Doblba! / Doblba! (2005/112/Česko/Komedie) 49% -Originál DVD-

09.08.2023 14:13
JEDNOU VĚTOU
„Černá komedie, která jde vánoční tmou světlu vstříc!“

OBSAH
Příběh černé vánoční komedie Doblba! se odehrává v rozvětvené rodině Mukových. Hlavním hrdinou je Karel Muk, jednoduchý chlapík s jednoduchými sny, žijící poněkud stereotypním manželským životem s Terezou, nevlastní matkou Karlovy dcery Valinky. Řečeno slovy scénáře: Karel pracoval dlouhá léta jako správce hřbitova a s oblibou říkal : Jistá je jen smrt, ale nikdy si nepřipustil, že by se ho mohla nějak dotknout. Nebylo toho moc, za co by se ho dalo pochválit. Bratr Robert Muk je naopak sebevědomý a praktický podnikatel a nejmladší Pavel jakoby se stále nemohl rozhodnout, zda najít smysl života v ochraně šumavských hvozdů nebo v erotických hrátkách se sekretářkami. Jednoho dne, krátce před Vánocemi spadne rodině Mukových do klína nečekané dědictví. Náhlá možnost zbohatnutí je jakýmsi spouštěcím momentem pro řadu osudových událostí, které jednotlivé členy rodiny trochu svedou z nastoupených cest, některé nasměrují na cesty úplně jiné a cesty těch dalších se dostanou téměř ke svému konci. Nic už nebude jako dřív. A náhody neexistují.Všichni musí přehodnotit své žebříčky životních priorit. A přitom platí pravidlo: jakékoliv vaše činy se vám jednou v dobrém či ve zlém zúročí.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Eufórie ze Čtvrtníčka v poslední době mě vnutila věřit tomu, že tento film bude rozhodně stát za shlédnutí. Opak se stal pravdou. Sice to je nabyté hláškami až k prasknutí hlavně v první polovině filmu, u které jsem se celkem slušně bavil bohůžel druhá část už je zmrvená až nepochopitelně a tím klesá kvalita filmu znatelně dolů. Příběh je hrozný co si budu nalhávat a řada scén je až nepochopitelně tupá a trapná. Bohůžel to nezachrání ani vcelku vydařené herecké výkony Duška a Čtvrtníčka. Sice se tam objeví pár menších rolí jako například slavný fotbalový delegát Polášek, o to víc zase potěší jeho herecký výkon. --- Hrobku k Vánocům…co je víc co je dál…tohle už je nejdál!!! (Malarkey) 2*

Připomínalo mi to pilotní díl k nějakému sitcomu, který pak měl stejný šmytec jako Liščí pětka.. VAC vždycky byla tak trochu parta sama pro sebe a jejich tvorbu lze poutavostí pro širší obec publika přirovnat k sledování videa z úplně cizí svatby, ale s Doblba!, které vůbec není tak hloupé, jak se tváří, se do mého vkusu a nálady ten Vachlerovic ansámbl bláznů docela trefil. Pan režisér sice krapet vykradl Kubrickovo Eyes wide shut (symbolika značky STOP), nebo Lynche (scéna s věštkyní), ale nemám mu to za zlé, obzvláště když vnuk Pepi Bicana (Dušek) a konec konců i jeho skutečný otec, na komediálním poli nebývale koncertují.. (Gilmour93) 4*

Tvůrčí team stojící za Kinoboxem asi podlehl klamnému dojmu ze Čtvrtníčkova samorostlého moderování a napsal pro něj ,,komedii" na tělo (Čtvrtníček tu kupodivu ale má i silné dramatické pasáže, možná největší klad filmu) zhruba v duchu Petrova ulítlého moderování, zamotal do toho ovšem ex-hvězdu svého Českého lva Jaroslava Duška a duchovní guru patrně přinesl do scénáře spirituální motivy, jinak si nedovedu vysvětlit ten nesourodý pelmel nápadů, fórů, gagů, příběhů, žánrů... Doblba! jistě zdobí dobře zvládnuté řemeslo, vše ostatní už je ale špatně, protože ve výsledku jde o bohapustý blábol. Tahle černá komedie je možná skutečně hodně černá, ale bohužel to vůbec není komedie, humor tu skoro nefunguje, scénář pánů Vachlera a Stehlíka je dokonale impotentní. Nespornou předností Petra Vachlera je fakt, že dokáže do svého projektu obsadit řadu známých tváří, škoda, že si od někoho umného nenechal napsat pořádný scénář. Přehrávající herci jsou takhle jen karikaturou sama sebe. Vlastně je škoda, že raději místo Doblba! nenatočili ve filmu citovanou telenovelu Jose a Manuel... (Radek99) 2*

VELKÁ RECENZE
Petru Vachlerovi už nestačila pozice producenta, který do televize cpe obskurní výtvory své VAC, a tak se rozhodl pro první rande s filmovou režií. Což se na sklonku září ukázalo jako nešťastný tah, jenž bude svými následky zatěžovat životy mnoha následujících diváckých generací. Tak úděsně se Doblba profiluje. Neupadejme tedy do přehnaného optimismu kvůli Slámovu Štěstíčku, protože je tu snaživý mistr Vachler a s ním bleskurychlé a dvojnásob těžké vystřízlivění. Nic na tom nezmění obrovská reklamní kampaň ani smířlivě průměrné recenze, které evidentně ani nechtějí tnout do jednoho z nejmocnějších mužů českého filmu, a tak balí svá hodnocení do nic neříkajících frází a „úlev pro debutanty“, aby se v malém domácím rybníčku nikdo neurazil (schválně si v Premiere, Cinemě nebo MF Dnes přečtěte recenzi a srovnejte ji se stíračkami průměrného Hollywoodu). My ale na rauty po Českém lvu nechodíme, takže můžeme na rovinu pojmenovat ubohost Vachlerovy prvotiny (s kolegy se naprosto shodneme na hodnocení i utrpení v kině :-). Račte si přečíst něco málo o filmu, jenž rychle vrací image domácí produkce do kvalitativních katakomb.
Doblba má být černá barevná komedie. Otravný slogan ale lže. Doblba je totiž nejen exkurze DO absolutního BLBA, ale i černočerná filmová tragédie. Křečovitý sled ledabyle pospojovaných a trapností překypujících epizodek, které redefinují představy o špatně napsaných dialozích, nemá nic, co by jej mohlo přivést alespoň k podprůměrnosti (namátkou cituji rozpravu o hrobnících: „Zavolám havrany.“ – „Havrany. My máme doma cvičený havrany?“; to je ale chytrá bžunda, co říkáte :-). Vachler nedokáže napsat jediný smysluplný rozhovor, natož aby v něm dokázal nalézt a náležitě podat hlášku nebo vtip. Místo zábavy se tak koná z jedna dalších zoufalých promenád Vachlerových kamarádů a spžízněnců, kteří buď neumí hrát (Dušek senior a kompletní ženské osazenstvo rodiny Mukovy bez ohledu na generační původ), anebo jim to scénář ani neumožňuje. Zmatený a dramaturgicky odfláknutý guláš šílených epizodek, v nichž se láme digitálním králíkům vaz, vybuchují zvonky a mrtvoly vstávají z hrobů, totiž nedisponuje ničím, co by obhájilo jeho vznik. Vachler hovořil v několika rozhovorech o kontroverzním humoru, ale těžko si představit, že by laškování s nebožtíkem mohlo v dnešní době připadat někomu kontroverzní. Mnohem spíš než kontroverzním je totiž Doblba přehuštěno humorem špatným, nefunkčním, úporným a nesnesitelně trapným, v němž se vedle tří (ano, pouze tří, slovy tří) fórků objevuje hromada pomatené vaty, která bloudí odnikud nikam.
Ukázkově amatérský scénář přehlížející snad všechna scenáristická přikázání, vypadá jako to nejlepší z Vachlerova tvůrčího septiku. Zkuste se zamyslet nad posledním filmem, který by tak rezignoval na gradaci a přitom neustále špinil chudinkou zápletku novými a novými, navíc blábolícími a z dramatického i komediálního hlediska bezvýznamnými postavičkami. Doblba by byl nepopsatelně špatný počin i na debutanta, který viděl film naposledy před deseti lety a ještě to byla Princezna ze mlejna. Že vypadá technicky lépe než televizní inscenace z ČT (i když po šílených pseudozoomech ze sídlištních exteriérů do panelákových interiérů jsem začal pochybovat i o tom), nemůže být při nadtrapnosti Vachlerova díla dostatečným důvodem ani ke dvěma hvězdičkám. Ředitel ČFTA totiž natočil katastrofální průnik mezi Kameňákem, Pánskou jízdu a Zbrožkovými Českými lvy. Míhají se v něm sice důvěrně známé a s Vachlerem spřízněné obličeje (Hanák, onen Zbrožek, Matonoha, Skála... a všichni pochopitelně bez většího významu), nemyslící požírači čehokoliv s Duškem se u toho samozřejmě moc smějí (někomu holt stačí, že se stále stejný Dušek jenom zjeví na plátně a muhehe může začít), ale na totální prachbídnosti, zmatenosti a neuspořádanosti Doblba se tím nic nemění.
Ambiciózní Vachler v něm navíc neuvěřitelně hloupým způsobem reflektuje vegetariánství, duchovno, morální zprohýbanost dnešních týpků, k tomu vyhrává strašidelná hudba Romana Holého (bohužel, i ten zabředl), a každý soudný divák musí rychle hledat atomový kryt před kalorickou bombou z temné strany lidské existence. A Vachler si může jen blahořečit, že Plyšovému lvovi včas ustřihl pupeční šňůru. Když by se totiž uděloval i v posledních letech, mohli bychom si (samozřejmě pokud by Vachlerovi akademii nešla na ruku) vychutnat tu paradoxní situaci, kdy jako iniciátor projektu přebírá anticenu pro zmetka roku. A nešlo by přitom o absurdnost oné situace, ale o oprávněný doklad tragičnosti Doblba. Jednoho velkého scenáristického omylu, který nonsensy doplňuje mizernými pokusy o černý humor a herecké výkony (snad jen Daniel a Čtvrtníček si drží solidní úroveň). Doblba je Katrinou filmového plátna, tak radši zůstaňte doma, než se tenhle hurikán vyřádí a v kině se zas přestanou promítat jednohvězdičková projímadla.
P.S.: Uvítal bych, když by nadšení Vachlerovi obhájci (kámoši? partněři? spolupracovníci?), kteří se náhodně zjevili pod trailerem a zaseli do něj několikrát pět hvězdiček, ukázali alespoň tentokrát trochu důstojnosti a nezačali kázat o velikosti všech zúčastněných.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Čtyřicátník Karel Muk medituje o životě. Nad rodinným albem vzpomíná na první manželku Michaelu, která měla milence a zemřela. On se teď stará o dcerku Vali. Žije s ní, s druhou ženou Terezou a s mladším bratrem Pavlem v pražském panelákovém bytě. Podobně jako jeho otec i Karel pracoval jako správce hřbitova. Proto má patřičné zkušenosti v situaci, kdy senilní babička nečekaně a záhadně zdědí velkou hrobku rodiny Waldsteinů. Spolu s dalším bratrem, zazobaným podnikatelem Robertem, Karel navrhne, aby staré paní dědictví zapřeli, hrobku prodali a o peníze se podělili. S tím však nesouhlasí ani Tereza, ani Robertova žena Věra. A nesmí o tom vědět ani naivně poctivý Pavel. Karel se doma léčí z horečky prošlými léky a pivem. Ač mají buldočka Rexíka, chce Valinka králíčka. Snad pod vlivem prášků má Karel podivné vidiny králíků v domácnosti. Později ho na hřbitově osloví socha anděla strážného s konstatováním, že už ho nebaví stále na něj dohlížet. Tereza se nechce s Karlem pomilovat. Michaela byla její nejlepší kamarádka a ona si vdovce vzala hlavně kvůli Vali. Nakonec je svolná pod podmínkou, že Vali dostane králíčka. Manželé se vydají pro králíka za Karlovými rodiči do obce Žihobce. Dívenka zvířátko pojmenuje Chlupáček. Karel se dohaduje s Pavlem, který má zvláštní sklony: chtěl by být ochráncem přírody a zajímá se o orientální duchovní cvičení. Nudící se Karel zkouší cvičit podle jeho knih. Kvůli lednici se však naštve, nakopne ve vzteku králíčka a zabije ho. Ani Tereza, která pracuje v nemocnici, ani otec mu po telefonu nemohou poradit, jak zvíře oživit. Nakonec rodina králíka pojídá při oslavě Valinčiných narozenin. Karel prohlásí, že je třeba mluvit pravdu, a začne levitovat. Je to však jen jeho vize. Vzápětí zalže dcerce, jíž dá alespoň Chlupáčkovu pacičku pro štěstí: králíčka má prý na svědomí Rexík. Dívenka chce psa otrávit plynovou troubou, ale rozmyslí si to. Nechá ji však zapnutou. Když se Karel vrací domů a kvůli zapomenutým klíčů zazvoní, dojde v prázdném bytě k výbuchu. Pavel pracuje v Robertově reklamní agentuře a má tam milenku, slovenskou sekretářku Ditu. Po domluvě s Karlem a Robertem podstrčí otec babičce pod záminkou, že potřebuje podepsat formulář kvůli její cestě do Egypta (kterou jí vnuci koupili, aby se jí zbavili), papíry, týkající se prodeje hrobky. Sklerotická stařenka podepíše. Pan Muk pak dá doklady synům, kteří přivezli velký a těžký vánoční dárek od Pavla. Ženy se cestou domů s manžely pohádají, protože nesplnili svůj slib a chtějí hrobku tajně prodat. Prohlásí, že s nimi nepojedou na Vánoce do Žihobců. Na Štědrý večer čeká Karel s rodiči a babičkou na Pavla, který se jako obvykle opozdil. Otec Muk si vše zaznamenává do zápisníčku a tajně chodí popíjet z flašek, ukrytých v plynoměru. Pavel posléze dorazí v oblečení vyznavače hnutí Hare Krišna. Otec se kvůli tomu zlobí. Když pak Pavel rozbalí dárek pro babičku, což je velký náhrobní kámen s jejím jménem, má toho hlava rodu dost a vydá se do kostela. Pak však raději zamíří do hospody, přičemž zdatně popíjí z lahve. U značky Stop vidí otec zjevení Ježíše a vzápětí zemře. Najdou ho synové, dopraví ho domů na sáňkách a posadí ho ke stolu. Karel totiž chce udělat pojistný podvod (aby otec údajně zemřel po pádu ze židle). Matka zjistí, co se stalo. Bratři se pohádají a Karel odejde ven. U značky Stop telefonuje mobilem Robertovi, který sem směřuje z Prahy. Bratr hledá v autě zvonící telefon a Karla srazí. Zjistí, že je sourozenec mrtvý. Zavolá na záznamník k otci, že kvůli náledí vůbec nepřijede, a vrátí se do své vily, kde čekají s večeří Věra a Tereza s Vali. I tady se drží své lži. Pohřebáci uloží v márnici krematoria Karla do rakve hned vedle jeho otce. Ráno Robert a Věra komentují zprávu v novinách o rodinné tragédii v Žihobcích. Robert řekne v práci Pavlovi, aby odvezl poškozené auto do servisu. Bratr se s ním dohaduje kvůli hrobce, o níž se dozvěděl od zemřelého sourozence. Karel se v márnici probere. Po různých peripetiích se dostane ven a hodná taxikářka ho odveze domů. Podle ní tím, že přežil svou smrt, dostal "přesčas" a měl by ho využít. Pavla zastaví v Robertově autě policejní hlídka, která má o voze hlášení. Mladík pochopí, že bratra srazil Robert. Karel vidí ve svém bytě Terezu s Robertem, který ji přijel rozptýlit. Vleze dovnitř a pochopí, že bratr a jeho manželka jsou milenci. Robert a Tereza odjedou do varieté. Tady je servírka Ester odvede za kartářkou Sárou. Vědma mluví k Robertovi a Tereza se dovtípí, že to on srazil bratra. Pohádají se a vzápětí zjistí, že jsou součástí vystoupení. Tereza uraženě odejde. Ve varieté je také její oddaný kolega z práce a soused, doktor Čepek, bývalý Esteřin milenec. Robert náhodou vezme z barového pultu jeho zapomenutou peněženku a venku ji zahodí. Odjíždí s Terezou. Při jízdě chce ve voze zabít mouchu a kvůli tomu do nich nabourá auto. Zastaví u nich Čepek, který se pak baví s ošetřenou Terezou v nemocnici, kde si nechají poraněného Roberta. Vezme ženu do restaurace. Vyjde najevo, že jsou milenci. Zoufalého Karla okradou na veřejných záchodcích a on se vlakem vydá za matkou. V Žihobcích je jen babička, sledující telenovelu. Matka jela do Prahy kvůli pohřbu. Karel v otcově plášti a klobouku se vrací zpátky otcovou škodovkou a notně přitom popíjí. V Praze ve vzteku auto nabourá a vydá se do márnice v krematoriu. Chce při pohřbu překvapit příbuzné. Žárlící Ester z varieté odnese nalezenou Čepkovu peněženku jeho manželce a ta v ní najde choulostivé fotky muže s Terezou. Když se ráno Karel probere v rakvi, oba pohřebáci omdlí. Rodina (bez Roberta) je v obřadní síni šokována, když slyší nejdříve Karlův hlas, říkající pravdu o alkoholickém otci, a pak vidí u otcovy rakve i Karla samotného. K proměněnému otci se hrne Vali. On jí řekne pravdu o králíčkovi a mluví i o tom, že ho Tereza podvádí s bratrem. Věra dá švagrové facku. Karel končí nad rodinným albem své vyprávění. Konečně si splnil svůj sen a stal se tramvajákem. Stará se o Vali. O chromého Roberta pečuje sekretářka Dita, zatímco Věra si našla jiného pracháče. A Pavel se dal dohromady s Terezou, jež je na fotkách těhotná. Babička, která po hraběti Waldsteinovi zdědila už předtím několik domů, koupila jeho hrobku zpět. Dědictvím se poodhalilo tajemství, kdo byl vlastně dědečkem tří bratrů. Ale kromě hraběte to mohl být prý také Pepi Bican či kterýkoliv z fotbalistů Rapidu Vídeň, s nimiž kdysi babička slavila jedno velké vítězství...
 
Postavy a obsazení
• Jaroslav Dušek - Karel Muk
• Vlasta Dušek - Josef Muk
• Petr Čtvrtníček - Robert Muk
• Marek Daniel - Pavel Muk
• Lenka Krobotová - Tereza
• Nela Boudová - manželka Roberta
• Olga Schmidtová - babička
• Cyril Drozda - pohřebák I.
• Josef Polášek - pohřebák II.
• Tomáš Matonoha - lékař
• Valerie Vachlerová - Valinka

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 29.9.2005
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 1.9.2006 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 21 120 574
Návštěvnost v ČR 219 559
 
Tvůrci a herci
Petr Vachler (Režie), Petr Vachler (Produkce), Roman Holý (Hudba), Petr Hojda (Kamera), Boris Machytka (Střih), Milan Býček (Scénografie), Alena Vaculíková (Kostýmy), Otto Chlpek (Zvuk), Dana Kohoutová (Masky), Petr Vachler (Scénář), Jan Stehlík (Scénář), Jaroslav Dušek (Herec), Petr Čtvrtníček (Herec), Marek Daniel (Herec), Lenka Krobotová (Herec), Věra Křesadlová (Herec), Nela Boudová (Herec), Vlasta Dušek (Herec), Tomáš Matonoha (Herec), Olga Schmidtová (Herec), Josef Polášek (Herec), Pavla Tomicová (Herec), Tomáš Hanák (Herec), Martin Zbrožek (Herec), Miloš Černoušek (Herec), Dana Verzichová (Herec), Jan Stehlík (Herec), Zorita Azrak (Herec), Lejla Abbasová (Herec), Ester Geislerová (Herec), Gabriela Filippi (Herec), Milan Býček (Herec), Pavel Dharma-Šmerda (Herec), Jan Moravec (Herec)
 
2005/112/Česko/Komedie
 
Zajímavost k filmu
- Dceru Valinku hrála dcera režiséra Petra Vachlera Valerie.
- Některé fotografie v úvodu filmu jsou skutečné, například snímky ze svatby Jaroslava Duška s jeho ženou.
- Ve filmu si otce hlavního hrdiny Jaroslava Duška zahrál jeho vlastní otec, Vlasta Dušek.
- Část filmu se odehrává v obci ŽIHOBCE. Žijí zde filmoví rodiče hlavního hrdiny. Obec se nachází asi 8 km východně od Sušice v krásném prostředí šumavského podhůří. Dominantou obce je kostel se štíhlou věží. Je zde zámek, dva obchody, hostinec, koupaliště a sportovní areál.
 
Odkazy