Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště / Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště (2005/116/Česko/Komedie) 55%
27.08.2023 14:22
JEDNOU VĚTOU
„Je naprosto nezbytné, aby nebe bylo blankytné.“
OBSAH
Do Prahy přijíždí slovenský režisér Karpatti (Robert Roth), aby se tam proslavil. Má s sebou všechny věci, v Bratislavě se už nemůže ani ukázat. Mezi tím na střeše pankráckého činžáku Hrubeš (Jan Budař) s Marešem (Richard Krajčo) plivou ze sedmnáctého patra, plánují být významnými filmovými pracovníky a touží po lásce. Pak Marešovi umře babička, Hrubeše vyžene tatínek (Miroslav Donutil) z domu a jedenáct smrtelně nemocných pacientů nezemře. Václav Hrubeš se setká s prezidentem Klausem a Josef Mareš si najde děvče, ale za peníze. Na závěr vypne v celé Praze 4 na deset minut proud a Viliam Karpatti dostane cenu na jihlavském festivalu. Celých posledních deset minut filmu prší, letadla se vznášejí nad Prahou jak fantomy.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nechápu proč tak nízké hodnocení. Film je to opravdu na naše poměry dobrý. První polovina je víc vtipná druhá spadá do vážnosti, ale to filmu absolutně nevadí. Při sledování jsem ke konci nemohl odtrhnout oči od obrazovky jelikož konec opravdu za sledování filmu stál. Budař a Krajčo zde hrají velmi dobře...hlavně pak Krajčo, sice se mi zdá, že je film krapet perverzní, ale to mu nesnižuje na kvalitě. Jak řiká Storm opravdu podceněné a je to škoda. (Malarkey) 4*
Standardní český trend naší kinematografie, tragikomické rozpitvávání lidských osudů, si vzal do parády Vladimír Morávek podruhé. Zatímco Nuda v Brně měla fajn téma (ztráta panictví, resp. panenství), zde společně se spoluautorem scénáře Janem Budařem krutě přestřelili. Vztah dvou mentálně jednodušších jedinců dokáže prvních dvacet minut na humorných větách „Si kokot!“ stát ještě solidně, jenže v půlce snímku se kritika reality show Morávkovi rozpadne pod rukama, děj stagnuje, takže kdo přetrpí nudu, dočká se působivého konce v pražském krematoriu, ale i to je poněkud málo. Žádný další průlom do dějin filmu se nekoná, ale spíše se jedná o smutné potvrzení zažitého pravidla, že v současnosti se u nás nic jiného natočit nedá. Krize českého filmu v plné parádě! (Isherwood) 2*
Není mně tak úplně jasné, co chtěl Vladimír Morávek natočit. Komedie je to jen v první polovině a o drama se to ve druhé polovině jen tak mírně otře, a to když jeden z představitelů nečekaně zemře. Dramaturgická nevyrovnanost s filmem hází na všechny strany. Jedno téma se otevře a vzápětí se načne druhé, ale bez toho, aby se to první nějak uzavřelo. Snaha do filmu nacpat budhismus, milostný vztah s prostitutkou, nekritický obdiv k vyhaslé popové zpěvačce nebo despotický otec jako hlava rodiny se dost odráží na plynulém toku filmu. V první polovině jsou nerozlučná dvojka Hrubeš a Mareš prezentováni tak, že první jmenovaný z dvojice je asertivní, ten druhý spíše submisivní. Nezdálo se mně však, že by právě asertivní Hrubeš nějak submisivního Mareše uznával, protože většinu filmu ho vulgárně urážel nebo zesměšňoval a často dával najevo, že mu ve společné domácnosti není Marešovo chování právě vhod. Až teprve poté, co se Hrubeš stane obětí podvodu, přehodnotí svůj dosavadní postoj ke svému kamarádovi, ale na to už je pozdě, protože ten spáchá sebevraždu. V první polovině bych vypíchl scénku objednání prostitutky nebo nakupování v supermarketu. Ve druhé polovině gagy vymizí úplně a postupný přechod do vážné polohy sice není úplně nejhorší, ale klidně bych se obešel bez těch českých celebrit na závěrečném pohřbu. Scéna Hrubešova návratu domů z letiště je brilantně natočena. Film však jako celek úplně dokonalý není, ale Budař s Krajčem jsou dvojka, která se v českém filmu jen tak nevidí. Jsou naprostým protipólem kamarádů do deště. 50% (kingik) 3*
VELKÁ RECENZE
V novém českém filmu Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště (premiéra 13. 10. 2005) skvěle funguje ústřední dvojice Krajčo – Budař. Proto je velká škoda, že většina jejich úsilí, talentu a hereckého „čehosi“ je ubita téměř vším ostatním.
Josef Mareš (Richard Krajčo) a Václav Hrubeš (Jan Budař) tvoří nerozlučnou dvojku již od dětství, jak ukazuje úvodní scéna, která je tak perfektním ztělesněním černého humoru, že si chtě nechtě začne divák hodně slibovat. Střih; odvíjí se příběh. Vašek a Pepa spolu začnou žít poté, co Vaška vyhodí otec (Miroslav Donutil) z domu. Donutil není moc přesvědčivý, scénář mu předepisuje absolutně nelogické chování, jeho neustálé hartusení ani nezačne být vtipné, natož aby bavilo celý film. Donutil roli nikterak neobohacuje. Jindy vynikající Iva Janžurová – Vaškova maminka - bohužel zcela zaniká ve stínu dvou hlavních hvězd.
společnosti – jeden hlupák bez práce, druhý frustrovaný revizor. Slovo dostává hlavní zápletka. Ta je ovšem tak nesmyslná a špatně vystavěná, že je třeba dávat dobrý pozor, a i přes něj je možné snadno ztratit veškerou orientaci. Film potom okamžitě začne nudit. Jakási parodie na reality show, jakkoliv aktuální (a to ještě tvůrci netušili, jaký rozruch způsobí VyVolení), je příliš umělá, příliš nevtipná, příliš okatá. Za to dialogy mezi Marešem a Hrubešem vyvolávají opakovaně salvy smíchu. Samotná postava zoufalce Mareše je směšná: Pepa poslouchá Haničku Zagorovou, vzrušují ho uniformy a kupuje si kondomy, protože je v nich soutěž. Krajčo vše vyhání do extrémů a ztvárňuje Pepu tak přesvědčivě, že nadchne i ty, kteří věří hlavně v jeho muzikální umění. Budař ho se svým Hrubešem šikovně doplňuje, ale je to právě Krajčova role, která film nenechá úplně pohřbít. Možná i proto je závěrečná scéna tak zoufalá: ani ne nudná, ani ne vtipná, prostě prázdná. Krajčo tam chybí a nenahradí ho ani celebrity s již zmíněnou Zagorovou v čele.
Děj se neodehrává chronologicky, ale do jedné linky zasahuje velmi násilným způsobem linie druhá, která se navíc neustále opakuje. Drobnou invenci snad ani nelze brát v potaz. Záchodkové sekvence, jež jsou linkou číslo dvě, nejsou navíc vůbec vtipné, rozvíjí se pomalu a až na několikátý pokus nabízí nějaké řešení. Střídání minulosti, [přítomnosti a budoucnosti a nestandardní postup vyprávění mohou samozřejmě fungovat, a také fungují, tady se ale jedná o katastrofu. Bohužel nejde o jediný nešťastný krok. Vladimír Morávek, režisér a scenárista, jich udělal několik. Úspěch z jeho debutu Nuda v Brně se zřejmě opakovat nebude. Přímočarost a složitost se v Morávkově novém snímku tak hloupě kombinuje, až z toho zůstává rozum stát. Všudypřítomné komentáře, jež přibližují charaktery
jednotlivých postav, nekladou v tomto směru žádné nároky na diváka a navíc stejně neodpovídají na otázky, které si onen divák pokládá. Například iracionální jednání chování prostitutky Irenky. Proč se nejdříve s Marešem vyspí, pak s ním chodí na rande a nechce mu dát ani pusu, rozejde se s ním a nakonec pláče, když je Pepa nachytá spolu s Vaškem v posteli (a ještě začne křičet, aby jí oba dali pokoj)? Tak se přece nechová dívka, která se zamiluje – což je také jediné chabé vysvětlení, které se nabízí.
Za zmínku stojí svižná hudba (autor Jan Budař) umě protkaná nostalgickými songy Marešovy oblíbené zpěvačky, která ho, jak sám až dojemně sděluje Hrubešovi, prostě oslovuje. Pochvalu si také zaslouží kameraman Marek Diviš. Jeho detailní a zpomalené záběry, ať už létající žvýkačky nebo ukazujícího prstu, jsou třešničkou na dortu pro každého filmového fanouška. Objevují se v pravý čas na pravém místě a třešnička chutná sladce, ačkoliv dort samotný se moc nevyvedl. Snad ho tvůrci vyndali z trouby příliš brzy, snad přidali nadbytek ingrediencí…
Jan Budař - Václav Hrubeš
• Richard Krajčo - Josef Mareš
• Miroslav Donutil - Václav Hrubeš st.
• Iva Janžurová - Lída Hrubešová
• Radovan Lukavský - Josef Mareš st.
• Stella Zázvorková - Miriam Marešová
• Magdalena Borová - Irena Hájíčková
• Robert Roth - Viliam Karpatti
• Simona Peková - Simona Špeková
• Hana Zagorová - Hana Zagorová
• Ester Kočičková - Ester Kotrlá
• Kateřina Holánová - Olga Šimáková
• Pavla Tomicová - Carmen Bohunská
• Tomáš Matonoha - herec
• Martha Issová - učnice
• Aleš Juchelka - pacient Vladimír Juchelka
• Lenka Loubalová - Blanka
• Alena Ambrová - Helena
• Marie Ludvíková - Helena Kalašová
• Josef Polášek - vedoucí v supermarketu
• Marcela Holubcová - překladatelka Desiré
• Filip Rajmont - Kamil
• Petr Jeništa - číšník
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 13.10.2005
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 21.6.2006 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 6 951 584
Návštěvnost v ČR 76 532
„Je naprosto nezbytné, aby nebe bylo blankytné.“
OBSAH
Do Prahy přijíždí slovenský režisér Karpatti (Robert Roth), aby se tam proslavil. Má s sebou všechny věci, v Bratislavě se už nemůže ani ukázat. Mezi tím na střeše pankráckého činžáku Hrubeš (Jan Budař) s Marešem (Richard Krajčo) plivou ze sedmnáctého patra, plánují být významnými filmovými pracovníky a touží po lásce. Pak Marešovi umře babička, Hrubeše vyžene tatínek (Miroslav Donutil) z domu a jedenáct smrtelně nemocných pacientů nezemře. Václav Hrubeš se setká s prezidentem Klausem a Josef Mareš si najde děvče, ale za peníze. Na závěr vypne v celé Praze 4 na deset minut proud a Viliam Karpatti dostane cenu na jihlavském festivalu. Celých posledních deset minut filmu prší, letadla se vznášejí nad Prahou jak fantomy.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nechápu proč tak nízké hodnocení. Film je to opravdu na naše poměry dobrý. První polovina je víc vtipná druhá spadá do vážnosti, ale to filmu absolutně nevadí. Při sledování jsem ke konci nemohl odtrhnout oči od obrazovky jelikož konec opravdu za sledování filmu stál. Budař a Krajčo zde hrají velmi dobře...hlavně pak Krajčo, sice se mi zdá, že je film krapet perverzní, ale to mu nesnižuje na kvalitě. Jak řiká Storm opravdu podceněné a je to škoda. (Malarkey) 4*
Standardní český trend naší kinematografie, tragikomické rozpitvávání lidských osudů, si vzal do parády Vladimír Morávek podruhé. Zatímco Nuda v Brně měla fajn téma (ztráta panictví, resp. panenství), zde společně se spoluautorem scénáře Janem Budařem krutě přestřelili. Vztah dvou mentálně jednodušších jedinců dokáže prvních dvacet minut na humorných větách „Si kokot!“ stát ještě solidně, jenže v půlce snímku se kritika reality show Morávkovi rozpadne pod rukama, děj stagnuje, takže kdo přetrpí nudu, dočká se působivého konce v pražském krematoriu, ale i to je poněkud málo. Žádný další průlom do dějin filmu se nekoná, ale spíše se jedná o smutné potvrzení zažitého pravidla, že v současnosti se u nás nic jiného natočit nedá. Krize českého filmu v plné parádě! (Isherwood) 2*
Není mně tak úplně jasné, co chtěl Vladimír Morávek natočit. Komedie je to jen v první polovině a o drama se to ve druhé polovině jen tak mírně otře, a to když jeden z představitelů nečekaně zemře. Dramaturgická nevyrovnanost s filmem hází na všechny strany. Jedno téma se otevře a vzápětí se načne druhé, ale bez toho, aby se to první nějak uzavřelo. Snaha do filmu nacpat budhismus, milostný vztah s prostitutkou, nekritický obdiv k vyhaslé popové zpěvačce nebo despotický otec jako hlava rodiny se dost odráží na plynulém toku filmu. V první polovině jsou nerozlučná dvojka Hrubeš a Mareš prezentováni tak, že první jmenovaný z dvojice je asertivní, ten druhý spíše submisivní. Nezdálo se mně však, že by právě asertivní Hrubeš nějak submisivního Mareše uznával, protože většinu filmu ho vulgárně urážel nebo zesměšňoval a často dával najevo, že mu ve společné domácnosti není Marešovo chování právě vhod. Až teprve poté, co se Hrubeš stane obětí podvodu, přehodnotí svůj dosavadní postoj ke svému kamarádovi, ale na to už je pozdě, protože ten spáchá sebevraždu. V první polovině bych vypíchl scénku objednání prostitutky nebo nakupování v supermarketu. Ve druhé polovině gagy vymizí úplně a postupný přechod do vážné polohy sice není úplně nejhorší, ale klidně bych se obešel bez těch českých celebrit na závěrečném pohřbu. Scéna Hrubešova návratu domů z letiště je brilantně natočena. Film však jako celek úplně dokonalý není, ale Budař s Krajčem jsou dvojka, která se v českém filmu jen tak nevidí. Jsou naprostým protipólem kamarádů do deště. 50% (kingik) 3*
VELKÁ RECENZE
V novém českém filmu Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště (premiéra 13. 10. 2005) skvěle funguje ústřední dvojice Krajčo – Budař. Proto je velká škoda, že většina jejich úsilí, talentu a hereckého „čehosi“ je ubita téměř vším ostatním.
Josef Mareš (Richard Krajčo) a Václav Hrubeš (Jan Budař) tvoří nerozlučnou dvojku již od dětství, jak ukazuje úvodní scéna, která je tak perfektním ztělesněním černého humoru, že si chtě nechtě začne divák hodně slibovat. Střih; odvíjí se příběh. Vašek a Pepa spolu začnou žít poté, co Vaška vyhodí otec (Miroslav Donutil) z domu. Donutil není moc přesvědčivý, scénář mu předepisuje absolutně nelogické chování, jeho neustálé hartusení ani nezačne být vtipné, natož aby bavilo celý film. Donutil roli nikterak neobohacuje. Jindy vynikající Iva Janžurová – Vaškova maminka - bohužel zcela zaniká ve stínu dvou hlavních hvězd.
společnosti – jeden hlupák bez práce, druhý frustrovaný revizor. Slovo dostává hlavní zápletka. Ta je ovšem tak nesmyslná a špatně vystavěná, že je třeba dávat dobrý pozor, a i přes něj je možné snadno ztratit veškerou orientaci. Film potom okamžitě začne nudit. Jakási parodie na reality show, jakkoliv aktuální (a to ještě tvůrci netušili, jaký rozruch způsobí VyVolení), je příliš umělá, příliš nevtipná, příliš okatá. Za to dialogy mezi Marešem a Hrubešem vyvolávají opakovaně salvy smíchu. Samotná postava zoufalce Mareše je směšná: Pepa poslouchá Haničku Zagorovou, vzrušují ho uniformy a kupuje si kondomy, protože je v nich soutěž. Krajčo vše vyhání do extrémů a ztvárňuje Pepu tak přesvědčivě, že nadchne i ty, kteří věří hlavně v jeho muzikální umění. Budař ho se svým Hrubešem šikovně doplňuje, ale je to právě Krajčova role, která film nenechá úplně pohřbít. Možná i proto je závěrečná scéna tak zoufalá: ani ne nudná, ani ne vtipná, prostě prázdná. Krajčo tam chybí a nenahradí ho ani celebrity s již zmíněnou Zagorovou v čele.
Děj se neodehrává chronologicky, ale do jedné linky zasahuje velmi násilným způsobem linie druhá, která se navíc neustále opakuje. Drobnou invenci snad ani nelze brát v potaz. Záchodkové sekvence, jež jsou linkou číslo dvě, nejsou navíc vůbec vtipné, rozvíjí se pomalu a až na několikátý pokus nabízí nějaké řešení. Střídání minulosti, [přítomnosti a budoucnosti a nestandardní postup vyprávění mohou samozřejmě fungovat, a také fungují, tady se ale jedná o katastrofu. Bohužel nejde o jediný nešťastný krok. Vladimír Morávek, režisér a scenárista, jich udělal několik. Úspěch z jeho debutu Nuda v Brně se zřejmě opakovat nebude. Přímočarost a složitost se v Morávkově novém snímku tak hloupě kombinuje, až z toho zůstává rozum stát. Všudypřítomné komentáře, jež přibližují charaktery
jednotlivých postav, nekladou v tomto směru žádné nároky na diváka a navíc stejně neodpovídají na otázky, které si onen divák pokládá. Například iracionální jednání chování prostitutky Irenky. Proč se nejdříve s Marešem vyspí, pak s ním chodí na rande a nechce mu dát ani pusu, rozejde se s ním a nakonec pláče, když je Pepa nachytá spolu s Vaškem v posteli (a ještě začne křičet, aby jí oba dali pokoj)? Tak se přece nechová dívka, která se zamiluje – což je také jediné chabé vysvětlení, které se nabízí.
Za zmínku stojí svižná hudba (autor Jan Budař) umě protkaná nostalgickými songy Marešovy oblíbené zpěvačky, která ho, jak sám až dojemně sděluje Hrubešovi, prostě oslovuje. Pochvalu si také zaslouží kameraman Marek Diviš. Jeho detailní a zpomalené záběry, ať už létající žvýkačky nebo ukazujícího prstu, jsou třešničkou na dortu pro každého filmového fanouška. Objevují se v pravý čas na pravém místě a třešnička chutná sladce, ačkoliv dort samotný se moc nevyvedl. Snad ho tvůrci vyndali z trouby příliš brzy, snad přidali nadbytek ingrediencí…
Jan Budař - Václav Hrubeš
• Richard Krajčo - Josef Mareš
• Miroslav Donutil - Václav Hrubeš st.
• Iva Janžurová - Lída Hrubešová
• Radovan Lukavský - Josef Mareš st.
• Stella Zázvorková - Miriam Marešová
• Magdalena Borová - Irena Hájíčková
• Robert Roth - Viliam Karpatti
• Simona Peková - Simona Špeková
• Hana Zagorová - Hana Zagorová
• Ester Kočičková - Ester Kotrlá
• Kateřina Holánová - Olga Šimáková
• Pavla Tomicová - Carmen Bohunská
• Tomáš Matonoha - herec
• Martha Issová - učnice
• Aleš Juchelka - pacient Vladimír Juchelka
• Lenka Loubalová - Blanka
• Alena Ambrová - Helena
• Marie Ludvíková - Helena Kalašová
• Josef Polášek - vedoucí v supermarketu
• Marcela Holubcová - překladatelka Desiré
• Filip Rajmont - Kamil
• Petr Jeništa - číšník
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 13.10.2005
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 21.6.2006 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 6 951 584
Návštěvnost v ČR 76 532
Tvůrci a herci
Vladimír Morávek (Režie), Čestmír Kopecký (Produkce), Jan Budař (Hudba), Diviš Marek (Kamera), Jiří Brožek (Střih), Miloš Zimula (Scénografie), Eva Morávková (Kostýmy), Peter Mojžíš (Zvuk), Bohuslav Sobotka (Masky), Jana Radilová (Masky), Vladimír Morávek (Scénář), Jan Budař (Scénář), Jan Budař (Herec), Richard Krajčo (Herec), Miroslav Donutil (Herec), Iva Janžurová (Herec), Magdaléna Borová (Herec), Robert Roth (Herec), Stella Zázvorková (Herec), Radovan Lukavský (Herec), Pavla Tomicová (Herec), Alena Ambrová (Herec), Lenka Loubalová (Herec), Tomáš Matonoha (Herec), Marie Ludvíková (Herec), Josef Polášek (Herec), Martha Issová (Herec), Jaromír Nosek (Herec), Lucie Bílá (Herec), Karel Gott (Herec), Ester Kočičková (Herec), Filip Rajmont (Herec), Jiří Vyorálek (Herec), Petr Jeništa (Herec), Simona Peková (Herec), Aleš Juchelka (Herec), Kateřina Holánová (Herec), Michal Pavlíček (Herec), Michael Kocáb (Herec), Hana Zagorová (Herec), Jaroslava Hanušová (Herec), Eva Nosálková-Leinweberová (Herec), Michal Slaný (Herec), Radim Fiala (Herec), Zdeněk Tichý (Herec), Josef Fojt (Herec), Petr Starý (Herec), Eva Reiterová (Herec), David Steigerwald (Herec), Marcela Holubcová (Herec), Jiří Kniha (Herec), Kamil Střihavka (Herec)
2005/116/Česko/Komedie
Zajímavost k filmu
- Po 28 letech se ve filmu objevil dříve dětský herec Petr Starý známý z filmu Páni kluci (1975).
- Poslední film Stelly Zázvorkové.
- Poslední film Stelly Zázvorkové.
Odkazy
Hrají:
Jan Budař, Richard Krajčo, Miroslav Donutil, Iva Janžurová, Magdaléna Borová, Robert Roth, Stella Zázvorková, Radovan Lukavský, Pavla Tomicová, Alena Ambrová, Lenka Loubalová, Tomáš Matonoha, Marie Ludvíková, Josef Polášek, Martha Issová, Jaromír Nosek, Lucie Bílá, Karel Gott, Ester Kočičková, Filip Rajmont, Jiří Vyorálek, Petr Jeništa, Simona Peková, Aleš Juchelka, Kateřina Holánová, Michal Pavlíček, Michael Kocáb, Hana Zagorová, Jaroslava Hanušová, Eva Leinweberová, Michal Slaný, Radim Fiala, Zdeněk Tichý, Josef Fojt, Petr Starý, Eva Reiterová, David Steigerwald, Marcela Holubcová, Jiří Kniha, Kamil Střihavka, Anna Věrtelářová