Devadesátky (seriál) / Devadesátky (seriál) ( Krimi Česko, 2022, 7 h 2 min (Minutáž: 64–78 min)) 87%

27.08.2023 14:04
JEDNOU VĚTOU
„Jonák, Mrázek a zbraně pod sakem. Devadesátky vyprávějí o době, kdy se rodil stát."

OBSAH
Šestidílná minisérie od tvůrců Případů 1. oddělení popisující vyšetřování klíčových případů první poloviny devadesátých let. Na několika dobových případech ukazuje atmosféru doby, kdy kriminalita vyskočila do nečekaných výšin a kdy se rozhodovalo o tom, jestli policie najde a ustojí svoji roli. V „devadesátkách“ přináší svoboda pro všechny strmý nárůst kriminality. Policie nemá metodu, čas ani prostředky, jak tomu čelit. Zdá se, že velcí i malí grázlové budou mít definitivně navrch. Na pražské 1. oddělení nastupuje mladý vyšetřovatel Tomáš Kozák. Zkušený operativec Václav Plíšek novému kolegovi nevěří. Bezprecedentnímu přísunu vražd ale musí čelit společně. (Česká televize)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Přijal jsem to, že komerční televize u nás netočí dobré seriály. Přál bych se ale jednou dožít toho, že Česká televize bude naopak točit jenom dobré seriály. Seriály, které budou mít kvalitou srovnání třeba se Skandinávií, kde těch obyvatel je míň, ale kvalitních seriálů mají za rok nesčetně víc. Nemusím Vám tedy povídat, že Devadesátky jsou v současném repertoáru novinek pro rok 2022 od ČT výjimečností, která v rámci současného detektivního prostředí nebere obdoby. Kvalitou, kterou ČT jednoznačně umí zaplatit, ale neumí s ní evidentně už tolik pracovat. Prequel Případů 1. oddělení, které vládne exkluzivními hereckými výkony, perfektními dialogy, emocemi, které nemají konce a napětím, které nechcete, aby skončilo. Šest dílů je zatraceně málo. Plul jsem tu na vlně devadesátek a kochal se tím, jakou si tvůrci s tímto seriálem dali tu práci. Preciznost vyšetřování, osobní roztržky, příběhy, ze kterých mrazí ještě dnes, ale i hudební odkazy na tamní dobu, které k tomu všemu jednoznačně patří. Přál bych si aby bylo více podobných projektů v Česku, ale vzhledem k tomu, jak to poslední léta funguje, budu rád, když se něčeho podobného dočkám třeba za rok. (Malarkey) 5*

Éra podnikavců, nevkusných sak, oprýskaných škodovek, veksláků, 2 Unlimited, kupónové privatizace, Vaška Klausů, Jardy Jágra, lámání starých struktur. A taky množství (nájemných) vražd. I množství neobjasněných vražd. Naprostá absence úcty k lidské důstojnosti a životu. Někdo na tenhle přechod od komunistické diktatury k demokracii západního typu a tržní ekonomice vzpomíná rád, někdo to má přesně naopak. Bylo to i období nesnadného přechodu od práce ve výrazně politicky úkolovaném sboru k policii, která měla chránit zákon a pořádek ve svobodné společnosti. Kdo má informační základ, tak to vesměs dá, přesto je to místy překombinované a příliš nahuštěné, a to velké množství jmen tomu všemu rozhodně nepomáhá. Režiséru Peteru Bebjakovi se každopádně podařilo zachovat celkový ráz doby. Frustrace z překážek, jízlivý tón, uštěpačné pojetí. Nástup Michala Novotného v roli bizarní postavičky Ivana Jonáka je skvostný. Ten chlapík byl k pláči i k smíchu. Chudák ani nevěděl, že jeho milovaná Ludvika prodává v nějakém stánku se zeleninou. Pak se mu lehce přiblíží mafiánská figura Bořka Slezáčka. Trio Finger, Sokol a Bartoš také velmi dobré. Větší polovina série je pak věnovaná pantátům, kteří nezavařují čerstvě sklizené okurky, ale své oběti do sudů s louhem. Honba za kalným dnem Orlíka a zubními plombami může začít. Poctivá práce na všech frontách. (castor) 4*

Devadesátky mi k srdci nepřirostly. Jestli jsem se kdysi těšil na nové díly 1. oddělení, v případě jejich prequelu jsem se neubránil zklamání - zvlášť v souvislosti s nadšením, jaké zachvátilo diváky, a s tím, jak Devadesátky ovládly mediální a společenský prostor. Prokletím české kotliny byl, je a bude provincionalismus a ten má neblahý vliv na Devadesátky ve všech ohledech. Mohl bych si oprášit komentář k Sametovým vrahům. Takhle nemá vypadat vrchol televizní tvorby, ale čistokrevný průměr. Problematický střih, (pod)průměrná kamera, neschopnost vyvolat a udržet atmosféru a napětí, přemíra dialogů. Devadesátky nejsou retro jen námětem a časovým ukotvením, ony vypadají jako by byly natočené v polovině 90. let. Moderní vypravěčské metody a techniky, které ovlivnily vývoj světové televizní tvorby posledních tří dekád, Česká televize ještě nestačila zaznamenat. Zařadila by dánská, švédská nebo britská televizní stanice Devadesátky do svého vysílání? Odvysílala by je dokonce v hlavním vysílacím čase? Bojím se, že po Devadesátkách s pochopitelnou výjimkou Slovenska ve světě ani pes neštěkne. Když pročítám komentáře k seriálu, vybavím si podcast historika Michala Stehlíka Přepište dějiny s dílem Češi jsou nejlepší. A hned, řečeno s ironickým úsměvem na tváři, těm ovacím rozumím líp. Jen krátce k Marešovu scénáři: soustředěný velký příběh se mu z jinak výbušného atraktivního materiálu vytvořit nepodařilo, epizodický styl práce mu sedí líp. Celkový dojem: 55 %. (gudaulin) 3*

VELKÁ RECENZE
Červený vůz Škoda Favorit zaparkuje u popelnic a přiváží závan dávných dob. Časů, kdy vznikala česká ústava, kdy Jaromír Jágr nosil účes zvaný mullet a kdy se podnikatel Ivan Jonák proháněl Prahou v kabrioletech se zbraní viditelně vyčuhující zpod bílého saka.
Nový krimiseriál Devadesátky se vrací k případům, které řešila pražská mordparta, když ještě jezdila ve starých oprýskaných škodovkách. První díl Česká televize uvedla v neděli večer.
Kriminalista Josef Mareš výrazně přispěl k tomu, že dřívější série Případy 1. oddělení vynikala věrným vykreslením postupů pražských policistů z oddělení vražd. Nyní se vyšetřovatel, který před dvěma lety odešel do civilu, opět vrací ke scenáristice. A také ke skutečným případům z doby, kdy na krajském ředitelství sám řešil nejzávažnější zločiny.
Četné autobiografické rysy tudíž nese mladý vyšetřovatel, kterému manželka v úvodu první epizody balí svačinu do pytlíku a mezi dveřmi mu s úsměvem říká "Colombo". K případu vraždy na ulici za bílého dne dorazí hned po červeném Favoritu dvou starých mazáků.
Především se ale Marešovi i režisérovi Peteru Bebjakovi daří zachovat celkový ráz doby, kdy se častěji střílelo na ulicích automatickými zbraněmi schovanými v igelitové tašce.
Po prvních dvou epizodách, které mohli novináři vidět s předstihem, nejsou Devadesátky tak ponurým a syrovým komentářem doby jako třeba minisérie Rédl. Ta se skutečností pouze inspirovala a snažila se vyobrazit lámání starých struktur i jejich infiltraci do těch nových kritičtěji, než jak se na počátky nového režimu běžně vzpomíná.
Přesto se novinka už úvodními archivními sestřihy, doprovázenými údernými dobovými hity, uštěpačně dívá na optimismus Václava Klause a dalších budovatelů českého kapitalismu. A jízlivého i realistického tónu se drží.
Ondřej Sokol a Martin
 Finger v rolích zkušených kriminalistů sotva vystoupí z vozidla budícího soucitné úsměvy majitelů mercedesů, jež často vyšetřují, a hned vypadají, jako by v těch umolousaných kostýmech ráno opravdu vyšli z domu. Podobně přirozeně působí Kryštof Bartoš, který ztvárnil Marešovo alterego.
Až později přichází skutečný test, zda se podařilo zachytit svět, jenž ve vzpomínkách pamětníků i při listovaní dobovými fotografiemi dnes působí jako z béčkového filmu. Návštěva mezi "galérkou", mezi těmi, kdo navzdory sakům a mercedesům stále zůstávají uvnitř veksláky, věrně ukazuje pravou povahu raných 90. let.
Michal Novotný coby podnikatel Ivan Jonák navzdory odulé vizáži a prostorám kolotočářského snu jménem Discoland, kam chodili mafiáni i Karel Gott, hraje jako nic. Jako by se právě nepřevtělil do člověka, který tehdy působil coby karikatura sebe sama.
Stejně jako romský král podsvětí Antonín Běla v podání Richarda Němce vyznívá i Jonák v seriálu hrozivěji než směšněji. Obzvláště ve druhém dílu, kdy dojde na vraždu Jonákovy manželky.
Podnikatel sedí v policejní kanceláři coby oběť i možný pachatel, ale ignoruje okolí, chová se, jako by mu to tam patřilo, zvedá jeden telefon za druhým, do médií slibuje statisícovou odměnu.
Spolumajitel nočního klubu Discoland je sám jedním z hlavních podezřelých, byť brzy vybuchne jeho auto a někdo se ho pokusí zabít. Ten výbuch možná narafičil sám, pachatele policie nikdy neodhalí.
V seriálu tak ožívá překotný ráz doby, kdy mnozí budovali podnikatelské sny navzdory zákonům, kdy se jeden případ prolínal do druhého. A kdy fakt, že Jonák - možná ze msty, možná zcela pragmaticky kvůli majetku - zavraždil manželku a snaží se to maskovat, neznamená, že paralelně někdo nejde po krku jemu.
Devadesátky nejsou jen přesvědčivým teleportem do éry nevkusných sak a hudby kapely 2Unlimited.
Fungují i jako svižná kriminálka, která udržuje napětí navzdory tomu, že výsledek mnohých případů zůstává dodnes v paměti. Například kauzy spojené s podnikatelem Františkem Mrázkem, kterého v dalších epizodách ztvární Albert Čuba.
Seriál je silný také v tom, že vyobrazené procedury nevykreslují pouze důslednou policejní práci, jež vede k vyřešení případu. Pomocí statistik i přesvědčivého herectví tvůrci lakonicky ukazují, že množství vražd zůstalo nevyšetřeno, znázorňují zmar z toho, kdy je třeba přejít na další případ, byť se řešení zdá být blízko. Jenže to už se zdálo několikrát.
Prozatím to vypadá, že Česká televize natočila další vydařenou krimisérii. Už proto, že na tři dekády staré časy nostalgicky nevzpomíná, spíše nutí o nich přemýšlet. Jako o době divokých rozporů, z níž lze snadno vyzobnout jak příběh o růstu a nadějích, tak i ten o frustraci a rozevírání společenských nůžek.
Devadesátky jsou v jádru hlavně solidní kriminálkou, nikoli dobovou polemikou. Mimoděk ale ukazují jak naděje, tak frustrace.

SEZNAM EPIZOD
1.série (2022)
DÍL 1: Poprava bodyguarda (Poprava bodyguarda) - Rok 1993. Obávaný bodyguard je zastřelen v tiché ulici. Další nájemná vražda, kterou musí vyřešit pražské 1. oddělení. Vyřizují si tu účty vládci podsvětí? Zločinů přibývá, každý týden další mrtví, mafiáni mají pocit, že tahají za delší konec provazu, a mnohý z policistů přemýšlí, jestli nemá přejít na druhou stranu zákona.
DÍL 2: Král diskoték (Král diskoték) - Zastřelená manželka mafiána, majitele diskotéky, kde se scházejí popové celebrity. Policisté, kteří slouží na pražských obvodech, se už naučili jít vládcům podsvětí na ruku. Proto musí lidé z pražského oddělení vražd jednat na vlastní pěst... Na začátku devadesátých let hrálo každé policejní oddělení a každý policista sám za sebe. O to víc se cenili parťáci, na které bylo spolehnutí.
DÍL 3: Kleopatra (Kleopatra) - Do nepřehledných vztahů pražského podsvětí přicházejí noví lidé, kteří si chtějí urvat kus města pro sebe. Číňané si vyřizují spory mačetou, Albánci a Arméni po sobě střílí kvůli malicherným hádkám, čeští kriminálníci si posílají poštou výbušná zařízení... Má policie spolupracovat s podsvětím, které nabízí informace vedoucí k odhalení zločinů?
DÍL 4: Přehrada (Přehrada) - Jen v Praze se stane přes padesát vražd ročně. Kam vlastně pachatelé odklízejí těla, která se nikdy nenašla? Příběh z časů, kdy dostat mafiána znamenalo se s ním kamarádit. Z dob, kdy vám bývalý kolega z přátelství nabízel lépe placené místo na druhé straně zákona.
DÍL 5: Sudy (Sudy) - Je odklízení nepohodlných mrtvol nová forma podnikání podobně jako střelba na objednávku? Do jaké hloubky se dokážou ponořit policejní potápěči a co nakonec pachatele usvědčí? A podaří se policejní akci utajit, než ji média prozradí pachatelům?
DÍL 6: Přiznání (Přiznání) - Rozsáhlé zatýkání a akce policejní zásahovky přivede na služebnu pestrou společnost podezřelých, kteří se podíleli na sérii brutálních vražd. Jaké jsou mezi nimi vztahy? Který z předvedených představuje nejslabší článek? A kdo z nich je střelcem, který zabil bodyguarda Jívu?

Ocenění:
Český lev
2022 - Devadesátky - Peter Bebjak (Cena filmových fanoušků)
2022 - Devadesátky - Henrich Boráros (Nejlepší výprava) (nominace)
2022 - Devadesátky - Andrea Králová (Nejlepší kostýmy) (nominace)
2022 - Devadesátky - Michal Reitler, Pete Bebb, Peter Bebjak (Nejlepší televizní seriál) (nominace)

Ceny české filmové kritiky
2022 - Devadesátky - Josef Mareš, Peter Bebjak (Cena „Mimo kino“) (nominace)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 9.1.2022 Česká televize
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 3.6.2022 Česká televize
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

SERIÁLY V SÉRII
Případy 1. oddělení (seriál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/125/
Česko, Krimi, 2014
Režie: Peter Bebjak, Dan Wlodarczyk, Hrají: Ondřej Vetchý, Petr Stach

Devadesátky (seriál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/124/
Česko, Krimi, 2022
Režie: Peter Bebjak, Hrají: Martin Finger, Ondřej Sokol
 
Tvůrci a herci
Peter Bebjak (Režie), Michal Reitler (Produkce), Juraj Dobrakov (Hudba), Martin Žiaran (Kamera), Marek Kráľovský (Střih), - (Casting), Henrich Boráros (Scénografie), Jitka Matiášková (Kostýmy), Andrea Králová (Kostýmy), Ivo Broum (Zvuk), Martin Větrovec (Masky), Josef Mareš (Scénář), Matěj Podzimek (Scénář), Martin Finger (Herec), Ondřej Sokol (Herec), Kryštof Bartoš (Herec), Vasil Fridrich (Herec), Robert Mikluš (Herec), Patricie Pagáčová (Herec), Kateřina Marešová (Herec), Jan Kolařík (Herec), Igor Orozovič (Herec), Matouš Ruml (Herec), Viktor Zavadil (Herec), Štepánka Fingerhutová (Herec), Martin Stránský (Herec), Pavel Batěk (Herec), Bořek Slezáček (Herec), Daniel Margolius (Herec), Michal Novotný (Herec), David Šír (Herec), Jakub Štáfek (Herec), Martin Davídek (Herec), Albert Čuba (Herec), Richard Němec (Herec), Tomáš Kobr (Herec), Tomáš Turek (Herec), Zdeněk Stadtherr (Herec), Veronika Petrová (Herec), Pavel Konvalina (Herec), Andrei Toader (Herec), Václav Pavlík (Herec), Josef Mareš (Herec), Anna Bazgerová (Herec), Klára Miklasová (Herec), Miroslav Čáslavka (Herec), Radek Polák (Herec), Daniela Bakerová (Herec), Irena Neradová (Herec), Tomáš Karab (Herec), Hynek Chmelař (Herec), Stanislav Lehký (Herec), Johana Nováčková (Herec), Daniel Rous (Herec), Jaroslav Hanzal (Herec), Jiří Stracený (Herec), Jana Provázková (Herec), Karel Jirák (Herec), Michael Aleš Bucifal (Herec), Luboš Balog (Herec), Tomáš Mrvík (Herec), Anna Marie Myšičková (Herec), Tomáš Sagher (Herec), Kateřina Hájková (Herec), Jan Jankovský (Herec), Taťána Havlová (Herec), Martin Hruška (Herec), Jan Janča (Herec), Ivo Novák (Herec), Václav Hoskovec (Herec), Milan Enčev (Herec), Tomáš Kolomazník (Herec), Roman Slovák (Herec), Lukáš Franc (Herec), Božena Osvaldová (Herec), Michaela Matějovská (Herec), Marta Falvey Sovová (Herec), Radoslav Bejček (Herec), Ivan Jonák (a.z.) (Herec), Filip Minařík (Herec), Aneta Červená (Herec), Jaroslav Tomáš (Herec), Libor Jeník (Herec), Martin Kraus (Herec), Ivo Chládek (Herec), Štefan Capko (Herec), Terezie Vraspírová (Herec), Vendula Křížová (Herec), Martin Navrátil (Herec), Lucie Ingrová (Herec), Patrik Plešinger (Herec), Jan Vápeník (Herec), Vlastimil Fridrich (Herec), Petra Kocmanová (Herec), Aneta Bačíková (Herec), Vladimír Železný (a.z.) (Herec), Miloš Zeman (a.z.) (Herec), Václav Havel (a.z.) (Herec), Jiří Křižan (Herec), Michal Stejskal (Herec), Matyáš Řezníček (Herec), Matej Landl (Herec), František Strnad (Herec), František Večeřa (Herec), Miroslav Navrátil (Herec), Stanislav Hyžík (Herec), Gabriela Štefanová (Herec), Václav Liška (Herec), Petra Kosková (Herec), René Šmotek (Herec), Vojtěch Babišta (Herec), Igor Budykin (Herec), Sára Milfajtová (Herec), Lada Jelínková (Herec), Jiří Panzner (Herec), Tomáš Bareš (Herec), Václav Hanzl (Herec), Petr Joo (Herec), Lukáš Matěj (Herec), Vojtěch Říha (Herec), Karel Gott (a.z.) (Herec), Václav Klaus (a.z.) (Herec), Marek Cisovský (Herec), Petra Jindrová (Herec), Ondřej Černý (Herec), Jaromír Jágr (a.z.) (Herec), Eva Jurinová (a.z.) (Herec), Martin Severa (a.z.) (Herec), Janek Ledecký (a.z.) (Herec), Zbyněk Merunka (a.z.) (Herec), Tereza Pergnerová (a.z.) (Herec), Josef Klíma (a.z.) (Herec), David Rath (a.z.) (Herec), Daniel Nekonečný (a.z.) (Herec), papež Jan Pavel II. (a.z.) (Herec), Halina Pawlowská (průvodce) (Herec), Miloslav Čížek (Herec), Ondřej Malý (Herec)
 
2022/422/Česko/Krimi
 
Zajímavost k filmu
- Scénář k Devadesátkám napsal Josef Mareš sám a „učesal“ ho scenárista Matěj Podzimek. Ten ale scénář nejen zkontroloval, ale iniciativně připsal i několik scén – například tu, kdy prostitutka Jana (Štěpánka Fingerhutová) přijde ke Kozákovým.
- Původně měli na první sérii Devadesátek spolupracovat oba tvůrci Případů 1. oddělení (od r. 2014), tedy scenáristé Josef Mareš a Jan Malinda, ale jejich vzájemný vztah po dopsání 2. série Případů byl na bodě mrazu, a tak se Mareš rozhodl napsat scénář k Devadesátkám sám (s pozdější editací scenáristy Matěje Podzimka). Mareš si také chtěl z Případů vypůjčit 3 postavy (Tomáš Kozák, Václav Plíšek a Josef Korejs), což mu Malinda v afektu zakázal. Nakonec se oba tvůrci Případů dohodli, a tak je prequel s Případy 1. oddělení přímo propojen 3 charaktery.
- Seriál se začal natáčet v lednu 2020, ale již v březnu muselo být natáčení na 3 měsíce přerušeno vinou pandemie covid-19.
- Igor Orozovič (Karel „Karlos“ Kopáč) byl překvapený, jak moc je skutečnému Kopáčovi podobný.
- Vasil Fridrich (Ivan Pauřík) a Martin Finger (Václav Plíšek) se sešli jako kolegové z kriminálky již v TV filmu Metanol (2018). V témže filmu se mihl v malé roli i Kryštof Bartoš (Tomáš Kozák) jako syn překupníka Maloty.
- Místo, kde se točilo odřezávání a extrakce obsahu přivezeného „orlického“ sudu, je dvůr klášteru sv. Gabriela na Smíchově.
- Dokumenty na počítači Tomáš Kozák (Kryštof Bartoš) píše v programu Text602 (T602), patrně verzi 3 z roku 1991.
- Jeden z komparzistů, který si v seriálu zahrál řadového policistu, v minulosti seděl ve vězení s Ivanem Jonákem.
- Vrátnice a okolí budovy policie, kde Plíšek (Martin Finger) a Tůma (Ondřej Sokol) pracují, stejně jako některé chodby a výslechové místnosti, byly natáčeny v budově v Sazečské ulici v Praze 10-Malešicích.
- Ondřej Sokol a Martin Finger neztvárnili dynamické duo poprvé. Už se spolu setkali v Sokolově režijním debutu Krásno (2014).
- Ondřej Sokol (Tůma) během seriálu vykouřil na záběrech 32 cigaret.
- Průměrná sledovanost seriálu při jeho premiéře na počátku roku 2022 dosahovala v průměru 2 320 000 diváků starších 15 let (podíl 47,5 %). V době své premiéry tak byly Devadesátky nejsledovanějším seriálem od roku 2004.
- Kryštof Bartoš, představitel postavy vyšetřovatele Kozáka, kterou předtím hrál v seriálu Případy 1. oddělení (od r. 2014) Ondřej Vetchý, ke ztvárnění kriminalisty podle původní seriálové předlohy dodal: „Seriál jsem nakoukal, abych věděl, o čem je a jaké jsou mantinely postavy, ale nesnažil jsem se přímo napodobovat jeho gesta nebo cokoliv jiného. Před natáčením jsme se náhodou potkali a já se Ondřeje Vetchého ptal, jestli by pro mě měl nějakou radu. On se tak usmál a pak mi odpověděl: ‚Hele, mladej, hlavně ho nehraj jako já. Protože to nedáš. A stejně by to vypadalo blbě.‘ Tak jsem ho poslechl. Věřím, že jsem udělal dobře.“ (Komiks)
- Martin Finger (Plíšek) a Ondřej Sokol (Tůma) nejsou parťáci jen v seriálu Devadesátky. Jsou to spolužáci z DAMU, spolupracovníci z Činoherního klubu a dlouholetí blízcí přátelé.
- První tři epizody seriálu byly poprvé uvedeny v září 2021 na Mezinárodním seriálovém festivalu Serial Killer.
- V Discolandu Sylvie se léta natáčel hudební pořad Eso (1994) s Terezou Pergnerovou (Nova).
- Na seriálu spolupracoval kaskadérský tým Czech Blood Sport Stunt pod vedením Mariana Malovaníka, Dr.h.c., který rovněž zajišťoval bezpečnost herců na vodní ploše Orlické přehrady a jeho členové si zahráli potápěče Hlavní báňské záchranné stanice Ostrava, kde přímo Marian Malovaník pracoval. Malovaník se také setkal s členy zasahujících potápěčů tehdejší doby a konzultoval veškeré práce a postupy.
- Autor v seriálu ponechal postavám autentická jména zločinců, např. Jonák, Běla či Mrázek.
- Jednou z lokací, kde probíhalo natačení, byl v 90. letech proslulý Discoland Sylvie. Zde se mísily hvězdy české pop-music s pochybnými živly tehdejší doby.
- Jedná se o prequel seriálu Případy 1. oddělení (od r. 2014).
 
Odkazy
 

Hrají:

Martin Finger, Ondřej Sokol, Kryštof Bartoš, Vasil Fridrich, Robert Mikluš, Patricie Pagáčová, Kateřina Marešová, Jan Kolařík, Igor Orozovič, Matouš Ruml, Viktor Zavadil, Štepánka Fingerhutová, Martin Stránský, Pavel Batěk, Bořek Slezáček, Daniel Margolius, Michal Novotný, David Šír, Jakub Štáfek, Martin Davídek, Albert Čuba, Richard Němec, Tomáš Kobr, Tomáš Turek, Zdeněk Stadtherr, Veronika Petrová, Pavel Konvalina, Andrei Toader, Václav Pavlík, Josef Mareš, Anna Bazgerová, Klára Miklasová, Miroslav Čáslavka, Radek Polák, Daniela Bakerová, Irena Neradová, Tomáš Karab, Hynek Chmelař, Stanislav Lehký, Johana Nováčková, Daniel Rous, Jaroslav Hanzal, Jiří Stracený, Jana Provázková, Karel Jirák, Michael Aleš Bucifal, Luboš Balog, Tomáš Mrvík, Anna Marie Myšičková, Tomáš Sagher, Kateřina Hájková, Jan Jankovský, Taťána Havlová, Martin Hruška, Jan Janča, Ivo Novák, Václav Hoskovec, Milan Enčev, Tomáš Kolomazník, Roman Slovák, Lukáš Franc, Božena Osvaldová, Michaela Matějovská, Marta Falvey Sovová, Radoslav Bejček, Ivan Jonák (a.z.), Filip Minařík, Aneta Červená, Jaroslav Tomáš, Libor Jeník, Martin Kraus, Ivo Chládek, Štefan Capko, Terezie Vraspírová, Vendula Křížová, Martin Navrátil, Lucie Ingrová, Patrik Plešinger, Jan Vápeník, Vlastimil Fridrich, Petra Kocmanová, Aneta Bačíková, Vladimír Železný (a.z.), Miloš Zeman (a.z.), Václav Havel (a.z.), Jiří Křižan, Michal Stejskal, Matyáš Řezníček, Matej Landl, František Strnad, František Večeřa, Miroslav Navrátil, Stanislav Hyžík, Gabriela Štefanová, Václav Liška, Petra Kosková, René Šmotek, Vojtěch Babišta, Igor Budykin, Sára Milfajtová, Lada Jelínková, Jiří Panzner, Tomáš Bareš, Václav Hanzl, Petr Joo, Lukáš Matěj, Vojtěch Říha, Karel Gott (a.z.), Václav Klaus (a.z.), Marek Cisovský, Petra Jindrová, Ondřej Černý, Jaromír Jágr (a.z.), Eva Jurinová (a.z.), Martin Severa (a.z.), Janek Ledecký (a.z.), Zbyněk Merunka (a.z.), Tereza Pergnerová (a.z.), Josef Klíma (a.z.), David Rath (a.z.), Daniel Nekonečný (a.z.), papež Jan Pavel II. (a.z.), Halina Pawlowská (průvodce), Miloslav Čížek, Ondřej Malý, Jan Ruml (a.z.), Kamil Střihavka (a.z.), Jakub Miščik, Santino De Angelis