After: Polibek / After (2019/106/USA/Drama, Romantický) 52%

31.10.2022 20:36
JEDNOU VĚTOU
„Nechte se svést“

OBSAH
Po vašem poprvé už nebude život jako dřív. Hlavní hrdinka Tessa je vzorem hodné holky. Příkladná pilná studentka, vzorná dcera, pozorná a věrná kamarádka, skvělá studentka prvního semestru s velkými ambicemi a plány do budoucna. Její učebnicový životní plán ovšem nepočítal s tím, že se objeví tajemný kluk Harding Scott. Nijak zvlášť oblíbený, drzý a nafoukaný samotář s pronikavým pohledem a s pověstí „od něj se drž radši dál“. Je nebezpečný... a nebezpečně přitažlivý. Zakázané ovoce přitahuje i hodné holky a Tessa se přes veškerá varování vrhá do vztahu, který se všeho nejvíc připomíná horskou dráhu. Je stejně děsivý jako vzrušující, přináší pláč i nepopsatelné štěstí, něhu i krutost a nikdy nejede v klidu po rovině. Má takhle vypadat láska? Síla jejich vztahu a vášně mění všechno, co doteď znala a co od svého života čekala. (Bontonfilm)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Všechna klišé světa, třeste se!! Pilná studentka, záhadný rebel. Ona je v prváku, on v sobě potlačuje démony. V hodinách probírají Pýchu a předsudek, nepohodnou se. Ale jiskra přeskočí. První polibek. Ona však doma nechala přítele/kamaráda. Ovšem tenhle je „nebezpečně“ přitažlivý, obzvlášť když na ni kouká jako vrah. Podlehne i podruhé. Jenže je tu jedna „velká“ záhada. Co si budeme nalhávat, příběh by se vešel do půlhodinky. Charaktery jsou nezajímavé, vyhrocené momenty nepřijdou (až na onu záhadu). Hošan upřeně hledí, nezkušené dívce se zapalují lýtka, ač jí maminka život nalajnovala jinak (i tady je „konflikt“ naprosto mdlý). Afektovaný chlapec jak z ledajakého dílu Twilight ságy nakonec dobré srdce má. Kdo by to byl čekal? A i kondom použije. Britsko-australská dvojice Hero Fiennes Tiffin a Josephine Langford nemá moc co hrát, alespoň na ni se dobře dívá. Stejně jako na vydařený vizuál. Za rok nás čeká pokračování. (castor) 2*

Příběh samotný by se vešel do patnácti minut, dokonce i těch více jak sedmdesát slečen od 12-20 let, s precizně roztrhanými a povytaženými kalhoty nad kotníčky, kterým jsem film promítl, bylo povětšinou zklamaných...konec je skutečně WTF? Nebo spíše české...hmmm. I když nestoudná rozmazlenost a opovrženíhodná rozmařilost americké mládeže, jež je tu, samozřejmě bez tohoto záměru, hezky vyobrazena, může sloužit jako odstrašující příklad. Osobně v to trochu doufám. Krásný vizuál i americké kočičky (matka s dcerou zde vypadají jako kamarádky), ale sledovat devadesát minut dětské líbání a k tomu, jednoduše předpověditelný, povrchní mini příběh s tisíckrát omílaným, naivním námětem, který končí v duchu - A jestli nezemřeli, milují se dodnes - není divácky moc záživné. Nechybí také klasický přerod super floutka a povrchního rebela v upřímného člověka, který v sobě objeví čistou lásku k jedné, přednedávnem ještě čisťounké a zcela neposkvrněné, dívence, ze které je už sebevědomá osoba, která přesně ví, co chce. Dle premiérové návštěvnosti v našem malém městě soudím, že tento projekt je ze skupiny___It's all 'bout the money, man___Vždyť dnes se jim stačí dostat do mobilů a přesně jim ukázat, na co mají do kina zajít...jak mají žít. Osobně jsem neviděl, krom kina, nikde jedinou reklamu, ale to může být i tím mým starým mobilem. (mchnk) 2*

Je samozřejmě spousta důvodů, proč se tomu filmu vysmát. Obsazení většiny rolí - mimo ústřední dvojice - je dost hrozné, stejně tak herecké výkony. Soundtrack je zcela odpudivý. Stejnojmenná předloha bude dozajista naprostá sračka (dnes jsem ji na moment vzal v knihkupectví do ruky, abych si tento dojem potvrdil) a její filmová adaptace - dramaticky prostinká a dějově ukázkově předvídatelná - nemohla vzniknout z jiných než čistě komerčních pohnutek (byť mi přišlo zajímavé, že jsem ve snímku neidentifikoval žádné náznaky PP a hlavní hrdinka dokonce ani nemá iPhone ani MacBook, ale jakýsi no name smartphone a notebook Asus). V divákovi, který nezapadá do cílového publika (řekněme teenagerky 12+), příliš důvěry nemůže vzbuzovat ani kýčovitý plakát ani jméno neznámé režisérky, která - kromě jednoho dokumentu - nikdy nic dalšího nenatočila, ačkoli jí je 50 let, takže kdo ví, jak to s tou její režijní kariérou vůbec je. Zkrátka je spousta dobrých důvodů, proč se tomu filmu každý normální člověk obloukem vyhne (v tomto ohledu nechápu lidi, kteří to hejtují, když očividně do cílovky nespadají). Potom je tu ale jedno velké ale! A má název Josephine Langford - její úchvatný zjev mě naprosto okouzlil a omráčil. V roli Tess je naprosto neuvěřitelná a mnohokrát mě během sledování přivedla na pokraj mdlob. Absolutně jsem jí tu postavu věřil a dokonale jí propadl. Nevadil mi ani její herecký protějšek Hero Fiennes Tiffin, byť herecky má ještě rezervy. Chemie mezi těmi dvěma prostě funguje na 100 % a ten film je nejlepší v momentech, kdy je čistě romantický - scény u jezera, líbání, tance nebo prvního sexu nemají chybu (btw. poněkud mě překvapilo, že film je mimořádně cudný a ani v milostných scénách - pokud jim tak vůbec lze říkat - neukáže absolutně nic, a v závěrečných titulcích je navíc informace, že Josephine Langford měla body double, takže i to málo, co je z ní vidět, není ve skutečnosti ona, což mě teda dost namíchlo). O tomto filmu jsem se dozvěděl už před mnoha měsíci, kdy jsem na něj náhodou viděl trailer, a hned mi bylo jasné, že se mi bude líbit a že to bude moje guilty pleasure non plus ultra, což se do puntíku vyplnilo - přes všechno to hrozné okolo je to pořád prostě jen - až archetypálně nadčasový a srozumitelný - film o tom, jak kluk potkal holku a jak se do sebe zamilovali, a ten počátek jejich zamilovanosti je zde natočen tak hezky, že to dokonale potěšilo mé romantické já a bylo mi u toho filmu velmi dobře a zcela jsem se spolu s Hardinem zamiloval do Tess a její mladické nevinnosti, která projde velmi půvabnou proměnou v dospělou ženu. Krásný filmový zážitek, který se mi dokonale trefil do vkusu a momentálního rozpoložení. (Vančura) 5*

VELKÁ RECENZE
Teenagerská romance podle populární knižní série doufá v úspěšnou návštěvnost a vlnu zájmu. U tohoto žánru nemůžeme předpokládat kdo ví jak kvalitní zápletku, ale i tak dokázal snímek podlézt laťku očekávání. Děj se motá kolem klasického klišé: hodné naivní děvče podlehne rebelovi, který má tajemství. Má onen zlobivý kluk uvnitř dobré srdce, nebo jejich vztah nemá šanci na budoucnost?
Tessa Young (Josephine Langford) přijíždí jako nováček na vysokou. Milá, nezkušená, poctivá dívka má život naplánovaný svou mámou (Selma Blair), se kterou ji pojí úzké pouto. Podobný dojem nemáme z jejího přítele Noaha, který zůstal na střední v jejím domovském městě, a působí spíše jako bratr. I když poslušná dceruška slibuje ustarané mámě, že se bude soustředit na studium, její předsevzetí brzy vezme za své. Vyrazí na večírek, kde se dostane velmi blízko k Hardinu Scottovi (Hero Fiennes Tiffin), který má představovat „bad boye“. Je nad slunce jasné, že teď začnou námluvy, ale předtím budou oba usilovně předstírat, že o sebe vůbec nemají zájem.
Jenže jejich rádoby magická setkání příliš kouzla neobsahují a scénář z předlohy vyškrtl spoustu vyhrocených situací, které to mohly opepřit. Autorka Anna Todd se zde na pár vteřin i objeví (čekejte na blonďatou baculku, jinak jsou všechny postavy tradičně perfektně štíhlé). Zda se mají divačkám podlamovat kolena z Hardinova britského přízvuku a afektovaného chování, to je záhadou. Má představovat komplikovanou postavu, ale moc toho nepředvede, stejně jako jeho představitel. Zdaleka nedosahuje hereckých kvalit svých strýčků (Ralph a Joseph Fiennes). Jeho herecká partnerka je na tom o něco lépe a alespoň zvládá více výrazů. Jenže ani jeden nemají moc co hrát.
Charaktery nejsou propracované, děj je chabý, sotva si po zhlédnutí vybavíme nějakou poutavou scénu. Atmosféra veškerá žádná, budování dramatu se také nezdařilo. I scéna prvního sexu je tak emotivně chladná, že je nám stejně trapně, jako bychom leželi v posteli vedle postav.
Film možná podpoří mladé dívky v dojmu, že můžou člověka změnit a jejich spolužák, arogantní narcis pohrdající vztahy, je určitě pod tvrdou skořápkou citlivý a naivní milovník Jane Austen. Ostatně autorka Todd naráží na její Pýchu a předsudek způsobem, který budí dojem, že se snad odváží přirovnávat k sobě hlavní charaktery svého a jejího díla. Co se týče komplexnosti a komplikovanosti postav, tak nepřekvapivě prohrává na celé čáře. Žádné emoce a minimum romantiky, takže co snímek vlastně divákům nabízí? Třeba sdělení, že pít alkohol vůbec není cool, zato klasická literatura stojí za to. Ano, s přehledem za víc než tenhle film.
After neboli „poté“ v nás opravdu vzbudí jedině myšlenky na to, co budeme dělat poté, co onen film konečně skončí. Příběh je velice jednoduchý a nedaří se mu příliš budit emoce kvůli nepropracovanosti postav a ději o ničem. Většina scén spočívá v tom, že na sebe hlavní hrdinové upřeně hledí. Závěrečný zvrat je jen definitivním potvrzením faktu, že je snímek naprosto neoriginální.

O FILMU
Román Polibek je upřímným příběhem o první lásce a sebepoznání, který původně vznikl jako fanfikce na internetu. Publikován byl po jednotlivých kapitolách, prakticky denně, přičemž fanoušci se mohli průběžně vyjadřovat k příběhu, který jim Toddová předkládala. „Než jsem knihu začala psát, sama jsem četla fanfikci na internetu,” říká spisovatelka Anna Toddová. „Fanfikci jsem měla vždycky moc ráda a pak jsem si na Instagramu všimla, že někteří lidé píší příběhy o skupině One Direction. Hudba skupiny One Direction se mi líbila jako jediné dospělé osobě z mého okolí. Jejich písničky jsou nakažlivé, je to hudba, která člověka rozveselí. Do aplikace Wattpad jsem se pak přidala, abych si mohla fanfikci o nich přečíst. Vůbec mě ale tehdy nenapadlo, že bych někdy mohla podobné příběhy psát i já.”
Krátce na to už měla Toddová přečteno úplně vše, co bylo o chlapecké skupině na síti Wattpad, kde mohou uživatelé zdarma psát i číst, k dispozici. „Z počátku jsem si chtěla sice jen přečíst fanfikci o skupině One Direction, ale pak mě napadlo, že bych mohla zkusit nějakou kapitolu napsat i sama. Byla to taková náhodná myšlenka. Jsem ráda, že jsem o tom moc nepřemýšlela, jinak bych nikdy nic nenapsala,” směje se Toddová. „Napíšu si třeba jednu kapitolu pro zábavu. Asi za tři měsíce začal být příběh oblíbený a pak kolem něj nastal na Wattpadu poprask. Lidé z Wattpadu mi pak napsali, jestli bych nechtěla příběh vydat i jako knihu. Kniha šla do aukce a já si mohla vybrat redaktora i nakladatelství, které jsem chtěla, což je pro spisovatele opravdu sen.”
Knihy ze série After se na platformě Wattpad staly s 1,5 miliardou přečtení vůbec nejčtenějšími, zatímco web získával na celosvětové popularitě. Tištěnou edici série After vydalo v roce 2014 nakladatelství Simon & Schuster. Od té doby byla publikována již ve více než 30 jazycích s 11 miliony celosvětově prodaných výtisků. Série se stala bestsellerem číslo jedna na celém světě včetně zemí jako Itálie, Německo, Francie a Španělsko.
Hlavní mužská postava v publikovaných kapitolách byla zpočátku inspirována jedním ze slavných členů kapely One Direction, jehož iniciály se shodují s iniciály autorčiny postavy. „Hardin Scott se ale zcela jistě stal naprostým opakem člověka, jakým se Harry Styles zdá v reálném životě být. Jakmile jsem dopsala první kapitolu, v hlavě mi nezůstalo ze skupiny One Direction vůbec nic kromě jejich vzhledu. Nikdo v mém příběhu není ani v kapele, nikdo nezpívá. Nikdo v knize, tedy kromě Hardina, dokonce ani není Brit. Většina mých postav má těla posetá tetováními. Když jsem začala psát knihu na Wattpadu, měl Harry Styles jen tři maličká tetování, zatímco Hardin měl potetovanou celou hruď. Pak si Harry začal přidávat další tetování, což bylo vtipné, protože jsem to prostě vždy připsala do následující kapitoly. Pokaždé, když si Harry nechal udělat další tetování, zmínila jsem v kapitole nějaké Hardinovo, které vypadalo úplně stejně. Když si Harry nechával narůst delší vlasy, Hardinovi také najednou dorostly.”
Toddové nějaký čas trvalo, než se jí povedlo příběh ukotvit a vybrat pro něj poněkud enigmatický název, jehož význam se s časem též vyvíjel a měnil. „Kniha na Wattpadu neměla zpočátku vůbec žádný název, jmenovala se doslova ‚Fanfikce o Harrym Stylesovi', dokud jsem nenapsala asi polovinu příběhu,” vzpomíná Toddová. „Když jsem se pak do příběhu více ponořila a uvědomila si, jak se jednotlivé postavy v průběhu mění, název ‚After' (český význam: poté) jsem vztáhla k osobě, kterou se Tessa stane poté, co potká Hardina. Stane se z ní jiný člověk. Jak ale série pokračovala, název se začal postupně vztahovat spíše k člověku, kterým se stal on, když potkal ji. Od fanoušků mi přišly miliony interpretací, včetně té, že může název popisovat to, co se stane poté, když se ti dva do sebe zamilují. Když se dva potkají a zamilují, jak je to změní. Takové vysvětlení se mi líbí.
Toddová si opravdu oblíbila komunitu autorů a čtenářů na síti Wattpad. „Na Wattpadu mám nejradši to, že lidé, kteří tam píší a čtou, píší a čtou převážně tam a dělají to hlavně pro radost,” komentuje Toddová. „Čtenáři jsou tam vážně přirození - Wattpad je místem, kde lidé píší příběhy prostě proto, že je to baví a nezáleží jim na tom, co se dobře prodává a co ne, nebo na tom, co si myslí redaktor. Píší prostě pro radost, a to já vnímám jako něco kouzelného.”
Manžel Anny Toddové pracuje v armádě a spisovatelka většinu své první knížky napsala v době, kdy byl manžel na misi. „Fanoušky zajímalo jen to, co se stane dál. Přišlo mi, že jim příběh patří stejně jako mě, neboť jsme ho tvořili spolu,” dodává Toddová. „Prostě jsem něco napsala a zveřejnila, nijak jsem text neupravovala, ani ho po sobě nečetla. Je to způsob, kterým píšeme na sociálních sítích, což se mi líbí. Později jsem napsala knihu s názvem The Spring Girls, psala jsem ji jako opravdová spisovatelka, seděla jsem sama v místnosti a byla z toho nešťastná. Už to takhle nikdy neudělám. Psaní na Wattpadu je daleko společenštější záležitost, je to zábava a já jsem zjistila, že se jako spisovatelka nedovedu stáhnout do ústraní.”
Toddová má opravdu skalní fanoušky, kteří si anglicky říkají Afternators a na Wattpadu ji sledují od samého počátku. „Měli na mě obrovský vliv, byli jako moře plné ryb, které je mi přítelem. Jejich komentáře mě v začátcích občas přiměly napsat další kapitolu. To nadšení všech těch, kteří mi psali: ‚Potřebuji další kapitolu, potřebuji další kapitolu', mě opravdu motivovalo psát rychle. Napsala jsem za rok milion slov,” dodává Toddová.
V sérii After již vyšlo pět dílů: After, After We Collided, After We Fell a After Ever Happy a Before (česky byly zatím publikovány čtyři z nich - Polibek, Přiznání, Tajemství a Pouto) a rovněž dvě knihy o postavě Landona, které se anglicky jmenují Nothing More a Nothing Less. Moji zahraniční vydavatelé nikdy nedokázali pochopit, jak je možné, že se nějaká americká autorka, která bez jakýchkoliv zkušeností píše na jakousi webovou stránku, prodává v takových objemech,” přiznává Toddová.
Ještě, než byla kniha vydána, dostala spisovatelka i první nabídku na filmové zpracování. „Bavili jsme se zrovna s nakladateli a pak mi lidé z Wattpadu řekli, že má někdo zájem natočit i film. Opravdu?! Vždyť to přece ještě není ani kniha. Bylo to zvláštní, ale nádherné,” říká Toddová. „Film mi připadal jako velmi vzdálený koncept. Kniha dávala smysl, protože příběh již vznikl jako psané slovo. Ale budu upřímná, když řeknu, že dokud nedošlo na natáčení, byly myšlenky na filmové zpracování uloženy v odlehlé přihrádce mého mozku. Většina knih, které jsou nabídnuty pro film, nakonec natočeny vůbec nejsou, takže jsem radši soustředila svou pozornost na knihy. Film pro mě byl vždycky snem, ale netušila jsem, že reálným.”
Producentka Jennifer Gibgotová se do projektu zapojila coby první členka filmového štábu. „S projektem jsem začínala, když byl Instagram ještě v plenkách. Nejsem si jistá, jestli jsem tehdy vůbec měla Facebook,” říká Gibgotová. „Když mi pak má dcera založila Instagram a Anna zveřejnila fotku nás dvou, najednou mi na sociálních sítích začaly psát soukromé zprávy mladé dívky z celého světa. Tehdy jsem si poprvé uvědomila, jak obrovská se z toho stává věc.”
Gibgotovou velmi zaujal uvěřitelný příběh i postavy. „Doopravdy se mi moc líbí příběh lásky mezi Hardinem a Tessou, protože je to láska nedokonalá a jako taková působí velmi upřímně. Jejich vztah se nezdá být nijak přikrášlený, je to příběh dvou poznamenaných lidí, kteří spolu začnou chodit a jeden druhého uzdravovat. Učí se věřit jeden druhému. Když si přečtete knihu, najdete v ní hluboce niterný cit, jaký zažívá mladá dívka, když se poprvé zamiluje. Znovu jsem se cítila jako náctiletá. Snad každý si někdy zažil první lásku, první zlomené srdce, první dotek od toho správného člověka. Lidé si tyto zážitky chtějí znovu vybavit.”
Toddová předjímá, že filmoví diváci rovněž budou moci nalézt společné rysy s postavami příběhu, podobně jako románoví čtenáři. „Krátká verze příběhu je následující: dva nepravděpodobní lidé se dají dohromady - jedním z nich je studentka prvního ročníku vysoké školy, Tessa Youngová, vychovaná svobodnou matkou bez prostředků. Jejich jediným cílem je dostat ji na vysokou školu, aby si mohla vybudovat dobrou kariéru. Druhým z nich je Hardin Scott, kluk, který žádné cíle nemá. Je sice chytrý, dokonce velmi nadaný, ale vždy jen tak proplouval. Je stále naštvaný, ztracený. Vlastně jsou ztracení oba, každý svým vlastním způsobem. Ona si o sobě myslí, že je dospělá, ale není. On si o sobě také myslí, že je dospělý, ale není. Dělají spolu i každý sám spousty chyb.”
Mark Canton, kultovní filmový a televizní producent - 300: Bitva u Thermopyl, seriál Power - a výkonný studiový ředitel, který se podílel na mnoha akčních sériích, a Courtney Solomonová, spisovatelka/producentka/režisérka, jež proslula hlavně v hororovém žánru, byli další dva producenti, kteří se do projektu následně přidali. Jak vzpomíná Mark Canton, „Courtney dostala podklady a požádala mě, abych si je také přečetl. Žasl jsem nad tím, že ten film ještě nikdo nenatočil. Je to příběh o životním období na vysoké škole, kde člověk často zažije první lásku, první románek, první vášeň, první milování i první zlomené srdce. Z podnikatelského hlediska to byla díra na trhu, protože nikdo takový film nenatočil pořádně už od dob Stmívání. Opravdu jsem byl zcela zaujat, neboť jsem již dlouho neviděl tak upřímný romantický příběh o mladé lásce, a také proto, že se ze mě hned stal velký fanoušek Anny Toddové.”
„Jennifer Gibgotová produkovala již v rámci žánru mnoho velmi úspěšných filmů jako třeba Znovu 17 nebo sérii Let’s Dance. Oběma se nám líbila kniha, scénář i autorčino zpracování lásky mezi dvěma mladými lidmi, příběhu zlomeného srdce i prvního uvědomění vlastní sexuality. Jako producentka a režisérka jsem pracovala s žánry fantasy, science fiction, hororem, akčním filmem a v poslední době jsem dělala i několik dramatických filmů. Nikdy jsem ale netočila romantický film,” upozorňuje producentka Courtney Solomonová. „Zajímalo mě, jaká má natočení takového filmu úskalí, a nakonec se ukázalo, že bylo náročnější, než jsem čekala. Skončí nakonec spolu? Tam příběh najednou prudce zpomalí. Moc se mi na něm ale líbilo, že je vlastně jednoduchý. Je to příběh o lásce vyprávěný z jejího pohledu, je to příběh o probuzení vlastní sexuality a také o zlomeném srdci.”
Jako další se k projektu přidalo studio Diamond Films s Meadow Williamsovou a Swenem Temmelem, kteří se zhostili rolí producentky a výkonného producenta. „Meadow Williamsová je skvělá,” říká Canton. „Nedávno jsme spolu pracovali na filmu Dokonalá loupež a ona sama je i fantastická, výborná a ambiciózní filmařka. Dává nám velkou podporu a přichází s různými nápady.”
Williamsová dodává: „Polibek je opravdu fantastická kniha, která působí o mnoho reálněji než tolik ostatních příběhů o lásce. Anna opravdu dává čtenářům pocítit, že jsou postavy jejich přátelé a někdy i nepřátelé. Nejsou dokonalí, a čtenář se proto do nich umí vžít. Vždycky, když se moje kamarádky snaží být dokonalé, tak jim říkám, že diamanty mají také chyby. Pouze ty falešné jsou zcela dokonalé, ale ty jsou jednoduše falešné. Opravdovost je nádherná vlastnost a jen opravdovost umí vytvořit pravý drahokam. Pravá láska není učebnicovou pohádkou a ani příběh plný nádherného hořkosladkého citu nemůže nemít vady na kráse. Život je někdy zapeklitý, láska také, a je potřeba velké dávky odpuštění a odhodlání, abychom o pravou lásku uměli bojovat. Stojí to za to.”
Vybrat správného režiséra, který by převedl příběh na filmové plátno, aniž by mu ubral na opravdovosti, bylo pro producenty naprosto zásadní. „Obzvláště pro ten první film, který je vyprávěn z pohledu Tessy, jsem považovala za správné, aby jej režírovala žena,” komentuje Gibgotová. „Viděla jsem dokument Jenny Gageové, který mě opravdu nadchl, byl nádherně natočen. Připadal mi velmi upřímný a reálný, a to bylo u našeho filmu a postav pro mě důležité.”
Film After: Polibek přišel k režisérce Gageové ve správný moment její kariéry. „Když jsem dotočila svůj dokument o mladých dívkách žijících v Brooklynu, chtěla jsem se pustit i do celovečerního filmu a hledala projekty s tématem dospívání a probuzení sexuality, příběhy prvních lásek mladých dívek, které by byly vyprávěny jejich očima,” říká Gageová. „Láska mezi Tessou a Hardinem ve scénáři splnila všechna má očekávání. Hned jsem se vrhla na knihu, za dva dny ji přečetla a do postav Tessy a Hardina se zamilovala. Další věc, která mě na filmu After: Polibek přitahovala, bylo to, že mi dával velkou příležitost pro svěží, mladou estetiku. Vytvořila jsem si vlastní režisérský mood board. Pak jsme se potkali s Annou a ostatními producenty a ještě spolu vše upravovali - začali jsme od větší vize a postupně vypilovali to, jak bude film z hlediska ladění vypadat.”
Spisovatelce Toddové se přístup režisérky Gageové k projektu líbil. „Chtěla jsem pracovat s režisérem, který by uměl udělat film vizuálně krásný,” říká Toddová, „ale zároveň jsem také chtěla, aby nebyla kniha brána úplně doslovně. Viděla jsem už různé filmové adaptace, které byly naprosto shodné s knihou a nedělalo to dobrotu. Chtěla jsem najít někoho, kdo bude schopný zachytit podstatu mého příběhu, ale pojme ji moderně, vytvoří k ní příjemný vizuál. Jenny je i talentovaná fotografka. Nepochybovala jsem, že by film dokázala krásně zpracovat. Také nám ukázala skvělý mood board, který se dobře hodil k příběhu, takže jsem neměla ze spolupráce obavy.”
Cantonovi se rovněž líbila předchozí práce Gageové a také mu připadalo, že její vize se bude dobře doplňovat s tou produkční. „O režii snímku mělo zájem hodně lidí, ale celý tým se shodnul, že bude nejlepší, když ho natočí žena. Film je vyprávěn ženskýma očima,” dodává Canton. „Mně a Courtney z ničeho nic zavolal režisér Lawrence Kasdan, kterého si vážíme jako scénáristy i režiséra a který patří i mezi naše přátele. Viděl Jennyin dokument o třech kamarádkách ve věku od 16 do 18 let a řekl, že sice ještě nikdy netočila celovečerní film, ale že má neskutečné oko pro vizuál.”
Jakmile Gageová podepsala smlouvu, okamžitě začala přepracovávat scénář. „Potkala jsem Annu Toddovou již dříve, když jsem se ucházela o projekt, a vždy mě s ní bavilo rozebírat její představu o filmu. Když jsem začala revidovat scénář, často jsem se na ni obracela s nápady,” říká Gageová. „Zachytila nádherný příběh o mládí a první lásce. Anna je matkou Hardina a Tessy, takže je pro ten film naprosto zásadním člověkem.”
Když se tvořil scénář, s nápady přicházeli i další scénáristé jako Susan McMartinová a Tamar Chestnaová. „Na samém začátku jsme já a Susan McMartinová velmi úzce spolupracovaly a staly se z nás přítelkyně. Pak se do projektu zapojila Jenny Gageová a ta chtěla věci dělat jinak,” vzpomíná Toddová. „Mně šlo především o příběh. Není v lidských silách vyrobit z 600stránkové knihy 90minutový film bez nějakých změn. Vždycky budete muset nějaké scény vynechat, ale vždy jsem všem kolem sebe tvrdila, že dokud se postavy nějak nezmění, budu otevřená změnám. Byla to docela dobrá spolupráce. Trvalo nám to dost dlouho a já jsem za to ráda, protože teď máme všechny články skládačky na správném místě.”
Zůstat věrný příběhu bylo pro filmaře na prvním místě. „Od samého počátku jsme věděli, že v knize je několik významných scén, které v žádném případně nesmíme změnit. Hlavní z nich byla scéna na jezeře, ale také Tessin příjezd na univerzitu s matkou a Noahem, po kterém se začne cítit v úplně novém světě na vysoké škole nekomfortně. Dalšími scénami byly svatba Hardinova otce, hra na Pravdu nebo úkol a také odhalení na konci. To byly věci z knižní předlohy, na něž jsme vůbec nechtěli sahat, neboť jsme věděli, že by to čtenáře vůbec nepotěšilo,“ říká Gibgotová.
Zároveň však bylo třeba, aby film zapůsobil nejen na fanoušky knihy. „Je pro mě důležité, jaké bude mít film poselství, hodně jsem o tom přemýšlela,” dodává Gageová. „Jedním z důvodů, proč mě tento projekt zaujal, bylo to, že bychom v dnešní době měli všichni vyprávět opravdové a inspirativní příběhy. První láska nikdy není dokonalá. Dost často je hodně komplikovaná, ale to neznamená, že se z ní nemůžeme hodně naučit, což je pro mě velmi inspirativní. Jako režisérka, žena, matka a dcera o tom přemýšlím pokaždé, když tvořím jakékoliv umění.”
S Gageovou se pak zapojil i druhý režisér, Tom Betterton, její manžel, který s ní často spolupracuje na fotografiích a dokumentárních snímcích. „Jenny a Tom přinesli do scénáře něco, co se mi moc líbilo, protože první kniha končí odhalením, které nám nikomu nepřipadalo jako dostatečně silný konec celovečerního filmu. Také jsme chtěli, aby film nebyl jen o první lásce, ale také o dívce, která se postupně stane silnější osobností,” říká Gibgotová. „Tessa je na začátku filmu mladou a nevinnou dívkou a na konci je z ní uvědomělá žena s životem pevně v rukou, je to úplně jiný člověk. Já to považuji za velmi uspokojivý charakterový oblouk.”
Vidět postavy, které autorka stvořila, ožít na filmovém plátně, bylo pro Toddovou něco jako zjevení. „Jenny udělala z námětu spíše příběh o uvědomění si sebe sama. Jenny v celém filmu ukazovala přesně na to, co Tessa cítila a zažívala jejíma očima, což mě moc bavilo sledovat.”
„Natočit celovečerní film pro mě bylo něco nového a bylo to hodně podobné tomu, jak jsem si celý proces představovala,” komentuje Gageová. „Je to jako když běžíte maraton a vaše nohy se neodlepí od země. Režie mi připadá jako běh na dlouhou trať, který musíte zvládnout za velmi krátký čas. Neuvědomovala jsem si, jak moc se sblížím s herci, producenty, autorkou a celým filmovým štábem, s nímž jsme natáčeli...vážně se z vás stane rodina. Zjistila jsem také, jak důležité je, aby všichni pracovali v souladu na společné vizi.”
Gibgotová také dodává, že rodinná atmosféra posouvala natáčení dál, stejně jako pocit zodpovědnosti vůči širší fanouškovské komunitě, která se kolem série After vytvořila. „Je to nezávislý film, takže máme skvělý pocit, že jsme to všechno spolu zvládli s prostředky, které máme,” říká Gibgotová. „Také jsme měli na paměti fanoušky knih, protože ti byli součástí všeho už od samého počátku.”
„Já věřím v sílu celého štábu. Nikdo to nedokáže úplně sám. Musíte zapomenout na své ego, což je v průmyslu, jako je tento, vážně náročné,” komentuje Canton. „S tímto týmem to ale bylo snadné. Anna Toddová vytvořila postavy. Všichni čerpáme z jejích znalostí a nadšení, protože pro ni jsou ty postavy skutečné. Je to její cesta. Je to její život.”
Toddová je rovněž jednou z producentek filmu a na natáčení v Atlantě chodila denně. „Jsme rádi, že nám Anna pomáhá a je důležité, že tu s námi je, protože když máte na place autorku, může vás utvrdit, že některé repliky, okamžiky nebo předměty, jsou pro příběh zásadní, například jedny šaty. Jsou to věci, které coby filmař můžete přehlédnout,“ komentuje Canton. „Například nám řekla, že jsou fanoušci u vytržení z kaštanově hnědých šatů, které Tessa nosí. Její fanouškovská základna je velmi přísná, co se týče jakýkoliv detailů.
Solomonová k tomu dodává následující: „Je dobře, že s námi Anna pracovala, neboť jsme tím do filmu dostali nejzásadnější věci. Myslíme si, že v něm máme ty správné repliky, na něž fanoušci čekají a chtějí je slyšet. Oživujeme její postavy, najednou žijí a dýchají. Fanoušci se můžou těšit i na překvapení, kterými jsme film protkali. Velmi pravděpodobně je nečekají, ale Anna je schválila.”
Casting začal asi půl roku před startem natáčení filmu After: Polibek a obsadit správně role Tessy a Hardina, bylo zcela zásadní. „Postava Scotta je volně inspirována britským zpěvákem Harrym Stylesem, takže jsme kvůli větší autenticitě pochopitelně potřebovali britského herce,“ vysvětluje Solomonová. „Casting v Británii probíhal dobré dva měsíce, než se nám podařilo výběr zúžit.“
„Hera jsme našli poměrně záhy,” vzpomíná Gageová. „Poslal nám z Londýna video a v rámci konkurzu jsme ho zhlédli mezi prvními. Osobně jsme se setkali až později, ale i z nahrávky byla patrná jakási zranitelnost v jeho přednesu, a ta mě uchvátila. Pro postavu Hardina byl perfektní.“
Hardin Scott má dle popisu zářivě zelené oči, anglický přízvuk, zádumčivý půvab a pronikavý pohled. Jakmile Toddová Hera uviděla, věděla, že bude skvělou volbou. „Po půl hodině strávené ve stejné místnosti jsem řekla Jen: „Co se to právě stalo? To je přesně to, co hledáme. Nikdo jiný Hardina hrát nemůže,“ pokračuje Toddová. „Došlo to tak daleko, že jsem doslova tvrdila: ‚Pokud jen uvažujete o tom, že byste vzali někoho jiného, byl by to omyl.‘ Na Herovi něco bylo výjimečného.“
Přestože předlohu neznal, Fiennese Tiffina zajímalo, co Hardina Scotta pohání. „V době, kdy jsem se účastnil konkurzu, jsem knihu Polibek neznal, ale jakmile jsem se o ní někde zmínil, všichni mí známí i jejich matky věděli, o co jde,“ vzpomíná Fiennes Tiffin. „S Hardinem toho moc společného nemám a možná právě proto mi připadalo zábavné ho hrát. Zaujaly mě některé z jeho povahových vlastností - nedostatek sebeovládání, schopnost jednat současně logicky i velmi impulzivně, i skutečnost, že umí být velmi nevyzpytatelný. Hardin je sukničkář, který díky Tesse v průběhu filmu projde proměnou. A je nebezpečný a nepředvídatelný - myslíte si, že ho znáte, a pak vás překvapí.“
Pátrání po představitelce Tessy se ukázalo být mnohem náročnější a skončilo až těsně před začátkem natáčení. „Tessu jsme hledali velmi dlouho a roli dokonce v jednu chvíli obsadili výbornou herečkou. Dostala ale dvě nabídky současně, a tak jsme museli začít zase od nuly,“ vysvětluje Gibgotová.“ „Právě v tu chvíli nás přes Skype kontaktovala dívka z australského Perthu, která se ucházela o roli Molly. Ve chvíli, kdy se objevila na obrazovce, jsem řekla: ‚To je naše Tessa.‘“
„Byla jsem doma a natočila se na video pro konkurz na roli Molly. Poté jsem absolvovala druhé kolo přes Skype a když jsem asi o týden později čekala, až se mi ozvou právě kvůli Molly, mi v pět ráno zavolal jeden z mých manažerů a řekl: ‚Producenti se s tebou chtějí setkat kvůli hlavní roli.’ Asi o 16 hodin později jsem skočila na letadlo, cestou do Los Angeles si přečetla scénář, šla na schůzku a další dvě setkání a poté roli získala,” vzpomíná Langfordová.
„Nejdůležitější pro obsazení Josephine a Hera byla, upřímně, energie, kterou vyzařovali,“ uvádí Toddová. „Těžko se to vysvětluje. Nešlo o přízvuk, barvu očí nebo barvu vlasů… pravda je taková, že Hero poprvé přišel s vyholenou hlavou a jediné, co mi v tu chvíli připomínalo Hardina, byl jeho přízvuk. Ale něco na něm bylo a když začal číst své repliky, byl to úplný filmový zázrak. Jak jsem ho v té místnosti pozorovala, uvědomila jsem si, že to je to, o čem všichni básní. A totéž se mi stalo, když jsem poprvé uviděla Josephine.“
„Hero pochází ze zajímavé linie herců: jeho strýcové jsou Ralph Fiennes a Joseph Fiennes,“ říká Canton. „Josephinina starší setra Katherine je zase hvězdou seriálu ‚13 Reasons Why‘ od společnosti Netlifx.“ Chtělo to však víc než jen slavný rodokmen. „Josephine a Hero se na ty role skvěle hodí,“ vysvětluje Canton: „Na jejich výkonech a vzájemné chemii stojí celý film.“
Mladí herci si důležitost této chemie, stejně jako toho, aby jejich příběh byl divákům blízký, dobře uvědomovali. „Společný příběh Hardina a Tessy - ‚Hessy‘, jak se dohromady označují - lidé sledují se zaujetím, protože jde o dvě naprosto rozdílné postavy, které k sobě na první pohled cítí vzájemnou přitažlivost, ale na začátku vůbec netuší, jak moc se budou milovat,“ uvádí Fiennes Tiffin. „Je to jeden z těch úžasných příběhů o tom, jak se můžete naučit někoho milovat. A příběh se nebojí ukázat ani překážky, kterým v lásce čelí, intimní chvíle a složité okamžiky.“
„Snímek After: Polibek je vyprávěn z pohledu Tessy a já byla vděčná za příležitost zahrát si hlavní hrdinku ve filmu pro mladé dívky, a to hrdinku, která není dokonalá,” uvádí Langfordová. „Protože Tessa dokonalá není. Je nevěrná svému příteli. Občas umí být přehnaně kritická k ostatním. To v romantických filmech často nevidíme. Ale After: Polibek není o tom, že dívka, která nikdy nechybuje, potká stejně dokonalého kluka a žijí spolu šťastně až do smrti. Vzájemně se zkouší a jejich láska naprosto postrádá všechny znaky idylky. Skutečné vztahy umí být zamotané a složité stejně jako lidé v nich, a to je, myslím to, co mnoho na takových romantických příbězích přitahuje. Film jsem v podstatě vnímala jako dva odlišné příběhy: jako sexuální probuzení a dospívání 18leté dívky a následně počátek vztahu mezi Tessou a Hardinem, dvěma protiklady, které se přitahují.“
„O spolupráci s Josephine bych mohl mluvit celé věky, ale začnu u jejích hereckých dovedností, které mi velmi pomohly. Také je to velmi milý a empatický člověk. Hraje skvěle, zvláštně v citově vypjatých scénách, a vytváří tak spoustu prostoru pro mě. Josephine je srdcem celého filmu,” říká Fiennes Tiffin.
Langfordová o svém hereckém protějšku mluví také v superlativech: „Hero Hardinovi dodává zranitelnost a upřímnost, vlastnosti u podobných postav vzácné. Pracovalo se mi s ním výborně,“ komentuje spolupráci Langfordová. „Když natáčíte tento typ filmu - plný intimních a vypjatých scén - je velmi důležité, abyste se svým kolegou cítili v pohodě a v bezpečí. Proto jsem velmi ráda, že jsem za partnera při této zkušenosti měla právě Hera.“
Okolo Langfordové a Fiennese Tiffina byla sestavena skupina mladých, energických a dosud neobjevených herců. Jejich úlohou bylo podpořit dějové zvraty příběhu, zatímco se Tessa nořila stále hlouběji do záhad Hardinových společenských kruhů.
„Když natáčíte film, je velmi důležité pracovat s vyzrálými a různorodými postavami,“ vysvětluje Gibgotová. „Chtěli jsme pro role získat herce, kteří působí přirozeně a opravdově, herce schopné ztělesnit trojrozměrné a autentické lidi. Když máte knižní předlohu, která čítá 600 stran, a vedle toho scénář o 120 stranách, musíte se skutečně rozhodovat, co budou vedlejší postavy říkat, a v jakých scénách se objeví.“
„Mám ráda autentické a velmi osobní příběhy o mezilidských vztazích a přátelství, proto pro mě bylo velmi důležité vypíchnout další postavy z Hardinovy party, např. Steph a Landona,“ vysvětluje Gageová. „Landonova postava byla v knize velmi propracovaná, ale scénář pro rozvoj postavy poskytuje mnohem méně prostoru.“
Landon, jehož ztvárnil Shane Paul McGhie, povahově souzní s Tessou a Hardinovi je tak trochu rodinou. „Pro mě je Landon třetí nejdůležitější postavou celé série,“ uvádí Toddová. „Podobně jako někteří další Shane v rámci castingu zkoušel nejrůznější postavy, vzájemně naprosto odlišné, a všechny dokonale trefil. Jeho schopnost převtělit se do jedné postavy a pak přepnout do druhé, je ohromující. Od první chvíle jsem stále dokola opakovala, že musí hrát Landona.“
Jak vysvětluje McGhie, „Landon se stane Tessiným důvěrníkem, sblíží se skrze společnou vášeň pro literaturu a školu. V příběhu dochází k menšímu zvratu, kdy se Landon stává Hardinovým nevlastním bratrem. Jejich vztah je proto rozpačitý, Landon je nicméně i tak schopný Tessu uvést do Hardinova světa a jeho životního příběhu. Má postava vůči Tesse vystupuje velmi ochranářsky, jsou rozhodně ze stejného těsta, proto se ni o Landon stará, jak jen může.“
První osobou, jíž Tessa ve škole potká, je Steph. Postavu Steph hraje Khadijha Red Thunderová a odbývá si tím v After: Polibek svůj herecký debut. Steph je o rok starší, vlasy má obarvené na sytě červenou, nosí kroužek v nose a tlusté oční linky a nikdy nevynechá žádnou party. „Součástí vysokoškolského života je potkávat se s lidmi z nejrůznějšího prostředí, z různých zemí a sociálních vrstev, s odlišným příběhem, přesvědčením a zálibami,“ říká Canton. „Mít k dispozici velmi různorodé obsazení pro nás proto bylo důležité, uvědomujeme si, že právě o tom vysoká škole je. Aby se nám tuto skutečnost podařilo zachytit, potřebovali jsme při castingu vybrat po všech stranách diverzifikovanou skupinu herců. Byť se jedná o její první roli, Khadijha Red Thunderová je velmi úspěšná modelka. Je autentická, odchovaná městem a její postava nás uvádí do reality vysokoškolského života.“
„Na podzim roku 2017 jsem s Jenny Gageovou spolupracovala na kampani pro značku Abercrombie & Fitch a prostě jsme si sedly. Jenny věděla, že bych se chtěla stát herečkou, a naštěstí viděla, že mám v sobě něco ze Steph a Steph naopak něco ze mě,“ směje se Thunderová. „Na jaře 2018 se mě Jenny zeptala, jestli bych nechtěla poslat video a zúčastnit se castingu. Nikdy jsem se sama nenatáčela, takže jsem nevěděla, jak na to. Všechno bylo nové. Poté jsem měla spoustu modelingových zakázek a v červenci, týden před tím, než jsem letěla do Atlanty, se mi Jenny znovu ozvala s tím, jestli bych se nechtěla zúčastnit dalšího kola konkurzu. To bylo poprvé, co jsem doopravdy ucházela o roli před castingovým ředitelem.“
„Khadijha vypadala přesně jako dívka, kterou by si do role obsadili fanoušci. Vyzařuje klidnou energii a dokázala jsem si živě představit, jak bude Tessu uklidňovat. Současně má ale potřebné vlastnosti k tomu, aby mohlo později v knize dojít k očekávanému zvratu. Takže to byla skvělá volba,” komentuje výběr Toddová.
Hardinova nejlepšího přítele Zeda Evanse hraje Samuel Larsen. „Zed je cool a Sam také vypadá jako lamač srdcí,“ uvádí Canton. „Nezapomeňme, Anna se inspirovala Harrym Stylesem a ostatními členy kapely a postava Zeda se volně zakládá právě na jednom z nich. Sam je pohledný a stylový a skvěle se na roli hodil.“ Neškodilo ani to, že je sám muzikant, v minulosti vyhrál reality show „The Glee Project,“ a získal tak svou první hereckou roli v seriálu „Glee“ jako Joe Hart.
„Když jsem začal číst scénář, nedokázal jsem ho odložit,“ dodává Larsen. „Téma dospívání bylo zpracováno už mnohokrát, ale Annin pohled je jedinečný. Existuje celá řada filmů ze středoškolského prostředí, ale většina z těch, které se odehrávají v prvním ročníku vysoké, jsou komedie, a toto je opravdový příběh o lásce. Když jdete na vysokou, je na tom krásné to, že, jste velmi mladí a snažíte se v této nově nabyté svobodě najít sami sebe.“
Pro doplnění Hardinovy party přátel filmaři do dalších rolí obsadili influencerku a tvůrkyni obsahu Innanu Sarkisovou jako Molly, multiplatinovou zpěvačku, písničkářku a módní ikonu Piu Miovou jako Tristan a vycházející hvězdu Swena Temmela v roli Jace.
„Inanna Sarkisová je velmi bystrá a svou energií rozzáří každou scénu. Pracovat s Piou Miovou byla opravdu radost, je ohleduplná a ničeho se nebojí. A Swen má opravdu skvělou energii - pro postavu drsňáka se dokonale hodí, protože pod vší tou přetvářkou se schovává milý kluk, který při hraní ze svých kolegů vždy rád dostane něco vtipného,“ vypráví režisérka Jenny Gageová.
„Molly na začátku partu rozvrací. Na všechny žárlí, především na Tessu,“ vysvětluje Toddová. „Ale je jiná, než se na první pohled zdá, zvláště v prvním příběhu. Molly je ten typ příliš sebevědomé dívky, která ví, co chce, a když to chce, tak to i získá. Tessa je naproti tomu zdrženlivější a zatím méně sebejistá. Chvíle, kdy se Inanna převtělí v Molly, je fantastická. Hraje Molly dokonale, ne proto, že by byla sama zlá nebo jedovatá - protože ve skutečnosti je praštěná, zábavná a milá - ale prostě proto, že v sobě má něco, co z ní dělá ideální potvoru pro náš film.“
„Mám obrovskou radost, že jsem nakonec získala roli Molly, protože je úplně jako já, a také se mi hrozně líbí ty růžové příčesky. Molly jsem si zamilovala i proto, že je záporačka a opravdu si jde za svým. Mezi ní a Hardinem vládne zvláštní dynamika - v minulosti spolu něco měli a ona se vůči němu chová velmi ochranářsky. Když se objeví Tessa, vidí rudě - uvědomuje si, že má v Tesse konkurentku. Cítí se ohrožena, chce Tessu zničit a zbavit se jí,“ směje se Sarkisová. „Moc se mi líbí i její osobní příběh z knihy Before, jednoho z dílů série After. Jde o velmi silnou a odvážnou postavu, a to je i jeden z hlavních důvodů, proč jsem ji chtěla hrát. Obdivuji ji za to, že říká věci, tak jak jsou.“
„Inanna je plná života, energie a taky je hodně přidrzlá,” směje se Solomonová. Pia Miová, která hraje Tristan, je také přidrzlá a je s ní spousta legrace.”
Tristan, drobná dívka a pohodářka, byla původně v románu kluk a současně Stephina drahá polovička. “Pia Miová je prostě bezvadná. Působí tak i přes internet. Při castingu byla jednou z mála, o nichž jsem slyšela,“ přiznává Toddová. „Že jsme z Tristana udělali dívku, je trochu zvrat. Ve filmu jsme těchto změn v pohlaví postav udělali více, chtěli jsme vyrovnat poměr mezi dívkami a chlapci. Pia Miová je velmi milá, Tristan má být stylová ale současně mít roztomilou povahu - a to je přesně Pia Miová.“
„V průběhu castingu jsem měla čas pročíst si knižní sérii. Mám slabost pro dobře napsané příběhy o lásce. S tématy dospívání a objevování vlastní sexuality se člověk snadno ztotožní, všichni jsme lidé a je důležité si uvědomit, že si všichni procházíme tím samým. Ráda mluvím o opravdových věcech,“ vysvětluje Miová. „Tristan je pro partu jakýmsi morálním kompasem, tmelí ji a je z nich všech nejrozumnější. Nevyhledává šílená dramata, je klidnější. Tristan je také velmi milující a všichni si této její vlastnosti cení. Myslím, že její postavě můžeme snadno rozumět, jednu takovou Tristan najdeme v každém partě. Bývá nejpohodovější a drží všechny pohromadě.“
„Posledního z Hardinových přátel hraje vycházející hvězda Swen Temmel, který je současně výkonným producentem filmu. „Podklady k filmu mě velmi zaujaly - všichni jsme zažili první lásku, udělali hloupé chyby, trávili čas se správnými i špatnými lidmi. Jako zástupce mužského pohlaví mě tato kniha naprosto fascinovala. Rozhodně jsem sám ve vztazích udělal pěknou řádku chyb,“ směje se Temmel. „Všichni si zažijeme první lásku a prvně zlomené srdce.“
„Jace je vysoký a hrozivý, a byť nemá v knize výraznou roli, jeho postava je velmi důležitá, protože představuje temnou stranu Hardinova světa,” dodává Gibgotová. „Snaží se Hardina podrývat a hraje zásadní roli v jeho rozvoji.“
„Kromě lidí na škole v příběhu vystupují také Tessini blízcí. Jsou to ti, které za sebou nechává v rodném městě, lidé, kteří na ni ve chvíli, kdy odchází na vysokou školu, mají velký vliv. Klíčový pro Tessin příběh a dilemata, jimž čelí, je její vztah s Noahem, přítelem ze střední, který ji pomalu začíná svazovat. Noaha ve filmu hraje Dylan Arnold.
„Noah a Tessa spolu chodí téměř dva roky,“ vysvětluje chlapecký Arnold. „Mají mezi sebou velmi láskyplný a přátelský vztah a znají se už od dětství. Noah je o rok mladší než Tessa a žije asi tři hodiny cesty od ní, přesto se stále snaží jejich vztah udržovat a doufá, že se další rok dostane na stejnou vysokou.“
Arnold dokonale ztělesňuje hodného přítele, který to s Tessou myslí dobře, ale jehož se Tessa musí zbavit, aby mohla dospět - i za cenu zdravé dávky srdcebolu a ztráty. „Dylan je jako Noah. Pokaždé, co jsme ho viděli, byl lepší a lepší. Podobnou postavu, i když méně zdrcenou, si zahrál v seriálu ‘Nashville,” takže se na roli skvěle hodil,” uvádí Toddová.
Noah i Carol ztělesňují očekávání spojená s Tessinou budoucností, ale jejich vztah stále více dusí Tessinu přirozenou touhu po ustavení vlastní nezávislosti a nových zážitcích na vysoké škole. „Noaha a Tessinu matku Carol spojuje jedinečný vztah,“ vysvětluje Arnold. „Když jste ve vztahu, v ideálním případě bude mít rodič rád vašeho partnera a naopak. Mezi Noahem a Carol ale vznikne velmi silné pouto, což je pro Tessu těžké. Svůj rodinný a společenský život od sebe chcete vzájemně oddělovat. Noah a Carol se nicméně mají opravdu rádi a domnívají se, že je Tessa za jejich dobré vztahy vděčná, tak to ale vždycky nefunguje. Jejich spiklenectví Tesse působí velkou úzkost.“
Filmaři do rolí dospělých, včetně ústřední postavy Carol Youngové, obsadili ikonické herce. „Selma Blairová v roli Carol je splněným snem mého náctiletého já, protože jsem zbožňovala Velmi nebezpečné známosti,“ svěřuje se Toddová. „Selma a Jo nejen vypadají stejně, ale také sdílí stejnou povahu. Opravdu si myslím, že každý herec i herečka byli obsazeni do rolí, které jim přesně sedí, i když jsou to velké filmové hvězdy.“
„Zažila jsem focení s Jenny v době, kdy se má kariéra teprve rozbíhala. Byla jsem první celebritou, kterou kdy fotila,“ vzpomíná Blairová. „Navíc se mi moc líbil její film All This Panic, dokonce jsem moderovala jedno jeho promítání. Takže mě přizvali ke spolupráci. Knihy jsem neznala, ale okamžitě jsem si je stáhla, stejně jako miliardy dalších přede mnou. Jsem ráda alespoň malou součástí něčeho, co je plné energie a dychtivých lidí.“
„Je to také tak trochu návrat k Velmi nebezpečným známostem, až na to, že zde hraju matku, místo Christine Baranskiové,“ směje se Blairová. „Carol chce pro svou dceru maximum. Tessa je krásná, má potenciál něco dokázat a společně velmi tvrdě pracovaly na tom, aby se dostala na vysokou školu. Jde o zásadní moment v Carolině a samozřejmě i v Tesinně životě. Pozorujeme, jak Carol zápasí s tím, aby své dceři dala dost prostoru na to, aby našla sama sebe.“
Peter Gallagher hraje Hardinova otce, rektora Kena Scotta, a Jennifer Bealsová jeho snoubenku Karen.
„Peter Gallagher jako Ken! Byla jsem úplně zblázněná do O.C.,“ rozplývá se Toddová. „Je velice výrazný. Jakmile jsme oznámili, že bude roli hrát, fanoušci byli v úžasu… hlavně na Facebooku, kde většinou komunikuji se svými staršími fanoušky. Spousta z nich byla ještě nadšenější z obsazení rolí rodičů než dětí.“
„K projektu mě přizvali ti samí producenti, s nimiž jsem spolupracoval na filmu Let’s Dance, a pracovat s nimi mě velmi bavilo,“ říká Gallagher. „Hlavní zásluhu na tom ale má moje dcera. Byl jsem v tu dobu na dovolené v Irsku a jel jsem ji vyzvednout na letiště, měli jsme spolu strávit týden cestováním a návštěvami příbuzných. Právě v tu chvíli mi zavolali kvůli After: Polibek. Chvíli poté mi zavolala dcera, že se její let zpozdí o téměř 24 hodin, tak jsem jí o filmu pověděl a ona mi řekla: ‚To je znamení. Musíš do toho jít.‘ Tak jsem skočil na letadlo, po cestě začal studovat jednotlivé scény a následující den jsem dvě třetiny z nich natočil. Přítomnost Anny Toddové na scéně byla skvělá, zvlášť když jsem měl na přípravu jen devítihodinový let. Uvedla mě do životního příběhu a budoucnosti mé postavy, což mi skutečně velmi pomohlo.“
O knize jsem nikdy předtím neslyšel, ale scénář mě zaujal, hlavně jeho ženská perspektiva, která příběhu obrovsky dodala na síle. Je to přesvědčivý snímek a jsem nadšený, že Annin román režíruje Jenny Gageová - tento příběh vypráví tolik chytrých a úžasných žen!“
Gallagher a Bealsová svatební scény natočili během jediného dne. „Novomanželku Kena Scotta hraje fantastická a báječná Jennifer Bealsová, s níž jsme navíc dlouholetí přátelé,“ vypráví Gallagher. „Točili jsme spolu už minimálně dva filmy. Odjakživa ji obdivuji, takže možnost znovu s ní pracovat, mě nadchla.“
„Hráli jsme ve stejných filmech, ale nikdy neměli žádnou společnou scénu, takže je to skvělé poprvé,“ směje se Bealsová.
Toddová dodává: „Jennifer Bealsová byla první, koho jsme do rolí dospělých obsadili. Později se v sérii bude okruh přátel zmenšovat a skupina dospělých naopak rozrůstat. Když jsem slyšela, že by Jennifer Bealsová chtěla hrát Karen, úplně mě to zaskočilo. Nikdy bych nevěřila, že se nám podaří pro film získat takové legendy. Jak se příběh vyvíjí, Karen a Tessa se velmi sblíží a Jennifer v sobě má takovou mateřskou něhu. Svým dokonalým ztělesněním Karen pomohla připravit půdu pro další filmy.“
„Stávám se v podstatě Hardinovou nevlastní matkou a vstupuji tak do velmi napjaté rodinné situace. Přestože je to role relativně malá, účast na filmu mi nabídl Mark Canton, skvělý producent, se kterým jsem chtěla již velmi dlouho pracovat. Bylo mi také řečeno, že v dalších pokračováních bude Karenina přítomnost výraznější a Tessa na ni bude velmi spoléhat. Ztvárnila jsem celou řadu velmi drsných postav, takže se moc těším na to, že si zahraju člověka, který se řídí víc srdcem než hlavou, někoho pečujícího. Bude to příjemná a osvěžující změna. Jsem opravdu vděčná, že mě do role této ženy, která je očividně velmi vřelá a současně báječná matka, obsadili.“
Producentka Meadow Williamsová se ujala drobné, ale velmi důležité role. „Profesorka Sotová tvoří nedílnou součást Hardinovy a Tessiny cesty,“ vysvětluje Toddová. „Meadow předvedla jako profesorka Sotová fantastický výkon. Ve srovnání s knihami je postava pozměněna, ale dávalo smysl zařadit ji do prvního filmu, neboť je jako profesorka literatury ta, kdo nevědomky spustí celou tu záležitost mezi Hardinem a Tessou… a vše završí tím, že Tesse předá dopis, který Hardin napsal a vydával ho za školní esej. Sotová pomáhá příběh uzavřít. Láska k literatuře a knihám je středobodem Hardinova a Tessina vztahu, vše začne i skončí uvnitř učebny, což je skvělé.“
„Všichni, kdo kdy měli výborného učitele vědí, že je to někdo, kdo vás opravdu může ovlivnit. Profesorka Sotová je právě jedním z těch mimořádných učitelů, kteří žáky inspirují a motivují. Na mladé dospělé v příběhu působí svou vášní pro literaturu a tím, že věří v lásku.
Bez ohledu na to, do jaké generace členové štábu a herci patří, se na place vytvořily velmi pevné vztahy, souběžné s těmi, které se rozvíjely mezi postavami na plátně. „Jedním ze společných rysů natáčení tohoto filmu a dokumentu o dospívajících dívkách, a současně jedna z věcí, kterou mám na režírování nejraději, je rodina, která vás obklopí.“ říká Gageová. „Herci opravdu vytvořili jakousi rodinu, i se mnou a s Annou. Stavují se u nás doma na pizzu a hrají si s našimi dětmi, zatímco my s Tomem pracujeme. Je to opravdu úžasná parta.“
„Jenny nás mohla tak dobře vést jen díky tomu, že jsme s ní strávili dost času a dobře ji poznali. Já jsem u ní doma v podstatě pořád, hraju s jejími dětmi hru Fortnite, a dokonce si tam i peru prádlo. Je pro mě něco jako matka,“ vypráví Fiennes Tiffin. „To, že jsme Jo i já mohli otevřeně mluvit o všem, co nás napadlo, pomohlo sjednotit naši vizi filmu. Všichni tři spolu máme velmi pohodový a praktický vztah. Jsme vždycky na stejné vlně, ve stejné bublině.“
„Jenny má skvělé oko. To je první věc, které jsem si při spolupráci s ní všimla,“ říká Langfordová. „Její interpretace předlohy byla velmi feministická, byla jsem nadšena z drobných změn a úprav scénáře, které udělala. U sexuální scény například přidala kondom. Je to jen dvouvteřinová scéna, ale chráněný sex se na plátně objevuje velmi zřídka, a je to zvláště důležité, když točíte film pro mladé lidi,“ dodává. „Měli jsme to štěstí, že nám poskytli týden na zkoušení. Jenny dokázala vytvořit atmosféru, v níž jsme se cítili příjemně a která nám umožnila se otevřít. Pracovat s ní bylo úžasné.“
Ačkoliv mohou mladší diváci vnímat události ve filmu jako něco, k čemu směřují, členové štábu nahlíželi na autentické zpracování příběhu z pohledu vlastních zážitků. „Vzpomínám si, že jsem vyrůstal jako úplné neviňátko, velmi chráněný svou rodinou,“ vypráví Larsen. „Když máte potom možnost opustit domov a stát se nezávislým, střetnete se tváří v tvář s tím, kdo opravdu jste. Začít znovu je velkým životním tématem. Co se stalo, již nelze vzít zpátky, musíme znovu začít z místa, kde právě stojíme.“
Jedním z mezních okamžiků nezávislosti každého člověka jsou první dospělácké vztahy a všechny složitosti s nimi spojené. „Diváci si film zamilují, protože jde o opravdovou moderní romanci se všemi lidskými vráskami a nedokonalostmi,“ říká Williamsová. „Příběh je strhující, nebudete moci odtrhnout oči a mezitím se zamilujete.“
„Každý příběh o lásce je jiný, ale tento je zajímavý, protože se nedrží zpátky. Je, jaký je. Není ničím přislazený. Láska je velmi nepředvídatelná. Přináší tolik zvratů, že nikdy nevíte, co se stane. Doufám, že si lidé film oblíbí, protože nabízí tu nefalšovanou autentičnost, která slibuje skvělý filmový zážitek,“ říká Fiennes Tiffin.
V After: Polibek jde o romanci trochu tajemnou: divákům je po většinu příběhu skryto Hardinovo tajemství, jež současně představuje rostoucí hrozbu pro jeho vztah s Tessou. „Takové odhalení jsem nečekal, rozhodně mě to šokovalo,” přiznává Fiennes Tiffin. „Zajímavé na tom je, že právě ono tajemství pohání a motivuje většinu toho, co má postava v průběhu filmu podniká. Takové překvapení značí, že je příběh opravdu skvěle odvyprávěný.“
„Doufám, že diváci budou mít u filmu pocit, že se dívají na jeden z těch klasických příběhů o lásce, jaké známe například z Pýchy a předsudku, Na Větrné hůrce nebo z Takové normální holky či Velmi nebezpečných známostí. Náš film se nese v nostalgickém duchu těchto romantických příběhů, ale přináší moderní zpracování plné bolesti, úzkosti a štěstí. Je to tentýž příběh, který si zamilovali čtenáři, ale s několika překvapeními, z nichž jsem nadšená,“ říká Toddová.
A Gibgotová dodává: „Doufám, že film divákům připomene, jak se cítili, když zažívali první lásku, první polibek, první doteky nebo ten pocit, když se do někoho poprvé zamilovali. Je to emotivní jízda.“

DABING
V českém znění: Jan Battěk - Hero Fiennes Tiffin (Hardin Scott), Anežka Saicová - Josephine Langford (Tessa Youngová), Robin Pařík - Dylan Arnold (Noah), Jana Zenáhlíková - Khadijha Red Thunder (Steph), Dana Černá - Selma Blair (Carol Youngová), Robert Hájek - Samuel Larsen (Zed), Nikola Navrátil - Shane Paul McGhie (Landon), Radek Hoppe - Swen Temmel (Jace), Eliška Nezvalová - Inanna Sarkis (Molly) + Sarah Jorge León (učitelka astronomie), Klára Sochorová - Jennifer Beals (Karen) + Meadow Williams (profesorka Sotová), Pavel Soukup - Peter Gallagher (Ken Scott), Klára Šumanová - Pia Mia (Tristan) + Bethany Veasey (baristka), Petr Gelnar - Mark Axelowitz (profesor ekonomie), Pavel Vondra - John Evanko (ochranka), Tomáš Juřička (titulky)
Překlad: Jan Feldstein
Dialogy: Jakub Švejnar
Dramaturgie: Eva Novotná
Produkce: Markéta Kratochvílová
Zvuk: Martin Cibulka, Matěj Večeřa
Režie: Klára Šumanová
Pro společnost Bontonfilm vyrobila Tvůrčí skupina Markéty Kratochvílové, Studio Budíkov v roce 2019

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 11.4.2019 Bontonfilm
Premiéra USA: 12.4.2019 Aviron Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 13.8.2019 (dvd)
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 13.8.2019
Poprvé na DVD: 14.8.2019 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 13 161 825
Tržby celkem - $ 69 497 587
Návštěvnost v ČR 90 738
Náklady (Rozpočet) - $ 14 000 000
 
Tvůrci a herci
Jenny Gage (Režie), Mark Canton (Produkce), Jennifer Gibgot (Produkce), Aron Levitz (Produkce), Dennis L. Pelino (Produkce), Courtney Solomon (Produkce), Anna Todd (Produkce), Haiyan Zhang (Produkce), Justin Caine Burnett (Hudba), Justin Caine Burnett (Kamera), Michelle Harrison (Střih), Marisol Roncali (Casting), Mary Vernieu (Casting), Lynne Mitchell (Scénografie), Rusty Smith (Scénografie), Alana Morshead (Kostýmy), David Barber (Zvuk), Ellen Arden (Masky), Katy DiMondi (Masky), Susan McMartin (Scénář), Tamara Chestna (Scénář), Anna Todd (kniha) (Předloha), Hero Fiennes Tiffin (Herec), Josephine Langford (Herec), Selma Blair (Herec), Jennifer Beals (Herec), Meadow Williams (Herec), Peter Gallagher (Herec), Pia Mia (Herec), Inanna Sarkis (Herec), Samuel Larsen (Herec), Dylan Arnold (Herec), Swen Temmel (Herec), Rebecca Lee Robertson (Herec), Shane Paul McGhie (Herec), Khadijha Red Thunder (Herec), José Alfredo Fernandez (Herec)
 
2019/106/USA/Drama, Romantický
 
Zajímavost k filmu
- Hera nahradil při rvačce s Jacem (Swen Temmel) dvojník.
- Hlavní hrdina v jednu chvíli vysloví, že jeho matka žije v chudobě v Londýně. Hero Fiennes Tiffin pochází z Londýna.
- Na konci filmu, kdy Tessa (Josephine Langford) vchází do nakladatelství, se ve dveřích míjí s autorkou knižní předlohy, Annou Todd.
- 20. května 2019 Anna Todd potvrdila pokračování. Pokračování je pojmenované After We Collided (2020) a je založeno na Toddově druhé knize v seriálu „After“.
- Původně do role Tessy (Josephine Langford) byla zvažována Julia Goldani Telles.
- Josephine Langford (Tessa Young) přiznala v rozhovoru, že četla prvních pár kapitol „After on Wattpad“ několik let předtím, než byla obsazena jako Tessa.
- Josephine Langford měla asi jen týden na to, aby se mohla připravit na svou roli Tessy Young.
- Natáčelo se v březnu a dále od 16. července do 25. srpna 2018 v Georgii.
- Obě hlavní postavy mají rády knižní klasiky. Anna Todd vlastní vydání knihy „Na větrné hůrce“ od doby, když jí bylo čtrnáct a vidíme ji na poličce v Hardinově pokoji.
- Knižní předloha začínala jako fan-fikce skupiny One Direction na Wattpadu, příběh získal neuvěřitelný úspěch, a proto jej autorka přepsala (nesměly tam vystupovat reální lidé bez svolení) a poté vydala.
- Film je založen na knize „After: Polibek“ od autorky Anny Todd.
- Slovo vytetované na Hardinovom (Hero Fiennes Tiffin) pravom zápästí je v hebrejčine. V preklade to znamená „matka“.
 
Odkazy