KIMI / KIMI (2022/89/USA/Thriller) 59%

09.11.2022 19:47
JEDNOU VĚTOU
„Pracovnice IT oddělení trpící agorafobií najde nahrávku násilného trestného činu a nahlásí ji svým nadřízeným. Uvědomuje si však, že bude muset opustit svůj byt, aby mohl být zločin vyšetřen."

OBSAH
Angela (Zoë Kravitz) se podílí na projektu KIMI. To je něco jako sofistikovaná domácí chůvička, která přijímá hlasový povely a dokáže je splnit. Třeba požadavek k zesílení televize. Zároveň i ve standby režimu neustále nahrává zvuky z blízkého okolí. Při analýze jedné nahrávky dojde Angela k závěru, že byl spáchán násilný čin a rozhodne se jednat. Dost jí při tom limituje to, že trpí agorafobií. Informuje své nadřízené a tím dojde k dalším pro ní nebezpečným skutečnostem

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Na papíře to vypadalo skvěle. David Koepp stál za scénářem, chameleonský experimentátor Steven Soderbergh si plní další filmařský „sen“ a modrovlasé děvče Zoë Kravitz žije v industriálním podkroví a nevychází z domu. Byla diagnostikována jako agorafobička, má strach z otevřených prostranství. Pravidelně telefonuje se svou matkou i terapeutkou, obě ji marně povzbuzují. Jenže pak se stane svědkem zločinu a z bytu prostě vykročit musí. Poměrně fajn se pracuje s pandemií, kdy zatímco lidé okolo se už posunuli dál a vrátili se do kancelářského života, ji zatlačila do ještě úzkostnějších stavů. Soderbergh zůstává plodným tvůrcem (někdy až tak, že jsou jeho filmy uváděné jen tak mimochodem bez adekvátního marketingu, aby upadly v zapomnění), v druhé polovině je jeho poslední příspěvek víceméně přímočarým thrillerem, který se více či méně zajímavě zamýšlí nad naším současným vztahem k technologiím. Finále povedené. Tak či onak bych od dua Koepp (myslím hlavně jeho starší látky) a Soderbergh čekal o trochu víc. (castor) 3*

Z posledních režijních projektů Stevena Soderbergha je pro mě "KIMI" asi zajímavějším, než co jsem viděl naposledy. Má to dobré tempo, Zoe Kravitz je vynikající ve své roli a dává do toho opravdu všechno. Části, když má konečně jít ven jsou pro mě topka. Protože je vidět, jak se do ní dostává ta obrovská hrůza a panika, když se ocitne v prostředí, které jí není vůbec příjemné. A zvládla to podle mě dobře. Příběh je sice zcela přímočarý a umíte ho sledovat, aniž byste se dočkali nějakých zásadnějších překvapení. No na druhou stranu mě to bavilo sledovat a byl jsem zvědavý jak to dopadne. Co mi tak trošku ve filmu víc chybělo je využití některých vedlejších postav, které jsou zde místy jen k zabrání prostoru, nebo proto, že scénář si takový typ postavy vyžadoval. Je to tím pádem špatné? Ne nutně. Jen si myslím, že kdybychom některým postavám věnovali trošku víc času, mohlo se to ještě posunout i do trošku zajímavější sféry. Nebo kdyby se více postav do toho celkového děje nějak zapojí, nebo něco (cokoli zásadnějšího) přinesou. Ale tak tento film nefunguje. Nevadí. Musím říci, že s výsledkem jsem spokojen. Splnilo svůj účel. (silentname) 4*

Příjemná thrillerová podívaná se skvělou Zoë Kravitz v hlavní roli. Filmů na podobné téma jsem zřejmě neviděl tolik, aby mi scénář přišel vyloženě neoriginální. Navíc je chytře zaobalený jednak moderní technologií a jednak aktuální (post)covidovou dobou. Úvodní třetina soustředící se na život s agorafobií je podle mě udělaná výborně. Naproti tomu ve druhé půlce umí být film solidně napínavý a finále zase funguje díky svému až překvapivě absurdnímu vyznění. Hodně se mi líbilo, když v nejvíce napínavých scénách hrála pomalá a klidná hudba, která se tam vlastně vůbec nehodila a zároveň do těch scén sedla naprosto perfektně. Škoda postavy přítele, který sloužil spíš jako taková výplň, a celkového nepřílišného prokreslení celé korporace. Přesto mě film celých 89 minut hodně bavil. 7/10 (Steven47) 4*

VELKÁ RECENZE
Režisér, scenárista, kameraman a střihač Steven Soderbergh zodpovědný mimo jiné za trilogii Dannyho parťáci či snímek Traffic - Nadvláda gangů dal kdysi dávno Hollywoodu sbohem a realizoval například televizní film Liberace! či seriály Knick a Mosaic. Krátkodobým návratem do Hollywoodu mu byl snímek Loganovi parťáci, následně pro Netflix natočil své dva slabší kousky High Flying Bird a Prací automat, aby se následně ubytoval na HBO Max. Tam v roce 2020 realizoval velmi slušné drama Nechte je všechny mluvit (kde byli veškeré dialogy improvizované), v roce 2021 dobovou detektivku z 50. let No Sudden Move a v roce 2022 přichází Soderbergh s další novinkou pro HBO Max. I tentokrát ovšem Soderbergh vystřídal žánr i pojetí a jeho novinka KIMI navíc dokáže chvílemi vyvolat pocit, že by mohlo jít o film Alfreda Hitchcocka, kdyby se mistr napětí dožil současné doby a nadále točil. A i díky tomu za pozornost určitě stojí. I tentokrát Soderbergh režíroval, chopil se kamery i stříhal, za scénářem ovšem tentokrát nestojí on, ale David Koepp (Jurský park, Spider-Man/2002). Filuta Soderbergh to poté opět zkouší tak trochu jinak, i tentokrát se člověk nemůže zbavit pocitu, že tak trochu experimentuje s možnostmi filmového média. Opět si hraje se střihem či s typy záběrů a opět v rámci Soderberghovy kariéry neokoukaně. A ve finále z KIMI opravdu vyleze funkční paranoidní thriller.
Film vznikal na vrcholu pandemie COVID-19, která byla do samotného filmu zakomponována. Ústřední hrdince Angele trpící agorafobií ztvárněnou Zoë Kravitz to dvakrát nepřekáží, protože veřejné prostory jí nemůžou být více cizí. Pak ale dojde na odhalení násilného zločinu a nutný i když nechtěný vstup do civilizace. Z předělávky Okna do dvora v moderních kulisách se tak rázem stane thriller o boji o život, který stojí právě i na vynikajícím výkonu Kravitz. O to působivější je ovšem, že KIMI pravidla hry nezmění jen jednou. A tenhle hodinu a půl dlouhý thriller dokáže chvílemi pořád překvapovat.
Přes nízký rozpočet Soderbergh vypráví poměrně velký příběh, který skutečně dokáže pracovat s tématy moderní společností, technologiemi či izolace a výstupu z ní. Soderbergh za pochodu experimentuje s vizuálem, načrtávají se některé linky, které vlastně ve finále dvakrát nikam nevedou a výsledkem je rozhodně poctivá řemeslná práce, která si i přes ukousnutí poměrně výrazného sousta dokáže udržet tvar. A ukázat, že Soderberghovo experimentování má své kouzlo. I díky krátké délce je tempo poměrně zběsilé, soundtrack Cliffa Martineze se poměrně hezky poslouchá a Soderbergh skutečně dokáže za pochodu vyprávět nějakou formu komentáře k současnosti a přitom jít v ději bez problémů dál. Především je z filmu cítit jisté varování ohledně opatrnosti před moderními technologiemi. V základu sice Soderbergh vypráví víceméně jednoduchý příběh, funguje v něm ovšem napětí a především tam jsou skutečně vrstvy pod kterými něco je. Zároveň je Soderbergh ovšem vyloženě necpe divákovi do obličeje a divák si ho skutečně může užít pouze jen jako ryzí thriller, kterému se skutečně alespoň částečně daří kráčet ve stopách Hitchcocka. Potencionální konspirační náhled ohledně potencionálního vývoje budoucnosti ovšem dokáže zaujmout. A Soderbergh přitom všem nepřišel ani o svůj známý specifický smysl pro humor.
Pachuť lehce nevyužitého potenciálu možná u KIMI přetrvává, Soderbergh ovšem opět natočil zase něco jiného a opět solidně. Nejen na pomezí zkoušení různého typu vizuálu, ale právě i skrze vedení skvělé Zoë Kravitz a vyprávění příběhu, který pod svou zdánlivou jednoduchostí přeci jen něco skrývá. Soderbergh se ovšem nadále projevuje jako hravý tvůrce, kdy bude další jeho film minimálně zajímavá podívaná. A Bez kalhot 3 bude určitě minimálně fajn.....

DABING
1.DABING (HBO)
V českém znění: Viktorie Taberyová - Zoë Kravitz (Angela Childsová), Petr Gelnar - Jaime Camil (Antonio Rivas), Oldřich Hajlich - Derek DelGaudio (Bradley Hasling), Viktor Dvořák - Byron Bowers (Terry Hughes), Hana Ševčíková - Rita Wilson (Natalie Chowdhuryová), Pavel Vondra - Charles Halford (Vysoký), Tomáš Dastlík - Jacob Vargas (Brýlatý), Bohdan Tůma - Devin Ratray (Kevin), Petr Neskusil - Alex Dobrenko (Darius Popescu), Anna Theimerová - Betsy Brantley (Kimi), Jolana Smyčková - Erika Christensen (Samantha Gerrityová) + Sarai Koo (Jessica Haslingová), Kristina Jelínková - India de Beaufort (Sharon), Václav Rašilov - Andy Daly (Christian Holloway), Filip Švarc - Lakin Valdez (Marcos), Irena Hrubá - Emily Kuroda (Dr. Sarah Burnsová) + Patrika Darbo (žena), Jan Battěk - Beka Sikharulidze (Yuri), Zuzana Novotná - Jamie Baer (asistentka Chowdhuryové), Pavel Tesař - David Wain (Angelin zubař) + Caleb Emery (technik), Jana Zenáhlíková - Robin Givens (Angelina máma), Linda Křišťálová - Finnegan George (Dvojče), Karolína Křišťálová - Noelle E Parker (Dvojče) + Cheyenne Nguyen (teenagerka), Mateo Klimek - Andrew Daymer (teenager)
Překlad: Viktor Bradík
Produkce: Lenka Skřečková
Zvuk - náběr a edit: Filip Mošner
Zvuk - mix: Larry Blake - Swelltone
Dialogy a režie: Vladislav Kracík
Pro HBO vyrobila LS Productions - 2022

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 10.02.2022 HBO Max
Premiéra USA: 10.02.2022 HBO Max
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Poprvé na VOD: 10.02.2022 HBO Max

Náklady (Rozpočet) - $ 3 500 000
 
Tvůrci a herci
Steven Soderbergh (Režie), David Koepp (Produkce), Michael Polaire (Produkce), Cliff Martinez (Hudba), Steven Soderbergh (Kamera), Steven Soderbergh (Střih), Carmen Cuba (Casting), Philip Messina (Scénografie), Victor J. Zolfo (Scénografie), Ellen Mirojnick (Kostýmy), Larry Blake (Zvuk), Gerard Vernice (Zvuk), Justin Raleigh (Masky), David Koepp (Scénář), Zoë Kravitz (Herec), Jacob Vargas (Herec), Jaime Camil (Herec), Rita Wilson (Herec), Erika Christensen (Herec), India de Beaufort (Herec), Robin Givens (Herec), Devin Ratray (Herec), Derek DelGaudio (Herec), Byron Bowers (Herec), Leona Britt (Herec), Kendra McDermott (Herec), Caleb Emery (Herec), Charles Halford (Herec), Emily Kuroda (Herec), Alex Dobrenko (Herec)
 
2022/89/USA/Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Betsy Brantley, která namluvila hlas Kimi, je bývalou manželkou režiséra Stevena Soderberga.
- Natáčelo se v amerických městech Seattle a Los Angeles.
 
Odkazy