Holky z porcelánu / Holky z porcelánu (1974/98/Československo/Komedie) 58% -Originál DVD-
27.08.2023 14:13
JEDNOU VĚTOU
„Laskavá komedie o jedné předávací inventuře ve skladu porcelánky...“
OBSAH
Laskavá komedie o jedné předávací inventuře, jenž je důkazem, že i takové místo jako sklad se může stát dějištěm úsměvného příběhu, který ani za víc než dvacet let, jenž od jeho vzniku uplynuly, neztratil nic ze svého kouzla. Jeho hrdinkami jsou dívky a ženy pracující mezi stohy talířů ve velkém skladu jedné porcelánky. Příběh začíná v okamžiku, kdy do skladu nastupuje nová síla, šestnáctiletá Maruška, a zatímco vedoucí, paní Světla, jako již mnohokrát vyhrožuje, že "s tím sekne" a půjde dělat jinam. Přestože vytoužený nový skladník je ochoten převzít sklad okamžitě, Světla trvá na inventuře. To ovšem netuší jaký pedant je předseda inventurní komise, jistý pan Rybička. Předávací inventura se mění v groteskní noční můru, která zaskočí všechny zúčastněné a poněkud naruší nejen pracovní režim, ale i osobní program každé z holek z porcelánu...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Normalizované a (pro jistotu ještě jednou) lobotomizované Sedmikrásky. Jako film věnovaný vztahům a snům žen z jednoho pracoviště a tedy film s potenciálem zaujmout ženské publikum, vykreslují Holky z porcelánu své hrdinky neskutečně ploše a urážlivě. Každou z ženských postav by šlo hladce zaškatulkovat do jedné z těchto skupin: nezkušené štěně, svůdnice, přísná máma, třeštidlo. Všechny vykazují i ve scénách bez muzikálové stylizace znaky nervové lability, kterou lze v jistých momentech snadno zaměnit za idiotii. Namísto smíchu reagují maniakálním chechotem, žádnou situaci neberou příliš dlouho vážně (ať v práci, nebo mimo ní, legrace nikdy nekončí) a hlavně (v čem především se liší od Sedmikrásek) nedělají nic proti pravidlům, jimž se sice vysmívají, ale jinak jsou s nimi celkem smířené. Trable za zdánlivě emancipované hrdinky opakovaně hasí muži, k nimž se sbíhá devadesát procent děje a skrze které jsou ženy charakterizovány. Nic nezachraňuje ani režie tak unylá a texty písní tak prostoduché, až bych věřil, že Herz i Hapka rezignovali na jakoukoli invenci a hlavně chtěli mít tuhle barrandovskou zakázku rychle z krku. Ne, že by to prachbídnou úroveň díla omlouvalo. 45% (Matty) 2*
Špatný a vyloženě nudný film s opravdu jen průměrným námětem. Nudné dialogy a pokusy o vtip nejen u dospívajících dívek, žádná předvedená výroba a jen marnotratné a občas neřešitelné životní problémy, osudy a zbožná přání učnic, navíc jen z jednoho pro mně opravdu depresivního prostředí, ani jeden náznak přírody. Ne takové to filmy mě vážně neberou a vlastně ani nikdy nebrali. Člověku se vážně ani nechce věřit, že jej natočil jinak vynikající Juraj Herz, inu asi jen slabší chvilka (umělecký faux pas), a nebo jen jasně stanovený námět tehdejšími stranickými kolegy z výrobního prostředí ale bohužel bez jakéhokoliv espritu. Z herců bych vyzdvihl jen výkon v hlavní roli Míly Myslíkové, která mě přeci jenom alespoň trochu dokázala oslovit, ale také mladá-stará dáma první republiky ve filmu jako stará skladnice Janinka alias Marie Rosulková, nebyla špatná její jako vždy elegantní chůze a nahluchlost mě v tu chvíli pobavili. Za tyto dvě, a ještě za zpívající Valerii Čižmárovou oné dvě hvězdy, ostatně ve stejných letech vznikali za daného žánru daleko lepší komedie. Vidět se to dá, jen když není nic jiného na programu, ale i v takovéto situaci zas jasně vítězí video. 2*. (Karlos80) 2*
Film by se dal odbýt jednou větou jako prostinká naivní komedie, ke které není důvod se vracet. Je to ale zároveň film, který dokonale charakterizuje normalizační éru 70. let. Tedy ústup od společensky závažnějších problémů a intelektuálních výzev zpět mezi dělný lid. Řeší se inventura ve skladu a milostné problémy mladých skladnic. Je dobré si uvědomit, že tuhle záležitost, se kterou se barrandovští režiséři nechtěli zahazovat, natočil Juraj Herz, aby si tím vykoupil hříchy z tvorby předchozí dekády. Ano, tentýž Herz, který je podepsaný pod Spalovačem mrtvol. Tím se ovšem z Holek z porcelánu stává viditelný symbol úpadku československé kinematografie oněh časů. Dnes je snímek snesitelný už jen jako připomínka herectví zúčastněných, především Míly Myslíkové, ale i dalších. Celkový dojem: 35 %. (gudaulin) 2*
VELKÁ RECENZE
První filmovou rolí Dagmar Veškrnové se stala jedna z hrdinek komedie režiséra Juraje Herze Holky z porcelánu. Ve snímku, který vznikl v roce 1974, tehdy jednadvacetiletá studentka brněnské JAMU ztvárnila potřeštěnou Danu, která stejně jako její mladé kolegyně z neromantického skladu velké porcelánky romanticky doufá v nalezení vhodného partnera. Zatímco patnáctiletá Maruška (Lenka Kořínková) o lásce teprve nesměle sní, Dana nakonec sbalí nesmělého instalatéra v podání Jana Hartla. Zkušenější Věra (Eva Čeřovská) má před svatbou a Jířa (Jelena Šebestová) už má dítě s neznámým otcem. A Helena (Marta Rašlová) teprve opožděně zjistí, že atraktivní kytarista Petr je ve skutečnosti frézařem a navíc synem její šéfové (Míla Myslíková)…
Ve vyprávění převládá ženský pohled na svět, jehož garantem je debutující scenáristka Jaromíra Kolárová (která v roce 1985 napsala pro Juraje Herze ještě životopisné drama o komunistické novinářce Jožce Jabůrkové Zastihla mě noc). Ve skladu, kde právě probíhá velká předávací inventura, jsou muži v menšině ať jde o nového vedoucího Jarolíma (Josef Langmiler) nebo o pedantského vedoucího inventarizační komise Rybičku (Mnislav Hofmann, který se stejně jako Veškrnová o rok později objevil i v Herzově detektivce Holka na zabití). Pro Juraje Herze se Holky z porcelánu staly prvním filmem natočeným v nesvobodných podmínkách normalizační kinematografie. Přední autor československé nové vlny si poprvé a hned zdařile vyzkoušel lehký, civilní příběh doplněný nepříliš funkčními písněmi, který byl v přímém protikladu k jeho předchozím, silně stylizovaným, vesměs dramatickým látkám.
K přesvědčivosti hereckých výkonů přispívá kombinace neokoukaných, mladých představitelek se zkušenými hereckými matadory. Jednoho ze členů inventarizační komise si zahrál i herec a budoucí režisér Jiří Smyczek.
Patnáctiletá Maruška nastoupí jako nová síla do skladu porcelánu. Pro vedoucí Světlu Janíkovou je to poslední kapka. Žádala doplnit svůj personál čtyř dívek a jedné důchodkyně o chlapa, nikoliv o dítě. Laskavá a neustále se rozčilující Světla, bojující marně s nadbytečnými kily, se rozhodne opustit místo a přejít do kanceláře. Sotva zjistí, že jejím nástupcem bude Arnošt Jarolím, trvá na předávací inventuře. Dívky chodí do práce i o víkendech, ale jejich soukromý život to komplikuje. Věra musí odsouvat svatbu se Stáňou. Svobodná matka Jířa má někdy problémy s hlídáním své Jiřinky. Neví nic o jejím otci - bylo to první a zároveň poslední rande a ona se tehdy z rozpaků koukala muži jen na boty a kravatu. Atraktivní Helena se touží stát zpěvačkou a podlehne svodům kytaristy Petra, který jí slíbí dostat do své skupiny. Potřeštěná Dana tak touží po partnerovi, až užene plachého instalatéra. Vedoucí inventarizační komise, drobný mužík Rybička, trvá na spočítání stovek tisíc talířů a akce se protahuje. Helena je těhotná, a až pak zjistí, že Petr je ve skutečnosti frézař a milovaný synek paní Světly. Nový vedoucí Jarolím je navíc bývalý Světlin muž, jemuž ona dodnes neodpustila dávnou nevěru. Světla se rozhodne ve své funkci zůstat. Rybička je spolu s Janinkou zazděn sloupy talířů a z prekérní situace jim mimoděk pomůže Dana. Ve své zbrklosti nezvládne vozík-ještěrku a do talířů v plné rychlosti najede.
„Laskavá komedie o jedné předávací inventuře ve skladu porcelánky...“
OBSAH
Laskavá komedie o jedné předávací inventuře, jenž je důkazem, že i takové místo jako sklad se může stát dějištěm úsměvného příběhu, který ani za víc než dvacet let, jenž od jeho vzniku uplynuly, neztratil nic ze svého kouzla. Jeho hrdinkami jsou dívky a ženy pracující mezi stohy talířů ve velkém skladu jedné porcelánky. Příběh začíná v okamžiku, kdy do skladu nastupuje nová síla, šestnáctiletá Maruška, a zatímco vedoucí, paní Světla, jako již mnohokrát vyhrožuje, že "s tím sekne" a půjde dělat jinam. Přestože vytoužený nový skladník je ochoten převzít sklad okamžitě, Světla trvá na inventuře. To ovšem netuší jaký pedant je předseda inventurní komise, jistý pan Rybička. Předávací inventura se mění v groteskní noční můru, která zaskočí všechny zúčastněné a poněkud naruší nejen pracovní režim, ale i osobní program každé z holek z porcelánu...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Normalizované a (pro jistotu ještě jednou) lobotomizované Sedmikrásky. Jako film věnovaný vztahům a snům žen z jednoho pracoviště a tedy film s potenciálem zaujmout ženské publikum, vykreslují Holky z porcelánu své hrdinky neskutečně ploše a urážlivě. Každou z ženských postav by šlo hladce zaškatulkovat do jedné z těchto skupin: nezkušené štěně, svůdnice, přísná máma, třeštidlo. Všechny vykazují i ve scénách bez muzikálové stylizace znaky nervové lability, kterou lze v jistých momentech snadno zaměnit za idiotii. Namísto smíchu reagují maniakálním chechotem, žádnou situaci neberou příliš dlouho vážně (ať v práci, nebo mimo ní, legrace nikdy nekončí) a hlavně (v čem především se liší od Sedmikrásek) nedělají nic proti pravidlům, jimž se sice vysmívají, ale jinak jsou s nimi celkem smířené. Trable za zdánlivě emancipované hrdinky opakovaně hasí muži, k nimž se sbíhá devadesát procent děje a skrze které jsou ženy charakterizovány. Nic nezachraňuje ani režie tak unylá a texty písní tak prostoduché, až bych věřil, že Herz i Hapka rezignovali na jakoukoli invenci a hlavně chtěli mít tuhle barrandovskou zakázku rychle z krku. Ne, že by to prachbídnou úroveň díla omlouvalo. 45% (Matty) 2*
Špatný a vyloženě nudný film s opravdu jen průměrným námětem. Nudné dialogy a pokusy o vtip nejen u dospívajících dívek, žádná předvedená výroba a jen marnotratné a občas neřešitelné životní problémy, osudy a zbožná přání učnic, navíc jen z jednoho pro mně opravdu depresivního prostředí, ani jeden náznak přírody. Ne takové to filmy mě vážně neberou a vlastně ani nikdy nebrali. Člověku se vážně ani nechce věřit, že jej natočil jinak vynikající Juraj Herz, inu asi jen slabší chvilka (umělecký faux pas), a nebo jen jasně stanovený námět tehdejšími stranickými kolegy z výrobního prostředí ale bohužel bez jakéhokoliv espritu. Z herců bych vyzdvihl jen výkon v hlavní roli Míly Myslíkové, která mě přeci jenom alespoň trochu dokázala oslovit, ale také mladá-stará dáma první republiky ve filmu jako stará skladnice Janinka alias Marie Rosulková, nebyla špatná její jako vždy elegantní chůze a nahluchlost mě v tu chvíli pobavili. Za tyto dvě, a ještě za zpívající Valerii Čižmárovou oné dvě hvězdy, ostatně ve stejných letech vznikali za daného žánru daleko lepší komedie. Vidět se to dá, jen když není nic jiného na programu, ale i v takovéto situaci zas jasně vítězí video. 2*. (Karlos80) 2*
Film by se dal odbýt jednou větou jako prostinká naivní komedie, ke které není důvod se vracet. Je to ale zároveň film, který dokonale charakterizuje normalizační éru 70. let. Tedy ústup od společensky závažnějších problémů a intelektuálních výzev zpět mezi dělný lid. Řeší se inventura ve skladu a milostné problémy mladých skladnic. Je dobré si uvědomit, že tuhle záležitost, se kterou se barrandovští režiséři nechtěli zahazovat, natočil Juraj Herz, aby si tím vykoupil hříchy z tvorby předchozí dekády. Ano, tentýž Herz, který je podepsaný pod Spalovačem mrtvol. Tím se ovšem z Holek z porcelánu stává viditelný symbol úpadku československé kinematografie oněh časů. Dnes je snímek snesitelný už jen jako připomínka herectví zúčastněných, především Míly Myslíkové, ale i dalších. Celkový dojem: 35 %. (gudaulin) 2*
VELKÁ RECENZE
První filmovou rolí Dagmar Veškrnové se stala jedna z hrdinek komedie režiséra Juraje Herze Holky z porcelánu. Ve snímku, který vznikl v roce 1974, tehdy jednadvacetiletá studentka brněnské JAMU ztvárnila potřeštěnou Danu, která stejně jako její mladé kolegyně z neromantického skladu velké porcelánky romanticky doufá v nalezení vhodného partnera. Zatímco patnáctiletá Maruška (Lenka Kořínková) o lásce teprve nesměle sní, Dana nakonec sbalí nesmělého instalatéra v podání Jana Hartla. Zkušenější Věra (Eva Čeřovská) má před svatbou a Jířa (Jelena Šebestová) už má dítě s neznámým otcem. A Helena (Marta Rašlová) teprve opožděně zjistí, že atraktivní kytarista Petr je ve skutečnosti frézařem a navíc synem její šéfové (Míla Myslíková)…
Ve vyprávění převládá ženský pohled na svět, jehož garantem je debutující scenáristka Jaromíra Kolárová (která v roce 1985 napsala pro Juraje Herze ještě životopisné drama o komunistické novinářce Jožce Jabůrkové Zastihla mě noc). Ve skladu, kde právě probíhá velká předávací inventura, jsou muži v menšině ať jde o nového vedoucího Jarolíma (Josef Langmiler) nebo o pedantského vedoucího inventarizační komise Rybičku (Mnislav Hofmann, který se stejně jako Veškrnová o rok později objevil i v Herzově detektivce Holka na zabití). Pro Juraje Herze se Holky z porcelánu staly prvním filmem natočeným v nesvobodných podmínkách normalizační kinematografie. Přední autor československé nové vlny si poprvé a hned zdařile vyzkoušel lehký, civilní příběh doplněný nepříliš funkčními písněmi, který byl v přímém protikladu k jeho předchozím, silně stylizovaným, vesměs dramatickým látkám.
K přesvědčivosti hereckých výkonů přispívá kombinace neokoukaných, mladých představitelek se zkušenými hereckými matadory. Jednoho ze členů inventarizační komise si zahrál i herec a budoucí režisér Jiří Smyczek.
Patnáctiletá Maruška nastoupí jako nová síla do skladu porcelánu. Pro vedoucí Světlu Janíkovou je to poslední kapka. Žádala doplnit svůj personál čtyř dívek a jedné důchodkyně o chlapa, nikoliv o dítě. Laskavá a neustále se rozčilující Světla, bojující marně s nadbytečnými kily, se rozhodne opustit místo a přejít do kanceláře. Sotva zjistí, že jejím nástupcem bude Arnošt Jarolím, trvá na předávací inventuře. Dívky chodí do práce i o víkendech, ale jejich soukromý život to komplikuje. Věra musí odsouvat svatbu se Stáňou. Svobodná matka Jířa má někdy problémy s hlídáním své Jiřinky. Neví nic o jejím otci - bylo to první a zároveň poslední rande a ona se tehdy z rozpaků koukala muži jen na boty a kravatu. Atraktivní Helena se touží stát zpěvačkou a podlehne svodům kytaristy Petra, který jí slíbí dostat do své skupiny. Potřeštěná Dana tak touží po partnerovi, až užene plachého instalatéra. Vedoucí inventarizační komise, drobný mužík Rybička, trvá na spočítání stovek tisíc talířů a akce se protahuje. Helena je těhotná, a až pak zjistí, že Petr je ve skutečnosti frézař a milovaný synek paní Světly. Nový vedoucí Jarolím je navíc bývalý Světlin muž, jemuž ona dodnes neodpustila dávnou nevěru. Světla se rozhodne ve své funkci zůstat. Rybička je spolu s Janinkou zazděn sloupy talířů a z prekérní situace jim mimoděk pomůže Dana. Ve své zbrklosti nezvládne vozík-ještěrku a do talířů v plné rychlosti najede.
Postavy a obsazení
• Míla Myslíková - vedoucí skladu Světla Janíková
• Marie Rosůlková - důchodkyně Janinka
• Lenka Kořínková - Maruška Koudelková
• Marta Rašlová - Helena
• Dagmar Veškrnová-Havlová - Dana
• Eva Čeřovská - Věra
• Josef Langmiler - skladník Arnošt Jarolím
• Josef Větrovec - provozář Šantala
• Míla Myslíková - vedoucí skladu Světla Janíková
• Marie Rosůlková - důchodkyně Janinka
• Lenka Kořínková - Maruška Koudelková
• Marta Rašlová - Helena
• Dagmar Veškrnová-Havlová - Dana
• Eva Čeřovská - Věra
• Josef Langmiler - skladník Arnošt Jarolím
• Josef Větrovec - provozář Šantala
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČSSR: 1.4.1975
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.10.1998 (VHS)
Poprvé na DVD: 24.9.2007 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Premiéra ČSSR: 1.4.1975
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.10.1998 (VHS)
Poprvé na DVD: 24.9.2007 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tvůrci a herci
Juraj Herz (Režie), Karel Kochman (Produkce), Petr Hapka (Hudba), Andrej Barla (Kamera), Jaromír Janáček (Střih), Boris Moravec (Scénografie), Irena Greifová (Kostýmy), František Černý (Zvuk), Jiřina Bissingerová (Masky), Jaromíra Kolárová (Scénář), Jaromíra Kolárová (kniha) (Předloha), Míla Myslíková (Herec), Marie Rosůlková (Herec), Lenka Kořínková (Herec), Marta Rašlová (Herec), Dagmar Veškrnová-Havlová (Herec), Jelena Šebestová-Juklová (Herec), Eva Čeřovská (Herec), Josef Langmiler (Herec), Josef Větrovec (Herec), Mnislav Hofmann (Herec), Vladimír Hlavatý (Herec), Gabriela Wilhelmová (Herec), Karel Smyczek (Herec), Jiří Krampol (Herec), Jan Hartl (Herec), Steve Lichtag (Herec), Bohumil Šmída (Herec), Karel Augusta (Herec), Luděk Svoboda (Herec), Jiří Mikota (Herec), Edita Dindělová (Herec), Ladislav Brothánek (Herec), Josef Koza (Herec), Jana Robbová (Herec)
1974/98/Československo/Komedie
Zajímavost k filmu
- Ve scéně, kdy holky chytají talíře, hozený talíř zasáhne jednu z nich ve chvíli, kdy je otočená na jinou stranu, omylem do hlavy.
- Dagmar Veškrnová-Havlová (Dana) bola ocenená cenou Zlaté slnko za najlepší ženský herecký výkon.
- Film se měl jmenovat Inventura u světlušek, cenzoři totiž nechtěli název Holky z porcelánu povolit, protože označení "holky" jim připadalo sprosté.
- Juraj Herz snímek natočil, aby dostál podmínce pro zrušení jeho zákazu, v níž stálo, že může pracovat jako režisér, pokud natočí film z prostředí dělnické třídy.
- Režisér Juraj Herz, který Dagmar Veškrnovou pro český film objevil, ji vybral ze studentské fotografie a chtěl aby hrála svobodnou maminku Helenu. Ale poté co se s ní potkal, rozpoznal její komediální talent a obsadil ji do role potřeštěné Dany.
- Dagmar Veškrnová si musela kvůli roli Dany ostříhat vlasy své do pasu dlouhé vlasy a nechat si je obarvit. Místo zamýšlené tmavé blond barvy, ale vznikla zářivá skoro zrzavá barva vlasů.
- Při schvalování filmu se cenzoři rozčilovali, že režisér Herz "udělal z dělnické mládeže kurvy", protože jedna má nemanželské dítě a druhá říká:"No co, hlavně že je zdravé." To se muselo vystřihnout.
- Filmový debut Dagmar Veškrnové-Havlové.
- Adaptace knihy Inventura u světlušek od Jaromíry Kolárové.
- Natáčení scén z města probíhalo v Žatci, scény z továrny pak pochází ze závodu v Klášterci nad Ohří.
- Dagmar Veškrnová-Havlová (Dana) bola ocenená cenou Zlaté slnko za najlepší ženský herecký výkon.
- Film se měl jmenovat Inventura u světlušek, cenzoři totiž nechtěli název Holky z porcelánu povolit, protože označení "holky" jim připadalo sprosté.
- Juraj Herz snímek natočil, aby dostál podmínce pro zrušení jeho zákazu, v níž stálo, že může pracovat jako režisér, pokud natočí film z prostředí dělnické třídy.
- Režisér Juraj Herz, který Dagmar Veškrnovou pro český film objevil, ji vybral ze studentské fotografie a chtěl aby hrála svobodnou maminku Helenu. Ale poté co se s ní potkal, rozpoznal její komediální talent a obsadil ji do role potřeštěné Dany.
- Dagmar Veškrnová si musela kvůli roli Dany ostříhat vlasy své do pasu dlouhé vlasy a nechat si je obarvit. Místo zamýšlené tmavé blond barvy, ale vznikla zářivá skoro zrzavá barva vlasů.
- Při schvalování filmu se cenzoři rozčilovali, že režisér Herz "udělal z dělnické mládeže kurvy", protože jedna má nemanželské dítě a druhá říká:"No co, hlavně že je zdravé." To se muselo vystřihnout.
- Filmový debut Dagmar Veškrnové-Havlové.
- Adaptace knihy Inventura u světlušek od Jaromíry Kolárové.
- Natáčení scén z města probíhalo v Žatci, scény z továrny pak pochází ze závodu v Klášterci nad Ohří.
Odkazy
Hrají:
Míla Myslíková, Marie Rosůlková, Lenka Kořínková, Marta Rašlová, Dagmar Havlová, Jelena Šebestová-Juklová, Eva Čeřovská, Josef Langmiler, Josef Větrovec, Mnislav Hofmann, Vladimír Hlavatý, Jan Hartl, Karel Smyczek, Gabriela Wilhelmová, Steve Lichtag, Bohumil Šmída, Luděk Svoboda, Edita Dindělová, Jiří Krampol, Ladislav Brothánek, Karel Augusta, Josef Koza, Jiří Mikota, Valerie Čižmárová, Jiří Korn, Jana Robbová