Blíženec / Gemini Man (2019/117/USA/Akční, Drama, Sci-Fi, Thriller) 57%

31.10.2022 19:10
JEDNOU VĚTOU
„Stárnoucí zabiják chce seknout se svým živobytím, ale nejdříve musí porazit svého největšího soupeře - svůj o 25 let mladší a mnohem rychlejší klon."

OBSAH
Henry Brogan (Will Smith) je elitní nájemný zabiják, absolutní profesionál, který bez pochybností vždy stoprocentně odvede zadanou práci. Při poslední zakázce se však k němu dostaly informace, které neměl slyšet, proto se ho jeho zaměstnavatel s těžkým srdcem rozhodne nechat zlikvidovat. Koho však poslat na člověka, který je v tomhle oboru nejlepší ze všech? Ideální by byl Henryho dvojník, o něco mladší, odolnější a odhodlanější. Ve společnosti Gemini, vedené technokratem Clayem Verisem (Clive Owen) už léta probíhá tajný projekt, který právě tuhle možnost nabízí. Henry se poprvé bojí o život. V patách má rovnocenného protivníka, který předvídá jeho každý krok a každý úder vrací o něco silnějším protiúderem. V doprovodu tajné agentky Danny (Mary Elizabeth Winstead) zběsile prchá napříč kontinenty, než mu dojde, že pokud má mít aspoň nějakou šanci na přežití, musí se svému pronásledovateli postavit tváří v tvář. V ponurých kulisách budapešťských katakomb se mu ho konečně podaří zahnat do kouta, ale když se mu podívá do očí, má najednou mnohem víc otázek než odpovědí. Proti němu stojí jeho o třicet let mladší Já. A stále ho chce zabít. (CinemArt)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Jsem ve stádiu, kdy herce z mládí, které jsem v dětství žral, dneska vídám ve filmech po boku s jejich dětmi, kteří ale vypadají jak oni v devadesátejch letech. Trochu deja vu, ale je to tak. Na Blíženci je třeba sakra vidět, že film točí někdo zkušenej, a že Ang Lee už i v devadesátejch letech ukázal, zač je toho loket. Jenom na dnešek už je takový film spíš rutina, než něco, co stojí za to si zapamatovat. Akce dobrá, efekty v pohodě, dialogy slabší, příběhově na úrovni pětiletého dítěte. Ok, Hollywood to dnes tak chce, tak dám solidní tři hvězdy a myslím si, že do pár měsíců na Blížence s poklidem v duši zapomenu. (Malarkey) 3*

Viděl jsem verzi ve 3D a v HFR což byl tak dokonale vyčištěný obraz až mě to občas přišlo nepřirozený, ale může být že někdo jiný z toho bude nadšený. Na samotným filmu musím nejvíc ocenit akční scény, motonáhečka hýří kreativitou v každý sekundě a fighty mají nejen skvělý chorea, ale kameramen věděl kde stát a střihač jak střihat, tady opravdu není co vyčíst a klidně bych dal pět. Příběh jako takový mě s ohledem na žánr přijde v pohodě a nějak zásadně spousty věcí neřeším, protože tempo u akčního filmu je víc než vyprávěcí táhlo. V některých momentech mě však přišlo zvláštní chování postav,m vlastně celá ta Budapešťská epizoda zejména s telefonem madam tajné působila trošku směšně. Willíkovi tyhle role asi sluší, ale zrovan ukázka herectví to tady fakt není. Nicméně s ohledem na to, že v poslední době mě jednoduché akční snímky docela zklámávají svou zdlouhavou nudnou ukecaností (zdravím Sly ), tak tohle je docela neurážející akční fresh jednohubka. (Enšpígl) 3*

Že to má luxusní obraz a že tam pobíhá víc Willů Smithů, ještě neznamená, že z toho divák musí padnout na zadek. Další výzva žánrového všeuměla Anga Lee tentokrát nedopadla dle očekávání. Příběh je bohužel otřepaný, je z něj cítit, že roky ležel někde v zaprášené horní polici. Will chce do důchodu. Roky pro vládu odstraňoval nepohodlné lidi. Jenže při poslední fušce se něco pokazilo a odstranit se ho snaží jeho bývalý zaměstnavatel, aby zakryl stopy. A pošle vylepšeného klona. Pak se to ještě párkrát zašmodrchá, aby nám z toho vylezlo, že jde o sterilní průměr, který stojí za vidění kvůli dvěma velmi slušným akčním scénám. Kvůli scénáři nebo slzícímu Willovi nikoliv. Ani kvůli (krapet děsivému) digitálnímu omlazování herců. A ti, jenž nejsou součástí tohoto technologickém pokroku, se evidentně nudí. (castor) 3*

VELKÁ RECENZE
Některým filmům trvá trošku delší dobu, než se dostanou na plátna kin. Blíženci to trvalo několik dekád. První verze scénáře se v Hollywoodu objevily už v devadesátých let a producent Jerry Bruckheimer se hodně snažil, aby příběh stárnoucího vraha, jemuž jde po krku jeho vlastní mladší klon, dostal do kin. Mluvilo se o účasti Seana Conneryho, Clinta Eastwooda, Nicolase Cage a vlastně každé akční hvězdy, ale vždycky se narazilo na problém, že neexistovala technologie, která by dokázala herce uvěřitelným způsobem omladit. Teď už však existuje. Je ovšem otázka, jestli se dlouhé čekání na Blížence vyplatilo.
Ze zápletky a celkově děje na člověka dýchnou devadesátky víc jak z reprízy Kačeřích příběhů. Henry Brogan je zabiják a elitní ostřelovač, jenž pracuje pro vládu, ale má na krku padesátku a řekl si, že už toho bylo dost. Když navíc odhalí, že s ním jeho nadřízení nehrají úplně fér hru, chce odejít do důchodu. Nejspíš však viděl málo akčních béček na to, aby věděl, že z téhle profese se do důchodu neodchází. První partu zabijáků zlikviduje víceméně bez problémů, přesto se s agentkou Danny, která na něj měla dohlížet, a starým kámošem Baronem vydává na útěk. A dělá dobře, protože po krku mu jde nový zabiják. Je ve skvělé fyzické kondici a jakoby znal všechny Henryho triky. Je to totiž on sám, jen podstatně mladší. Zvítězí nakonec mládí, nebo zkušenost?
Těžko říct, jak moc se tvůrci pokoušeli aktualizovat a upravovat scénář Blížence, ale faktem zůstává, že to je opravdu oldschool, což samozřejmě nemusí být vůbec naškodu. Will Smith a Ang Lee se tu zkrátka vrací do doby, kdy byl největší hereckou hvězdou Nicolas Cage a divákům stačil cool hrdina, dobrá akce, pár předvídatelných zvratů a fakt, že to celé jakž takž dává smysl. Lee není žádný průměrný řemeslník, takže akce je hodně dobrá a svižná a třeba honička na motorkách v uličkách Cartageny plná dlouhých záběrů bez střihu rozhodně dokáže strhnout. Smith navíc dosáhl přesně toho věku, kdy se může tvářit jako stárnoucí zabiják a přitom se v přestřelkách a bitkách nemusí držet zkrátka. Mary Elizabeth Winstead mu zvládá být víc než důstojnou parťačkou a jako béčkový akčňák to zkrátka funguje. Vy do kina ovšem asi nepůjdete s tím, že dostanete jen ten béčkový akčňák, že jo?
Hlavním lákadlem Blížence by totiž měla být omlazovací technologie a fakt, že starý Smith se tu bude mlátit s novým Smithem. Ang Lee byl vždycky hračička a tady se evidentně hodně vyblbnul. Možná až moc a osobně vlastně moc nevím, jestli se mi jeho přístup zamlouvá. Faktem zůstává, že mladý Smith vypadá dokonale. Jde o kompletně digitální postavu, ale ani na chvilku jsem neměl pocit, že koukám na něco, co vzniklo v počítačích. A to ani ve scénách, kdy musí CGI Smith reagovat na toho živého nebo na své okolí. Lee se navíc nepokouší zbytečně cpát tuhle novotu lidem před ksicht a machrovat a asi by nebyl problém přesvědčit nic netušícího diváka, že ti dva pánové na plátně jsou otec a syn. Jenže je tu jedno sakra velké jenže.
Samotný Smith vypadá skvěle. Všechno ostatní už tolik ne. Film jsem viděl v HFR 3D a popravdě nekoukalo se mi na to dobře a v jistých momentech byl Blíženec až fyzicky nepříjemný. Samotné 3D tu vypadá hodně fajn, ale jinak je obraz tak dokonale vyčištěný, že už vlastně nevypadá ani jako film. Spíš připomíná animačku z počítačové hry kombinovanou s telenovelou s přepálenými barvami. Především scény v exteriérech jsou jednoduše divné a spíš než reálný svět připomínají něco, na čem armáda retušérů pracovala podstatně déle, než měla. Občas jsem si vzpomněl na zapadlou sci-fi Final Fantasy, která před lety chtěla ohromovat hyperrealistickou animací a nakonec se na to nedalo dívat, protože ty postavy jednoduše nevypadaly jako lidé. Tady není problém s lidmi, ale se vším ostatním. Blíženec působí nepříjemně uměle a většinu času jsem si přál, aby se Lee vykašlal na nějaké experimentování s kamerami a obrazem a natočil to prostě normálně.
Celkově nemůžu říct, že bych si Blížence extra užil. Jako akční béčko bez ambicí by fungoval vcelku slušně, jenže tady ty ambice byly a ne malé. Naneštěstí vedle povedeného mladého Smithe je tu i až odpudivý vizuál, díky němuž jsem měl dost problém na to plátno vůbec koukat. Na druhou stranu pokud vás tenhle kousek alespoň trošku zajímá, vidět byste ho určitě měli. Jen možná na konci budete víc než o Blíženci přemýšlet o tom, jestli mají filmy v budoucnosti fakt vypadat tak, jak si to představuje Ang Lee. A jestli je to dobře.

O FILMU
Blíženec není jenom akční film, ale je to ten akční film - nebývalá trojice nevídaného představení, výkonů na vysoké úrovni a bezkonkurenčního spojení s diváky. Film, o kterém jeho tvůrci říkají, že je vyroben ze všeho, co lidé na tomto žánru tolik milují, a co je tady zároveň průkopnicky povýšeno na unikátní filmový zážitek. Režisér tohoto snímku, dvojnásobný držitel Oscara a vizionář Ang Lee, sám k filmu říká: „Netvoříme jen něco dobrého, ale objevujeme něco úplně nového - nový koncept filmové tvorby. Za 500 let se lidé ohlédnou zpět a řeknou si: ‚Po 100 letech filmové tvorby vytvořili tohle…‘. Je to jako němý film, pak zvuk, pak barva. Tím už jsme si ale prošli. Tohle je odlišná dimenze.“ Dimenze, ve které Will Smith nehraje pouze hlavního protagonistu, 51letého nájemného vraha Henryho Brogana, který se chystá do penze, ale - a to prostřednictvím nové revoluční technologie - hraje i svého vlastního protivníka, 23letou verzi sebe samého, Juniora, který bude pronásledovat a bojovat se svým starším ztělesněním na třech světových kontinentech v řadě napínavých akčních scén, jaké nikdo předtím neviděl: jeden herec, který ztvární dvě protichůdné postavy bojující spolu navzájem, v jednom jedinečném průlomovém kinematografickém snímku.
Tato nová dimenze vznikla díky Jerrymu Bruckheimerovi a Davidu Ellisonovi a jejich mediální společnosti Skydance. Tito dva jsou považováni za architekty největších a nejúspěšnějších hollywoodských akčních filmů za posledních 50 let. Nyní spojují své síly, aby znovu posunuli hranice diváckého zážitku na velkém plátně. „Jsem na film Blíženec nesmírně pyšný, a na to všechno co Ang, Will a celý tým s tímto úžasným příběhem dokázali. Jejich umění, a ta neskutečná technologie, kterou jsme se až teď naučili správně využívat, se spojily k vytvoření toho typu filmu, který skutečně musíte vidět, abyste tomu uvěřili,“ říká Ellison. Pro Buckheimera je jeho posledního produkce něčím, co jednoduše popisuje jako „světovou premiéru dobrodružství, od světového režiséra, se světovou hereckou hvězdou.“ Jedná se o jeho vrcholný koncept, který se svým originálním a strhujícím příběhem odlišuje od ostatních současných snímků a superhrdinů, hlavně díky své rafinovanosti a rozsahu, který lze pochopit jen na velkém plátně. „Nápad na tenhle příběh je fantastický, opravdu je,“ říká Bruckheimer. „Být pronásledován sebou samým. A nejen sebou samým, ale sebou samým mladým a plným síly…“.
Osoba, která je v Blíženci pronásledována, je Henry, kterého ztvárňuje 51letý Will Smith. A kdo že ho honí? To bude Junior, ztvárněn 23letým Willem Smithem. Není to jenom omlazený dvojník, ale je to zbrusu nový digitální člověk, virtuální zrcadlo sebe samého, který nejenže bude se svým starším já komunikovat, ale bude s ním zápasit.
„To, co jsme tu vytvořili, předtím ještě nikdo neudělal,“ říká Will Smith. „Když jsem viděl první test - který filmoví tvůrci vytváří jako ověření konceptu, byla to šílená zkušenost. Myslím tím - byl jsem to já. Díval jsem se na perfektní 23letou verzi sebe samého, jako by někdo odstranil všechny nedostatky. Říkal jsem jen: ‚Wow!‘. Myslím tím, když o tom slyšíte, zní to cool, že? Ale když to vidíte, je to ohromující. Když to vidíte, dostane se vám to pod kůži. Říkal jsem si: ‚Aha, tak tohle je klonování!‘“.
Klonování je pro film Blíženec důležité na dvou úrovních. V jedné jde o ten nápad, který pohání příběh. V té druhé je to něco, díky čemu je sama zápletka vůbec možná. Příběh obíhá kolem Smithova Henryho, legendárního vládního nájemného vraha na sklonku své kariéry, kterého pronásleduje jeho práce. V době, kdy ostatní informuje o svém odchodu z aktivní služby, se sám ocitá v situaci, kdy je pronásledován jediným vrahem na planetě, který má dostatečné dovednosti k tomu, aby se ho zbavil: 23letý klon jeho samotného, který je povolán k tomu, aby Henryho odstranil za použití veškerých dostupných prostředků.
Tak začíná epické akční globální dobrodružství natočené v rozmanitých lokalitách od Savannah přes Budapešť až po Cartagenu, ve které se Henry a Junior setkají při sérii napínavých bojů, které zahrnují honičky na motorkách, přestřelky a smrtící zkoušku, která poměří síly obou. Smith má samozřejmě s akčními filmy obrovskou zkušenost, ale oba jeho výkony jsou tu unikátní a neuvěřitelně komplexní - jako Junior, který se snaží pochopit svou vlastní identitu i jako Henry, který je ztrápen duchy té své.
Aby bylo jasno, ve filmu Blíženec, ve kterém Smith spolupracuje s Ang Leem považovaným za jednoho z nejlepších režisérů v tomto průmyslu vůbec, nepředvedl jen jeden, ale hned dva výkony, které se vyrovnají ostatním vrcholným výkonům jeho kariéry a díky kterým se už 40 let drží na vrcholu a stále tam zůstává. Jde tu o dvě postavy nesmírné hloubky, vnitřního zápasu a krajní agrese, o kterých sám herec tvrdí, že je byl schopen zahrát až nyní. Nikdo jiný než Smith by je nedokázal zahrát s takovou hodnotou, kterou si zaslouží. Lee považuje oba výkony za stejně výbušné a stěžejní. Říká: „Mám pocit, že jsem objevil nového Willa Smithe.“
Co dělá Smithovu dvojitou povinnost ještě pozoruhodnější, je fakt, že ani u jedné role se nemá za koho schovat. Což je přesně to, o co filmovým tvůrcům šlo. „V podstatě je tenhle film tak tvrdý, jak může být,“ říká digitální supervizor z WETA Guy Williams. „Rozhodli jsme se pro extrémně náročnou scénu, protože jsme věděli, že nám přinese nejlepší výsledky. Cílili jsme na to, že nechceme mít potřebu nic schovávat. Nechtěli jsme se ničemu vyhnout a připravit se o svobodu natáčení jen proto, aby to zjednodušilo vizuální efekty. Chtěli jsme 100%, urvat všechno a zavázat se náročným výsledkům. Musí se nám podařit, abyste nám 100 % času filmu věřili, že jsou na plátně dva Willové ve stejnou chvíli.“
Pro Williamse, oceňovaného digitálního supervizora společnosti Kiwi, která přivedla na svět různé ikonické digitální kreace, představoval film výzvy jak technické, tak emoční. Lee trval na natáčení na maximální záběr 120 snímků za sekundu, ve 4K 3D rozlišení. To znamená, že Blíženec je filmovým ekvivalentem kouzelníka, který během čísla nechá zmizet předmět bez nejmenšího množství kouře nebo zrcadlového efektu. „To je vhodné přirovnání,“ říká Williams. „V podstatě jsme na scéně nazí.“
Další výzvou samozřejmě byla sama záležitost ohledně Willa Smithe. „Víte, můžeme udělat hodně přesvědčivého Tyranosaura Rexe, protože nikdo Tyranosaura Rexe nikdy neviděl,“ říká Williams. „Můžeme vytvořit Planetu opic, protože víme, jak vypadají opice, ale nikdo je nikdy neviděl mluvit, takže tam je prostor pro kreativitu. Ale když jde o reálnou postavu, je to o hodně složitější. A taky to není jen tak nějaká postava, ale je to Will Smith. Přesně vím, kdo Will je. Všichni víme, kdo Will je. Investovali jsme hodně do toho, abychom ho poznali. A všichni poznáme, jestli to funguje, nebo ne.“
Ben Gervais, technický supervizor, říká, že díky Leeovu rozhodnutí natáčet simultánně na nejvyšší rozlišení a zároveň v tom nejintenzivnějším 3D formátu, dovolí divákům si v říjnu užít vše, co pro ně Ang chce: „intenzitu, intimitu a naléhavost - veškeré vzrušení, které v akčním filmu chcete, ale na úplně nové úrovni.“ Sám tým měl pro tuto novou úroveň své vlastní přirovnání, aby si všichni dokázali uvědomit, jak převratný je pro diváky zážitek, kterého se docílilo díky kreativním rozhodnutím. „To přirovnání tkví v tom, že starý film je jako billboard - je oddělený, je někde tam,“ říká VFX supervizor Bill Westenhofer, a ukazuje někam do dálky. „Ale s touhle technologií je to jako kdybyste stáli tam, kde ten billboard fotili. Máte pocit, že jste v něm, že jste v tom s ostatními. Diváci jsou uprostřed všeho dění, jsou tam s těmi herci.“
Pro herce to neznamenalo nic jiného, než naučit se znovu hrát. Sledovali testovací záběry a museli pochopit zbrusu novou celistvost a autenticitu pohybů, které tento nový formát na plátno zachytí. To znamená, že se museli vzdát tradičního hereckého make-upu a že na kameru museli hrát celým tělem. „V tomto formátu můžete vidět, jak na obličejích herců reagují i jejich žíly,“ říká Gervais.
„Hrozně jsem si užila být součástí něčeho tak odlišného od toho, co normálně zažijete, navíc ve velkofilmu a navíc jako žena,“ říká o novém přístupu k filmové tvorbě Mary Elizabeth Winstead. „Normálně je to jako: ‚Naneste všechen make-up! Zakryjte ji úplně vším! Ale tohle je hodně odhalené. Nic se nepředstírá. Všechno musí být velmi skutečné. To bylo pro Anga hodně důležité - že nikde nelze vidět nic umělého. Nechce na kůži vidět make-up. Nechce mezi herci a diváky žádné bariéry. Pro mě to znamenalo o hodně míň času ráno [stráveného v maskérském křesle], což mi vůbec nevadilo!“.
Součástí revolučního přístupu k filmu Blíženec byla i společná snaha Winstead a filmových tvůrců, aby její Danny - vládní agentku, která Henrymu při jeho zoufalé misi zůstat naživu přijde na pomoc - odpoutali od klasických pastí příběhu, které tak často v minulosti akční žánry poslaly ke dnu. „To je důvod, proč jsem do toho šla,“ říká Winstead, která měsíce trénovala, aby ztvárnila svůj zatím největší boj a další akční scény. „Bylo osvěžující hrát postavu, která je trénovaná profesionálka, která umí zvládnout samu sebe a není jen ‚objektem zájmu‘. To mě uspokojovalo.“ To bylo příznačné i pro produkci, která chtěla nabídnout strhující kinematografický zážitek a zároveň posunout hranice toho, jak vlastně kinematografický zážitek může vypadat.
„Vložil jsem do toho všechno, co jsem se za poslední roky naučil,“ říká Lee, který za poslední 3 dekády stvořil filmy jako Tygr a drak, Tygr a drak: Meč osudu, Zkrocená hora, nebo Pí a jeho život. „Je to vzrušující. Uvědomil jsem si, že přes 100 záběrů za sekundu je místo, kde začínáte být svobodný.“ A navíc, kdyby už pro nic jiného, „až s tímhle filmem budeme hotovi, budeme mít perfektního 23letého avatara mé osoby,“ směje se Smith, a uvědomuje si všechny další možnosti. „To bude šílené! Budu schopen dělat filmy s 23letou verzi mě samotného…“

Ocenění:
The Saturn Awards
2021 - Nejlepší sci-fi (nominace)

DABING
1.DABING (DVD/VOD)
V českém znění: Filip Švarc - Will Smith (Henry Brogan / Junior), Zuzana Ščerbová - Mary Elizabeth Winstead (Danny Zakarweski), Aleš Procházka - Clive Owen (Clay Verris), Libor Terš - Benedict Wong (Baron), Ladislav Županič - Ralph Brown (Del Patterson), Regina Řandová - Linda Emond (Janet Lassiterová), Martin Zahálka - Douglas Hodge (Jack Willis), Petr Ryšavý - E.J. Bonilla (Marino), Petr Gelnar - Ilia Volok (Yuri Kovacs), Tereza Martinková - Alexandra Szucs (Aniko), Petr Neskusil - David Shae (poslíček), Zbyšek Horák, Jindřich Žampa, Martin Hruška, Ondřej Kavan, Ludvík Král, Terezie Taberyová
Překlad: Michaela Křížová
Produkce: Lenka Skřečková
Zvuk: Lukáš Polifka
Dialogy a režie: Zuzana Taberyová
Pro Paramount Pictures vyrobila LS Productions - 2019

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 10.10.2019 CinemArt
Premiéra USA: 11.10.2019 Paramount Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 7.7.2020
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 7.7.2020
Poprvé na DVD: 12.2.2020 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 12.2.2020 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 5 984 499
Tržby celkem - $ 172 972 170
Návštěvnost v ČR 35 866
Náklady (Rozpočet) - $ 138 000 000

Tvůrci a herci
Ang Lee (Režie), Jerry Bruckheimer (Produkce), Don Granger (Produkce), Lorne Balfe (Hudba), Dion Beebe (Kamera), Tim Squyres (Střih), Zsolt Csutak (Casting), Avy Kaufman (Casting), Guy Hendrix Dyas (Scénografie), Suttirat Anne Larlarb (Kostýmy), Eugene Gearty (Zvuk), Ron Bartlett (Zvuk), Doug Hemphill (Zvuk), Conor O'Sullivan (Masky), Cathrine A. Marcotte (Masky), David Benioff(Scénář), Billy Ray(Scénář), Darren Lemke (Scénář), Will Smith (Herec), Mary Elizabeth Winstead (Herec), Clive Owen (Herec), Benedict Wong (Herec), Douglas Hodge (Herec), Ralph Brown (Herec), Linda Emond (Herec), Ilia Volok (Herec), E.J. Bonilla (Herec), David Shae (Herec), Theodora Miranne (Herec), Igor Szász (Herec), Alexandra Szűcs (Herec), Jeff J.J. Authors (Herec), Björn Freiberg (Herec), Kenny Sheard (Herec), Ferenc Iván Szabó (Herec), Hannah Pniewski (Herec), Daniel Annone (Herec)
 
2019/117/USA/Akční, Drama, Sci-Fi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Henry Brogan (Will Smith) ve filmu říká, že vyrostl ve Filadelfii. To je odkaz na TV seriál Willa Smitha Fresh Prince of Bel Air (od r. 1990), kde jeho charakter rovněž vyrůstal ve Filadelfii.
- Ve scéně, kdy Henry (Will Smith) volá Jannet (Linda Emond) do kavárny kvůli vyjednávání, je kromě výhledu na Dunaj vidět v pozadí budova parlamentu. Samotný hovor pak probíhá z Rybářské bašty.
- Setkání Henryho (Will Smith) v Budapešti probíhá ve známých termálních lázních Széchenyi.
- Během honičky Henryho (Will Smith) a jeho klonu v Kolumbii se objeví auto Škoda Fabia. Mladoboleslavská automobilka Škoda se normálně prodává na kolumbijském trhu.
- Původní verze scénáře je 20 let stará. V 90. letech 20. století se uvažovalo, že ho natočí Tony Scott v hlavní roli s Nicolasem Cagem pod studiem Disney. V té době nebyla dostatečná technologie pro omlazení hlavní postavy, a tak se od nápadu odstoupilo. Další verze pak počítala s Harrisonem Fordem v hlavní roli a mladší já si měl zahrát Chris O'Donnell.
- Mladší verze postavy Willa Smithe nebyla pouze omlazená oproti původní předloze (podobně jako S. L. Jackson v Captain Marvel, 2019), ale vytvořená komplětně digitálně. Smith tak hrál mladší postavu 2x. Jednou na place a podruhé s motion-capture oblekem k zachycení mimiky, pohybu a výrazu.
- Film je natočen, stejně jako předchozí film Anga Leeho Ulička slávy (2016), ve 120 snímcích za sekundu. Ang Lee jí často, spolu i s dalšími „vizionářskými“ režiséry (např. James Cameron), označují jako budoucnost kinematografie. Film se pak promítal i ve 3D, a to i ve vybraných kinech v ČR.
- Jednu z piesni použitú v traileroch naspieval Jaden Smith, ktorý je synom Willa Smitha, predstaviteľa dvoch hlavných postáv. Názov piesne je "Icon".
- Na poste hlavnej roly sa počas rokov vystriedali herci ako Harrison Ford, Robert de Niro, Al Pacino, Michael Douglas, Chris O'Donnell, Mel Gibson, Tommy Lee Jones, Kevin Costner, Pierce Brosnan, Bruce Willis, John Travolta, Jon Voight, Denzel Washington, Johnny Depp, Nicolas Cage, Brad Pitt, Keanu Reeves, Tom Cruise, Clint Eastwood, Gerard Butler, Nick Nolte, Matt Damon, Ben Affleck, Jason Statham, Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone či Sean Connery.
- Natáčalo sa najmä v americkom štáte Georgia, v Kolumbii v meste Cartagena, ale aj v Budapešti v štúdiách Origo.
 
Odkazy