Fabelmanovi / The Fabelmans (2022/151/USA/Drama, Životopisný) 79%

27.08.2023 14:09
JEDNOU VĚTOU
„Částečně autobiografický film, ve kterém Steven Spielberg vzpomíná na svoje dětství."

OBSAH
Projekt Stevena Spielberga je částečně autobiografický snímek o jeho dětství a dospívání, vyprávěný optikou mladého začínajícího filmaře. Drama o dospívání sleduje Sammyho Fabelmana, který vyrůstá v poválečné Arizoně, kde zkoumá a poznává, jakou moc mají filmy. Navzdory všem nepřízním osudu a překážkám, které mu stojí v cestě, se Sammy ponoří do své vášně a filmování se mu stane životní cestou. (Vertical Ent.)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Jestli někdo umí filmem vyprávět příběhy, tak je to Steven Spielberg. Jeho moc ovládnout diváka je už tolik let neměnná, že sledovat Fabelmanovi je pro fanouška filmu čirá radost. A to i přesto, že děj filmu je vlastně hodně klasický. Totiž, vypráví příběh kluka, do jehož postavy se nepřímo etabloval samotný Spielberg. Ten miluje filmy a rád by je natáčel. Film tak ukazuje dění v jeho rodině, jeho zážitky ze střední školy nebo pár klasických problémů typické americké rodiny dané doby. To všechno je podkresleno naprosto bezkonkurenčními hereckými výkony. Michelle Williams je tu třeba naprosto fantastická. Asi její nejlepší role vůbec. Pozadu ale není ani Paul Dano a Seth Rogen, kteří tu v obou případech zvládli roli, jakou jsem od nich ještě nezažil. Samozřejmě nemůžu vynechat ani samotného Gabriela LaBelle, kterému bych moc rád přál zářnou kariéru, protože tady to vlastně celé stálo na něm a on to s přehledem ustál. Dílčí pozornost si pak jednoznačně zaslouží Judd Hirsch a David Lynch jejichž epizodní role tu popravdě nemají konkurenci. Oba si svých pár minut ukradnou pro sebe a Vy si můžete být jisti, že na jejich moment nikdy už nezapomenete. Mám takové momenty moc rád a vlastně mě už ani nepřekvapuje, že je pod nimi, stejně jako pod celým filmem, opět podepsaný právě Steven Spielberg. (Malarkey) 5*

Steven Spielberg je mistr filmového vyprávění. Je nádherný kolik umí Steven dát citu a lásky do jednoho záběru, do dialogů a následnou scénu natočit naprosto odlehčeně a přesto to k sobě dokonale pasuje. Já samozřejmě netuším do jaké míry je to autentická autobiografie a do jaké míry filmá fikce a je mě to jedno, ale ta ukázka talentu v podobě natáčených studenstkých filmů to prostě pohladilo na duši.  Film, který i přes svou délku trvá hrozně krátce, protože, když si něco zamilujete, nechcete to končit a já si tenhle film zamiloval. Steven Spielberg mě už desítky let dodává vrchovlovou filmařskou kvalitu, zábavu, ale především nádherné emoce, dlouho předlouho už jsem neviděl film, který by nesmrděl titulem "spotřební zboží" , ale dnes jsem dočkal procítěné, filmařsky brilantní extraklasy, která nikdy nebude v šuplíku s filmy "zkouknuto, zapomenuto, další. (Enšpígl) 5*

Mistrovsky natočená filmová a rodinná anamnéza, která střídá momenty neobyčejného citu, v nichž Spielberg dokáže do komorního měřítka promítnout velké věci, a trochu banální kompilace známých motivů a osvědčených mouder. Několikrát se mnou film dokázal pohnout, hlavně když šlo o skvostný duet Dano - Williams, nebo když chlapecké nadšení z amatérských filmů přeloží způsobem, kdy v divákovi vzbudí pocit, že sleduje něco bezmála zázračného. Film jako médium líčí Fabelmanovi coby dvousečnou zbraň, schopnou rány hojit i nemilosrdně zasazovat. Je v tom kus rozbolavělé, ale smířlivé melancholie, která nepůsobí nijak rozměkle - na to má Spielberg pořád příliš jistou ruku. Na všech těch hezkých obrazech je přesto něco banálně pomíjivého, příliš komfortního, což dokládá anekdotický konec. Nejsilnější dojem tak zanechá vztah Sama a jeho rodičů, v němž se zrcadlí bolest i osamělost Spielbergových dětských postav. Velký respekt, lehké dojetí, ale bohužel taky pochyby, zda ve mně tenhle film reálně zanechá víc než prchavé okouzlení. (Marigold) 3*

VELKÁ RECENZE
Steven Spielberg se dostal do té fáze kariéry, kdy ví, že si může dělat, co se mu zachce. A tak to dělá. Oscary má, hity taky, status legendy jakbysmet, takže proč by si nenatočil za spoustu peněz remake legendárního muzikálu, i když všichni možná tuší, že komerčně nezazáří? Protože může. Jeho novinka Fabelmanovi sklízí pochvaly ze všech stran, uspěla na festivalu v Torontu a je to na první pohled ideální materiál na to, aby slavil úspěch na Oscarech. Jestli to ale bude hit, to těžko hádat. Opět jde však očividně o film, který točil Spielberg spíš pro sebe než pro kohokoliv jiného. Což vzhledem k faktu, že jde o částečně autobiografickou podívanou, dává smysl. Může se ovšem líbit i běžným divákům? Vzhledem k reakcím je jasné, že může. A já to rád potvrdím.
Fabelmanovi začínají na začátku padesátých let, kdy malého Sammyho vzali rodiče poprvé do kina a jeho stříbrné plátno uhranulo. Začal si hrát s tátovou kamerou, vymýšlel s pomocí hraček velké vlakové nehody, postupně vyrůstal a film se stal jeho naprostou vášní. Dokázal pro ni strhnout jak celou rodinu, tak i hromady kamarádů a točil. Všechno a pořád. Rodinné výlety, westerny, ale i válečné snímky se štábem o čtyřiceti lidech. A postupem času zjišťoval, že s kamerou v ruce může vyprávět a měnit svět. K dobrému a lepšímu. A vytvářet příběhy, které na rozdíl od těch skutečných můžou skončit šťastně, udělat hrdiny ze záporáků a zloduchům se vysmát. A možná i jemu samotnému a jeho nejbližším pomoci vyrovnat se se vším ošklivým, co život přináší.
Ačkoliv je hlavní hrdina (=malý a mladý Spielberg) milovník filmu a velkou část snímku zabírají scény, kdy se pokouší okopírovat v domácích podmínkách Hollywood a točí s kamarády amatérské snímky, Fabelmanovi jsou nakonec spíš rodinné drama než nějaká pocta celuloidu a vyprávění příběhů. A je to drama hodně dobré. Spielberg v něm nezapře sám sebe, takže těch nějakých patnáct let, které strávíme se Sammym, jeho třemi sestrami, milující maminkou, přísným tátou, trochu divnými prarodiči a přáteli, má v sobě hodně nostalgie a melancholie. I ty vyhrocené momenty působí, jako kdyby Spielberg vzpomínal na dobu, kdy dostával ve škole po hubě a doma to úplně neklapalo, ale vlastně to bylo fajn. Svým způsobem. Fabelmanovi připomínají seriálovou klasiku Báječná léta, ta také dokázala i ty stoprocentně vážné a bolavé momenty prodávat divákům smířlivě, lidsky a s chápavostí.
To tu jde Spielbergovi skvěle. Ačkoliv Sammy i diváci rychle zjistí, že u Fabelmanových to neklape tak dobře, jak se rodiče pokoušejí před dětmi a možná i sami před sebou předstírat, nikdy se ze Spielbergovy novinky nestane to klasické hutné drama. Je tu jen minimum scén, kdy by hrdinové ztratili svou tvář a vypěnili. Spielberg totiž veškeré rodinné konflikty a drama řeší poněkud realističtěji. Když Sammy odhalí tajemství, které může ohrozit všechny jeho blízké, nerozhodne se konfrontovat s ním rodiče nebo si hrát na detektiva toužícího ujasnit si, jak to celé ve skutečnosti bylo. Místo toho mlčí. U Fabelmanových se o jistých věcech nemluví, podobně jako v každé jiné normální rodině, protože nikdo neví, jak o nich mluvit, jak se k nim postavit a jestli je vůbec dobré vytáhnout je na světlo. Postupně tu tak stoupá napětí mezi hrdiny způsobená jistou nevyřčeností a nevyjasněností rodinných trablů. Nejspíš o nich totiž skoro všichni vědí, ale nikdo nemá tušení, jak s nimi naložit. A navíc se všichni mají i přes tahle tajemství, nejistoty a strachy rádi.
Tahle neokázalá práce s dramatem a zároveň Spielbergova schopnost udělat ze Sammyho nejen vypravěče, ale i nedobrovolného hybatele dějem. Sám se sebou se celou dobu pere, protože neví, jak jisté věci zpracovat a zároveň se učí s filmem, s nímž má vše naprosto pod kontrolou, dělá z Fabelmanových tak zajímavé drama. Nechci říct, že se v něm dějí nezajímavé věci, spíš se v něm dějí věci obyčejné. Takové, kterými si prošel nejspíš skoro každý a skoro každý se musel naučit, jak s nimi naložit. Jak nezklamat rodiče, jak nezničit rodinu tím, že člověk řekne něco, co by neměl, jak konfrontovat svoje blízké s ošklivou pravdou a jak žít život normálního puberťáka, co má trochu divný koníček a nikdo ho dlouho nebere vážně.
Spielbergovo vzpomínání nepostrádá napětí a humor, ale v základu je to strašně příjemně obyčejný příběh o obyčejných lidech a obyčejných problémech. Navíc zabalený do typicky spielbergovské atmosféry a jeho tradičních propriet (předměstí, rodina, kamarádi, dobrodružství). Jak moc je nebo není autentický a jak moc skutečně vychází z jeho vlastního dětství a dospívání, bude vědět asi jen on sám. Na druhou stranu univerzálnost jeho témat z něj dělá podívanou, na kterou se může naladit úplně každý. Bez ohledu na to, jestli v dětství sbíral známky, hrál fotbal, nebo se chystal na kariéru největšího hollywoodského filmaře posledních pěti dekád.

Ocenění:
Academy Awards
2023 - Kristie Macosko Krieger, Steven Spielberg, Tony Kushner (Nejlepší film) (nominace)
2023 - Steven Spielberg (Nejlepší režie) (nominace)
2023 - Michelle Williams (Nejlepší herečka v hlavní roli) (nominace)
2023 - Judd Hirsch (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2023 - Steven Spielberg, Tony Kushner (Nejlepší původní scénář) (nominace)
2023 - John Williams (Nejlepší hudba) (nominace)
2023 - Karen O'Hara, Rick Carter (Nejlepší výprava) (nominace)

British Academy of Film and Television Arts (BAFTA)
2023 - Steven Spielberg, Tony Kushner (Nejlepší původní scénář) (nominace)

AACTA International Awards
2023 - Steven Spielberg (Nejlepší režie) (nominace)
2023 - Michelle Williams (Nejlepší herečka) (nominace)

Golden Globes
2023 - Nejlepší film - drama
2023 - Steven Spielberg (Nejlepší režie)
2023 - Steven Spielberg, Tony Kushner (Nejlepší scénář) (nominace)
2023 - Michelle Williams (Nejlepší herečka - drama) (nominace)
2023 - John Williams (Nejlepší hudba) (nominace)

Florida Film Critics Circle Awards
2022 - Nejlepší film (nominace)
2022 - Steven Spielberg (Nejlepší režisér) (nominace)
2022 - Michelle Williams (Nejlepší herečka) (nominace)
2022 - Paul Dano (Nejlepší vedlejší herec) (nominace)
2022 - Steven Spielberg, Tony Kushner (Nejlepší původní scénář) (nominace)
2022 - Janusz Kamiński (Nejlepší kamera) (nominace)
2022 - John Williams (Nejlepší hudba) (nominace)
2022 - Nejlepší obsazení (nominace)

Toronto International Film Festival
2022 - Steven Spielberg (Cena diváků pro nejlepší film)

DABING
1.DABING (DVD/VOD)
V českém znění: Matej Převrátil - Gabriel LaBelle (Sammy), Sabina Laurinová - Michelle Williams (Mitzi), Martin Písařík - Paul Dano (Burt), Martin Stránský - Seth Rogen (Bennie), Jaromír Meduna - David Lynch (John), Zuzana Skalická - Jeannie Berlin (Haddasah), Matěj Havelka - Gabriel Bateman (Roger), Mira Štěpánová - Alina Brace (malá Natalie), Linda Křišťálová - Sophia Kopera (Lisa), Karolína Křišťálová - Keeley Karsten (Natalie), Luděk Čtvrtlík - Judd Hirsch (Boris), Roman Hajlich - Sam Rechner (Logan), Kryštof Dvořáček - Stephen Matthew Smith (Angelo), Štěpánka Fingerhutová - Isabelle Kusman (Claudia), Sára Nygrýnová - Chloe East (Monica), Lukáš Jurek - Greg Grunberg (Bernie), Eliška Nezvalová - Robin Bartlett (Tina), Mikuláš Převrátil - Nicolas Cantu (Park), Jindřich Žampa - Oakes Fegley (Chad), Soňa Linhartová - Julia Butters (Reggie), Daniel Gabriel - Mateo Zoryan (malý Sammy), Martin Hruška, Jakub Skála, Zbyšek Horák, Veronika Veselá
Překlad: Petra Procházková
Zvuk: Petr Šimůnek
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy a režie: Veronika Veselá
Pro MagicBox vyrobila Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time - 2023

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 24.11.2022 Vertical Ent.
Premiéra USA: 23.11.2022 Universal Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 24.4.2023 (DVD)
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 24.4.2023
Poprvé na DVD: 26.4.2023 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 26.4.2023 Magic Box
Poprvé na VOD: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 1 370 494
Tržby celkem - $ 11 392 895
Návštěvnost v ČR 8 812
Náklady (Rozpočet) - $ 40 000 000
 
Tvůrci a herci
Steven Spielberg (Režie), Kristie Macosko Krieger (Produkce), Steven Spielberg (Produkce), Tony Kushner (Produkce), John Williams (Hudba), Janusz Kamiński (Kamera), Michael Kahn (Střih), Sarah Broshar (Střih), Cindy Tolan (Casting), Rick Carter (Scénografie), Karen O'Hara (Scénografie), Mark Bridges (Kostýmy), Brian Chumney (Zvuk), Andy Nelson (Zvuk), Gary Rydstrom (Zvuk), Eryn Krueger Mekash (Masky), Steven Spielberg (Scénář), Tony Kushner (Scénář), Gabriel LaBelle (Herec), Michelle Williams (Herec), Paul Dano (Herec), Seth Rogen (Herec), Mateo Zoryon Francis-DeFord (Herec), Keeley Karsten (Herec), Alina Brace (Herec), Julia Butters (Herec), Birdie Borria (Herec), Judd Hirsch (Herec), Sophia Kopera (Herec), Jeannie Berlin (Herec), Robin Bartlett (Herec), Sam Rechner (Herec), Oakes Fegley (Herec), Chloe East (Herec), Isabelle Kusman (Herec), Chandler Lovelle (Herec), Gustavo Escobar (Herec), Nicolas Cantu (Herec), Cooper Dodson (Herec), Gabriel Bateman (Herec), Stephen Matthew Smith (Herec), James Urbaniak (Herec), Alex Quijano (Herec), Kalama Epstein (Herec), Connor Trinneer (Herec), Lane Factor (Herec), Greg Grunberg (Herec), David Lynch (Herec), Jan Hoag (Herec), Ezra Buzzington (Herec), Art Bonilla (Herec)
 
2022/151/USA/Drama, Životopisný
 
Zajímavost k filmu
- Od Stevena Spielberga prarodiče z otcovy strany byli emigranti z Ukrajiny. Ve filmu to obrátil, kdy prarodiče z matčiny strany byli emigranti z Ukrajiny.
- Režisér Steven Spielberg musel dlouho přemlouvat Davida Lynche, aby ztvárnil postavu režiséra Johna Forda.
- Myšlienka pre zrod tohto filmu bola stará skoro dve desaťročia. V roku 2004, keď pracoval na filme Mníchov, Spielberg porozprával scenáristovi Tonymu Kushnerovi svoj životný príbeh, pričom Kushner mu v odpovedi povedal: "Jedného dňa o tom budeš musieť natočiť film."
- Ide o prvý film Stevena Spielberga, ktorý mal svetovú premiéru na Medzinárodnom filmovom festivale v Toronte.
- Posledná scéna Paula Dana ako Burta Fabelmana vo filme bola skutočne natočená na výročie smrti Arnolda Spielberga.
- Film sa pri svojej svetovej premiére na Medzinárodnom filmovom festivale v Toronte stretol s veľmi pozitívnym ohlasom, pričom od publika zožal dva standing ovations, jeden pred filmom, keď ho predstavil Steven Spielberg, a jeden dlhší, ktorý predchádzal otázkam a odpovediam po filme. Dav údajne tiež hlasno skandoval Spielbergovo meno, keď vonku čakal, kým sa dostane do divadla počas príchodov na červený koberec.
- John Williams mal 91 rokov, keď bol nominovaný na Oscara za najlepšiu pôvodnú hudbu pre tento film, čím sa stal najstarším človekom nominovaným na Oscara v akejkoľvek kategórii.
- Steven Spielberg si predstavoval Michelle Williams ako Mitzi, postavu inšpirovanú jeho matkou Leah, odkedy videl jej výkon vo filme Blue Valentine (2010).
- Seth Rogen novinárom povedal, že Steven Spielberg bol na pľaci počas produkcie často emocionálny. "Bol to veľmi emotívny zážitok. Na natáčaní veľa plakal," povedal. "Film je dosť priamo založený na jeho živote a takmer všetko, čo sa deje vo filme, je niečo, čo sa stalo jemu.“
- Počas natáčania herci získali prístup k domácim filmom, fotografiám a spomienkam z minulosti rodiny Stevena Spielberga, aby vedeli, ako svoje postavy zahrať.
- Film sa natáčal vo Whittier, Universal City, Los Angeles a na plážach Malibu (Kalifornia, USA) a v Arizone (USA).
 
Odkazy