Holka na zabití / Holka na zabití (1975/98/Československo/Komedie, Krimi) 59% -Originál DVD-

27.08.2023 14:12
JEDNOU VĚTOU
„Detektivní komedie o poněkud samorostlé a neodbytné dívce, která v horské chatě pátrá po své zmizelé kamarádce...“

OBSAH
Do horského hotelu přichází mladičká a velmi zvědavá dívka Anna, která hledá svoji kamarádku. Obě se znají z dětského domova a ona jí prý dluží nějaké peníze. Zaměstnanci Anně sdělí, že její přítelkyně už před časem zmizela, nejspíš prý odešla "za lepším". Anně se to ale moc nezdá - má u sebe od kamarádky pohled, ze kterého vyplývá, že myslela na všechno jiné než na odchod. Anna právě opět nemá kam jít, životem se už nějaký čas od opuštění dětského domova protlouká všelijak, a tak přijme místo v hotelové kuchyni jako brigádnice. Přitom začíná pátrat po zmizelé kamarádce. Její všetečné dotazy brzy přinesou výsledek - Annu se pokusí někdo zabít...(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Dagmar Veškrnová zase zbourala jednu naivní. Film ve výsledku je docela nuda, ale na druhou stranu musím říct, že mě na první pohled dokázal zaujmout, hlavně teda díky Dagmar. V neděli dopoledne jsem tak po obědě přestal cokoliv dělat a zaměřil se na Dagmar. Postupem času jsem ale pochopil, že tahle kriminálka je spíš o Dagmar, než o vrahovi. Ještě jsem ale neviděl českej film, co by se odehrával na Sněžce, takže i z tohodle pohledu se film musí náležitě ocenit. (Malarkey) 2*

Skutečnou holkou na zabití je zde Dagmar Veškrnová, jejíž afektované herectví ve větších dávkách duševnímu zdraví rozhodně neprospívá. Nejspíš si toho byl vědom i Juraj Herz, který závěrečnou třetinu milostivě přepustil pohotovým příslušníkům SNB. Přes český pokus o giallo, psychologické drama a morbidní komedii se tak film dokodrcá až ke standardní socialistické detektivce. Dokonce i s automobilovou honičkou jako z nějaké céčkové západní žánrovky. Přechody mezi žánry neprozrazují jakýkoli tvůrčí koncept. Herz se snaží, aby to byla legrace, ale zase ne moc velká. Prozrazuje nám něco o minulosti protagonistky, ale ne dost, abychom s ní mohli soucítit. Zřejmě aby vyhověl požadavku zábavy, která bude pro lid a zároveň nastaví zrcadlo přežitkům minulé doby (ačkoli není jasné, o jaké přežitky zde vlastně jde, neboť největších prasáren se dopouští šéfkuchař v horské chatě, logicky vlastněné státem). Hudba nás upozorňuje, že vrahem mohl být prakticky kterýkoli z mužů. Ti se ale na druhou stranu beztrestně a v jednom kuse vysmívají naivitě protagonistky i ostatních žen, které jsou sexisticky redukovány na stvoření pěkná, ale neschopná samostatně myslet. Zobrazení žen v normalizačních komediích jako hloupých třeštidel, u nichž je pravděpodobnější, že se přizabijí při mytí nádobí, než že vyprodukují vlastní myšlenku, by zasloužilo obsáhlejší rozbor. Problém je, že filmy jako Holka na zabití vás svou úmorností o veškerou energii k analytičtějšímu uvažování připraví. 50% (Matty) 2*

Herz to celé postavil na tom, že vrah z gazíku není zobrazen, ani když je dopaden (jen přijde vtipný střih s „přistřihnutím“ křídel) a ztřeštěná nána v podání Veškrnové bude diváka systematicky stolicovat. Tápaní v konstrukci děje a socialistický puch vás donutí všímat si detailů. Třeba Augustovy kuchařské zručnosti či tristního hygienického stavu hotelových kuchyní a pekáren. A fajn pro Trautenberka, že byl tentokrát v Krkonoších za jiný orgán než obvykle.. (Gilmour93) 3§*

VELKÁ RECENZE
Po výrazně stylizovaných snímcích ze šedesátých let režisér Juraj Herz realizoval v cenzorsky omezeném, normalizačním tvůrčím prostředí několik civilně pojatých snímků ze současnosti. Holky z porcelánu (1974), Holka na zabití (1975), Den pro mou lásku (1976) a Křehké vztahy (1979) ovšem v režisérově filmografii nepředstavují žádný dramatický posun kvality. Žánrový kriminální příběh Holka na zabití dokázal vytěžit maximum i z omezeného rozpočtu díky způsobu, jakým Herz s kameramanem Andrejem Barlou využili krkonošských exteriérů. Autenticita vyprávění má vliv na znepokojivou, podprahově temnou atmosféru, která provází hlavní hrdinku příběhu – mladičkou Annu Šipulovou. Ta v horském hotelu Bobí vrch hledá kamarádku z dětského domova Gitu, která jí dluží padesát korun a která tady nedávno pracovala jako servírka. Anna postupně odhaluje, že Gita neodjela do Polska, ale otěhotněla se svým ženatým milencem, který ji zabil. Amatérská pátračka se ovšem sama dostává do ohrožení života ze strany bezohledného vraha. Současně s detektivním pátráním si Anna řeší své problémy se socializací, a to jak ve vztahu s otcovským kriminalistou Slámou (Ilja Prachař), tak s osazenstvem hotelu, kde se nechá zaměstnat jako pomocná síla v kuchyni... V hlavní roli exceluje tehdy dvaadvacetiletá Dagmar Veškrnová, čerstvá absolventka brněnské JAMU, která zdatně naplnila režisérské představy už v předchozím filmu Juraje Herze – komedii Holky z porcelánu. Objevila se i v Herzových filmech Den pro mou lásku, Upír z Feratu a Buldoci a třešně (oba 1981). V obsazení Holky na zabití stojí za zmínku i Vít Olmer, který se díky roli provinilého provozního Petráka konečně vymanil z herecké škatulky romanticky přitažlivých mužů.
V bílém gazíku vyčítá servírka Gita z hotelu Bobí vrch řidiči, že se ještě nerozešel se svou ženou. Dává mu ultimátum: jestli neučiní vše podle její vůle, oznámí Bezpečnosti jeho machinace s valutami. Řidičovi není její vydírání po chuti, a proto ji na opuštěné horské cestě přejede. - Na jaře se objeví v hotelu Bobí vrch Anna, dívka z dětského domova, která hledá Gitu. Nikdo však o ní neví. Anna nechce odjet, Gita jí přece dluží padesát korun. Hotelový kuchař Muraška ji přijme jako myčku nádobí, provozní se proto na něho rozzlobí. Anna se při lékařské prohlídce náhodně dozví, že Gita byla těhotná. Také zjistí, že si přítelkyně nevyzvedla boty, které obuvník už před měsícem opravil. Dr. Rendl umožní Anně, aby dostala volno a mohla si tak přivézt své oblečení. Dívka se stydí, že je z dětského domova a uvede jako svou adresu Státní statek v Kostomlatech. Tam jí také provozní pošle výpověď, kterou Anna nedostane. Anna se svěří psychologovi z dětského domova se svými obavami o Gitu. Ten jí však dá pohlednici, kterou mu Gita poslala z Polska. Anna ji v hotelu všem ukazuje, a pak pohlednice zmizí. Když ji hledá, nalezne Gitinu vkladní knížku. Druhý den je Anna v kuchyni zasažena elektrickým proudem. Případu se ujme poručík Sláma. Podle tetování, které mu Anna popsala, pozná, že zavražděná dívka, nalezená v Polsku, je Gita. V hotelu najde další stopy. Především se dozví, že Gita byla naposled spatřena v bílém gazíku, za jehož předním sklem se houpal panáček. Sláma spatří bílý gazík, který se vzápětí rozjede. Závozníci v Peci mu zatarasí cestu a vrah - provozní Petrák - je dopaden.
 
Postavy a obsazení
• Dagmar Veškrnová-Havlová - Anna
• Ilja Prachař - VB Sléma
• Vít Olmer - provozní Petrák
• Josef Abrhám - MUDr. Rendl
• Karel Augusta - kuchař Muraško
• Václav Lohniský - číšník Otík
• Jiří Lír - vrchní
• Ludmila Roubíková - Černá
 
DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČSSR: 1.4.1976
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:  23.2.2009 (DVD) Bontonfilm
Poprvé na DVD: 23.2.2009 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
 
Tvůrci a herci
Juraj Herz (Režie), Karel Kochman (Produkce), Bohuslav Ondráček (Hudba), Andrej Barla (Kamera), Jaromír Janáček (Střih), Boris Moravec (Scénografie), Irena Greifová (Kostýmy), Milan Novotný (Zvuk), Jiřina Bissingerová (Masky), Josef Šilhavý (Scénář), Dagmar Veškrnová-Havlová (Herec), Ilja Prachař (Herec), Vít Olmer (Herec), Josef Abrhám (Herec), Karel Augusta (Herec), Václav Lohniský (Herec), Jiří Lír (Herec), Ludmila Roubíková (Herec), Václav Helšus (Herec), Žofie Veselá (Kanyzová), Kateřina Lírová (Herec), Marcela Nohýnková (Herec), Markéta Světlíková (Herec), Emma Černá (Herec), Julius Hirsch (Herec), Jiří Němeček (Herec), Jiří Schmitzer (Herec), Petr Kratochvíl (Herec), Karel Hábl (Herec), Jiří Hálek (Herec), Jan Schmid (Herec), Jelena Šebestová-Juklová (Herec), Drahomíra Fialková (Herec), Luďa Marešová (Herec), Ladislav Šimek (Herec), Dagmar Patrasová (Herec), Milena Kaplická (Herec), Zdeněk Dušek (Herec), Pavel Zedníček (Herec), Mnislav Hofmann (Herec), Jan Ekl (Herec), Juraj Herz (Herec), Dagmar Rozumová (Herec), Dana Císařová (Herec), Věra Fojtíková (Herec), Zdeňka Mašková (Herec), Jaroslava Maturová (Herec), Eva Mikovcová (Herec), Václav Štekl (Herec), Josef Koza (Herec), Klára Hrubešová (Herec), Vladimír Fürst (Herec), Celestina Horwitzová (Herec), Miroslav Jíra (Herec), Ladislav Lahoda (Herec), Petr Vacek (Herec), Jiří Krampol (Herec)
 
1975/98/Československo/Komedie, Krimi
 
Zajímavost k filmu
- Mnislav Hofmann hraje nového provozního Rybičku. Stejně se jmenovala i jeho postava inventarizačního revizora Rybičky v předchozím Herzově filmu Holky z porcelánu (1974).
- Herec Jiří Němeček, který hraje kuchaře, opravdu sám ve filmu bravurně válí těsto.
- Dagmar Veškrnová-Havlová (Anna) bola ocenená cenou Zlaté slnko za najlepší ženský herecký výkon.
- Režisér Juraj Herz si zahrál malou roli muže, připravujícího si v restauraci v Praze tatarský biftek.
- Další spoluprací dvojice Herz a Veškrnová měl být připravovaný projekt Automatická holka. Z projektu však sešlo z důvodu dalšího z mnoha Herzových zákazů natáčet.
- Původní scénář počítal s tím, že děj bude odehrávat v zimě. Juraj Herz nechtěl v zimě točit, tak přesunul děj na léto.
- Vít Olmer nesměl v té době režírovat, tak mu Juraj Herz nabídl roli.
- Štáb bydlel po dobu natáčení v téže chatě, kde se film odehrává.
- Natáčení probíhalo v Peci nad Sněžkou, Praze, Sněžce a Horní Malé Úpě. Horská chata se jmenuje Žižkova bouda a najdeme ji 2 km nad Pecí pod Sněžkou, stojí dodnes.
 
Odkazy
 

Hrají:

Dagmar Havlová, Ilja Prachař, Vít Olmer, Josef Abrhám, Karel Augusta, Václav Lohniský, Jiří Lír, Václav Helšus, Dana Císařová, Emma Černá, Vítězslav Černý, Zdeněk Dušek, Jan Ekl, Drahomíra Fialková, Věra Fojtíková, Vladimír Fürst, Karel Hábl, Jiří Hálek, Julius Hirsch, Mnislav Hofmann, Milena Kaplická, Naďa Konvalinková, Josef Koza, Jan Kratochvíl, Petr Kratochvíl, Kateřina Lírová, Luďa Marešová, Zdeňka Mašková, Eva Mikovcová, Jiří Němeček, Marcela Nohýnková, Dagmar Patrasová, Lída Roubíková, Dagmar Rozumová, Jan Schmid, Jiří Schmitzer, Markéta Světlíková, Jelena Šebestová-Juklová, Ladislav Šimek, Václav Štekl, Žofie Veselá, Pavel Zedníček, Juraj Herz, Celestina Horwitzová, Klára Hrubešová, Miroslav Jíra, Jiří Krampol, Ladislav Lahoda, Jaroslava Maturová, Petr Vacek