Hledá se Nemo / Finding Nemo (2003/100/Austrálie, USA/Animovaný, Dobrodružný, Komedie, Rodinný) 85%
21.12.2022 02:13
JEDNOU VĚTOU
„I s malou rybičkou mohou být velké problémy.“
OBSAH
V pestrobarevných a teplých vodách Velké útesové bariéry žije ve svém bezpečném a odlehlém příbytku ze sasanek Marlin a jeho jediný syn Nemo. Marlin se s obavami ze všech nepředvídatelných nebezpečí, které hlubiny oceánu skýtají, snaží svého syna před nástrahami okolí ochránit. Nemo je však, stejně jako všechny malé rybky, velmi zvídavý a chce tajemný útes prozkoumat. Když je pak nečekaně unesen daleko od domova a skončí v akváriu, kterým si vyzdobil ordinaci laciný zubař, ocitne se Marlin nečekaně v roli hrdiny na cestě k záchraně svého syna.Během hledání se k Marlinovi připojí samaritánka Dory - ryba s nejhorší krátkodobou pamětí a největším srdcem v celém oceánu. Její nehynoucí optimismus neustále žene Marlina kupředu a dodává mu odhodlání riskovat a překonávat jeho obavy. Díky tomu Marlin také postupně začne věřit, že se nakonec přece jen podaří všechny problémy zdárně vyřešit. Po střetu s četnými nástrahami podmořského i suchozemského světa včetně žraloků, želv, medúz, mořských ptáků, městské kanalizace i samotného člověka, končí odloučení otce a syna šťastným shledáním a kdysi bojácný Marlin se stane v očích svého potomka i celého oceánu opravdovým hrdinou.Oscarem ocenění tvůrci animovaných filmů Toy Story - Příběh hraček, Život brouka a Příšerky, s. r. o. nás tentokrát zavedou do úplně nového světa počítačově animované zábavy plného legrace, citů a nezapomenutelných postaviček. Scénáristou a režisérem filmu Hledá se Nemo je Andrew Stanton, který se podílel jako jeden z režisérů na filmovém hitu Život brouka a spolupracoval na scénářích ke všem čtyřem celovečerním filmům ze společné produkce studií Disney a Pixar. Za svou práci byl nominován na Oscara. Film Hledá se Nemo a jeho úžasný podmořský svět je zcela novým uměleckým a technologickým standardem v počítačové animaci. Vedoucím výroby je John Lasseter, který v Pixaru působí jako výkonný vicepresident. Mezi talentované umělce, kteří propůjčili postavám své hlasy, patří Albert Brooks, Ellen DeGeneres, Willem Dafoe, Geoffrey Rush, Allison Janney, Barry Humphries a Alexander Gould.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Asi bych začal v sushi barech.. Fascinující animace (díky poletujícím nečistotám, bublinám vzduchu, či paprskům slunce neuvěřitelná reálnost vodního skupenství), úlitba nejmenším kulometnou mluvou a ťu-ťu ňu-ťu opičinkama, sem tam humor, dvě vážné a zároveň asi nejlepší scény (únos Nema, odchyt ryb) a na animák docela chytře a nepodbízivě napsaný příběh. Od Pixaru nepochybně precizní práce, po které ve světě vzrostl prodej exotických akvarijních rybek a klesla spotřeba mořských plodů. Ostatně, kdyby na mě treska promluvila, byl bych obměkčen i s příborem v ruce.. (Gilmour93) 4*
Pěkné, moc pěkné, ale přece jen ne tak úžasné, jak jsem očekával po té záplavě pětihvězdičkových hodnocení ještě před premiérou. Teď, když už jsem viděl dva nejžhavější adepty na Oscara za celovečerní animovaný film a když už vím, že Nemo ho nakonec vyhrál, můžu konstatovat, že zvítězila zase "komerce" nad "nekomercí", poněvadž Trio z Belleville bylo všechno možné, jen ne klasický animák. A byl to podle mě sice méně animátorsky propracovaný, ale celkově lepší animák. Ovšem Nema v žádném případě nechci zatratit. Jsem si jist, že se u něj bude naprostá většina diváků (včetně dětí) výborně bavit. Mluvit o precizně vytvořeném (nejen) podmořském světě je zbytečné, to chce vidět. Příběh samotný je typicky rodinný, dojímavý, ale prokládaný laskavými vtípky a rozhodně ne nudný. A povedl se (překvapivě?) i český dabing. (Radyo) 4*
Animace je dechberoucí, příběh skvěle vymyšlený, dojemný i vtipný a scenárista by si zasloužil poklonu. Toy Story, Příšerky a teď tohle. Čím dál lépe. Jestli to takhle půjde dál, skoro se bojím domyslet, co se od Pixarů ještě dočkáme. Sami uvidíte, ale nedá mi se podělit o několik momentů. Při scéně, kdy si holčička Dorla, postrach akvarijních rybiček jde pro Nema, je slyšet zřetelně motiv ze Psycha a já se nemohl ubránit úsměvu nad skvělým nápadem. Potom mně velice rozesmáli racci, kteří ač se tu mihnou jenom na několik málo vteřin, svými komickými výstupy vás přinutí k výbuchu smíchu. A chycení hejna ryb, tedy záležitost všedního života, vám bude připadat jako nesmírně hrůzná věc a já si při této scéně vzpomenul ne Spielbergův Amistad a černochy namačkané v podpalubí. Já vím, poněkud divný příměr, ale mně to tak připadlo a Pixaři to umí skvěle podat. (Lima) 5*
VELKÁ RECENZE
Skoro deset let po premiéře se vrací do českých kin jeden z nejúspěšnějších titulů studia Pixar - podmořské dobrodružství Hledá se Nemo, které získalo Oscara za nejlepší animovaný film roku (a tři nominace - za scénář, hudbu a střih). Pátý celovečerní projekt dnes už legendárního studia je - když odhlédneme od inflace zvyšující cenu lístku - vůbec nejvýdělečnějším pixarským titulem (jinak ovšem nejvíc vydělala hračková komedie Toy Story 3). S rozpočtem 94 milióny dolarů přinesl film režiséra Andrewa Stantona do pokladen kin celosvětově 921 miliónů.
Hledá se Nemo pokračoval v tradicích pixarských příběhů s ne-lidskými hrdiny: jeho protagonisty jsou téměř výhradně polidštění mořští živočichové (a z lidských postav vám nejvíc uvízne v paměti děsivá dívenka s rovnátky, dcerka zubaře, který v akváriu "vězní" ztraceného rybího synka hlavního hrdiny). Andrew Stanton v Nemovi zúročil to, co si vyzkoušel v Životě brouka (1998), a předznamenal svou skvělou, melancholickou komedii VALL-I (2008). Nedávný přechod od animovaného k hranému filmu - fantasy propadák John Carter: Mezi dvěma světy - se mu však velmi významně nepodařil, takže intenzivně pracuje na očistě svého dobrého jména prostřednictvím návratu do známých vod (film Hledá se Nemo 2 by měl přijít do kin za tři roky).
Není ovšem od věci připomenout si právě Stantonovo rybí dobrodružství, jež připomíná doby, kdy Pixar bezkonkurenčně a hravě ovládal animovanou filmovou zábavu díky rozhodnutí v první řadě vyprávět příběh a teprve v druhé řadě natáčet animovaný film. (Také z tohoto důvodu filmy Pixaru nahlodává zub času méně než většina jiných animovaných snímků ze stejné doby, jejichž technologie zestárla a odhalila vyprázdněnost příběhu a postav i slabiny vyprávění.) Příběh tatínka Marlina, který se z domovsky bezpečného Velkého bariérového útesu vydá hledat ztraceného synka do dalekého Sydney, se opírá o silné rodinné téma a fikční svět ucelený napětím, humorem, zábavnými detaily a překvapivými, nejednoznačnými postavami (mou nejoblíbenější vždycky byla ryba s poruchou krátkodobé paměti Dory). Je jasné, že nic z toho se ze Stantonova filmu za deset let nemohlo vytratit. Rozhodnutí Pixaru a jeho mateřského studia Disney vložit pět milionů dolarů do konverze a nabídnout divákům film Hledá se Nemo ve 3D je tedy naprosto logická. Stereoskopickou verzi jsem ještě neviděla, zřejmě se ovšem je na co těšit: vůbec poprvé byla použita technologie Disney Digital 3D (protože snímek vznikl počítačově, nejde prý o klasickou konverzi, ale o jakési "znovunatočení").
Hledá se Nemo 3D měl v USA a dalších zemích premiéru loni v září, vydělal dalších 393,8 54 milionu - a pokud vás zajímají čísla, jde historicky o pátý nejúspěšnější film, který byl znovuuveden ve 3D (po Lvím králi, Titanicu, Krásce a Zvířeti a starwarsovské Skryté hrozbě). Tenhle čtvrtek se do českých kin chystá náročná a depresivní Hanekeho Láska, Troškovy Babovřesky a (prý) nepříliš povedená fantasy Nádherné bytosti - takže pokud jde o zábavu, v kontextu valentýnských premiér myslím není co řešit. Vyražte prostě na Nema.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Nemo je obyčejný rybí kluk, který žije se svým otcem Marlinem. O maminku i sourozence přišel krátce po narození, když jejich nový příbytek v mořské sasance napadla dravá ryba. To je také důvodem proč ho Marlin až příliš úzkostlivě chrání před všemožnými nástrahami oceánu. A také to, že Nemo má jednu ploutev menší. Jeho synáček je zvědavý, všetečný a neposlouchá. A tak se Marlin stane bezmocným svědkem toho, jak se jeho syna zmocní potápěč. Překoná svou bázlivost se rozhodne syna za každou cenu najít a zachránit. Vydá se okamžitě na cestu. Směr mu poradí dobrácká rybka Dory, která však trpí častými výpadky paměti a tak se zdá, že jako průvodce oceánem nebude Marlinovi příliš platnou pomocnicí. Cestou potkají žraloka Bruce, který se společně se dvěma kamarády Návnadou a Kotvou snaží odvyknout masožravému životu a vidět v rybách spíše kamarády než oběd. Příliš se mu ovšem nedaří a Marlinovi a Dory nezbývá než prchat před jeho nečekaně probuzenými chutěmi. Objeví přitom potápěčské brýle toho, který unesl Nema.
Podle adresy napsané na brýlích se vydá na cestu do Sydney. Nemo mezitím skončí v akváriu v zubařské ordinaci, kde už žije řada dalších rybek. Od nich se Nemo dozví, že ho zubař hodlá darovat své tyranské neteři Darle, která je postrachem všech zvířátek. Gill, který je přirozeným vůdcem rybek v akváriu, vidí v malém Nemovi příležitost realizovat plán útěku. Chtějí ucpat filtr a pak, až bude zubař akvárium čistit, uniknout oknem do blízkého moře. Nemo se rozhodne Gillovi s jeho plánem pomoci. Plán však nevyjde a Nemo se ocitne ve spárech kruté Darly. Podaří se mu však s pomocí ostatních kamarádů z akvária uniknout a odpadem se dostat do moře. Náhodou je právě poblíž i Marlin, a tak se otec se synem konečně shledají. Jenže právě v tu chvíli se ocitne ve smrtelném nebezpečí pro změnu Dory.
O FILMU
Oscarem ocenění autoři filmů Toy Story: Příběh hraček, Život brouka a Příšerky, s. r. o. se vracejí na plátna kin se zcela novým animovaným dobrodružstvím, které se tentokrát odehrává pod hladinou oceánu. Film Hledá se Nemo je příběhem dvou mořských rybek - Marlina a jeho syna Nema - které poblíž jejich domova u Velké útesové bariéry nečekaně rozdělí osud. Starostlivý Marlin se za pomoci přátelské, ale zapomnětlivé rybky Dory vydává na nebezpečnou cestu k nalezení svého syna, který mezitím sám připravuje několik plánů, jak se bezpečně vrátit domů.
"Tento film výrazně posunul kvalitativní laťku filmů z produkce Pixaru i počítačové animace obecně," říká vedoucí výroby John Lasseter. "Jsem na Andrewa velice hrdý. Podařilo se mu natočit film, který přivádí k životu jeho vizi a přináší na plátno jedny z nejpůvabnějších postav, které kdy Pixar vytvořil. Film je nádherný a plný dramatických situací, emocí i humoru. Jako otce pěti dětí mě velmi oslovil. Přestože jde o čistě fiktivní příběh, jeho základem jsou témata, která budou většině lidí důvěrně známá. Vztah otce a syna, první školní den... to jsou věci, kterým rozumí každý. My jsme je pouze adaptovali na podmořské rybky."
"Z technického hlediska tento film překonává vše, co studio Pixar doposud vytvořilo," pokračuje Lasseter. "Velmi složitě animované ryby naši animátoři zasadili do půvabného a dechberoucího podmořského prostředí. Svět, který jsme vytvořili, není skutečný, o což jsme se ani nesnažili. Díky úžasným schopnostem animačních technologií, které jsme měli k dispozici, ale působí velmi věrohodně - a to bylo vždycky naším cílem."
V příběhu tohoto filmu se odráží několik osobních prožítků scénáristy a režiséra Andrewa Stantona. Poté, co v roce 1992 navštívil středisko Marine World, začal přemýšlet o úžasném potenciálu počítačové animace v souvislosti se zobrazením podmořského světa. Do uvedení prvního celovečerního snímku od Pixaru tehdy zbývaly ještě tři roky, ale Stantonova fascinace touto myšlenkou přetrvala.
Dalším střípkem do této mozaiky byly jeho dětské vzpomínky na akvárium v ordinaci rodinného zubního lékaře. Díky rybičkám se na návštěvu zubaře dokonce těšil. "Často jsem si říkal, že akvárium u zubaře je pro mořské rybky opravdu divné místo k žití. Nestýská se jim po domově? Chtěly by se pokusit uniknout a vrátit se zpět do oceánu?"
Třetí osobní zkušeností, kterou se nechal Stanton inspirovat, byl jeho vztah k vlastnímu synovi. "Když bylo mému synovi pět, šel jsem s ním na procházku do parku. Bylo to v době, kdy jsem hodně pracoval a cítil jsem, že s ním trávím velmi málo času. Během procházky jsem pak cítil všechny nashromážděné emoce a hlavou se mi honila jediná myšlenka - že jej často postrádám. Zároveň jsem se ale přistihl, že mu pořád dokola říkám 'Nedotýkej se toho! Nedělej to! Spadneš tam!' A slyšel jsem hlas v mé hlavě, který mi říkal: 'Naprosto mrháš drahocenným časem, který můžeš trávit se svým synem.' Stal jsem se posedlý myšlenkou, že přehnaná starostlivost může z dobrého otce udělat špatného."
Stanton si připravil několik propracovaných grafických návrhů a rozhodl se pro svou myšlenku získat Lassetera - vášnivého potápěče a obdivovatele podmořského světa. Ten byl jeho návrhem nadšen. "Andrew je úžasný vypravěč a věnuje obrovské úsilí tomu, aby nebyl film předvídatelný. V tomto směru pozitivně ovlivnil všechny naše filmy a já jsem se od něj mnoho naučil," říká Lasseter.
"Na příběhu mě velmi přitahovalo, že je jeho hlavním představitelem otec - nepamatuji si na žádný jiný animovaný film, který by byl odvyprávěn z této perspektivy. Věděl jsem, že mohu tento příběh napsat s použitím vlastních zkušeností," říká Stanton. "Oceán byl skvělou metaforou pro život. Je to to nejstrašidelnější a zároveň nejzajímavější místo na celém světě, protože tam může být doslova cokoliv, ať už v pozitivním nebo negativním slova smyslu. Pohrával jsem si s touto tématikou a hlavní postavou otce, jemuž strach zabraňuje v tom, aby dobře plnil svou rodičovskou úlohu. A fakt, že se ocitá uprostřed oceánu, kde musí čelit všem nepříjemných nástrahám, kterým nikdy nechtěl stát tváří v tvář, byl skvělou příležitostí, jak do filmu vložit dostatek zábavy, ale i několik hlubších myšlenek."
Expertům na počítačovou animaci z Pixaru se v minulosti povedlo přivést k životu hračky, brouky i příšerky. Úkol ztvárnit podmořský život ve filmu Hledá se Nemo se však ukázal být dosud nejtvrdším oříškem. Návštěvy mořských akvárií v zoo, potápění v Monterey a na Havaji, vysedávání před hustě osídleným akváriem ve studiu a několik přednášek od zkušeného ichtyologa pomohlo animátorům načerpat dostatečné množství inspirace.
V čele týmu animátorů, jejichž počet se v průběhu natáčení pohyboval mezi 28 a 50, stáli Dylan Brown, Mark Walsh a Alan Barillaro. Ti museli v úvodní fázi příprav mimo jiné vyřešit otázku, jak ve filmu nejlépe znázornit chování malých tvorů, u kterých je vyloučena gestikulace pomocí rukou a nohou.
"Natáčení každého filmu s sebou přináší několik zásadních problémů, se kterými se člověk do té doby nesetkal," říká Brown. "Pokaždé začínáme tím, že se tyto problémy snažíme předem odhalit a najít způsob jejich řešení. V případě Nema spočíval hlavní zádrhel v tom, že postavičky neměly žádné končetiny, což samozřejmě zásadně redukovalo množství použitelných gest. Zaměřili jsme se tedy zejména na obličejovou část. Zároveň jsme ale nechtěli, aby postavy budily dojem pohyblivé hlavy na statickém těle, proto musela být obličejová artikulace součástí komplexního jazyku těla. Když se člověk potřebuje ohlédnou, pouze otočí hlavu. Když chce totéž udělat ryba, pootočí hlavou jenom trochu a celé tělo se otočí za ní."
"Ve většině animovaných filmů se ryby pohybují bez jakýchkoliv náznaků jejich fyzické aktivity, což působí jako pěst na oko. Nepotřebujete být ichtyolog, abyste poznali, že je na tomto pohybu něco nepřirozeného - je to jako pozorovat klusajícího koně, který používá jenom dvě nohy. Pokud se v Nemovi ryby pohybují, je to znát i na jejich ploutvích. Způsob jejich pohybu navíc budí dojem, že se opravdu nacházejí ve vodě. Týmu se skvěle podařilo vyjádřit rozdíly mezi životem v prostředí, kde postavu obklopuje nestlačitelná voda, a prostředím, kde ji obklopuje stlačitelný vzduch," dodává profesor University of California v Irvine Adam Summers, který animátorům pomáhal se simulací rybího chování a pohybu
Ocenění:
Academy Awards
2004 - Andrew Stanton (Nejlepší animovaný film)
2004 - Andrew Stanton, Bob Peterson, David Reynolds (Nejlepší původní scénář) (nominace)
2004 - Thomas Newman (Nejlepší hudba) (nominace)
2004 - Nejlepší střih zvuku (nominace)
British Academy of Film and Television Arts (BAFTA)
2004 - Andrew Stanton, Bob Peterson, David Reynolds (Nejlepší původní scénář) (nominace)
European Film Awards
2003 - Andrew Stanton, Lee Unkrich (Cena pro mimoevropský film) (nominace)
Golden Globes
2004 - Nejlepší film - muzikál nebo komedie (nominace)
Florida Film Critics Circle Awards
2003 - Nejlepší animace
New York Film Critics Circle Awards
2003 - Nejlepší animovaný film (nominace)
The Saturn Awards
2004 - Nejlepší animovaný film
2004 - Ellen DeGeneres (Nejlepší herečka ve vedlejší roli)
2004 - Andrew Stanton, Bob Peterson, David Reynolds (Nejlepší scénář) (nominace)
2004 - Thomas Newman (Nejlepší hudba) (nominace)
2004 - Nejlepší speciální DVD vydání (nominace)
DABING
V českém znění: Ivan Trojan - Albert Brooks (Marlin), Barbora Munzarová - Ellen DeGeneres (Dory), Marek Páleníček - Alexander Gould (Nemo), Karel Heřmánek - Willem Dafoe (Gill), Bedřich Šetena - Brad Garrett (Baloun), Gabriela Osvaldová - Allison Janney (Hvězda), Otakar Brousek ml. - Austin Pendleton (Zurčík), Karel Gult - Stephen Root (Bubla), Taťjana Medvecká - Vicki Lewis (Deb a Flo), Bohuslav Kalva - Joe Ranft (Jacques), Oldřich Vízner - Geoffrey Rush (Nigel), Jiří Macháček - Andrew Stanton (Bourák), Ljuba Krbová - Elizabeth Perkins (Coral), Šimon Štěpán - Nicholas Bird (Tryskáč), Jiří Štěpnička - Bob Peterson (pan Ray), Martin Štěpánek - Barry Humphries (Bruce), Pavel Šrom - Eric Bana (kotva), Ladislav Županič - Bruce Spence (návnada), Otmar Brancuzský - Bill Hunter (zubař), Barbora Suneghová - LuLu Ebeling (Darla), Jiří Hromada - Jordan Ranft (Ted) + John Ratzenberger (vůdce rybek), Mariana Prachařová - Erica Beck (Perla), Oldřich Hajlich - Erik Per Sullivan (Sheldon), Jaroslav Kaňkovský, Jiří Schwarz, Ludmila Molínová, Stanislav Lehký, Jiří Strach (rackové), Tomáš Juřička, Zdeněk Hruška, Eva Spoustová, Max Záruba, Nicholas Spousta, Jaroslav Horák, Zuzana Skalická, Miloslav Študent, Marie Větrovcová, Jan Kuželka, Ladislav Hampl, Marek Němec, Martina Šťastná, Zuzana Diatlová, Vilém Omcirk, Dan Omcirk, Monika Vernerová, Tatiana Novotná, Jakub Kuča, Tomáš Polišenský, Anna Větrovcová
Překlad: Jan Urbánek
Vedoucí produkce: Marek Hrazdil
Zvuk a střih zvuku: Guillermo Teillier, Martin Večeřa, Vítězslav Randýsek
Dialogy a režie: Jiří Strach
Umělecký dohled: Magdalena Snopek
Výsledný mix: Shepperton International
Producent české verze: Disney Character Voices International, Inc.
Vyrobilo: Studio Virtual® v roce 2003
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 13.11.2003
14.2.2013 Falcon
Premiéra USA: 30.5.2003 Buena Vista Pictures US
Premiéra Austrálie: 28.8.2003
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.3.2004 (VHS) Warner Home Video, 1.3.2004 (DVD) Warner Home Video
Poprvé na DVD: 24.3.2004 Warner Bros. CZ
Poprvé na Blu-ray: 13.3.2013 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 43 953 349
Tržby celkem - $ 936 743 261
Návštěvnost v ČR 589 008
Náklady (Rozpočet) - $ 94 000 000
FILMY V SÉRII
Hledá se Nemo gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0299/
Austrálie / USA, Animovaný / Dobrodružný / Komedie, 2003
Režie: Andrew Stanton, Hrají: Albert Brooks, Ellen DeGeneres
Příběh žraloka gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0298/
USA, Animovaný / Dobrodružný, 2004
Režie: Vicky Jenson, Bibo Bergeron, Hrají: Will Smith, Robert De Niro
Hledá se Dory gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0300/
USA, Animovaný / Dobrodružný / Komedie, 2016
Režie: Andrew Stanton, Hrají: Ellen DeGeneres, Albert Brooks
„I s malou rybičkou mohou být velké problémy.“
OBSAH
V pestrobarevných a teplých vodách Velké útesové bariéry žije ve svém bezpečném a odlehlém příbytku ze sasanek Marlin a jeho jediný syn Nemo. Marlin se s obavami ze všech nepředvídatelných nebezpečí, které hlubiny oceánu skýtají, snaží svého syna před nástrahami okolí ochránit. Nemo je však, stejně jako všechny malé rybky, velmi zvídavý a chce tajemný útes prozkoumat. Když je pak nečekaně unesen daleko od domova a skončí v akváriu, kterým si vyzdobil ordinaci laciný zubař, ocitne se Marlin nečekaně v roli hrdiny na cestě k záchraně svého syna.Během hledání se k Marlinovi připojí samaritánka Dory - ryba s nejhorší krátkodobou pamětí a největším srdcem v celém oceánu. Její nehynoucí optimismus neustále žene Marlina kupředu a dodává mu odhodlání riskovat a překonávat jeho obavy. Díky tomu Marlin také postupně začne věřit, že se nakonec přece jen podaří všechny problémy zdárně vyřešit. Po střetu s četnými nástrahami podmořského i suchozemského světa včetně žraloků, želv, medúz, mořských ptáků, městské kanalizace i samotného člověka, končí odloučení otce a syna šťastným shledáním a kdysi bojácný Marlin se stane v očích svého potomka i celého oceánu opravdovým hrdinou.Oscarem ocenění tvůrci animovaných filmů Toy Story - Příběh hraček, Život brouka a Příšerky, s. r. o. nás tentokrát zavedou do úplně nového světa počítačově animované zábavy plného legrace, citů a nezapomenutelných postaviček. Scénáristou a režisérem filmu Hledá se Nemo je Andrew Stanton, který se podílel jako jeden z režisérů na filmovém hitu Život brouka a spolupracoval na scénářích ke všem čtyřem celovečerním filmům ze společné produkce studií Disney a Pixar. Za svou práci byl nominován na Oscara. Film Hledá se Nemo a jeho úžasný podmořský svět je zcela novým uměleckým a technologickým standardem v počítačové animaci. Vedoucím výroby je John Lasseter, který v Pixaru působí jako výkonný vicepresident. Mezi talentované umělce, kteří propůjčili postavám své hlasy, patří Albert Brooks, Ellen DeGeneres, Willem Dafoe, Geoffrey Rush, Allison Janney, Barry Humphries a Alexander Gould.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Asi bych začal v sushi barech.. Fascinující animace (díky poletujícím nečistotám, bublinám vzduchu, či paprskům slunce neuvěřitelná reálnost vodního skupenství), úlitba nejmenším kulometnou mluvou a ťu-ťu ňu-ťu opičinkama, sem tam humor, dvě vážné a zároveň asi nejlepší scény (únos Nema, odchyt ryb) a na animák docela chytře a nepodbízivě napsaný příběh. Od Pixaru nepochybně precizní práce, po které ve světě vzrostl prodej exotických akvarijních rybek a klesla spotřeba mořských plodů. Ostatně, kdyby na mě treska promluvila, byl bych obměkčen i s příborem v ruce.. (Gilmour93) 4*
Pěkné, moc pěkné, ale přece jen ne tak úžasné, jak jsem očekával po té záplavě pětihvězdičkových hodnocení ještě před premiérou. Teď, když už jsem viděl dva nejžhavější adepty na Oscara za celovečerní animovaný film a když už vím, že Nemo ho nakonec vyhrál, můžu konstatovat, že zvítězila zase "komerce" nad "nekomercí", poněvadž Trio z Belleville bylo všechno možné, jen ne klasický animák. A byl to podle mě sice méně animátorsky propracovaný, ale celkově lepší animák. Ovšem Nema v žádném případě nechci zatratit. Jsem si jist, že se u něj bude naprostá většina diváků (včetně dětí) výborně bavit. Mluvit o precizně vytvořeném (nejen) podmořském světě je zbytečné, to chce vidět. Příběh samotný je typicky rodinný, dojímavý, ale prokládaný laskavými vtípky a rozhodně ne nudný. A povedl se (překvapivě?) i český dabing. (Radyo) 4*
Animace je dechberoucí, příběh skvěle vymyšlený, dojemný i vtipný a scenárista by si zasloužil poklonu. Toy Story, Příšerky a teď tohle. Čím dál lépe. Jestli to takhle půjde dál, skoro se bojím domyslet, co se od Pixarů ještě dočkáme. Sami uvidíte, ale nedá mi se podělit o několik momentů. Při scéně, kdy si holčička Dorla, postrach akvarijních rybiček jde pro Nema, je slyšet zřetelně motiv ze Psycha a já se nemohl ubránit úsměvu nad skvělým nápadem. Potom mně velice rozesmáli racci, kteří ač se tu mihnou jenom na několik málo vteřin, svými komickými výstupy vás přinutí k výbuchu smíchu. A chycení hejna ryb, tedy záležitost všedního života, vám bude připadat jako nesmírně hrůzná věc a já si při této scéně vzpomenul ne Spielbergův Amistad a černochy namačkané v podpalubí. Já vím, poněkud divný příměr, ale mně to tak připadlo a Pixaři to umí skvěle podat. (Lima) 5*
VELKÁ RECENZE
Skoro deset let po premiéře se vrací do českých kin jeden z nejúspěšnějších titulů studia Pixar - podmořské dobrodružství Hledá se Nemo, které získalo Oscara za nejlepší animovaný film roku (a tři nominace - za scénář, hudbu a střih). Pátý celovečerní projekt dnes už legendárního studia je - když odhlédneme od inflace zvyšující cenu lístku - vůbec nejvýdělečnějším pixarským titulem (jinak ovšem nejvíc vydělala hračková komedie Toy Story 3). S rozpočtem 94 milióny dolarů přinesl film režiséra Andrewa Stantona do pokladen kin celosvětově 921 miliónů.
Hledá se Nemo pokračoval v tradicích pixarských příběhů s ne-lidskými hrdiny: jeho protagonisty jsou téměř výhradně polidštění mořští živočichové (a z lidských postav vám nejvíc uvízne v paměti děsivá dívenka s rovnátky, dcerka zubaře, který v akváriu "vězní" ztraceného rybího synka hlavního hrdiny). Andrew Stanton v Nemovi zúročil to, co si vyzkoušel v Životě brouka (1998), a předznamenal svou skvělou, melancholickou komedii VALL-I (2008). Nedávný přechod od animovaného k hranému filmu - fantasy propadák John Carter: Mezi dvěma světy - se mu však velmi významně nepodařil, takže intenzivně pracuje na očistě svého dobrého jména prostřednictvím návratu do známých vod (film Hledá se Nemo 2 by měl přijít do kin za tři roky).
Není ovšem od věci připomenout si právě Stantonovo rybí dobrodružství, jež připomíná doby, kdy Pixar bezkonkurenčně a hravě ovládal animovanou filmovou zábavu díky rozhodnutí v první řadě vyprávět příběh a teprve v druhé řadě natáčet animovaný film. (Také z tohoto důvodu filmy Pixaru nahlodává zub času méně než většina jiných animovaných snímků ze stejné doby, jejichž technologie zestárla a odhalila vyprázdněnost příběhu a postav i slabiny vyprávění.) Příběh tatínka Marlina, který se z domovsky bezpečného Velkého bariérového útesu vydá hledat ztraceného synka do dalekého Sydney, se opírá o silné rodinné téma a fikční svět ucelený napětím, humorem, zábavnými detaily a překvapivými, nejednoznačnými postavami (mou nejoblíbenější vždycky byla ryba s poruchou krátkodobé paměti Dory). Je jasné, že nic z toho se ze Stantonova filmu za deset let nemohlo vytratit. Rozhodnutí Pixaru a jeho mateřského studia Disney vložit pět milionů dolarů do konverze a nabídnout divákům film Hledá se Nemo ve 3D je tedy naprosto logická. Stereoskopickou verzi jsem ještě neviděla, zřejmě se ovšem je na co těšit: vůbec poprvé byla použita technologie Disney Digital 3D (protože snímek vznikl počítačově, nejde prý o klasickou konverzi, ale o jakési "znovunatočení").
Hledá se Nemo 3D měl v USA a dalších zemích premiéru loni v září, vydělal dalších 393,8 54 milionu - a pokud vás zajímají čísla, jde historicky o pátý nejúspěšnější film, který byl znovuuveden ve 3D (po Lvím králi, Titanicu, Krásce a Zvířeti a starwarsovské Skryté hrozbě). Tenhle čtvrtek se do českých kin chystá náročná a depresivní Hanekeho Láska, Troškovy Babovřesky a (prý) nepříliš povedená fantasy Nádherné bytosti - takže pokud jde o zábavu, v kontextu valentýnských premiér myslím není co řešit. Vyražte prostě na Nema.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Nemo je obyčejný rybí kluk, který žije se svým otcem Marlinem. O maminku i sourozence přišel krátce po narození, když jejich nový příbytek v mořské sasance napadla dravá ryba. To je také důvodem proč ho Marlin až příliš úzkostlivě chrání před všemožnými nástrahami oceánu. A také to, že Nemo má jednu ploutev menší. Jeho synáček je zvědavý, všetečný a neposlouchá. A tak se Marlin stane bezmocným svědkem toho, jak se jeho syna zmocní potápěč. Překoná svou bázlivost se rozhodne syna za každou cenu najít a zachránit. Vydá se okamžitě na cestu. Směr mu poradí dobrácká rybka Dory, která však trpí častými výpadky paměti a tak se zdá, že jako průvodce oceánem nebude Marlinovi příliš platnou pomocnicí. Cestou potkají žraloka Bruce, který se společně se dvěma kamarády Návnadou a Kotvou snaží odvyknout masožravému životu a vidět v rybách spíše kamarády než oběd. Příliš se mu ovšem nedaří a Marlinovi a Dory nezbývá než prchat před jeho nečekaně probuzenými chutěmi. Objeví přitom potápěčské brýle toho, který unesl Nema.
Podle adresy napsané na brýlích se vydá na cestu do Sydney. Nemo mezitím skončí v akváriu v zubařské ordinaci, kde už žije řada dalších rybek. Od nich se Nemo dozví, že ho zubař hodlá darovat své tyranské neteři Darle, která je postrachem všech zvířátek. Gill, který je přirozeným vůdcem rybek v akváriu, vidí v malém Nemovi příležitost realizovat plán útěku. Chtějí ucpat filtr a pak, až bude zubař akvárium čistit, uniknout oknem do blízkého moře. Nemo se rozhodne Gillovi s jeho plánem pomoci. Plán však nevyjde a Nemo se ocitne ve spárech kruté Darly. Podaří se mu však s pomocí ostatních kamarádů z akvária uniknout a odpadem se dostat do moře. Náhodou je právě poblíž i Marlin, a tak se otec se synem konečně shledají. Jenže právě v tu chvíli se ocitne ve smrtelném nebezpečí pro změnu Dory.
O FILMU
Oscarem ocenění autoři filmů Toy Story: Příběh hraček, Život brouka a Příšerky, s. r. o. se vracejí na plátna kin se zcela novým animovaným dobrodružstvím, které se tentokrát odehrává pod hladinou oceánu. Film Hledá se Nemo je příběhem dvou mořských rybek - Marlina a jeho syna Nema - které poblíž jejich domova u Velké útesové bariéry nečekaně rozdělí osud. Starostlivý Marlin se za pomoci přátelské, ale zapomnětlivé rybky Dory vydává na nebezpečnou cestu k nalezení svého syna, který mezitím sám připravuje několik plánů, jak se bezpečně vrátit domů.
"Tento film výrazně posunul kvalitativní laťku filmů z produkce Pixaru i počítačové animace obecně," říká vedoucí výroby John Lasseter. "Jsem na Andrewa velice hrdý. Podařilo se mu natočit film, který přivádí k životu jeho vizi a přináší na plátno jedny z nejpůvabnějších postav, které kdy Pixar vytvořil. Film je nádherný a plný dramatických situací, emocí i humoru. Jako otce pěti dětí mě velmi oslovil. Přestože jde o čistě fiktivní příběh, jeho základem jsou témata, která budou většině lidí důvěrně známá. Vztah otce a syna, první školní den... to jsou věci, kterým rozumí každý. My jsme je pouze adaptovali na podmořské rybky."
"Z technického hlediska tento film překonává vše, co studio Pixar doposud vytvořilo," pokračuje Lasseter. "Velmi složitě animované ryby naši animátoři zasadili do půvabného a dechberoucího podmořského prostředí. Svět, který jsme vytvořili, není skutečný, o což jsme se ani nesnažili. Díky úžasným schopnostem animačních technologií, které jsme měli k dispozici, ale působí velmi věrohodně - a to bylo vždycky naším cílem."
V příběhu tohoto filmu se odráží několik osobních prožítků scénáristy a režiséra Andrewa Stantona. Poté, co v roce 1992 navštívil středisko Marine World, začal přemýšlet o úžasném potenciálu počítačové animace v souvislosti se zobrazením podmořského světa. Do uvedení prvního celovečerního snímku od Pixaru tehdy zbývaly ještě tři roky, ale Stantonova fascinace touto myšlenkou přetrvala.
Dalším střípkem do této mozaiky byly jeho dětské vzpomínky na akvárium v ordinaci rodinného zubního lékaře. Díky rybičkám se na návštěvu zubaře dokonce těšil. "Často jsem si říkal, že akvárium u zubaře je pro mořské rybky opravdu divné místo k žití. Nestýská se jim po domově? Chtěly by se pokusit uniknout a vrátit se zpět do oceánu?"
Třetí osobní zkušeností, kterou se nechal Stanton inspirovat, byl jeho vztah k vlastnímu synovi. "Když bylo mému synovi pět, šel jsem s ním na procházku do parku. Bylo to v době, kdy jsem hodně pracoval a cítil jsem, že s ním trávím velmi málo času. Během procházky jsem pak cítil všechny nashromážděné emoce a hlavou se mi honila jediná myšlenka - že jej často postrádám. Zároveň jsem se ale přistihl, že mu pořád dokola říkám 'Nedotýkej se toho! Nedělej to! Spadneš tam!' A slyšel jsem hlas v mé hlavě, který mi říkal: 'Naprosto mrháš drahocenným časem, který můžeš trávit se svým synem.' Stal jsem se posedlý myšlenkou, že přehnaná starostlivost může z dobrého otce udělat špatného."
Stanton si připravil několik propracovaných grafických návrhů a rozhodl se pro svou myšlenku získat Lassetera - vášnivého potápěče a obdivovatele podmořského světa. Ten byl jeho návrhem nadšen. "Andrew je úžasný vypravěč a věnuje obrovské úsilí tomu, aby nebyl film předvídatelný. V tomto směru pozitivně ovlivnil všechny naše filmy a já jsem se od něj mnoho naučil," říká Lasseter.
"Na příběhu mě velmi přitahovalo, že je jeho hlavním představitelem otec - nepamatuji si na žádný jiný animovaný film, který by byl odvyprávěn z této perspektivy. Věděl jsem, že mohu tento příběh napsat s použitím vlastních zkušeností," říká Stanton. "Oceán byl skvělou metaforou pro život. Je to to nejstrašidelnější a zároveň nejzajímavější místo na celém světě, protože tam může být doslova cokoliv, ať už v pozitivním nebo negativním slova smyslu. Pohrával jsem si s touto tématikou a hlavní postavou otce, jemuž strach zabraňuje v tom, aby dobře plnil svou rodičovskou úlohu. A fakt, že se ocitá uprostřed oceánu, kde musí čelit všem nepříjemných nástrahám, kterým nikdy nechtěl stát tváří v tvář, byl skvělou příležitostí, jak do filmu vložit dostatek zábavy, ale i několik hlubších myšlenek."
Expertům na počítačovou animaci z Pixaru se v minulosti povedlo přivést k životu hračky, brouky i příšerky. Úkol ztvárnit podmořský život ve filmu Hledá se Nemo se však ukázal být dosud nejtvrdším oříškem. Návštěvy mořských akvárií v zoo, potápění v Monterey a na Havaji, vysedávání před hustě osídleným akváriem ve studiu a několik přednášek od zkušeného ichtyologa pomohlo animátorům načerpat dostatečné množství inspirace.
V čele týmu animátorů, jejichž počet se v průběhu natáčení pohyboval mezi 28 a 50, stáli Dylan Brown, Mark Walsh a Alan Barillaro. Ti museli v úvodní fázi příprav mimo jiné vyřešit otázku, jak ve filmu nejlépe znázornit chování malých tvorů, u kterých je vyloučena gestikulace pomocí rukou a nohou.
"Natáčení každého filmu s sebou přináší několik zásadních problémů, se kterými se člověk do té doby nesetkal," říká Brown. "Pokaždé začínáme tím, že se tyto problémy snažíme předem odhalit a najít způsob jejich řešení. V případě Nema spočíval hlavní zádrhel v tom, že postavičky neměly žádné končetiny, což samozřejmě zásadně redukovalo množství použitelných gest. Zaměřili jsme se tedy zejména na obličejovou část. Zároveň jsme ale nechtěli, aby postavy budily dojem pohyblivé hlavy na statickém těle, proto musela být obličejová artikulace součástí komplexního jazyku těla. Když se člověk potřebuje ohlédnou, pouze otočí hlavu. Když chce totéž udělat ryba, pootočí hlavou jenom trochu a celé tělo se otočí za ní."
"Ve většině animovaných filmů se ryby pohybují bez jakýchkoliv náznaků jejich fyzické aktivity, což působí jako pěst na oko. Nepotřebujete být ichtyolog, abyste poznali, že je na tomto pohybu něco nepřirozeného - je to jako pozorovat klusajícího koně, který používá jenom dvě nohy. Pokud se v Nemovi ryby pohybují, je to znát i na jejich ploutvích. Způsob jejich pohybu navíc budí dojem, že se opravdu nacházejí ve vodě. Týmu se skvěle podařilo vyjádřit rozdíly mezi životem v prostředí, kde postavu obklopuje nestlačitelná voda, a prostředím, kde ji obklopuje stlačitelný vzduch," dodává profesor University of California v Irvine Adam Summers, který animátorům pomáhal se simulací rybího chování a pohybu
Ocenění:
Academy Awards
2004 - Andrew Stanton (Nejlepší animovaný film)
2004 - Andrew Stanton, Bob Peterson, David Reynolds (Nejlepší původní scénář) (nominace)
2004 - Thomas Newman (Nejlepší hudba) (nominace)
2004 - Nejlepší střih zvuku (nominace)
British Academy of Film and Television Arts (BAFTA)
2004 - Andrew Stanton, Bob Peterson, David Reynolds (Nejlepší původní scénář) (nominace)
European Film Awards
2003 - Andrew Stanton, Lee Unkrich (Cena pro mimoevropský film) (nominace)
Golden Globes
2004 - Nejlepší film - muzikál nebo komedie (nominace)
Florida Film Critics Circle Awards
2003 - Nejlepší animace
New York Film Critics Circle Awards
2003 - Nejlepší animovaný film (nominace)
The Saturn Awards
2004 - Nejlepší animovaný film
2004 - Ellen DeGeneres (Nejlepší herečka ve vedlejší roli)
2004 - Andrew Stanton, Bob Peterson, David Reynolds (Nejlepší scénář) (nominace)
2004 - Thomas Newman (Nejlepší hudba) (nominace)
2004 - Nejlepší speciální DVD vydání (nominace)
DABING
V českém znění: Ivan Trojan - Albert Brooks (Marlin), Barbora Munzarová - Ellen DeGeneres (Dory), Marek Páleníček - Alexander Gould (Nemo), Karel Heřmánek - Willem Dafoe (Gill), Bedřich Šetena - Brad Garrett (Baloun), Gabriela Osvaldová - Allison Janney (Hvězda), Otakar Brousek ml. - Austin Pendleton (Zurčík), Karel Gult - Stephen Root (Bubla), Taťjana Medvecká - Vicki Lewis (Deb a Flo), Bohuslav Kalva - Joe Ranft (Jacques), Oldřich Vízner - Geoffrey Rush (Nigel), Jiří Macháček - Andrew Stanton (Bourák), Ljuba Krbová - Elizabeth Perkins (Coral), Šimon Štěpán - Nicholas Bird (Tryskáč), Jiří Štěpnička - Bob Peterson (pan Ray), Martin Štěpánek - Barry Humphries (Bruce), Pavel Šrom - Eric Bana (kotva), Ladislav Županič - Bruce Spence (návnada), Otmar Brancuzský - Bill Hunter (zubař), Barbora Suneghová - LuLu Ebeling (Darla), Jiří Hromada - Jordan Ranft (Ted) + John Ratzenberger (vůdce rybek), Mariana Prachařová - Erica Beck (Perla), Oldřich Hajlich - Erik Per Sullivan (Sheldon), Jaroslav Kaňkovský, Jiří Schwarz, Ludmila Molínová, Stanislav Lehký, Jiří Strach (rackové), Tomáš Juřička, Zdeněk Hruška, Eva Spoustová, Max Záruba, Nicholas Spousta, Jaroslav Horák, Zuzana Skalická, Miloslav Študent, Marie Větrovcová, Jan Kuželka, Ladislav Hampl, Marek Němec, Martina Šťastná, Zuzana Diatlová, Vilém Omcirk, Dan Omcirk, Monika Vernerová, Tatiana Novotná, Jakub Kuča, Tomáš Polišenský, Anna Větrovcová
Překlad: Jan Urbánek
Vedoucí produkce: Marek Hrazdil
Zvuk a střih zvuku: Guillermo Teillier, Martin Večeřa, Vítězslav Randýsek
Dialogy a režie: Jiří Strach
Umělecký dohled: Magdalena Snopek
Výsledný mix: Shepperton International
Producent české verze: Disney Character Voices International, Inc.
Vyrobilo: Studio Virtual® v roce 2003
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 13.11.2003
14.2.2013 Falcon
Premiéra USA: 30.5.2003 Buena Vista Pictures US
Premiéra Austrálie: 28.8.2003
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.3.2004 (VHS) Warner Home Video, 1.3.2004 (DVD) Warner Home Video
Poprvé na DVD: 24.3.2004 Warner Bros. CZ
Poprvé na Blu-ray: 13.3.2013 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 43 953 349
Tržby celkem - $ 936 743 261
Návštěvnost v ČR 589 008
Náklady (Rozpočet) - $ 94 000 000
FILMY V SÉRII
Hledá se Nemo gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0299/
Austrálie / USA, Animovaný / Dobrodružný / Komedie, 2003
Režie: Andrew Stanton, Hrají: Albert Brooks, Ellen DeGeneres
Příběh žraloka gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0298/
USA, Animovaný / Dobrodružný, 2004
Režie: Vicky Jenson, Bibo Bergeron, Hrají: Will Smith, Robert De Niro
Hledá se Dory gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0300/
USA, Animovaný / Dobrodružný / Komedie, 2016
Režie: Andrew Stanton, Hrají: Ellen DeGeneres, Albert Brooks
Tvůrci a herci
Andrew Stanton (Režie), Lee Unkrich (Režie), Graham Walters (Produkce), Thomas Newman (Hudba), Sharon Calahan (Kamera), Jeremy Lasky (Kamera), Jericca Cleland (Kamera), David Ian Salter (Střih), Matthew Jon Beck (Casting), Mary Hidalgo (Casting), Kevin Reher (Casting), Ralph Eggleston (Scénografie), - (Kostýmy), Gary Summers, Gary Rydstrom (Zvuk), Andrew Stanton (Scénář), Bob Peterson (Scénář), David Reynolds (Scénář), Albert Brooks (Herec), Ellen DeGeneres (Herec), Alexander Gould (Herec), Willem Dafoe (Herec), Brad Garrett (Herec), Allison Janney (Herec), Austin Pendleton (Herec), Geoffrey Rush (Herec), Andrew Stanton (Herec), Elizabeth Perkins (Herec), Bob Peterson (Herec), Eric Bana (Herec), Bruce Spence (Herec), Bill Hunter (Herec), Erik Per Sullivan (Herec), Joe Ranft (Herec), Laura Marano (Herec), Stephen Root (Herec), Barry Humphries (Herec), John Ratzenberger (Herec)
2003/100/Austrálie, USA/Animovaný, Dobrodružný, Komedie, Rodinný
Zajímavost k filmu
- V zubařské ordinaci, v které je akvárko, je několik hraček, a mezi nimi je i Buzz Rakeťák z Toy Story.
- Film byl Americkou filmovou institucí v roce 2008 v žebříčku nejlepších animovaných filmů zařazen na 10. místo.
- Ve scéně, kdy Dory skáče po medúzách ,v jednom momentu zazpívá "Nas Ne Dogonyat" od ruských zpěvaček Tatu. V originálě Dory pronese jen "You can't catch me!".
- V závěrečných titulkách na modrém pozadí si lze na jejich konci všimnout mj. i postavy Mike Wazowski se šnorchlem - známé postavy z filmu Příšerky s.r.o. (2001), na kterém také pracovalo studio Pixar.
- Téměř 10 let od premiéry se snímek dočkal opětovného uvedení v kinech, tentokrát ve 3D.
- Za první den uvedení filmu do prodeje se prodalo rekordních 8 milionů kopií.
- V Pixaru se traduje historka, že prvotní inspiraci pro dobrodružství malého Nema našel režisér a scenárista Andrew Stanton v roce 1992, když se svým synem navštívil Vodní svět. Právě tehdy si uvědomil, jak krásně by barevný podmořský svět vypadal skrze počítačovou animaci. Předprodukční práce započaly v roce 1997, přičemž celý příběh vychází ze životních situací samotného Stantona. Při jedné z procházek se synem si povšimnul, že svého potomka tak úzkostlivě střeží a opatruje, až to má dopad na jejich vztah. Ihned začal pracovat na scénáři, ačkoliv na pořadu dne byla postprodukce filmu Život brouka (1998).
- Po uvedení filmu sa mimoriadne zvýšil dopyt po tropických druhoch rýb.
- Tvorcovia filmu brali lekcie potápania, aby mohli ísť osobne preštudovať koralové útesy.
- Keď Andrew Stanton prvýkrát videl rybku clownfish (klaun očkatý) vedel, že ona bude perfektný druh do jeho filmu.
- Film vychádza zo skúsenosti Andrewa Stantona, ktorý ako dieťa chodil rád k zubárovi, aby videl jeho akvárium.
- V bonusoch na DVD sa nachádza krátky animovaný film, ktorý popisuje Nemov život v škole po návrate domov.
- Meno žraloka Bruce je narážkou na slávny Spielbergov film Čeľuste. Jeho rekvizitári tak pomenovali maketu obrovského ľudožravého žraloka, okolo ktorého sa točil celý dej.
- Jména devíti lodí, jež můžeme zahlédnout v přístavu v Sydney, jsou: Sea Monkey, Major Plot Point, Bow Movement, iBoat, Knottie Buoy, For the Birds, Pier Pressure, Skiff-A-Dee-Doo-Dah a The Surly Mermaid.
- Gillův obličej má napodobovat rysy okolo úst dabéra Willema Dafoa.
- Spoluautor Bob Peterson daboval třídního učitele - Mr. Raye (rejnok).
- Věnováno památce Glenna McQueena (1960-2002), animátora Pixaru.
- Čekárna v zubařově ordinaci byla vytvořena podle skutečné čekárny v Emeryville v Kalifornii, kde má studio Pixar sídlo.
- Darla je pojmenovaná po producentce Pixaru Darle K. Anderson.
- Dory během filmu několikrát splete jméno Nema (zmíní jména Fabio, Elmo, Bingo, Chico a Harpo).
- Film byl Americkou filmovou institucí v roce 2008 v žebříčku nejlepších animovaných filmů zařazen na 10. místo.
- Ve scéně, kdy Dory skáče po medúzách ,v jednom momentu zazpívá "Nas Ne Dogonyat" od ruských zpěvaček Tatu. V originálě Dory pronese jen "You can't catch me!".
- V závěrečných titulkách na modrém pozadí si lze na jejich konci všimnout mj. i postavy Mike Wazowski se šnorchlem - známé postavy z filmu Příšerky s.r.o. (2001), na kterém také pracovalo studio Pixar.
- Téměř 10 let od premiéry se snímek dočkal opětovného uvedení v kinech, tentokrát ve 3D.
- Za první den uvedení filmu do prodeje se prodalo rekordních 8 milionů kopií.
- V Pixaru se traduje historka, že prvotní inspiraci pro dobrodružství malého Nema našel režisér a scenárista Andrew Stanton v roce 1992, když se svým synem navštívil Vodní svět. Právě tehdy si uvědomil, jak krásně by barevný podmořský svět vypadal skrze počítačovou animaci. Předprodukční práce započaly v roce 1997, přičemž celý příběh vychází ze životních situací samotného Stantona. Při jedné z procházek se synem si povšimnul, že svého potomka tak úzkostlivě střeží a opatruje, až to má dopad na jejich vztah. Ihned začal pracovat na scénáři, ačkoliv na pořadu dne byla postprodukce filmu Život brouka (1998).
- Po uvedení filmu sa mimoriadne zvýšil dopyt po tropických druhoch rýb.
- Tvorcovia filmu brali lekcie potápania, aby mohli ísť osobne preštudovať koralové útesy.
- Keď Andrew Stanton prvýkrát videl rybku clownfish (klaun očkatý) vedel, že ona bude perfektný druh do jeho filmu.
- Film vychádza zo skúsenosti Andrewa Stantona, ktorý ako dieťa chodil rád k zubárovi, aby videl jeho akvárium.
- V bonusoch na DVD sa nachádza krátky animovaný film, ktorý popisuje Nemov život v škole po návrate domov.
- Meno žraloka Bruce je narážkou na slávny Spielbergov film Čeľuste. Jeho rekvizitári tak pomenovali maketu obrovského ľudožravého žraloka, okolo ktorého sa točil celý dej.
- Jména devíti lodí, jež můžeme zahlédnout v přístavu v Sydney, jsou: Sea Monkey, Major Plot Point, Bow Movement, iBoat, Knottie Buoy, For the Birds, Pier Pressure, Skiff-A-Dee-Doo-Dah a The Surly Mermaid.
- Gillův obličej má napodobovat rysy okolo úst dabéra Willema Dafoa.
- Spoluautor Bob Peterson daboval třídního učitele - Mr. Raye (rejnok).
- Věnováno památce Glenna McQueena (1960-2002), animátora Pixaru.
- Čekárna v zubařově ordinaci byla vytvořena podle skutečné čekárny v Emeryville v Kalifornii, kde má studio Pixar sídlo.
- Darla je pojmenovaná po producentce Pixaru Darle K. Anderson.
- Dory během filmu několikrát splete jméno Nema (zmíní jména Fabio, Elmo, Bingo, Chico a Harpo).
Odkazy
Hrají:
Albert Brooks, Ellen DeGeneres, Alexander Gould, Willem Dafoe, Brad Garrett, Allison Janney, Austin Pendleton, Geoffrey Rush, Andrew Stanton, Elizabeth Perkins, Bob Peterson, Eric Bana, Bruce Spence, Bill Hunter, Erik Per Sullivan, Joe Ranft, Laura Marano, Stephen Root, Barry Humphries, John Ratzenberger, Vicki Lewis