohádek
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 50 403 685
Návštěvnost v ČR 620 020

FILMY V SÉRII
Jak vytrhnout velrybě stoličku (TV film) (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/182/
Československo, Komedie / Rodinný, 1977
Režie: Marie Poledňáková, Hrají: Jana Preissová, Tomáš Holý

Jak dostat tatínka do polepšovny (TV film) (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/181/
Československo, Komedie / Rodinný, 1978
Režie: Marie Poledňáková, Hrají: Jana Preissová, Tomáš Holý

Jak se krotí krokodýli (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/173/
Česko, Rodinný / Komedie, 2006
Režie: Marie Poledňáková, Hrají: Miroslav Etzler, Ingrid Timková
 
Tvůrci a herci
Marie Poledňáková (Režie), Miloslav Šmídmajer (Produkce), Petr Malásek (Hudba), Martin Duba (Kamera), Alois Fišárek (Střih), Martin Vačkář (Scénografie), Věra Kocová (Kostýmy), Jiří Klenka (Zvuk), Adéla Robová (Masky), Marie Poledňáková (Scénář), Miroslav Etzler (Herec), Ingrid Timková (Herec), Jiří Mádl (Herec), Žofie Tesařová (Herec), Tomáš Peč (Herec), Václav Postránecký (Herec), Eva Holubová (Herec), Barbora Štěpánová (Herec), Jitka Schneiderová (Herec), Naďa Konvalinková (Herec), Jaroslava Kretschmerová (Herec), Tereza Duchková (Herec), Sabina Laurinová (Herec), Daniel Nekonečný (Herec), Josef Vojtek (Herec), Tomáš Töpfer (Herec), Josef Alois Náhlovský (Herec), Vlastimil Harapes (Herec), Hana Sršňová (Herec), Zdeněk Srstka (Herec), Petra Špindlerová (Herec), Nikola Říhová (Herec), Marián Geišberg (Herec), Michal Gazdík (Herec), Josef Navrátil (Herec), Michaela Flenerová (Herec), Ľudmila Lukačíková (Herec), Zdeněk Bařinka (Herec)
 
2006/112/Česko/Rodinný, Komedie
 
Zajímavost k filmu
- Čtrnáct dní před začátkem natáčení bylo v Tatrách tolik sněhu, že byly cesty neprůjezdné a začátek filmování byl ohrožen.
- Aby se ušetřilo, štáb s herci cestovali do Tater, kde se natočily první záběry, vlakem.
- Na začátku natáčení dětem představili Miroslava Etzlera jako Luboše, tedy pod jménem postavy z filmu, aby si jej při natáčení nepletli.
- Točeno ve Vysokých Tatrách - Zelné pleso, Blažejovicích a v Praze. Zřícenina hradu se jmenuje Likavský hrad.
- Film je z velké části natočen podle knížky Jak Anděla viděla Anděla, která je pokračováním knih Jak vytrhnout velrybě stoličku a Jak dostat tatínka do polepšovny.
- Jediný herec, který se objevil i v původních filmech je Vastimil Harapes.
- Film navštívilo v kinech 620 514 diváků a vydělal 50 441 256 Kč.
- Jak se krotí krokodýli mělo být pokračováním filmů Jak vytrhnout velrybě stoličku a Jak dostat tatínka do polepšovny.
 
Odkazy