Případy 1. oddělení (TV seriál) / Případy 1. oddělení (TV seriál) (Krimi Česko, (2014–2022), 35 h 50 min (Minutáž: 53–70 min)) 88%

27.08.2023 14:04
JEDNOU VĚTOU
„Případ, který vyšetřovalo 1. oddělení pražské kriminální služby. Skutková podstata činů i způsob odhalení jsou autentické."

OBSAH
Případy 1. oddělení je kriminální seriál inspirovaný 14 skutečnými případy, které řešili po roce 1989 policisté oddělení vražd na území Prahy. 1. oddělení je elitní útvar, který v posledních letech dosahuje objasněnosti trestných činů okolo 95 %. Jeho příslušníci zasahují, dojde-li k vraždě, pokusu o vraždu, těžkému ublížení na zdraví s následkem smrti nebo dalším nejzávažnějším zločinům. Spoluautorem scénáře je současný šéf oddělení vražd Josef Mareš. Kriminální seriál Případy 1. oddělení se tak opírá o mimořádnou míru autenticity a přesnosti v popisu policejního prostředí, žargonu i vyšetřovacích postupů. Pro ty je typické, že policisté většinou relativně brzy vědí, kdo je pachatelem. Mnohem těžší ale je dopadnout ho a zločin mu dokázat. Důležitou roli hrají i zdánlivé maličkosti. Způsob pátrání a usvědčení zůstal u všech případů do velké míry zachován.Jednotlivé epizody jsou inspirovány i mediálně známými případy. Například dopadením sexuálního agresora z Jižního Města, případem vraždy pracovníka televizní stanice, vraždou, kterou si objednal majitel domu, aby se zbavil nepohodlné nájemnice. Máte možnost dozvědět se, jak policisté při dopadení pachatele postupovali, co jim komplikovalo práci, případně jaký museli použít trik, aby ho z činu usvědčili. Čeká vás čtrnáct epizod, čtrnáct skutečných případů. Skutečná kriminálka.(Česká televize)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Viděl jsem už hromadu sraček, co se považovali za krimošky současnosti. A to jak z Ameriky, Skandinávie, tak dokonce i z tuzemska. Nicméně musím se přiznat, že Případy 1. oddělení mě na první shlédnutí okamžitě sejmuly. Prvním dílem mě sejmul především ten herecký atak, který slibuje jednu hereckou hvězdu vedle druhé. Druhým dílem jsem pak pochopil, že tenhle seriál si prostě nechce na nic hrát...on vypráví příběhy z okolí Prahy tak, jak se pravděpodobně opravdu stali. Bez příkraz, s upřímností a obyčejností, které si v tomto ohledu nesmírně vážím. Žádní nagelovaní a dobře nasvícení šampónci. Prostě chlapi, co po práci jdou na pívo, pak domů za manželkou a ráno se zase probudí s hlavou plnou sraček, které je třeba během dne důkladně eliminovat. Oceňuji, že Česká Televize to takhle zkusila a nesmírně si tohoto seriálu vážím. Zatím jsou to čtyři, ale pokud to celé takhle půjde dál, nebudu se bát dát i pátou hvězdičku. Jo a Ondra Vetchej si tu Spartu mohl trošku odpustit...Hlásím, že po druhé sérii navyšuji na pět hvězd. Ještě se mi nestalo, abych se těšil na pondělní pravidelnou českou kriminálku s Českou televizí. Díky a díky i hercům, kteří byli a jsou naprosto boží. Všichni, do jednoho! (Malarkey) 5*

Čtrnáct dílů odvysíláno, a jak kdosi podotkl v diskusi na stránkách ČT - "kdybyste radši místo těch milionů na trapnou Renčovinu natočili dalších čtyřicet dílů tohohle":) Tohle je totiž ONO! Ne Yoko. Žádné bombastické přestřelky, žádná divácky vděčná korupce na nejvyšších místech, ale kriminalistická práce odváděná "skutečnými" policajty. A samozřejmě žádné zaostření obličeje vraha z odrazu ve skle projíždějícího auta natočeného kamerou z bankomatu;) Naopak hodiny studování spisů a sezení ve služebních "fábkách" při sledování, opakované vytěžování sousedů, poznatky kriminalistické vědy (hradečáci potlesk navíc pro Ondřeje Malého, jehož občasné vtípky jsou dokonalé - viz "Vašku, promiň, nepovedlo se to, jsi u nás...":)), předávání zkušeností, trocha té politiky v rámci služebního postupu, no a pak taky zničený rodinný život, vyluxovaný účet několik dní před výplatou, lákavé nabídky médií, aby se sem tam "něco pustilo"... Je tam toho opravdu dost, včetně toho, co musí policista při výkonu povolání snášet od všemožných individuí, o která by si takzvaný slušný občan kolo neopřel (a nejen proto, že už by ho nikdy neviděl;)). Jsou tam i chyby, které se dějí, včetně katastrofálního jednání vyšetřovatele s obětí znásilnění. A taky je tam zjednávání průchodu spravedlnosti, které se mně jako obhájci nemůže líbit, i kdybych těm sympošům z péčéerky fandil sebevíc a v televizi to bylo sebevtipnější ("No, tak jsme si zavolali tu matku vašeho klienta, co si ji navrhoval jako svědka, a podívejte co nám na ten úřeďák navykládala..." - z protokolu zjistíte, že ta tři čtvrtě stránka se jaksi sepisovala hodinu a půl, a na návštěvě v base se dozvíte, že matka se klientovi svěřila, jak se na ni "ty dva policajti vrhli, jestli chce skončit v báni za křivou výpověď, a že takhle teda ne, pani..."). Takže dámy a páni, za tuhle realitě velmi blízkou "tradiční" kriminálku, která má místy opravdu hustou atmosféru, dávám ČT 90%. I za to, kolik prdelí apod. pouští v pondělí hned po dvacáté hodině do éteru:) Mimochodem jistě vás překvapí, že skuteční příslušníci nemluví spisovnou češtinou a "jděte s těmi svými výmysly k šípku" není jejich obvyklý projev:) PS: Kdo sledoval StarDance 2013 a obdivoval křehkou "Aničku" Polívkovou, bude z té vyžilé drsňačky v šestém díle asi dost překvapený - respect to Anna. PS2: Předposlední díl - ta auta se opravdu takhle kradou;) (Gemini) 5*

Tak jo, viděl jsem tři díly, u všech třech jsem pointy a zvraty odhadl asi tak 15 minut před kriminalisty a následně jsem byl nucený sledovat tu zvláštní provinční operetu, promiňte, velký pitaval z malého města plný krásného přehrávání, nesmyslné akce, která je totálně statická, ale hudba ji tlačí dopředu málem jako futuristický thriller. To rozkoukávání se do světa je zajímavé, ale scény typu rozhovor poldy a novinářky na studeném pustém parkovišti prostě pořád vypadají jako křečovitý derivát, kterému se divák zběhlý v estetice scandi-noir musí jenom lehce pousmát. Něco mi říká, že kdyby k údajně realistickým případům (občas o míře realismu silně pochybuju, resp. některé zkratky ve scénáři dost vraždí logiku dění) zkusili tvůrci zvolit syrovější přístup, nemuselo to zase působit až tak nejapně. Ale ten kontrast přiblblých peripetií a rádoby-osudového důrazu je na hlavu padlý. Ale chápu, že fenomén "pondělní detektivky na čété" a místní normalizační tradice "poldů s turkem, stařenou a rohlíkem" diktuje méně přísná kritéria. Po pár dalších rutinních dílech přihazuju hvězdu, dá se na to koukat jako na neurážlivou kulisu. Pro cukráře Enšpígla: když jsem naposledy mluvil s kamarádem detektivem, vyšteřoval skutečné případy, ne epizody seriálu. A když jsem posledně pustil telku, dávali tam epizody seriálu, ne skutečné případy. Mimochodem, Případy si dotyčný kriminalista velmi pochvaloval. Prý je to ze života.(Marigold) 3*

VELKÁ RECENZE
Filmové a televizní detektivky jsou v Česku přijímány různě a ty současné nemají vždy lehkou pozici. Zvláště ty, které se snaží napodobit „západní“ vzory. Potýkají se vesměs s posměchem, že tohle u nás neumíme, že to v našich podmínkách není možné natočit. A tak zatímco pro většinu fanoušků detektivního žánru zůstávají nepřekonány relativně historické detektivní příběhy, jako jsou Hříšní lidé města pražského, Četnické humoresky nebo Dobrodružství kriminalistiky, závan čerstvého větru přinesl nedávno odvysílaný šestidílný seriál Cirkus Bukowsky, který zatím celkem boduje jak u diváků, tak u kritiky.
Recept na divácky atraktivní současnou detektivku možná nalezly už před časem seriály, které vznikaly na základě nedávných skutečných událostí. Prvním úspěšnějším byla Kriminálka Anděl, jejíž jednotlivé díly vycházely z reálných zločinů a která si získala řadu diváků. Ve slovenské koprodukci vznikl seriál s obdobným schématem Kriminálka Staré Město, kde se na scénáři jednotlivých dílů podílel současný úspěšný autor thrillerů píšící pod pseudonymem Dominik Dán (exkluzivní rozhovor s tímto autorem najdete na našich stránkách).
Pak přišly seriály, které se věnovaly konkrétním kauzám z nedávné minulosti – Expozitura (tzv. Berdychův gang) a Policajti z centra (mj. útěk Radovana Krejčíře). Po nich tu máme seriál, který se svým zaměřením více přibližuje zmíněnému „Andělu“ a jehož jednotlivé díly se věnují neznámějším případům vražd, které řešili po roce 1989 kriminalisté z oddělení vražd.
Logicky se nabízí otázka, co může seriál přinést nového. Předně je to osobnost současného šéfa výše zmíněného oddělení Josefa Mareše, který se na vyšetřování zfilmovaných kauz podílel a který je s Janem Malindou také spoluautorem scénáře. Tím by měla být zajištěna maximální autenticita jednotlivých epizod.
Hned v prvním dílu se setkáváme s případem nalezené rozčtvrcené ženy. Části jejího těla byly pohozeny v kontejneru a v popelnici naproti domu, kde bydlela. Možná si na ten případ vzpomínáte stejně jako já, a to mj. díky deníku Blesk, který tehdy přispěchal s fotkou uříznuté hlavy na titulní straně s tím, že skončila v popelnici pod oknem bytu, ze kterého měla zavražděná výhled. A ani by to nebyl Blesk, kdyby to hned po odvysílání první epizody v následném nedělním magazínu nepřipomněl.
Druhá epizoda se točila kolem rovněž dobře známého případu tzv. fantoma z Jižního Města, který ve výtahu v panelácích přepadl a znásilnil několik žen. I na to si jistě řada diváků vzpomene. Další díl se pak věnoval přepadením a vraždám důvěřivých důchodkyň.
Tento článek vznikl po třetí odvysílané epizodě. Jaký si tedy můžeme o seriálu zatím udělat obrázek? Tak především se opravdu soustředí na to hlavní, a to je vyšetřování jednotlivých zločinů. Kriminalisty neukazuje jako supermany nebo geniální detektivy s mozkem Sherlocka Holmese, ale jako profesionály, kteří také někdy chybují, ale kteří svou cílevědomou a precizní prací nakonec dospějí k odhalení pachatele. Ne nadarmo se může tento elitní policejní útvar pochlubit až 95% objasněností hrdelních zločinů.
Scenáristé pohledy do soukromí vyšetřovatelů omezili na minimum a jen letmo vykreslují z detektivek obecně známé situace jako je nedostatek času pro rodinný život či obavy o dospívající dceru, která by se mohla stát další obětí sexuálního násilníka.
Pod režijní vedení se podepsali Dan Wlodarczyk a Peter Bebjak, kteří oba už mají své zkušenosti s vedením herců ve zmiňované Kriminálce Anděl. Případy 1. oddělení se svým umírněným civilním laděním blíží téměř až k hranici hraného dokumentu. Herci tedy nemohou příliš přehrávat a „předvádět“ se, což se režisérům daří udržet. To ovšem neznamená, že bychom byli ochuzeni o známé tváře, a to jak v rolích vyšetřovatelů, tak v rolích zločinců nebo svědků.
Jaké herce tedy uvidíme? Po Policajtech z centra si roli kriminalisty znovu střihnul Filip Blažek, tentokrát coby kapitán Pražák. V roli jeho kolegy majora Kozáka se představí Ondřej Vetchý a rozšíří svou sbírku nekompromisních „správňáků“. Kolegu, který se nejraději prohrabuje v archivech a do terénu se moc nehrne, ztvárnil Miroslav Vladyka (poručík Sršeň). Jeho postava je zatím taková neslaná nemastná, v prvním dílu to dokonce vypadalo, že by byl schopen donášet na své kolegy. Dalším členem týmu vyšetřovatelů je kapitán Anděl, obsazen zatím neokoukaným hercem Petrem Stachem. Je to taková mladší kopie švédského představitele Mikaela Blomkvista, sukničkář a pro mě zatím jedna z nejsympatičtějších postav týmu. Bohužel byl po prvním dílu trochu odsunut do pozadí a vzhledem k tomu, že je podezřelý z toho, že donáší tajné informace tisku, tak doufám, že se s ním nerozloučíme.
Ansámbl vyšetřovatelů doplňuje Boleslav Polívka jako major Plíšek. Právě on je (pro leckoho v překvapivé roli) důkazem toho, že nelze ocejchovat jednotlivé postavy hned v úvodu. Po prvních dvou dílech jsem si říkal, k čemu tam tahle postava vlastně je, když oběma epizodami prošel pouze se stále stejným chápavým, vševědoucím a blahosklonným úsměvem typu „Vidíte? Já to věděl, já to říkal!“. Ve třetím dílu však už na sebe strhl více pozornosti, kdy jako vyšetřovatel měnil své metody tu za tvrdé a důrazné, tu za empatické, ale v obou případech vedoucích k požadovanému výsledku.
Případy 1. oddělení nejspíš budou seriálem, který si sice nezapamatujeme díky výjimečným hereckým výkonům a ani do detektivního žánru nepřinese žádné novátorské postupy, ale vzhledem k tomu, že nás chce především seznámit s nejzajímavějšími případy, které mají mnozí z nás dosud v paměti, to vůbec nevadí.
Možná si po letech konečně uděláme obrázek o tom, co se tehdy vlastně stalo, co předcházelo zatčení pachatele, jak komplikované či jednoduché to nakonec bylo. V mnoha případech jsme se totiž už o pachateli ani nedočetli, protože jsme prostě – ve shonu všedních povinností nebo dalších hrůzách hrnoucích se na nás ze zpráv – na celou věc zapomněli. V neposlední řadě můžeme nakonec dospět k závěru, že mnohé případy vypadají z titulních stran (hlavně bulvárních novin) mnohem hůře než se ve skutečnosti vyvinou a že za vším nestojí nějaké tajemné a bezcitné monstrum, ale prostá hádka, která „jen“ špatně skončila, přičemž za vším ostatním stál pud sebezáchovy pachatele.
Případy 1. odděleníAle abych to nezlehčoval, někdy je to i opačně – jen těžko si můžeme představit, s čím se musejí kriminalisté denně potýkat, téměř nikdy se nedozvíme všechny odpudivé detaily případy a nedokážeme si ani představit zármutek pozůstalých.
Dejme tedy dalším umělecky ztvárněným případům nedávné současnosti šanci. Dobrých českých detektivních seriálů není nikdy dost a tenhle má svým sympatickým civilním projevem šanci stát se jedním z nich.

Obsah dílů
1. série (2014)
DÍL 1:  Rozčtvrcená (Rozčtvrcená) - * Zpracováno podle případu vraždy mladé ženy, jejíž ostatky byly nalezeny v Praze 5. Pachatel byl pražskými policisty dopaden za 8 dnů. Městský soud v Praze jej odsoudil k výkonu trestu odnětí svobody v trvání 15 let.
Když jednoho rána nalezne bezdomovec v kontejneru uprostřed Karlína tělo mrtvé ženy, je jasné, že nejde jen tak o ledajakou vraždu. Ženské tělo je rozřezané na několik kusů a vyhozeno do několika blízkých popelnic. Rozbíhá se tedy vyšetřování. Začíná se série výslechů počínaje jejím spolubydlícím, který poznal její tvář v novinách, až po jejího přítele, který ale její zmizení nenahlásil, a staví se tak na místo podezřelého. Vyšetřovatelům navíc dělá starosti ztracený pes oběti. Právě ten by mohl být vodítkem k celému případu.
DÍL 2: Fantom z Jižáku (Fantom z Jižáku) - * Zpracováno podle případu série přepadení jedenácti žen na pražském Jižním Městě. Případ převzalo 1. oddělení pražské kriminálky, pachatel byl do týdne zadržen a následně odsouzen na 10 let odnětí svobody.
Tým vyšetřovatelů Prvního oddělení je přidělen k případu brutálního znásilnění na Jižním Městě. V poslední době však došlo ještě k dalším deseti nevyřešeným znásilněním ve stejné oblasti. Už od počátku tuší kapitán Pražák, že by za tím vším mohl být jediný pachatel. Rozbíhá se tedy série vyšetřování s cílem chytit toho, kdo za to může. Jenže ani výpověď poslední znásilněné, ani zátah a ani rekognice nedávají jasný výsledek. Když se navíc do celého případu začne motat zvídavá reportérka Skopcová, která dostává informace od někoho z oddělení, je jasné, že případ to nebude vůbec jednoduchý. K tmu všemu je major Korejs nucen odhalit, kdo právě oné Skopcové dává tajné informace.
DÍL 3: Doživotní chyba (Doživotní chyba) - * Inspirováno případem pachatele, který se během dvou let dopustil tří vražd a čtyř pokusů o vraždu. Celkem byl usvědčen z 84 trestných činů. Byl odsouzen na doživotí.
K Prvnímu oddělení je přidělen praktikant por. Kavalír. Hned od začátku sleduje spolu s ostatními případ několika přepadení postarších dam, které někdo zbil, okradl a v tom horším případě uškrtil. Jen kapitán Anděl zůstává stranou. Korejs má totiž zato, že to právě on je tím, kdo vynáší interní informace reportérce Skopcové. Už od začátku je jasné, že se v případě uškrcení jedná o sériového vraha, jenže podezřelých je hned několik a jeden z nich se dokonce přiznal. Bohužel, on to není. I když se při testu důvěryhodnosti osvědčí, DNA říká něco jiného, a tak je potřeba najít toho pravého pachatele.
DÍL 4: Klíčový důkaz (Klíčový důkaz) - * Inspirováno případem vraždy manželů a jejich malého syna v Praze 5. Pachatelem byl zjištěn osmnáctiletý syn poškozené. Městský soud v Praze jej odsoudil k 25 letům odnětí svobody. Vrchní soud mu trest snížil na 15 let.
Uprostřed noci je kapitán Pražák přivolán k případu vraždy manželů a jejich tříletého syna. Celý případ oznámil přeživší syn Šimon, který se pod návalem okolností psychicky zhroutil. Jak se později ukáže, v případu by mohlo jít o víc, třeba o drogy. Vyšetřování se proto bude ubírat tímto směrem. Jenže když ani to nepřinese ovoce, musí vyšetřovatelé najít nějakou jinou cestu. Co třeba domácí násilí, které v rodině Šimona bylo na denním pořádku? S případem nakonec pomohou rodiče zabité ženy. Korejs mezitím i nadále řeší problém s práskačem mezi vyšetřovateli. Ale nebude to on, kdo přijde na to, kdo vynáší interní informace. Bude to Kozák. A právě jemu se podaří svého kolegu Anděla očistit.
DÍL 5: Laborant (Laborant) - * Inspirováno případem nálezu snímku rozřezaného ženského těla, které i soudní znalci považovali za reálné. Podezření z brutální vraždy se neprokázalo, šlo o filmovou rekvizitu. Průhonický případ z roku 1992 zůstal neobjasněn.
V jednom z luxusních obchodů s dámským prádlem v Pařížské ulici je nalezena fotografie rozřezané ženy. Něco takového mohl spáchat jen duševně nemocný člověk, sadista nebo masový vrah. Případ dostane na starosti por. Sršeň, kterému se nelíbí, jak s ním ostatní zacházejí. Už od začátku se případ podobá jednomu dávnému nevyřešenému případu z Průhonic. Průběh byl stejný. Rozřezaná žena byla pohozena tak, aby se tělo našlo. Tehdy byli podezření laboranti. Že by se někdo z nich po pár letech vrátil? Korejs se mezitím snaží vypořádat se Štrompfem, který vynášel interní informace. Kvůli tomu navíc televize přichází o žhavé zprávy z místa činu.
DÍL 6: Nenávist (Nenávist) - * Inspirováno případem trojnásobné vražedkyně, která se v průběhu dvaceti let dopustila tří vražd. Je jednou ze čtyř žen odsouzených v České republice po roce 1990 na doživotí.
V bytě v jednom z pražských domů je nalezeno mrtvé tělo cirkusáka a sukničkáře Koblihy. Z mordparty se případu chopí Plíšek, Korejs a Anděl, protože ostatní mají volno nebo jsou nemocní. Na místě činu navíc chybí tři plátna, která pachatel vyřízl z rámů a ukradl. Vyšetřovatelé už na místě činu dochází k závěru, že za vším může být žena. Ale to Korejs nehodlá poslouchat. Plíšek má navíc ještě další teorii. Teorii tzv. uspávaček. Podle něj za tím bude žena, která si muže vybírá předem, posléze je opije, okrade a zabije. A jeho teorie se postupně jeví jako více a více pravděpodobná. Když navíc dojde k druhé vraždě, která je na chlup stejná jako ta první, začne si i Korejs pohrávat s myšlenkou uspávaček.
DÍL 7: 48 hodin (48 hodin) - * Inspirováno případem vraždy a sérií loupežných přepadení důchodců v Praze. Pachatel byl zadržen v rámci rozsáhlé bezpečnostní akce na pražských poštách. Byl odsouzen k 25 letům vězení.
V jednom z domů na Bartolomějské ulici je nalezena mrtvola postaršího muže Aloise Lešnera. Případ dostane na starosti kpt. Pražák, který už od začátku myslí, že se nejedná jen o jednu loupežnou vraždu, ale že má co do činění s někým, kdo si vždy vytipuje důchodce jdoucí si pro důchod, ty pronásleduje a nakonec okrade, popř. zabije. Kvůli svým neortodoxním metodám ale ohrozí vyšetřování, když hlavního podezřelého dopadne bez jakéhokoliv povolení a za použité násilí. Vyšetřovatelé tak mají dohromady pouhých 48 hodin, po kterou je podezřelý v zadržovací vazbě, aby mu dokázali to, z čeho ho Pražák podezírá. Ale zda to stihnou, toť otázka.
DÍL 8: Policajt na odstřel (Policajt na odstřel) - * Inspirováno případem přestřelky mezi policisty a třináctkrát soudně trestaným narkomanem. Pachatel byl dopaden po tříměsíčním pátrání. Soud mu uložil trest v délce 14 let.
U Rokytky dojde k přestřelce mezi policisty a feťákem. Tomu se podaří zmocnit se policejního auta. Něco takového plukovník Jeřábek nehodlá nechat jen tak. Do věci se navíc začne motat inspekce z GIBSu. Je jasné, že každá chyba teď může znamenat ještě větší problémy. Do případu je nasazeno celé oddělení. Nakonec se s pomocí přeživších policistů z přestřelky a Evidence trestního řízení (ETŘ), které Plíšek moc neholduje, podaří vypátrat toho, kdo za tím stojí. Ale zátah na něj nebude jednoduchý. Vzhledem ke zbraním a výbušninám je potřeba vymyslet plán, aby při zásahu nedošlo k jakýmkoliv pochybením. Anděl si mezitím stihne pořádně vystřelit z por. Sršně. Jenže ten už dobře ví, jak mu to vrátit.
DÍL 9: Totožnost (Totožnost) - * Inspirováno případem vraždy mladé ženy, který policisté objasnili během několika dní. Ve skutečnosti však pachatel neopustil Irsko sedm let a teprve poté došlo k jeho vydání.
Když se otec vrátím domů, najdu v posteli svou dceru brutálně ubodanou. Okamžitě na místo přijíždí mordparta 1. oddělení. Od počátku se pracuje s verzí žárlivého přítele, protože zavražděná měla v pokoji fotky jich obou a s oběma udržovala vztah. Jenže který z nich to byl. Český přítel nebo ten zahraniční? Postupem se začíná ukazovat jako pravděpodobnější zahraniční vrah. Díky pomoci hotelu, mladé barmanky a odpadků je nakonec vše jasné. Jedinou překážkou je vydání eurozatykače, aby mohli pachatele v zahraničí zatknout. Jenže když neznají pravé jméno dotyčného, eurozatykač vydán být nemůže. Je potřeba se tedy vrátit na samý počátek vyšetřování.
DÍL 10: Sladký vyděrač (Sladký vyděrač) - * Inspirováno případem vyděrače, kterého policisté 1. oddělení pražského policejního ředitelství vypátrali za dva týdny. Pachatel byl odsouzen na 5 let odnětí svobody.
Čokoládovny dostanou dopis, ve kterém se vyděrač dožaduje dvaceti milionů, jinak otráví jejich výrobky. Vzhledem k tomu, že se blíží období Mikuláše a Vánoc, mohlo by se jednat o vážný problém. Jenže vyděrač narazí na silného protihráče v podobě ředitelky čokoládoven. Ta totiž dokáže vyděrači vymluvit všechny jeho podmínky a změnit jeho postupy od místa setkání až po způsob doručení peněz. Vše tak ukazuje na amatéra. Ale Korejs, Jeřábek, ani ÚOOZ si to nemyslí. Ba naopak, myslí si, že jde o organizovanou skupinu. Proto rozjíždí masivní sledovací akci ředitelky až do Roudnice, kde má dojít k předání. Na pachatele si ale mezitím políčí Plíšek se Sršněm, kteří jako jediní tuší, co za amatéra za tím stojí.
DÍL 11: Hodinka k dobru (Hodinka k dobru) - * Inspirováno případem nájemné vraždy. Zprostředkovatel i vrah odešli od soudu s tresty 15 let. Zadavatel byl odsouzen k 18 letům vězení. Odvolací soud mu trest zmírnil rovněž na 15 let.
Mladík najde v bytě mrtvou přítelkyni. Nikdo neví proč právě na ni měl někdo spadeno. Tedy až na nerudného pana domácího, který s ní neustále bojoval. Shodou náhod je v domě navíc privát, jehož provozní se jmenuje stejně jako zavražděná. Kriminalisté proto pracují s teorií, že vrah mohl oběti zaměnit a soustředí se na onen privát. Jenže ani domácí se nezdá být tak špatná volba, obzvláště když se přijde na jeho nekalé praktiky, na jeho poskoka a na jeho vztah k zavražděné. Vyšetřovatelé nakonec za pomoci lsti přece jen najdou pravdu. Mezitím se Korejs s Jeřábkem snaží vypořádat s odchodem Plíška do důchodu a Vláďa Sršeň s tím, co on sám si počne proti srandičkám Anděla a Pražáka.
DÍL 12: Důvod k zabití (Důvod k zabití) - * Inspirováno případem pokusu sebevraždy čtyřiadvacetiletého muže, který objasnili policisté 1. oddělení ve spolupráci s policisty Obvodního ředitelství Praha 1.
Řeka u náplavky vyplaví těžce pobodaného mladíka. Za pomoci přítomného kanoisty a lodníka se ho podaří dostat na břeh a okamžitě do nemocnice. Vyšetřovatelé se obávají, že mají co do činění s brutálním pokusem o vraždu. Když ale později začne docházet k sérii napadené s nožem a ubodáním, jeví se jako pravděpodobnější operování sériového vraha. Aby to bylo ještě těžší, přeživší pobodaný z řeky s policisty nekomunikuje. Ti se proto musí spojit s televizí, aby se dostali k potřebným informacím. Nakonec se ukáže, že celá věc už od začátku není tak, jak se jeví.
DÍL 13: Smrt novináře (Smrt novináře) - * Inspirováno případem vraždy střihače televizní stanice. Policisté Krajského ředitelství policie Praha ho dopadli po třech týdnech. Odsouzen byl na 25 let.
V parku je obtěžována mladá slečna a nikdo se nemá k tomu, aby jí pomohl. Až na jednoho odvážlivce. Jenže za záchranu jejího života zaplatí cenu nejvyšší, obětuje vlastní život. Posléze vyjde najevo, že se jedná o střihače televizní stanice TV1. Ta hodlá ostatní občany motivovat k nalezení pachatele pomocí obrovské finanční odměny. Jelikož se případ stane natolik mediálně sledovaným, nemohou si vyšetřovatelé dovolit žádné chyby. Korejs tedy na tento případ nasadí úplně všechny. Nakonec budou muset všichni z týmu policistů i z týmu redaktorů uzavřít příměří a postupovat společnými silami, aby pachatele dopadli.
DÍL 14: Klubové barvy (Klubové barvy) - * Inspirováno případem bitky mezi fotbalovými rowdies. Poškozený jen díky včasné lékařské pomoci útok přežil. Pachatel byl policisty vypátrán do jednoho měsíce. Soud ho potrestal za pokus o vraždu 8 lety odnětí svobody.
Na autobusové zastávce najde řidič autobusu těžce pobodaného mladíka. Jelikož ten převoz do nemocnice i přes včasný zásah záchranářů nepřežije, vyšetřovatelé 1. oddělení mají co do činění s vraždou. Postupně se začíná ukazovat, že za vraždou stojí fotbaloví fanoušci, kteří se mezi sebou poprali. Případ dostane na starost por. Sršeň spolu s Andělem. Jejich vzájemná rivalita ale začne případ zamotávat, proto musí zasáhnout Korejs. Nakonec budou muset všichni chtě nechtě spojit síly, aby toho pravého fanouška zatkli. Korejs navíc řeší dilema, zda i nadále zůstat u policie, či po 32 letech odejít do výslužby.

2. série (2015)
DÍL 1: Slepý svědek (Slepý svědek) - * Inspirováno případem dvojnásobné vraždy. Obviněný byl zadržen do 3 dnů na základě svědectví nevidomého svědka. Po ukončení vyšetřování před podáním obžaloby spáchal ve vazební věznici sebevraždu oběšeném. Trestní stíhání bylo z tohoto důvodu zastaveno.
V renomované pražské advokátní kanceláři dojde k dvojnásobné vraždě. Těla právničky a koncipientky najde právník a současně manžel zavražděné právničky, který se v podnapilém stavu vrací z oběda s klientem. Vyšetřovatelé musí zjistit, co přesně se stalo, ale zároveň se vypořádat s agresivním a nespolupracujícím právníkem/manželem. Jak se později ukáže, vraždy by mohly souviset s obrovským a mediálně sledovaným případem společnosti OK bydlení. Když ale dojde k přepadení truchlícího právníka, vyšetřovatelé musí přehodnotit přístup. S tím by jim mohl pomoci i onen klient. Jenže ten nevidí, zato má ale perfektní sluch. A to by mohlo pomoci. Mezitím to na stanici vře. Kozák s Korejsem se nemohou ani vystát a napjatá atmosféra začíná ovlivňovat pracovní výkony. Plíškovi zas hrozí odchod do penze kvůli nepovedeným testům střelby.
DÍL 2: Informátor (Informátor) - * Inspirováno případem recidivisty, který v létě 2012 v rozmezí 3 týdnů jednu vraždu spáchal a o další dvě se pokusil. Za to byl odsouzen na doživotí.
Vyšetřovatelé prvního oddělení jsou přivoláni k požáru taxíku v celku opuštěné oblasti. Jak se ukáže, nebyla to nehoda, a později po objevení těla ani sebevražda. Dvě rány do hlavy to potvrzují. Vyšetřování se ubírá směrem loupežného přepadení. U mrtvého taxikáře se totiž nenašla kasírka s ozdobnou sponou. Ta se naopak našla u jednoho z popelářů, který je ihned podezřelým. Mezitím se vyšetřuje i případ ženy vietnamského původu, kterou někdo přepadl mačetou. Na případu pracuje Víťa Sršeň a má prý skvělého informátora. Do třetice je tu Kozák a jeho pomoc při rekonstrukci okrádání stařenky, ve kterém figuruje jako korunní svědek jistý bezdomovec Žiga. Ač se to zdá na první pohled nemožné, všechny tři případy mají něco společného. Něco, co všechny tři případy ihned vyřeší.
DÍL 3: Súdánský student (Súdánský student) - * Inspirováno případem vraždy súdánského studenta. Trest ve výši 14,5 roku odvolací soud zkrátil o rok. Jeho komplic byl odsouzen za trestný čin násilí proti skupině obyvatel na 7,5 měsíců nepodmíněně.
Policisté musí řešit případ smrti súdánského studenta a dalšího těžce zraněného egyptského studenta. Případ má od začátku rasový podtext a toho jsou si vyšetřovatelé vědomi. Ač Vrána nechce slyšet žádné předsudky. S případem musí 1. oddělení pomoci i plukovník Landa coby odborník na případy s rasovým podtextem. To vše je umocněno obrovským mediálním tlakem a hrozící demonstraci proti rasismu. Případ se musí uzavřít co nejdřív. Jenže nakonec se protahuje až na několik týdnů. Kozák navíc musí řešit osobní problémy s Majdou, kterou někdo zdroguje, a nemůže tak být na místě činu hned při výjezdu. A to hodlá Korejs využít pro svůj prospěch a vyštípat Kozáka pryč.
DÍL 4: Děti na odpis (Děti na odpis) - * Inspirováno případem vraždy dvanáctiletého chlapce. Mladistvý pachatel ve věku 15 a půl roku byl odsouzen k šesti letům nepodmíněně. Proti rozsudku se odvolal, avšak vrchní soud jeho odvolání zamítl.
V parku se najde tělo malého chlapce. Má stažené kalhoty a rozkrok zakrytý listím. Všechno ukazuje na sexuální zločin. O to citlivější je to téma, že se jedná právě o dítě. Vyšetřování zavede kriminalisty až do školy oběti a k jeho matce. Ta se o dítě nestarala, i tak ale chodil poslední dobou prvotřídně oblékaný a zanedbával školu. Na vině je podle všeho dětská prostituce. V sítích kriminalistů s pomocí Skopcové proto končí pedofil Kolář, se kterým už mají na 1. oddělení své zkušenosti, nebo Němec Otto Slangen, se kterým oběť viděli naposledy. Jenže na dobu smrt mají oba alibi. Poté, co si však doktor Vojíř nechá přeměřit teploměr, který mu špatně ukazoval, je vše jinak. Na oddělení mezitím vrcholí soukromá válka Kozáka a Korejse. S pomocí redaktora se musí jeden z dvojice stěhovat.
DÍL 5: Tělo (Tělo) - * Inspirováno případem zmizení sedmatřicetileté ženy z Prahy. Přestože se pachatel po předložení řetězce nepřímých důkazů nepřiznal, byl obviněn z její vraždy. Tím však tento případ zdaleka neskončil...
Kriminalisté vyšetřují případ zmizení Lucie Martínkové, která byla naposledy viděna na benzínce. Její manžel má o ni strach. Ukáže se, že žena měla poměr s kolegou z práce a že dost možná spolu plánovali útěk. Jenže tomu nenasvědčuje divná SMS, kterou manžel dostal, opuštěné auto, ani fakt, že onen kolega, doktor Trégl, si nevzal žádné doklady. Pracovní verzí je její vražda. Jenže bez těla se takový zločin dokazuje jen těžko. Proto je potřeba na Trégla zatlačit. Ale k tomu je potřeba ho prvně najít. Když se nakonec přece jen podaří Trégla vystopovat, je v Německu a k jeho vydání je potřeba eurozatykač. Alespoň se správňákem Vránou po boku. Na pomoc navíc vyšetřovatelé přibírají i Romana Svobodu a jeho pořad Na stopě.
DÍL 6: Olizovač (Olizovač) - * Inspirováno případem cizince, které se dopustil vraždy a pěti dalších loupežných přepadení. Soud akceptoval návrh na vazbu, kde po několika týdnech obviněný spáchal sebevraždu.
V kasinu se najde zastřelený muž. Ten měl na starosti kasu. Hned na místě činu je zadržený i podezřelý. Jenže jak se ukáže, ten to nespáchal. Naštěstí je tu záznam z kamer, který by mohl vyšetřovatele posunout správným směrem. Jenže shoda s databází žádný. Postupně se ukazuje, že poškozený vybral před přepadením obrovskou částku a mohlo by jít o spiknutí. V tom ale přijde další zpráva, že podezřelý zaútočil stejným způsobem jinde. Jeho poznávacím znamením je olizování rtů, což svědčí o drogové závislosti. S pomocí médií a motivace majitele kasin, kde svou roli kromě Pražáka sehraje i krásná Dita, se nakonec podaří skutečného útočníka najít. Krom Prvního oddělení je do případu zapojen i Kozák, což Korejs odmítá a je nucen lhát plukovníku Jeřábkovi, což bude mít své následky. A navíc Anděl dál neúnavně řeší případ zmizelé Martínkové. Jeho vehementní snaha ho ale jen zavede do problémů.
DÍL 7: Krádež století (Krádež století) - * Inspirováno případem největší krádeže v českých dějinách. Pachatel byl v nepřítomnosti odsouzen k trestu 9 let odnětí svobody. Stejný trest dostal i komplic. Za krádež půl miliardy jim hrozil nanejvýš trest desetiletý. Ukradené peníze se do doby natáčení nenašly.
Z centrály bezpečnostní agentury je ukradeno bezmála 500 milionů korun. Krádeže si náhodou všimne až následující směna. Podle záznamu z kamer za krádeží stojí pan Císař, který u agentury pracoval a poté, co peníze ukradl a naložil do komplicovy dodávky, v klidu odsloužil celou směnu a poté v klidu odešel. Po lupičích největší částky v historii se rozjíždí celosvětové pátrání práv po panu Císařovi a jeho komplici. Celou věc komplikuje to, že zloděj okamžitě po odcizení peněz překročil hranice do Německa, dodávku, do které se peníze naložily, se nedaří nalézt, a v bytě pana Císaře se najde značné množství krve. Případ má ale přece jen jedno pozitivum. Konečně se podaří najít tělo v jednom starším, leč stále otevřeném případu. Na pozadí toho probíhají na 1. oddělení změny. Korejs po nezdaru v minulém případu nuceně odchází a na jeho místo je třeba dosadit někoho jiného, neméně zkušeného.
DÍL 8: Poslední případ (Poslední případ) - * Muž zastřelený neznámým pachatelem v garáži domu v poklidné čtvrti Prahy byl člověk bez jediného stínu. Kdo měl zájem se ho zbavit a proč? Případ, který teprve před rokem soud definitivně uzavřel, policistům zamotal hlavu, protože pachateli chyběl motiv. O to těžší bylo vraha najít a čin mu dokázat. Policisté se museli spolehnout na to, že přece jen někde udělal chybu. Závěrečná epizoda druhé série Případů 1. oddělení.

3. série (2022)
DÍL 1: Podnájemníci (Podnájemníci) - V zahradě rodinného domu v pražských Strašnicích jsou nalezeny kosterní ostatky dvou mužů. Soudní lékař tvrdí, že těla zde byla pohřbena různě dlouho. Může jít o oběti sériového vraha? Vyšetřovacích verzí je několik, ale žádná z nich neladí s odborným lékařským posudkem. Tým 1. oddělení doplněný o nové tváře, vyšetřovatele Jiřího Netíka (J. Loj) a operativkyni Adélu Čulíkovou (B. Bočková), se v komplikovaném případu snaží odhalit, kdo je vlastně oběť a kdo pachatel. A to v situaci, kdy šéf oddělení Tomáš Kozák naráží na komplikovanou komunikaci s nadřízenými a nová pravidla korektního vyjadřování.
DÍL 2: Flaška (Flaška) - Složité soužití rozvedených manželů v malém bytě rozděleném na dvě domácnosti tragicky ukončí smrt paní Rusové, která léta bojovala se závislostí na alkoholu. Zemřela na následky dlouhodobého pití? Toxikologický rozbor ale potvrdí přítomnost metanolu v lahvi, která byla nalezena vedle těla poškozené. Vrátil se do oběhu otrávený alkohol? Stala se žena další obětí metanolové kauzy?
DÍL 3: Veteránii (Veteránii) - Chování maskovaného zločince při přepadení auta bezpečnostní agentury probudí zájem Václava Plíška (B. Polívka). Policejní bard po odchodu od pražské mordparty hlídá bezpečí zákazníků nákupního centra a záznamy z kamer hravě doplní odborným komentářem. Pro nováčky na 1. oddělení tak může působit jako přechytralý důchodce. Přesto rád nabídne své zkušenosti mladším kolegům a přispěje k vyšetření případu.
DÍL 4: Exploze (Exploze) - Mladá manželka vietnamského podnikatele a matka dvou malých dětí je vážně zraněna při výbuchu auta na pražském sídlišti. Bomba vybuchla v manželově voze, který se výjimečně chystala použít. Byl důvodem bombového útoku konkurenční boj ve vietnamské komunitě? K vyřešení případu je třeba nejprve překonat hradbu mlčení a uzavřenost uvnitř komunity.
DÍL 5: Řetízek (Řetízek) - Policisté 1. oddělení jsou povoláni k případu vraždy ženy, která se příležitostně živila jako zlatnice. Krádež šperků zřejmě také byla motivem násilného činu. Pachatel použil hned několik vražedných mechanismů. Jako by si nevěděl rady, jak svou oběť usmrtit. Komu mohl stát lidský život za pár řetízků? Adélin citlivý přístup zásadně přispěje k vyřešení případu.
DÍL 6: Taxivrah (Taxivrah) - Během tří měsíců dojde v Praze k vraždám tří taxikářů. Policie rozjíždí detailní vyšetřování, jsou upřesněny a prohledány trasy, kudy vozy jely. Balistické zkoušky potvrdí, že jde o jednoho pachatele. Další stopy však chybí. Tlak médií na policii roste. Veřejnost, a hlavně taxikáři, chtějí odpovědi. Vrah jedná impulzivně, bez zábran, riskuje. Řádí v Praze psychopat?
DÍL 7: Tramvaj (Tramvaj) - Vyšetřování podezřelého z vražd tří taxikářů pokračuje. Důkazů přibývá. Ve stejné době je ale v tramvaji č. 17 nalezena zastřelená důchodkyně. Stala se další obětí taxivraha? Nebo po Praze běhá víc šílenců se zbraní v ruce? Tato možnost je pro policisty ve chvíli, kdy veřejnost i média prahnou po odpovědích, noční můrou. Zdá se, že v takové situaci pomůže už jenom zázrak.
DÍL 8: Střihač (Střihač) - V Klánovickém lese je nalezen zastřelený detektorář – hledač pokladů. Vzhledem k místu činu policie nemá k dispozici svědky a po počátečním šetření ani motiv činu. Jedinou stopou je střelná zbraň, která byla o šest měsíců dříve použita při vloupání do rodinného domu. Mají oba případy souvislost?
DÍL 9: Romeo a Julie (Romeo a Julie) - Když učitelka Jaroslava Lhotáková nepřijde do práce, mají kolegyně obavu o její bezpečnost. Oba manželé Lhotákovi jsou nalezeni zavraždění v rodinném domě v pražských Běchovicích. Zmizení obrazů, šperků a elektroniky ukazuje na loupežnou vraždu. Na místě činu se znovu řízením osudu ocitá i Václav Plíšek a jeho úsudek jako vždy přispěje k objasnění případu.
DÍL 10: Smolař (Smolař) - Případ vraždy mladého muže v parku Na Kavalírce zaměstná policisty z 1. oddělení na dlouhé měsíce. K činu došlo za tmy, na opuštěném místě, beze svědků. Jediným dostupným vodítkem je projektil z použité zbraně. Ale takovou mají jen v Praze tisíce lidí. Nezbývá než zahájit pátrání po pistoli, které se protáhne na několik měsíců a Kozák musí své rozhodnutí patřičně odůvodnit nové paní ředitelce.
DÍL 11: Spolubydlící (Spolubydlící) - Soužití nájemníků v jednom sdíleném bytě se stane osudným dvojici studentů. V jednom z pokojů byly nalezeny jejich mrtvoly, ale z výpovědi dalších spolubydlících vyplývá, že se navzájem neznají a nic o sobě nevědí. Je na policii, aby objasnila, jaké události vedly k tragické smrti dvou mladých lidí.
DÍL 12: Loterie (Loterie) - Do pražských ulic se vrací vyřizování účtů mezi ruskojazyčnou mafií. Bohužel v rámci jejich boje přijde o život i zcela nevinný člověk. Mocní ve vedení mafiánských skupin jsou neúprosní a kdo nehraje podle jejich pravidel, musí z kola ven. Proniknout do těchto struktur vyžaduje vynikající úsudek, a ještě lepší kontakty.
DÍL 13: Trik (Trik) - Majitel autobazaru zmizí pár týdnů před svatbou. Jeho snoubenka i nejbližší kolega z práce ochotně spolupracují s policií a zdá se, že profesní i soukromý život pohřešovaného nemá trhliny. Policisté se nemají čeho chytit. Jenže, jak vždycky říkal Plíšek: Když si spis přečteš dvakrát a nic, přečti si ho potřetí. A měl pravdu.

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 1.série: 6.1.2014
                      2.série: 4.1.2016
                      3.série: 5.9.2022
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 20.5.2014 Česká televize
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

SERIÁLY V SÉRII
Případy 1. oddělení (seriál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/125/
Česko, Krimi, 2014
Režie: Peter Bebjak, Dan Wlodarczyk, Hrají: Ondřej Vetchý, Petr Stach

Devadesátky (seriál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/124/
Česko, Krimi, 2022
Režie: Peter Bebjak, Hrají: Martin Finger, Ondřej Sokol
 
Tvůrci a herci
Dan Wlodarczyk (Režie), Peter Bebjak (Režie), Michal Reitler (Produkce), Juraj Dobrakov (Hudba), Richard Řeřicha (Kamera), Martin Žiaran (Kamera), Jakub Ševčík (Kamera), Marek Opatrný (Střih), Jan Vlasák (Scénografie), Petr Zeman (Scénografie), Petr Synek (Scénografie), Petra Krčková (Kostýmy), Jitka Matiášková (Kostýmy), Otto Chlpek (Zvuk), Radim Hladík ml. (Zvuk), Kateřina Sittová (Masky), Jan Malinda (Scénář), Josef Mareš (Scénář), Ondřej Vetchý (Herec), Bolek Polívka (Herec), Petr Stach (Herec), Filip Blažek (Herec), Miroslav Vladyka (Herec), Miroslav Hanuš (Herec), Igor Bareš (Herec), Ondřej Malý (Herec), Petra Hřebíčková (Herec), Stanislav Majer (Herec), Petr Franěk (Herec), Roman Štabrňák (Herec), Zuzana Onufráková (Herec), Sabina Remundová (Herec), Igor Chmela (Herec), Zlata Adamovská (Herec), Slávek Bílský (Herec), Rebeka Lizlerová (Herec), Regina Rázlová (Herec), Jarmila Vlčková (Herec), Jan Meduna (Herec), Radek Holub (Herec), Tomáš Kozák (Herec), Robert Poláček (Herec), Jiří Modranský (Herec), Anna Polívková (Herec), Jiří Lábus (Herec), Josef Mareš (Herec), Jiří Král (Herec), Stanislav Zindulka (Herec), Roman Skamene (Herec), Martin Donutil (Herec), Jana Šulcová (Herec), Martin Sitta (Herec), Marek Adamczyk (Herec), Adrian Jastraban (Herec), Jiří Wohanka (Herec), Luboš Veselý (Herec), Antonín Hardt (Herec), Vladimír Brabec (Herec), Jiří Zapletal (Herec), Andrej Polák (Herec), Josef Kuhn (Herec), Renata Podlipská (Herec), Braňo Holiček (Herec), Jarek Hylebrant (Herec), Tomáš Dastlík (Herec), Tereza Blažková (Herec), Lukáš Melník (Herec), Vlasta Peterková (Herec), Ladislava Něrgešová (Herec), Václav Helšus (Herec), Lukáš Reichl (Herec), Gabriela Mikulková (Herec), Lenka Zahradnická (Herec), Sebastian Jacques (Herec), Peter Ondreička ml. (Herec), Alena Doláková (Herec), Silvester Matula (Herec), Jan Plouhar (Herec), Gustav Hašek (Herec), Jiří Černý (Herec), Milan Mikulčík (Herec), Šárka Vaculíková (Herec), Radoslav Šopík (Herec), Alena Štréblová (Herec), Pavla Beretová (Herec), Richard Fiala (Herec), Lukáš Příkazký (Herec), Jana Gýrová (Herec), Přemysl Bureš (Herec), Predrag Bjelac (Herec), Čeněk Koliáš (Herec), Kamil Švejda (Herec), Jan Novotný (Herec), Zdeněk Košata (Herec), Jarmil Škvrna (Herec), Petr Halberstadt (Herec), Libor Kovář (Herec), Olga Schmidtová (Herec), Petr Lněnička (Herec), Aneta Krejčíková (Herec), Miroslav Gulyas (Herec), Anna Linhartová (Herec), David Máj (Herec), Filip Kaňkovský (Herec), Michal Gulyáš (Herec), Martin Hofmann (Herec), Otto Rošetzký (Herec), Miroslav Sabadin (Herec), Milan Hloušek (Herec), Jiří Čapka (Herec), Ondřej Lechnýř (Herec), Kryštof Nohýnek (Herec), Jiří Ployhar ml. (Herec), Vojtěch Záveský (Herec), Milena Steinmasslová (Herec), Radek Kuchař (Herec), Radim Jíra (Herec), Andrea Daňková (Herec), Alena Vondrášková (Herec), Kristýna Kociánová (Herec), Agáta Lexová (Herec), Jakub Štáfek (Herec), Jiří Konvalinka (Herec), Justin Svoboda (Herec), Zdeněk Bařinka (Herec), Hana Štádlerová (Herec), Tomáš Havlínek (Herec), Tereza Těžká (Herec), Ondřej Novák (Herec), Jiří Bartoň (Herec), Štěpán Vlček (Herec), Martina Randová (Herec), Petr Buchta (Herec), Jiří Bábek (Herec), Vladimír Javorský (Herec), Jiří Štrébl (Herec), Martin Šmíd (Herec), Tomáš Tobola (Herec), Kateřina Fixová (Herec), Dana Klášterecká (Herec), Silvestr Matula (Herec), Vlastimil Brabec (Herec), Ondřej Hampl (Herec), Filip Menzel (Herec), Petr Bláha (Herec), Kateřina Burianová-Rajmontová (Herec), Tomáš Jeřábek (Herec), Jakub Železný (Herec), Tomáš Dastík (Herec), Hana Seidlová (Herec), Veronika Řeháková (Herec), Kamil Mikulčík (Herec), Brigita Cmuntová (Herec), Antonie Talacková (Herec), Markéta Tannerová (Herec), Hana Frejková (Herec), Zdeněk Palusga (Herec), Pavel Majkus (Herec), Karel Wiencek (Herec), Jiří Krejčí (Herec), Štěpán Komárek (Herec), Matěj Nedvěd (Herec), Štěpán Kozub (Herec), Jamba Mulimwe (Herec), Kristýna Maléřová-Podzimková (Herec), Zuzana Slavíková (Herec), Milan Šteindler (Herec), Václav Vašák (Herec), Andrea Černá (Herec), Jan Apolenář (Herec), Pavel Štoll (Herec), George Pacurar (Herec), Petr Reif (Herec), Josef Vrána (Herec), Barbora Munzarová (Herec), Petr Motloch (Herec), Roman Luknár (Herec), Zuzana Vejvodová (Herec), Roman Svoboda (Herec), Kryštof Grygar (Herec), Martina Gasparovičová-Bezoušková (Herec), Zuzana Skalická (Herec), Otakar Brousek ml. (Herec), Tereza Bílková (Herec), Ctirad Götz (Herec), Rostislav Novák ml. (Herec), Jan Bosák (Herec), František Mitáš (Herec), Otmar Brancuzský (Herec), Lukáš Bech (Herec), Jitka Ježková (Herec), Jaroslava Pokorná (Herec), Jana Sováková (Herec), Robert Nebřenský (Herec), Stanislav Trtílek (Herec), Stanislav Gerstner (Herec), Gabriela Heclová (Herec), Pavla Gajdošíková (Herec), Tereza Lášková (Herec), Markéta Martiníková (Herec), Lola Hrabovská (Herec)
 
2014/1386/Česko/Krimi
 
Zajímavost k filmu
- Každý kraj v ČR má své obdobné 1. oddělení zabývající se nejzávažnější obecnou kriminalitou (např. vraždy).
- Seriálové 1. oddělení spadá pod Krajské ředitelství policie hl. m. Prahy, Odbor obecné kriminality, nižší členění jsou na Obvodní ředitelství policie Praha I-IV., pod kterými pracují mimojiné jednotlivá Oddělení obecné kriminality pro méně závažnou trestnou činnost. Proto se v některých dílech objevuje slovní spojení: "Přenechejte to obvodu" apod.
- Opravdové 1. oddělení má 28 policistů + 1 vedoucího, v seriálu se soustředí pouze na 5 řadových policistů a vedoucího, zbýlí policisté jsou vidět při některých ranních poradách a u větších případů.
- Osmá epizoda 1. série "Policajt na odstřel": Podezřelý používal zbraň ČZ 82. Policie ČR v rámci svých krajů skutečně od roku 2008 používá program ETŘ (Evidence Trestního Řízení), nikoliv tedy evidence trestních řízení, jak uvádí Korejs (Miroslav Hanuš) na začátku ranní porady.  Podezřelý ve svém bytě komplicovi ukazuje notýsek s poznávacími značkami vozidel policie, která mají jezdit okolo domu a sledovat ho. V pozdějším záběru, když komplic přichází z úřadu do domu, jsou vidět odstavená dvě policejní vozidla a poté, co Pražák (Filip Blažek) odchází od vchodu domu k autu, tak je viditelná cedule policejní služebny. Dům tedy stojí naproti některé z policejních oddělení. Podle stylu budovy a prostředí by se mělo jednat o MO PČR Karlín a dům, kde se podezřelý zdržoval odpovídá tomu, co je na adrese Křižíkova 41. Zásahová jednotka, která provádí zákrok proti podezřelému je ve skutečnosti podle vybavení a uniforem SPJ Praha, instruktáž provádí na místě Kozák (Ondřej Vetchý), což ve skutečnosti probíhá dlouho před samotným zákrokem.
- V úvodní znělce, na obrázcích služebních průkazů jsou vidět následující informace: Plíšek, z data je vidět 0, začátek čísla průkazu 11,  Pražák, datum 01. 10. 200, služební průkaz 11582, Anděl není vidět ani datum ani číslo, Sršeň, datum 01. 10., číslo průkazu 11582, Kozák, datum 01. 10. 2001 a celé číslo 115825. Z tohoto lze usuzovat, že byl použit jeden a tentýž služební průkaz, pouze se mění fotografie. Na služebním průkazu je podepsán tehdejší ministr vnitra Stanislav Gross, který v době natáčení skutečně ve funkci působil.
- Na samotném počátku vzniku seriálu vedení České televize bezvýhradně schválilo všechny případy první série - až na případ rozřezané filmové figuríny, kterou vyšetřovatelé omylem považují za skutečnou (5. díl 1. série  "Laborant"). Scenáristé Jan Malinda a Josef Mareš ale scénář napsali podle skutečnosti, případ si prosadili a tak je v seriálu k vidění.
- Případ zavražděných advokátek, jenž se stal předlohou pro 1. díl 2. série "Slepý svěděk", se pod názvem "Hyena" objevil již v září 2011 v seriálu Expozitura (od r. 2008) a stal se spouštěcím impulzem pro vznik Případů 1. oddělení: Tehdy ještě budoucí scnárista a šéf mražské mordparty Josef Mareš, který tento případ sám vyšetřoval a považoval jej za osobní, byl velmi nespokojen s jeho zpracováním v seriálu Expozitura. Nabídku účasti na vzniku nového detektivního seriálu, kterou Josef Mareš dostal od scénáristy Jana Malindy, přijal mj. právě proto, že chtěl divákům nabídnout realističtější pohled na policejní vyšetřování.
- "Strašnej klub, ta Bohemka," pronese major Tomáš Kozák (Ondřej Vetchý) v 10. epizodě "Klubové barvy" při výslechu fanoušků Bohemians Praha. Sám Vetchý je totiž známý fanoušek Sparty.
- V seriálu se osobně objeví i druhý scénárista Jan Malinda. V 9. epizodě "Smrt novináře" pokládá na tiskové konferenci otázku k dopadení pachatele.
- Ve 2. díle "Fantom z Jižáku" si Martin Pražák (Filip Blažek) v pracovně psychologa Boháčka prohlíží obrázky z Rorschachova psychologického testu založeného na vnímání inkoustových skvrn. Psychologická metoda se používá k rozboru osobnosti.
- Když major Plíšek vyšetřuje případ rozřezané ženy v 5. díle "Laborant," zajde i do průhonického parku, kde byly v létě 1992 nalezeny ostatky brutálně rozřezané Dity Hrabánkové. Představitel Plíška Bolek Polívka v Pruhonicích bydlí, ale o hrůzném nálezu torza v parku do té doby nevěděl.
- Miroslav Hanuš, představitel majora Korejse, si podobnou roli přisprostlého policejního šéfa zahrál již ve filmu Nevinnost (2011).
- Pension, u kterého dojde k předání výkupného v 10. díle "Sladký vyděrač", je ten samý pension, kam přijede František Vedral (Ondřej Vetchý) předávat instrukce členům podsvětí ve filmu Příběh kmotra (2013). Když v seriálu k pensionu dorazí první policejní hlídka, je tvořena mj. majorem Kozákem, kterého shodou okolností hraje opět Vetchý.
- Zuzana Onufráková, představitelka policejní mluvčí, je nepřehlédnutelně podobná Janě Nagyové, nyní Nečasové. Těžko určit, nakolik se jedná o záměr tvůrců, že příjmení policejní mluvčí v seriálu je právě Nečasová.
- V 11. epizodě s názvem "Hodinka k dobru" bydlí podezřelý Janotka (David Máj) v Praze-Smíchově na adrese Na Zatlance 79. Takový dům neexistuje, v ulici je nejvyšší liché číslo 13. Ve stejné ulici v č. or. 8 měl trvalé bydliště i kasař Kořán (Rudolf Hrušínský) ve 13. dílu seriálu Malý pitaval z velkého města (od r. 1982).
- Podezřelý Mrha (Michal Gulyáš) z 11. dílu "Hodina k dobru" má v pracovně totožný obraz, jako má v pokoji na zdi zavražděná Monika Čiháková (Alena Štréblová) z 9. dílu "Totožnost".
- V seriálu lze vyslechnout i jeden interní vtípek. V 6. díle s názvem "Nenávist" po dopadení podezřelé řekne kpt. Anděl (Petr Stach) majoru Plíškovi (Bolek Polívka): "Nebejt tebe, tak jí nemáme." Je to velmi případná poznámka, protože podezřelou hraje Bolkova dcera Anna Polívková. Přestože Plíškova postava má rozhodující podíl na jejím dopadení, v celém dílu nemají otec a dcera ani jednu společnou scénu.
- V seriálu se objeví 149 herců v 237 lokacích. Celkový počet natáčecích dní byl 284 a herci se oblékli celkem do 2 150 kostýmů.
- V seriálu je několik přímých odkazů na seriál Hříšní lidé města pražského (od r. 1968). Kapitán Martin Pražák (Filip Blažek) má jako vyzvánění mobilního telefonu ústřední melodii z tohoto seriálu. Major Václav Plíšek (Bolek Polívka) v epizodě "Nenávist" stojí nad mrtvolou zavražděného seniora a prohlásí, že vraždu spáchala žena. Následně vysvětluje, že rada Vacátko (Jaroslav Marvan) to rovněž prohlásil (v epizodě "Přísaha"), když zjistil, že místo činu bylo důkladně uklizeno. V epizodě "Rozčtvrcená" se při rekonstrukci ptá kapitán Petr Anděl (Petr Stach) pachatele, proč přísahal na smrt své matky. Podobná přísaha zazněla z úst pachatelky v epizodě "Přísaha".
 
Odkazy
 

Hrají:

Ondřej Vetchý, Petr Stach, Filip Blažek, Miroslav Vladyka, Miroslav Hanuš, Bolek Polívka, Ondřej Malý, Sabina Remundová, Petra Hřebíčková, Igor Bareš, Igor Chmela, Juraj Loj, Barbora Bočková, Václav Helšus, Jan Meduna, Lucie Štěpánková, Luboš Veselý, Stanislav Majer, Petr Franěk, Roman Štabrňák, Zuzana Zlatohlávková, Slávek Bílský, Rebeka Lizlerová, Regina Rázlová, Jarmila Vlčková, Radek Holub, Tomáš Kozák, Robert Poláček, Jiří Modranský, Anna Polívková, Jiří Lábus, Josef Mareš, Jiří Král, Stanislav Zindulka, Roman Skamene, Martin Donutil, Jana Šulcová, Martin Sitta, Marek Adamczyk, Adrian Jastraban, Jiří Wohanka, Antonín Hardt, Vladimír Brabec, Jiří Zapletal, Andrej Polák, Josef Kuhn, Renata Podlipská, Braňo Holiček, Jarek Hylebrant, Tomáš Dastlík, Tereza Blažková, Lukáš Melník, Vlasta Peterková, Ladislava Něrgešová, Lukáš Reichl, Gabriela Mikulková, Lenka Zahradnická, Sebastian Jacques, Alena Doláková, Silvester Matula, Jan Plouhar, Gustav Hašek, Jiří Černý, Milan Mikulčík, Šárka Krausová, Radoslav Šopík, Alena Štréblová, Pavla Beretová, Richard Fiala, Lukáš Příkazký, Jana Gýrová, Přemysl Bureš, Predrag Bjelac, Čeněk Koliáš, Kamil Švejda, Jan Novotný, Zdeněk Košata, Jarmil Škvrna, Petr Halberstadt, Libor Kovář, Olga Schmidtová, Petr Lněnička, Aneta Krejčíková, Anna Kameníková, David Máj, Filip Kaňkovský, Michal Gulyáš, Martin Hofmann, Otto Rošetzký, Miroslav Sabadin, Milan Hloušek, Jiří Čapka, Ondřej Lechnýř, Kryštof Nohýnek, Jiří Ployhar ml., Vojtěch Záveský, Milena Steinmasslová, Radek Kuchař, Radim Jíra, Andrea Daňková, Kristýna Kociánová, Agáta Lexová, Jakub Štáfek, Jiří Konvalinka, Justin Svoboda, Zdeněk Bařinka, Hana Štádlerová, Tomáš Havlínek, Tereza Těžká, Ondřej Novák, Jiří Bartoň, Štěpán Vlček, Martina Randová, Petr Buchta, Jiří Bábek, Vladimír Javorský, Jiří Štrébl, Martin Šmíd, Tomáš Tobola, Kateřina Fixová, Ondřej Hampl, Filip Menzel, Petr Bláha Nejedlý, Kateřina Burianová, Tomáš Jeřábek, Jakub Železný, Hana Seidlová, Veronika Řeháková, Brigita Cmuntová, Antonie Talacková Barešová, Markéta Tannerová Šebesťáková, Hana Frejková, Zdeněk Palusga, Pavel Majkus, Karel Wiencek, Jiří Krejčí, Štěpán Komárek, Matěj Nedvěd, Štěpán Kozub, Jamba Mulimbwe, Kristýna Ryška, Zuzana Slavíková, Milan Šteindler, Václav Vašák, Andrea Černá, Jan Apolenář, Pavel Štoll, George Pacurar, Josef Vrána, Barbora Munzarová, Petr Motloch, Roman Luknár, Zuzana Vejvodová, Roman Svoboda, Kryštof Grygar, Martina Bezoušková, Zuzana Skalická, Otakar Brousek ml., Tereza Bílková, Ctirad Götz, Rostislav Novák ml., Jan Bosák, František Mitáš, Otmar Brancuzský, Lukáš Bech, Jitka Ježková, Jaroslava Pokorná, Jana Sováková, Robert Nebřenský, Stanislav Trtík, Stanislav Gerstner, Gabriela Heclová, Pavla Gajdošíková, Tereza Lášková, Markéta Martiníková, Lola Hrabovská, Jakub Hajner, Tomáš Kettner, Diana Toniková, Dominick Benedikt, Martin Ešpandr, Pavel Romaňák, Marek Dobeš, Radek Jiříček, Zdeněk Drahokoupil, Eliza Roth, Petr Panzenberger, Adam Ernest, Eva Kodešová, Tereza Režnarová, Libor Hruška, Marie Majkusová, Jana Altmannová, Jan Malinda, Zdeněk Vencl, Vojtěch Machuta, Karel Dobrý, David Altman, Pavla Vojáčková, Michael Dymek, Lucie Vojtová, Petra Jindrová, Rudolf Kubík, Michal Jagelka, Lucie Chlumská, Matyáš Řezníček, Petr Reif, Dana Klášterecká-Hradiláková, Petr Reif, Robert Cejnar, Peter Ondrejička, Milan Koritják, Anna Bangoura, Marta Dancingerová, Karel Šíp, Jan Večeřa, Rostislav Trtík, Josef Humpolec, Josef Chaloupka, Vojtěch Duřt, Vladimír Doskočil, Irena Vacková, Antonín Kala, Robert Bellan, Eva Studénková, Kateřina Kocichová, Petr Hofbauer, Oldřich Navrátil, Kateřina Krejčí, Viktor Javořík, Dana Syslová, Barbora Brunclíková, Jaromír Badin, Václav Větrovský, Patrik Vojtíšek, Václav Zimmermann, Bohumír Starý, Václav Bahník, Jiří Petrášek, Josef Zeman, Vlastimil Venclík, Antonín Kaška, Marek Slavík, Barbora Hrušková, Milada Drápalová, Svatopluk Skopal, Vojtěch Johaník, Miroslav Chýle, Vladimír Kryštof Maliňák, Saimir Bajo, Martin Chamer, Pavel Šimáček, Libuše Kotoučková, Jiří Novák, Hoang Anh Doan, Ha Thanh Špetlíková, Jitka Smutná, Lam Le Ngoc, Cao Hoang Yen, David Depta, Štěpán Coufal, Elizaveta Maximová, Martin Krupa, Natálie Růčková, Daniel Barták, Ondřej Venclík, Petr Kotora, Martin Vrtáček, Milan Ligač, Luděk Čtvrtlík, Zdeněk Trčálek, Anežka Rusevová, Michal Borovský, Roman Motyčka, Jaroslava Zimová-Leufenová, Tomáš Kopecký, Daniel Možnar, Oskar Hes, Petr Erlitz, František Maňák, Vojtěch Dvořák, Lída Vlášková, Jiří Rendl, Jindřich Kout, Jakub Tvrdík, Miroslav Rataj, David Laňka, Petr Čagánek, Michal Slaný, David Bosh, Vojtěch Hříbek, Kristina Sitková, Felix Šrámek, Zdeněk Černín, Lenka Zbranková, Jan Kimla, Jakub Uličník, Václav Veselý, Michal Blaško, Igor Ondříček, Zdeněk Rumpík, Jan Kalina, Zdeněk Štěpánek, Petr Kult, Ljuba Krbová, Tomas Sean Pšenička, Kamila Špráchalová, Kamil Pulec, Magdalena Kuntová, Jakub Urbánek, Janek Gregor, Václav Šanda, Andrea Marečková, Helena Korejtková, Zdeněk Julina, Nela Boudová, Boris Búrik, Romana Kvapilíková-Julinová, Jana Hubka Vanýsková, Jiří Vanýsek, Martin Leták, Jan Pavel Filipenský, Karel Brázdil, Renáta Matějíčková, Barbora Pecová, Petr Halíček, Štěpán Tuček, Vladimír Bastl, Tereza Švejdová, Jindřiška Dudziaková, Miloslav Pecháček, Eliška Hanušová Bašusová, Tomáš Petřík, Klára Apolenářová, Martin Zběžek, Ondřej Studénka, Jan Kříž, Jessica Bechyňová, Zdeněk Dušek, Jakub Štěpán, Amálie Gharibyan, Jan Vosmik, Petr Štěpánek, Viktor Tauš, Jindřiška Hanušová, Levan Mania, Roman Polák, Helena Karochová, Václav Marhold, Tigran Hovakimyan, Jaroslav Vlach, Michal Roneš, Miroslava Vydrová, Zita Patíková, Martina Hřebíková, Martin Moravec, Jeremy Tichý, Sarah Haváčová, Lukáš Rous, Josef Hervert, Miroslav Zavičár, Dominik Linka, Miroslav Stěpánek, Gustáv Řezníček, Richard Trsťan, Radek Galaš, Linda Kotisová, Tomáš Feřtek, Matěj Stehlík, Michal Reitler, Tereza Palečková, Aleš Preis, Barbora Křupková, Tomáš Lněnička, Vojtěch Fišera, Tomáš Jáchim, Daniel Pivoda Ondráček, Jitka Antošíková, Kryštof Bernard Hájek, Filip Karda, Santino De Angelis, Jiří Kohout, Daniel Pečenka, Filip Lízner, Michal Zimula, Jindra Brendlová