Tenká červená linie / The Thin Red Line (1998/170/USA/Válečný, Drama, Akční) 78% -Blu-ray-

09.02.2022 08:19
JEDNOU VĚTOU
„Velkolepá válečná freska, která sleduje osudy několika vojáků uprostřed zuřivých bojů o ostrov Guadalcanal v roce 1942.“

OBSAH
Skvělí herci v hlavních rolích – George Clooney, Sean Penn, Nick Nolte a Woody Harrelson – se pouští do nebezpečné akce ve filmu, který přináší drásavě realistický pohled na válečný i morální chaos v Tichomoří během 2. světové války. Film byl v roce 1998 nominován na sedm cen Akademie, včetně ceny za nejlepší film a nejlepší režii (Terrence Malick). Tenká červená linie je filmové mistrovské dílo, které nemá srovnání. Gene Siskel ho označil za “brilantní... hrůzu nahánějící... nejlepší současný válečný film!” (oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Režisér zřejmě bere ono slovo válka jako abstraktní výraz, což samozřejmě není vůbec špatné, jelikož můžeme vidět onu otřepenou frázi: Válka je svinstvo, v trochu jiném světle než obvykle bývá možné ke shlédnutí. Ze začátku jsem se kupodivu trochu nudil, abych pochopil kam tím autor míří a nakonec byl naprosto uchvácen onou atmosférou, kde jsem si připadal jako voják ležící s puškou M1 Grand v poli, ve kterém se nachází kupa japončíků a nejen jich ale i různé havěti a je jen na mě jak se onoho úkolu přežít zhostím. Možná si všimnete přespříliš hereckých hvězd, ale vězte že ony herecké hvězdy typu Travolta, Clooney a řada dalších se objeví v rolích, které jim opravdu padnou, tak maximálně v jedné nebo dvouch scénách. Fakt je, že hlavní hrdina je jen jeden v podstatě, on sám jako by vypadnul Sokratésovi z huby a mluví zajímavě filozoficky a nutí diváka nad onou myšlenkou samotného filmu přemýšlet. Samotný film nelze absolutně s ostatními srovnávat jelikož nebere válku jako takovou, ale o hodně zajímavější, tak jak si to Terrence Malick určitě přál a stojí za to nad tím na konci filmu zauvažovat kam tím mířil. --- Viděl jsi hodně mrtvol? - Spoustu. Je to stejný jako mrtví psi. Když si na to člověk zvykne. Je to jen maso, brácho.(Malarkey) 5*

Každý tento film bude srovnávat s možná známějším vojínem Ryanem. Tyto dva filmy vyšli skroo ve stejnou chvíli, ale každý je naprosto rozdílný. TČL je více než ukázkou "jakto bylo doopravdy" příběhem vojáků, kteří byli vytrženi ze svého světa a vnořeni do války. Příběh o skutečné důležitosti války, mocných co chtějí více, vojácích co chtějí přežít a v neposlední řadě o tom proč ... Proč voják se snaží přežít, co ho nutí, aby žil. Touha, láska, víra.... Každý v tom uvidí něco jiného.Celková psychická stránka postav je tu ukázána o mnoho více a přesněji než u vojína Ryana. Vojín Ryan je čistá válka, ale ve výsledku horší než Tenká červená linie. Naprotosto úchvatná kamera, výprava a hudba dotváří válečnou atmosféru. Vyčerpávající herecké výkony S.Peanna, J. Caviezela,B. Chaplin, N. Nolteho a mnhých dalších hvězd (Promin Georgi, ale kdyby si v tom nehrál zas tak by to nevadilo ;-)). Toto všechno ve výsledku tvoří nejpůsobivější a úžasně natočený film o lidech a válce. (Djkoma) 5*

Po obrazové stránce téměř dokonalý opus, po stránce dějové velmi nebezpečná nuda. Hvězdně obsazená, ale nuda. Ani tisíc záběrů na válkou poznamenanou, ale přesto nádhernou tichomořskou flóru a faunu nezachrání - sotva pohromadě držící – dějovou nitku, na kterou jsou bez ladu a skladu navlékané osudy stále dalších a dalších hollywoodských stars v rolích spojeneckých vojáků. 80% (Matty) 4*

VELKÁ RECENZE
Film Tenká červená linie jakoby říkal “Ve válce je každý hrdinou, ale musí vyhrát boj sám se sebou a pak ten s nepřítelem.” Sean Penn v jedné z hlavních rolí nadějného konkurenta filmu Stevena Spielberga Zachraňte vojína Ryana.
Dalo se čekat, že po velkém úspěchu Spielbergova Zachraňte vojína Ryana se objeví další válečný film a pravděpodobně nezůstane osamocen. První soupeř má výhodu jednoho – může se rozhodnout mezi stylem. Buď se bude jednat o komedii a parodii, anebo se tvůrci nového filmu pokusí překroutit všechno z Ryana na opačnou stranu. Druhou cestu si vybral režisér Terrence Malick, který neobyčejně důsledně vybírá jeden moment Ryana za druhým a rozhazuje je beze viditelného smyslu po celém svém filmu.
Výrazu Thin Red Line" (tenká červená linie) poprvé použil válečný dopisovatel druhé světové války o jakési bitvě v Rusku. Podle něj se málo početní Rusové vrhali do boje tak zaníceně a spontánně, že v nich skutečně bylo něco hrdinského, něco, co je oddělovalo od nepřítele. Spisovatel James Jones použil tento termín pro svou knihu v roce 1962 a vylíčil v podstatě to samé, co líčí nový film – nesmyslnost války v Japonsku a utrpení vojáků v novém prostředí.
Pro americké národní sebevědomí je válka s Japonskem mnohem podstatnější než druhá světová válka. Vylodění v Guadalcanalu se vyznačovalo velkými ztrátami na americké straně, která se nakonec dostala dál jen díky hrdinství některých vojáků. Jednotka C-for-Charlie" byla zodpovědná za dobytí opevněného pahorku, který se nacházel jen kousek od pobřeží. O tom je prakticky celý film – o útoku na menší kopec, který je hlídán velkým bunkrem a několika Japonci. Zatímco v Ryanovi se opevněná místa dobývala většinou s pomocí Boží a rychle, tak v Thin Red Line je podle tvůrců realisticky" vylíčen jeden takový útok. Také složení hlavních hrdinů je úplně jiné – žádná parta kámošů, kteří by byli stmeleni bojem a společnými zážitky. Prostě jenom masa lidí, z které má každý svůj sen a svoje trápení, takže místo jedné národní války bojuje ještě druhou sám se sebou. Takovéto psychologické zaostření na problémy vojáků má svůj efekt – divák se více vžije do jejich života a o to víc ho zabolí jejich smrt, která přichází stále a se stejnou razancí. Obrázek rozstřílené a zbytkové armády by nebyl dokonalý nebýt velícího důstojníka, který je každým coulem ras a chce po svých podřízených nemožné. Sice se v podstatě jen řídí rozkazy, které jsou mu proti mysli, ale trpí za něj celá armáda. Posléze zlidšťuje, ale v té fázi je film kdesi na pomyslném vrcholu poutavosti. Poté, co je kopec dobyt, se rozvíjí nekončící hodinová nuda, kterou zpestří pouze příjezd George Clooneyho, který všem vysvětlí, že jsou jedna armáda a všichni jsou bratry.
Herecké výkony jsou velmi dobré, ale žádných zázračných herců se divák nedočká. Ti, co nehráli v Ryanovi, se prostě jen přesunuli do Linie a vévodí jim, v poslední době velmi uznávaný, Sean Penn. Právě on hraje jedinou roli, která ztvárňuje drsného, ale správňáckého" chlapa, který je pro válku tím pravým mužem. Nechce vyznamenání, nechce nic a se všemi mluví na rovinu. Klasický povznesenější zelený mozek. Na krátkou chvíli je možno spatřit i Johna Travoltu a George Clooneyho, kteří se filmem jen mihnou, aby pokračovali na dalších projektech. Thin Red Line je skutečným úspěchem, který nikdo nečekal, a je příjemné zjištění, že nestaví na počtu mrtvých vojáků, ale na rozervanosti hrdinů". A ani zmiňovaná nesmyslnost" není tak kritická, nebýt konce filmu. Možná by se dalo pro příště říci:"Méně minut, více úspěchu."
Celkově film trvá 170 minut, které k závěru vyčerpávají, ale i tak se jedná o velmi schopného konkurenta Ryanovi, který klade hlavní důraz na psychiku jedinců/vojáků a ukazuje celou nesmyslnost války.

V.I.M. FILMU
Věta „Každý muž bojuje svou vlastní válku“ a viditelně zamračené oko Seana Penna na plakátech filmu byla jen vějička zoufalého studia Fox, kterému se podařilo Malicka přimět k tomu, aby osekal původně pětihodinový epos z Tichomoří do podoby, kdy v něm zbude co nejvíce klasických elementů válečných filmů. Na příběh, který je uvozen větou "Co je válka v srdci přírody?", jíž snímek začíná, by totiž asi nikdo nepřišel. Výše uvedený popis děje pokrývá základní rovinu toho, o čem Tenká červená linie je, jen z části. Ne snad kvůli přílišné komplikovanosti děje, ale proto, že děj se chvílemi úplně mizí a „Linie“ tak po svých 170 minut testuje, co všechno mainstreamem odchovaný divák snese. Základní popsaná situace je jen nezbytnou kostrou pro tázání čekajících vojáků. Malick je fascinován lidskými tvářemi, v nichž se zračí jemné odstíny stavů a nálad a ukazuje neúprosné a stravující čekání na obávaný okamžik útoku, které nelze uspíšit, ani oddálit. Navíc boj o nicotný ostrůvek uprostřed vod vřazuje do mnohem širšího kontextu. Jde o „válku jako takovou,“ boj starý jako sám čas, kde již nejde o místní vítězství „teď a tady,“ ale o zákonitou negativní proměnu všech zúčastněných. V takto pojaté válce najednou pojmy jako „spojenec“ či „nepřítel“ ztrácejí svou dosavadní ostrost. Vždyť za jiných okolností by obránci i útočníci mohli klidně usednout ke stolu. Co je však žene proti sobě? A co se po vítězství jedné ze stran změní? Nenajde si život své cesty i skrze válku? Na jakémsi úzce vymezeném území sice probíhá válka, ale o sto metrů dál jde život pokojně dál.
Takové pojetí filmu narušuje i tradiční vnímání filmového hrdiny – ten v Tenké červené linii chybí, ač se mnohokrát zdá, že je nalezen. Publiku se tak nenabízí identifikace pouze s jedním z vojáků, ale prostřednictvím jakéhosi „objektivního božího oka“ se postupně seznamujeme se všemi - a ti také postupně přebírají voice over, který měl mít Billy Bob Thornton. Doposud napsané věty však nutně neznamenají, že by se jen „filozofovalo.“ Naopak. Mnohé ze spektakulárních scén (např. zlověstně klidné vylodění, boj v „klaustrofobní“ trávě, finální vyhlazení vesnice) je tím nejlepším, co v žánru dosud vzniklo. Za pozornost také stojí velkolepá kamera Johna Tolla, až glassovsky mimimalistická hudba Hanse Zimmera a vokály zpěváků z Polynésie, kterým je občas dovoleno přebít zlověstné zvuky pralesa. Tenká červená linie je tedy spíše lyricko-epickou filmovou básní, než tradičně pojatým válečným filmem. Pokud si divák najde tři hodiny času, aby se ponořil do výhně tropické džungle, odloží očekávání, obrní se trpělivostí, ke které přidá zvídavost cinefila, je velká šance, že se vystaví velmi intenzivním zážitkům. A to po mém soudu očekáváme od každého filmu, který si nárokuje nějakou obecně platnou výpověď o lidském pobývání na tomto světě. Nebo vám ke štěstí stačí jen Ryan?;)
P.S. V roce 2007 prý Malick spustí natáčení filmu Tree of Life, jenž začal psát v roce 1978 (!). Jak IMDb uvádí, má to být jeho nejambicióznější projekt. Přejme tedy Darrenu Aronofskymu, aby se Fontána komerčně chytla, o podobné projekty bude velký zájem...
P.S.S. Tenhle film u mě znamenal "prozření", po němž jsem se kinematografií začal zabývat hlouběji a dodnes je tenhle čtvrtý Malick v mém osobním Top 10 na prvním místě. Bijte si mě a mučte chlebovou polévkou...

Ocenění:
Academy Awards
1999 - Nejlepší film (nominace)
1999 - Terrence Malick (Nejlepší režie) (nominace)
1999 - Terrence Malick (Nejlepší adaptovaný scénář) (nominace)
1999 - John Toll (Nejlepší kamera) (nominace)
1999 - Nejlepší střih (nominace)
1999 - Hans Zimmer (Dramatická hudba) (nominace)
1999 - Nejlepší mix zvuku (nominace)

César Awards
2000 - Nejlepší zahraniční film (nominace)

New York Film Critics Circle Awards
1998 - Terrence Malick (Nejlepší režisér)
1998 - John Toll (Nejlepší kamera)

Berlinale (Berlin International Film Festival)
1999 - Terrence Malick (Zlatý medvěd za nejlepší film)
1999 - John Toll (Pochvalná zmínka)

DABING
V českém znění: Petr Pospíchal - Nick Nolte (Lt. Col. Tall), Michal Jagelka - James Caviezel (Pvt. Witt), Pavel Trávníček - John Travolta (Brig. Gen. Quintard), Jiří Kodeš - Elias Koteas (Capt. Staros), Zdeněk Mahdal - Woody Harrelson (Sgt. Keck), Martin Zahálka - Dash Mihok (vojín Doll), Petr Burian - Ben Chaplin (vojín Bell), Ladislav Novák - John Dee Smith (vojín Train), Luděk Čtvrtlík, Zdeněk Podhůrský - Kirk Acevedo (Pvt. Tella) + Jared Leto (poručík Whyte), Vendula Matisová, Martin Velda - Tim Blake Nelson (vojín Tills), Jiří Kvasnička (neznamej voják co rozdavá dopisy), Vladimír Čech - John Savage (Sgt. McCron), Bohdan Tůma - Robert Roy Hofmo (Pvt. Sico), Pavel Vondra - Sean Penn (1st Sgt. Welsh), Jiří Bakalář - George Clooney (kapitán Charles Bosche), Martin Kolár - John Cusack (kapitán John Gaff), Antonín Navrátil, Vladimír Fišer (závěrečné titulky)
Překlad: Petr Zenkl a Alena Oxová
Dialogy: Alena Navrátilová
Zvuk: Tomáš Bělohradský
Produkce: Iva Koudelková
Režie: Antonín Navrátil
Vyrobila: pro Bonton Home video tvůrčí skupina Josefa Petráska Studio Budíkov 1999

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 18.3.1999
Premiéra USA: 15.1.1999 20th Century Fox
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.10.1999 (VHS) Bonton Home Video
Poprvé na VHS: 1.2.2000 Bonton Home Video
Poprvé na DVD: 1.11.2000 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 13.6.2011 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 5 202 847
Tržby celkem - $ 98 126 565
Návštěvnost v ČR 77 592
Náklady (Rozpočet) - $ 52 000 000

BONUSY (Blu-ray)
• Komentář vedoucího výpravy Jacka Fiska, producenta Granta Hilla a kameramana Johna Tolla (anglicky) (čínské, italské, ruské, španělské)
• Tenká červená linie: Z pohledu herců (anglicky) (české, čínské, italské, portugalské, ruské, španělské)
• Stříhání Tenké červené linie: Formování filmu Terrence Malicka (anglicky) (české, čínské, italské, portugalské, ruské, španělské)
• Hans Zimmer na téma Tenká červená linie (anglicky) (české, čínské, italské, portugalské, ruské, španělské)
• Vynechané scény (anglicky) (české, čínské, italské, portugalské, ruské, španělské)
• Guadalcanal ve zpravodajských záběrech (anglicky) (české, čínské, italské, portugalské, ruské, španělské)

ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.35:1
česky Dolby Digital 2.0, anglicky DTS-HD Master Audio 5.1, italsky DTS 5.1, rusky DTS 5.1, španělsky (Kastilie) DTS 5.1
české, anglické, estonské, italské, litevské, lotyšské, mandarínské, portugalské, ruské, španělské, ukrajinské
 
Tvůrci a herci
Terrence Malick (Režie), Robert Michael Geisler (Produkce), Grant Hill (Produkce), John Roberdeau (Produkce), Hans Zimmer (Hudba), John Toll (Kamera), Billy Weber (Střih), Leslie Jones (Střih), Dianne Crittenden (Casting), Jack Fisk (Scénografie), Margot Wilson (Kostýmy), Andy Nelson (Zvuk), Toni Ffrench (Masky), Terrence Malick (Scénář), James Jones (kniha) (Předloha), Sean Penn (Herec), Adrien Brody (Herec), James Caviezel (Herec), Ben Chaplin (Herec), George Clooney (Herec), John Cusack (Herec), Woody Harrelson (Herec), Elias Koteas (Herec), Jared Leto (Herec), Dash Mihok (Herec), Tim Blake Nelson (Herec), Nick Nolte (Herec), John C. Reilly (Herec), John Savage (Herec), John Travolta (Herec), Arie Verveen (Herec), Kirk Acevedo (Herec), Mark Boone Junior (Herec), Don Harvey (Herec), Danny Hoch (Herec), Thomas Jane (Herec), Simon Lyndon (Herec), Gordon MacDonald (Herec), Kick Gurry (Herec), Darrin Klimek (Herec), Donal Logue (Herec), Ken Micuiši (Herec), Miranda Otto (Herec), Nick Stahl (Herec), Will Wallace (Herec), Randall Duk Kim (Herec), Matt Doran (Herec), Michael McGrady (Herec), Travis Fine (Herec), Paul Gleeson (Herec), Dan Wyllie (Herec), Penelope Allen (Herec), Rjúši Mizukami (Herec), Larry Romano (Herec), Justin Ward (Herec), Masajuki Šida (Herec), Steven Vidler (Herec), Simon Westaway (Herec), Marina Malota Darling (Herec)
 
1998/170/USA/Válečný, Drama, Akční
 
Zajímavost k filmu
- George Clooney se navzdory prominentnímu obsazení objeví ve filmu jen na jednu minutu, přičemž polovinu této doby je slyšet pouze jeho hlas.
- Natáčení probíhalo také na hoře Dancer Mountain, která měla tak nerovný terén, že přívěsy a produkční vozy nemohly vyjet na kopec. Byl zřízen základní tábor a vytvořeny příjezdové cesty. Přeprava dvou set padesáti herců a dvou set členů štábu nakopec trvala dvě hodiny.
- Terrence Malick měl během sříhání filmu vypnutý zvuk a místo toho poslouchal CD od americké rockové kapely Green Day.
- Terrence Malick dostal za scénář zaplaceno 250 000 amerických dolarů.
- Terrence Malick se ještě před ukončením castingu setkal u večeře s Nicolasem Cagem, který měl zájem o roli ve filmu. Malick následně odletěl hledat vhodné lokace k natáčení a po návratu se pokusil Cage kontaktoval. Zjistil však, že číslo již neexistuje.
- Jediný film nominovaný v roce 1999 na Oscara, který neproměnil žádnou nominaci.
- Střihačka Leslie Jones strávila na place pět měsíců a za celou dobu se prakticky nikdy neviděla s Terrencem Malickem, který ji ponechal vlastnímu osudu. Po skončení hlavní části natáčení se vrátila domů s pětihodinovým sestřihem filmu a věnovala sedm měsíců zkrácení filmu na snesitelnější stopáž. V tomto bodě do procesu vstoupil Billy Weber a společně strávili třináct měsíců v postprodukci a další čtyři měsíce přípravou finální verze filmu.
- Terrence Malick se rozhodl změnit jméno postavy Eliase Kotease (kapitán James Staros) v tak pozdní fázi produkce, že mu na uniformě zůstalo původní jméno Stein.
- Terrence Malicka doprovázela reputace zarputilého a odhodlaného režiséra, který si během natáčení vysloužil velký respekt u mnoha herců. Woody Harrelson a John Savage dokonce zůstali po natočení svých scén na place další měsíc, aby mohli Malicka sledovat při práci.
- Scenárista a režisér Terrence Malick při natáčení nečekal na ideální podmínky a jednoduše natáčel scény natřikrát: při zatažené obloze, za jasného slunečného počasí a při ideálním světle. Ve střižně si pak jednoduše vybral potřebný záběr, který nejlépe vystihoval atmosféru dané scény.
- Použitá výzbroj a technika ve filmu čítá: na americké straně pušky M1 Karabina a M1 Garand, samopal M1A1 Thompson, pistole Colt M1911, brokovnice Winchester M- 1897 Trench gun, pěchotní kulomet BAR, pěchotní granát M2, plamenomet M2, zdvojený protiletadlový kanon Oerlikon ráže 20 mm, protiletadlový kanon Bofors ráže 40 mm, Jeep Willys, Dodge WC 54 a 56, nákladní automobily GMC CCKW 353 a US 6 Studebaker, cvičné letadlo North American Texan/Harvard, jako zástupci bombardérů SBD-3 Dauntless (obě letadla si byla velice podobná), Bell P-39 Airacobra, Grumman F4F Wildcat, Douglas C-47 a houfnice M2A1. Na japonské se pak objevují straně pušky Arisaka vz.38, lehký kulomet Typ 96 a těžký kulomet Typ 92, protiletadlový kulomet Hotchkis ráže 13,2 mm a pěchotní granát vzor 97.
- Film se odehrává na ostrově Guadalcanal, kde Američané s Japonci během druhé světové války v letech 1942-43 skutečně válčili. Linie příběhu, postavy a vzhled ostrova jsou však fiktivní.
- Původní hlavní role patřila Adrienu Brodymu, ale Malick film sestříhal tak, že se děj „točil“ zejména okolo Jamese Caviezela. Brody se s výsledkem setkal až během premiéry filmu.
- Kirk Acevedo (Tella) vyhrál cenu ALMA jako nejlepší herec ve vedlejší roli.
- Hans Zimmer natočil několik hodin hudby ještě před začátkem natáčení a jeho hudba zněla i při točených scénách a zkouškách, aby se herci i kompars dostali do správného rozpoložení.
- Ve filmu hrál i Billy Bob Thornton, Martin Sheen nebo Mickey Rourke, ale jejich scény byly vystřižené.
- Film se převážně točil v Rainforest Daintree a Bramston Beach (Queensland, Austrálie).
- Scénář je napsán podle stejnojmenného románu spisovatele Jamese Jonese.
- Mickey Rourke měl mít původně ve filmu menší cameo, ale jeho scéna byla nakonec vystřižena. K vidění je ale na youtube.
- Režisér Terrence Malick si přál, aby skladatel Hans Zimmer napsal ke snímku hudbu ještě před začátkem natáčení. Celkem bylo zkomponováno šest a půl hodin hudby, a až pak se začalo natáčet.
 
Odkazy