Ghoul / Ghoul (2015/86/Česko, Ukrajina/Horor, Thriller) 52%

27.08.2023 14:11
JEDNOU VĚTOU
„Hlad má mnoho podob.“

OBSAH
Trojice filmařů se vydává na Ukrajinu s cílem natočit unikátní dokument o kanibalismu. Strašlivý hladomor v letech 1932-1933 tu dohnal spoustu lidí k děsivým činům. Nečekaně se jejich pátrání začíná propojovat s příběhem jednoho z nejzvrácenějších zločinců novodobé historie, kanibala Andreje Čikatila. Během 12 let spáchal přes padesát brutálních vražd, při nichž své oběti částečně snědl. Společně s místní tlumočnicí, průvodcem a senzibilkou se snaží odhalit tajemství domu, kde se vše odehrávalo. V opuštěném stavení uprostřed ukrajinských lesů se z filmařů i jejich doprovodu však brzy stávají nedobrovolní vězni. Stísněný pocit ve zdech domu se mění v děsivá setkání s jiným světem. Ze záměru natočit dokument se stává hrůzyplný boj o život. Nikdo netuší, kdo nebo co je TAM VENKU...(Bioscop)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Musím říct, že na Ghoul jsem bál jít ze dvou důvodů. Byl to faktor třaslavé kamery, který se dá předpokládat u "dokumentaristického" stylu vyprávění a který já osobně považuju za filmovou říši zla. Další obava byla z toho, jestli náhodou nebudu sledovat nějakou další Záhadu Blair Witch. Naštěstí se mé obavy nesplnily. Ano jistě, třaslavka se dostavalila, ale jen opravdu v míře nezbytně nutné, jinak je film nasnímaný přehledně a obraz tady pracuje směrem k divákovi na výbornou. Nejsilnější složkou filmu jsou určitě lekačky, hlavně v první půli, kdy přichází opravdu z ničeho nic. Zaznamenána je i snaha nastolit na mém těle husí kůži, což se uplně až tak nezadařilo, ale to bylo hlavně proto, že jsem si za celou dobu nenašel k hlavním hrdinům žádný vztah. Atmosféru má film dobrou hlavně díky skvělýmu výběru lokace, hnusnej barák uprostřed hnusnýho lesa dělá zkrátka svý. Neříkám, že mě to ohromilo, nebo že bych byl kdo ví jak napnutej či vystrašenej, ale Ghoul mě bavil a zajímal od začátku až do konce a toho si cením, stejně jako faktu, že Petr se nebojí dělat český filmy nečeským přístupem. (Enšpígl) 3*

„Ten generátor pořád běží, proč jdeme ven? – Protože ho musíme zprovoznit! – Ale on je v provozu!“ Mě tohle zmatené pobíhání po lese se zapnutým nočním viděním na kameře nikdy moc nebralo. Jákl si střihl roli v bijáku xXx Roba Cohena, ten nyní producentsky dohlížel na jeho další výlet za kameru. Oceňuji Jáklovu snahu posunout tuzemskou kinematografii víc k Atlantickému oceánu, ale vsázet na to, že blbnutí s videokamerou v lese i léta páně 2015 je dobrý tah, tak úplně nevychází. Američtí dokumentaristé doufají, že kdesi v zapadákově na Ukrajině najdou pořádnej matroš pro svůj projekt o slavných kanibalech, jenže lehce se to v jedné chajdě zvrtne s tím, že nakonec za vším stojí duch, který je nehodlá pustit jen tak. Found-footage nepřináší zhola nic nového, tvůrci se tváří ambiciózně, postavy nám jsou ukradené a za pár dní/hodin nám bude šumák i celý film. Nadšení mnohdy nestačí. Dvě až tři hvězdy.. (castor) 3*

Pár úplných zbytečností (kočka, digitální čmoud a jiné) kompenzuje nejsilnější faktor snímku; prostředí. Ta hnusná, rozpadající se chalupa uprostřed hustého lesa vyvolává respekt už za světla. Za tmy je to hnus o to větší. Téma kanibalismu a Čikatilova případu celkem zajímavé a solidně využité, v některých momentech bych se však nebál o něco víc přitlačit na pilu. Je sice fakt, že při lekacích scénách si zvukař hodně pomáhá maximálním "vohulením volume", ale kýženého efektu několikrát i dosáhne. V závěru je to pak už slušná adrenalinová jízda. Takže ano, v subžánru FF rozhodně to lepší. (Bloody13) 2*

VELKÁ RECENZE
Povídá se, že: „Diváci odešli z kina“, a ne kvůli tomu, že by se objevila další plytká blbost, ale protože se báli, to ukazuje, že i čeští režiséři mají na to vydat se na hororovou cestu. Se strachem se v české tvorbě setkáváme zřídka, a s temným žánrem ještě méně. Proto se dá dohadovat, že Petr Jákl, režisér filmu, musel počítat se značnou kritikou, o kterou si tento počin, pro svou ojedinělost, sám koleduje. Můžeme říci, že se s formátem Jákl vyrovnal statečně, ale když se na konečný výsledek podíváme podrobněji, zjistíme, že nepřinesl nic nového. Obsahuje všechny prvky, které má, vyprávěcí linie je pochopitelná a zajímavá, bojíme se a držíme souseda za ruku, ale všechno, co se ve snímku stane, jakoby tu už bylo. Jakoby byl film slátaninou dalších, a přestože natočen jinak, tak i ta forma už je pro diváka známá firma.
Ghoul je starodávné označení pro démona, které pochází z arabské mytologie. Tento démon se podle nich vyskytuje poblíž smrti a živí se lidským masem. V ukrajinské historii můžeme narazit na sériového vraha Andreje Čikatila, který se údajně narodil v dobách velkého ukrajinského hladomoru a následkem traumatu z dětství zešílel, ovládla ho posedlost zabíjet lidi a pak je jíst.
Na scéně se objevují tři američtí studenti (Jennifer Armour, Jeremy Isabella, Paul S. Tracey) kteří se za peníze otce jednoho z nich vydávají na misi na Ukrajinu natočit dokument o Borisovi, který se údajně přiznal ke kanibalismu a je ochoten o tom otevřeně mluvit. A tak tu máme skupinku „průzkumníků“, kteří se vydávají do místa, kde Boris údajně žil a zabil svého přítele, jehož ostatky se nikdy nenašly. Nutno zmínit, že Ghoul má i duchařskou rovinu a nejde tedy o brutálně krvavou zápletku, i když nějakou dávku otrlosti si dílo prostě žádá.
Smutnou pravdou je, že po zhlédnutí si prostě musíte říci: „Na Česko dobrý.“ Zároveň to ale vypovídá nechtěnou omezenost a automatické odsouzení neobvyklého žánru i jeho zpracování. Kdo viděl Záhadu Blair Witch, tak už ví, jak dokážou do děje vtáhnout rozeklané záběry z ručních kamer, a co jiného by mělo doplňovat klasické záběry ve snímku o natáčení dokumentárního filmu..? Navíc jsou doplněny prostřihy z originálních záběrů týkajících se Andreje Čikatila, což celkovému dojmu dodává na autentičnosti. Co by se ale dalo vytknout, jsou laciné „lekací“ scény, o kterých tu rozhodně není nouze. Navíc zvukařům rozhodně patří pochvala za dobře odvedenou práci, a tak nás čas od času scéna doplněna vymasterovaným zvukem zvedne ze židle.
Jedním z producentů je i režisér akčňáku Rychle a zběsile Rob Cohen, a tak se můžeme pyšnit tím, že snímek má naplánovanou distribuci i v Americe. Všechny hlavní postavy ztvárnili američtí herci, kteří ale ještě nejsou zapsáni v povědomí veřejnosti – což na hereckých výkonech nijak neubírá, a tak snímek působí více realisticky a divák se s hrdiny lépe ztotožní. Jazykem filmu je logicky angličtina spolu s ukrajinštinou a vznikal pod utajením, a jak tomu není zvykem, veřejnost ani filmový svět vůbec nevěděl, že se něco děje. Navíc je k vidění i v 3D formátu, což je u nás zcela raritní. Použití 3D techniky je ve spojení s „temným dokumentárním thrillerem“ dosti neobvyklou, a dalo by se říci, že až zbytečnou.
Ghoul stojí za vidění už jen proto, že posouvá českou tvorbu kupředu a otevírá prostor dalším filmařům zakusit neznámé vody netradičních žánrů.
 
DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 26.2.2015 Bioscop
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 8.7.2015 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 8.7.2015 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 18 037 954
Návštěvnost v ČR 128 192
 
Tvůrci a herci
Petr Jákl ml. (Režie), Petr Jákl ml. (Produkce), Karel Havlíček (Hudba), Jan Šuster (Kamera), Matouš Outrata (Střih), Nancy Bishop (Casting), - (Scénografie), Lucie Macháčková (Kostýmy), Pavel Rejholec (Zvuk), Martin Jílek (Zvuk), Lukáš Král (Masky), Petr Bok (Scénář), Petr Jákl ml. (Scénář), Jennifer Armour (Herec), Alina Golovlyova (Herec), Jeremy Isabella (Herec), Paul S. Tracey (Herec), Debra Garza (Herec), Vladimír Nevedrov (Herec)
 
2015/86/Česko, Ukrajina/Horor, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Film má 7 alternatívnych koncov a bol viackrát upravovaný, než dospel do finálneho vizuálu.
- V červenci 2015 ocenila film Ghoul mezinárodní porota filmového festivalu Grossmann ve Slovinsku, kde Petr Jákl převzal hlavní cenu "Vicious cat" . Porota ocenila především "stylové pojetí filmu a také výjimečné přirozené herecké výkony kombinované s poctivou filmařinou a režijním vedením". V závěrečné řeči porotci zmínili, že Ghoul je jedním z nejděsivějších filmů díky prolínání reality a fikce. Porotě předsedal legendární hororový režisér Richard Stanley (Dust Devil). Dalším členem poroty byl také britský scenárista a režisér Jonathan English, proslavený filmem zasazeným do středověku Ironclad. GROSSMANN FANTASTIC FESTIVAL je jeden z největších Evropských festivalů fantastického filmu v rámci Evropské federace fantastických filmů, která čítá 22 festivalů z 16 zemí a je v současné době největší sítí festivalů na světě.
- Na vyžádání režiséra Petra Jákla ml. v kinech zvýšili hlasitost na vyšší úroveň.
- Tvůrci získali skutečné záběry Andreje Čikatila.
- Jedná se o první český horor, který byl uveden v kinech ve 3D.
- Andrej Čikatilo, který inspiroval námět filmu, byl největší sovětský masový vrah se sklony ke kanibalismu. Narodil se v roce 1936 na Ukrajině, v obci Jabločnoje. V letech 1978–90 zavraždil nejméně 53 lidí, dvě třetiny z nich byly mladší 17 let. Části svých obětí jedl. Měl traumatizující dětství, kdy byl často bit za pomočování, jeho starší bratr Stěpan se údajně stal obětí kanibalismu - byl sněden obyvateli vedlejší vesnice. Čikatilo byl původně opravářem telefonů, ale dálkově vystudoval ruštinu a stal se učitelem. Za jeho činy byl omylem usmrcen jiný člověk. Spravedlnost ho dostihla až v roce 1994, kdy byl popraven.
- Natáčení začalo v Kyjevě a postupně se přesunulo směrem k rusko-ukrajinské hranici, přičemž se štáb několikrát dostal i na ruské území. Filmovalo se přímo v místech, kde vrah Čikatilo žil, a všichni místní obyvatelé o kanibalovi věděli. Filmařský tým se pohyboval přibližně hodinu od civilizace a často se podíval také do lesů, před kterými je místní varovali, protože se v nich mohli setkat s vlky či medvědy - štáb však neměl na výběr. Během filmování se Petru Jáklovi ml. podařilo najít i osoby, které hladomor z první poloviny 20. století pamatovali. Kromě Ukrajiny se točilo také v Kalifornii.
- Natáčení sexuální scény nelze označit jako hladké, své by mohla vyprávět Alina Golovlyova. „Dodnes netuším, co se stalo představitelce Kataríny Alině, ale přímo na place dostala po prvním pokusu o natočení této scény záchvat pláče. To se okamžitě přeneslo i na jejího hereckého partnera, kterého situace v temném prostředí paralyzovala, a vzal si do hlavy, že za její stav může on," nechal se slyšet Petr Jákl ml.
- Zvlášťní spojení se skutečnou postavou ukrajinského kanibala Čikatila má představitelka jedné z hlavních hrdinek Alina Golovlyova. „Zvláštní je, že když jsem byla malá, příběh o masovém vrahovi a kanibalovi Čikatilovi jsem znala, někdo mi ho vyprávěl. Právě on byl mou dětskou noční můrou, bála jsem se ho nejvíc na světě. A teď jsem se s ním znovu setkala, téměř tváři v tváří. Ano, je to děsivé. Jako bych se probudila do noční můry," svěřila se agentuře Herminapress.
- Diváci o filmu slyšeli až nedlouho před premiérou záměrně, celá produkce totiž probíhala v utajení. Všichni měli ve smlouvě přísnou podmínku mlčenlivosti.
- Téma pověstného ukrajinského kanibala Andreje Čikatila si zvolili také tvůrci snímku Dítě číslo 44 (2015), který se filmoval v České republice, a dokonce v něm nabízeli Petru Jáklovi ml. roli. „Dali mi číst scénář, aniž tušili, že já už mám podobný film hotový," směje se Jákl. Na stejné téma vznikly i filmy Občan X (1995) a Evilenko (2004).
- Vystrašení nebyli jen diváci v kině, ale dle vyjádření Petra Jákla ml. také herci během natáčení. „Někteří měli takový strach, že natáčení na reálných místech dávných tragédií chtěli vzdát," líčí režisér.
- "Ghoul je výraz z arabské mytologie. Označuje démona, neživou bytost, která se vyskytuje na místech s četným výskytem úmrtí a živí se lidskými ostatky," vysvětlil Petr Jákl ml.
- Režisér a scenárista Petr Jákl ml. filmové herce - autentické typy a neznámé tváře - vybíral na řadě míst po celém světě. Nejdříve začal v Kyjevě, pak Praze, Berlíně, Londýně, New Yorku a Los Angeles. Právě na posledních dvou jmenovaných místech byli hlavní představitelé vybráni. Castingy prošlo na 1 500 adeptů.
- Na 4 roky trvající produkci filmu se podílela řada ostřílených hollywoodských tvůrců. Jako výkonný producent se pod film podepsal Rob Cohen, který produkoval Čarodějky z Eastwicku (1987) a režíroval snímek Rychle a zběsile (2001), koproducentkou byla zase Nancy Bishop, která se zase starala o casting filmu Mission: Impossible (1996).
 
Odkazy