Příběh žraloka / Shark Tale (2004/90/USA/Animovaný, Dobrodružný, Komedie, Rodinný) 65%
21.12.2022 02:13
JEDNOU VĚTOU
„Za každou malou rybou hledejte velkou lež.“
OBSAH
Malá upovídaná rybka Oscar je sice obyčejným čističem jazyků v myčce velryb, ale touží po slávě a exkluzivním bydlení na špičce útesu. Proto hodně sází, ale bohužel jen prohrává a dluží nerudnému šéfu Sykesovi už pět tisíc škeblí. Ten je potřebuje, aby mohl zaplatit výpalné gangu mafiánských žraloků, vedených Donem Linem. Naštěstí je tu Oscarova vyvolená Angie, pracující v myčce jako recepční. Maskuje jeho pozdní příchody do práce a pomůže mu zaplatit dluh velkou růžovou perlou po babičce. On je však nepoučitelný a místo splacení dluhu vsadí na dostizích mořských koníků. Samozřejmě prohraje a je za trest svržen do hlubin. Tady ho překvapí synové Dona Lina, žraloci Frankie a Lenny. Lenny je dobrák a navíc vegetarián, ale Frankie nehodlá nechat rybku uniknout. Při honičce ho náhodou zabije padající kotva a z Oscara se stává slavná hvězda. Lenny, který se před ostatními žraloky schovává, protože má výčitky z bratrovy smrti, najde úkryt u Oskara. Ten vymyslí plán, který by jim oběma mohl pomoci. Zinscenují souboj v ulicích, při němž Oscar Lennyho jako zabije. Posílí si tím postavení hrdiny, Lenny bude moci zmizet. Angie však jejich plán odhalí a s Oscarem se rozejde. Jenže chobotnice ve službách mafiánského bosse Angie unesou. Pokud ji chce Oscar zachránit, musí se tentokrát postavit samotnému Donu Linovi a jeho gangu. (TV Nova)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Zajímavá animační pohádka, která mě vyděsila možná trochu přehanností života rybiček. Obsahuje pár výborných vtípků (at už prodejnu ryb, billboard apod.), ale jinak celkově příběh je nudný a pomalý. Postavy se nijak úžasné nerozvíjí. Film o looserovi, který chce být jedním z horního útesu a udělá proto vše, včetně lhaní všem obyvatelům. Celé to skončí "nečekaným" happyendem. Průměrný film se slušnými chvilkami. (Djkoma) 3*
S moderními animáky už mám delší dobu problém v podobě podbízivé autorské snahy zavděčit se i dospělému publiku a to mnohdy na úkor toho dětského. U příběhu vegetariánské paryby z mafiánské komunity paktující se s hip hopovým skalárem s nasazovacími zlatými zuby a cenou Grammy na poličce to bylo více než markantní a já se (přesto) v tom slaboduchém podmořském světě r´n´b fauny ošklivě nudil. Až tak, že jsem začal uvažovat o vzrušujícím povolání sčítacího komisaře pro všechen oceánský plankton.. (Gilmour93) 2*
Vyloženě nezklamal, ale ani neoslnil. Jednou k tomu holt muselo dojít, nebylo možné donekonečna točit samé počítačově tvořené hity. A není daleko doba, kdy i na tyto filmy budeme nahlížet jako na klasicky hrané, kdy i tyhle animáky budou mít svá béčka a céčka. Příběh žraloka by vpodstatě byl jen takovým lepším béčkem, ale na jeho tvorbě se podílela taková řada celebrit, že patří do té áčkové kategorie, ale spíše do její dolní poloviny. Ani tady nehodlám rozvíjet spekulace o tom, zda je či není tento film určen více dětem nebo dospělým, to si asi udělá obrázek každý sám, ale jedno říct musím - očekávání do něj vložená (ne mnou, ale diváky jako celkem) Příběh žraloka nesplnil ani omylem. Kdyby šlo aspoň o nějakou legrační parodii na mafiánské filmy, ale nejde. Humoru je zde poskrovnu, Oscar je místy spíše trapný tou svou "rozverností" či jak to nazvat, de facto jediné světlé chvilky obstarává (jak podotkl Sepp) krab Crazy Joe. Nu, škoda, je to teprve první "neproměněná penalta", tak věřme, že jich nebude v brzké době přibývat geometrickou řadou... (Radyo) 3*
VELKÁ RECENZE
Podmořský svět zažívá velký otřes, když je jednoho nalezen mrtvý syn žraločího mafiánského bosse Dona Lina a na místě i rybí mladíček Oscar. Jelikož Oscar patří mezi snílky s velkýma očima a má hodně dobrou vyřídilku, této svízelné situace využije ve svůj prospěch – a skutečně se vydává za nebezpečného zabijáka. Nejprve se dočká slávy a uznání, ovšem záhy pro něj tato lež začne mít vážné následky. Přece jen, v moři to chodí tak, že malé ryby by měly mít před těmi velkými minimálně respekt…
Postmoderní animované velkofilmy útočí na dětský svět! Po úspěchu Shreka to teprve všechno začíná. Tytam jsou dojemné pohádky z lidského prostředí, kde se jasně od počátku profiluje dobro a zlo. Dnešní mládež se musí systematicky připravit na komplexnost celého univerza, víceúhlovost všech pohledů, relativnost spravedlnosti a pravdy. Přesně tak komplikované je podmořské město, dokonale do nejmenších detailů (včetně rasismu) odrážející lidskou společnost.
Samotná jednoduchost příběhu žraloka je však v ostrém kontrastu s touto nápaditostí detailů podvodního života. Neposedný Oskar prostě musí párkrát pořádně narazit, než nalezne tu správnou permutaci svého žebříčku hodnot, abychom ho konečně pojali za skutečného hrdinu a on si své uznání a lásku zasloužil.
Filmu se nedá upřít velká snaha o dobře odvedenou animační práci i těch nejmenších titěrností, originálnost celého pozadí, stejně jako vychvalovaný dabing, kde jsou rybky věrnými kopiemi živých herců.
Přesto se nemůžu ubránit dojmu, že pro křehkou dětskou duši takhle rázné pohádky asi nejpatřičnější nebudou. Těm odrostlejším pak zase nemusí stačit triviálnost příběhu. Ale co naděláme, postmoderní pohádky táhnou světem. Zatím tím Hollywoodským.
Animovaná rodinná komedie, v níž mořské havěti v originále propůjčila hlas celá řada zářivých hvězd, vznikla v produkci studia Dreamworks.
O PRODUKCI
Příběh žraloka je "podmořská"komedie, která naplňuje novým významem frázi "spát s rybami".
Producent Jeffrey Katzenberg poznamenává: Příběh žraloka je stejně citlivý, jako Shrek, jenomže vzhledem k danému žánru projevuje menší respekt a svět svých hrdinů sleduje s lehkou ironií. Stejně jako Shrek se odvolává na pohádky, ale používá schéma mafiánského filmu, obrací všechno naruby a z toho čerpá svou komiku."
Režisérka Vicky Jensonová přistupuje k Příběhu žraloka s ještě větším nasazením, než tomu bylo u Shrecka, uvědomuje si svou odpovědnost a prestiž vzhledem k tomu, že se režijně podílela na tomto oscarovém velkofilmu. Říká: Příběh žraloka má podobně jako Shrek velké komediální předpoklady a je třeba k němu přistupovat s velkou citlivostí. Určitě bude velmi komické, když natočíme mafiánskou komedii s městským společenským zázemím a umístíme ji pod hladinu moře."
Režisér Rob Letterman, který spolu s Michaelem J. Wilsonem pracoval na scénáři Příběhu žraloka, říká: "Příběh obsahuje prvky společenské parodie, ale současně je romantickou i akční komedií, a jsou zde také scény, kdy jde o vykreslení charakterů, a tak si myslím, že každý si zde něco najde."
"Příběh žraloka je příběh malé rybky, Oscara, který vypustí ohromnou lež, aby dosáhl toho, po čem touží - slávu, štěstí a respekt ... a dokonce i lásku," říká režisér Bibo Bergeron. "Avšak všechno, po čem touží, tu vlastně už existuje, jen on si toho není vědom. Ten skvělý život má přímo před sebou, jen ho nevidí. Myslím, že je to výzva, nad kterou by se měl každý zamyslet."
Jensonová, Bergeron a Letterman jsou hlavou týmu, který se spojil ke computerově animovanému projektu, a každý z nich zajišťuje jeho určitý úsek. Producent Bill Damaschke vysvětluje: "Vicky má pozoruhodné schopnosti pro režii herců a přispívá svým zvláštním smyslem pro humor k vypointování situací a k zajímavosti příběhu. Bibo má úžasné zkušenosti z animace, má své vlastní animační studio, takže dokáže každodenně řídit osvětlení, animaci a další umělce pro zvláštní efekty. Má neuvěřitelnou představivost, kde který tvůrčí úsek je zrovna zapotřebí. Rob, který je spoluautorem scénáře, je členem našeho mozkového trustu - tedy lidí, kteří vymýšleli příběh. Velmi brzy jsme si uvědomili nejcitlivější místa filmové story, k nimž jsme chtěli dospět. Jsme velmi šťastni, že jsme dali dohromady tři takové nadšence, každého mistra ve svém oboru, protože tu bylo zapotřebí obětavé spolupráce i v bodech, kdy každý měl svůj vlastní názor."
Výroba Příběhu žraloka znamená i mezník pro společnost DreamWorks Animation, protože je to první computerově animovaný hraný film, kompletně vyrobený ve studiu Glendale v jižní Kalifornii. Až dosud v této oblasti tvorby po více než 10 let převládala computerová animace v severní Kalifornii.
O OBSAZENÍ
Režisérce Jensonové se podařilo získat pro namluvení animovaných postaviček z podmořského světa velmi prestižní herecké osobnosti. Hlavní postavu rybky Oscara mluví Will Smith - Oscar je nejmenší rybkou na nejnižším stupni potravního řetězce. Pracuje v místní Očišťovně velryb, očišťuje je jazykem - je to tudíž nepříjemná a ponižující práce. Jenže Oscarovi to zase tolik nevadí, protože sotva dokáže mít někdy pusu zavřenou. Je malinkou rybkou ve velkém rybníku - jak ho Smith charakterizuje. Vidí okolo sebe velké věci a tak se jeho vnímání dostává do rozporu s realitou. Přál by si být bohatý a slavný a žít na společenském vrcholu na Útesu, mezi významnými osobnostmi. Je tak zaměstnán pokukováním po životě smetánky, že si ani nestačí všimnout všeho pěkného okolo sebe. Tím pěkným je především andělská ryby jménem Angie, která s ním pracuje ve Velrybí očišťovně. Oscar ji považuje za svou přítelkyni, ale ona už dávno touží být pro něj něčím víc. Je do něj zamilovaná a je také jednou z těch, kteří v Oscara věří přes všechny jeho vrtochy, a to i tehdy, když na něj všechny ostatní ryby poulí oči. Jednoduše čeká na okamžik, kdy se Oscar probudí a zjistí, že je před ním skvělá budoucnost a všechno, co by si přál, má na dosah ruky.
Angie, (které v pův. verzi propůjčila svůj hlas Renée Zellwegerová), je poněkud neústupná v tom, co si přeje pro Oscara získat, ale jinak je vždy laskavá a hodná. Je to nejlaskavější bytost v celém příběhu a Oscar riskuje její ztrátu, když vyřkne svou velkou lež o tom, že je zabiječem žraloků. Ve skutečnosti došlo k následující události: Oscar se měl stát soustem žraloka, na kterého však v osudné chvíli spadla kotva. Oscar ovšem prohlásil, že to byl on, kdo žraloka zabil a je proto od té doby oslavován jako zabíječ žraloků.
Je zahrnut slávou a bohatstvím a podaří se mu dostat mezi smetánku na Útesu. Konečně se dostal na místo, po kterém toužil. Jenže když se k Útesu přiblíží žralok, který obyvatele ohrožuje, obracejí se sousedé na "zabíječe žraloků" - Oscara a žádají, aby problém vyřešil. Oscar tedy předstírá, že hlídá Útes, ale ve skutečnosti se před žraloky ukrývá. Když to vyjde najevo, zjistí se, že Oscar přece jen má něco společného se žralokem jménem Lenny (v pův. verzi ho mluví Jack Black).
Oscar má jednoduše problém s tím, že předstíral odpovědnost za něco, co ve skutečnosti neudělal, a také Lenny má své tajemství: je vegetarián a to není právě vlastnost, s kterou by se měl žralok chlubit. Oba se proto spojí a jeden druhému se snaží pomáhat. Lenny není vegetarián proto, že by měl k masu odpor, ale je lidumil - tedy vlastně "rybomil". Je přesvědčen, že žádná živá bytost nemá být zabíjena pro nic za nic. A tak je vlastně ve svém "žraločím" světě jako "ryba bez vody" - nehodí se mezi ostatní žraloky. Ale protože je moudrý a laskavý, mohl by se stát nejmocnějším ze všech.
Lennyho otec není jen obyčejný bílý žralok, je to mocný Don Lino - kmotr a hlava podvodního podsvětí, (v pův. verzi ho mluví Robert De Niro). Všemu zde vládne. Má dva syny, jmenují se Frankie a Lenny. Don Lino má oba rád a nechce si připustit, že Lenny nehodlá následovat rodinnou tradici, Má totiž s oběma syny velké plány a nechce slyšet o ničem, co by je mohlo ohrozit. Proto je pro něj tragédií, když je Frankie zabit. Byl to totiž ostrý, horkokrevný žralok, který chtěl jít ve stopách svého otce, (mluví ho v pův. verzi Michael Imperioli), zatímco mladší Lenny vůbec nebyl dravec, a to bylo pro celý rod dost trapné. Frankie chtěl svého mladšího bratra zocelit. Snažil se ho přimět, aby "ukázal zuby" a choval se jako opravdový žralok. Proto ho jednou vzal s sebou aby mu předvedl, jak se loví ryby, protože chtěl udělat tátovi radost.
Frankie byl doslova žravým automatem, ale moc chytrý nebyl. Právě, když chtěl ulovit rybu - byl to Oscar - dopadla na něj kotva, která ho zabila. Lenny cítil jistou odpovědnost za jeho předčasnou smrt, ale nebyl schopen říci otci celou pravdu. Proto mu raději zmizel z očí. Zařídil se podle hesla "kdo chce s vlky být, musí s nimi výt" a připojil se k rybí obyvatelům útesu - a spřátelil se s Oscarem. Společně vymysleli komplikovanou historku, aby oba vyvázli bez úhony.
Na neštěstí Angie zjistila, že se u Oscara skrývá žralok a Lenny jí pak vyzradil, jak se všechno doopravdy odehrálo. Angie se pokoušela přimět Oscara, aby pravdu veřejně přiznal, ale Oscar to nejen odmítal. Naopak, udělal pravý opak.
Jestliže Angie, podporovala se svou andělskou povahou Oscara z jedné strany, na druhé straně ho měla pod svým vlivem ďábelská Lola (v pův. verzi Angelina Jolie). Angie byla to nejlepší, co mohl Oscar v životě potkat, ale neuvědomoval si to, protože byl Lolou naprosto okouzlen. Byla to jeho femme fatale, nejkrásnější ryba na Útesu - a ovšem taky nejnebezpečnější, což měl Oscar teprve poznat. Je ale třeba říci, že všichni na Útesu podlehli jejímu kouzlu. Ovšem Lola nebyla jediná, která chtěla těžit z Oscarovy závratně nabyté slávy a bohatství. Přidal se i Sykes, majitel Velrybí očišťovny, (mluví ho režisér Martin Scorsese), nafukovací ryba ježdík s výrazným obočím. Rád by vzal Oscara pod křídlo - tedy "pod ploutev", ale to není možné, jakmile se nafoukne, prostě to nejde.
Obsazení příběhu doplňuje Don Ira Feinberg, který představuje staršího zástupce žraločích rodin, (v pův. verzi ho mluví herecký veterán Peter Falk).
Když byly obsazeny hlasy jednotlivých postav, filmoví tvůrci, včetně animátorů a designérů "filmových hrdinů", hledali různé typy ryb, které by se hodily jako představitelé jednotlivých charakterů příběhu. Bergeron říká: "Zhlédli jsme řadu dokumentárních snímků o žralocích a různých druzích ryb a prolistovali celou řadu katalogů ryb. Chtěli jsme se ujistit, že typy mořských tvorů, které jsme zvolili, mají svůj původ odvozený od skutečně existujících ryb. Samozřejmě jsme pracovali s nadsázkou. V podmořském světě nejsou žádná města, vybudovaná rybami, ale chtěli jsme přece jen v určitém ohledu respektovat realitu."
Vedle studia ohromného množství literatury se filmoví tvůrci několikrát vypravili také do Aquaria v Long Beach, aby si prohlédli živé exempláře různých druhů ryb.
Pro podobu Oscara byla zvolena ryba - čistič (cleaner vrasse), která je zbarvena modro-černo-žlutými pruhy. A vzhledem ke jménu, jejím úkolem opravdu je čistit ostatní ryby a jejich okolí, což pro Oscara byla výborně zvolená činnost, takto totiž pracoval pro žraloka. Angie je andělská ryba, pro níž tvůrci hledali něco nápadně elegantního, nakonec to byly rozprostřené ploutve, které byly využity jako Angiiny vlasy, vypadala pak velmi vznešeně a elegantně.
Lola na druhé straně je převážně jedovatá "lion fish", jak je krásná, tak je i nebezpečná. Takto postupovali při výběru typů svých hrdinů a jak Jensonová poznamenává: "Animátoři hledali způsob, jak vyjádřit chování i osobnosti jednotlivých druhů rybek v charakteru filmových postav. Skvělé jim přitom pomáhali návrháři a všichni jsme byli nadšeni výsledkem."
Je také třeba připomenout, že do návrhů jednotlivých postav se promítaly i určité charakterové a vizuální rysy herců, kteří těmto postavám v původní verzi propůjčili svůj hlas.
O NATÁČENÍ
Pokud se díváme z dálky na město, kde naši rybí hrdinové žijí, a pracují, zdá se nám barevné, je to totiž přírodní korálový útes. Ale jestliže připlujeme blíže, zjistíme, že jsme v normálním městě pod mořem, zastavěném budovami, ulice jsou přeplněné billboardy a dopravní zácpou. Když se přiblížíme ještě více, zjistíme, že je vytesáno z přírodního korálu, vybudováno z písku a dalších přírodních materiálů, a že rybí obyvatelé používají také různé předměty, které byly jako odpad odhozeny do moře.
Výtvarný návrhář Daniel St. Pierre říká: " Nechtěli jsme, aby prostředí vypadalo jako nějaké potopené město, ale jako město, skutečně vybudované rybami."
Filmaři začali užívat termíny jako "rybí" a "rybofikace", aby popsali transformaci lidských objektů do rybí říše.
Výtvarník Samuel Michlap vysvětluje: "Ty termíny jsme užívali v tom smyslu, že jsme si stále kladli otázku: je to dostatečně přizpůsobeno rybám, nebo jak přetvořit tuto budovu, aby nebyla lidská, ale rybí? Samozřejmě jsme vycházeli z lidských objektů, které známe. Pak jsme se věnovali oceánografii, studovali korálové útesy pod mořskou hladinou a uvažovali, jak vytvořit budovy, které budou s tímto prostředím"ladit". Přitom výsledek musel být takový, aby stále bylo zřejmé, že jde o budovu."
"Chtěli jsme tam mít typické znaky, které by připomínaly každodenní svět, ale musely být přizpůsobeny světu ryb a vytvářet jedinečnou podvodní fantazii," říká producentka Janet Healyová.
Prvotní výtvarné návrhy Útesu měly připomínat N.Y., ale St. Pierre poznamenává: "jsou tam také charakteristické detaily jiných měst, jako Las Vegas, San Francisko aj., promíchané s prvky Great Barrier Reef a Karibiku. Tyto světy smíchané dohromady vytvořily místo, jaké jsme potřebovali."
"Náš svět jsme nazvali Jižní útesem (Southside Reef) a má charakteristické rysy jakéhokoli města," říká režisérka Jensonová. "Má své centrum a okrajové čtvrti, jen v našem případě je centrum (Downtown) opravdu nejníže, na dně oceánu. A hned vedle jako by začínala ta horší část, kde se nacházejí podezřelé krabí zastavárny (= prawnshops, jde o slovní hříčku, zastavárna je pawn shop) aj. Okrajové čtvrti (Uptown) jsou výš, blíže k hladině, je tam křišťálově čistá, průzračná voda, světlo a krásné mansardy. Každý by si přál zde žít, zejména o tom sní Oscar."
Výtvarný návrhář Seth Engstrom dodává: "Jde o dva základní pohledy, které film ukazuje a není snadné je kombinovat. Je to jednak hip-hop prostředí, které jsme potřebovali, abychom ukázali atmosféru Útesu. Barva korálu je úžasná, přesycená barvami a stejně vzrušující a plné barev je i okolí. Mafiánský svět naproti tomu má tlumené tóny, převažuje tmavý mahagon a sytá hněď, odstíny šedé, černé a bílé, do nichž se perfektně hodí žraloci." Žraloci žijí v potopených zaoceánských lodích, něco mezi Titanikem a Queen Mary: ta se sice nepotopila, ale je velice populární.
Žraloci si přetvořili jídelnu první třídy na exkluzivní restaurant, kde se odehrává klíčová scéna rozhovoru mezi žralokem Lennym a jeho otcem Donem Linem.
Velrybí očišťovna, v níž pracuje Oscar a Angie, byla navržena jako typická umývárna aut ve městě - ovšem jsou tu určité podstatné změny: vedle faktu, že tu pracují ryby, sem místo aut připlouvají velryby a vosk na ně nanášejí želvy.
Není to v pravém, slova smyslu budova, Velrybí očišťovna byla zřízena v jakési štěrbině útesu. Abychom zabránili přílišnému "zlidštění", přišli jsme na nápad, že zde byla štěrbina v útesu, okolo níž se vytvořil nános na dně a na ten jsme umístili několik přístrojů, a tak vznikla očišťovna pro velryby.
Na neštěstí Angie zjistila, že se u Oscara skrývá žralok a Lenny jí pak vyzradil, jak se všechno doopravdy odehrálo. Angie se pokoušela přimět Oscara, aby pravdu veřejně přiznal, ale Oscar to nejen odmítal. Naopak, udělal pravý opak.
Jestliže Angie, podporovala se svou andělskou povahou Oscara z jedné strany, na druhé straně ho měla pod svým vlivem ďábelská Lola (v pův. verzi Angelina Jolie). Angie byla to nejlepší, co mohl Oscar v životě potkat, ale neuvědomoval si to, protože byl Lolou naprosto okouzlen. Byla to jeho femme fatale, nejkrásnější ryba na Útesu - a ovšem taky nejnebezpečnější, což měl Oscar teprve poznat. Je ale třeba říci, že všichni na Útesu podlehli jejímu kouzlu. Ovšem Lola nebyla jediná, která chtěla těžit z Oscarovy závratně nabyté slávy a bohatství. Přidal se i Sykes, majitel Velrybí očišťovny, (mluví ho režisér Martin Scorsese), nafukovací ryba ježdík s výrazným obočím. Rád by vzal Oscara pod křídlo - tedy "pod ploutev", ale to není možné, jakmile se nafoukne, prostě to nejde.
Obsazení příběhu doplňuje Don Ira Feinberg, který představuje staršího zástupce žraločích rodin, (v pův. verzi ho mluví herecký veterán Peter Falk).
Těžištěm výtvarných návrhů bylo "rybofikované" Times Square s billboardy a dopravní zácpou. Tým výtvarníků se velice bavil, když tam umísťoval obří reklamy na produkty jako je Coca-Cola, Fish King, Old Wavy (= oblečení pro velryby, jméno pův. firmy je Old Navy) aj. Je tu také reklama na nejoblíbenější film s titulem, který zůstal v původní verzi: ČELISTI. Jensonová říká: "Naše Times Square je perfektním příkladem, jak jsme "zrybofikovali" známé věci. Lze si představit, že jste skutečně na Newyorském Times Square v nejrušnějších hodinách, všude samá auta, taxíky, ruch a zástupy lidí. V našem případě plavou rybky do školy, narážejí do sebe na přechodech se světly, vytvořenými z řas. Jsou tu žlutočerně kostkované rybky, které vydávají hlasité zvuky, připomínající klaksony, protože v tomto městě i ryby slouží jako vozy.
Hejna ryb jsou podobná lidské tlačenici. Animátoři začali se čtyřmi základními tipy ryb, z nichž je možno tvořit nesčetné rybí variace, pokud jde o tvar, barvu i velikost. A tato rybí hejna lze umístit všude tam, kde je to pro děj filmu zapotřebí. Například ve scéně dostihů bylo na 5 000 rybích komparsistů , vytvořených 6000 animačními cykly: někteří se bavili, tleskali, pobíhali sem a tam, druzí jedli nebo si povídali apod.
Když byl dokončen návrh města, byly v computeru stejným způsobem vytvořeny i další prvky, doplňující prostředí za použití metody, kterou tým computerových grafiků nazval "Toolbox City". Vedoucí supervizor computerové grafiky Kevin P. Raffert vysvětluje: "Měli jsme moduly různých obytných lastur a typy oken, dveří a billboardů, které jsme mohli vzájemně kombinovat a tak vytvářet určité prostředí. Vybírali jsme z Toolbox City (což byla jakási knihovna), vždy určité prvky, které jsme pak kombinovali a pospojovali a tak třeba vznikla vesnice z hnědých kamenů, jako ta, v níž žil Oscar. Nebo jsme vybrali moderní a světlé prvky, z nichž se skládala předměstská čtvrť."
Supervizor vizuálních efektů Doug Cooper ovšem podotkl, že to vzhledem k přírodnímu okolí nebylo tak jednoduché. "Protože všechno bylo vytesáno z korálu, nebylo např. možné, aby na budově byla všechna okna stejná. Korál se jako přírodní materiál proměňuje, roste a nabývá nové tvary, takže vytvořit to v computeru je velice komplikované. Ten je totiž výborný, mají-li se vytvářet stejné repliky. Proto byla tahle činnost značně odlišná. Museli jsme proto posílit náš computerový systém, aby dokázal vstřebat množství rozdílných informací, které potřeboval k vytvoření komplexní scenérie. Bez super rychlých computerů firmy Hewlet a Packard bychom byli nikdy nebyli schopni dát dohromady tak neuvěřitelně rozsáhlý komplex informací, potřebných k vytvoření vizuálních detailů."
Pro film Příběh žraloka pracovali digitální výtvarníci na třech stech computeroých sestav HaP.
Tým designérů pracoval ruku v ruce s tvůrci a tým vedený Gilem Zimmermanem určoval pro kameru nejlepší úhly pohledu k zachycení akcí. Jednou z inovací v tomto směru byla tzv. "žraločí" kamera, neboli virtuální kamera umístěná na hlavě žraloka, aby se obecenstvo mohlo dívat pohledem žraloka, který proplouval městem.
Ocenění:
Academy Awards
2005 - Bill Damaschke (Nejlepší animovaný film) (nominace)
The Saturn Awards
2005 - Nejlepší animovaný film (nominace)
DABING
V českém znění: Aleš Háma - Will Smith (Oscar), Bohuslav Kalva - Robert De Niro (Don Lino), Hana Ševčíková - Renée Zellweger (Angie), Filip Jančík - Jack Black (Lenny), Marcela Kyselová - Angelina Jolie (Lola), Libor Hruška - Martin Scorsese (Sykes), Hynek Dřízhal - Doug E. Doug (Bernie), Petr Gelnar - Michael Imperioli (Frankie), Jan Hanžlík - David P. Smith (Magor Joe), Jiří Plachý - Vincent Pastore (Luca Chobot), Petra Jindrová-Lupínková (Jennis), Zdeněk Štěpán - David Soren (krevety), Martin Janouš - Ziggy Marley (Ernie), Dana Hlaváčová - Shelley Morrison (paní Sanchezová), Dana Sedláková - Katie Couric (Katie Currentová), Tomáš Borůvka - Mark Swift (hlasatel), Jan Skopeček - Peter Falk (Don Feinberg), Otmar Brancuzský - James Ryan (pokladník), Zdeněk Dolanský - Lenny Venito (Giuseppe), Zdeněk Hess - Phil LaMarr (kreveta vlastnící obchod), Bohdan Tůma, Johana Krtičková, Rozina Mlýnková, Karolína Jakoubková, Šimon Štěpán, Luděk Čtvrtlík, Simona Klinkovská, Ernesto Čekan, Ivan Jiřík, Ludmila Molínová, Stanislav Lehký. Martin Zahálka, Štěpán Krtička, Michaela Klenková, Tadeáš Němec, Jan Kuželka, Natálie Topinková, Vojtěch Hájek, Jana Hermachová, Otto Rošetzký, Jiří Valšuba, Richard Sůsa, Rostislav Trtík
Překlad: Vojtěch Kostiha
Dialogy režie: Zdeněk Štěpán
Vyrobilo: Studio Virtual, 2004
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 14.10.2004
Premiéra USA: 1.10.2004 DreamWorks
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 2.3.2005 (DVD) Universal
Poprvé na DVD: 7.3.2005 Universal
Poprvé na Blu-ray: -
Tržby v ČR - Kč 18 293 486
Tržby celkem - $ 367 275 019
Návštěvnost v ČR 223 810
Náklady (Rozpočet) - $ 75 000 000
FILMY V SÉRII
Hledá se Nemo gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0299/
Austrálie / USA, Animovaný / Dobrodružný / Komedie, 2003
Režie: Andrew Stanton, Hrají: Albert Brooks, Ellen DeGeneres
Příběh žraloka gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0298/
USA, Animovaný / Dobrodružný, 2004
Režie: Vicky Jenson, Bibo Bergeron, Hrají: Will Smith, Robert De Niro
Hledá se Dory gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0300/
USA, Animovaný / Dobrodružný / Komedie, 2016
Režie: Andrew Stanton, Hrají: Ellen DeGeneres, Albert Brooks
„Za každou malou rybou hledejte velkou lež.“
OBSAH
Malá upovídaná rybka Oscar je sice obyčejným čističem jazyků v myčce velryb, ale touží po slávě a exkluzivním bydlení na špičce útesu. Proto hodně sází, ale bohužel jen prohrává a dluží nerudnému šéfu Sykesovi už pět tisíc škeblí. Ten je potřebuje, aby mohl zaplatit výpalné gangu mafiánských žraloků, vedených Donem Linem. Naštěstí je tu Oscarova vyvolená Angie, pracující v myčce jako recepční. Maskuje jeho pozdní příchody do práce a pomůže mu zaplatit dluh velkou růžovou perlou po babičce. On je však nepoučitelný a místo splacení dluhu vsadí na dostizích mořských koníků. Samozřejmě prohraje a je za trest svržen do hlubin. Tady ho překvapí synové Dona Lina, žraloci Frankie a Lenny. Lenny je dobrák a navíc vegetarián, ale Frankie nehodlá nechat rybku uniknout. Při honičce ho náhodou zabije padající kotva a z Oscara se stává slavná hvězda. Lenny, který se před ostatními žraloky schovává, protože má výčitky z bratrovy smrti, najde úkryt u Oskara. Ten vymyslí plán, který by jim oběma mohl pomoci. Zinscenují souboj v ulicích, při němž Oscar Lennyho jako zabije. Posílí si tím postavení hrdiny, Lenny bude moci zmizet. Angie však jejich plán odhalí a s Oscarem se rozejde. Jenže chobotnice ve službách mafiánského bosse Angie unesou. Pokud ji chce Oscar zachránit, musí se tentokrát postavit samotnému Donu Linovi a jeho gangu. (TV Nova)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Zajímavá animační pohádka, která mě vyděsila možná trochu přehanností života rybiček. Obsahuje pár výborných vtípků (at už prodejnu ryb, billboard apod.), ale jinak celkově příběh je nudný a pomalý. Postavy se nijak úžasné nerozvíjí. Film o looserovi, který chce být jedním z horního útesu a udělá proto vše, včetně lhaní všem obyvatelům. Celé to skončí "nečekaným" happyendem. Průměrný film se slušnými chvilkami. (Djkoma) 3*
S moderními animáky už mám delší dobu problém v podobě podbízivé autorské snahy zavděčit se i dospělému publiku a to mnohdy na úkor toho dětského. U příběhu vegetariánské paryby z mafiánské komunity paktující se s hip hopovým skalárem s nasazovacími zlatými zuby a cenou Grammy na poličce to bylo více než markantní a já se (přesto) v tom slaboduchém podmořském světě r´n´b fauny ošklivě nudil. Až tak, že jsem začal uvažovat o vzrušujícím povolání sčítacího komisaře pro všechen oceánský plankton.. (Gilmour93) 2*
Vyloženě nezklamal, ale ani neoslnil. Jednou k tomu holt muselo dojít, nebylo možné donekonečna točit samé počítačově tvořené hity. A není daleko doba, kdy i na tyto filmy budeme nahlížet jako na klasicky hrané, kdy i tyhle animáky budou mít svá béčka a céčka. Příběh žraloka by vpodstatě byl jen takovým lepším béčkem, ale na jeho tvorbě se podílela taková řada celebrit, že patří do té áčkové kategorie, ale spíše do její dolní poloviny. Ani tady nehodlám rozvíjet spekulace o tom, zda je či není tento film určen více dětem nebo dospělým, to si asi udělá obrázek každý sám, ale jedno říct musím - očekávání do něj vložená (ne mnou, ale diváky jako celkem) Příběh žraloka nesplnil ani omylem. Kdyby šlo aspoň o nějakou legrační parodii na mafiánské filmy, ale nejde. Humoru je zde poskrovnu, Oscar je místy spíše trapný tou svou "rozverností" či jak to nazvat, de facto jediné světlé chvilky obstarává (jak podotkl Sepp) krab Crazy Joe. Nu, škoda, je to teprve první "neproměněná penalta", tak věřme, že jich nebude v brzké době přibývat geometrickou řadou... (Radyo) 3*
VELKÁ RECENZE
Podmořský svět zažívá velký otřes, když je jednoho nalezen mrtvý syn žraločího mafiánského bosse Dona Lina a na místě i rybí mladíček Oscar. Jelikož Oscar patří mezi snílky s velkýma očima a má hodně dobrou vyřídilku, této svízelné situace využije ve svůj prospěch – a skutečně se vydává za nebezpečného zabijáka. Nejprve se dočká slávy a uznání, ovšem záhy pro něj tato lež začne mít vážné následky. Přece jen, v moři to chodí tak, že malé ryby by měly mít před těmi velkými minimálně respekt…
Postmoderní animované velkofilmy útočí na dětský svět! Po úspěchu Shreka to teprve všechno začíná. Tytam jsou dojemné pohádky z lidského prostředí, kde se jasně od počátku profiluje dobro a zlo. Dnešní mládež se musí systematicky připravit na komplexnost celého univerza, víceúhlovost všech pohledů, relativnost spravedlnosti a pravdy. Přesně tak komplikované je podmořské město, dokonale do nejmenších detailů (včetně rasismu) odrážející lidskou společnost.
Samotná jednoduchost příběhu žraloka je však v ostrém kontrastu s touto nápaditostí detailů podvodního života. Neposedný Oskar prostě musí párkrát pořádně narazit, než nalezne tu správnou permutaci svého žebříčku hodnot, abychom ho konečně pojali za skutečného hrdinu a on si své uznání a lásku zasloužil.
Filmu se nedá upřít velká snaha o dobře odvedenou animační práci i těch nejmenších titěrností, originálnost celého pozadí, stejně jako vychvalovaný dabing, kde jsou rybky věrnými kopiemi živých herců.
Přesto se nemůžu ubránit dojmu, že pro křehkou dětskou duši takhle rázné pohádky asi nejpatřičnější nebudou. Těm odrostlejším pak zase nemusí stačit triviálnost příběhu. Ale co naděláme, postmoderní pohádky táhnou světem. Zatím tím Hollywoodským.
Animovaná rodinná komedie, v níž mořské havěti v originále propůjčila hlas celá řada zářivých hvězd, vznikla v produkci studia Dreamworks.
O PRODUKCI
Příběh žraloka je "podmořská"komedie, která naplňuje novým významem frázi "spát s rybami".
Producent Jeffrey Katzenberg poznamenává: Příběh žraloka je stejně citlivý, jako Shrek, jenomže vzhledem k danému žánru projevuje menší respekt a svět svých hrdinů sleduje s lehkou ironií. Stejně jako Shrek se odvolává na pohádky, ale používá schéma mafiánského filmu, obrací všechno naruby a z toho čerpá svou komiku."
Režisérka Vicky Jensonová přistupuje k Příběhu žraloka s ještě větším nasazením, než tomu bylo u Shrecka, uvědomuje si svou odpovědnost a prestiž vzhledem k tomu, že se režijně podílela na tomto oscarovém velkofilmu. Říká: Příběh žraloka má podobně jako Shrek velké komediální předpoklady a je třeba k němu přistupovat s velkou citlivostí. Určitě bude velmi komické, když natočíme mafiánskou komedii s městským společenským zázemím a umístíme ji pod hladinu moře."
Režisér Rob Letterman, který spolu s Michaelem J. Wilsonem pracoval na scénáři Příběhu žraloka, říká: "Příběh obsahuje prvky společenské parodie, ale současně je romantickou i akční komedií, a jsou zde také scény, kdy jde o vykreslení charakterů, a tak si myslím, že každý si zde něco najde."
"Příběh žraloka je příběh malé rybky, Oscara, který vypustí ohromnou lež, aby dosáhl toho, po čem touží - slávu, štěstí a respekt ... a dokonce i lásku," říká režisér Bibo Bergeron. "Avšak všechno, po čem touží, tu vlastně už existuje, jen on si toho není vědom. Ten skvělý život má přímo před sebou, jen ho nevidí. Myslím, že je to výzva, nad kterou by se měl každý zamyslet."
Jensonová, Bergeron a Letterman jsou hlavou týmu, který se spojil ke computerově animovanému projektu, a každý z nich zajišťuje jeho určitý úsek. Producent Bill Damaschke vysvětluje: "Vicky má pozoruhodné schopnosti pro režii herců a přispívá svým zvláštním smyslem pro humor k vypointování situací a k zajímavosti příběhu. Bibo má úžasné zkušenosti z animace, má své vlastní animační studio, takže dokáže každodenně řídit osvětlení, animaci a další umělce pro zvláštní efekty. Má neuvěřitelnou představivost, kde který tvůrčí úsek je zrovna zapotřebí. Rob, který je spoluautorem scénáře, je členem našeho mozkového trustu - tedy lidí, kteří vymýšleli příběh. Velmi brzy jsme si uvědomili nejcitlivější místa filmové story, k nimž jsme chtěli dospět. Jsme velmi šťastni, že jsme dali dohromady tři takové nadšence, každého mistra ve svém oboru, protože tu bylo zapotřebí obětavé spolupráce i v bodech, kdy každý měl svůj vlastní názor."
Výroba Příběhu žraloka znamená i mezník pro společnost DreamWorks Animation, protože je to první computerově animovaný hraný film, kompletně vyrobený ve studiu Glendale v jižní Kalifornii. Až dosud v této oblasti tvorby po více než 10 let převládala computerová animace v severní Kalifornii.
O OBSAZENÍ
Režisérce Jensonové se podařilo získat pro namluvení animovaných postaviček z podmořského světa velmi prestižní herecké osobnosti. Hlavní postavu rybky Oscara mluví Will Smith - Oscar je nejmenší rybkou na nejnižším stupni potravního řetězce. Pracuje v místní Očišťovně velryb, očišťuje je jazykem - je to tudíž nepříjemná a ponižující práce. Jenže Oscarovi to zase tolik nevadí, protože sotva dokáže mít někdy pusu zavřenou. Je malinkou rybkou ve velkém rybníku - jak ho Smith charakterizuje. Vidí okolo sebe velké věci a tak se jeho vnímání dostává do rozporu s realitou. Přál by si být bohatý a slavný a žít na společenském vrcholu na Útesu, mezi významnými osobnostmi. Je tak zaměstnán pokukováním po životě smetánky, že si ani nestačí všimnout všeho pěkného okolo sebe. Tím pěkným je především andělská ryby jménem Angie, která s ním pracuje ve Velrybí očišťovně. Oscar ji považuje za svou přítelkyni, ale ona už dávno touží být pro něj něčím víc. Je do něj zamilovaná a je také jednou z těch, kteří v Oscara věří přes všechny jeho vrtochy, a to i tehdy, když na něj všechny ostatní ryby poulí oči. Jednoduše čeká na okamžik, kdy se Oscar probudí a zjistí, že je před ním skvělá budoucnost a všechno, co by si přál, má na dosah ruky.
Angie, (které v pův. verzi propůjčila svůj hlas Renée Zellwegerová), je poněkud neústupná v tom, co si přeje pro Oscara získat, ale jinak je vždy laskavá a hodná. Je to nejlaskavější bytost v celém příběhu a Oscar riskuje její ztrátu, když vyřkne svou velkou lež o tom, že je zabiječem žraloků. Ve skutečnosti došlo k následující události: Oscar se měl stát soustem žraloka, na kterého však v osudné chvíli spadla kotva. Oscar ovšem prohlásil, že to byl on, kdo žraloka zabil a je proto od té doby oslavován jako zabíječ žraloků.
Je zahrnut slávou a bohatstvím a podaří se mu dostat mezi smetánku na Útesu. Konečně se dostal na místo, po kterém toužil. Jenže když se k Útesu přiblíží žralok, který obyvatele ohrožuje, obracejí se sousedé na "zabíječe žraloků" - Oscara a žádají, aby problém vyřešil. Oscar tedy předstírá, že hlídá Útes, ale ve skutečnosti se před žraloky ukrývá. Když to vyjde najevo, zjistí se, že Oscar přece jen má něco společného se žralokem jménem Lenny (v pův. verzi ho mluví Jack Black).
Oscar má jednoduše problém s tím, že předstíral odpovědnost za něco, co ve skutečnosti neudělal, a také Lenny má své tajemství: je vegetarián a to není právě vlastnost, s kterou by se měl žralok chlubit. Oba se proto spojí a jeden druhému se snaží pomáhat. Lenny není vegetarián proto, že by měl k masu odpor, ale je lidumil - tedy vlastně "rybomil". Je přesvědčen, že žádná živá bytost nemá být zabíjena pro nic za nic. A tak je vlastně ve svém "žraločím" světě jako "ryba bez vody" - nehodí se mezi ostatní žraloky. Ale protože je moudrý a laskavý, mohl by se stát nejmocnějším ze všech.
Lennyho otec není jen obyčejný bílý žralok, je to mocný Don Lino - kmotr a hlava podvodního podsvětí, (v pův. verzi ho mluví Robert De Niro). Všemu zde vládne. Má dva syny, jmenují se Frankie a Lenny. Don Lino má oba rád a nechce si připustit, že Lenny nehodlá následovat rodinnou tradici, Má totiž s oběma syny velké plány a nechce slyšet o ničem, co by je mohlo ohrozit. Proto je pro něj tragédií, když je Frankie zabit. Byl to totiž ostrý, horkokrevný žralok, který chtěl jít ve stopách svého otce, (mluví ho v pův. verzi Michael Imperioli), zatímco mladší Lenny vůbec nebyl dravec, a to bylo pro celý rod dost trapné. Frankie chtěl svého mladšího bratra zocelit. Snažil se ho přimět, aby "ukázal zuby" a choval se jako opravdový žralok. Proto ho jednou vzal s sebou aby mu předvedl, jak se loví ryby, protože chtěl udělat tátovi radost.
Frankie byl doslova žravým automatem, ale moc chytrý nebyl. Právě, když chtěl ulovit rybu - byl to Oscar - dopadla na něj kotva, která ho zabila. Lenny cítil jistou odpovědnost za jeho předčasnou smrt, ale nebyl schopen říci otci celou pravdu. Proto mu raději zmizel z očí. Zařídil se podle hesla "kdo chce s vlky být, musí s nimi výt" a připojil se k rybí obyvatelům útesu - a spřátelil se s Oscarem. Společně vymysleli komplikovanou historku, aby oba vyvázli bez úhony.
Na neštěstí Angie zjistila, že se u Oscara skrývá žralok a Lenny jí pak vyzradil, jak se všechno doopravdy odehrálo. Angie se pokoušela přimět Oscara, aby pravdu veřejně přiznal, ale Oscar to nejen odmítal. Naopak, udělal pravý opak.
Jestliže Angie, podporovala se svou andělskou povahou Oscara z jedné strany, na druhé straně ho měla pod svým vlivem ďábelská Lola (v pův. verzi Angelina Jolie). Angie byla to nejlepší, co mohl Oscar v životě potkat, ale neuvědomoval si to, protože byl Lolou naprosto okouzlen. Byla to jeho femme fatale, nejkrásnější ryba na Útesu - a ovšem taky nejnebezpečnější, což měl Oscar teprve poznat. Je ale třeba říci, že všichni na Útesu podlehli jejímu kouzlu. Ovšem Lola nebyla jediná, která chtěla těžit z Oscarovy závratně nabyté slávy a bohatství. Přidal se i Sykes, majitel Velrybí očišťovny, (mluví ho režisér Martin Scorsese), nafukovací ryba ježdík s výrazným obočím. Rád by vzal Oscara pod křídlo - tedy "pod ploutev", ale to není možné, jakmile se nafoukne, prostě to nejde.
Obsazení příběhu doplňuje Don Ira Feinberg, který představuje staršího zástupce žraločích rodin, (v pův. verzi ho mluví herecký veterán Peter Falk).
Když byly obsazeny hlasy jednotlivých postav, filmoví tvůrci, včetně animátorů a designérů "filmových hrdinů", hledali různé typy ryb, které by se hodily jako představitelé jednotlivých charakterů příběhu. Bergeron říká: "Zhlédli jsme řadu dokumentárních snímků o žralocích a různých druzích ryb a prolistovali celou řadu katalogů ryb. Chtěli jsme se ujistit, že typy mořských tvorů, které jsme zvolili, mají svůj původ odvozený od skutečně existujících ryb. Samozřejmě jsme pracovali s nadsázkou. V podmořském světě nejsou žádná města, vybudovaná rybami, ale chtěli jsme přece jen v určitém ohledu respektovat realitu."
Vedle studia ohromného množství literatury se filmoví tvůrci několikrát vypravili také do Aquaria v Long Beach, aby si prohlédli živé exempláře různých druhů ryb.
Pro podobu Oscara byla zvolena ryba - čistič (cleaner vrasse), která je zbarvena modro-černo-žlutými pruhy. A vzhledem ke jménu, jejím úkolem opravdu je čistit ostatní ryby a jejich okolí, což pro Oscara byla výborně zvolená činnost, takto totiž pracoval pro žraloka. Angie je andělská ryba, pro níž tvůrci hledali něco nápadně elegantního, nakonec to byly rozprostřené ploutve, které byly využity jako Angiiny vlasy, vypadala pak velmi vznešeně a elegantně.
Lola na druhé straně je převážně jedovatá "lion fish", jak je krásná, tak je i nebezpečná. Takto postupovali při výběru typů svých hrdinů a jak Jensonová poznamenává: "Animátoři hledali způsob, jak vyjádřit chování i osobnosti jednotlivých druhů rybek v charakteru filmových postav. Skvělé jim přitom pomáhali návrháři a všichni jsme byli nadšeni výsledkem."
Je také třeba připomenout, že do návrhů jednotlivých postav se promítaly i určité charakterové a vizuální rysy herců, kteří těmto postavám v původní verzi propůjčili svůj hlas.
O NATÁČENÍ
Pokud se díváme z dálky na město, kde naši rybí hrdinové žijí, a pracují, zdá se nám barevné, je to totiž přírodní korálový útes. Ale jestliže připlujeme blíže, zjistíme, že jsme v normálním městě pod mořem, zastavěném budovami, ulice jsou přeplněné billboardy a dopravní zácpou. Když se přiblížíme ještě více, zjistíme, že je vytesáno z přírodního korálu, vybudováno z písku a dalších přírodních materiálů, a že rybí obyvatelé používají také různé předměty, které byly jako odpad odhozeny do moře.
Výtvarný návrhář Daniel St. Pierre říká: " Nechtěli jsme, aby prostředí vypadalo jako nějaké potopené město, ale jako město, skutečně vybudované rybami."
Filmaři začali užívat termíny jako "rybí" a "rybofikace", aby popsali transformaci lidských objektů do rybí říše.
Výtvarník Samuel Michlap vysvětluje: "Ty termíny jsme užívali v tom smyslu, že jsme si stále kladli otázku: je to dostatečně přizpůsobeno rybám, nebo jak přetvořit tuto budovu, aby nebyla lidská, ale rybí? Samozřejmě jsme vycházeli z lidských objektů, které známe. Pak jsme se věnovali oceánografii, studovali korálové útesy pod mořskou hladinou a uvažovali, jak vytvořit budovy, které budou s tímto prostředím"ladit". Přitom výsledek musel být takový, aby stále bylo zřejmé, že jde o budovu."
"Chtěli jsme tam mít typické znaky, které by připomínaly každodenní svět, ale musely být přizpůsobeny světu ryb a vytvářet jedinečnou podvodní fantazii," říká producentka Janet Healyová.
Prvotní výtvarné návrhy Útesu měly připomínat N.Y., ale St. Pierre poznamenává: "jsou tam také charakteristické detaily jiných měst, jako Las Vegas, San Francisko aj., promíchané s prvky Great Barrier Reef a Karibiku. Tyto světy smíchané dohromady vytvořily místo, jaké jsme potřebovali."
"Náš svět jsme nazvali Jižní útesem (Southside Reef) a má charakteristické rysy jakéhokoli města," říká režisérka Jensonová. "Má své centrum a okrajové čtvrti, jen v našem případě je centrum (Downtown) opravdu nejníže, na dně oceánu. A hned vedle jako by začínala ta horší část, kde se nacházejí podezřelé krabí zastavárny (= prawnshops, jde o slovní hříčku, zastavárna je pawn shop) aj. Okrajové čtvrti (Uptown) jsou výš, blíže k hladině, je tam křišťálově čistá, průzračná voda, světlo a krásné mansardy. Každý by si přál zde žít, zejména o tom sní Oscar."
Výtvarný návrhář Seth Engstrom dodává: "Jde o dva základní pohledy, které film ukazuje a není snadné je kombinovat. Je to jednak hip-hop prostředí, které jsme potřebovali, abychom ukázali atmosféru Útesu. Barva korálu je úžasná, přesycená barvami a stejně vzrušující a plné barev je i okolí. Mafiánský svět naproti tomu má tlumené tóny, převažuje tmavý mahagon a sytá hněď, odstíny šedé, černé a bílé, do nichž se perfektně hodí žraloci." Žraloci žijí v potopených zaoceánských lodích, něco mezi Titanikem a Queen Mary: ta se sice nepotopila, ale je velice populární.
Žraloci si přetvořili jídelnu první třídy na exkluzivní restaurant, kde se odehrává klíčová scéna rozhovoru mezi žralokem Lennym a jeho otcem Donem Linem.
Velrybí očišťovna, v níž pracuje Oscar a Angie, byla navržena jako typická umývárna aut ve městě - ovšem jsou tu určité podstatné změny: vedle faktu, že tu pracují ryby, sem místo aut připlouvají velryby a vosk na ně nanášejí želvy.
Není to v pravém, slova smyslu budova, Velrybí očišťovna byla zřízena v jakési štěrbině útesu. Abychom zabránili přílišnému "zlidštění", přišli jsme na nápad, že zde byla štěrbina v útesu, okolo níž se vytvořil nános na dně a na ten jsme umístili několik přístrojů, a tak vznikla očišťovna pro velryby.
Na neštěstí Angie zjistila, že se u Oscara skrývá žralok a Lenny jí pak vyzradil, jak se všechno doopravdy odehrálo. Angie se pokoušela přimět Oscara, aby pravdu veřejně přiznal, ale Oscar to nejen odmítal. Naopak, udělal pravý opak.
Jestliže Angie, podporovala se svou andělskou povahou Oscara z jedné strany, na druhé straně ho měla pod svým vlivem ďábelská Lola (v pův. verzi Angelina Jolie). Angie byla to nejlepší, co mohl Oscar v životě potkat, ale neuvědomoval si to, protože byl Lolou naprosto okouzlen. Byla to jeho femme fatale, nejkrásnější ryba na Útesu - a ovšem taky nejnebezpečnější, což měl Oscar teprve poznat. Je ale třeba říci, že všichni na Útesu podlehli jejímu kouzlu. Ovšem Lola nebyla jediná, která chtěla těžit z Oscarovy závratně nabyté slávy a bohatství. Přidal se i Sykes, majitel Velrybí očišťovny, (mluví ho režisér Martin Scorsese), nafukovací ryba ježdík s výrazným obočím. Rád by vzal Oscara pod křídlo - tedy "pod ploutev", ale to není možné, jakmile se nafoukne, prostě to nejde.
Obsazení příběhu doplňuje Don Ira Feinberg, který představuje staršího zástupce žraločích rodin, (v pův. verzi ho mluví herecký veterán Peter Falk).
Těžištěm výtvarných návrhů bylo "rybofikované" Times Square s billboardy a dopravní zácpou. Tým výtvarníků se velice bavil, když tam umísťoval obří reklamy na produkty jako je Coca-Cola, Fish King, Old Wavy (= oblečení pro velryby, jméno pův. firmy je Old Navy) aj. Je tu také reklama na nejoblíbenější film s titulem, který zůstal v původní verzi: ČELISTI. Jensonová říká: "Naše Times Square je perfektním příkladem, jak jsme "zrybofikovali" známé věci. Lze si představit, že jste skutečně na Newyorském Times Square v nejrušnějších hodinách, všude samá auta, taxíky, ruch a zástupy lidí. V našem případě plavou rybky do školy, narážejí do sebe na přechodech se světly, vytvořenými z řas. Jsou tu žlutočerně kostkované rybky, které vydávají hlasité zvuky, připomínající klaksony, protože v tomto městě i ryby slouží jako vozy.
Hejna ryb jsou podobná lidské tlačenici. Animátoři začali se čtyřmi základními tipy ryb, z nichž je možno tvořit nesčetné rybí variace, pokud jde o tvar, barvu i velikost. A tato rybí hejna lze umístit všude tam, kde je to pro děj filmu zapotřebí. Například ve scéně dostihů bylo na 5 000 rybích komparsistů , vytvořených 6000 animačními cykly: někteří se bavili, tleskali, pobíhali sem a tam, druzí jedli nebo si povídali apod.
Když byl dokončen návrh města, byly v computeru stejným způsobem vytvořeny i další prvky, doplňující prostředí za použití metody, kterou tým computerových grafiků nazval "Toolbox City". Vedoucí supervizor computerové grafiky Kevin P. Raffert vysvětluje: "Měli jsme moduly různých obytných lastur a typy oken, dveří a billboardů, které jsme mohli vzájemně kombinovat a tak vytvářet určité prostředí. Vybírali jsme z Toolbox City (což byla jakási knihovna), vždy určité prvky, které jsme pak kombinovali a pospojovali a tak třeba vznikla vesnice z hnědých kamenů, jako ta, v níž žil Oscar. Nebo jsme vybrali moderní a světlé prvky, z nichž se skládala předměstská čtvrť."
Supervizor vizuálních efektů Doug Cooper ovšem podotkl, že to vzhledem k přírodnímu okolí nebylo tak jednoduché. "Protože všechno bylo vytesáno z korálu, nebylo např. možné, aby na budově byla všechna okna stejná. Korál se jako přírodní materiál proměňuje, roste a nabývá nové tvary, takže vytvořit to v computeru je velice komplikované. Ten je totiž výborný, mají-li se vytvářet stejné repliky. Proto byla tahle činnost značně odlišná. Museli jsme proto posílit náš computerový systém, aby dokázal vstřebat množství rozdílných informací, které potřeboval k vytvoření komplexní scenérie. Bez super rychlých computerů firmy Hewlet a Packard bychom byli nikdy nebyli schopni dát dohromady tak neuvěřitelně rozsáhlý komplex informací, potřebných k vytvoření vizuálních detailů."
Pro film Příběh žraloka pracovali digitální výtvarníci na třech stech computeroých sestav HaP.
Tým designérů pracoval ruku v ruce s tvůrci a tým vedený Gilem Zimmermanem určoval pro kameru nejlepší úhly pohledu k zachycení akcí. Jednou z inovací v tomto směru byla tzv. "žraločí" kamera, neboli virtuální kamera umístěná na hlavě žraloka, aby se obecenstvo mohlo dívat pohledem žraloka, který proplouval městem.
Ocenění:
Academy Awards
2005 - Bill Damaschke (Nejlepší animovaný film) (nominace)
The Saturn Awards
2005 - Nejlepší animovaný film (nominace)
DABING
V českém znění: Aleš Háma - Will Smith (Oscar), Bohuslav Kalva - Robert De Niro (Don Lino), Hana Ševčíková - Renée Zellweger (Angie), Filip Jančík - Jack Black (Lenny), Marcela Kyselová - Angelina Jolie (Lola), Libor Hruška - Martin Scorsese (Sykes), Hynek Dřízhal - Doug E. Doug (Bernie), Petr Gelnar - Michael Imperioli (Frankie), Jan Hanžlík - David P. Smith (Magor Joe), Jiří Plachý - Vincent Pastore (Luca Chobot), Petra Jindrová-Lupínková (Jennis), Zdeněk Štěpán - David Soren (krevety), Martin Janouš - Ziggy Marley (Ernie), Dana Hlaváčová - Shelley Morrison (paní Sanchezová), Dana Sedláková - Katie Couric (Katie Currentová), Tomáš Borůvka - Mark Swift (hlasatel), Jan Skopeček - Peter Falk (Don Feinberg), Otmar Brancuzský - James Ryan (pokladník), Zdeněk Dolanský - Lenny Venito (Giuseppe), Zdeněk Hess - Phil LaMarr (kreveta vlastnící obchod), Bohdan Tůma, Johana Krtičková, Rozina Mlýnková, Karolína Jakoubková, Šimon Štěpán, Luděk Čtvrtlík, Simona Klinkovská, Ernesto Čekan, Ivan Jiřík, Ludmila Molínová, Stanislav Lehký. Martin Zahálka, Štěpán Krtička, Michaela Klenková, Tadeáš Němec, Jan Kuželka, Natálie Topinková, Vojtěch Hájek, Jana Hermachová, Otto Rošetzký, Jiří Valšuba, Richard Sůsa, Rostislav Trtík
Překlad: Vojtěch Kostiha
Dialogy režie: Zdeněk Štěpán
Vyrobilo: Studio Virtual, 2004
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 14.10.2004
Premiéra USA: 1.10.2004 DreamWorks
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 2.3.2005 (DVD) Universal
Poprvé na DVD: 7.3.2005 Universal
Poprvé na Blu-ray: -
Tržby v ČR - Kč 18 293 486
Tržby celkem - $ 367 275 019
Návštěvnost v ČR 223 810
Náklady (Rozpočet) - $ 75 000 000
FILMY V SÉRII
Hledá se Nemo gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0299/
Austrálie / USA, Animovaný / Dobrodružný / Komedie, 2003
Režie: Andrew Stanton, Hrají: Albert Brooks, Ellen DeGeneres
Příběh žraloka gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0298/
USA, Animovaný / Dobrodružný, 2004
Režie: Vicky Jenson, Bibo Bergeron, Hrají: Will Smith, Robert De Niro
Hledá se Dory gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0300/
USA, Animovaný / Dobrodružný / Komedie, 2016
Režie: Andrew Stanton, Hrají: Ellen DeGeneres, Albert Brooks
Tvůrci a herci
Vicky Jenson (Režie), Bibo Bergeron (Režie), Rob Letterman (Režie), Bill Damaschke (Produkce), Janet Healy (Produkce), Allison Lyon Segan (Produkce), Hans Zimmer (Hudba), - (Kamera), Nick Fletcher (Střih), John Venzon (Střih), Leslee Feldman (Casting), Daniel St. Pierre (Scénografie), Ruth E. Carter (Kostýmy), Richard L. Anderson (Zvuk), Andy Nelson (Zvuk), Anna Behlmer (Zvuk), Rob Letterman (Scénář), Will Smith (Herec), Robert De Niro (Herec), Renée Zellweger (Herec), Angelina Jolie (Herec), Jack Black (Herec), Martin Scorsese (Herec), Peter Falk (Herec), Kevin Pollak (Herec), Michael Imperioli (Herec), James Madio (Herec), Frank Vincent (Herec), Phil LaMarr (Herec), Doug E. Doug (Herec), Missy Elliott (Herec), Christina Aguilera (Herec), Seana Kofoed (Herec), David Soren (Herec), Shelley Morrison (Herec), Bobb'e J. Thompson (Herec), Joseph Siravo (Herec), Robert Clotworthy (Herec), James Ryan (Herec), Lenny Venito (Herec), Mark Swift (Herec), Patrick Pinney (Herec), Sean Bishop (Herec), Mona Marshall (Herec)
2004/90/USA/Animovaný, Dobrodružný, Komedie, Rodinný
Zajímavost k filmu
- Celosvětová předpremiéra proběhla v roce 2004 v provizorním letním kině na Benátském filmovém festivalu.
- Animační studio se snažilo dosáhnout toho, aby se animované postavy podobaly hercům, kteří je v původním znění namlouvají. Postava Dona Lina má např. na tváři stejnou pihu jako Robert De Niro, který jí propůjčil svůj hlas.
- Někteří herci namlouvali své scény společně, což u animovaných filmů není běžné.
- Původně měl být Příběh žraloka uveden do kin 5. listopadu 2004, ale byl přesunut na 1. října, aby nekonkuroval filmu Úžasňákovi (2004) od Pixaru, který měl premiéru ve stejný víkend.
- Skladatel Hans Zimmer se k filmu dostal poté, co řekl producentu Jeffreymu Katzenbergovi, že už nemůže pracovat na dalších epických filmech, ale chce složit hudbu k zábavnému animovanému filmu.
- Původně zamýšlený název Sharkslayer byl změněn na Shark Tale, protože producent Jeffrey Katzenberg se domníval, že by název mohl odradit rodiny s dětmi.
- Pro animátorskou sekci DreamWorks jde o první počítačem animovaný film, který vyrobili samostatně. Mravence Z (1998) a Shreka (2001) totiž pro studio produkovala společnost PDI.
- Postavu Dona Lina měl původně namluvit James Gandolfini, který hrál mafiána už v Rodině Sopránů (od r. 1999) či Mexičanovi (2001). Nakonec ji namluvil Robert De Niro.
- Filmu předcházela negativní reklama v podobě prohlášení několika italských organizací, podle kterých zobrazení postav mafiánů ve filmu jako Italů, vytváří negativní obraz tohoto národa ve světě.
- Nasazení v až 4 016 kinech přineslo animáku od DreamWorks za úvodní víkend (1.-3.10. 2004) 47,6 milionů amerických dolarů.
- Lenny (Jack Black) vypľuje v jednej scéne poznávaciu značku s rovnakým číslom ako má tá, ktorú vo filme Čeľuste (1975) nájdu v žalúdku mŕtveho žraloka.
- V kancelárii Dona Lina je vidieť obraz obnaženej Rose (Kate Winslet) z filmu Titanic (1997).
- Animační studio se snažilo dosáhnout toho, aby se animované postavy podobaly hercům, kteří je v původním znění namlouvají. Postava Dona Lina má např. na tváři stejnou pihu jako Robert De Niro, který jí propůjčil svůj hlas.
- Někteří herci namlouvali své scény společně, což u animovaných filmů není běžné.
- Původně měl být Příběh žraloka uveden do kin 5. listopadu 2004, ale byl přesunut na 1. října, aby nekonkuroval filmu Úžasňákovi (2004) od Pixaru, který měl premiéru ve stejný víkend.
- Skladatel Hans Zimmer se k filmu dostal poté, co řekl producentu Jeffreymu Katzenbergovi, že už nemůže pracovat na dalších epických filmech, ale chce složit hudbu k zábavnému animovanému filmu.
- Původně zamýšlený název Sharkslayer byl změněn na Shark Tale, protože producent Jeffrey Katzenberg se domníval, že by název mohl odradit rodiny s dětmi.
- Pro animátorskou sekci DreamWorks jde o první počítačem animovaný film, který vyrobili samostatně. Mravence Z (1998) a Shreka (2001) totiž pro studio produkovala společnost PDI.
- Postavu Dona Lina měl původně namluvit James Gandolfini, který hrál mafiána už v Rodině Sopránů (od r. 1999) či Mexičanovi (2001). Nakonec ji namluvil Robert De Niro.
- Filmu předcházela negativní reklama v podobě prohlášení několika italských organizací, podle kterých zobrazení postav mafiánů ve filmu jako Italů, vytváří negativní obraz tohoto národa ve světě.
- Nasazení v až 4 016 kinech přineslo animáku od DreamWorks za úvodní víkend (1.-3.10. 2004) 47,6 milionů amerických dolarů.
- Lenny (Jack Black) vypľuje v jednej scéne poznávaciu značku s rovnakým číslom ako má tá, ktorú vo filme Čeľuste (1975) nájdu v žalúdku mŕtveho žraloka.
- V kancelárii Dona Lina je vidieť obraz obnaženej Rose (Kate Winslet) z filmu Titanic (1997).
Odkazy
Hrají:
Will Smith, Robert De Niro, Renée Zellweger, Angelina Jolie, Jack Black, Martin Scorsese, Peter Falk, Kevin Pollak, Michael Imperioli, James Madio, Frank Vincent, Phil LaMarr, Doug E. Doug, Missy Elliott, Christina Aguilera, Seana Kofoed, David Soren, Shelley Morrison, Bobb'e J. Thompson, Joseph Siravo, Robert Clotworthy, James Ryan, Lenny Venito, Mark Swift, Patrick Pinney, Sean Bishop, Mona Marshall