Dracula (seriál) / Dracula ( Drama / Horor Velká Británie, 2020, 4 h 29 min (Minutáž: 88–91 min)) 61%

27.08.2023 14:04
JEDNOU VĚTOU
„Sledujme cestu krvežíznivého upíra z Transylvánie do Londýna.

OBSAH
Třídílná minisérie mapuje Drákulův (Claese Banga) osud, jeho krvavé zločiny ale odhaluje i jeho zranitelnost a lidskou tvář. Téměř vyrovnaným soupeřem, stoupencem, obdivovatelem i ničitelem mu je neohrožená a inteligentní sestra Agata (Dolly Wells) a ve třetím díle její pra-pra neteř Zoe. Každý ze tří dílů se odehrává na jiném místě i v jiném čase. Jsou i odlišně koncipovány a mají i rozdílný emoční nádech. Jediné, co díly propojuje je samotný hrabě Drákula a sestra Agata – ve 3. díle, který se odehrává o více než století později Agatu nahradí její nepřímý potomek Zoe.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Pro mě neuvěřitelně rozpolcené. Viděl jsem desítky adaptací Draculy, knihu jsem samozřejmě i četl a dvojice Moffat+Gatiss pro mě není záruka kvality, ale spíše nevyrovnaných hazardérů, kteří často své pojetí přeženou (Doctor Who, Sherlock, víme). Draculu vzali, roztrhali a složili po svém. V prvním díle jim to v podstatě vychází (možná až na prostořekou sestru, která i přes všechny sympatie je pěst na oko celého dílu). Druhý jde cestou, která není špatná, ale v mnohém jde proti původní látce. Třetí díl je kapitola sama o sobě a nechci říkat spoilery, ale tady zašli tvůrci opravdu daleko. Každý díl má však atmosféru, vynikající Drákula působí svěže a provokativně (většina dvojsmyslů je výborných, občas až moc). Přestože jedna část mé duše chce tohle pojetí jako celek odsoudit, druhá si cenní uzavřeného příběhu na tři díly a hlavně odvahy jít dál než dřívější adaptace (kdo viděl např. Draculu 2000, tak ví, že jde zajít na různá místa...). Současně je pojetí rozporuplné i proto, že je tady moderní vyváženost, nejen genderová, ale LGBT komunita si přijde na své a nic z toho není pro příběh smysluplně opodstatněné, ale jen módně přidané (viz první dotaz sestry na Harkera o Draculovi, druhý díl a bohatý mladík, třetí díl...). Je to troufalý pokus Drákulu zpracovat odlišně. Díky za něj, ale současně to není ono, mění to podstatu díla a tak by to stejně tak nemusel být Drákula :-)).. (Djkoma) 3*

Dlouho mnohem skromnější, než bych čekal, kdy se první díl odehrává na dvou lokacích a druhý většinu času dokonce na jediné. Až ve finále se naplno rozpálí přesně ten zápal, který bych od tvůrčí dvojice čekal. Moffata s Gatissem mám rád ve všech autorských polohách a Dracula mi nejvíce připomíná jejich slavného Sherlocka. Klasické dílo se i tentokrát často cituje, často parafrázuje, často staví na hlavu a často se střílí dost odvážně od boku, občas přesně do těch míst, které diváci budou milovat a občas úplně vedle. Já je za tuhle odvahu vždycky obdivoval a právě u Sherlocka jim všechny roviny vyšly s plnou parádou. Jenže tam se jejich postupně obměňovaný a čím dál rozevlátější styl tvaroval na ploše třinácti epizod natočených během dlouhých sedmi let. Napichovač se pokouší o ten samý přerod během tří dílů odvysílaných ve třech dnech. Tím pádem nemůže oslnit dlouhodobým vývojem a dokážu pochopit, proč je konec někomu tak silně proti srsti. Mně se naopak Temný kompas trefil do nálady úplně přesně, snad svým bezuzdným blázněním, snad pocitem, že se tu zase jednou plní scenáristické sny, a snad protože ústřední měření sil titulního antihrdiny s věčným nepřítelem skončilo jinak, než čtenáři chtěli. Občas taková atmosféra hraničí až s bezhlavým fan servisem, ale nezlobím se. Proč taky, zasáhl plnou silou právě mě. Za jiných okolností bývám v dodržování předlohy, klasiky, tradic a kánonu často konzervativní, tenhle hrabě mi ale přirůstal k srdci tím víc, čím dál se od klasického (a nutno říct, že už stokrát viděného) pohledu odkláněl. (novoten) 4*

Jsem hodně velká konzerva a nemám moc rád, když se dělají všelijaké nové adaptace nesmrtelné klasiky. Knižní předlohu v tomto ohledu za nesmrtelnou považuji a dodnes bych na ní nic neměnil. Přesto jsem byl zvědav jak s dnešními možnostmi může tento starý příběh vypadat. Chudák starej Vlad, zachránce Evropy od vpádu Turků by asi zíral co z něj starej Stoker udělal.  A starej Stoker by zase pro změnu zíral co z jeho díla udělalo dou Gatiss a Moffat. Ze seriálu mám dosti rozporuplné pocity. Bang mi do hlavní role docela sednul. Vůbec měl pěkně napsanou postavu. Mix primitivní bestie s noblesou a vzděláním šlechtice. Některé jeho konverzace s oběťmi než si je dal k jídlu (pokud je rovnou nebral jako fastfood) moc bavily.  S ostatními herci krom Agáty to už bylo horší. Bohužel to by to nebyl Netflix aby i do Draculy nezakomponoval homosexuály, nebo odkaz na ženská práva, byť zde to sloužilo spíše jako konverzační humor. Samozřejmě je seriál i rasově vyvážený a to už i ve scénách z devatenáctého století... Holt pokrok a kvóty nezastavíš. Souhlasím s Djkomou, třetí díl měl odvahu jít krapet dál za poslední kapitoly Stokerovy knihy a i já si toho docela cením byť přítomnost vampíra v 21 století měla značně komediální nádech (což byl záměr). V souhrnu dávám za 3 bedny plné hlíny z Transylvánie. * * * (Big Bear) 3*

VELKÁ RECENZE
Nejnovější adaptaci příběhu muže, který je všechno jen ne „morning person“, napsala pro BBC a Netflix sherlockovská dvojice Mark Gatiss a Steven Moffat. A jejich Dracula je takový: vážný i pomrkávající, a v dobrém smyslu slova moderní.
Minisérie sestává ze tří devadesátiminutových dílů a výchozí zápletka následuje kontury románu Drákula Brama Stokera z roku 1897. Na panství v Transylvánii přijíždí anglický právník Jonathan Harker (John Heffernan), aby uzavřel všechny potřebné dokumenty s tamním hrabětem, jenž si přeje zakoupit nemovitosti v Anglii, kam se chystá přestěhovat. Jonathan chce odjet co nejdříve, ale Dracula (Claes Kasper Bang) trvá na tom, že mu musí pomoci s angličtinou (ale hlavně s načerpáním čerstvých sil, o čemž už se jaksi zmínit opomine).
V Budapešti se o Draculu živě zajímá jeptiška Agatha Van Helsing (Dolly Wells), která má problémy s vírou od té doby, co se na modlící děti propadla střecha místního kostela. A tak svůj pobyt v klášteře vysvětluje slovy: „Jako mnoho žen mého věku i já jsem uvězněna v manželství bez lásky, předstíraje, abych měla střechu nad hlavou.“ Netřeba říkat, že jde o nejlepší seriálovou jeptišku, co pamatuji.
Jako každá dobrá adaptace mnohokrát těžené látky si berou tvůrci zavedené prvky upírského příběhu, ohledají je a nově promyslí, aby mohlo vzniknout něco trochu nového, trochu podvratného. Pohled Gatissův a Moffatův je velmi racionalizující pohled: folklorní kletby jako fetiše, vztah ke slunci, upírův strach z kříže jako výsledek chlemtání krve lidí, kteří žijí ve strachu z božího hněvu, tradice jako vyhýbání se pokroku, už zmíněný pohled na klášter nikoliv jen jako na místo náboženského vytržení, ale i existenčního minima pro ženy bez vyhlídek a bez domova. U brány kláštera se také odehraje nejlepší sekvence minisérie, jakýsi souboj vůlí mezi Agathou a Draculou, v níž Van Helsing spoléhá na to, že bestie, nehledě na sílu, má svá pravidla a že touha po krvi může být slabinou jako každá závislost.
A zmíněná promyšlenost se ukazuje i v designu (rakev vypadající jako náhrobní kámen), očividných souvislostech, jež ale zaslouží zmínku (mouchy jako pozitivní známka přítomnosti masa) a hlavně v humoru, který je místy bláznivý (heslo: Dracula). Tvůrci si vysloveně libují ve slovních hříčkách, kterých je bezmála shakespearovský počet („Zdejší lidé nemají žádnou příchuť.“ „Vypadáte vycucaně.“). Přitom respektují patos romance a gotického hororu 19. století, které má tendenci erotizovat monstra.
Hororovost je vytvářená spíš atmosférou než lekačkami, z nichž by se ve vás krve nedořezali. Nicméně je tu k nalezení pár skutečně gore scén, ve většině figurují nehty (či jejich absence).
Ve svých nejlepších momentech připomíná Dracula seriál Hannibal, a to ve schopnosti estetizovat pokrmy – či v tomto případě nápoje –, kterých bychom se normálně dotknout asi nechtěli. Evokuje chuť ochutnat, alespoň kapánek. A Dracula sdílí Hannibalovo labužnictví, když s úsměvem pronáší: „Jsme to, co jíme.“
Zkušenost nemrtvých vás skutečně donutí promyslet kremaci i pohřeb do země. Seriál si ale ani jedno z toho nezaslouží. Schovejte tedy dřevěné kůly a s klidem Draculu pozvěte k sobě domů.  

SEZNAM EPIZOD
1.série ()
DÍL 1: Pravidla bestie (The Rules of the Beast) - Nekonvenční jeptiška pomůže zmučenému právníkovi pospojovat střípky jeho děsivé služební cesty na hrad hraběte Drákuly.
DÍL 2: Blood Vessel (Blood Vessel) - Loď plující do Anglie míří vstříc hrůznému osudu, který pro ni přichystal její temný pasažér. Drákulovi se ale brzo postaví do cesty překážka.
DÍL 3: Temný kompas (The Dark Compass) - Drákula se ocitne v neznámé zemi, ale zůstane věrný svým starým zvykům. Vyhlédne si další svůdnou nevěstu – a čelí hrůzostrašné výzvě.

Ocenění:
The Saturn Awards
2021 - Nejlepší televizní prezentace (nominace)

DABING
V českém znění: Jan Šťastný - Claes Bang (hrabě Drákula), Martina Kechnerová - Dolly Wells (sestra Agáta van Helsingová)
Pravidla bestie
Dále v českém znění: Michal Holán - John Heffernan (Jonathan Harker), Ivana Korolová - Morfydd Clark (Mina Murrayová) a další
Krvavá plavba
Dále v českém znění: Martin Preiss - Jonathan Aris (kapitán Yuri Sokolov), Gustav Bubník - Youssef Kerkour (Viktor Olgaren), Jakub Saic - Sacha Dhawan (Dr. Sharma), Jiří Ployhar - Nathan Stewart-Jarrett (Adisa), Vlasta Peterková - Catherine Schell (velkovévodkyně Valeria), Jan Battěk - Samuel Blenkin (Piotr), Jan Škvor - Patrick Walshe McBride (Lord Ruthven), Rudolf Kubík - Clive Russell (Valentin), Otto Rošetzký - Alec Utgoff (Abramoff), Kristýna Valová - Lily Dodsworth-Evans (Lady Dorabella Ruthvenová)
Temný kompas
Dále v českém znění: Martina Kechnerová - Dolly Wells (Dr. Zoe Helsingová), Barbora Šedivá - Lydia West (Lucy Westenrová), Pavel Dytrt - Matthew Beard (Jack Seward), Martina Šťastná - Chanel Cresswell (Kathleen), Martin Hruška - Mark Gatiss (Frank Renfield), Kateřina Petrová - Lyndsey Marshal (Bloxhamová), Jan Battěk - Phil Dunster (Quincey Morris), Ivana Korolová - Morfydd Clark (Mina Murrayová) a další
Překlad: Barbora Jarošová Kinská
Dialogy: Jan Fiala
Zvuk: Radomír Šrámek
Režie: Jiří Balcárek
Pro Netflix vyrobilo studio DW Agentura s.r.o. v roce 2019

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 4.1.2020 Netflix
Premiéra Velká Británie: 1.1.2020 BBC
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Poprvé na VOD: 4.1.2020 Netflix
 
Tvůrci a herci
Jonny Campbell (Režie), Damon Thomas (Režie), Paul McGuigan (Režie), Sue Vertue (Produkce), David Arnold (Hudba), Michael Price (Hudba), Tony Slater Ling (Kamera), Tom Hemmings (Střih), Paulo Pandolpho (Střih), Kate Rhodes James (Casting), Arwel Jones (Scénografie), Harry Trow (Scénografie), Sarah Arthur (Kostýmy), Nigel Squibbs (Zvuk), Alison Webb (Masky), Mark Gatiss (Scénář), Steven Moffat (Scénář), Bram Stoker (kniha) (Předloha), Claes Bang (Herec), Jonathan Aris (Herec), Morfydd Clark (Herec), Sacha Dhawan (Herec), Mark Gatiss (Herec), John Heffernan (Herec), Youssef Kerkour (Herec), Clive Russell (Herec), Joanna Scanlan (Herec), Dolly Wells (Herec), Catherine Schell (Herec), Nathan Stewart-Jarrett (Herec), Lujza Richter (Herec), Petra Dubayová (Herec), Matthew Beard (Herec), Lyndsey Marshal (Herec), Patrick Walshe McBride (Herec), Anthony Flanagan (Herec), Alec Utgoff (Herec), Andrew Byron (Herec), Chanel Cresswell (Herec), Phil Dunster (Herec), Lydia West (Herec), Katherine Jakeways (Herec), John McCrea (Herec), Sarah Niles (Herec), Cat White (Herec), Lily Dodsworth-Evans (Herec), Millicent Wong (Herec), Sofia Oxenham (Herec), Samuel Blenkin (Herec)
 
2020/269/Velká Británie/Drama, Horor
 
Zajímavost k filmu
- Seriál sa natáčal päť mesiacov.
- Slovenské lokácie: ulice historického jadra a Starý zámok v Banskej Štiavnici, Oravský hrad a Zuberec.
 
Odkazy