Horem pádem / Horem pádem (2004/108/Česko/Komedie, Drama) 66% -Originál DVD-
27.08.2023 14:14
JEDNOU VĚTOU
„Vzájemně se prostupující tragikomické příběhy o osudovém ztrácení a nalézání lásek, přátelství, rodin, rodičů a dětí navzájem."
OBSAH
Vzájemně se prostupující tragikomické příběhy o osudovém ztrácení a nalézání lásek, přátelství, rodin, rodičů a dětí navzájem. Dramatické vyprávění o altruismu i xenofobii, o našem strachu z neznámého, o pocitu ohrožení, který probouzí démona rasismu ukrytého v každém z nás. Obraz současného existenciálního pocitu Středoevropanů, dříve izolovaných za železnou oponou, jejichž inkubátor se před jejich očima tříští a proměňuje v globální vesnici. Především však intimní příběh několika obyčejných lidí, kteří po dlouhé době mlčení, odloučení a lží hledají a nalézají sílu a odvahu k cestě k sobě navzájem, k odpuštění a smíření, o jejich soukromé cestě z chaosu...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Já píšu tento komentář chvíli po samotném zápase Slávie s Bukurešťí, tak netvrdím, že nebude trochu zkreslený. Film jsem viděl den před tím, tak snad ne. Jan Hřebejk opět dokázal, jak zkombinovat vážnost a klasický český, přesto v tomhle trochu rasistický humor do sebe. Já se bavil, ale ne natolik, jak bych chtěl. Příběh rozdělen na dvě výraznější části mě nedokázal pobavit celkově, ale jenom částečkově. K tomu jen ve scénách, kde se objevil Jiří Macháček, jako rázný Sparťan, kterému se v životě stane nemálo průserů a on se s nimi snaží vyrovnat. Těžko, stejně jako je tento film hodnotitelný. Sice s důvěryhodnými výkony, ale s nesmyslně pitomým dějem a jeho průběhem dokazující i dnes, že Hřebejk se ve stejné kaši topí čím dál tím více a více. Vždyť je černej! - On ještě vybledne, trošku. - Michael Jackson utratil milióny dolarů, aby vyblednul. (Malerkey) 3*
Mohl to být zábavný film ze života v současné Praze, kdyby se Hřebejk tolik nesnažil vytvořit „mezinárodní“ podívanou, uchopitelnou všude na světě. V Austrálii, v Japonsku nebo v Americe. A právě „amerikanizace“ je zde patrná nejvíce. Množství postav, jejichž osudy se v závěru střetnou, „akční“ (do filmu se vůbec nehodící) hudba i konec odehrávající se v Austrálii působí tak nějak cize, „nečesky“. Příběh nezachraňuje ani nadějné obsazení, kdy například Macháčkův talent značně omezuje rozštěp, který dělá z Franty rádoby-komickou figurku. Krom toho působí velice rušivě i některé pokusy o komediální žánr (přepadení Japonců). Vcelku se jedná o zvláštní žánrový hybrid s několika povedenýma scénami, avšak celkově nemající žádnou šanci na zlidovění či větší divácky úspěch jako třeba Pelíšky. 70% (Matty) 3*
Jan Hřebejk poprvé na plátně v současnosti, na aktuální téma - nebo lépe řečeno na kratší seriál aktuálních témat - "bez příkras", se zajímavými (dobře zahranými) protagonisty a propletenými osudy jedné rodiny, jedné skororodiny a jedné "rodiny". Možná je toho na jeden film až příliš, ale je to vcelku chytře vymyšlené a fungující (finální scéna je luxusní), a k vyloženému litování je tu snad jenom poněkud malý prostor pro Jana Třísku. Pro mě osobně má Horem Pádem ještě jednu přidanou hodnotu, a sice postavy Pavla Lišky a Marka Daniela. Jejich sprostí vychcánci a rádobydrsní zlodějíčci dokonale vystihují naši dobu, pokud jde o postoj spousty lidí k vymoženostem této někdy až ostudně humánní společnosti - společnosti, která naprosto kontraproduktivně chrání ty, kdo "znaj svoje zpíčený práva", ale nikdy je nenapadlo, že by mohli mít taky nějaké povinnosti. 80% (Gemini) 4*
VELKÁ RECENZE
V novém snímku Horem Pádem se autorská dvojice Petr Jarchovský a Jan Hřebejk na rozdíl od předcházejících úspěšných snímků Šakalí léta (1993), Pelíšky (1999) a Pupendo (2003) neinspirovala povídkami Petra Šabacha a poprvé natočila celovečerní film ze současnosti. Několik propojených tragikomických příběhů o setkávání a míjení, o touze po přátelství, lásce či uznání se odehrává především v dnešní Praze (a s malou odbočkou též v Austrálii), kde zlodějna, rasismus a xenofobie nejsou ničím neobvyklým, kde se v bazarech vesele kšeftuje s kradeným zbožím, kde organizace pro pomoc uprchlíkům mají plné ruce práce a kde lidé jsou dobří i špatní, angažovaní i lhostejní. Výsledkem je pestrý propletenec životních kotrmelců lidí různého věku, vzdělání, názorů, přesvědčení i zkušeností. Dvěma převaděčům uprchlíků zůstane po jedné uspěchané akci v kamionu dvouměsíční dítě. Zdatní obchodníci indického chlapečka prodají přes bazar bezdětné Míle, jejíž manžel František je fotbalový rowdie a rasista. Profesor Otakar Horecký žije s mnohem mladší ženou a půvabnou dcerou Lenkou, která neví, že se její otec dosud nerozvedl se zákonitou manželkou Věrou a že její matka byla původně dívkou otcova syna, tudíž jejího nevlastního bratra, o němž rovněž neměla tušení. Je to právě Otova nemoc, která působí jako katalyzátor. Sebevědomý sedmdesátník chce uvést věci do pořádku. Z emigrace proto přijíždí jeho syn Martin a do dění vstupuje i Martinova matka. Hřebejk a Jarchovský postupují podle podobného vzorce jako ve svých předcházejících filmech. I zde sledují malé příběhy několika protagonistů v kontextu „nelehké“ doby. Dialogy jsou podle potřeby vtipné, břitké, či zádumčivé a humor snímku má blízko k ironii, oproti Pelíškům i Pupendu je zde o poznání méně odlehčujících humorných scén. Režisér Hřebejk se opět obklopil týmem stálých spolupracovníků. Snímek se natáčel v pražských reálech, často za běžného provozu, což mu dodává na autentičnosti.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Řidiči kamionu Goran a Milan se dohadují u benzinové pumpy, jaká zvířata se ve světě jedí. Milan si vzpomene, jak jedl v Thajsku smaženého netopýra. Chutnal prý jako kuře z KFC… Břeclav, Česká republika. Po rutinní celní kontrole kamion zamíří ze Slovenska do České republiky. V nedalekém lese vypustí převaděči z nákladního prostoru skupinu běženců. Oběma mužům jde jen o to, aby byli od „pasažérů“ co nejdále, pobízejí je nevybíravě ke spěchu a tak jim v autě zůstane košík s dvouměsíčním miminkem. Goran by nejraději dítě nechal v lese, Milan navrhuje odevzdat je Červenému kříži nebo nadaci Člověk v tísni, nicméně nakonec odvezou indického nalezence ke svému známému, majiteli bazaru. Zrovna jsou u něho jeho „dodavatelé“, zloději Eman a Luboš. Majitelova matka začne telefonem shánět pro dítě kupce. Tmavovlasá Miluška (Míla) se na pouti marně pokusí odvézt kočárek s dítětem. Černý šerif František se na ni zlobí, že mohl kvůli ní přijít o místo. - V malém bytě má Míla připravený dětský pokoj. Franta, jako skalní fanoušek Sparty, kouká v kuchyni na fotbalový přenos. Míla se rozpláče: strašně by chtěla dítě, ale nemůže ho mít. Ani adopce nepřipadá v úvahu, protože Franta byl trestaný. Žena se zlobí na mužova kamaráda Plukovníka, který ho vždycky dostane do průšvihu; opije ho a on pak něco provede. Franta je vděčný, že má práci, i když jenom hlídá na pouti. Podle něho Bůh není, protože jeho žena děti mít nemůže, zatímco každý cikán jich má deset. Profesor Otakar Horecký obědvá ve své vile s mnohem mladší ženou Hankou a dcerou Lenkou. Později při přednášce o migraci, imigraci a emigraci zkolabuje. Jedna ze studentek zavolá Lence a ta dá zprávu matce, která v centru pro uprchlíky právě mluví s nešťastnou matkou ztraceného dítěte. Od lékaře se obě dozvědí, že Ota má nezhoubný nádor na mozku. Je třeba jej monitorovat a později operovat, což bude riskantní. Podle doktora Ota mluvil o tom, že se chce rozvést s Věrou a že chce vidět Martina. Hanka udivené dceři vysvětlí, že Martin je Otův syn z dosud nerozvedeného manželství. Brisbane, Austrálie. Tmavovlasý čtyřicátník Martin najde doma po návratu ze svého obchodu se surfařskými potřebami dopis. Na letišti v Praze ho přivítá matka Věra. Ta se cestou na Žižkov nepohodne s taxikářem. Stárnoucí osamělá žena žije v „romské“ ulici v nejvyšším patře vybydleného činžáku. Podle ní tu tvoří etnickou menšinu, ale zato má úchvatný výhled na Prahu. Syn jí přivezl zelenou umělohmotnou chodící ruku na baterie. Matka má podobných kýčů všude plno. Martin nejí maso, vepřovou se zelím a s knedlíkem si však dá pod podmínkou, že s ním Věra půjde za otcem. Miluška v bazaru koupí indické miminko a pojmenuje je po manželovi. Frantovi se tmavý chlapeček nelíbí, ale nakonec podlehne manželčinu přemlouvání. Věra se synem se u Oty a jeho druhé rodiny cítí nesví. Nevlastní sourozenci Martin a Lenka se vidí poprvé. Konverzace vázne; je jasné, že Věra s Hankou se rády nemají. Vyprávějí si, co kdo dělá. Věra překládá z ruštiny, Hanka je socioložka, Lenka je tanečnice. Martin trochu fotografuje, je v Austrálii ženatý a má dvanáctiletého syna, ale Věra jeho rodinu neviděla ani na fotografii. Ota konečně řekne, proč je vlastně po letech pozval. Chce se rozvést, aby si mohl vzít Hanku. Věra, která se mezitím přiopila, ztropí scénu a uraženě odejde; stále se cítí ublížená. Zlobí se i na syna; odjel si a jen jí posílal pohledy... Franta se sám doma stará o miminko. Nečekaně zazvoní jeho agresivní známý, vyholený rasista Plukovník, s nímž chodíval na fotbal i do hospody a kvůli němuž se dostal do vězení. Návštěvník se vyptává, proč se mu Franta vyhýbá. Donutí ho pokleknout před sparťanskou vlajkou. Když vidí malého Františka, rozčílí se, že kamarád adoptoval „přičmoudlíka“. Znechuceně si vymaže Frantu z mobilu. Na Lenčino taneční vystoupení přijde i Martin. Nemocný Ota tam nepozná své studenty. Hanka s Martinem si ve vile povídají. Lenka zaslechne, že matka s Otovým synem kdysi chodila a měla za ním emigrovat. Ale zamilovala se do jeho otce a nikdy prý toho nelitovala. Ota ukáže synovi kufr s jeho starými hračkami. V noci starý muž netrefí na záchod a pomočí se. Po návštěvě u otce se Martin zastaví v hospodě za matkou, která s partou vrstevníků poslouchá písničky v podání obstarožní rockové kapely. Policisté sepisují s Otovým lékařem protokol kvůli pokusu o krádež mobilu. Zadržení pachatelé se v cele vesele pitvoří před bezpečnostní kamerou. Jsou to Eman s Lubošem. Dožadují se čaje, na nějž mají ze zákona nárok; dobře vědí, že je policisté budou muset po sepsání protokolu propustit, protože jde pouze o přestupek a nikoliv o trestný čin. Když se to dozví lékař, bezmocně zuří. Hanka představí na tiskovce k výstavě fotografií z Barmy tamního disidenta, profesora a bojovníka za lidská práva, kterému se podařilo uprchnout z vězeňského tábora. V KFC se Martin loučí s Hankou a s Lenkou. Vrací se do Austrálie. Mladý uklízeč ho nenápadně upozorní, že se zde krade. Martin zjistí, že nemá peněženku a vykřikne. Eman s Lubošem, kteří zde vysedávají, se domnívají, že jeden z nich kradl, a vyběhnou ven. Martin utíká za nimi. Přidá se k němu Franta, který tu hlídá. Zloděje nedohoní a rozčilený Martin pak na policii Frantu obviní, že jim kryl záda. Eman a Luboš se později domluví, že prchali zbytečně. Na základě Martinova obvinění prohledají policisté Frantův byt a objeví miminko, které před nimi Míla schovala do koše na prádlo. Franta je zadržen. Lenka mezitím našla v KFC Martinovu peněženku pod jeho bundou a přinese ji na policii. Muž se policistům rozpačitě omluví. Václav Havel se večer po vernisáži fotografuje s barmským profesorem. Ten se potom jde se ženou projít. Na nábřeží jej napadnou Eman s Lubošem a chtějí mu vzít fotoaparát. Profesor, znalý bojového umění, si Emana pořádně podá. Vyděšený Luboš na útěku volá policii. - Nešťastná Míla na okrsku vynadá Frantovi, že kvůli němu přišla o dítě. V uprchlickém táboře předá Hanka chlapečka rodičům. Martina doma vítá černošská manželka Peggy a tmavý syn. Odvedle ho přátelsky zdraví bílý soused. O jeden měsíc později. Milan si čte National Geographic, Goran si prohlíží v novinách erotické inzeráty. Jeden si vybere. Jenže se nepohodne s tlustou prostitutkou a ta na něj zavolá Frantu, který ji má chránit. Hanka s Lenkou jsou kvůli Otovi v nemocnici. Dcera ohleduplně pomůže pacientu Goranovi u automatu s kávou. Míla na pouti nenápadně nakukuje do kočárků. Franta zajde do hospody na fotbal. Plukovník ho přátelsky obejme kolem ramen. S ostatními fanoušky sprostě nadávají soupeřům a skandují rasistická hesla. Martin si hraje na pláži se synem, oblečeným do dresu se jménem Pavla Nedvěda. Smutná Hanka čeká v nemocnici. Otu odvezou na operaci. Věra překládá. Vedle ní leží suvenýr od Martina.
„Vzájemně se prostupující tragikomické příběhy o osudovém ztrácení a nalézání lásek, přátelství, rodin, rodičů a dětí navzájem."
OBSAH
Vzájemně se prostupující tragikomické příběhy o osudovém ztrácení a nalézání lásek, přátelství, rodin, rodičů a dětí navzájem. Dramatické vyprávění o altruismu i xenofobii, o našem strachu z neznámého, o pocitu ohrožení, který probouzí démona rasismu ukrytého v každém z nás. Obraz současného existenciálního pocitu Středoevropanů, dříve izolovaných za železnou oponou, jejichž inkubátor se před jejich očima tříští a proměňuje v globální vesnici. Především však intimní příběh několika obyčejných lidí, kteří po dlouhé době mlčení, odloučení a lží hledají a nalézají sílu a odvahu k cestě k sobě navzájem, k odpuštění a smíření, o jejich soukromé cestě z chaosu...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Já píšu tento komentář chvíli po samotném zápase Slávie s Bukurešťí, tak netvrdím, že nebude trochu zkreslený. Film jsem viděl den před tím, tak snad ne. Jan Hřebejk opět dokázal, jak zkombinovat vážnost a klasický český, přesto v tomhle trochu rasistický humor do sebe. Já se bavil, ale ne natolik, jak bych chtěl. Příběh rozdělen na dvě výraznější části mě nedokázal pobavit celkově, ale jenom částečkově. K tomu jen ve scénách, kde se objevil Jiří Macháček, jako rázný Sparťan, kterému se v životě stane nemálo průserů a on se s nimi snaží vyrovnat. Těžko, stejně jako je tento film hodnotitelný. Sice s důvěryhodnými výkony, ale s nesmyslně pitomým dějem a jeho průběhem dokazující i dnes, že Hřebejk se ve stejné kaši topí čím dál tím více a více. Vždyť je černej! - On ještě vybledne, trošku. - Michael Jackson utratil milióny dolarů, aby vyblednul. (Malerkey) 3*
Mohl to být zábavný film ze života v současné Praze, kdyby se Hřebejk tolik nesnažil vytvořit „mezinárodní“ podívanou, uchopitelnou všude na světě. V Austrálii, v Japonsku nebo v Americe. A právě „amerikanizace“ je zde patrná nejvíce. Množství postav, jejichž osudy se v závěru střetnou, „akční“ (do filmu se vůbec nehodící) hudba i konec odehrávající se v Austrálii působí tak nějak cize, „nečesky“. Příběh nezachraňuje ani nadějné obsazení, kdy například Macháčkův talent značně omezuje rozštěp, který dělá z Franty rádoby-komickou figurku. Krom toho působí velice rušivě i některé pokusy o komediální žánr (přepadení Japonců). Vcelku se jedná o zvláštní žánrový hybrid s několika povedenýma scénami, avšak celkově nemající žádnou šanci na zlidovění či větší divácky úspěch jako třeba Pelíšky. 70% (Matty) 3*
Jan Hřebejk poprvé na plátně v současnosti, na aktuální téma - nebo lépe řečeno na kratší seriál aktuálních témat - "bez příkras", se zajímavými (dobře zahranými) protagonisty a propletenými osudy jedné rodiny, jedné skororodiny a jedné "rodiny". Možná je toho na jeden film až příliš, ale je to vcelku chytře vymyšlené a fungující (finální scéna je luxusní), a k vyloženému litování je tu snad jenom poněkud malý prostor pro Jana Třísku. Pro mě osobně má Horem Pádem ještě jednu přidanou hodnotu, a sice postavy Pavla Lišky a Marka Daniela. Jejich sprostí vychcánci a rádobydrsní zlodějíčci dokonale vystihují naši dobu, pokud jde o postoj spousty lidí k vymoženostem této někdy až ostudně humánní společnosti - společnosti, která naprosto kontraproduktivně chrání ty, kdo "znaj svoje zpíčený práva", ale nikdy je nenapadlo, že by mohli mít taky nějaké povinnosti. 80% (Gemini) 4*
VELKÁ RECENZE
V novém snímku Horem Pádem se autorská dvojice Petr Jarchovský a Jan Hřebejk na rozdíl od předcházejících úspěšných snímků Šakalí léta (1993), Pelíšky (1999) a Pupendo (2003) neinspirovala povídkami Petra Šabacha a poprvé natočila celovečerní film ze současnosti. Několik propojených tragikomických příběhů o setkávání a míjení, o touze po přátelství, lásce či uznání se odehrává především v dnešní Praze (a s malou odbočkou též v Austrálii), kde zlodějna, rasismus a xenofobie nejsou ničím neobvyklým, kde se v bazarech vesele kšeftuje s kradeným zbožím, kde organizace pro pomoc uprchlíkům mají plné ruce práce a kde lidé jsou dobří i špatní, angažovaní i lhostejní. Výsledkem je pestrý propletenec životních kotrmelců lidí různého věku, vzdělání, názorů, přesvědčení i zkušeností. Dvěma převaděčům uprchlíků zůstane po jedné uspěchané akci v kamionu dvouměsíční dítě. Zdatní obchodníci indického chlapečka prodají přes bazar bezdětné Míle, jejíž manžel František je fotbalový rowdie a rasista. Profesor Otakar Horecký žije s mnohem mladší ženou a půvabnou dcerou Lenkou, která neví, že se její otec dosud nerozvedl se zákonitou manželkou Věrou a že její matka byla původně dívkou otcova syna, tudíž jejího nevlastního bratra, o němž rovněž neměla tušení. Je to právě Otova nemoc, která působí jako katalyzátor. Sebevědomý sedmdesátník chce uvést věci do pořádku. Z emigrace proto přijíždí jeho syn Martin a do dění vstupuje i Martinova matka. Hřebejk a Jarchovský postupují podle podobného vzorce jako ve svých předcházejících filmech. I zde sledují malé příběhy několika protagonistů v kontextu „nelehké“ doby. Dialogy jsou podle potřeby vtipné, břitké, či zádumčivé a humor snímku má blízko k ironii, oproti Pelíškům i Pupendu je zde o poznání méně odlehčujících humorných scén. Režisér Hřebejk se opět obklopil týmem stálých spolupracovníků. Snímek se natáčel v pražských reálech, často za běžného provozu, což mu dodává na autentičnosti.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Řidiči kamionu Goran a Milan se dohadují u benzinové pumpy, jaká zvířata se ve světě jedí. Milan si vzpomene, jak jedl v Thajsku smaženého netopýra. Chutnal prý jako kuře z KFC… Břeclav, Česká republika. Po rutinní celní kontrole kamion zamíří ze Slovenska do České republiky. V nedalekém lese vypustí převaděči z nákladního prostoru skupinu běženců. Oběma mužům jde jen o to, aby byli od „pasažérů“ co nejdále, pobízejí je nevybíravě ke spěchu a tak jim v autě zůstane košík s dvouměsíčním miminkem. Goran by nejraději dítě nechal v lese, Milan navrhuje odevzdat je Červenému kříži nebo nadaci Člověk v tísni, nicméně nakonec odvezou indického nalezence ke svému známému, majiteli bazaru. Zrovna jsou u něho jeho „dodavatelé“, zloději Eman a Luboš. Majitelova matka začne telefonem shánět pro dítě kupce. Tmavovlasá Miluška (Míla) se na pouti marně pokusí odvézt kočárek s dítětem. Černý šerif František se na ni zlobí, že mohl kvůli ní přijít o místo. - V malém bytě má Míla připravený dětský pokoj. Franta, jako skalní fanoušek Sparty, kouká v kuchyni na fotbalový přenos. Míla se rozpláče: strašně by chtěla dítě, ale nemůže ho mít. Ani adopce nepřipadá v úvahu, protože Franta byl trestaný. Žena se zlobí na mužova kamaráda Plukovníka, který ho vždycky dostane do průšvihu; opije ho a on pak něco provede. Franta je vděčný, že má práci, i když jenom hlídá na pouti. Podle něho Bůh není, protože jeho žena děti mít nemůže, zatímco každý cikán jich má deset. Profesor Otakar Horecký obědvá ve své vile s mnohem mladší ženou Hankou a dcerou Lenkou. Později při přednášce o migraci, imigraci a emigraci zkolabuje. Jedna ze studentek zavolá Lence a ta dá zprávu matce, která v centru pro uprchlíky právě mluví s nešťastnou matkou ztraceného dítěte. Od lékaře se obě dozvědí, že Ota má nezhoubný nádor na mozku. Je třeba jej monitorovat a později operovat, což bude riskantní. Podle doktora Ota mluvil o tom, že se chce rozvést s Věrou a že chce vidět Martina. Hanka udivené dceři vysvětlí, že Martin je Otův syn z dosud nerozvedeného manželství. Brisbane, Austrálie. Tmavovlasý čtyřicátník Martin najde doma po návratu ze svého obchodu se surfařskými potřebami dopis. Na letišti v Praze ho přivítá matka Věra. Ta se cestou na Žižkov nepohodne s taxikářem. Stárnoucí osamělá žena žije v „romské“ ulici v nejvyšším patře vybydleného činžáku. Podle ní tu tvoří etnickou menšinu, ale zato má úchvatný výhled na Prahu. Syn jí přivezl zelenou umělohmotnou chodící ruku na baterie. Matka má podobných kýčů všude plno. Martin nejí maso, vepřovou se zelím a s knedlíkem si však dá pod podmínkou, že s ním Věra půjde za otcem. Miluška v bazaru koupí indické miminko a pojmenuje je po manželovi. Frantovi se tmavý chlapeček nelíbí, ale nakonec podlehne manželčinu přemlouvání. Věra se synem se u Oty a jeho druhé rodiny cítí nesví. Nevlastní sourozenci Martin a Lenka se vidí poprvé. Konverzace vázne; je jasné, že Věra s Hankou se rády nemají. Vyprávějí si, co kdo dělá. Věra překládá z ruštiny, Hanka je socioložka, Lenka je tanečnice. Martin trochu fotografuje, je v Austrálii ženatý a má dvanáctiletého syna, ale Věra jeho rodinu neviděla ani na fotografii. Ota konečně řekne, proč je vlastně po letech pozval. Chce se rozvést, aby si mohl vzít Hanku. Věra, která se mezitím přiopila, ztropí scénu a uraženě odejde; stále se cítí ublížená. Zlobí se i na syna; odjel si a jen jí posílal pohledy... Franta se sám doma stará o miminko. Nečekaně zazvoní jeho agresivní známý, vyholený rasista Plukovník, s nímž chodíval na fotbal i do hospody a kvůli němuž se dostal do vězení. Návštěvník se vyptává, proč se mu Franta vyhýbá. Donutí ho pokleknout před sparťanskou vlajkou. Když vidí malého Františka, rozčílí se, že kamarád adoptoval „přičmoudlíka“. Znechuceně si vymaže Frantu z mobilu. Na Lenčino taneční vystoupení přijde i Martin. Nemocný Ota tam nepozná své studenty. Hanka s Martinem si ve vile povídají. Lenka zaslechne, že matka s Otovým synem kdysi chodila a měla za ním emigrovat. Ale zamilovala se do jeho otce a nikdy prý toho nelitovala. Ota ukáže synovi kufr s jeho starými hračkami. V noci starý muž netrefí na záchod a pomočí se. Po návštěvě u otce se Martin zastaví v hospodě za matkou, která s partou vrstevníků poslouchá písničky v podání obstarožní rockové kapely. Policisté sepisují s Otovým lékařem protokol kvůli pokusu o krádež mobilu. Zadržení pachatelé se v cele vesele pitvoří před bezpečnostní kamerou. Jsou to Eman s Lubošem. Dožadují se čaje, na nějž mají ze zákona nárok; dobře vědí, že je policisté budou muset po sepsání protokolu propustit, protože jde pouze o přestupek a nikoliv o trestný čin. Když se to dozví lékař, bezmocně zuří. Hanka představí na tiskovce k výstavě fotografií z Barmy tamního disidenta, profesora a bojovníka za lidská práva, kterému se podařilo uprchnout z vězeňského tábora. V KFC se Martin loučí s Hankou a s Lenkou. Vrací se do Austrálie. Mladý uklízeč ho nenápadně upozorní, že se zde krade. Martin zjistí, že nemá peněženku a vykřikne. Eman s Lubošem, kteří zde vysedávají, se domnívají, že jeden z nich kradl, a vyběhnou ven. Martin utíká za nimi. Přidá se k němu Franta, který tu hlídá. Zloděje nedohoní a rozčilený Martin pak na policii Frantu obviní, že jim kryl záda. Eman a Luboš se později domluví, že prchali zbytečně. Na základě Martinova obvinění prohledají policisté Frantův byt a objeví miminko, které před nimi Míla schovala do koše na prádlo. Franta je zadržen. Lenka mezitím našla v KFC Martinovu peněženku pod jeho bundou a přinese ji na policii. Muž se policistům rozpačitě omluví. Václav Havel se večer po vernisáži fotografuje s barmským profesorem. Ten se potom jde se ženou projít. Na nábřeží jej napadnou Eman s Lubošem a chtějí mu vzít fotoaparát. Profesor, znalý bojového umění, si Emana pořádně podá. Vyděšený Luboš na útěku volá policii. - Nešťastná Míla na okrsku vynadá Frantovi, že kvůli němu přišla o dítě. V uprchlickém táboře předá Hanka chlapečka rodičům. Martina doma vítá černošská manželka Peggy a tmavý syn. Odvedle ho přátelsky zdraví bílý soused. O jeden měsíc později. Milan si čte National Geographic, Goran si prohlíží v novinách erotické inzeráty. Jeden si vybere. Jenže se nepohodne s tlustou prostitutkou a ta na něj zavolá Frantu, který ji má chránit. Hanka s Lenkou jsou kvůli Otovi v nemocnici. Dcera ohleduplně pomůže pacientu Goranovi u automatu s kávou. Míla na pouti nenápadně nakukuje do kočárků. Franta zajde do hospody na fotbal. Plukovník ho přátelsky obejme kolem ramen. S ostatními fanoušky sprostě nadávají soupeřům a skandují rasistická hesla. Martin si hraje na pláži se synem, oblečeným do dresu se jménem Pavla Nedvěda. Smutná Hanka čeká v nemocnici. Otu odvezou na operaci. Věra překládá. Vedle ní leží suvenýr od Martina.
Postavy a obsazení
• Petr Forman - Martin Horecký
• Emília Vášáryová - Věra Horecká
• Jan Tříska - profesor Otakar Horecký
• Ingrid Timková - Hana Svobodová
• Kristýna Liška Boková - Lenka Horecká
• Jiří Macháček - František Fikes
• Nataša Burger - Mila Burger
• Jaroslav Dušek - plukovník
• Pavel Liška - Eman
• Marek Daniel - Luboš
• Jan Budař - Milan
Ocenění
Český lev
2004 - Nejlepší film
2004 - Jan Hřebejk (Nejlepší režie)
2004 - Emília Vášáryová (Nejlepší herečka)
2004 - Petr Jarchovský (Nejlepší scénář)
2004 - Nejlepší filmový plakát
2004 - Jiří Macháček (Nejlepší herec) (nominace)
2004 - Jan Tříska (Nejlepší vedlejší herec) (nominace)
2004 - Petr Forman (Nejlepší vedlejší herec) (nominace)
2004 - Ingrid Timková (Nejlepší vedlejší herečka) (nominace)
2004 - Jan Malíř (Nejlepší kamera) (nominace)
2004 - Michal Holubec (Nejlepší zvuk) (nominace)
2004 - Aleš Březina (Nejlepší hudba) (nominace)
2004 - Nejlepší výtvarný počin
Tallinn Black Nights Film Festival
2004 - Velká cena (nominace)
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 16.9.2004
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 6.4.2005 (VHS) Sony Music, 6.4.2005 (DVD) Sony Music
Poprvé na VHS: 6.4.2005 Sony Music
Poprvé na DVD: 3.12.2009 MF Dnes
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 61 267 036
Návštěvnost v ČR 606 943
• Petr Forman - Martin Horecký
• Emília Vášáryová - Věra Horecká
• Jan Tříska - profesor Otakar Horecký
• Ingrid Timková - Hana Svobodová
• Kristýna Liška Boková - Lenka Horecká
• Jiří Macháček - František Fikes
• Nataša Burger - Mila Burger
• Jaroslav Dušek - plukovník
• Pavel Liška - Eman
• Marek Daniel - Luboš
• Jan Budař - Milan
Ocenění
Český lev
2004 - Nejlepší film
2004 - Jan Hřebejk (Nejlepší režie)
2004 - Emília Vášáryová (Nejlepší herečka)
2004 - Petr Jarchovský (Nejlepší scénář)
2004 - Nejlepší filmový plakát
2004 - Jiří Macháček (Nejlepší herec) (nominace)
2004 - Jan Tříska (Nejlepší vedlejší herec) (nominace)
2004 - Petr Forman (Nejlepší vedlejší herec) (nominace)
2004 - Ingrid Timková (Nejlepší vedlejší herečka) (nominace)
2004 - Jan Malíř (Nejlepší kamera) (nominace)
2004 - Michal Holubec (Nejlepší zvuk) (nominace)
2004 - Aleš Březina (Nejlepší hudba) (nominace)
2004 - Nejlepší výtvarný počin
Tallinn Black Nights Film Festival
2004 - Velká cena (nominace)
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 16.9.2004
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 6.4.2005 (VHS) Sony Music, 6.4.2005 (DVD) Sony Music
Poprvé na VHS: 6.4.2005 Sony Music
Poprvé na DVD: 3.12.2009 MF Dnes
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 61 267 036
Návštěvnost v ČR 606 943
Tvůrci a herci
Jan Hřebejk (Režie), Jan Bradáč (Produkce), Ondřej Trojan (Produkce), Aleš Březina (Hudba), Jan Malíř (Kamera), Vladimír Barák (Střih), Milan Býček (Scénografie), Katarína Hollá (Kostýmy), Katarína Štrbová-Bieliková (Kostýmy), Michal Holubec (Zvuk), Jana Bílková (Masky), Petr Jarchovský (Scénář), Petr Forman (Herec), Emília Vášáryová (Herec), Jan Tříska (Herec), Ingrid Timková (Herec), Kristýna Boková-Lišková (Herec), Jiří Macháček (Herec), Nataša Burger (Herec), Jan Budař (Herec), Zdeněk Suchý (Herec), Pavel Liška (Herec), Marek Daniel (Herec), Jaroslav Dušek (Herec), Jiří Maria Sieber (Herec), Jiřina Třebická (Herec), Martin Huba (Herec), Václav Havel (Herec), Andrej Toader (Herec), Jan Březina (Herec), Hynek Schneider (Herec), Ester Geislerová (Herec), Jakub Sommer (Herec), Milan Tomsa (Herec), Lucie Březovská (Herec), Štefan Chovanec (Herec), Ladislav Horáček (Herec), Lubor Dohnal (Herec), Miroslav Kaman (Herec), Petr Šabach (Herec), Petr Jarchovský (Herec)
2004/108/Česko/Komedie, Drama
Zajímavost k filmu
- V roce 2004 získala Ingrid Timková za ztvárnění vedlejší role Českého lva.
- Scénu, ve které plukovník (Jaroslav Dušek) vysvětluje svou tezi stran rozdělení světa, odmítl Jaroslav Dušek zkoušet či opakovat.
- Horem pádem je prvým českým filmom vôbec, ktorý vyšiel vo vysokom rozlíšení a zároveň jediným českým filmom, ktorý vyšiel vo formáte HD DVD.
- Film navštívilo v kinech 607 489 diváků a vydělal 57 507 065 Kč.
- Scénárista Petr Jarchovský si ve filmu zahrál malou roli muže v hospodě, ve scéně s Emílií Vásáryovou, stejně tak se ve scéně objevuje i Petr Šabach, spisovatel, jehož knihy se několikrát staly předlohou filmů Jana Hřebejka.
- Scéna, kdy Jiří Macháček hraje fotbal s malým Františkem, nebyla původně ve scénáři, dodatečně byla doplněna až na žádost právě Jiřího Macháčka.
- Australského souseda Petra Formana hraje jeho strýc a bratr slavného režiséra Miloše Formana, Pavel Forman.
- Scénu, ve které plukovník (Jaroslav Dušek) vysvětluje svou tezi stran rozdělení světa, odmítl Jaroslav Dušek zkoušet či opakovat.
- Horem pádem je prvým českým filmom vôbec, ktorý vyšiel vo vysokom rozlíšení a zároveň jediným českým filmom, ktorý vyšiel vo formáte HD DVD.
- Film navštívilo v kinech 607 489 diváků a vydělal 57 507 065 Kč.
- Scénárista Petr Jarchovský si ve filmu zahrál malou roli muže v hospodě, ve scéně s Emílií Vásáryovou, stejně tak se ve scéně objevuje i Petr Šabach, spisovatel, jehož knihy se několikrát staly předlohou filmů Jana Hřebejka.
- Scéna, kdy Jiří Macháček hraje fotbal s malým Františkem, nebyla původně ve scénáři, dodatečně byla doplněna až na žádost právě Jiřího Macháčka.
- Australského souseda Petra Formana hraje jeho strýc a bratr slavného režiséra Miloše Formana, Pavel Forman.
Odkazy
Hrají:
Petr Forman, Emília Vášáryová, Jan Tříska, Ingrid Timková, Kristýna Boková, Jiří Macháček, Nataša Burger, Jan Budař, Zdeněk Suchý, Pavel Liška, Marek Daniel, Jaroslav Dušek, Jiří Maria Sieber, Jiřina Třebická, Martin Huba, Václav Havel, Andrei Toader, Jan Březina, Hynek Schneider, Ester Geislerová, Jakub Sommer, Milan Tomsa, Lucie Březovská, Štefan Chovanec, Ladislav Horáček, Lubor Dohnal, Miroslav Kaman, Petr Šabach, Petr Jarchovský, Josef Kolínský, Svatopluk Roznětínský