Čas / Old (2021/110/USA/Mysteriózní, Thriller) 57% -Blu-ray-

31.10.2022 20:36
JEDNOU VĚTOU
„Je to jenom otázka času."

OBSAH
Pro rodinu s dvěma malými dětmi to měla být dokonalá dovolená. Luxusní hotel v tropickém ráji a hoteliérův tip na tajnou pláž coby potřebná špetka dobrodružství. Na první pohled ta pláž opravdu nemá chybu – je nádherně písčitá, obklopená skalami a blankytně modré moře láká k tomu, abyste do něj okamžitě skočili. Na druhý pohled už to tak ideální není, protože z přítomnosti dalších opalujících se turistů je jasné, že podobný „tajný“ tip dostalo mnohem víc lidí, i když pořád nejde o nic, co by mělo rekreanty znepokojovat. Trable v ráji se projeví až ve chvíli, kdy děti na pláži najdou opuštěné věci patřící jiným hostům hotelu a z moře vytáhnou mrtvolu. Než se z prvotního šoku vzpamatují, čeká je mnohem větší otřes – všichni náhle nevysvětlitelně rapidně stárnou, což je patrné zejména na dětech. Tam, kde před chvílí stáli dva prckové, jsou teď vyděšení teenageři na prahu dospělosti. Všem na pláži je záhy jasné, že pokud se chtějí dožít večera, musí okamžitě vypadnout. Jenže to nějak nejde… (CinemArt)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Time is money. To téma zrychlené fyzické proměny je samo o sobě děsivé, ale vše zmírá na otřesně napsaných postavách na hraně karikatury a snaze tolik toho sdělit, až se nedozvíme nic. Nebo lépe řečeno, nezajímá nás to. Říkejme tomu šestý smysl, nebo nějaký druh znamení, ale od přelomu tisíciletí jsem tušil, že Shyamalan bude pro svou jinakost ten lucky bastard, který už nikdy nemusí natočit nic pořádného, ale lidé se budou dál a dál dívat a doufat. A mimochodem, ať si to ta pláž zkusí na Helču Vondráčkovou. Vyláme si zuby a ještě ji její manžel zažaluje.. (Gilmour93) 3*

M. Night Shyamalan to zase dokázal. Ač každý brblá, pokaždé jeho nový projekt vzbudí nemalý zájem. Ano, pro řadu diváků je v poslední dekádě spíš sprostým slovem, ale u mě tentokrát převládá spokojenost umocněná vizuální přitažlivostí. Prostě pořád tak nějak dává vzpomenout na to, že byl kdysi sakra obletovaným a sakra respektovaným tvůrcem. Třeba takový horor The Visit byl slušným duchařským zářezem s výtečnou atmosférou, solidně uchopil i Rozpolceného. Zase je to o nápadu, o pointách, o zvratech. Tady samozřejmě nastává problém. Manželství rodičů dvou malých dětí prochází jistou krizí, kterou třeba vyřeší pomocí odpočinku, mořských vln a nabídky výletu na soukromou pláž. Odehraje se pár drobných nepříjemností a pak se začne přikládal pod kotel. Že se v místě krapet rychleji stárne, prozradil už trailer. Záhy začnou naskakovat bizarní dialogy, herec jednou předvede solidní výkon, následně stejný herec působí jak ochotník. Zvraty začínají být krkolomnější, motivy jsou hnané do extrémů, film je celkově žánrově neukotvený. Kdyby Shyamalan zvolil 80timinutovou stopáž, vyhodil pár (už úplných) úletů, byl bych vlastně moc spokojený. To jsem ostatně i tak s řemeslnou stránkou: využívání kamerových švenků nebo práce se zvukem jsou moc dobré. Samozřejmě blbůstka, ale rozhodně nijak ubíjející. (castor) 3*

Zvláštní film. Originální mysteriózní zápletka se záhy scvrkává na survival a otázky kdo přežije, jak se dostane z pláže a co přesně má z celé situace hotel - celou dobu víme, kdo za tím stojí, jen nevíme proč. Přesto baví gradujícími peripetiemi postav a před koncem na mě dolehla tíha ze stárnutí a s ním spojenou bezmocí i smířením, plus závěrečné odhalení nastoluje fajn morální dilema. Z filmu čiší shyamalanovsky off atmosféra, nápaditost i onanie (okázale kreativní kamera se mi místy líbila, místy mě otravovala) a postavy si tu příliš neoblíbíte (nechybí další shyamalanovská manželská krize, naštěstí to není taková pakárna jako ve Stalo se). Celkové dojmy jsou smíšené, ale spíš pozitivní. (choze) 3*

VELKÁ RECENZE
Dojmy z Času jste si mohli přečíst včera tady, teď si Shyamalanův nejnovější snímek přiblížíme trochu víc. Padesátiletý režisér byl na začátku své kariéry velkým objevem, po filmech Šestý smysl nebo Vyvolený bychom mu nejspíš svěřili cokoli. Jenže záhy se celkem rychle ukázalo, že sázka na obří zvraty nemůže vycházet donekonečna, a že s přibývajícím sebevědomím tvůrce začíná maličko zapomínat na některé základy. Jako například srozumitelný scénář, v němž se divákovi nemusí každých pět minut vysvětlovat expozice, nebo sympatické hlavní postavy, kterým člověk rozumí a jejichž jednání dává v příběhu smysl. Tyhle problémy bohužel trápily většinu jeho následujících filmů, a vrátil se k nim opět po vykoupení s hororem The Visit a thrillerem Rozpolcený.
Skleněný byl – a nemyslím si, že je třeba se za to omlouvat – velké peklíčko. Pro mě osobně vážně jeden z nejhorších filmů za poslední roky. I tak jsem si ale po trailerech na Čas říkal, že snaživému Indovi dám znova šanci. Na Apple TV+ má ostatně chválený seriál Servant, třeba se tak přece jen zase jednou vrátil ke své staré formě. Spoiler – nevrátil.
Čas se točí okolo pláže, kde lidé rychle stárnou. Tuhle premisu prozradil už trailer, ale i kdyby se tak nestalo, vám by ve filmu došla po pár minutách. Hlavním postavám to dojde třeba tak po půl hodině. A to je jenom první z dlouhatánské řady dalších, daleko zásadnějších problémů.
V samotném středu stojí na první pohled normální rodina. Teprve později se dozvídáme, že matka (Vicky Krieps) má rakovinu a se svým mužem (Gael García Bernal) se chtěla rozvést. Exotická dovolená tak měla být jakousi útěchou dětem, aby jim pak následná novina nepřišla tak smutná. Shyamalan si v prvních minutách navíc dává záležet, aby divák o každé postavě věděl co nejvíc. Například že mrzout s tváří Rufuse Sewella je lékař, ten týpek ze Ztracených je zdravotní bratr, jeho žena pro změnu psycholožka, co říká takové ty věci, jako „pojďme si promluvit o tom, co nás trápí“ apod., nebo že v hotelu je taky pán, co je policista. Hm, jestlipak to později nebude důležité.
Stejně tak režisér z nějakého důvodu nechává postavy spoustu věcí opakovat. Vedle výše zmíněných povolání tak několikrát zazní, že když lidé půjdou támhle mezi skály, omdlí. Nebo že s dětmi je něco v nepořádku. Děti vypadají nějak jinak. A jakmile pak přestanou postavy něco opakovat, začnou pro jistotu zase doslovně vysvětlovat. Například že tohle je rez, a když se vám dostane do těla, je to jako jed a nejspíš umřete. Z popisu to možná tak nevyzní, při sledování to ale opravdu bolí a působí, jako by si Shyamalan o divácích myslel, že jsou buď slepí, nebo úplně tupí.
Ale budiž, bizarní dialogy stranou. Zápletka se záhadnou pláží, na níž lidé rychleji stárnou, a kterou podle všeho nelze nikudy opustit, pochází ze starého francouzského komiksu Sandcastle. Jenže s komiksem, jenž je spíš existenciálním hororem o nevyhnutelnosti smrti, a který nikdy tak úplně nevysvětlí celou záhadu okolo času, má však film opravdu společnou jen tu premisu. Shyamalan svůj snímek žánrově neukotvil ani do hororu, ani do metaforického dramatu, ani tak úplně do nervydrásajícího thrilleru. Místo toho je Čas kombinací toho všeho, kde ale nic nefunguje tak, jak by mělo. Nikdy se nebudete bát, rozhodně vás to nedonutí přemýšlet o tom, co děláte s vašimi životy, a že by to bylo počas sledování nějak napínavé, to se taky říct nedá. Ano, zvratů se tam stane hned několik, většinu tedy prozradily už ukázky, ale i tak jsou to pokaždé zvraty laciné, průhledné a mnohdy i nesmyslné.
Což o to, že řemeslnou stránku má film skvělou. Několik scén šikovně využívá kamerových švenků, jindy si zase režisér pohraje se zvukem, a díky konstantnímu posouvání děje se nemáte šanci příliš nudit. Stejně tak vás nebudou urážet ani herecké výkony, ačkoliv to občas vypadá, že ani samotní aktéři příliš netuší, o co vlastně režisérovi s tímhle scénářem jde. Proto někteří hrají v naprosté panice, zatímco jiní jen zmateně zírají kolem sebe, aniž by toho příliš řekli. Tenhle bizarní kontrast navíc doplňují logické díry i hodně líný konec, který je na poměry předchozímu dění a vlastně i předchozí režisérovy tvorby snad tím nejobyčejnějším možným vyústěním, jaké tu šlo vymyslet. Je to možná paradox, ale asi bych k tomu filmu byl mnohem víc shovívavý, kdyby to šílenství celou dobu někam gradovalo, spíš, než aby se tvůrce snažil vše krkolomně vysvětlit.
Nicméně budeme fér. Je to sice blbé, ale není to zdaleka to nejblbější, co kdy Shyamalan natočil. Rozhodně to nebylo tak ubíjející, jako třeba Skleněný. Tam sice hrály velkou roli nějaká očekávání, ale Čas opravdu dojíždí jen na nedotaženou, nebo možná špatně uchopenou premisu. Buď se mělo jít více cestou předlohy, nebo měl scénář vsadit na paranoiu a postupné šílení z takového místa. Takhle jsme někde uprostřed mezi špatnou epizodou Ztracených, a ještě horší epizodou Black Mirror. Jinými slovy nemrhejte vlastním časem, a raději si do kina zajděte na Rozhněvaného muže nebo si předplaťte ten Apple TV+. Shyamalanovi se tam údajně daří, a jako bonus dostanete Teda Lasso.

Ocenění:
Florida Film Critics Circle Awards
2021 - Mike Gioulakis (Nejlepší kamera) (nominace)

The Saturn Awards
2022 - Nejlepší thriller (nominace)

DABING
1.DABING (DVD/VOD)
V českém znění: Michal Jagelka - Gael García Bernal (Guy), Anna Brousková - Vicky Krieps (Prisca), Pavel Tesař - Ken Leung (Jarin), Irena Máchová - Nikki Amuka-Bird (Patricia), Jan Šťastný - Rufus Sewell (Charles), Adam Ipser - Kailen Jude (Idlib), Nina Horáková - Abbey Lee (Chrystal), Marianna Jurková - Thomasin McKenzie (Maddox - 16 let), Martin Havelka - Alex Wolff (Trent - 16 let), Jana Postlerová - Kathleen Chalfant (Agnes), Filip Švarc - Daniel Ison (Greg), Lucie Petra Svobodová - Embeth Davidtz (Maddox), Jiří Krejčí - Aaron Pierre (Sedan), Filip Tomsa - Emun Elliott (Trent), Radek Hoppe - M. Night Shyamalan (řidič), Antonio Vích, Klára Křišťálová, Zdeněk Mahdal, Veronika Veselá, Terezie Taberyová, Linda Křišťálová, Štěpánka Fingerhutová, Gabriela Filippi, Zbyšek Horák (titulky)
Překlad: Vojtěch Tuček
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy a režie: Veronika Veselá
Pro MagicBox vyrobila Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time - 2021

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 22.7.2021 CinemArt
Premiéra USA: 23.7.2021 Universal Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 24.11.2001 (DVD)
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 24.11.2001
Poprvé na DVD: 24.11.2021 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 24.11.2021 Magic Box

Tržby celkem - $ 90 200 000
Náklady (Rozpočet) - $ 18 000 000

BONUSY (Blu-ray)
• Vynechané scény
• Rodinný podnik Shyamalan
• Celá pláž je jeviště
• Noční můry v ráji
• Rodina v tuto chvíli
 
ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.39:1
anglický Dolby Atmos, český 5.1, maďarský 7.1 Dolby Digital Plus, polský 5.1, portugalský 7.1 Dolby Digital Plus, španělský 7.1 Dolby Digital Plus
anglické pro neslyšící, české, estonské, chorvatské, kantonské, korejské, litevské, lotyšské, maďarské, mandarínské, polské, portugalské,rumunské,řecké, slovinské, španělské, thajské
 
Tvůrci a herci
M. Night Shyamalan (Režie), Marc Bienstock (Produkce), Ashwin Rajan (Produkce), M. Night Shyamalan (Produkce), Trevor Gureckis (Hudba), Mike Gioulakis (Kamera), Brett M. Reed (Střih), Douglas Aibel (Casting), Naaman Marshall (Scénografie), Caroline Duncan (Kostýmy), Skip Lievsay (Zvuk), Tony Gardner (Masky), Kevin Kirkpatrick (Masky), M. Night Shyamalan (Scénář), Gael García Bernal (Herec), Thomasin McKenzie (Herec), Rufus Sewell (Herec), Alex Wolff (Herec), Eliza Scanlen (Herec), Abbey Lee (Herec), Vicky Krieps (Herec), Ken Leung (Herec), Nikki Amuka-Bird (Herec), Aaron Pierre (Herec), Embeth Davidtz (Herec), Emun Elliott (Herec), Alexa Swinton (Herec), Gustaf Hammarsten (Herec), Kathleen Chalfant (Herec), Francesca Eastwood (Herec), M. Night Shyamalan (Herec), Matthew Shear (Herec)
 
2021/110/USA/Mysteriózní, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Ve většině svých filmů ztvárnil režisér M. Night Shyamalan menší cameo. V tomto filmu má poprvé větší roli.
- Film, ve kterém spolu hrají Jack Nicholson a Marlon Brando, a na který si nemůže vzpomenout Charles (Rufus Sewell), je The Missouri Breaks z roku 1976.
- Před začátkem natáčení promítl režisér Shyamalan celému štábu dva filmy, které měly reflektovat jakým stylem a tónem chce film natočit. Byly jimi Cesta (1971) a Picnic at Hanging Rock (1975).
- Snímek je adaptací grafického románu spisovatele Pierra Oscara Lévyho a umělce Frederika Peeterse „Sandcastle“ z roku 2010.
- Jedná se o druhý celovečerní snímek režiséra M. Night Shyamalana, který je natáčen mimo oblast Philadelphie. Tím prvním snímkem byl Praying with Anger (1992).
- Jedná se druhé celovečerní ztvárnění adaptace od režiséra M. Night Shyamalana. Tou první adaptací byl snímek Poslední vládce větru (2010).
- Režisér a scenárista M. Night Shyamalan dal poprvé vědět o vzniku filmu 26. záři roku 2020, kdy sdílel oficiální plakát a název snímku.
- Natáčení snímku probíhalo v Dominikánské republice, konkrétně na pláži Playa El Valle poblíž města Samana a ve studiu Pinewood.
- Vo filme Idlib (Kailen Jude) spomína, že jeho koníček je zbieranie mušlí. Aj keď sa zbieranie mušlí zdá ako nuda, 42 ??lastúr môže mať hodnotu viac ako 15 000 USD v závislosti od veľkosti a kvality.
 
Odkazy