Dobrá sestra / The Good Nurse (2022/121/USA/Drama, Krimi, Mysteriózní, Thriller) 67%

03.11.2022 20:14
JEDNOU VĚTOU
„Přetížená sestra z jednotky intenzivní péče bere obětavého nového kolegu jako oporu v práci i v soukromí. Nečekaná smrt pacientky na něho ale vrhne stín podezření."

OBSAH
Příběh o ošetřovateli Charliem Cullenovi (Eddie Redmayne), kterému média přezdívali Anděl smrti. Cullen byl dobrý syn, manžel, oddaný otec, dobrý přítel a slavný pečovatel. Byl však zapleten do smrti nejméně 300 pacientů, což z něj udělalo nejplodnějšího vraha v americké historii. Cullenova vražedná kariéra trvala šestnáct let a prošla devíti nemocnicemi v New Jersey a Pensylvánii.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
V podstatě dokonalej film. Má ale smůlu; filmů s podobně silným příběhem je teď všude tolik, že moje oči už jsou tupý jako skalpel po pitvě. Jenom Netflix dělá tyhle drama čtyři do tejdne, to kdyby mě všechno mělo trefit do srdce, je ze mě už dávno cedník. Síla Dobrý sestry tak u mě spočívá pouze ve výkonech Jessicy s Eddiem a v číslovce 400. (Pepinec) 3*

Ale jo, určitou kvalitu to mělo, takže mě to bavilo skoro až do konce. Jessica Chastain je skvělá herečka, která dokáže hrát přirozeně, ale zcela přesvědčivě a sedne jí snad každá role. Zde jsem jí opět věřil každou sekundu jejího herectví. I Eddie Redmayne mě zde bavil – nepochopitelného a skrytého psychopata zahrál dobře, i když mě sem tam jeho přiblbé pohledy štvaly. Takže tento film je víceméně postaven na těchto dvou hlavních postavách. Celé je to takové sladěné po dramatické stránce, která funguje výborně. No, jen je škoda, že je film poměrně zdlouhavý a poslední cca třetina mi už nepřišla moc záživná včetně finále, které žádné velké rozuzlení nepřineslo, což se ale na druhou stránku dá pochopit, když je námět dle skutečné události. Ani se mi tomu nechce věřit, že se tohle stalo, ale co já vím …. Takže atmosféru to má takovou tíživou, nenudilo mě to, ale podruhé bych si to už nepouštěl, ty cca první 2/3 filmu mě bavily nejvíc, pak už moc ne, ale na 1 vidění je to obstojná záležitost, tak dávám nejsilnější 3*. (mzss1) 3*

Tobias Lindholm natočil jeden z nejlepších filmů roku 2022. Jeho americká prvotina mísí mnoho žánrů od detektivního thrilleru po sociální drama. Zároveň ale zůstává komorní a víc než na celkový případ se soustředí hlavně na rozvíjející se vztah mezi oběma představiteli. To funguje skvěle hlavně díky představitelům, kteří by si zasloužili nominaci na dalšího Oscara. Film má sice pomalejší tempo, takže některé diváky možná odradí, ale byla by to velká škoda. (radecacek) 5*

VELKÁ RECENZE
Dán Tobias Lindholm se podílel na scénářích Honu či Chlastu Thomase Vinterberga, sám si poté napsal a natočil silné válečné drama Boj, kdy mu odměnou byla nominace na Oscara za nejlepší zahraniční film. Na Lindholmův americkou prvotinu ovšem dochází až nyní, kdy se chytá případu skutečného sériového vraha Charlese Cullena, který mohl vraždit bez jediného doteku svých obětí. Paradoxně se ovšem scénáře nechopil sám Lindholm, nýbrž Krysty Wilson-Cairns, spoluscenáristka 1917 Sama Mendese a Poslední noci v Soho Edgara Wrighta. Právě u Boje poté Lindholm předvedl, že i když je jeho tvůrčí uchopení dostatečně silné, za scénářem je Lindholm přeci jen silnější. Jak ovšem drama s thrillerovým nádechem s dvěma oscarovými herci v hlavních rolích funguje samo o sobě? V součtu je to minimálně fungující drama, které nutně nestojí pouze na dvou vynikajících hercích. Jessica Chastain a Eddie Reymayne spolu nejen mají vynikající hereckou chemii, ale každý se tu dokáže herecky předvést krapet jinak. Chastain sází na neokázalý a soustředěný výkon, Redmayneův Charlie Cullen naopak svádí k výraznější herecké extravaganci. I když Redmayneův Cullen může působit jako přátelská a milá osoba, od počátku na něm ovšem něco úplně nesedí.
Redmayne působí dojmem, že si ve svém výkonu vychutnává libovolnou mimiku. Příběh se přitom neodehrává z pohledu Cullena, ale právě z pohledu Amy v podání Chastain, kdy skrze její pohled slušně funguje napětí a obava, že něco praskne. Z Redmaynea jde v roli Cullena jednoduše děs a prozatím se jedná o jednu z jeho nejvýraznějších rolí v jeho kariéře. Samotný příběh poté nevypráví pouze o nenápadném sériovém řádění Cullena, ale též o selhání systému, v tomto případě konkrétně u nemocničních administrátorů, kdy to sice jsou právě oni, kterým lidé mají důvěřovat se svým zdravím, právě oni ovšem následně dovolili Cullenovi pokračovat v jeho tajných choutkách a přispět k tomu, že jde dost možná o největšího sériového vraha v historii, kdy tomuto faktu překáží jen fakt, že počet oficiálních obětí není znám. V tomto ohledu jde o rozhodně zajímavou a nosnou látku, kdy vlastně začíná dávat smysl, že se jí chopil zrovna někdo jako Lindholm, který se vždy ať už na pozici scenáristy či režiséra chopil komplexních témat.  
Překážkou je do velké míry tempo, kdy by tolik nevadilo, že je pomalé, ale je pomalé až přespříliš. Ve finále navíc sice Lindholm tentokrát neseděl za psacím stolem, i tentokrát jsou ovšem u jeho režijní novinky nejvíc vtahující dialogy, kdy vlastně Lindholm neservíruje kdovíjak výrazný vizuál, v jistých momentech podceňuje možnosti, kterých dané scény mohli dosáhnout a navíc tentokrát zklame i skladatel Clint Mansell (Requiem za sen), který s kdovíjak silným doprovodným soundtrackem tentokrát nedorazil a je to škoda. Dobrá sestra ve svých nejlepších momentech spíše jako psychologický thriller funguje jako slušně vyhrocené psychologické drama, kdy je jen škoda, že filmu v jistých momentech dochází dech. Chastain i Redmayne ovšem dokážou emoce, které aktuálně proudí v jejich postavách, herecky prodat pouhýma očima a i díky jejich podání výsledný film přeci jen vyvolává husinu. V rámci daných možností se navíc dá říci, že Dobrá sestra prokousává do nitra Charlese Cullena, jak to jen jde. Přístup k jeho příběhu je zde úplně jiný na rozdíl od nedávného hitu Monstrum: Příběh Jeffreyho Dahmera, kdy se tu vlastně nesleduje zákulisí kuchyně, ale jen výsledné produkty, které vyvolávají mrazení. A v tomto ohledu Dobrá sestra sama o sobě funguje velmi solidně. Vymáčkl tak vlastně Lindholm z látky maximum?
Těžká otázka, která vlastně pokládá otázku o tom, zda vůbec jde příběh Charlieho Cullena realizovat kdovíjak zajímavějším způsobem. Je pravděpodobné, že se o to někdo časem pokusí a vydá se právě směrem podobnému Příběhu Jeffreyho Dahmera, tohle zpracování je ovšem samo o sobě dostatečně působivé. Je vlastně těžké vidět v něm predikovaného černého koně nadcházející oscarové sezóny, minimálně nominace pro Chastain a Redmaynea by ovšem nejspíš nikoho neurazili.....

DABING
1.DABING (Netflix)
V českém znění: Petr Neskusil - Eddie Redmayne (Charlie Cullen), Jitka Ježková - Jessica Chastain (Amy Loughren), Hana Ševčíková - Kim Dickens (Linda Garran), Kryštof Rímský - Nnamdi Asomugha (Danny Baldwin), Luděk Čtvrtlík - Noah Emmerich (Tim Braun), Linda Křišťálová, Michal Gulyáš, Marek Libert, Zdeněk Maryška, Zuzana Slavíková, Anděla Jirotková, Zuzana Mixová, Ondřej Dvořáček, Zbyšek Horák, Ondřej Havel a další
Překlad: Veronika Čápová
Zvuk: Pavel Balcar
Produkce: Markéta Watzková
Dialogy a režie: Veronika Veselá
Pro Netflix vyrobilo S Pro Alfa - 2022

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 26.10.2022 Netflix
Premiéra USA: 19.10.2022 Netflix
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Poprvé na VOD: 26.10.2022 Netflix
 
Tvůrci a herci
Tobias Lindholm (Režie), Darren Aronofsky (Produkce), Scott Franklin (Produkce), Josh Stern (Produkce), Clint Mansell (Hudba), Jody Lee Lipes (Kamera),  (Střih), Adam Nielsen (Casting), Shane Valentino (Scénografie), Amy Westcott (Kostýmy), Morten Green (Zvuk), Nino Jacobsen (Zvuk), Linda Dowds (Masky), Krysty Wilson-Cairns (Scénář), Jessica Chastain (Herec), Eddie Redmayne (Herec), Kim Dickens (Herec), Noah Emmerich (Herec), Nnamdi Asomugha (Herec), Alix West Lefler (Herec), Maurice Irvin (Herec), Devyn McDowell (Herec), Ajay Naidu (Herec), Marcia Jean Kurtz (Herec), Brooke Stacy Mills (Herec), Gabe Fazio (Herec), Victor Cruz (Herec), Jennifer Regan (Herec)
 
2022/121/USA/Drama, Krimi, Mysteriózní, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Natáčení filmu probíhalo v amerických státech New Jersey, Connecticut (ve městě Stamford) a Pensylvánii.
 
Odkazy