Drive Angry / Drive Angry ( 2011/100/USA/Akční, Fantasy, Krimi, Thriller) 54%

08.02.2022 19:35
JEDNOU VĚTOU
„Rozpoutá se peklo..."

OBSAH
Milton se za svůj hříšný život zločince dostal do pekla a zdálo se, že jeho temnou duši už nic nespasí. Pak se ale na Zemi zmocní šílená sekta jeho dcery, zabije ji a její dítě hodlá obětovat Satanovi. Milton chce stůj co stůj své vnouče zachránit a vydává se z pekla zpátky. Do cesty se mu připlete sexy číšnice, která bojuje proti bezpráví, ale přitom sama snáší bití od nevěrného muže. Spolu se vydají na cestu za záchranou malého dítěte, jenže v patách Miltona se brzy objeví pekelný vyslanec, který ho chce dostat zpátky do pekla. Úplněk, při němž má být malé dítě obětováno, se nezadržitelně blíží a bývalý hříšník s pronásledovateli za zády pomalu ztrácí naději na jeho záchranu. Když Milton najde sektáře, dojde k rozhodující vražedné přestřelce... (TV Nova)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
To, že Nicolase Cageho ve filmu emoce nikdy moc nebrali, to už jsem dávno neřešil. Pořád jsem bral za to, že hraje ve filmech, který mě baví. Taky proto jsem se těšil na Drive Angry, který mě už ale předem upozorňovalo tím, že je ve 3D a pustil se do něj trošku bláznivej režisér, kterej za sebou má jednu kravinu za druhou. Film samotný pak fakt nestojí moc za řeč. Nicolas nedá vlastně vůbec nic najevo. Když nějaký babě flákne hudlana jako zvon nebo jí za rohem vojede, tváří se u toho stejně, jako když v ruce drží brokovnici a machruje, že na něj nikdo nemá. Teď mě vlastně napadá, že jedna scéna, kde se tohle všechno děje, tam taky je a Nicolas se s tím fakt vůbec nesere. Já tyhle stylový akce ale vůbec nemám rád a měl jsem co dělat, abych se u těch nesmyslů vůbec udržel. (Malarkey) 2*

Angry grandpa Nicolas Cage OK, blonďatá žena činu Amber Heard taktéž a Fichtnerovu účetnímu rovnou postavit pomník. Tragédie je to v momentě, kdy film netáhnou herci, ale režisér, což je vzhledem k faktu, že se točilo primárně pro třetí rozměr, docela průšvih, neb se celá tahle střelená jízda omezí na strašlivé triky, nic moc akci, či rádoby něco, co by snad mělo připomínat vývoj děje. Divák se pak musí z nudné vaty odchytávat špulením prdelky, či smrtonosnou hláškou rovnou z pekla. Šel jsem do toho bez očekávání, po skončení pláču nad promarněným potenciálem. Na papíře (a s tím obsazením) tam rozhodně byl. Nebo už v Hollywoodu vymřeli i solidní béčkaři? (Isherwood) 2*

Je nejvyšší čas přivést k nám do pekla Dorotu Cageovou. Kdo se hlásí dobrovolně..? Á, pan Fichtner s hodností účetního.. Výborně! Pozor na peří a žádný alkohol..! Legrační triky, dementní dialogy, holé kozy a veteránské vozy v paperbackovém béčku s ambicemi lehce pobavit před věčným zapomněním. Nicky, hrající už dědečky (!), odvádí svůj mrzký standard, jeho spolujezdkyně, kurvující Amazonka Amber, se mu zjevně přizpůsobila a tak musí vše zachraňovat výše zmiňovaný accountant v obleku, jehož poctivý přístup zcela vylučuje možnost případných "daňových úniků". Závěr s podkresem Meat Loafa má pro Cageovu kariéru alegorický význam a já mu doporučuji tři věci. Vyměnit kadeřníka, vyměnit agenta a pokud ani to nepomůže, vyměnit povolání. Sice to opláču, ale budou to slzy štěstí.. (Gilmour93) 3*

VELKÁ RECENZE
Se skutečností, že Drive Angry je doopravdy čistokrevné akční béčko na úrovni, je třeba počítat dlouho před návštěvou kina a uzpůsobit tomu svá očekávání. Film obsahuje všechny prvky, které by snímky podobného ražení obsahovat měly – drsného a ozbrojeného hlavního hrdinu cedícího suché hlášky, rychlá auta, přesnou střelbu a krásné ženy, které to nepřehánějí s oblečením, pokud tedy nějaké mají. U takových filmů stačí vypnout mozek a kochat se tím, co nám režisér, v tomto případě Patrick Lussier (Krvavý Valentýn), servíruje.
A že je čím se kochat. Drive Angry se podařilo to, co dokázala třeba Planeta teror, nebo Piraňa 3D. Jsou to filmy sice úplně stupidní, ale dokonale zábavné. Což je automaticky posouvá o několik příček výš. V podstatě se nesmíte moc zabývat logikou a uměleckým dojmem, pak si film užijete jako nikdy. Drive Angry navíc napomáhá působivá výtvarná stránka a tentokrát dokonce i třetí rozměr, který po dlouhé době oceníte.
O hlavní postavě, charismatickém Miltonovi (průměrný Nicholas Cage), se toho zpočátku moc nedozvíte. Ale postupem času budete chtít vědět všechno. Jeho neznámá minulost a původ toho skrývá mnoho, častokrát se vám stane, že zůstanete sedět s otevřenou pusou a nebudete chápat, co všechno je ten člověk schopen vydržet (např. kulka v hlavě s ním moc nezacloumá). Je kombinací Constantina, Ghost Ridera, Terminátora a možná ještě někoho, kdo by k jeho popisu seděl. Motiv k pomstě a následným krvavým jatkám má zřejmý, dceru mu zabila satanistická sekta, která také unesla její novorozenou dcerku, aby jí mohla obětovat při příštím úplňku ve jménu pána zla. Milton je jim v patách s cílem osvobodit dítě své dcery a zabít každého, kdo se mu postaví do cesty. Společnicí a pomocnicí se mu stane mladá a krásná servírka (Amber Heard), holka od rány, která nemá problém začít si s přesilou a uštědřovat rány pěstí. U její postavy záleží hlavně na vzhledu, ostatní aspekty jsou druhotné. Mnohem zajímavější je tajemný účetní (William Fichtner), který pod maskou agenta FBI pátrá po Miltonovi ve dne v noci. Brilantní minimalismus, nadpřirozená gesta a chladná tvář jsou přesně tím, co vám na něm utkví v paměti. Williamovi za ztvárnění někoho tak podivného patří všechna čest. Nicholas Cage naopak nepředvádí nic velkolepého a jen opakuje svůj typický „pohled raněné laně“. Na druhou stranu mu role celkem sedla.
Po příběhové a scénáristické stránce je Drive Angry samozřejmě hovadina. Dějové motivy jsou odkoukané z desítek jiných filmů, aniž by šlo o přímé citace nebo narážky. Film si jednoduše „půjčuje“ ty dobré nápady a lepí je do překvapivě odzbrojujícího celku, do našlapané koláže efektních záběrů a nezapomenutelných scén (Milton si to rozdává s nějakou buchtou a během soulože střílí po komandu zabijáků). Snímek s vyšším ratingem počítá, a proto se nebojí občasné samoúčelné nahoty ani značného množství krve. Ovšemže ku prospěchu věci.
Ani bych se nedivil, kdyby Drive Angry vzniklo podle nějakého komiksu, dost věcí včetně stylizace tomu napovídá. Spousta scén vyznívá poměrně vtipně, aniž by se rozlišovalo, jestli se divák směje s filmem, nebo proti němu. Přitom se o akční komedii rozhodně nejedná. V tomto případě jde totiž vyloženě o zábavu typu guilty pleasure, opět se nabízí srovnání s Piraněmi 3D. Jistě, film nemusí sednout každému, ale kdo se nechá navnadit, nebude litovat. Nic originálního to není, ale kulervoucí nářez a zběsilá jízda rozhodně ano.
P.S. Doporučuji nevědět dopředu o filmu příliš informací, tato recenze je ještě v rámci mezí, ale kupříkladu oficiální text distributora je spíš na škodu, neboť odtajňuje skutečnou identitu hlavního hrdiny a jeho pronásledovatele. Pak se totiž nechtěně připravíte o moment překvapení.

O NATÁČENÍ
Režisér Patrick Lussier a scénárista Todd Farmer začali o svém druhém společném projektu uvažovat ještě dříve, než se jejich první společný počin Krvavý Valentýn 3D stal hitem. Zkušenost z natáčení hororu, který celosvětově vydělal více než 100 milionů dolarů, je inspirovala k tomu, aby se ještě více ponořili do možností nabízených 3D formátem ve snaze zjistit, co všechno jim tato technologie umožní.
Jakmile se jejich rozhovory stočily směrem k akčním filmům plným adrenalinu, které oba od dětství milovali, zrodila se myšlenka filmu Drive Angry. „Todd a já jsme měli rozhovor na téma, co bychom mohli natočit dalšího,“ říká Lussier. „Bavili jsme se o akčních filmech natočených v období od roku 1967 do zhruba poloviny 70. let, jejichž hlavní hrdiny často ztvárnili herci jako Steve McQueen a Charles Bronson. Ve všech těchto filmech byly skvělé honičky aut. V té době neexistovala žádná počítačová animace, takže diváci vědí, že při natáčení tihle herci opravdu jezdili auty, co nejrychleji to šlo. A tak jsme se rozhodli, že něco takového bychom chtěli i v našem filmu, i když ve 3D.“
Farmer i Lussier již v minulosti oba natočili úspěšné horory. I když ani jeden z nich neměl přímé zkušenosti s akčními filmy, oba jsou jejich dlouhodobými fanoušky. „Když jsem se poprvé přistěhoval do Los Angeles, měl jsem představu, že budu psát akční filmy,“ říká Farmer. „Chtěl jsem psát takové filmy, na jakých jsem vyrůstal, jenže jsem zjistil, že takové už nikdo netočí. Nejzajímavější na těch filmech je, že jejich hlavní hrdina není úplný klaďas. V dnešních filmech musí být hlavní hrdina čistý jako lilie, ale v mých příbězích takhle čistý nikdo není. Když je hlavní hrdina tak trochu zloduch, hned se píše lépe. Umožňuje nám to tvořit postavy, jejichž ztvárnění si herci vysloveně užívají,“ dodává Farmer.
Tvůrci si uvědomili, že když přidají 3D rozměr k road movie ve stylu 70. let, podaří se jim znásobit napětí a diváci se tak maximálně ponoří do ošidného světa plného násilí, který tvůrci vytvoří. „Natočili jsme akční film, road movie i retro film připomínající filmy ze 70. let,“ říká režisér Lussier. „Něco takového ve 3D ještě nikdo nenatočil. Diváky posadíme do auta s Nicolasem Cagem. Ocitnou se přímo uprostřed děje s Amber Heard a Billy Burkem,“ dodává.
Dostat technologii a techniku na správnou úroveň byla pro Lussiera a Farmera výzva. „Chtěli jsme využít to, co jsme se naučili dříve, protože tohle nebyl náš první film,“ říká Farmer. „Některé 3D filmy jsou spíše plné triků, a jiné jsou zase více interaktivní. Krvavý Valentýn byl spíš první případ, ale technologie od té doby natolik pokročila, že se filmy čím dál více stávaly odrazem jednotlivých unikátních světů. My jsme chtěli mít v Drive Angry oboje.“
Tvůrci filmu začali s myšlenkou, že jejich hlavní antihrdina John Milton bude zločinec, který utekl z vězení s cílem zachránit svoji dceru. „John je obyčejný Američan na cestě za pomstou a té dosáhne,“ říká Farmer.
Jenže Lussier a Farmer si s hlavním motivem hráli tak dlouho, až ho změnili z pozemského dramatu na příběh o odplatě z jiného světa. Miltonův pronásledovatel, tajemná postava používající přezdívku Účetní, se postupně vyvinula v mocnou a neobvyklou sílu. „Postava Účetního procházela postupným vývojem stejně jako Milton,“ říká Lussier. „Chtěli jsme našemu hlavnímu hrdinovi dodat určité nadpřirozené schopnosti, a to nás dovedlo až k myšlence, že Nickův hrdina by mohl být odjinud.“
„Jak jsme se o té myšlence bavili, tak nás napadlo, že co kdyby Milton nebyl na útěku z vězení? Co kdyby utekl z pekla?,“ říká Farmer. „Jenom si představte ty scény!“ dodává.
Se scénářem v ruce se tvůrci sešli s celou radou producentů, které myšlenka filmu zaujala, a to včetně Michaela De Lucy. De Luca je jeden z nejproduktivnějších hollywoodských producentů, který má na svém kontě filmy jako Ghost Rider 21, kritikou vysoce oceňované Bratry, a dále i nové filmy jako Kazatel, Moneyball a Fright Night. „Zeptali jsme se Mikea De Lucy na jeho připomínky,“ vzpomíná Farmer. „A on neřekl nic, jen že film natočíme. S takovou reakcí jsme se ještě nesetkali,“ dodává scénárista.
De Luca k tomu říká: „Jakmile jsem dočetl scénář, hned jsem věděl, že ten film musíme natočit. Ten film jsem prostě chtěl vidět. No a taky jsem věděl, že Nicholas Cage si ten scénář zamiluje, protože už delší dobu vím, jak moc miluje auta,“ dodává.
Tvůrci filmu měli pro hlavní roli Johna Miltona od samého počátku v hlavě držitele Oscara Nicolase Cage. „Od chvíle, kdy jsme já a De Luca začali mluvit o Drive Angry s Nicem, věděli jsme, že jsme získali pro náš film partnera podobně nadšeného, jako jsme byli my dva,“ říká Lussier. „Pro náš film to byl skvělý hrdina,“ dodává.
Cage je již dlouho znám svým zájmem o paranormální jevy a nadpřirozená témata si již vyzkoušel ve filmech jako Ghost Rider, Proroctví a Čarodějův učeň. „I přesto mě tenhle scénář docela šokoval,“ říká Cage. „Byl úplně jiný než všechno, co jsem do té doby četl. V dobrém slova smyslu. Musím říct, že jsem se po jeho přečtení cítil docela divně, což jen potvrdilo můj zájem se na filmu podílet.“
„Drive Angry je film plný adrenalinu, síly i vtipných momentů,“ pokračuje herec. „Jsem rád, že jsou ve filmu i komediální prvky, už jen kvůli extrémům, kam až film zachází. Film naprosto postrádá pokoru ve vztahu ke svým vlastním ničivým účinkům. A já jen doufám, že se lidé nad některými scénami prostě rozesmějí. Náš film je určitě zejména pro půlnoční diváky kin, a právě pro ně já točím moc rád,“ říká Cage.
John Milton se ve filmu Drive Angry vydá na road trip přes celou Ameriku v nabušeném sporťáku řízeném krásnou mladou ženou. „Je to cesta pomsty a vykoupení, a sám Milton představuje tajemství ukryté uvnitř hádanky,“ říká Farmer. „Jeho postavu jsme napsali tak, že vlastně nikdy přesně nevíte, co se v jeho hlavě odehrává. Dá se dohromady s nádhernou mladou ženou, která mu připomíná jeho dceru. Ale jejich vztah není o erotickém napětí během cesty napříč Amerikou. Je to spíš příběh o vztahu otce s dcerou, byt se spoustou akce, krve, nahoty, sexu a spoustou dalších věcí,“ dodává.
Autoři scénáře vytvořili čtveřici poměrně neobvyklých postav, které jsou hnacím motorem celého filmu. „Na filmu je poměrně neobvyklé, že každá z hlavních postav je svým způsobem záporná,“ říká Lussier. „Hlavní záporný hrdina Jonah King, ztělesněný Billy Burkem, představuje absolutní zlo a násilí. Piper, která se přidá k Miltonovi na jeho cestě, je sprostá, násilná a sexy. Účetní, kterého hraje William Fichtner, pronásleduje Miltona na každém jeho kroku bez ohledu na to, co je Miltonovým cílem. Jeho úkolem totiž je přivést Miltona zpátky do pekla. Potřebuje ho zkrátka vrátit zpět, aby mu seděly účetní knihy.“
„A aby nedošlo k nějaké mýlce, musíme dodat, že i Milton je velice špatný člověk,“ pokračuje Lussier. „Je to špatný člověk, který se chystá udělat dobrý skutek, ale to pořád nic nemění na tom, že je špatný. Zaslouží si být v pekle. Lidé, kteří peklo řídí, udělají všechno pro to, aby ho do něj vrátili, a vůbec je nezajímá, co zrovna Milton dělá nebo proč to dělá.“
Milton a Účetní jsou do značné míry svým vlastním zrcadlem, což je klasická juxtapozice pronásledovaného a pronásledovatele. „Oni dva jsou do značné míry stejní,“ říká Farmer. „Oba jsou silně zaměřeni na výsledek. Milton se snaží získat zpátky dítě a je mu úplně jedno, kdo se mu při tom připlete do cesty nebo koho bude muset využít, zneužít či zabít. On prostě musí dítě dostat zpátky. A Účetní zase potřebuje získat zpátky Miltona, a je mu taky úplně jedno, co pro to bude třeba udělat. Paradoxně ke konci našeho příběhu si oba uvědomí, že pokud chtějí dosáhnout svých cílů, budou si muset navzájem pomoci.“
„Každý člověk má temnou a děsivou součást své povahy,“ říká Farmer. „A jak jsem už řekl, v našem filmu je každý špatný, i hlavní hrdina. Právě ty různé stupně zla nás při psaní tolik bavily a takové natáčení taky hodně bavilo herce. Náš příběh je v nitru o vykoupení.“
„Našimi diváky by pak měli být všichni, kdo mají rádi akci, napínavé jízdy či silné hlavní hrdinky,“ pokračuje Farmer. „Amber Heard jakožto Piper se rozhodně nebojí vystřelit z pistole nebo složit chlapa k zemi pěstí. Udělá prostě vždycky to, co je potřeba.“
Lussier a Farmer oba potvrzují, že film vlastně napsali sami pro sebe a že se těší na to, až ho uvidí. „Napsali jsme náš film tak, aby připomínal jízdu na horské dráze,“ říká režisér. „Je násilný, ostrý, jeho hlavní hrdinové jsou brutální, ale hlavně je vtipný. A tak se posaďte, připoutejte se a užijte si pořádnou jízdu.“
Nemilosrdné prostředí filmu Drive Angry je plné chytrých a nekompromisních postav, které se ve snaze dosáhnout svých cílu nezastaví před ničím. Všichni hlavní hrdinové ve filmu vystupují z pozice síly, nikoli slabosti.
„Mám jsem obrovské štěstí, že jsem pro film získal takové herce,“ říká Lussier. „Nicolas Cage pro nás ztvárnil hlavního hrdinu Johna Miltona, jehož dcera byla brutálně zavražděna nemilosrdným vůdcem sekty. A tak Milton usiluje nejen o pomstu její smrti, ale také chce zachránit svoji malou vnučku, kterou unesl ten samý zloduch. Na cestě za svým cílem prokáže i nadpřirozené schopnosti a nepřestane, dokud svou vnučku nezachrání.“
V Cagovi filmaři získali herce, který své postavě dodal přirozenou inteligenci, silné ambice a lidskost. „Nicolas udělal z Miltona hrdinu, se kterým se můžete ztotožnit, a to bez ohledu na to, jak krutý dokáže být,“ říká režisér. „On se do své role natolik vcítil, že nakonec budete obdivovat jeho činy, ať už jsou jakkoli hrozné,“ dodává.
Cage se na natáčení dostavil maximálně připravený a vyzbrojený vlastními nápady zejména na téma, jak moc tajemný vlastně John Milton je. „U každé scény řekl, že o ní přemýšlel, a rovnou z něj začaly vypadávat jednotlivé dialogy,“ říká Farmer. „Měl jsem z toho úplně husí kůži, protože se stal Miltonem. Jeho nápady byly lepší, než to, co jsme napsali. Často se stává, že herci přijdou na natáčení tak připraveni, že díky nim bude vaše práce vypadat mnohem lepší, než ve skutečnosti původně byla. A přesně to dokázal Nicolas i u našeho filmu.“
Lussierovy zkušenosti s 3D technologií a vizuálním designem byly pro Cage jasnou motivací, ale stejně tak ho motivoval i přístup, s jakým režisér pracoval s herci. „Dobře zná zlaté pravidlo práce s herci,“ říká Cage. „Řídí se heslem, že není třeba opravovat to, co funguje, a nechává herce hrát. Nechal nás, abychom se při práci cítili dobře, a když měl pocit, že by do něčeho měl zasáhnout, tak to udělal. Patrick všechny vyzýval, ať přinášejí vlastní myšlenky a nechávají je promítnout do filmu. A právě tohle mi dalo při natáčení prostor,“ dodává herec.
Ve chvíli, kdy Miltonova cesta z pekla začíná, se hlavní hrdina setká s Piper, divokou číšnicí s rychlým autem a špatným chováním. „Milton věděl, že bude potřebovat někoho, kdo by mu pomohl,“ říká Lussier. „Vybral si Piper, protože ona má všechno, co Milton potřebuje. Její život často nabere zcela neočekávaný směr, a tak se Piper přidá k Miltonovi a spolu se vydají na cestu.“
V průběhu jejich cesty se mezi Miltonem a Piper vytvoří pevné pouto, byťse nebude jednat o romantický vztah. „Náš film je příběhem o muži, který se snaží napravit své selhání ve vztahu k vlastní dceři,“ říká Lussier. „Proto jsme hledali herečku, která by se jednak skvěle doplňovala s Miltonem, a jednak by mu dělala náhradu za dceru. Jak jsme tak diskutovali různé varianty obsazení této role, poměrně brzy jsme se shodli, že Amber Heard se na ní hodí ideálně. Kromě krásy má totiž skvělé názory, šarm i divokost, což jsme všechno potřebovali.“
Prakticky vzápětí poté, co dostala scénář, Amber Heard zjistila, že Drive Angry by mohl být velice zvláštní film. „Předtím jsem se ještě nesetkala s postavou, jako je tahle,“ říká herečka. „Piper je kovbojka ve vysokých botách, s nevymáchanou pusou a s pistolí. Číšnice v malém městě se srdcem ze zlata. Piper není ordinérní a kdybyste jí řekli opak, asi by vám dala pěstí. Rozhodně se nebojí ani vystřelit z pistole, ani bránit své názory,“ dodává herečka.
„Piper je vlastně srdcem filmu,“ pokračuje Amber Heard. „Ona je ta postava, která se v průběhu filmu mění, a díky ní se změní i Milton. Piper zásadním způsobem ovlivní jeho cestu, což by nedokázala, pokud by v ní nebyla obrovská síla, která jejich vztah tak posilní.“
Kombinace odvahy a zranitelnosti společně s hereckými schopnostmi přesvědčily Cage, že herečka je pro svoji roli ideálním adeptem. „Amber dokáže být současně sympatická a tvrdá, což je přesně to, co bylo pro její postavu třeba,“ říká Cage. „Navíc Amber dodala Piper smutek, díky kterému s ní cítíte. S Piper se totiž život příliš nemazlil, což Amber dokázala skvěle vyjádřit. Její vztah s Miltonem je partnerství. Jsou to dva lidé, kteří se spojili, aby se společně vydali celit děsivé situaci.“
Ve skutečném životě Amber Heard také řídí silné auto a má i spoustu dalších užitečných schopností, kterými vládne i Piper. „Tak například dokáže vystřelit z jakékoli zbraně na naší planetě,“ říká Lussier. „Amber dokázala tyhle části svého života vtělit do své postavy, díky čemuž je Piper zahrána s ještě větší přesvědčivostí a hloubkou, než v jakou jsme doufali.“
Amber Heard o sobě říká, že je „holka z Texasu“ a o filmu tvrdí, že je její životní příležitostí. „Vždycky jsem milovala rychlá auta, velké bouchačky, hlasité zvuky, akční filmy nebo Nicolase Cage v Dodgi Charger z roku 1969,“ říká herečka. „Nicolas byl nejpřipravenější ze všech herců, se kterými jsem kdy pracovala. Kdykoli se objevil na place, byl perfektně připravený. Mít možnost získat tohle všechno v jednom, za to jsem opravdu vděčná. Když můžu jet takovým autem, tak jsem opravdu v sedmém nebi. Na jízdu Dodgem Charger mě definitivně dostali.“
Další postavou v řadě netradičních hlavních hrdinů je Účetní, ztvárněný ve filmu Williamem Fichtnerem. Účetní byl vyslán z pekla, aby přivedl Miltona zpět. Fichtnerův Účetní je vyslancem pekla, který disponuje nadpřirozenou mocí a filmu dodává černý humor. „Scénář byl asi nejvtipnější, nejnapínavější a nejoriginálnější ze všech, které jsem kdy četl,“ říká Fichtner. „Jeho motorem jsou divoké, podivné postavy. Jenže všechny tyhle postavy mají nějaký emocionálně založený důvod, proč v příběhu vystupují. U skvělých scénářů, jako je tenhle, vlastně leží všechno přímo před vámi, takže herec si vlastně jen užije tu legraci spočívající v převedení příběhu na filmové plátno,“ dodává.
Jenže jak by se měl herec připravit na roli, jako je Účetní? „Příprava na mého hrdinu je v podstatě nemožná,“ říká Fichtner. „Pro tohohle chlápka neexistuje žádný pravzor. Musíte prostě jen popustit uzdu své představivosti. S Patrickem a Toddem jsme si na tohle téma hodně povídali, a já si pak jako herec vysloveně užil tu volnost, která z toho plynula,“ vzpomíná herec.
„Zrovna tuhle postavu tvořila dohromady spousta malých drobných střípků. Třeba Účetní se dokáže pohybovat způsobem, který není lidský. Dokáže například vystoupit z jedoucího auta a pokračovat v obyčejné chůzi. No a mně nezbývalo než najít si čas a všechno si to vyzkoušet, aby to ve výsledku ladilo s postavou, kterou ve filmu uvidíte,“ doplňuje.
Zločinný demagog jménem Jonah King, který má na svědomí vraždu Miltonovy dcery a který chce ďáblovi obětovat jeho vnučkou, také vlastně naplňuje svoji vlastní misi. Jeho cílem je rozpoutat apokalypsu. Má za sebou armádu příznivců, které přesvědčil, že budou stát v čele jeho nového světa. „V první verzi byl Jonah spíše podvodník,“ říká Farmer. „Ale jak jsme scénář postupně měnili, přepsali jsme i jeho postavu tak, že ve výsledné verzi vlastně sám věří tomu, co káže ostatním.“
Billy Burke, který Kinga ve filmu ztvárnil, říká, že když si poprvé přečetl scénář, jeho reakce byla: „Oni opravdu budou točit tenhle film? Scénář při čtení působil jako fantastický komiks, ale z žádného komiksu přitom nevycházel. Jak jsem se při čtení dostával dál a dál, přišel mi příběh čím dál skvělejší. Film samotný přesahuje hranice většiny filmů, které jsou dnes natáčeny.“
Scény, ve kterých Burke mluvil ke svým následovníkům, vyvolaly v ostatních členech štábu velký respekt, říká Lussier. „Jeho herecký projev byl fantastický. Měl potřebný akcent, jeho vychloubání bylo vyloženě svůdné, děsivé a velice působivé. Vážně mě překvapilo, když mi řekl, že své proslovy před velkým davem nikdy předtím nezkoušel.“
Herec se při přípravě na ztvárnění své postavy inspiroval u některých ikon ze skutečného života. „Jak jsem tak přemýšlel o tom, co za člověka vlastně ten Jonah je, tak jsem myslel na skutečné lidi, od kterých bych mohl některé jejich vlastnosti či rysy při ztvárnění Jonaha převzít. „Úplně na prvním místě jsem uvažoval o vůdci sekty Jimu Jonesovi, protože on právě disponoval schopností vsugerovat lidem, aby mu věřili bez ohledu na to, co říká. No a pak jsem také pomyslel na Jima Morrisona, protože Jonah King si o sobě myslí, že je také rocková hvězda.“
O režisérovi Lussierovi Burke říká, že dokáže ze svých herců dostat to nejlepší. „Lussier od samého počátku natáčení velmi dobře chápal, jak ke své postavě přistupuji. Já jsem ho začal hned respektovat. Patrick pracuje tak, že si najme člověka, kterého pro svoji postavu potřebuje, získá v něj důvěru a následně mu dá prostor, aby ukázal, co v něm je. Lussier má vizi, ví, co chce, no a když se jako herec dostanu mimo, tak mě prostě zatáhne zpátky, nebo naopak když potřebuju něco navíc, tak mě popožene. To vše jen posiluje vzájemnou důvěru.“
Postavy filmu Drive Angry použijí na cestě za svým cílem snad všechny druhy vozidel počínaje klasickými nadupanými auty až po karavany. Zejména fanoušci sportovních žihadel z poloviny století si ve filmu přijdou na své, protože ve filmu uvidí veterány jako je třeba Dodge Charger z roku 1969, Chevelle z roku 1971, Riviera z roku 1964 a Chevy z roku 1957. Kromě toho se ve filmu také vyskytují také prototypy aut Morgan, spousta kamionu, Lincoln, cisterna s vodíkem a dokonce i Hyundai Sonata. „Nejsem sice zrovna typ fandy do aut,“ připouští Lussier, „ale dokážu ocenit vzhled sportovních aut a to, že vypadají ještě úžasněji ve 3D. Jejich dlouhé linie a tvary umožňují skvělé užití ve filmu,“ dodává.
Ale dokonce i auta musela projít na filmovém plátně kamerovou zkouškou. Původní scénář třeba počítal s tím, že „hlavním hrdinou“ mezi auty bude Pontiac GTO, ale v testech v 3D se před něj dostal právě Charger z roku 1969. „Charger vypadá ve 3D prostě fantasticky, a tak jsme hlavního hrdinu změnili,“ říká Farmer. „Linie, kola a vůbec všechno na tomhle autě vypadá ve 3D naprosto skvěle,“ doplňuje.
Aby tvůrci filmu lépe vystihli náladu akčních filmů ze 70. let, kterým svým filmem chtěli především složit poctu, rozhodli se natáčet většinu honiček v autech i kaskadérských scén tradičním způsobem spíše než s využitím počítačové animace. „To znamená, že ve filmu jede v provozu v protisměru opravdu Nicolas Cage, který se smíchem kličkuje mezi auty a jede, co nejrychleji to jde,“ říká Lussier. „A musím říct, že je skvělý řidič. Asi nejtěžší vůbec bylo s ním udržet tempo, protože jezdil opravdu pekelně rychle a ze svého auta vždycky vyždímal naprosté maximum.“
Cage ovšem zdaleka nebyl jediným nadšeným fanouškem rychlých aut, který se objevil na filmovém plátně. „Já osobně jsem příznivec Moparu,“ říká Fichtner s odkazem na slovo, které je současně anglickou zkratkou pro „části motoru“ a současně jednou z výrobních divizí společnosti Chrysler. „Když se mě lidé ptají, jestli mám na obrazovce svého mobilu fotku syna, musím odpovědět, že ne, protože tam mám obrázek jednoho ze svých Road Runnerů z roku 1970. Měli jsme na scéně celkem čtyři stejné Chargery z roku 1969 a také nádherný SF Chevelle z roku 1970. Byl jsem zklamaný, že jsem neměl šanci ta auta řídit, ale řídil jsem aspoň policejní terénní auta a cisternu s vodíkem, což byl také bezva zážitek.“
Amber Heard díky své postavě také rozhodně nepřišla o možnost dostat se za volant některého z aut. „Rozhodně jsem nemohla připustit, aby tenhle skvělý zážitek místo mě měla některá z mých dublérek,“ říká Amber Heard. „Úzce jsem spolupracovala s koordinátorem kaskadérských scén Johnny Martinem, který pracoval už na filmu 60 sekund. Johnny mě naučil všechny ty věci, které byste se normálně vůbec neměli učit a kterým se v normálním životě snažíte vyhnout, jako třeba jak vyletět s autem ze silnice, jak jet ve smyku, jak udělat z auta vrak, jak s ním skočit, a podobně. Podobně jsme spolu nacvičovali i bojové scény. Dali jsme si pár lekcí a pak i pár zápasů. Možná je to tím mým texaským původem, ale stačilo pár minut a byla jsem dobrá,“ směje se herečka.
Všichni se samozřejmě snažili, aby se autům ani hercům nic nestalo, což ale bylo trochu v rozporu se snahou Amber Heard vyzkoušet si při natáčení úplně všechno. „Amber nemá strach prakticky z ničeho, což mě trochu děsilo,“ přiznává Lussier. „Strach je zdravý, protože díky němu člověk přežívá. Jenže ať už bylo třeba ve filmu udělat cokoli, Amber vždycky řekla, že to dokáže.“
„My jsme se samozřejmě vždycky snažili o maximální bezpečnost,“ pokračuje Lussier. „Kromě ochrany samotných herců jsme se také snažili chránit auta. Používali jsme totiž při natáčení nádherná stará auta a jezdili jsme s nimi na hranici jejich možností nebo dokonce za jejich hranicemi,“ dodává Lussier.
Pokud samozřejmě zkoušíte z aut, která jsou 50 nebo více let stará, dostat maximum, vždycky to obnáší určitá rizika, vysvětluje režisér. „Byla to poměrně výzva, udržet všechna auta ve vrcholné kondici. Točili jsme třeba kaskadérskou scénu s autem letícím ve vzduchu a tomu odpadla hnací poloosa. Museli jsme přerušit natáčení a počkat, než to někdo opraví. A takové věci se nám stávaly docela často.“
„Natáčení samozřejmě nepřežilo hodně aut,“ vzpomíná Farmer. „Na konci produkce byla vedle scény jedna velká hromada zničených aut,“ dodává. Tvůrci filmu také před natáčením vytvořili seznam nejlepších filmových řidičů a kaskadérů, které by bylo možné oslovit pro natočení fyzicky nejnáročnějších scén filmu. „Potřebovali jsme nejlepší řidiče, nejlepší kaskadéry schopné skákat s auty, nejlepší lidi pro práci s ohněm,“ pokračuje Farmer. „A podařilo se nám opravdu získat ty nejlepší. Když se podíváte na náš seznam, budete si myslet, že jsme měli obrovský rozpočet, protože ten seznam je nekonečný. Jenže oni proste jen byli po všech stránkách fantastičtí. Jsou ve své práci naprosto přirození a mohli jsme po nich žádat naprosto cokoli. Náš film vypadá tak skvěle i proto, že tihle profesionálové do něj dali úplně všechno.“
Film byl natočen technologií 3D, a to systémem Paradise FX, který byl použit již při natáčení filmu Krvavý Valentýn 3D. U tohoto filmu byly nicméně možnosti této technologie využity ještě více než kdy předtím. „Jednotlivé scény vás totálně pohltí,“ říká Lussier. „Tak třeba na konci filmu panuje chaos a zkáza. Všude kolem je kouř. Když tuhle scénu sleduju ve 3D, vím, že bychom potřebného efektu následnou úpravou nedosáhli, protože by se nepodařilo natočit všechny potřebné vrstvy v nutné hloubce. Ale když tu samou scénu natočíte naživo ve 3D, tu hloubku tam už máte,“ vysvětluje.
Žádná z hvězd filmu dříve ve 3D nenatáčela. „Film pro mě byl zčásti přitažlivý i tím, že jsem si mohl vyzkoušet, co s tím formátem dokážu,“ říká Cage. „Byla to pro mě příležitost vyzkoušet něco nového. Chce to třeba protáhnout a prodloužit gesta, abyste dosáhli maximálního efektu. Natáčení ve 3D mi přišlo velmi kreativní, něco skoro jako tanec.“
Herci veškerou svoji důvěru vložili v Lussiera a jeho zkušenosti vůdce filmové 3D revoluce. „Lussier je co se týče natáčení ve 3D naprostý purista,“ konstatuje Cage. „Natáčí filmy vlastně jenom s 3D kamerami. Díky němu se podařilo ukázat nádheru aut a jejich oblých tvarů právě v tomto formátu,“ dodává herec.
Pro Amber Heard zase práce ve 3D znamenala, že si lépe uvědomila divácké zážitky. „Obyčejně příliš neuvažuji nad tím, jak vlastně diváci film vnímají,“ říká herečka. „Jenomže pokud dáváte údery nebo pliváte krev přímo do čoček kamery, je to, jako kdybyste mlátila nebo plivala na diváky ve čtvrté řadě. Když se svým Chargerem ročník 69 couváte do kamery s vědomím, že díky tomu přední půlka kina vyskočí ze sedadel, máte mnohem více pocit, že s diváky komunikujete. Když jsem film poprvé viděla ve 3D, seděla jsem v první řadě s brýlemi a nevěřila jsem vlastním očím. 3D na tom filmu změní úplně všechno.“
„Patrick má neuvěřitelně silnou vizi,“ říká Fichtner. „Náš svět má temnou energii, ke které když přidáte 3D, tak je to mimořádně napínavé a sexy a dost syrové.“ Film Drive Angry byl natáčen v Shreveportu v Louisianě a v jeho okolí. „Protože náš film neměl rozpočet 200 milionů dolarů, museli jsme samozřejmě být s náklady opatrní,“ říká Farmer. „Díky natáčení ve Shreveportu jsme měli k dispozici prostředí potřebné k tomu, aby začátek filmu vypadal jako v Coloradu a konec jako v Louisianě, kde se odehraje závěrečná konfrontace.“
Natáčení v Louisianě ale také znamenalo, že filmaři museli mít připravený záložní plán pro případ nenadálých a nepředvídatelných výkyvů pocasí. V některých případech se pak, jak už to tak někdy bývá, nutnost stala pro filmaře inspirací, „Tak třeba rozhodující okamžik celého filmu měl být původně natáčen v exteriéru,“ říká Lussier. „Věděli jsme, že jestliže nás náhle zaskočí špatné počasí, budeme v pěkném maléru, protože na natočení téhle scény jsme potřebovali čtyři dny. Jak jsme tak hledali alternativy pro případ špatného počasí, objevili jsme u silnice úžasný starý kostel se hřbitovem.“ „Celou scénu jsme přepsali, aby se odehrávala na tomhle místě,“ pokračuje Lussier. „A díky tomu je zrovna tato scéna milionkrát lepší, než byla původní verze. To, co pro nás původně byl problém, vyústilo v jednu z nejlepších scén celého filmu,“ dodává.
Lussier současně plně přiznává, že by nikdy nedokázal natočit 3D film s prakticky nepřetržitým sledem akčních scén s tak omezeným rozpočtem, pokud by neměl k dispozici mimořádně nadaný a odhodlaný tým spolupracovníků. „Potřebovali jsme ty nejlepší kaskadéry, nejlepší tvůrce zvláštních efektů, vynikající herce a perfektního kameramana,“ říká Lussier. „A všechno jsme měli. Organizace natáčení fungovala naprosto skvěle. Museli jsme jako kolektiv fungovat chytřeji a vymýšlet nové a nové způsoby, jak natáčet. A s radostí můžu konstatovat, že to, co nám chybělo v oblasti hightech, výbuchů či akčních scén ve stylu producenta Michaela Baye, jsme dohnali smělostí a odhodlaností,“ uzavírá Lussier.

Ocenění:
Golden Raspberry Awards (Razzies)
2011 - Nicolas Cage (Nejhorší herec) (nominace)
2011 - Nicolas Cage (Nejhorší kombinace k vidění) (nominace)

DABING
V českém znění: Zdeněk Mahdal - Nicolas Cage (Milton), Irena Máchová - Amber Heard (Piper), Petr Svoboda - William Fichtner (Účetní), Antonín Navrátil - Billy Burke (Jonah King), Miroslav Táborský - David Morse (Webster), Kateřina Velebová - Katy Mixon (Norma Jeanová), Kateřina Petrová - Charlotte Ross (Candy), Jakub Saic - Todd Farmer (Frank), Jaromír Meduna - Tom Atkins (kapitán), Bohdan Tůma, Antonie Talacková, Michal Holán, Libor Bouček, Alexandra Ptáčková, Ladislav Cigánek, Kateřina Lojdová, Zbyšek Horák (titulky)
Překlad: Petr Hnilo
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Jiří Balcárek
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska 2011

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 3.3.2011 Warner Bros. CZ
Premiéra USA: 25.2.2011 Summit Entertainment
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 6.7.2011 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 6.7.2011 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 2 593 845
Tržby celkem - $ 28 931 401
Návštěvnost v ČR 15 817
Náklady (Rozpočet) - $ 50 000 000

FILMY NA SPOLEČNÉM DVD
Tokarev (2014) gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/13/
USA / Francie, Akční / Krimi
Režie: Paco Cabezas, Hrají: Nicolas Cage, Rachel Nichols

Drive Angry (2011) gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/12/
USA, Fantasy / Akční
Režie: Patrick Lussier, Hrají: Nicolas Cage, Amber Heard
 
Tvůrci a herci
Patrick Lussier (Režie), René Besson (Produkce), Michael De Luca (Produkce), Adam Fields (Produkce), Michael Wandmacher (Hudba), Brian Pearson (Kamera), Patrick Lussier (Střih), Nancy Nayor (Casting), Nathan Amondson (Scénografie), Mary E. McLeod (Kostýmy), Juan Peralta (Zvuk), Steve Boeddeker (Zvuk), Kristian Vogel (Masky), Keith Sayer (Masky), Todd Farmer (Scénář), Patrick Lussier (Scénář), Nicolas Cage (Herec), Amber Heard (Herec), William Fichtner (Herec), Charlotte Ross (Herec), Billy Burke (Herec), David Morse (Herec), Tom Atkins (Herec), Pruitt Taylor Vince (Herec), Katy Mixon (Herec), Todd Farmer (Herec), Jack McGee (Herec), Joe Chrest (Herec), Michael Papajohn (Herec), Brent Henry (Herec), Arianne Martin (Herec), Nick Gomez (Herec), Kenneth Wayne Bradley (Herec), Wanetah Walmsley (Herec), Marc Macaulay (Herec), James Landry Hébert (Herec), Edrick Browne (Herec), Henry Kingi (Herec), Julius Gregory (Herec), Kimberly Shannon Murphy (Herec)
 
2011/100/USA/Akční, Fantasy, Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Během natáčení se stalo nejoblíbenějším autem Nicholase Cage Chevrolete Chevelle.
- Nicholase Cage byl za svůj výkon nominován na Zlatou malinu pro nejhoršího herce.
- Latinský nápis na kulkách zbraně zabijáka bojů je „Deus Velox Nex“, což se dá volně přeložit jako „Rychlá násilná smrt Boha“.
- Mince, kterou účetní (William Fichtner) v průběhu filmu používá, je Obolos, pocházející ze starověkého Řecka. Tehdy se tyto mince dávali do rukou mrtvého, nebo na jeho oční víčka, jako platba pro Kharona, převozníka mrtvých, který se staral o to, aby duše překročili řeku Styx. To potvrzuje, že role účetního je přivést ztracené duše zpět do pekla.
- Ve filmu se mimo jiné objevuje trojice legendárních aut, a to Buick Riviera 1964, Dodge Changer 440 Engine 1969 a Chevrolet Chevelle 1971. Vozidlo, ve kterém v závěrečné scéně odjíždí Milton (Nicolas Cage) s účetním (William Fichtner), je pak Chevrolete One-Fifty 1957.
- Scénárista Todd Farmer ve filmu ztvárnil postavu Franka.
- John Milton je stejné jméno Nicovy postavy jako v Ďáblově advokátovi Ala Pacina.
- Fichtner měl stejný styl obleku také v seriálu Útěk z vězení, tady se lišil fialovou kravatou.
- Fichtner použil placku FBI také v seriálu Útěk z vězení.
- Charger od Piper, který řídil John Milton, měl v registračce složeninu názvu filmu: DRVAGRY.
 
Odkazy