Clona (TV seriál) / Clona (TV seriál) (Krimi / Thriller Česko, 2014, 6 h 8 min (Minutáž: 52–53 min)) 54%

27.08.2023 14:03
JEDNOU VĚTOU
„Smrt policajta Kryštof Hádek v hlavní roli nového kriminálního seriálu. Mladý fotograf se po vraždě svého otce dostává do elitního kriminalistického týmu. Má ale problémy hrát podle pravidel."

OBSAH
Clona je příběhem, v jehož středu stojí postava mladého policejního kameramana Romana (Kryštof Hádek). Ten svou práci, kterou mu dohodil jeho otec (Jan Hartl), vnímá jako jednoroční výplň, kterou je nucen absolvovat po neúspěšných přijímacích zkouškách na vysokou školu. Při jedné z prvních akcí se však situace fatálně zvrtne a banálně vyhlížející výjezd se změní v tragédii, při níž pod koly ujíždějícího automobilu umírá Romanův otec. Touha vyřešit otcovu vraždu, napínavá policejní vyšetřování a Romanův vztah k Lence (Vica Kerekes) i vlastní matce (Taťána Medvecká) jsou leitmotivy celého seriálu.(Česká televize)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Jako optimista doufám, že se to zlepší, ale první díl ve mně vzbudil intenzivní pocit, že Epsteinovi by měl sakra konečně někdo zakázat psát, když okruh těch, kteří do očí bijící nedostatky jeho práce nevidí, je neuvěřitelný... Co Clona bude, toť otázka - zatím jsem viděl jen přehlídku extrémně efektních kameramanských kousků, laciné slovenské zrzavé lákadlo, a vesměs velmi dobré herce, kteří nemají krom "osvědčených" klišé moc co hrát. Haluzové vyšetřování, kdy se asi několik poměrně důležitých věcí vystříhalo, dokonalá čištění fotografií doma ve Photoshopu, a protřelí padouši (vrazi minimálně dvou policistů), kteří rozšlapou digitální foťák, ale nějak z něj neseberou paměťovou kartu... takže pardon, ale první díl byl v "netechnických kategoriích" zoufale slabý. A - "kupodivu" - to v různých obměnách vydrželo až do konce. 50% (Gemini) 2*

Zvukař by měl dostat za uši. Tak mizerně "uhuhňaný" snímek jsem už dlouho neslyšel. Asi někdo neví, jak zacházet při natáčení s mikrofonem. Dialogy jsou mnohdy téměř neslyšitelné bez znatelných výšek a že se mluví se dá rozpoznat pouze podle pohybu úst. Zesílím a v následující hlasitější scéně mi to může utrhnout uši. A ujišťuji, že TV zařízení Panasonic Viera mám ohledně reprodukce zvuku stále stejně nastavené a problém mám jen u Clony. S Prvním oddělením je u mě Clona obsahově, ale hlavně po zvukařsky technické stránce propadák, i když nemohu popřít jistý odlišný akčnější černo-nažloutlý pohled kamerou a nutnost diváka u sledování poněkud více myslet, což není na škodu. (Kimon) 2*

Nemůžu si pomoct, ale mě se celý ten nápad vyšetřování skrze objektiv líbí, a to především kvůli vzhledu, který svým lehce uměleckým zabarvením dodává jednotlivým příběhům i celku místy poměrně neobvyklou atmosféru. Případy sice nejsou zrovna vrcholem spletitosti, ale působí věrohodně, stejně jako přirozené herecké projevy všech členů týmu, jakož i dalších postav. Pravdou samozřejmě je, že tentokrát tak trochu zvítězila forma nad obsahem, ale přesto, či možná také díky tomu, to určitě není krok špatným směrem, alespoň pro mě ne. 70 % (Gwaihir) 4*

VELKÁ RECENZE
Seriál je kumšt. A pokud jste společně s námi zhlédli sedmidílnou detektivku dua Řehořek/Epstein, dost možná se vám podobné fráze taktéž dostaly na patro. Clona se rozhodnutím programového ředitele ČT dostala dost nešťastně do volného slotu po Případech 1. Oddělení. Tedy naskočila po seriálu, o němž se hovořilo jako o naší nejlepší televizní detektivce za hodně dlouhou dobu. Projekt takového typu prostě tím svým nahrazovat nechcete. Je to jako když jdete zpocený a nervózní k maturitní komisi po dvou jedničkářích. A bohužel přesně takový dojem v nás po svém skončení Clona zanechala. Po kompaktním, přirozeném výkonu mordparty z prvního oddělení se dostavil seriál, co si v jednom kuse na něco hraje.
Zatímco u dvouhodinových filmů mnohdy nepřirozenost přebijí kamerové hrátky a zběsilé tempo, v projektu na pokračování diváky vizuálním umem prostě neopiješ. Ostatně, příběh Clony je na lásce ke kameře více méně vystavěn. Kryštof Hádek je neúspěšný student FAMU a doma ho kvůli tomu otec Jan Hartl dost plísní. Hartl je dopravák a sežene Hádkovi práci ve svém područí. Pár blbých náhod a Hartl zemře při společném výjezdu. Hádka na stanici všichni litují a přemlouvají ho, aby u policie zůstal. Hádek ale vcelku kriticky tvrdí, že je hlupaňa a na policejní práci nemá buňky. Do té doby dobrý. První díl se nese ve znamení tragédie, blbé náhody, a kluka, co neví, co s životem. A vcelku namlsá. Drží se totiž při zemi.
Jenomže Hádka nakonec vezmou k jakési elitní kriminální jednotce überspecialistů, které vede Viktor Preiss, a co má aktuální složení David Novotný, Rostislav Novák a Vica Kerekes. Proč Hádka vezmou k této jednotce, z níž má každý policajt evidentně respekt a bojí se kolem nich byť jen projít v kantýně? Poněvadž je Preiss starý kamarád Hartla a navíc se mu líbí Hádkovo kamerové nadání. Bere ho tedy do týmu, aby všechno točil. To v podstatě znamená, že zmiňovaná trojice běhá v lokaci se zbraněmi, křičí, kde všude je co „čistý“, a Hádek za nimi paběrkuje s kamerou. A to v typickém mustru „co epizoda – to případ“.
Největší pozitivum? Rostislav Novák je v seriálu vynikající. Charisma by mohl rozdávat na tržišti a osobně jsem baštil cokoliv, co se o jeho postavě ve scénáři byť jen mihlo. Novotného charakter je zato totálně bezkrevný, a diváka beztak stejně jen zajímá, zda se za těch pár epizod stihne stát z Hádka a Kerekes pár (stihne). Marek Epstein bezesporu umí psát dialogy. Věty zní z úst dobrých herců přirozeně a nerozčilují. Co však rozčiluje, jsou klišé. Hádkova postava má pochopitelně jako jediná klíčové nápady při vyšetřování. Preiss má zase v jednom kuse sako přes rameno, řve na svůj tým, že nejedná podle protokolu, ale stejnak je vlastně fajn chlap a jen na něj tlačí „ti shora“. A na všechno se pochopitelně používají počítačové programy, co na počkání zaostří nezaostřitelné a vyšpekulují nemožné.
Epsteinův scénář je slabinou nikoliv proto, že by byl neprofesionální. Je jenom hrozně rutinní. Vidí se v mnoha předlohách, a proto nepřekvapí. Ostatně i samotné případy jsou vesměs dost předvídatelné a zoufale by potřebovaly zajímavé elementy, kvůli nimž si je budete pamatovat. Za zmínku snad stojí pouze vražda učitelky, a následné usvědčování vraha telefonáty ze záhrobí. Fajn nápad v jasně nejlepším, dobře fungujícím dílu série. Zato dlouhodobý motiv se zkaženým policajtem se úplně míjí účinkem, a scéna, kdy se snaží sestřelit puškou Novotného v letadle, je dnem první sezóny seriálu.
A pak je tu ještě režisér Řehořek. Ten se v Cloně vyžívá ve dvou vizuálních prvcích. Tmavožlutém filtru (možná coby protiváze tomu modrému z konkurenční Kriminálky Anděl), a kameře, co seriálové postavy nesnímá, ale šmíruje. Občas mu záměrně brání ve výhledu část větve, jindy nepodstatná postava a zřejmě to má být syrové a realistické ztvárnění drsné práce policistů. A já to poměrně kvituji. Leč za jediný režisérsky vysloveně atraktivní prvek považuji muchlování Hádka a Kerekes ve sprše. Možná i proto, že není zabírané tak explicitně, jak byste se asi mnozí mohli domnívat.
Clona si prostě hraje na něco, co není. Vizuálem by chtěla býti moderní, scénářem se zase dotýká řady zjednodušení a klišé pro méně náročné diváky. Přitom by evidentně toužila zapůsobit i na ty náročnější a dokázat, že filmařina umocněná sedmi, je ten největší možný gól. Epstein napsal dobré dialogy, Řehořek děj korektně nasnímal, a přesto je v kvalitě díra jako v ementálu. V seriálu totiž neplatí standardní filmové poučky. S postavami se prostě musíte maximálně sžít a věřit jim tu jejich každodennost. A pokud na tuto metu nemáš, přesvědč je strhujícím tempem a nápady na každém rohu. Clona by chtěla mít všechno zmíněné. A nemá(me) z toho nic. Bohužel.

OBSAH EPIZOD
1. série (2014)
DÍL 1: Smrt policajta (Smrt policajta) - Roman Kadlec je již potřetí odmítnut na vysoké škole pro fotografy, což jeho netrpělivého otce zrovna netěší, a tak mu nabídne práci fotografa pro policii, kde také sám pracuje. Roman nemá zrovna radost, ale peníze potřebuje. Je přijat hned napoprvé a hned se pouští do práce. Rozhodně ale nečeká, co se stane hned v prvních dnech...
DÍL 2: První oheň (První oheň) - Roman pokračuje ve svém výcviku, aby se mohl plně zapojit do práce v elitním týmu, do kterého byl vybrán jako kameraman. Jde mu to velmi těžce, ale protože se vyskytne naléhavý případ vloupání, výcvik musí jít stranou. Vloupání se zvrhne v situaci s rukojmími, kteří spolu s únosci zmizí beze stopy...
DÍL 3: Únos (Únos) - Romanova expřítelkyně Lenka zmizela, a tak se Roman, který se zotavuje ze zranění z policejní akce, po ní vydává pátrat na vlastní pěst. Zjistí, že se chystala natáčet školní film o bývalém trestanci. Ze záznamů bezpečnostních kamer z metra, kde se s ním měla setkat, se ale zdá, že Lenka zmizela beze stopy. Kriminalistická jednotka případ vyšetřuje jako únos a nervozita v týmu stoupá. Je mladá studentka vůbec ještě na živu?
DÍL 4: Samá voda (Samá voda) - Ve Vltavě jsou nalezeny ženské končetiny oddělené od trupu. Kriminalistickému oddělení plukovníka Bárty nastávají, spolu s výměnou policejního ředitele, těžké časy. Musí obhájit vlastní existenci a to nejlépe rychlým vypátráním pachatele této brutální vraždy. Kdo stojí za chladnokrevnou popravou mladé učitelky?
DÍL 5: Práskač (Práskač) - Tomáš infiltruje mezi překupníky s drogami. Během zátahu se ale hlavě organizace, bývalému policistovi Dymlovi, přezdívanému v podsvětí Motýl, podaří uprchnout. Skryje se na neznámém místě a začíná připravovat pomstu. Tomášovi a jeho rodině jde o život. Jsou proto odklizeni do bezpečí, ale Dyml je nemilosrdný, a na cestě za Tomášem začne usilovat i o životy ostatních členů týmu.
DÍL 6: Stopaři (Stopaři) - Bártův tým vyšetřuje bestiální vraždy stopařů. První z případů se odehraje u benzinové pumpy, která se stane Borkovi osudnou. Při výslechu krásné pumpařky se totiž zamiluje. To se pochopitelně nelíbí Nikole, která začne flirtovat s Romanem, aby ho donutila žárlit. Mezitím přibývá obětí a stop – těch, kterých by se ale dalo chytit, je zoufale málo. Zdá se, že jedinou možností, jak pachatele dopadnout, je předhodit mu Nikolu jako volavku.
DÍL 7: Kameraman (Kameraman) - Bývalý policista Dyml je opět na scéně a zatápí všem svým nepřátelům. Vydírání a vraždy jeho gangu ale někdo natáčí na mobilní telefon a odesílá je Bártovu týmu. Mrtvých přibývá a oběti vydírání zapírají. Dyml koná svou mstu důkladně, ale díky jednomu z videí se Romanovi podaří najít místo, kde se se svou milenkou ukrývá. Souběžně s těžkým případem se konají přijímačky na FAMU a také Nikola Romanovi konečně podléhá. Poslední těžké zkoušky mladého policejního kameramana. Podaří se mu ale přežít akci, při níž má být Dyml konečně dopaden?

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 28.4.2014
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 19.10.2015 Česká televize
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
 
Tvůrci a herci
Tomáš Řehořek (Režie), Petr Bílek (Produkce), Jan Lekeš (Produkce), Petr Kaláb (Hudba), František Soukup (Hudba), Jan Cabalka (Kamera), Pavel Hrdlička ml. (Střih), Petra Svarinská (Casting), David Voborský (Scénografie), Katarína Štrbová-Bieliková (Kostýmy), Lukáš Martina (Zvuk), Hana Poršová (Masky), Lída Kopecká (Masky), Marek Epstein (Scénář), Kryštof Hádek (Herec), Vica Kerekes (Herec), Viktor Preiss (Herec), David Novotný (Herec), Rostislav Novák ml. (Herec), Jiří Vyorálek (Herec), Taťjana Medvecká (Herec), Jan Hartl (Herec), Lenka Šilhánová (Herec), Simona Prasková (Herec), Jordan Haj (Herec), Jenovéfa Boková (Herec), Leoš Noha (Herec), Pavel Vangeli (Herec), Jiří Jelínek ml. (Herec), Zbyněk Šporc (Herec), Jan Kolařík (Herec), David Punčochář (Herec), Tomáš Jeřábek (Herec), Vladimír Marek (Herec), Jakub Hais (Herec), Zita Morávková (Herec), Marek Pospíchal (Herec), Barbora Milotová (Herec), Markéta Richterová (Herec), Ivana Krmíčková (Herec), Petr Koutecký (Herec), Bořek Joura (Herec), Juliana Moska (Herec), Eduard Jenický (Herec), Halka Třešňáková (Herec), Anna Stropnická (Herec), Jan Vlas (Herec), Klára Krejsová (Herec), Pavel Novotný (Herec), Jiří Černý (Herec), Daniel Šváb (Herec), Martin Finger (Herec), Zuzana Skalníková (Herec), Hynek Chmelař (Herec), Andrea Daňková (Herec), Jiří Suchý (Herec), Alena Vondrášková (Herec), Petr Matoušek (Herec), Petr Jeništa (Herec), Radek Bruna (Herec), Martin Hub (Herec), Pavel Šimčík (Herec), Petra Špindlerová (Herec), Simona Zmrzlá (Herec), Petr Vodička (Herec), Ronald Prokeš (Herec), Jana Jiskrová (Herec), Robert Tyleček (Herec), Jan Španbauer (Herec), Martin Winter (Herec), Matěj Anděl (Herec), Lukáš Černoch (Herec), Tomáš Kůgel (Herec), Lukáš Kubát (Herec)
 
2014/364/Česko/Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Vica Kerekes s souvislosti se seriálem uvedla: "Miluji akční věci a práci v terénu a taky že jsem byla jedinou ženou ve vyšetřovacím týmu, to mně okamžitě přesvědčilo. Která herečka by takovou práci nepřijala? S Tomášem se mi pracovalo skvěle. Stačilo, když něco naznačil, a já to hned pochopila a udělala, byli jsme napojení. Umí taky herce motivovat a pochválit. A mám ráda tu jeho dětinskost."
- Natáčelo se především v reálném prostředí, například v SaSaZu, vyhlášeném holešovickém nočním klubu, dále na letišti v Roudnici nad Labem a Bubovicích, na Nákladovém nádraží Žižkov i na uzavřeném úseku dálnice R7 či v depu stanice pražského metra Háje. Také na policejní akademii v Modřanech, v Břevnovském klášteře, na Slapské přehradě nebo v budově bývalého Federálního shromáždění, dnes nové budově Národního muzea.
- Seriál se točil 70 dní, filmaři vystřídali více než 100 lokací, před kamerou hrálo 110 herců, 600 komparsistů, použilo se 50 aut a při náročných scénách se účastnilo také 95 kaskadérů.
- Od začátku natáčení až po premiéru na televizní obrazovce uběhl přesně rok, což je shodou okolností i doba, po kterou se seriál Clona odehrává. Začíná i končí v momentě, kdy si Roman (Kryštof Hádek) podává přihlášku na vysokou školu.
 
Odkazy
 

Hrají:

Kryštof Hádek, Vica Kerekes, Viktor Preiss, David Novotný, Rostislav Novák ml., Taťjana Medvecká, Jan Hartl, Simona Prasková, Jordan Haj, Jenovéfa Boková, Leoš Noha, Pavel Vangeli, Jiří Jelínek, Zbyněk Šporc, Jan Kolařík, David Punčochář, Tomáš Jeřábek, Jiří Vyorálek, Vladimír Marek, Lenka Šilhánová, Jakub Hais, Zita Morávková, Marek Pospíchal, Barbora Milotová, Markéta Richterová, Ivana Krmíčková, Petr Koutecký, Bořek Joura, Juliana Moska, Eduard Jenický, Halka Jeřábek Třešňáková, Anna Stropnická, Jan Vlas, Klára Krejsová, Pavel Novotný, Jiří Černý, Daniel Šváb, Martin Finger, Zuzana Skalníková, Hynek Chmelař, Andrea Daňková, Jiří Suchý, Petr Matoušek, Petr Jeništa, Radek Bruna, Martin Hub, Pavel Šimčík, Petra Špindlerová, Simona Zmrzlá, Petr Vodička, Ronald Prokeš, Jana Jiskrová, Robert Tyleček, Jan Španbauer, Martin Winter, Matěj Anděl, Lukáš Černoch, Tomáš Kůgel, Lukáš Kubát, Tomáš Kořének, Michal Varga, Irena Kristeková, Roman Bartoš, Václav Veselý, Petr Vágner, Josef Kaluža, Ondřej Mataj, Lívia Bielovič, Filip Menzel, Daniela Vacková, David Beneš, Milan Enčev, Matěj Nechvátal, Sabina Schulzová, Petr Burian, Jiří Laštovka, Mikuláš Křen, Marek Svitek, Jan Musil, Marek Matoušek, Jiří N. Jelínek, Zdeněk Sedláček, Jiří Weingärtner, Petr Reif, Kateřina Sailerová