Ironie osudu (Incident) / Changing Lanes (2002/99/USA/Drama, Thriller) 65%

09.11.2022 04:18
JEDNOU VĚTOU
„Americký thriller o bezvýznamné autonehodě, která osudově změní život dvou mužů a udělá z nich nepřátele na život a na smrt."

OBSAH
Na jednom z newyorských dálničních obchvatů se v ranních hodinách, kdy každý spěchá za svými povinnostmi, srazí dvě auta. Zdánlivě se vlastně nic nestalo, jen jedno auto zůstalo nepojízdné. Ale pro oba řidiče má jejich náhodné setkání nedozírné následky. Tím jedním je úspěšný mladý advokát Gavin Banek který zmeškal klíčové stání a omylem našel klíč k nekalým praktikám v rodinné firmě, druhým Doyle Gipson, nešťastný otec, který se opozdil k rozvodovému řízení a zřejmě ztratil ženu i své děti, přestože by s nimi chtěl být každou minutu. Banek a Gipson jsou naprosto odlišní muži. První mladý, toužící za každou cenu po penězích, úspěchu a vysokém společenském postavení, druhý stárnoucí, který už se jen zoufale brání, aby se neocitl až na samém dně.Drobná autonehoda, která je svedla na okamžik dohromady, je ve svých nečekaných důsledcích staví proti sobě. Promění je v nepřátele na život a na smrt a zavede je až na samý okraj sebezničení.
Uprav informace o filmu

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Je všechno zlé k něčemu dobré? Co tě nepohřbí, udělá tě silnějším? Chybí Benovi magnesium, že chytá křeče do obličeje? Zajímavě natočená, byť lehce utopická hříčka o relativitě života. Kariérista osvícený jednáním nespolehlivého černého alkoholika ze společenské spodiny? V New Yorku? Za 24 hodin? A v dešti? Dopište, prosím, k žánru sci-fi.. Když ne v pondělí, tak o pár dnů později, vrátí Bůh Doylea k věcem kolem bourbonu a Gavina k lhaní zaštítěnému diplomem na zdi a pak se večer sám sebe zeptá: „Vykonal jsem dnes více dobra, než toho špatného?“ Hádejte, co si odpoví.. P.S.: Pokud máte rádi filmy o nevyzpytatelnosti osudu, doporučuji 13 Conversations About One Thing od Jill Sprecher. Přinejmenším uvidíte, že se McConaughey nestal dobrým hercem až v posledních letech.. (Gilmour93) 3*

Anglický divadelní, filmový a televizní režisér Roger Michell, jak je patrné z jeho rozpětí, si pro filmové plátno vyzkoušel několik rozmanitých žánrů. V komediích a romancích se však cítí zřejmě nejlépe. Jeho lehce thrillerové existenciální drama Incident (známé také jako Ironie osudu), které se stalo jeho americkým debutem, se řadí k jeho lepším režijním počinům. Stačí fádní autonehoda a ambicióznímu advokátovi, který spěchá k zásadnímu soudu, a stárnoucímu otci, léčenému alkoholikovi v rozvodovém řízení, se hroutí životy. A znáte to, křehké jistoty se otřásly, odrazit se ode dna je vždycky sakra těžké. Není to tak osudové, jak by si tvůrci přáli, naopak spíš lehce odtažité, což si zase nepřeje divák. Je to však inteligentní (když odpustíme ten zjevný kalkul), má to velmi solidní herce (i ve vedlejších úlohách), výbornou kameru a až příliš mnoho šťastných konců. Což je pochopitelně na škodu. Jinak však tenhle komorní psychothriller se sociálním podtextem výborně vyplní filmový večer, který nemá být explozivně akční nebo uslzeně romantický. Navíc má rozumnou stopáž.. tři až čtyři.. (castor) 3*

Poměrně zručně napsaný, nicméně nikoliv výjimečný a především v oblasti mainstreamu se pohybující scénář ve spojení se slušným hereckým obsazením, kterému vévodí zkušený Samuel L. Jackson, vyzdvihují snímek do mírného žánrového nadprůměru. Čtyři hvězdičky nemůžu dát za kýčovitě naroubovaný happyend, který neodpovídá celkovému dějovému ladění. Ben Affleck, považovaný mnohými za ztělesnění špatného herectví, nehraje v tomhle filmu vůbec špatně, byť na Jacksona ani zdaleka nemá. Film je zajímavý právě střetem dvou vyhraněně odlišných postav a jejich hodnotových žebříčků. Celkový dojem: 65 %. (gudaulin) 3*

VELKÁ RECENZE
Je páteční ráno, všední a stejné jako každé jiné a přece dvěma mužům navždy změní život. Na jednom z newyorských dálničních obchvatů se srazí dvě auta. V jednom sedí mladý bohatý běloch Gavin Banek pracující u velké právnické firmy na Wall Street, ve druhém černoch Doyle Gipson, tvrdě pracující jako pojišťovací agent. Zdánlivě o nic nejde, protože ani jednomu z nich se nic nestalo. A v jiný den by tomu tak možná opravdu bylo. Ale ne dnes. Oba mají namířeno k soudu a oba mají naspěch. Jenže to, co je pro Gavina jen banální nepříjemností cestou na důležitou schůzku, má pro Doylea, jehož vůz zůstal na dálnici nepojízdný, dalekosáhlé důsledky.
Povýšený Gavin, který má před sebou důležité jednání ve kterém jde o miliony dolarů, se domnívá, že všechno urovná bianko šek, který vypíše a vrazí do ruky Doyleovi. Netuší, že černoch, který má za sebou bitvu se svým alkoholismem jeho vinou prohraje rozhodující bitvu ve své snaze vrátit životu smysl a řád. Právě byl totiž na cestě k jednání o svěření dětí do opatrovnictví a když se ho naštvaná soudkyně nedočká, svěří děti natrvalo do péče jeho ženy Valerie, která se i s oběma syny chce přestěhovat do Oregonu.
To všechno je pouhý začátek války, která mezi oběma muži propukne. Gavin totiž zjistí, že nechal na místě činu důležitý dokument, dokazující nekalé praktiky jeho tchána v rodinné firmě a dostane jen několik hodin na to, aby je našel a předložil. Jinak ho čeká nejen profesionální krach, ale v horším případě dokonce i vězení. Gavin zahlédne Doyla na ulici před soudní budovou a chce po něm zapomenutý dokument. Naštvaný černoch pochopí, že má příležitost právníka ranit a s potěšením to udělá a dokument mu odepře.
Gavin, popichovaný kolegyní Michelle, odpoví tím, že najme hackera Finche, aby zrušil Doyleovu kreditku. A tak to jde po celý zbytek onoho velmi dlouhého a velmi temného dne, který mladého, po bohatství a vysokém společenském postavení za každou cenu toužícího právníka, i stárnoucího pojišťováka, který už se jen zoufale brání, aby se nepropadl na samé dno, přivede ve vzájemných zaslepených odplatách až na samý pokraj sebezničení. Ale možná, že právě to je jediné místo, kde mohou prozřít a dát svým životům nový smysl.
Ironie osudu, film o zcela nepředvídatelných zvratech lidského osudu, je americkým debutem britského režiséra Rogera Michella, který je mj. tvůrcem mimořádně úspěšné komedie Notting Hill s Hugh Grantem a Julií Robertsovou. O svém filmu, který se jednoznačně opírá o skvělé herecké výkony obou hlavních představitelů, řekl :"Scénář mne zaujal hned při prvním čtení. Líčí náhodné setkání dvou mužů, po němž se doslova protnou jejich životní kruhy. Zavede je, do jisté míry proti jejich vůli, na podivné cesty plné násilí a brutality, kterou by v sobě oni sami ani nehledali. Jenže z cest, po nichž se ti dva vydali, už není návratu".

PODROBNÝ POPIS FILMU
Je páteční ráno, všední a stejné jako každé jiné a přece dvěma mužům navždy změní život. Na jednom z newyorských dálničních obchvatů se srazí dvě auta. V jednom sedí mladý bohatý běloch Gavin Banek pracující u velké právnické firmy na Wall Street, ve druhém černoch Doyle Gipson, tvrdě pracující jako pojišťovací agent. Zdánlivě o nic nejde, protože ani jednomu z nich se nic nestalo. A v jiný den by tomu tak možná opravdu bylo. Ale ne dnes. Oba mají namířeno k soudu a oba mají naspěch. Jenže to, co je pro Gavina jen banální nepříjemností cestou na důležitou schůzku, má pro Doylea, jehož vůz zůstal na dálnici nepojízdný, dalekosáhlé důsledky.
Povýšený Gavin, který má před sebou důležité jednání ve kterém jde o miliony dolarů, se domnívá, že všechno urovná bianko šek, který vypíše a vrazí do ruky Doyleovi. Netuší, že černoch, který má za sebou bitvu se svým alkoholismem jeho vinou prohraje rozhodující bitvu ve své snaze vrátit životu smysl a řád. Právě byl totiž na cestě k jednání o svěření dětí do opatrovnictví a když se ho naštvaná soudkyně nedočká, svěří děti natrvalo do péče jeho ženy Valerie, která se i s oběma syny chce přestěhovat do Oregonu.
To všechno je pouhý začátek války, která mezi oběma muži propukne. Gavin totiž zjistí, že nechal na místě činu důležitý dokument, dokazující nekalé praktiky jeho tchána v rodinné firmě a dostane jen několik hodin na to, aby je našel a předložil. Jinak ho čeká nejen profesionální krach, ale v horším případě dokonce i vězení. Gavin zahlédne Doyla na ulici před soudní budovou a chce po něm zapomenutý dokument. Naštvaný černoch pochopí, že má příležitost právníka ranit a s potěšením to udělá a dokument mu odepře.
Gavin, popichovaný kolegyní Michelle, odpoví tím, že najme hackera Finche, aby zrušil Doyleovu kreditku. A tak to jde po celý zbytek onoho velmi dlouhého a velmi temného dne, který mladého, po bohatství a vysokém společenském postavení za každou cenu toužícího právníka, i stárnoucího pojišťováka, který už se jen zoufale brání, aby se nepropadl na samé dno, přivede ve vzájemných zaslepených odplatách až na samý pokraj sebezničení. Ale možná, že právě to je jediné místo, kde mohou prozřít a dát svým životům nový smysl.

DABING
V českém znění: Zbyšek Pantůček – Ben Affleck (Gavin Banek), Jaromír Meduna – Samuel L. Jackson (Doyle Gipson), Jana Mařasová - Toni Collette (Michelle), Petr Oliva – Sydney Pollack (Stephen Delano), Jiří Plachý – Richard Jenkins (Walter Arnell), Jana Postlerová – Myra Lucretia Taylor (Soudkyně Frances Abarbanel), Václav Knop – Joe Grifasi (soudce Cosell), Jan Szymik - Dylan Baker (Finch), Jaroslav Horák - Matt Malloy (Ron Cabot), Ivana Milbachová - Kim Staunton (Valerie Gipson), Anna Fialková - Amanda Peet (Cynthia Delano Banek), Antonín Navrátil, Aleš Procházka, Petra Jindrová, Radka Stupková, David Suchařípa, Rozita Mary Erbanová, Jakub Zdeněk, a další.
Překlad: Ludmila Klabačková
Zvuk: Martin Porubský
Produkce: Milan Soták
Dialogy a režie českého znění: Aleš Červeň
Vyrobila: pro Hollywood Classic Saga TV, s. r. o., 2002

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 28.11.2002
Premiéra USA: 12.4.2002 Paramount Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.4.2003 (VHS) H.C.E.
Poprvé na DVD: 14.4.2003 H.C.E.
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby celkem - $ 94 900 000
Náklady (Rozpočet) - $ 45 000 000
 
Tvůrci a herci
Roger Michell (Režie), Scott Rudin (Produkce), David Arnold (Hudba), Salvatore Totino (Kamera), Christopher Tellefsen (Střih), Marcia DeBonis (Casting), Ellen Lewis (Casting), Allan A. Apone (Scénografie), Ann Roth (Kostýmy), Warren Shaw (Zvuk), Allan A. Apone (Masky), Michael Tolkin (Scénář), Ben Affleck (Herec), Samuel L. Jackson (Herec), Toni Collette (Herec), Sydney Pollack (Herec), Richard Jenkins (Herec), Matt Malloy (Herec), Amanda Peet (Herec), Joe Grifasi (Herec), William Hurt (Herec), Dylan Baker (Herec), Neal Jones (Herec), Bruce Altman (Herec), Raymond Anthony Thomas (Herec), Kevin Sussman (Herec), Angela Goethals (Herec), John Benjamin Hickey (Herec), Jordan Gelber (Herec), Angel Caban (Herec), Susan Blackwell (Herec), Olga Merediz (Herec), Myra Lucretia Taylor (Herec), Cole Hawkins (Herec), Jennifer Dundas (Herec), Jayne Houdyshell (Herec)
 
2002/99/USA/Drama, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Při natáčení posledních scén nosil Ben Affleck (Gavin Banek)  pod oblečením neopren, při natáčení scény s rozstřikovači se totiž silně nachladil.
- Samuel L. Jackson si fialový klobouk vybral sám. S fialovou barvou si tykal i dříve - ve Star Wars měl fialový světelný meč a ve Vyvoleném fialový oblek.
- Gavin Banek (Ben Affleck) nosí hodinky značky Rolex a Finch (Dylan Baker) nosí Pulsar Calculator.
 
Odkazy