Hra na oliheň (seriál) / Ojingeo geim (Thriller / Dobrodružný / Akční / Mysteriózní / Drama Jižní Korea, (2021–2024), 13 h 26 min (Minutáž: 32–63 min)) 82%

27.08.2023 14:21
JEDNOU VĚTOU
„Stovky hráčů na mizině přijmou zvláštní pozvánku na dětskou hru. Uvnitř na ně čeká lákavá cena, ale může je stát život."

OBSAH
Song Ki-hun, rozvedený otec a zadlužený gambler, který žije se svou starší matkou, je pozván, aby soutěžil v sérii dětských her v šanci na velkou peněžní výhru. Po přijetí nabídky je odvezen na neznámé místo, kde se ocitne mezi dalšími 455 hráči, kteří jsou v hlubokých finančních problémech. Hráči jsou nuceni nosit zelené teplákové soupravy a jsou neustále pod dohledem maskovaných mužů v růžových kombinézách, přičemž na hry dohlíží Muž v obleku, který nosí černou masku a černou uniformu. Hráči brzy zjistí, že prohra ve hře vede k jejich smrti, přičemž každá smrt přidá 100 milionů wonů k potenciální hlavní ceně 45,6 miliardy wonů. Ki-hun se spojí s ostatními hráči, včetně svého přítele z dětství Čo Sang-ua a severokorejské přeběhlice Kang Se-bjok, aby se pokusili přežít fyzické a psychologické zvraty her.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
V době, kdy píšu tento komentář, je Hra na oliheň historicky nejúspěšnější pořad na Netflixu a musím říct, že mě to ani nepřekvapuje. Diváci mají rádi násilí. Čím větší násilí, tím více je to zajímá. Zde to násilí v některých dílech třeba převyšuje únosnost. Na druhou stranu tu ale seriál disponuje skvělými postavami, kde ta hlavní je takovej pitomeček, že jste sami zvědaví, co se s ním stane. No a jelikož i z filmařského hlediska je tento seriál poměrně vydařený, tak se tu například setkáte i se skvělými záběry včetně momentů, u kterých doslova mrazí. To vše samozřejmě podpořené dobrou hudbou. Hra na oliheň tedy sází nejen na dobře zfilmovaný námět, který láká ke shlédnutí, ale pracuje i s černým absurdním humorem, který v kontextu s děním na obrazovce docela schopně funguje. Komplexně je tedy Hra na oliheň vydařená záležitost, která má svojí pozornost v dnešní době naprosto zaslouženě. (Malarkey) 4*

Pohádkově zbohatni nebo se rozbij o studenou podlahu. Jihokorejské bankovky mají zatraceně hodně nul. Ale právě nedostatek wonů po kapsách má jistý gambler, který nastoupí do dodávky a probudí se až uprostřed opuštěného ostrova s číslem 456 na zádech a spolu s dalšími chronicky nespokojenými zoufalci. Jeho sousedem z dětství, emigrantkou ze Severní Koreje, starcem s nádorem v hlavě či potetovaným gangsterem. A tak trochu si zahrají pár eliminačních dětských her. Nespokojení jsou, ale chcípnout ještě nehodlají, i když na někoho z nich čeká na konci pohádková výhra. Jenže ani ta realita venku pro ně není nejrůžovější. Dystopické jihokorejské drama Hra na oliheň po nás chce, abychom tu a tam přivřeli oči, protože mnohé se děje na úkor logiky a scénáristických zkratek. Náročná cesta, která skončí vším, nebo ničím. Lidská přirozenost má zelenou. Za každým počinem je bez obalu pitvaná podstata daných rozhodnutí, která kolikrát nemáme pod kontrolou. Jenže když pak dostane kulku do hlavy ten nebo tamten, nechává mě to chladným. A v druhé polovině série je už patrné dost značné natahování nenatahovatelného. Pro někoho je tenhle projekt předmětem vášnivých diskusí, pro jiné násilnou baštou, pro další výborným psychologickým dramatem, pro mě bohužel nekonzistentním divadlem, které se tváří jako sofistikovaný projev nějaké mnohovrstevnatosti. Nicméně pološílený vizuál, hudební doprovod či choreografie jednotlivých her: tady je to na palec nahoru. Začalo to jako poukázání na třídní rozdíly v asijské společnosti, končí jako krvavé drama, které se celou dobu naklání nad propastí absurdity. Někomu to stačí, já všeobecné nadšení nesdílím. V mnohém nedomyšlený kalkul. (castor) 3*

1. série - 70% - Koncept lákavý, průběh nekompromisní a konkrétní charaktery upřímné tak, že Hře nelze nepodlehnout, nesledovat dál a dál a nenechat se strhnout šílenstvím, kdy na obličeji nosí geometrické obrazce i diváci, kteří by si o korejskou kinematografii ještě před týdnem neopřeli ani ovladač. Nejlepším okamžikem je ale prvotní šok nad tím, co se před protagonisty odehrává. V tu chvíli se snoubí očekávání, napětí i pocit, že na podobnou podívanou jsem i přes znalost Battle Royale nebo Hunger Games čekal spoustu let. Ale ten okamžik už nic nepřekoná a naopak mě brzy rozčiluje, že je publikum neustále o krok před hlavními postavami, aniž by přitom tušilo, co bude dál. Naivita nad tím, co chudáky asi čeká v další hře a vyjevené překvapení z toho, že zase půjde o život, lezou na nervy čím dál víc, stejně jako způsob uvažování a touha spolčovat se s těmi, kteří očividně kují pikle a hrají jenom na sebe. Ze spousty otazníků se potom na samém konci překotně couvá a neherní linka se mi dokonce s radostí vysměje do tváře s tím, že odpovědi přijdou snad možná někdy příště. Údernost je pryč, zvědavost přesto v menší míře zůstává. (novoten) 4*

VELKÁ RECENZE
Co spojuje nepoučitelného flákače, kapsářku uprchlou z KLDR a absolventa prestižní univerzity? Zřekli se práv ke svému tělu, potřebují peníze a stejně jako dalších 463 lidí hráli s kravaťákem hru z dětství, při které jim ve stanici metra k vyhraným drobným přidává vizitku a pár facek navíc. Následuje supertajný transport do herny, ve které budou všichni hráči společně trávit následující dny a postupně (a beze stopy pro okolní svět) mizet. Vznikající přátelství se rozpadají v řádu dnů, protože se nedá nikomu věřit: peněžní výhra za jeden život je v přepočtu na koruny něco přes sto osmdesát tisíc, a to je pro zadlužené hráče lákadlo, kvůli kterému mnozí nemají problém nejen s blafováním. O „bezpečí“ se starají poskoci v červených kombinézách rozdělení podobně jako společnost v KLDR do pomyslných kast, které jsou jim předurčeny geometrickými obrazci na maskách. Děj je sice jednodušší, ale určitě ne nudný – hlavní hry doplňují mikropříběhy, které sice nemají žádnou zásadní roli, ale i díky nim je celkový dojem o něco lepší.
K naplnění všech těch přívlastků má seriál docela blízko. Ať už díky tématu, které bude vždy aktuální: vzájemný dis/respekt, nepřívětivý sociální status a otázka, zda je vůbec možné penězi vyčíslit lidský život. Kromě toho zvyšuje šance na sledování to, že celý seriál je bohatým vizuálním zážitkem. Částečně pracuje s prvky (p)op-artu a tím rozlišuje to „dětské“ od „dospělého“. Třeba u her, kde spoluhráči hrají sami za sebe, je prostředí světlé a působí opravdicky: jako dětské hřiště. S ubývajícími postavami a stupňováním, kdy mají hráči osud protivníků ve svých rukou (doslova), tmavne i prostředí hracích ploch. Ve finále samozřejmě prší.
Pozornější binge-watcher odlepující se po cca osmi hodinách z gauče a peřin možná pochytí víc klišé, než by seriálu slušelo, upřímně to ale zas tak moc nevadí. Daleko větším problémem je poměrně vysoká míra předvídatelnosti, která zpočátku může od dalšího sledování odrazovat. Občasné natahované scény mohou lákat k přeskočení, obzvlášť, když Netflix posouvá „jen“ o deset sekund. Pozor však na souvislosti, někdy toho během krátkého času uteče víc, než by mělo. Tendence srovnávat „mírumilovnou“ Hru na oliheň s počiny jako Saw nebo Hunger Games se sice nabízejí, ale nejsou na místě. Korejská hra působí jinak, víc dětinsky a zároveň vyvolává otázku, co všechno jsou lidé schopni podstoupit pro vidinu peněžité odměny.

OBSAH EPIZOD
1.série (2021)
DÍL 1: Červená, zelená (Red Light, Green Light) - S vidinou snadného výdělku se švorcový a zoufalý Ki-hun zúčastní tajemné hry. Už před prvním kolem je ale jasné, že se bude dít něco strašného, co nikdo nečekal.
DÍL 2: Peklo (Hell) - Skupina hlasuje, jestli ve hře pokračovat, nebo ji ukončit. Jenže realita venku může být stejně nemilosrdná jako hra samotná.
DÍL 3: Muž s deštníkem (The Man with the Umbrella) - Pár hráčů postoupí do dalšího kola, které slibuje stejnou šanci na sladkou odměnu i na smrt – teď i se skrytými výhodami. Čun-ho se nepozorovaně vkrade dovnitř.
DÍL 4:  Drž se týmu (Stick to the Team) - Hráči mezi sebou vytváří spojenectví a když zhasnou světla, není v bezpeční vůbec nikdo. Třetí kolo vyžaduje, aby Ki-hunův tým začal přemýšlet strategicky.
DÍL 5: Férový svět (A Fair World) - Ki-hun s týmem se přes noc střídají na stráži. Maskovaní muži mají problémy se svými spolupachateli.
DÍL 6: Kganbu (Gganbu) - Hráči před čtvrtým kolem utvoří dvojice. Ki-hun řeší morální dilema, Sang-ue volí záchranu a Se-bjok o sobě něco prozradí.
DÍL 7: VIP (VIPS) - Maskovaný vůdce přivítá VIP hosty a usadí je do první řady. V páté hře někteří hráči neustojí až moc velký tlak.
DÍL 8: Bílý kůň (Front Man) - Před posledním kolem panuje mezi finalisty vzájemná nedůvěra a odpor. Čun-ho práskne do bot s úmyslem zveřejnit špinavá tajemství o hře.
DÍL 9: Jeden šťastný den (One Lucky Day) - Poslední kolo přináší další krutou zkoušku, ale tentokrát všechno záleží jenom na jednom hráči. Na scénu vystoupí autor hry.

DABING
1.SÉRIE
V českém znění: Filip Jančík - Lee Jung-jae (Gi-Hun), Ondřej Gregor Brzobohatý - Park Hae-soo (Sang-Woo)
Dále v českém znění: Anastázie Landová - Jung Hoyeon (Sae-Byeok), Petr Neskusil - Wi Ha-Joon (Jun-Ho), Jana Stryková - Kim Joo-Ryung (Mi-Nyeo), Jiří Plachý - Oh Yeong-su (Il-Nam), Pavel Nečas - Heo Sung-tae (Deok-Su), Daniel Krejčík - Anupam Tripathi (Ali), Václav Šanda - Gong Yoo (Prodejce), Štěpánka Fingerhutová - Lee Yoo-mi (Ji-Yeong), Marek Libert - Yoo Sung-joo (Byeong-Gi), Marcela Nohýnková - Kim Young-ok (Gi-Hunova matka), Hynek Hoppe - Kim Yeon-Ung (malý Gi-Hun), Pavel Tesař - Seo-Hwan Lee (Gi-Hunův kamarád), René Slováčková - Chantal (Young-hee), Jana Postlerová - Hye-jin Park (Sang-Woova matka), Rudolf Kubík - Seung-Hoon Yoon (Ju-un), Jan Šťastný - Lee Byung-hun (Předák), Robin Pařík - Han-sol Lee (číslo 324) + Heo Dong-won (číslo 28), Ondřej Havel - Park Ji-Hoon (číslo 250), Ivo Hrbáč, Josef Pejchal, Radek Hoppe, Zbyšek Horák, Tomáš Juřička, Richard Wágner, Veronika Veselá, Nikola Votočková, Mariana Franclová, Zuzana Ščerbová, Jiří Köhler, Libor Bouček, Daniela Bartáková a další
Překlad: Milan Stejskal
Dialogy: Veronika Veselá
Zvuk: David Pavlíček (1-4), Pavel Balcar (5-9)
Produkce: Markéta Watzková
Režie: Veronika Veselá (1-4), Jitka Tošilová (5-9)
Pro Netflix vyrobilo S Pro Alfa - 2021

Ocenění:
Independent Spirit Awards
2022 - Hra na oliheň - Jeong-jae Lee (Nejlepší herec v seriálu)

AACTA International Awards
2022 - Hra na oliheň - Nejlepší dramatický seriál (nominace)
2022 - Hra na oliheň - Jeong-jae Lee (Nejlepší herec v seriálu) (nominace)

Golden Globes
2022 - Hra na oliheň - Yeong-su Oh (Nejlepší herec ve vedlejší roli v seriálu nebo TV filmu)
2022 - Hra na oliheň - Nejlepší televizní seriál - drama (nominace)
2022 - Hra na oliheň - Jeong-jae Lee (Nejlepší herec v seriálu - drama) (nominace)

The Saturn Awards
2022 - Hra na oliheň - Nejlepší streamovaný horor/thriller televizní seriál (nominace)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 17.09.2021 Netflix
Premiéra USA: 17.09.2021 Netflix
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Poprvé na VOD: 17.09.2021 Netflix
 
Tvůrci a herci
Dong-hyeok Hwang (Režie), Heung-seok Han (Produkce), Jaeil Jung (Hudba), Hyeong-deok Lee (Kamera), Na-young Nam (Střih), Abdelrahman N. Fawzy  (Casting), Kyoung-sun Chae (Scénografie), Sang-gyeong Jo (Kostýmy), Kang Hye-yeong (Zvuk), Tae-hee Cho (Masky), Dong-hyeok Hwang (Scénář), Jeong-jae Lee (Herec), Hje-su Pak (Herec), Sung-tae Heo (Herec), Ha-joon Wi (Herec), Yoo-mi Lee (Herec), Yoo Gong (Herec), Jung Hoyeon (Herec), Anupam Tripathi (Herec), Yeong-su Oh (Herec), Paul Nakauchi (Herec), Byeong-heon Lee (Herec), Donald Chang (Herec), Tom Choi (Herec), Ah-in Jo (Herec), Joo-ryeong Kim (Herec), Mal-geum Kang (Herec), Jully Lee (Herec), Ji-ha Lee (Herec), Yang Mal-bok (Herec), Dong-hyun Kim (Herec),
 
2021/491/Jižní Korea/Thriller, Dobrodružný, Akční, Mysteriózní, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Automatická holčička hlídající soutěžící při první hře byla zapůjčena produkcí z jednoho korejského zábavního parku.
- Scéna, kdy Gi-hun podává Sae-byeok (Jung Hoyeon) nápoj a snaží se do něj nacpat brčko, byla improvizace herce Jeong-jae Leeho.
- Ve scéně, kdy Gi-hun (Jeong-jae Lee) vrazí do Sae-byeok, si lze všimnout, že se herečka Jung Hoyeon rozesměje a snaží se to zakrýt. Záběr byl jen cvičný, ale režisér Dong-hyeok Hwang se ho nakonec rozhodl ponechat, jelikož byl „příliš dobrý na to, aby byl vystřižen“.
 
Odkazy