Generation Kill (TV seriál) / Generation Kill (Válečný / Drama USA, 2008, 7 h 32 min (Minutáž: 61–67 min)) 85%

27.08.2023 14:11
JEDNOU VĚTOU
„Zážitky z průběhu první vlny amerického útoku na Bagdád v roce 2003.“

OBSAH
Televizní minisérie HBO natočená podle literární předlohy Evana Wrighta - reportéra časopisu Rolling Stone, který jako člen 1. rozvědky námořnictva zaznamenával své zážitky z průběhu první vlny amerického útoku na Bagdád v roce 2003. Generation Kill je televizní minisérie HBO vycházející z literární předlohy Evana Wrighta z roku 2004, která se zaměřila na prvních čtyřicet dní války v Iráku. Sedm epizod líčí skutečné osudy mladých vojáků a jejich zážitky z předvoje americké invaze, nazvané Operace Svoboda pro Irák, kdy zápolili s nedostatečnou výzbrojí, s nekompetentním vedením důstojníků i s nejasnou bojovou strategií. Ewan Wright se účastnil této válečné operace jako člen 1. rozvědky námořnictva a napsal o jejím průběhu řadu článků pro časopis Rolling Stone. Seriál těží též ze zážitků dvou vojáků, kteří se této operace osobně zúčastnili - jsou to seržant Eric Kocher a kaprál Jeffrey Carisales, kteří při natáčení působili jako konzultanti. Třetí člen rozvědky, seržant Rudy Reyes, jenž v seriálu vystupuje, hraje sám sebe. V hlavních rolích uvidíme Alexandra Skarsgarda, Jamese Ransoneho, Starka Sandse, Lee Tergersena, Jona Huertase ad.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Koukám na Generation Kill a stěžuju si, že je tam 99 procent času válka...válka...VÁLKA. Pak přepnu, pustím si minimálně první čtyři díly The Pacific a stěžuju si, že v příběhu jsou srágory a válka žádná. Řekněte mi tedy prosím, kdy mám být skutečně spokojený, abych dokázal narvat plnej počet nějakému kvalitnímu válečnému mini-seriálu. Ono to na první pohled může vypadat hrozně hezky, když si uvědomíte, že tento seriál je jenom o válce. Vždyť on by měl být o válce. Ale taky by měl být trošičku zajímavý. Nějak by ten děj měl posouvat, a třeba i nepatrně. Měl by mi nějaký postavy víc přiblížit a ne aby mě nejvíc zaujala postava kapitána, kterej na každým briefingu povídá šíleným chraplákem, že i nepřátelští vojáci za kopcem z něj maj prdel. To mi v tomhle seriálu chybělo. Byl geniální. Dokázal se vpravit do války v Iráku a ukázat, co se tam děje, v co nejrealističtější podobě. Ale chybí mu to, co bych já jako divák po seriálu chtěl. Aby mě dokázal zaujmout, abych se obepnul kolem nějaké postavy a aby všecky ty díly měly nějaký smysl. Takhle vlastně koukáte na sedm hodin záběrů z Iráku. Chodíte mezi tábory a sledujete životy toho..pak zase životy onoho a vesměs z toho máte akorát kuloví. (Malarkey) 4*

Generatin Kill, aneb Mariňák na delší způsob? Podle mě ne. Mariňák byl klasicky dlouhým filmem, popisující válku v Iráku. Představoval pouze bandu málo vzdělaných mužů, kteří netouží po ničem jiném, než po pořádné akci, po výstřelu, po zabíjení. Ukazoval nám dokonalou nudu pouště, stejnost krajiny a nic nedělání. Generation Kill je mnohem zajímavější. Jednak díky delší pasáži, která nám představí mnohem více postav, ukáže nám jejich nitra, touhy a cíle. Není to přehlídka žluté pouště a modré oblohy. Tady se něco děje. Jednotka se každou chvíli přemísťuje, plní úkoly, které by neměly být spojené zrovna s jednotkou mariňáků. Používá diplomacii, občas násilí. V celkovém výsledku je tedy mnohem zajímavější. Alexander Skarsgard v hlavní roli exceluje, alespoň mě přišel děsně zajímavý. Zajimavých osobností má tento seriál celou spoustu, některé jsou dokonale využité a některé už méně. Seriál přesně splnit to, co splnit měl. Přidává se tak hrdě k seriálu Bratrstvo neohrožených. BO popisoval pro mě mnohem zajímavější válku, která mě přitahuje o dost více, než konflikt v Iráku, takže co se týče děje, BO je na tom lépe, ale co se týká postav, zájmu o ně a zajímavých osobností, jasně vede Generation Kill. Uvidíme, jak se vyvede The Pacific. 90% 20.11. 2009 (Zeck) 5*

The Wire Reloaded, tentokrát v první invazní vlně do Iráku. Paradoxně největším problémem seriálu je jeho téměř dokumentární autentičnost v každé sekundě, což nemusí sednout zrovna každému. Místo neustálého střílení se zde vedou dlouhé dialogy, ať už hodné k zamyšlení či pouze podkreslení atmosféry okolo bojujících vojáků, které jejich země poslala do konfliktu, jemuž nerozumí a s rozkazy, které nechápou. Tvůrčí tým v devíti dokonalých hodinách představuje válečný žánr tak, jak se jej ještě nikdo neodvážil zobrazit. Hranice mezi životem a smrtí téměř neexistuje, za ty největší průsery muže samo velení ozbrojených sil a invaze samotná tak nakonec napáchá na obyvatelstvu země více škod, jak užitku. Generation Kill je naprosto jedinečné dílo, které minimálně ve svém žánru nemá obdoby. Nabízí do detailu propracovanou psychologii postav, desítky momentů, nad kterými zůstane rozum stát a hlavně holou skutečnost, že válka je zkušená děvka, s kterou nevymrdá ani ten nejtvrdší mariňák. (Arachneuss) 5*

VELKÁ RECENZE
"And here we are: perfectly tuned Ferraris in a destruction derby." Nemohl jsem si hned pro začátek odpustit citaci jedné z hlavních postav, snad nejlépe totiž vystihuje to, s čím Generation Kill pracuje. Američané poslali do Íráku v době satelitů, chirurgicky přesných leteckých útoků a tanků, které jsou schopny srovnat se zemí velkoměsto během pár vteřin, vojáky perfektně vycvičené k boji, který se vlastně nekoná. Lepším vojskem se může pochlubit málokdo, výcvik mariňáků stojí miliony dolarů a do války vyrážejí v takové kondici, že by jim i Stallone na vrcholu sil záviděl. Současná vojenská strategie jim ale staví do cesty nové nepřátele: vlastní kolegy. Zatímco vrtulníky konstantě atakují strategické pozice, bombardéry likvidují celé městské čtvrti a tankové prapory pak hezky z dálky dorážejí zbytek odporu, pěchota přijde k hotové práci a vlastně už nemá do čeho šťouchnout.
Generation Kill jejich přítomnost vysvětluje celkem logicky. Pokud vynecháme politické čachry, které za přítomností tak velkých vojenských sil na východě stojí, stejně jako tlak zbrojovkových konglomerátů na politiku Států, pěchota jeden důvod ke své přítomnosti přece jen má. Nepřítele zastraší. To je asi jediné vysvětlení, které diváka při sledování Generation Kill napadne. Pěchota sedí a čeká. Čeká dlouho a když už dostane rozkaz nasednout do Humvees a přesunout se k bodu odporu, než stačí někam dorazit, situace se změní, nebo jí vyřeší právě letecká podpora.
Jaký význam pak takové jednotky mají? Tečou do nich miliony, jejich přítomnost v rámci konfliktu ale přináší stejný výsledek, jaký by se dostavil při jejich absenci. Generation Kill tuhle problematiku ale jen nastiňuje, většinou v rámci rozhovorů ve vedení. Mnohem víc se zabývá morálkou vojáků, kteří jsou paradoxně pod větším psychickým tlakem, než kdyby byli v boji. Spoustě filmových fanoušků to připomene téma Mariňáka - i v dnešním Iráku se vojáci nudí, kradou si hambaté obrázky vlastních přítelkyň a většinu dne melou o naprostých nesmyslech.
Je tu ještě jeden problém: V nekonečných iráckých pouštích jednou za uherský rok narazí na civilisty, ale jak mají poznat, jestli se jedná o nepřítele, spojence národní gardy, teroristy nebo mladé studenty z ciziny, kteří sem přijeli bojovat proti američanům čistě z principu? Nijak. Netrvá tedy dlouho a strategie "střílej do všeho, co se hýbe" přinese první oběti. Děti, ženy, velbloudy, je to jedno. Střílení do civilistů však není dáno nějakou bestialitou vojáků. Prostě se to stane a ačkoliv vám to na papíře zní jako něco příšerného, po několika hodinách s hrdiny Generation Kill se s tím srovnáte. Jako oni. S čím se ale ani oni nesrovnají je neschopnost některých nadřízených, ostatně ztráta zásob jídla nebo velkého množství munice není nic příjemného, stejně jako někeré rozkazy vedoucí ke zbytečně nebezpečným situacím.
Generation Kill právě skrz taková pochybení ve vedení, skrz zmatek, který vzniká při koordinaci pohybu pozemních jednotek, ukazuje slabé stránky vítězného (nebo spíš rádoby vítězného) tažení Američanů. Tvůrci vyprávějí o nudě, o naprosto nesmyslných přesunech, ke kterým dochází jen proto, aby prostě vznikl nějaký pohyb. Seriál kvůli tomu není moc akční; rozhodně nečekejte nové Bratrstvo neohrožených (ačkoliv v každém dílu alespoň pár výstřelů padne). Seriál vypovídá  hlavně o rozdílných charakterech. Ty zprvu působí ploše a nudně, jak by se u anonymních vojáků koneckonců dalo očekávat. Jak s nimi ale projíždíte Irák, postupně se začnou díky citlivé a trpělivé scénáristice profilovat do nesmírně zajímavých postav, se kterými se budete nudit moc a moc rádi. A dokonce i přesto, že jsou vlastně v jádru přesně takové postavy, jaké od podobného seriálu očekáváte: Je tu klasický voják vtipálek, velitel "Iceman", generál "bu-bu-bu (ale s mírou)" a podobní. Tihle chlapi mají něco do sebe a jejich první zabití budete prožívat stejně intenzivně, jako oni sami. Obzvlášť, když kulka trefí dceru nevinného kolemjdoucího. Takový není život. Taková je válka.

OBSAH EPIZOD
1.série  (2008)
DÍL 1: Dostaň je (Get Some) - USMC připravuje invazi do Iráku na začátku Oprace Irácká svoboda, zatímco čekají na rozkaz v Táboře Mathilda v Kuvajtu, když se k nim připojí redaktor Rolling Stone Evan Wright.
DÍL 2: Kolébka Civilizace (The Cradle of Civilization) - Invaze do Iráku je v plném proudu, seržant se snaží udržet vojáky připravené. First Recon Marines přizpůsobují útočné plány s předvídáním jejich prvního kontaktu s nepřítelem v Nasiriyah a Al Gharraf.
DÍL 3: Manták (Screwby) - Bravo Company očekává další rozkazy na průzkumnou misi, Encino Man žádá o dělostřeleckou podporu na údajnou pozici RPG týmu. Výsledkem je zničení irácké vesnice.
DÍL 4: Bojová honitba (Combat Jack) - Po obsazení iráckého letiště je první četa v čele americké invaze. Po přeskupení pokračuje na sever, čistí vesnice a zřizují silniční zátaras u Al Hayy.
DÍL 5: Hořící pes (A Burning Dog) - První četa má za úkol zajistit most přes řeku Eufrat. Na této akci se podílejí místní Iráčané.
DÍL 6: Buďte v klidu (Buďte ve střehu) (Stay Frosty)- První četa má za úkol evakuovat civilisty, kteří uprchli z Bagdádu.
DÍL 7: Bomba v zahradě (Bomb in the Garden) - V tomto díle se jednotka do stane do Bagdádu. Kde vojáci suplují místní policii a sledují jak se město propadá do chaosu.

DABING
V českém znění: Filip Jančík - Alexander Skarsgard (Sgt. Brad 'Iceman' Colbert), Libor Bouček - Stark Sands (Lt. Nathaniel Fick), Pavel Soukup - Lee Tergesen (Evan 'Scribe' Wright), Tomáš Juřička - Neal Jones (Sgt. Maj. John Sixta ), Daniel Rous - Rudy Reyes (Sgt. Rodolfo 'Rudy' Reyes), Michal Holán - James Ransone (Cpl. Josh Ray Person), Jakub Wehrenberg - Kellan Lutz (Cpl. Jason Lilley), Libor Hruška - Chance Kelly (Stephen 'Kmotr' Ferrando), Ivo Novák - Daniel Fox (Pfc. John Christeson), Jiří Kvasnička - Eric Nenninger (Dave 'kapitán Amerika' McGraw), Vojtěch Hájek, Filip Švarc, Lumír Olšovský, Martin Sobotka, Michal Jagelka, Petr Burian, Jiří Valšuba, Zdeněk Hruška, Ernesto Čekan, Marek Holý, Bohdan Tůma (titulky)
Překlad: Milada Martínková
Zvuk: Martin Václavík
Produkce: Ondřej Černý
Dialogy a režie: Jiří Kvasnička
Vyrobila: Společnost SDI Sun Studio 2008

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 24.8.2008
Premiéra USA: 13.7.2008
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 19.10.2009 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Poprvé na VOD: (Zatím nevyšlo)
 
Tvůrci a herci
Simon Cellan Jones (Režie), Susanna White (Režie), Andrea Calderwood (Produkce), - (Hudba), Ivan Strasburg (Kamera), Jason Krasucki (Střih), Oral Norrie Ottey (Střih), Alexa L. Fogel (Casting), Rob Harris (Scénografie), Darion Hing (Kostýmy), David Simon (Scénář), Alexander Skarsgard (Herec), Stark Sands (Herec), Michael Kelly (Herec), Jon Huertas (Herec), Neal Jones (Herec), Brian Wade (Herec), Lee Tergesen (Herec), Kellan Lutz (Herec), Paweł Szajda (Herec), Mike Figueroa (Herec), Owain Yeoman (Herec), Langley Kirkwood (Herec), Aiden Lithgow (Herec), Rudy Reyes (Herec), Sean Brosnan (Herec), Michael Mosley (Herec), Rey Valentin (Herec), Benjamin Busch (Herec), Wilson Bethel (Herec), James Ransone (Herec), Billy Lush (Herec), Jonah Lotan (Herec), Marc Menchaca (Herec), Mike Piscitelli (Herec), Robert John Burke (Herec), Eric Nenninger (Herec), Josh Barrett (Herec), Kevin Otto (Herec), Henk Pretorius (Herec), Eric Ladin (Herec), Antonio David Lyons (Herec), Karl Thaning (Herec)
 
2008/420/USA/Válečný, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Natáčení probíhalo přes šest měsíců v Jihoafrické republice, Mozambiku a Namibii.
- V celkem 476 minutách seriálu se objevilo 47 postav.
- Další pohled na akce 1. průzkumného praporu v Iráku při první rotaci jsou memoáry Nathaniela Ficka, Těsně vedle (JOTA 2008). Fick velel první četě roty B. V seriálu ztvárněn Starkem Sandsem.
- Družstvo seržanta Colberta (Iceman) mělo svůj Humvee vyzbrojen 40 mm rychlopalným granátometem Mk. 19 ("devatenáctka"). Kadence přes 300 ran/min, dostřel 1600 m. Trombley obsluhoval lehký kulomet FN Minimi M249 ráže 5.56 mm ve verzi PARA. Iceman používal útočnou pušku Colt M4 ráže 5.56 mm s noktovizorem (noční vidění), v podvěsu granátomet M203 ráže 40 mm.
- Humvee 1. průzkumného oddílu byly vyzbrojeny buď granátometem Mk. 19 nebo těžkým kulometem Browning M2 ráže .50 BMG.
- Seržant Rodolfo "Rudy" Reyes hraje v seriálu sám sebe, narcistického a svalnatého mariňáka posedlého krásou.
- Eric Kocher nehraje v seriálu sám sebe jako Rudy Reyes, ale ztvárnil postavu zbraňového seržanta Riche Barretta.
- Mariňáci jí po celou dobu samoohřívací americké potravinové dávky M.R.E. = Meal, Ready to Eat. Balíček obsahuje hlavní jídlo, moučník, oplatek a nápoj. V roce 2003 bylo menu vylepšeno a jahodový koktejl - to je v seriálu dobře patrné. Krabice od MRE jsou vidět v seriálu na každém rohu.
- Černošký kaplan v epizodě "Combat Jack" má místo tradiční purpurové štóly (šál) štólu maskovanou v kamufláži 3-color Desert.
- Chybou v zásobování dostali mariňáci protichemické obleky v lesní kamufláži "Woodland", což se během operace Irácká svoboda v roce 2003 skutečně stalo.
- Všechny bitevní vrtulníky použité v seriálu byly typu AH-1H Super Cobra. Ani jednou se v seriálu neobjevil světoznámý přepravní vrtulník UH-60 Blackhawk. Místo toho filmaři použili zastaralý typ UH-1 Huey, který se už v dnešní době v zámoří nepoužívá. Cestoval jím v seriálu např. generál Mattis (Chaos). Nahradil ho totiž modernější typ Iroquez.
- Nad Bagdádem létal v poslední epizodě těžkotonážní přepravní dvoumotorový vrtulník typ CH-47 Chinook.
- V průběhu děje celého seriálu se mariňáci baví o přepadení zásobovacího konvoje, kde Republikánská garda zajala americkou vojandu. To se skutečně stalo a byl o tom natočen film Saving Jessica Lynch (2003).
- Andrea Calderwood byl přijat jako producent, protože měl své zkušenosti s prací v Africe na filmu Poslední Skotský král.
- Během celého seriálu je reportér z Rolling Stones Evan Wright nazýván buď jako písař, Rolling Stone, nebo Reportér.
 
Odkazy