Černý krab / Svart krabba (2022/114Švédsko/Akční, Dobrodružný, Sci-Fi) 53%

31.10.2022 20:36
JEDNOU VĚTOU
„Noomi Rapace ve filmu o postapokalyptickém světě, ve kterém musí šest vojáků tajně přepravit záhadný balík přes zamrzlé souostroví."

OBSAH
Na první pohled absolutně beznadějná mise. Vojačka musí dostat přísně tajný balík přes zamrzlé moře. Pohání ji naděje, že tak ukončí apokalyptickou válku a zachrání svoji dceru. Podaří se jí to?

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Švédové se po vzoru Norska rozhodli natočit něco postapokalypticky epického a vlastně jim to docela vyšlo. Noomi Rapace, na kterou jsem se teda hodně těšil, tu úplně nevypadá nejkoukatelněji, ale zase z ní je chladný voják, který chystá splnit úkol. První polovina filmu má navíc řadu nápadů na ledu, které se ale do druhé poloviny přetaví v trošičku nudu, ze které Vás probudí až závěr. Ztráta času to každopádně nebyla, jen se tyto vědomě béčková témata těžce hodnotí. A to i přesto, že filmařsky působí poměrně obstojně. (Malarkey) 3*

Docela dost blbé načasování. Každopádně to začne poměrně nadějně. Noomi Rappace s malou dcerou uvízne v zácpě, záhy zjistí, že za to nemůže hustý provoz, ale ozbrojení muži v kuklách. Brzy cestuje ponurými kulisami v nákladním vlaku. Bez dcerky, ale s bouchačkou v ruce. Vzápětí se stává součástí tajné mise, kdy má přes zamrzlé vody dopravit zařízení, které může válku ukončit. Po několika dekádách je totiž souostroví mezi pevninou a otevřeným mořem pokryto ledem. Vojenskou techniku neunese, vojáky na bruslích ano. A právě led měl být hlavním lákadlem tohohle thrilleru. Jenže osudy vojáků klouzajících se po nestabilním ledu na nepřátelském území mohly mít o dost silnější atmosféru i nápaditější akční momenty (do poloviny to platilo). Válečný konflikt není jasně definovaný – jak to všechno začalo, co se stalo, kdo vlastně bojuje? Tvůrci sice vytvoří pocity strachu a zoufalství, ale postupem děje o ně přicházejí. A samotné finále pak „úplně“ změní prostředí a ztratí dramatičnost a napětí. Přitom červená na bílém sněhu vždycky vypadá úžasně. Nakonec jen další pásovka z Netflixu. (castor) 3*

Typická regionální netflixovka. Byl to první celovečerní hraný film pro produkční společnost, režiséra a scenáristu - a budí dojem, že vznikl podle první verze scénáře vystavěné kolem nápadu "co kdyby parta ztroskotanců musela bruslit sto mil napříč nepřátelským územím, aby doručila nejvíc nejdůležitější... MacGuffin," a napsané během víkendové pařby na základě vzpomínek na jiné filmy, navíc dost různé a ne nutně dobré. Natáčení nemohlo trvat o moc déle. Je úplně jedno, jak dobří jsou a nejsou herci, protože nemají co hrát, každá postava je notně omšelým schématem z úplně jiného válečného filmu a inscenování střídá dlouhé velké celky bruslících v protisvětlu s mechanickými záběry/protizáběry. Kdykoli je třeba posunout se v čase, přijde flashback, který stále dokola odhaluje, co bylo zjevné už z první minuty. Že já se občas nechám napálit a s těmi jejich direct-to-video béčky zabiji čas, kdy jsem se mohl podívat na skutečný film. (Hvězdičku navíc dávám za ten bruslící nápad, škoda všeho kolem něj.) Zabít Netflix. (Douglas) 2*

VELKÁ RECENZE
„Rychlobruslení je cool. Pojďme postavit vojáky na brusle a nakreslit za ně pár explozí. Obsadíme do hlavní role někoho slavného, ale zbytek natočíme někde na liduprázdném kačáku. Načančáme to v postprodukci a… profit!” Připadá mi, že Netflix sídlí v příliš nízkém mrakodrapu. Jste zmatení? To, co jsem vytknul do úvozovek je tzv. elevator pitch – námět, se kterým přepadnete producenta ve výtahu, kdy nemůže utéct a vy máte jen pár desítek sekund, abyste ho zaujali. A protože Netflix není v nejvyšším patře, nebo v nejvyšší budově, jsou ty „piče” vždycky hrozně krátké a povrchní. A víte co? Oni to asi tak mají rádi. Černý krab se zaklíná aurou švédského blockbusteru, mluví se v něm exotickou řečí a láká na Noomi Rapace v hlavní roli životem a válkou zkoušené matky, jež se musí s partou “vojáků” vydat na sebevražednou misi spočívající v bruslení po zamrzlém moři. A to je tak nějak všechno.
Režírující Adam Berg má na kontě pár videoklipů a stovky reklamních spotů, takže ví, jak klientovi pověsit na nos bulíky i pár efektních obrázků. Stačí na prvním mítinku ukázat skupinku bruslařů stojících na ledě, v němž jsou jako v aspiku zakleté desítky mrtvol. Děsivý, ale zároveň videoklipově efektní obraz, co na vás vyskočí v trailerech i samotném filmu. Adam Berg svoje řemeslo umí a vlastně mu ze začátku není co vytknout, protože nám servíruje zádumčivou vizi totální války v zamrzlých kulisách rozbombardovaného Švédska. Nepřítel nikdy není představen, ale vzhledem k aktuální geopolitické situaci není těžké si ho do příběhu vložit. Netflix měl štěstí na víc frontách, protože tajemný MacGuffin, který hrdinové po zamrzlém moři převážejí, se taktéž trefuje do současného světového dění. Tím nechci říct, že by měli Berg a spol. křišťálovou kouli, jednoduše při stavění svého dějového lega posbírali, co zrovna plnilo přední stránky novin. A na oko vlastně odvedli dobrou práci.
Černý krab, což je jméno sebevražedné operace, při níž pod rouškou tmy sedm statečných brázdí zamrzlé moře a snaží se vyhnout nepříteli, se neopírá o třeskuté akční scény, ale skrz postavu Noomi Rapace zrcadlí neúprosnou realitu války proti mnohem silnějšímu nepříteli. Potíž je v tom, že Berg má ve svém scénáři zatraceně málo myšlenek. To, že postavy neustále někam utíkají a moc toho nenamluví, lze celkem pochopit. Jenže zběsilý úprk před kulometnou palbou a schovky v opuštěných domech střídají chvilky uvolnění při ohřívání zmrzlých palců u ohniště. A u ohniště se samozřejmě mluvit musí.
Postavám se v očích zračí plamínky, ale když dohlédnete za ně, najdete tam už jen velkou prázdnotu. Všichni jsou jen chodící jednorázová klišé, včetně hlavní hrdinky, která je prostě matka. To je její definice určená již úvodním flashbackem, z níž se vlastně nikdy neposuneme kupředu. Jako kdybyste hráli šachy jen s pindíky. Noomi Rapace sice pindíka nemá a vypadá jako královna, ale táhnout s ní můžete zas a znovu jen jako s pindíkem, což je frustrující omezení, jež naplno vynikne v závěrečném aktu.
Torzo naší jednotky se totiž přiblíží svému cíli a musí se tváří v tvář blížící se apokalypse rozhodnout, jestli je pro něj důležitější vojenská čest, vlastenectví nebo svědomí. Tady se béčkový scénář chtě nechtě musí odhalit naplno a Černý krab se definitivně stává zapomenutelným produktem. Někdo by mohl říct, že to šlo snadno napravit nůžkami. Střihnout o patnáct, dvacet minut dřív, aby byl z filmu takový ten vykřičník a vzkaz dnešnímu světu – komplet s neúprosně ambivalentním koncem, co zamete s hrdiny a dá divákům podnět k přemýšlení. Jenže i s takovou tvůrčí kličkou by to pořád bylo jen bruslení po tenkém ledě, které pořádně nic neřekne. Typická netflixovka, chtělo by se říct.
Všichni už víme, co ten termín znamená a Netflixu bude hodně dlouho trvat, než se polohanlivého označení zbaví. V případě zahraničních produkcí, ať už jsou to francouzské akční komedie, skandinávské detektivky nebo španělské romantické filmy, je trochu těžší na první pohled odhalit problematické aspekty netflixovek, ale to bohužel neznamená, že by tam nebyly. Snaha zalíbit se co nejširšímu publiku, příliš mnoho producentů/scenáristů a pásová výroba. Chtělo by se říct, že jsem právě popsal filmový průmysl jako takový, ale u Netflixu je bohužel víc než kde jinde vidět, že nikdo nesází na vlastní zkušenost nebo instinkty. Jde o piplavou analýzu toho, co funguje u ostatních a v drtivé většině případů marnou snahu postavit na tom něco vlastního.
Nikdo samozřejmě neočekává umění nebo dokonce zlatý blockbusterový standard od Netflixu, který je ve své podstatě glorifikovanou videopůjčovnou, v níž mají často béčka nestydatě vysoký rozpočet. Jenže když každý váš velkolepý event vypadá jako nedbale opsaná písemka, těžko můžete očekávat samé jedničky. Černý krab je další z typických trojek. Pro trojkaře trojka dobrá, ale učitel a rodiče to asi vidí jinak…

DABING
1.DABING (Netflix)
V českém znění: Lucie Štěpánková - Noomi Rapace (Caroline Edh), Robert Hájek - Erik Enge (Granvik), Petr Lněnička - Jakob Oftebro (Nylund), Viktor Dvořák - Ardalan Esmaili (Karimi), Petr Gelnar - Dar Salim (Malik), Marek Libert - David Dencik (Raad), Lucie Kušnírová - Stella Marcimain Klintberg (Vanja), Petra Hobzová - Aliette Opheim (Forsberg), Radka Stupková - Susan Taslimi (Nordh), Jaroslav Horák - Peter Edding (starý muž), Zuzana Mixová - Gunilla Abrahamsson (stará žena), Martin Kubačák - Matar Samba (ošetřovatel), Natálie Topinková - Sanna Krepper (vědkyně), Pavlína Kostková Dytrtová - Cecilia Bäverman (žebračka), Lucia Jagerčíková, Svatopluk Schuller, David Voráček, Ivo Hrbáč, Michaela Žitná, Martin Hruška, Radovan Klučka, Jan Battěk, Martin Velda
Překlad: Lucie Olešová
Dialogy: Dagmar Novotná
Zvuk: Michal Beringer
Produkce: Petr Skarke
Režie: Martin Velda
Pro Netflix vyrobila Společnost Iyuno-SDI Group - 2022

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 18.3.2022 Netflix
Premiéra USA: 18.3.2022 Netflix
Premiéra Švédsko: 3.2.2022 (Göteborg Film Festival.)
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: -
Poprvé na VOD: 18.3.2022 Netflix
 
Tvůrci a herci
Adam Berg (Režie), Mohammed Alsaadi (Produkce), Malin Idevall (Produkce), Mattias Montero (Produkce), Dead People (Hudba), Jonas Alarik (Kamera), Kristofer Nordin (Střih), Jeanette Klintberg (Casting), Linda Janson (Scénografie), Anna Lundgren (Scénografie), Sandra Lindgren (Scénografie), Elsa Fischer (Kostýmy), Mattias Eklund (Zvuk), Lois McIntosh (Masky), Adam Berg (Scénář), Pelle Radström (Scénář), Noomi Rapace (Herec), Jakob Oftebro (Herec), Aliette Opheim (Herec), Dar Salim (Herec), Ardalan Esmaili (Herec), Erik Enge (Herec), Martin Hendrikse (Herec)
 
2022/114Švédsko/Akční, Dobrodružný, Sci-Fi
 
Zajímavost k filmu
- Natáčení filmu probíhalo ve Stockholmu (Švédsko).
 
Odkazy