Lví král / The Lion King (1994/89/USA/Animovaný, Dobrodružný, Drama, Rodinný, Muzikál) 86%
21.12.2022 02:13
JEDNOU VĚTOU
„Zvířecí říše potřebuje nového krále - Simba se vrací.“
OBSAH
Zdivočelé stádo hnané na Scarův příkaz potměšilými hyenami by bezbranného Simbu určitě zadupalo do země, kdyby jej nezachránil jeho otec Mufasa. Při zoufalé záchraně však zahyne. Protřelému Scarovi pak nedá moc práce přesvědčit vyděšeného Simbu, že je zodpovědný za otcovu smrt a měl by neodkladně uprchnout! A tak se Scar se svojí suitou konečně dostane k moci - zatímco Simba si najde nové zvířecí přátele Pumbu a Timona, s nimiž v duchu bezstarostné filozofie Hakuna Matata vyroste do majestátní lví podoby. Ale země jeho otce strádá, královská krev se nezapře a kdesi na hvězdné obloze si Mufasa hluboce oddychl, když probuzený Simba razantně vyrazil v jeho královské stopě...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Lví král se inspiroval Hamletem, Starým zákonem a dokonce i filmy Leni Riefenstahlové, akorát místo kralevice dánského, Josefa, Mojžíše a nacistů dosadili tvůrci zástupce rozmanité říše zvířat, s jejím králem v čele. Malý Simba přichází o otce - krále, bere na sebe vinu a vládu nad svou domovinou přenechává zrádnému strýčkovi Scarovi. V džungli potkává svéráznou dvojku tvořenou bradavičnatým prasetem a lasičkou, aby následně zjistil, jaká je jeho úloha v koloběhu života. Jistě, je tu spousta moralizování, pár chytlavých písniček, neředěná dávka patosu a hromada infantilních vtípků, ale tvůrcům nechyběla odvaha vypořádat se v podobně laděné pohádce s otázkou života a smrti („tati, proč jíme antilopy?“) a jako bonus pro všímavé diváky přihodili několik vizuálních metafor. Oscarová hudba Eltona Johna společně s výborně vybranými hlasy jednotlivých postaviček (Jeremy Irons, James Earl Jones, Rowan Atkinson) pak dotváří „oblažující“ dojem z celého veledíla. Je radost se na Lvího krále – poslední velkou disneyovku – dívat stále zas a znovu. I po těch letech stále umí okouzlit. 80% (Matty) 4*
Teda... nic proti Eltonu Johnovi nebo roztomilým mluvícím zvířátkům, a joj, kde jsou ty časy, kdy jsem v kině při ukázkách na další film z disneyovské produkce nemusel říkat "Disney je mrtvej"... ale mnohem radši než tuhle dětinskou radovánku s nemožnou dvojkou hakuny a matláka mám mladší kousek, který taky doprovází hudba Hanse Zimmera - Spirit, Stallion Of Cimarron;) V kině a v mladším věku by to asi byl větší žvanec, na tom domácím je to fakt vcelku o ničem. Update po třinácti letech (31.1.2019): Až v dospělosti - a možná i vlivem letitých zkušeností s poněkud devalvující úrovní toho, co se dá vypustit do kina jako velký animovaný film - dokážu ocenit tu úžasnou hudbu a "voice acting" včetně dabingu, a animátorské !tehdy ještě stále plně ruční! řemeslo, které Lví Král představuje. Ale kupodivu na mě po stránce emocí víc působí až druhý díl. Jednička je pro mě stále "jen" úžasné řemeslo, o kterém je co do příběhové stránky a hlavně "povinných" pasáží "správného rodinného filmu s roztomilými mluvícími zvířátky" škoda mluvit. Technicky kvalitním věcem někdy dávám i 80%, a faktem je, že Lví Král je svého druhu milníkem. Takže ano, 80%. (Gemini) 4*
Nádherná Disneyovka, pro mě to je snad úplně nejlepší pohádka. Lví Král naštěstí neni jenom pro malý děti, ale svým příběhem dokáže zaujmout i dospělý, je to hlavně díky tomu, že film neni jednotvárnej, je v příjemným prostředí, ale má i temnější pasáže a silný momenty v příběhu, za všechny bych jmenoval skvělou scénu se splašeným stádem. Lví král má taky perfektní dabing a opravdu nádhernou hudbu, ale už trošku slabší písničky, které zpívaj postavy ve filmu, sice se jim nedá moc co vytknout, ale mě přišly oproti hudbě příliš nevýrazný,což je v mých očích trošku sráželo, ale dojem z filmu nezkazí ani v nejmenším. Děj je taktéž skvěle napsaný, i když chvílemi trošku moralizující, ale je to hlavně pro děti, takže se neni čem divit a postavy pěkně vykreslený takovou starou animací, která se ale zrovna k tomuhle filmu skvěle hodí a na tehdejší dobu to musela být pecka. Opravdu nevidim nic, co by mi bránilo dát 5*, takže plesk prásk a jsou tam (Shit) 5*
V.I.M. FILMU
Polovina devadesátých let byla pro animáky zatraceně důležitá. Lví král vyhrál dva Oscary a předvedl pravděpodobně maximum, které se dá vytáhnout z klasické animace. Ale o rok později přišlo Toy Story, které ukázalo novou cestu a budoucnost animovaného filmu. Lví král však nezestárnul a jeho kvality nezmizely. Teď si ho můžete v kinech vychutnat ve 3D a rozhodně byste to měli udělat. Ačkoliv existuje spousta opravdu kvalitních disneyovek, právě Lví král je mnohými považovaný za tu nejlepší.
Nejde tu jen o technické kvality, i když epické záběry na řadící se zvířata, která se chtějí seznámit se svým budoucím vládcem, mají pořád potenciál donutit vás koukat na plátno s otevřenou pusou. Ve spojení s oscarovou hudbou Hanse Zimmera a slavnou písní Can you Feel the Love Tonight od taktéž oscarového Eltona Johna to prostě funguje i dnes.
Jde však hlavně o příběh, který tehdy u Disneyho uměli na jedničku. A uměli ho i vyprávět. Silné charaktery a ještě silnější emoce tu najdete v každém filmovém políčku. Smrt Simbova otce děcka rozpláče spolehlivě i po letech a slabší dospěláci s ní budou mít taky možná víc problémů, než by si mysleli. Blbnutí v džungli se zvířecími kámoši má v sobě zase tu klasickou hravost, která dnešním animákům často chybí (hlavně díky Timonovi a Pumbovi), a navíc je tu opravdu prvotřídní hlasové obsazení. I přes stáří není nutné u tohohle animáku něco omlouvat jeho věkem, všechno tu pořád dokonale šlape (i hypnotické intermezzo z africké divočiny).
Lví král je film, který byl vrcholem jedné éry animovaného filmu, nic podobného už asi jen tak neuvidíme. Ale i když od jeho premiéry uběhlo už sedmnáct let, rozhodně má pořád co nabídnout. Tyhle klasické Disneyovky totiž doopravdy uměly oslovit celé generace.
Lvího krále teď můžete vidět v kinech ve 3D a byla by velká škoda toho nevyužít.
VELKÁ RECENZE
Film Lví král měl obrovský dopad na divácké publikum a naše studio. Dočkal se nadšeného přijetí a stal se součástí kultury. Byl přeložen do 32 dvou jazyků, protože jeho hlavní myšlenka o životě ve společenství, cestě vzhůru, nalezení svého místa a přijmutí zodpovědnosti oslovuje lidi po celém světě. Hned po svém uvedení se tento film stal něčím, o co se lidé chtěli podělit s ostatními. Chtěli se podělit o jeho poselství, obsah, úžasné výtvarné provedení, skvělou hudbu a silnou hlavní myšlenku. A na velkoformátové verzi je úžasné to, že mohou jít do kina a podělit se o celý úžasný zážitek znovu. Obří plátno je pro film obrovským přínosem," říká prezident společnosti Walt Disney Feature Animation a vedoucí výroby filmu Thomas Schumacher.
"Zhlédnutí Lvího krále na obřím plátně je zcela výjimečný způsob, jak si film vychutnat," říká Hahn. "Nejen že se člověk na film dívá, ale má pocit, jako by byl přímo jeho součástí. Velkoformátová plátna jsou vysoká jako šesti až osmipatrový dům a divák je obklopen obrazem, který pokrývá celé jeho periferní vidění. Kromě obrazu je divák obklopen také zvukem - když se proto ve filmu prožene zdivočelé stádo pakoňů, divák se cítí, jako by stál uprostřed pláně a zvířata probíhala okolo něj. Cítí, jak se stádo přibližuje a jeho hrudník se začíná třást spolu s půdou pod jeho nohama, což dokonale propojuje jeho smysly s děním na plátně. Lví král se vzhledem ke svému působivě znázorněnému prostředí, jehož součástí jsou nádherné západy slunce a mlhavá rána, pro obří plátno obzvláště hodí. Člověk se cítí, jako by se do toho malebného prostředí vydal na výlet. A právě tento pocit dokáží velkoformátové filmy navodit lépe než cokoliv jiného."
Prezident Walt Disney Studios Dick Cook dodává: "Tento snímek je skutečně výjimečný a neexistuje nic, co by se vyrovnalo tomu vidět jej na obrovském plátně. Je to ten nejdokonalejší způsob, jak si tento film vychutnat. Viděl jsem Lvího krále snad stokrát, ale když jsem jej poprvé zhlédnul v tomto formátu, byl jsem hluboce dojat a zamiloval jsem si jej ještě více než předtím. Když tento film člověk zhlédne na plátně vysokém jako osmipatrový dům, je to opravdu kouzelný zážitek. Jedná se o zcela nový způsob, jak si tuto novodobou klasiku užít."
Za pomoci podmanivého příběhu, dechberoucí animace, pestrých postaviček a Oscarem oceněného hudebního doprovodu vypráví film příběh malého lvíčka Simby, který se nemůže dočkat, až vyroste a stane se po vzoru svého otce lvím králem. Náhlá smrt jeho otce Mufasy a falešné jednání strýce Scara jej však donutí k odchodu do vyhnanství a zavádí jej na hrdinskou cestu k nalezení sebe sama. Za neutuchající pomoci svých legračních ochránců - prasátka Pumbaa a munga Timona - Simba postupně vyroste v dospělého lva. Když se smíří se svým osudem, vrací se zpět domů, aby dal věci znovu do pořádku.
Lví král se poprvé objevil v kinech v roce 1994 a s tržbou překračující 771 milionu dolarů se stal nejúspěšnějším animovaným filmem všech dob. Osm let po svém prvním uvedení si stále drží své prvenství jako komerčně nejúspěšnější animovaný snímek a zaujímá 10. místo v žebříčku největších kasovních trháků všech dob. Kromě toho slavil mimořádný úspěch také u filmových kritiků.
Po rekordním úspěchu na plátnech kin se stal Lví král také nejprodávanějším filmem v historii domácí zábavy (jen v USA se prodalo více než 30 milionů nosičů). Později také inspiroval vznik jednoho z nejúspěšnějších divadelních představení na Broadwayi - hra The Lion King v režii Julie Taymor měla premiéru 13. listopadu 1997 a postupně se stala celosvětovým divadelním fenoménem. Do dnešního dne ji zhlédlo přes 15 milionů diváků a celkem vydělala přes 900 milionů dolarů. Mezi mnohá ocenění, které hra získala, patří 30 významných cen včetně šesti Tony Awards, osmi Drama Desk Awards, šesti Outer Circle Awards a ceny Grammy.
Oblíbené postavy ze Lvího krále jsme mohli vidět také v jeho druhém pokračování The Lion King II: Simba's Pride, které vyšlo pouze na videu. Timon a Pumbaa se poté objevili ve svém vlastním televizním seriálu The Lion King's Timon and Pumbaa, který se začal vysílat v roce 1995. V současné době se připravuje videofilm The Lion King 1-1/2, kde je původní příběh podán ze zcela odlišné perspektivy - očima Timona a Pumbaa.
Původní Lví král vznikl v režii dvou veteránů studia Disney - Rogera Allerse a Roba Minkoffa. I přes jejich četné zkušenosti s animovaným filmem se v obou případech jednalo o režijní debut. Allers se poté podílel na vzniku dalších filmů z produkce Disneyho a byl nominován na cenu Tony Award za literární předlohu k divadelnímu představení The Lion King, kterou napsal s Irene Mecchi. V současné době se připravuje na natáčení krátkého animovaného filmu na motivy pohádek Hanse Christiana Andersena The Little Match Girl. Rob Minkoff navázal na úspěch Lvího krále filmy Myšák Stuart Little a Myšák Stuart Little 2, které zrežíroval. Momentálně natáčí film The Haunted Mansion.
Lví král je čtvrtým celovečerním filmem z produkce studia Disney, který bude promítán na obřím filmovém plátně. Prvním z nich byl film Fantazie 2000, který měl v kinech IMAX premiéru 1. ledna 2000. V roce 2002 následovala filmová klasika Kráska a zvíře, doplněná o zcela novou hudební scénu, a nedávno vydaný film Planeta pokladů se zapsal do filmové historie jako první snímek, který vyšel zároveň v obyčejné i velkoformátové verzi. Do budoucna studio připravuje několik hraných filmů, které jsou navrženy přímo pro kina IMAX. Patří mezi ně film Black Stallion, projekt Jamese Camerona Ghosts of the Abyss a dokument o životě v divočině Birds of Prey.
Místo prostého zvětšení 35mm negativu se filmaři rozhodli film znovu vytvořit z původních digitálních informací, což ve výsledku přispělo k mnohem jasnějšímu a ostřejšímu obrazu. Změna formátu trvala déle než rok a vyžadovala účast špičkových odborníků, v jejichž čele stál producent Don Hahn s režisérem Rogerem Allersem. Průběh renovace konzultovali s Robem Minkoffem, který v té době natáčel film Myšák Stuart Little 2.
Původní Lví král je ve své digitální podobě uložen na 8 754 datových CD nosičích a v součtu zabírá přes 2,2 terabajtů. Původně byl film uložen na 4 331 datových páskách, avšak později byl převeden na kompaktní disky kvůli jejich vyšší spolehlivosti. Po provedení úprav pro IMAX a přidání dodatečné animace se objem zdrojových dat k filmu rozrostl na 3,6 terabajtů (12 156 CD).
Pro Allerse byla příprava filmu pro velkoformátovou projekci příležitostí napravit některé chyby, které se vyskytly v původním verzi. "Jedním z prvků v původním filmu, se kterými jsem nikdy nebyl zcela spokojen, je vodopád ve scéně, kterou doprovází píseň Can You Feel the Love Tonight," vysvětluje Allers. "Voda měla působit jemně, ale nakonec vypadala jen jako rozmazaný pruh. Zkrátka nevzbuzovala dojem padající vody. Tuto scénu jsme dělali až nakonec a už jsme zkrátka neměli dostatek času. Při převodu jsme ale dostali možnost chybu napravit a propůjčit vodě mnohem realističtější vzhled. Také jsme upravili barevnou paletu a přepracovali efekt, který byl použit pro animaci oblohy. To pomohlo vylepšit stínování postav ve scéně, ve které Simba a Nala kráčejí dolů ze skály. Nyní jsem s tím opravdu spokojen. Jsem moc rád, že na plátně konečně vidím realisticky působící padající vodu."
Dalším důvodem nespokojenosti byla pro Allerse hudební scéna Just Can't Wait to be King. "Zpívající krokodýli v této scéně nikdy nevypadali dobře. Scéna je sice velmi krátká, ale i přesto je zřetelné, že jejich grafický návrh nebyl bezchybný. Při převodu formátů jsme mohli znovu nakreslit krokodýly i ptáky v jejich tlamách a naanimovat je odlišným způsobem. Došlo také ke změnám v barevné paletě. Nyní tato scéna do filmu mnohem lépe zapadá."
Po dokončení všech potřebných úprav byl film s použitím nejmodernějších technologií nasnímán na 65mm negativ. Každé políčko filmu bylo nasnímáno zvlášť pomocí digitální laserové kamery.
"Úkolem našeho oddělení je převést počítačovou animaci na filmový pás v nezměněné podobě, tedy v takových barvách, kontrastu, sytosti apod., jaké autor zamýšlel. Hotové animace dostáváme v digitálních souborech. Ty pak zpracováváme pomocí digitálních filmových rekordérů, které převádějí tyto soubory na světlo - to je poté exponováno přímo na políčko filmového pásu. Při převodu velkoformátových filmů využíváme všech výhod nových filmových materiálu, kamerových technologií a laboratorních postupů," vysvětluje vedoucí oddělení pro práci s kamerami Joe Jiuliano.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Ve Lví říši vládne zvířatům spravedlivý král Mufasa, kterému se narodí jeho první syn, lvíček Simba. Mufasův zákeřný bratr Scar se chce stát králem a tak vymýšlí různé plány, jak se Mufasy a Simby zbavit. Simba je Scarem úmyslně naváděn do nebezpečí, ačkoliv nemá tušení, že za tím stojí právě Scar. Ve sloním hřbitově Simbu a jeho kamarádku Nalu málem roztrhají hyeny, které Scarovi slouží.
Později Scar za pomoci těchto hyen splaší stádo pakoňů, které se řítí kaňonem na Simbu. Mufasa se ho vydá zachránit, což se mu povede, a sám šplhá na skálu, aby se zachránil. Na vrcholu však čeká Scar a shodí jej do kaňonu, takže Mufasa zemře pod kopyty pakoňů.
Simba utíká, protože mu Scar namluvil, že je to jeho vina. Zachrání jej Pumba, prase bradavičnaté, a jeho kamarád Timon, což je malá surikata. Ti žijí podle hesla hakuna matata, což znamená „netrap se“, a tímto přístupem nakazí i Simbu. Ten pak u nich prožívá bezstarostný život a dospívá v silného lva.
Mezitím Lví říši kraluje Scar, ale jeho vláda ji zcela zdevastuje. Nala se vydá hledat pomoc a přitom potká Simbu. Zamilují se do sebe a Nala jej přesvědčuje, aby se vrátil a ujal se vlády, ale Simba to odmítá. Potom však Mufasův přítel opičák Rafiki Simbovi připomene, že je Mufasův syn a jediný pravý král. Simba se vrátí se Scarem bojovat.
Scar se pokusí Simbu zastrašit připomínkou toho, že Simba že může za smrt Mufasy. Přitom je však donucen prozradit, že on sám Mufasu zabil. Vypukne bitva mezi hyenami, které uznávají Scara, a lvicemi, které za krále pokládají Simbu. Lvice nakonec zvítězí a Scar dostává od Simby milost, ale vzápětí je roztrhán hyenami.
Země se opět zazelená a Simba s Nalou oslavují narození potomka Kopy. Kopa se ve filmu objevil pouze jednou, a to v prvním díle z roku 1994. Je to budoucí král a syn Simby a Naly. Jeho mladší sestrou je Kiara. Jenže co se Kopovi stalo zjistíte v knize.
O FILMU
"Film Lví král měl obrovský dopad na divácké publikum a naše studio. Dočkal se nadšeného přijetí a stal se součástí kultury. Byl přeložen do 32 dvou jazyků, protože jeho hlavní myšlenka o životě ve společenství, cestě vzhůru, nalezení svého místa a přijmutí zodpovědnosti oslovuje lidi po celém světě. Hned po svém uvedení se tento film stal něčím, o co se lidé chtěli podělit s ostatními. Chtěli se podělit o jeho poselství, obsah, úžasné výtvarné provedení, skvělou hudbu a silnou hlavní myšlenku. A na velkoformátové verzi je úžasné to, že mohou jít do kina a podělit se o celý úžasný zážitek znovu. Obří plátno je pro film obrovským přínosem," říká prezident společnosti Walt Disney Feature Animation a vedoucí výroby filmu Thomas Schumacher.
"Zhlédnutí Lvího krále na obřím plátně je zcela výjimečný způsob, jak si film vychutnat," říká Hahn. "Nejen že se člověk na film dívá, ale má pocit, jako by byl přímo jeho součástí. Velkoformátová plátna jsou vysoká jako šesti až osmipatrový dům a divák je obklopen obrazem, který pokrývá celé jeho periferní vidění. Kromě obrazu je divák obklopen také zvukem - když se proto ve filmu prožene zdivočelé stádo pakoňů, divák se cítí, jako by stál uprostřed pláně a zvířata probíhala okolo něj. Cítí, jak se stádo přibližuje a jeho hrudník se začíná třást spolu s půdou pod jeho nohama, což dokonale propojuje jeho smysly s děním na plátně. Lví král se vzhledem ke svému působivě znázorněnému prostředí, jehož součástí jsou nádherné západy slunce a mlhavá rána, pro obří plátno obzvláště hodí. Člověk se cítí, jako by se do toho malebného prostředí vydal na výlet. A právě tento pocit dokáží velkoformátové filmy navodit lépe než cokoliv jiného."
Prezident Walt Disney Studios Dick Cook dodává: "Tento snímek je skutečně výjimečný a neexistuje nic, co by se vyrovnalo tomu vidět jej na obrovském plátně. Je to ten nejdokonalejší způsob, jak si tento film vychutnat. Viděl jsem Lvího krále snad stokrát, ale když jsem jej poprvé zhlédnul v tomto formátu, byl jsem hluboce dojat a zamiloval jsem si jej ještě více než předtím. Když tento film člověk zhlédne na plátně vysokém jako osmipatrový dům, je to opravdu kouzelný zážitek. Jedná se o zcela nový způsob, jak si tuto novodobou klasiku užít."
Za pomoci podmanivého příběhu, dechberoucí animace, pestrých postaviček a Oscarem oceněného hudebního doprovodu vypráví film příběh malého lvíčka Simby, který se nemůže dočkat, až vyroste a stane se po vzoru svého otce lvím králem. Náhlá smrt jeho otce Mufasy a falešné jednání strýce Scara jej však donutí k odchodu do vyhnanství a zavádí jej na hrdinskou cestu k nalezení sebe sama. Za neutuchající pomoci svých legračních ochránců - prasátka Pumbaa a munga Timona - Simba postupně vyroste v dospělého lva. Když se smíří se svým osudem, vrací se zpět domů, aby dal věci znovu do pořádku.
Lví král se poprvé objevil v kinech v roce 1994 a s tržbou překračující 771 milionu dolarů se stal nejúspěšnějším animovaným filmem všech dob. Osm let po svém prvním uvedení si stále drží své prvenství jako komerčně nejúspěšnější animovaný snímek a zaujímá 10. místo v žebříčku největších kasovních trháků všech dob. Kromě toho slavil mimořádný úspěch také u filmových kritiků.
Po rekordním úspěchu na plátnech kin se stal Lví král také nejprodávanějším filmem v historii domácí zábavy (jen v USA se prodalo více než 30 milionů nosičů). Později také inspiroval vznik jednoho z nejúspěšnějších divadelních představení na Broadwayi - hra The Lion King v režii Julie Taymor měla premiéru 13. listopadu 1997 a postupně se stala celosvětovým divadelním fenoménem. Do dnešního dne ji zhlédlo přes 15 milionů diváků a celkem vydělala přes 900 milionů dolarů. Mezi mnohá ocenění, které hra získala, patří 30 významných cen včetně šesti Tony Awards, osmi Drama Desk Awards, šesti Outer Circle Awards a ceny Grammy.
Oblíbené postavy ze Lvího krále jsme mohli vidět také v jeho druhém pokračování The Lion King II: Simba's Pride, které vyšlo pouze na videu. Timon a Pumbaa se poté objevili ve svém vlastním televizním seriálu The Lion King's Timon and Pumbaa, který se začal vysílat v roce 1995. V současné době se připravuje videofilm The Lion King 1-1/2, kde je původní příběh podán ze zcela odlišné perspektivy - očima Timona a Pumbaa.
Původní Lví král vznikl v režii dvou veteránů studia Disney - Rogera Allerse a Roba Minkoffa. I přes jejich četné zkušenosti s animovaným filmem se v obou případech jednalo o režijní debut. Allers se poté podílel na vzniku dalších filmů z produkce Disneyho a byl nominován na cenu Tony Award za literární předlohu k divadelnímu představení The Lion King, kterou napsal s Irene Mecchi. V současné době se připravuje na natáčení krátkého animovaného filmu na motivy pohádek Hanse Christiana Andersena The Little Match Girl. Rob Minkoff navázal na úspěch Lvího krále filmy Myšák Stuart Little a Myšák Stuart Little 2, které zrežíroval. Momentálně natáčí film The Haunted Mansion.
IMAX
Lví král je čtvrtým celovečerním filmem z produkce studia Disney, který bude promítán na obřím filmovém plátně. Prvním z nich byl film Fantazie 2000, který měl v kinech IMAX premiéru 1. ledna 2000. V roce 2002 následovala filmová klasika Kráska a zvíře, doplněná o zcela novou hudební scénu, a nedávno vydaný film Planeta pokladů se zapsal do filmové historie jako první snímek, který vyšel zároveň v obyčejné i velkoformátové verzi. Do budoucna studio připravuje několik hraných filmů, které jsou navrženy přímo pro kina IMAX. Patří mezi ně film Black Stallion, projekt Jamese Camerona Ghosts of the Abyss a dokument o životě v divočině Birds of Prey.
Místo prostého zvětšení 35mm negativu se filmaři rozhodli film znovu vytvořit z původních digitálních informací, což ve výsledku přispělo k mnohem jasnějšímu a ostřejšímu obrazu. Změna formátu trvala déle než rok a vyžadovala účast špičkových odborníků, v jejichž čele stál producent Don Hahn s režisérem Rogerem Allersem. Průběh renovace konzultovali s Robem Minkoffem, který v té době natáčel film Myšák Stuart Little 2.
Původní Lví král je ve své digitální podobě uložen na 8 754 datových CD nosičích a v součtu zabírá přes 2,2 terabajtů. Původně byl film uložen na 4 331 datových páskách, avšak později byl převeden na kompaktní disky kvůli jejich vyšší spolehlivosti. Po provedení úprav pro IMAX a přidání dodatečné animace se objem zdrojových dat k filmu rozrostl na 3,6 terabajtů (12 156 CD).
Pro Allerse byla příprava filmu pro velkoformátovou projekci příležitostí napravit některé chyby, které se vyskytly v původním verzi. "Jedním z prvků v původním filmu, se kterými jsem nikdy nebyl zcela spokojen, je vodopád ve scéně, kterou doprovází píseň Can You Feel the Love Tonight," vysvětluje Allers. "Voda měla působit jemně, ale nakonec vypadala jen jako rozmazaný pruh. Zkrátka nevzbuzovala dojem padající vody. Tuto scénu jsme dělali až nakonec a už jsme zkrátka neměli dostatek času. Při převodu jsme ale dostali možnost chybu napravit a propůjčit vodě mnohem realističtější vzhled. Také jsme upravili barevnou paletu a přepracovali efekt, který byl použit pro animaci oblohy. To pomohlo vylepšit stínování postav ve scéně, ve které Simba a Nala kráčejí dolů ze skály. Nyní jsem s tím opravdu spokojen. Jsem moc rád, že na plátně konečně vidím realisticky působící padající vodu."
Dalším důvodem nespokojenosti byla pro Allerse hudební scéna Just Can't Wait to be King. "Zpívající krokodýli v této scéně nikdy nevypadali dobře. Scéna je sice velmi krátká, ale i přesto je zřetelné, že jejich grafický návrh nebyl bezchybný. Při převodu formátů jsme mohli znovu nakreslit krokodýly i ptáky v jejich tlamách a naanimovat je odlišným způsobem. Došlo také ke změnám v barevné paletě. Nyní tato scéna do filmu mnohem lépe zapadá."
Po dokončení všech potřebných úprav byl film s použitím nejmodernějších technologií nasnímán na 65mm negativ. Každé políčko filmu bylo nasnímáno zvlášť pomocí digitální laserové kamery.
"Úkolem našeho oddělení je převést počítačovou animaci na filmový pás v nezměněné podobě, tedy v takových barvách, kontrastu, sytosti apod., jaké autor zamýšlel. Hotové animace dostáváme v digitálních souborech. Ty pak zpracováváme pomocí digitálních filmových rekordérů, které převádějí tyto soubory na světlo - to je poté exponováno přímo na políčko filmového pásu. Při převodu velkoformátových filmů využíváme všech výhod nových filmových materiálu, kamerových technologií a laboratorních postupů," vysvětluje vedoucí oddělení pro práci s kamerami Joe Jiuliano.
O HUDBĚ
Ve filmů Lví král se filmařům podařilo dát dohromady trio hudebních umělců, kteří společně vytvořili jeden z nejúžasnějších týmů v dějinách studia. Výsledek jejich práce byl nominován celkem na 4 Oscary (za písně Circle of Life, Hakuna Matata a Can You Feel the Love Tonight a za hudební doprovod), z nichž dva získal, a několik dalších významných cen.
Autor textů Tim Rice byl prvním členem budoucího tria, který na filmu pracoval. "Lidé ze studia se mě ptali, jestli mě napadá někdo, kdo by mohl k filmu složit hudbu. Řekli mi, ať si vyberu kohokoliv a ať vyberu toho nejlepšího. Řekl jsem jim, že Elton John by byl určitě skvělý, ale že s největší pravděpodobností odmítne, protože je velmi zaneprázdněn a nepracoval na hudebním doprovodu k filmu již více než čtvrt století. Poté Eltona oslovili a on k mému úžasu nabídku přijal."
"Využil jsem této šance, protože jsem věděl, že je Disney špičkové studio a navíc se mi příběh ihned zalíbil. Disneyho filmy jsou nesmrtelné a dospělí diváci jsou jimi okouzleni stejně jako děti. Pro mě byl tento projekt velkou výzvou, protože jsem musel napsat jiný druh hudby, než píši běžně. Byl jsem rád, že se film týkal zvířat, protože Kniha džunglí je jedním z mých nejoblíbenějších filmů od Disneyho. Myslím, že Lví král je nejzábavnější film, který od Knihy džunglí ve studiu Disney natočili. I když, dost možná je to ten úplně nejzábavnější film od Disneyho," říká Elton John.
"Přibližně 95% textů, které jsem do dnešního dne napsal, vzniklo až po dokončení hudební složky," vysvětluje Rice. "Elton je jedním z mála skladatelů, kteří jsou rádi, když mohou při skládání pracovat s předem napsaným textem. V případě Lvího krále se tato zvláštnost ukázala být velmi důležitou, protože jedním z klíčových aspektů animovaných filmů od Disneyho je absolutní dokonalost dějové linie. Od příběhu se odvíjí všechno ostatní."
"Byl jsem ohromen Eltonovým skvělým způsobem práce a jeho rychlostí," pokračuje Rice. "Vždycky říkal, že pokud se mu nepodaří proměnit myšlenku v píseň během 20 minut, prostě ji zahodí. Byl jsem svědkem toho, jak skládal hudbu k písni Circle of Life. Přibližně ve dvě hodiny odpoledne jsem mu předal text, který předtím nechtěl. Okolo půl třetí byl s písní hotov a nahrával skvělé demo."
Z pěti písní, které Elton a Tim pro Lvího krále napsali, vybočuje Circle of Life určitým způsobem z řady. Svým pojetím nejdokonaleji vyjadřuje myšlenku celého filmu, a proto zní už v jeho úvodu. Ústřední vokál nazpívala Carmen Twillie.
"Hlavním motivem Circle of Life je fakt, že všechno spolu navzájem souvisí a že každý tvor má zodpovědnost vůči někomu jinému," říká Rice. "Všichni jsme spoutáni dohromady. Žádný člověk (ani lev) není ostrov. Tato silná píseň udává tón celého filmu a myslím si, že díky ní je jeho začátek velmi působivý."
Velký podíl na síle této písně a celého hudebního doprovodu filmu má třetí člen autorského tria - skladatel a aranžér Hans Zimmer. Díky jeho jedinečným schopnostem měnit pojetí skladeb získaly Eltonovy písně nádech afrického prostředí. Zimmer obohatil melodie o autentický zpěv lidí z domorodých kmenů a upravil aranže tak, aby rytmy a instrumentace vzbuzovaly asociace na Afriku. Zpěvák a aranžér Lebo M., který se v Africe narodil, pomohl Zimmerovi nalézt vhodné vokalisty. Nahrávání partů probíhalo v Los Angeles, Londýně a Jižní Africe. Lebo M. je autorem nápěvu, kterým začíná píseň Circle of Life, a také ostatních textů v řeči domorodců z kmene Zulu, které ve filmu zaznívají.
"Tim a Elton napsali skvělé písně a Hans Zimmer je proměnil ve skladby, které pak znějí ve filmu," vysvětluje Hahn. "Elton má dar komponovat chytlavé a nezapomenutelné melodie, které přivádějí člověka k dojetí. Vkládá do hudby své emoce. Hans pak pomocí bicích nástrojů a procítěných vokálních aranží dodává těmto písním úplně nový rozměr. Díky svým schopnostem zdůraznit hudbou emotivní zabarvení příběhu se pak v určitém smyslu sám stává jeho vypravěčem."
Ocenění:
Academy Awards
1995 - Hans Zimmer (Hudba)
1995 - Elton John (Píseň)
1995 - Píseň (nominace)
1995 - Píseň (nominace)
Golden Globes
1995 - Nejlepší film - muzikál nebo komedie
1995 - Hans Zimmer (Nejlepší hudba)
1995 - Elton John (Nejlepší originální píseň)
1995 - Elton John (Nejlepší originální píseň) (nominace)
The Saturn Awards
2004 - Nejlepší vydání klasického filmu na DVD (nominace)
1995 - Nejlepší fantasy (nominace)
1995 - Jonathan Taylor Thomas (Nejlepší mladistvý herecký výkon) (nominace)
BAFTA
1995 - Hans Zimmer (Hudba) (nominace)
1995 - Zvuk (nominace)
Los Angeles Film Critics Association
1994 - Nejlepší animovaný film
DABING
DABING: ( kino, VHS, DVD, Blu-ray, ČT )
V českém znění: Miroslav Moravec - James Earl Jones (Mufasa), Jan Kalous - Jonathan Taylor Thomas (Malý Simba), Martin Sobotka - Matthew Broderick (Velký Simba), Monika Ticháčková - Niketa Calame (Malá Nala), Petra Hanžlíková - Moira Kelly (Velká Nala), Pavel Soukup - Jeremy Irons (Scar), Tomáš Trapl - Nathan Lane (Timon), Jan Krobůček - Ernie Sabella (Pumbaa), Stanislav Fišer - Rowan Atkinson (Zazu), Stanislav Zindulka - Robert Guillaume (Rafiki), Jana Drbohlavová - Whoopi Goldberg (Shenzi), Vlastimil Zavřel - Cheech Marin (Banzai), Hana Talpová - Madge Sinclair (Sarabi)
Zpěv (kde se liší od dabéra): Kateřina Buriánová (Malý Simba), Jiří Langmajer (Velký Simba), Jana Mařasová (Velká Nala), Jitka Zelenková (úvodní píseň), sbor pod vedením Aleny Rychetské
Zvuk: Václav Hálek
Střih: Jana Stejskalová
Vedoucí produkce: Jaromír Šindelář
Překlad: Renata Polišenská
Dialogy: Ivan Hanuš
Texty písní: Eduard Krečmar
Hudební režie: Zoltán Liška
Režie: Jaromír Polišenský
Vyrobilo studio dabing: AB Barrandov a. s. 1994, výsledný mix v Londýně
Premiéra ČR: 15.12.1994 Falcon
1.9.2011 Falcon
Premiéra USA: 24.6.1994 Buena Vista Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 10.10.2003 Warner Bros. CZ
Poprvé na Blu-ray: 5.10.2011 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 8 979 580
Tržby celkem - $ 968 483 777
Návštěvnost v ČR 333 303
Náklady (Rozpočet) - $ 45 000 000
FILMY V SÉRII
Lví král gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0296/
Animovaný / Dobrodružný, USA, 1994
Režie: Roger Allers, Rob Minkoff, Hrají: Matthew Broderick, Jeremy Irons
Lví král gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0297/
Animovaný / Dobrodružný, USA, 2019
Režie: Jon Favreau, Hrají: Donald Glover, Seth Rogen
„Zvířecí říše potřebuje nového krále - Simba se vrací.“
OBSAH
Zdivočelé stádo hnané na Scarův příkaz potměšilými hyenami by bezbranného Simbu určitě zadupalo do země, kdyby jej nezachránil jeho otec Mufasa. Při zoufalé záchraně však zahyne. Protřelému Scarovi pak nedá moc práce přesvědčit vyděšeného Simbu, že je zodpovědný za otcovu smrt a měl by neodkladně uprchnout! A tak se Scar se svojí suitou konečně dostane k moci - zatímco Simba si najde nové zvířecí přátele Pumbu a Timona, s nimiž v duchu bezstarostné filozofie Hakuna Matata vyroste do majestátní lví podoby. Ale země jeho otce strádá, královská krev se nezapře a kdesi na hvězdné obloze si Mufasa hluboce oddychl, když probuzený Simba razantně vyrazil v jeho královské stopě...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Lví král se inspiroval Hamletem, Starým zákonem a dokonce i filmy Leni Riefenstahlové, akorát místo kralevice dánského, Josefa, Mojžíše a nacistů dosadili tvůrci zástupce rozmanité říše zvířat, s jejím králem v čele. Malý Simba přichází o otce - krále, bere na sebe vinu a vládu nad svou domovinou přenechává zrádnému strýčkovi Scarovi. V džungli potkává svéráznou dvojku tvořenou bradavičnatým prasetem a lasičkou, aby následně zjistil, jaká je jeho úloha v koloběhu života. Jistě, je tu spousta moralizování, pár chytlavých písniček, neředěná dávka patosu a hromada infantilních vtípků, ale tvůrcům nechyběla odvaha vypořádat se v podobně laděné pohádce s otázkou života a smrti („tati, proč jíme antilopy?“) a jako bonus pro všímavé diváky přihodili několik vizuálních metafor. Oscarová hudba Eltona Johna společně s výborně vybranými hlasy jednotlivých postaviček (Jeremy Irons, James Earl Jones, Rowan Atkinson) pak dotváří „oblažující“ dojem z celého veledíla. Je radost se na Lvího krále – poslední velkou disneyovku – dívat stále zas a znovu. I po těch letech stále umí okouzlit. 80% (Matty) 4*
Teda... nic proti Eltonu Johnovi nebo roztomilým mluvícím zvířátkům, a joj, kde jsou ty časy, kdy jsem v kině při ukázkách na další film z disneyovské produkce nemusel říkat "Disney je mrtvej"... ale mnohem radši než tuhle dětinskou radovánku s nemožnou dvojkou hakuny a matláka mám mladší kousek, který taky doprovází hudba Hanse Zimmera - Spirit, Stallion Of Cimarron;) V kině a v mladším věku by to asi byl větší žvanec, na tom domácím je to fakt vcelku o ničem. Update po třinácti letech (31.1.2019): Až v dospělosti - a možná i vlivem letitých zkušeností s poněkud devalvující úrovní toho, co se dá vypustit do kina jako velký animovaný film - dokážu ocenit tu úžasnou hudbu a "voice acting" včetně dabingu, a animátorské !tehdy ještě stále plně ruční! řemeslo, které Lví Král představuje. Ale kupodivu na mě po stránce emocí víc působí až druhý díl. Jednička je pro mě stále "jen" úžasné řemeslo, o kterém je co do příběhové stránky a hlavně "povinných" pasáží "správného rodinného filmu s roztomilými mluvícími zvířátky" škoda mluvit. Technicky kvalitním věcem někdy dávám i 80%, a faktem je, že Lví Král je svého druhu milníkem. Takže ano, 80%. (Gemini) 4*
Nádherná Disneyovka, pro mě to je snad úplně nejlepší pohádka. Lví Král naštěstí neni jenom pro malý děti, ale svým příběhem dokáže zaujmout i dospělý, je to hlavně díky tomu, že film neni jednotvárnej, je v příjemným prostředí, ale má i temnější pasáže a silný momenty v příběhu, za všechny bych jmenoval skvělou scénu se splašeným stádem. Lví král má taky perfektní dabing a opravdu nádhernou hudbu, ale už trošku slabší písničky, které zpívaj postavy ve filmu, sice se jim nedá moc co vytknout, ale mě přišly oproti hudbě příliš nevýrazný,což je v mých očích trošku sráželo, ale dojem z filmu nezkazí ani v nejmenším. Děj je taktéž skvěle napsaný, i když chvílemi trošku moralizující, ale je to hlavně pro děti, takže se neni čem divit a postavy pěkně vykreslený takovou starou animací, která se ale zrovna k tomuhle filmu skvěle hodí a na tehdejší dobu to musela být pecka. Opravdu nevidim nic, co by mi bránilo dát 5*, takže plesk prásk a jsou tam (Shit) 5*
V.I.M. FILMU
Polovina devadesátých let byla pro animáky zatraceně důležitá. Lví král vyhrál dva Oscary a předvedl pravděpodobně maximum, které se dá vytáhnout z klasické animace. Ale o rok později přišlo Toy Story, které ukázalo novou cestu a budoucnost animovaného filmu. Lví král však nezestárnul a jeho kvality nezmizely. Teď si ho můžete v kinech vychutnat ve 3D a rozhodně byste to měli udělat. Ačkoliv existuje spousta opravdu kvalitních disneyovek, právě Lví král je mnohými považovaný za tu nejlepší.
Nejde tu jen o technické kvality, i když epické záběry na řadící se zvířata, která se chtějí seznámit se svým budoucím vládcem, mají pořád potenciál donutit vás koukat na plátno s otevřenou pusou. Ve spojení s oscarovou hudbou Hanse Zimmera a slavnou písní Can you Feel the Love Tonight od taktéž oscarového Eltona Johna to prostě funguje i dnes.
Jde však hlavně o příběh, který tehdy u Disneyho uměli na jedničku. A uměli ho i vyprávět. Silné charaktery a ještě silnější emoce tu najdete v každém filmovém políčku. Smrt Simbova otce děcka rozpláče spolehlivě i po letech a slabší dospěláci s ní budou mít taky možná víc problémů, než by si mysleli. Blbnutí v džungli se zvířecími kámoši má v sobě zase tu klasickou hravost, která dnešním animákům často chybí (hlavně díky Timonovi a Pumbovi), a navíc je tu opravdu prvotřídní hlasové obsazení. I přes stáří není nutné u tohohle animáku něco omlouvat jeho věkem, všechno tu pořád dokonale šlape (i hypnotické intermezzo z africké divočiny).
Lví král je film, který byl vrcholem jedné éry animovaného filmu, nic podobného už asi jen tak neuvidíme. Ale i když od jeho premiéry uběhlo už sedmnáct let, rozhodně má pořád co nabídnout. Tyhle klasické Disneyovky totiž doopravdy uměly oslovit celé generace.
Lvího krále teď můžete vidět v kinech ve 3D a byla by velká škoda toho nevyužít.
VELKÁ RECENZE
Film Lví král měl obrovský dopad na divácké publikum a naše studio. Dočkal se nadšeného přijetí a stal se součástí kultury. Byl přeložen do 32 dvou jazyků, protože jeho hlavní myšlenka o životě ve společenství, cestě vzhůru, nalezení svého místa a přijmutí zodpovědnosti oslovuje lidi po celém světě. Hned po svém uvedení se tento film stal něčím, o co se lidé chtěli podělit s ostatními. Chtěli se podělit o jeho poselství, obsah, úžasné výtvarné provedení, skvělou hudbu a silnou hlavní myšlenku. A na velkoformátové verzi je úžasné to, že mohou jít do kina a podělit se o celý úžasný zážitek znovu. Obří plátno je pro film obrovským přínosem," říká prezident společnosti Walt Disney Feature Animation a vedoucí výroby filmu Thomas Schumacher.
"Zhlédnutí Lvího krále na obřím plátně je zcela výjimečný způsob, jak si film vychutnat," říká Hahn. "Nejen že se člověk na film dívá, ale má pocit, jako by byl přímo jeho součástí. Velkoformátová plátna jsou vysoká jako šesti až osmipatrový dům a divák je obklopen obrazem, který pokrývá celé jeho periferní vidění. Kromě obrazu je divák obklopen také zvukem - když se proto ve filmu prožene zdivočelé stádo pakoňů, divák se cítí, jako by stál uprostřed pláně a zvířata probíhala okolo něj. Cítí, jak se stádo přibližuje a jeho hrudník se začíná třást spolu s půdou pod jeho nohama, což dokonale propojuje jeho smysly s děním na plátně. Lví král se vzhledem ke svému působivě znázorněnému prostředí, jehož součástí jsou nádherné západy slunce a mlhavá rána, pro obří plátno obzvláště hodí. Člověk se cítí, jako by se do toho malebného prostředí vydal na výlet. A právě tento pocit dokáží velkoformátové filmy navodit lépe než cokoliv jiného."
Prezident Walt Disney Studios Dick Cook dodává: "Tento snímek je skutečně výjimečný a neexistuje nic, co by se vyrovnalo tomu vidět jej na obrovském plátně. Je to ten nejdokonalejší způsob, jak si tento film vychutnat. Viděl jsem Lvího krále snad stokrát, ale když jsem jej poprvé zhlédnul v tomto formátu, byl jsem hluboce dojat a zamiloval jsem si jej ještě více než předtím. Když tento film člověk zhlédne na plátně vysokém jako osmipatrový dům, je to opravdu kouzelný zážitek. Jedná se o zcela nový způsob, jak si tuto novodobou klasiku užít."
Za pomoci podmanivého příběhu, dechberoucí animace, pestrých postaviček a Oscarem oceněného hudebního doprovodu vypráví film příběh malého lvíčka Simby, který se nemůže dočkat, až vyroste a stane se po vzoru svého otce lvím králem. Náhlá smrt jeho otce Mufasy a falešné jednání strýce Scara jej však donutí k odchodu do vyhnanství a zavádí jej na hrdinskou cestu k nalezení sebe sama. Za neutuchající pomoci svých legračních ochránců - prasátka Pumbaa a munga Timona - Simba postupně vyroste v dospělého lva. Když se smíří se svým osudem, vrací se zpět domů, aby dal věci znovu do pořádku.
Lví král se poprvé objevil v kinech v roce 1994 a s tržbou překračující 771 milionu dolarů se stal nejúspěšnějším animovaným filmem všech dob. Osm let po svém prvním uvedení si stále drží své prvenství jako komerčně nejúspěšnější animovaný snímek a zaujímá 10. místo v žebříčku největších kasovních trháků všech dob. Kromě toho slavil mimořádný úspěch také u filmových kritiků.
Po rekordním úspěchu na plátnech kin se stal Lví král také nejprodávanějším filmem v historii domácí zábavy (jen v USA se prodalo více než 30 milionů nosičů). Později také inspiroval vznik jednoho z nejúspěšnějších divadelních představení na Broadwayi - hra The Lion King v režii Julie Taymor měla premiéru 13. listopadu 1997 a postupně se stala celosvětovým divadelním fenoménem. Do dnešního dne ji zhlédlo přes 15 milionů diváků a celkem vydělala přes 900 milionů dolarů. Mezi mnohá ocenění, které hra získala, patří 30 významných cen včetně šesti Tony Awards, osmi Drama Desk Awards, šesti Outer Circle Awards a ceny Grammy.
Oblíbené postavy ze Lvího krále jsme mohli vidět také v jeho druhém pokračování The Lion King II: Simba's Pride, které vyšlo pouze na videu. Timon a Pumbaa se poté objevili ve svém vlastním televizním seriálu The Lion King's Timon and Pumbaa, který se začal vysílat v roce 1995. V současné době se připravuje videofilm The Lion King 1-1/2, kde je původní příběh podán ze zcela odlišné perspektivy - očima Timona a Pumbaa.
Původní Lví král vznikl v režii dvou veteránů studia Disney - Rogera Allerse a Roba Minkoffa. I přes jejich četné zkušenosti s animovaným filmem se v obou případech jednalo o režijní debut. Allers se poté podílel na vzniku dalších filmů z produkce Disneyho a byl nominován na cenu Tony Award za literární předlohu k divadelnímu představení The Lion King, kterou napsal s Irene Mecchi. V současné době se připravuje na natáčení krátkého animovaného filmu na motivy pohádek Hanse Christiana Andersena The Little Match Girl. Rob Minkoff navázal na úspěch Lvího krále filmy Myšák Stuart Little a Myšák Stuart Little 2, které zrežíroval. Momentálně natáčí film The Haunted Mansion.
Lví král je čtvrtým celovečerním filmem z produkce studia Disney, který bude promítán na obřím filmovém plátně. Prvním z nich byl film Fantazie 2000, který měl v kinech IMAX premiéru 1. ledna 2000. V roce 2002 následovala filmová klasika Kráska a zvíře, doplněná o zcela novou hudební scénu, a nedávno vydaný film Planeta pokladů se zapsal do filmové historie jako první snímek, který vyšel zároveň v obyčejné i velkoformátové verzi. Do budoucna studio připravuje několik hraných filmů, které jsou navrženy přímo pro kina IMAX. Patří mezi ně film Black Stallion, projekt Jamese Camerona Ghosts of the Abyss a dokument o životě v divočině Birds of Prey.
Místo prostého zvětšení 35mm negativu se filmaři rozhodli film znovu vytvořit z původních digitálních informací, což ve výsledku přispělo k mnohem jasnějšímu a ostřejšímu obrazu. Změna formátu trvala déle než rok a vyžadovala účast špičkových odborníků, v jejichž čele stál producent Don Hahn s režisérem Rogerem Allersem. Průběh renovace konzultovali s Robem Minkoffem, který v té době natáčel film Myšák Stuart Little 2.
Původní Lví král je ve své digitální podobě uložen na 8 754 datových CD nosičích a v součtu zabírá přes 2,2 terabajtů. Původně byl film uložen na 4 331 datových páskách, avšak později byl převeden na kompaktní disky kvůli jejich vyšší spolehlivosti. Po provedení úprav pro IMAX a přidání dodatečné animace se objem zdrojových dat k filmu rozrostl na 3,6 terabajtů (12 156 CD).
Pro Allerse byla příprava filmu pro velkoformátovou projekci příležitostí napravit některé chyby, které se vyskytly v původním verzi. "Jedním z prvků v původním filmu, se kterými jsem nikdy nebyl zcela spokojen, je vodopád ve scéně, kterou doprovází píseň Can You Feel the Love Tonight," vysvětluje Allers. "Voda měla působit jemně, ale nakonec vypadala jen jako rozmazaný pruh. Zkrátka nevzbuzovala dojem padající vody. Tuto scénu jsme dělali až nakonec a už jsme zkrátka neměli dostatek času. Při převodu jsme ale dostali možnost chybu napravit a propůjčit vodě mnohem realističtější vzhled. Také jsme upravili barevnou paletu a přepracovali efekt, který byl použit pro animaci oblohy. To pomohlo vylepšit stínování postav ve scéně, ve které Simba a Nala kráčejí dolů ze skály. Nyní jsem s tím opravdu spokojen. Jsem moc rád, že na plátně konečně vidím realisticky působící padající vodu."
Dalším důvodem nespokojenosti byla pro Allerse hudební scéna Just Can't Wait to be King. "Zpívající krokodýli v této scéně nikdy nevypadali dobře. Scéna je sice velmi krátká, ale i přesto je zřetelné, že jejich grafický návrh nebyl bezchybný. Při převodu formátů jsme mohli znovu nakreslit krokodýly i ptáky v jejich tlamách a naanimovat je odlišným způsobem. Došlo také ke změnám v barevné paletě. Nyní tato scéna do filmu mnohem lépe zapadá."
Po dokončení všech potřebných úprav byl film s použitím nejmodernějších technologií nasnímán na 65mm negativ. Každé políčko filmu bylo nasnímáno zvlášť pomocí digitální laserové kamery.
"Úkolem našeho oddělení je převést počítačovou animaci na filmový pás v nezměněné podobě, tedy v takových barvách, kontrastu, sytosti apod., jaké autor zamýšlel. Hotové animace dostáváme v digitálních souborech. Ty pak zpracováváme pomocí digitálních filmových rekordérů, které převádějí tyto soubory na světlo - to je poté exponováno přímo na políčko filmového pásu. Při převodu velkoformátových filmů využíváme všech výhod nových filmových materiálu, kamerových technologií a laboratorních postupů," vysvětluje vedoucí oddělení pro práci s kamerami Joe Jiuliano.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Ve Lví říši vládne zvířatům spravedlivý král Mufasa, kterému se narodí jeho první syn, lvíček Simba. Mufasův zákeřný bratr Scar se chce stát králem a tak vymýšlí různé plány, jak se Mufasy a Simby zbavit. Simba je Scarem úmyslně naváděn do nebezpečí, ačkoliv nemá tušení, že za tím stojí právě Scar. Ve sloním hřbitově Simbu a jeho kamarádku Nalu málem roztrhají hyeny, které Scarovi slouží.
Později Scar za pomoci těchto hyen splaší stádo pakoňů, které se řítí kaňonem na Simbu. Mufasa se ho vydá zachránit, což se mu povede, a sám šplhá na skálu, aby se zachránil. Na vrcholu však čeká Scar a shodí jej do kaňonu, takže Mufasa zemře pod kopyty pakoňů.
Simba utíká, protože mu Scar namluvil, že je to jeho vina. Zachrání jej Pumba, prase bradavičnaté, a jeho kamarád Timon, což je malá surikata. Ti žijí podle hesla hakuna matata, což znamená „netrap se“, a tímto přístupem nakazí i Simbu. Ten pak u nich prožívá bezstarostný život a dospívá v silného lva.
Mezitím Lví říši kraluje Scar, ale jeho vláda ji zcela zdevastuje. Nala se vydá hledat pomoc a přitom potká Simbu. Zamilují se do sebe a Nala jej přesvědčuje, aby se vrátil a ujal se vlády, ale Simba to odmítá. Potom však Mufasův přítel opičák Rafiki Simbovi připomene, že je Mufasův syn a jediný pravý král. Simba se vrátí se Scarem bojovat.
Scar se pokusí Simbu zastrašit připomínkou toho, že Simba že může za smrt Mufasy. Přitom je však donucen prozradit, že on sám Mufasu zabil. Vypukne bitva mezi hyenami, které uznávají Scara, a lvicemi, které za krále pokládají Simbu. Lvice nakonec zvítězí a Scar dostává od Simby milost, ale vzápětí je roztrhán hyenami.
Země se opět zazelená a Simba s Nalou oslavují narození potomka Kopy. Kopa se ve filmu objevil pouze jednou, a to v prvním díle z roku 1994. Je to budoucí král a syn Simby a Naly. Jeho mladší sestrou je Kiara. Jenže co se Kopovi stalo zjistíte v knize.
O FILMU
"Film Lví král měl obrovský dopad na divácké publikum a naše studio. Dočkal se nadšeného přijetí a stal se součástí kultury. Byl přeložen do 32 dvou jazyků, protože jeho hlavní myšlenka o životě ve společenství, cestě vzhůru, nalezení svého místa a přijmutí zodpovědnosti oslovuje lidi po celém světě. Hned po svém uvedení se tento film stal něčím, o co se lidé chtěli podělit s ostatními. Chtěli se podělit o jeho poselství, obsah, úžasné výtvarné provedení, skvělou hudbu a silnou hlavní myšlenku. A na velkoformátové verzi je úžasné to, že mohou jít do kina a podělit se o celý úžasný zážitek znovu. Obří plátno je pro film obrovským přínosem," říká prezident společnosti Walt Disney Feature Animation a vedoucí výroby filmu Thomas Schumacher.
"Zhlédnutí Lvího krále na obřím plátně je zcela výjimečný způsob, jak si film vychutnat," říká Hahn. "Nejen že se člověk na film dívá, ale má pocit, jako by byl přímo jeho součástí. Velkoformátová plátna jsou vysoká jako šesti až osmipatrový dům a divák je obklopen obrazem, který pokrývá celé jeho periferní vidění. Kromě obrazu je divák obklopen také zvukem - když se proto ve filmu prožene zdivočelé stádo pakoňů, divák se cítí, jako by stál uprostřed pláně a zvířata probíhala okolo něj. Cítí, jak se stádo přibližuje a jeho hrudník se začíná třást spolu s půdou pod jeho nohama, což dokonale propojuje jeho smysly s děním na plátně. Lví král se vzhledem ke svému působivě znázorněnému prostředí, jehož součástí jsou nádherné západy slunce a mlhavá rána, pro obří plátno obzvláště hodí. Člověk se cítí, jako by se do toho malebného prostředí vydal na výlet. A právě tento pocit dokáží velkoformátové filmy navodit lépe než cokoliv jiného."
Prezident Walt Disney Studios Dick Cook dodává: "Tento snímek je skutečně výjimečný a neexistuje nic, co by se vyrovnalo tomu vidět jej na obrovském plátně. Je to ten nejdokonalejší způsob, jak si tento film vychutnat. Viděl jsem Lvího krále snad stokrát, ale když jsem jej poprvé zhlédnul v tomto formátu, byl jsem hluboce dojat a zamiloval jsem si jej ještě více než předtím. Když tento film člověk zhlédne na plátně vysokém jako osmipatrový dům, je to opravdu kouzelný zážitek. Jedná se o zcela nový způsob, jak si tuto novodobou klasiku užít."
Za pomoci podmanivého příběhu, dechberoucí animace, pestrých postaviček a Oscarem oceněného hudebního doprovodu vypráví film příběh malého lvíčka Simby, který se nemůže dočkat, až vyroste a stane se po vzoru svého otce lvím králem. Náhlá smrt jeho otce Mufasy a falešné jednání strýce Scara jej však donutí k odchodu do vyhnanství a zavádí jej na hrdinskou cestu k nalezení sebe sama. Za neutuchající pomoci svých legračních ochránců - prasátka Pumbaa a munga Timona - Simba postupně vyroste v dospělého lva. Když se smíří se svým osudem, vrací se zpět domů, aby dal věci znovu do pořádku.
Lví král se poprvé objevil v kinech v roce 1994 a s tržbou překračující 771 milionu dolarů se stal nejúspěšnějším animovaným filmem všech dob. Osm let po svém prvním uvedení si stále drží své prvenství jako komerčně nejúspěšnější animovaný snímek a zaujímá 10. místo v žebříčku největších kasovních trháků všech dob. Kromě toho slavil mimořádný úspěch také u filmových kritiků.
Po rekordním úspěchu na plátnech kin se stal Lví král také nejprodávanějším filmem v historii domácí zábavy (jen v USA se prodalo více než 30 milionů nosičů). Později také inspiroval vznik jednoho z nejúspěšnějších divadelních představení na Broadwayi - hra The Lion King v režii Julie Taymor měla premiéru 13. listopadu 1997 a postupně se stala celosvětovým divadelním fenoménem. Do dnešního dne ji zhlédlo přes 15 milionů diváků a celkem vydělala přes 900 milionů dolarů. Mezi mnohá ocenění, které hra získala, patří 30 významných cen včetně šesti Tony Awards, osmi Drama Desk Awards, šesti Outer Circle Awards a ceny Grammy.
Oblíbené postavy ze Lvího krále jsme mohli vidět také v jeho druhém pokračování The Lion King II: Simba's Pride, které vyšlo pouze na videu. Timon a Pumbaa se poté objevili ve svém vlastním televizním seriálu The Lion King's Timon and Pumbaa, který se začal vysílat v roce 1995. V současné době se připravuje videofilm The Lion King 1-1/2, kde je původní příběh podán ze zcela odlišné perspektivy - očima Timona a Pumbaa.
Původní Lví král vznikl v režii dvou veteránů studia Disney - Rogera Allerse a Roba Minkoffa. I přes jejich četné zkušenosti s animovaným filmem se v obou případech jednalo o režijní debut. Allers se poté podílel na vzniku dalších filmů z produkce Disneyho a byl nominován na cenu Tony Award za literární předlohu k divadelnímu představení The Lion King, kterou napsal s Irene Mecchi. V současné době se připravuje na natáčení krátkého animovaného filmu na motivy pohádek Hanse Christiana Andersena The Little Match Girl. Rob Minkoff navázal na úspěch Lvího krále filmy Myšák Stuart Little a Myšák Stuart Little 2, které zrežíroval. Momentálně natáčí film The Haunted Mansion.
IMAX
Lví král je čtvrtým celovečerním filmem z produkce studia Disney, který bude promítán na obřím filmovém plátně. Prvním z nich byl film Fantazie 2000, který měl v kinech IMAX premiéru 1. ledna 2000. V roce 2002 následovala filmová klasika Kráska a zvíře, doplněná o zcela novou hudební scénu, a nedávno vydaný film Planeta pokladů se zapsal do filmové historie jako první snímek, který vyšel zároveň v obyčejné i velkoformátové verzi. Do budoucna studio připravuje několik hraných filmů, které jsou navrženy přímo pro kina IMAX. Patří mezi ně film Black Stallion, projekt Jamese Camerona Ghosts of the Abyss a dokument o životě v divočině Birds of Prey.
Místo prostého zvětšení 35mm negativu se filmaři rozhodli film znovu vytvořit z původních digitálních informací, což ve výsledku přispělo k mnohem jasnějšímu a ostřejšímu obrazu. Změna formátu trvala déle než rok a vyžadovala účast špičkových odborníků, v jejichž čele stál producent Don Hahn s režisérem Rogerem Allersem. Průběh renovace konzultovali s Robem Minkoffem, který v té době natáčel film Myšák Stuart Little 2.
Původní Lví král je ve své digitální podobě uložen na 8 754 datových CD nosičích a v součtu zabírá přes 2,2 terabajtů. Původně byl film uložen na 4 331 datových páskách, avšak později byl převeden na kompaktní disky kvůli jejich vyšší spolehlivosti. Po provedení úprav pro IMAX a přidání dodatečné animace se objem zdrojových dat k filmu rozrostl na 3,6 terabajtů (12 156 CD).
Pro Allerse byla příprava filmu pro velkoformátovou projekci příležitostí napravit některé chyby, které se vyskytly v původním verzi. "Jedním z prvků v původním filmu, se kterými jsem nikdy nebyl zcela spokojen, je vodopád ve scéně, kterou doprovází píseň Can You Feel the Love Tonight," vysvětluje Allers. "Voda měla působit jemně, ale nakonec vypadala jen jako rozmazaný pruh. Zkrátka nevzbuzovala dojem padající vody. Tuto scénu jsme dělali až nakonec a už jsme zkrátka neměli dostatek času. Při převodu jsme ale dostali možnost chybu napravit a propůjčit vodě mnohem realističtější vzhled. Také jsme upravili barevnou paletu a přepracovali efekt, který byl použit pro animaci oblohy. To pomohlo vylepšit stínování postav ve scéně, ve které Simba a Nala kráčejí dolů ze skály. Nyní jsem s tím opravdu spokojen. Jsem moc rád, že na plátně konečně vidím realisticky působící padající vodu."
Dalším důvodem nespokojenosti byla pro Allerse hudební scéna Just Can't Wait to be King. "Zpívající krokodýli v této scéně nikdy nevypadali dobře. Scéna je sice velmi krátká, ale i přesto je zřetelné, že jejich grafický návrh nebyl bezchybný. Při převodu formátů jsme mohli znovu nakreslit krokodýly i ptáky v jejich tlamách a naanimovat je odlišným způsobem. Došlo také ke změnám v barevné paletě. Nyní tato scéna do filmu mnohem lépe zapadá."
Po dokončení všech potřebných úprav byl film s použitím nejmodernějších technologií nasnímán na 65mm negativ. Každé políčko filmu bylo nasnímáno zvlášť pomocí digitální laserové kamery.
"Úkolem našeho oddělení je převést počítačovou animaci na filmový pás v nezměněné podobě, tedy v takových barvách, kontrastu, sytosti apod., jaké autor zamýšlel. Hotové animace dostáváme v digitálních souborech. Ty pak zpracováváme pomocí digitálních filmových rekordérů, které převádějí tyto soubory na světlo - to je poté exponováno přímo na políčko filmového pásu. Při převodu velkoformátových filmů využíváme všech výhod nových filmových materiálu, kamerových technologií a laboratorních postupů," vysvětluje vedoucí oddělení pro práci s kamerami Joe Jiuliano.
O HUDBĚ
Ve filmů Lví král se filmařům podařilo dát dohromady trio hudebních umělců, kteří společně vytvořili jeden z nejúžasnějších týmů v dějinách studia. Výsledek jejich práce byl nominován celkem na 4 Oscary (za písně Circle of Life, Hakuna Matata a Can You Feel the Love Tonight a za hudební doprovod), z nichž dva získal, a několik dalších významných cen.
Autor textů Tim Rice byl prvním členem budoucího tria, který na filmu pracoval. "Lidé ze studia se mě ptali, jestli mě napadá někdo, kdo by mohl k filmu složit hudbu. Řekli mi, ať si vyberu kohokoliv a ať vyberu toho nejlepšího. Řekl jsem jim, že Elton John by byl určitě skvělý, ale že s největší pravděpodobností odmítne, protože je velmi zaneprázdněn a nepracoval na hudebním doprovodu k filmu již více než čtvrt století. Poté Eltona oslovili a on k mému úžasu nabídku přijal."
"Využil jsem této šance, protože jsem věděl, že je Disney špičkové studio a navíc se mi příběh ihned zalíbil. Disneyho filmy jsou nesmrtelné a dospělí diváci jsou jimi okouzleni stejně jako děti. Pro mě byl tento projekt velkou výzvou, protože jsem musel napsat jiný druh hudby, než píši běžně. Byl jsem rád, že se film týkal zvířat, protože Kniha džunglí je jedním z mých nejoblíbenějších filmů od Disneyho. Myslím, že Lví král je nejzábavnější film, který od Knihy džunglí ve studiu Disney natočili. I když, dost možná je to ten úplně nejzábavnější film od Disneyho," říká Elton John.
"Přibližně 95% textů, které jsem do dnešního dne napsal, vzniklo až po dokončení hudební složky," vysvětluje Rice. "Elton je jedním z mála skladatelů, kteří jsou rádi, když mohou při skládání pracovat s předem napsaným textem. V případě Lvího krále se tato zvláštnost ukázala být velmi důležitou, protože jedním z klíčových aspektů animovaných filmů od Disneyho je absolutní dokonalost dějové linie. Od příběhu se odvíjí všechno ostatní."
"Byl jsem ohromen Eltonovým skvělým způsobem práce a jeho rychlostí," pokračuje Rice. "Vždycky říkal, že pokud se mu nepodaří proměnit myšlenku v píseň během 20 minut, prostě ji zahodí. Byl jsem svědkem toho, jak skládal hudbu k písni Circle of Life. Přibližně ve dvě hodiny odpoledne jsem mu předal text, který předtím nechtěl. Okolo půl třetí byl s písní hotov a nahrával skvělé demo."
Z pěti písní, které Elton a Tim pro Lvího krále napsali, vybočuje Circle of Life určitým způsobem z řady. Svým pojetím nejdokonaleji vyjadřuje myšlenku celého filmu, a proto zní už v jeho úvodu. Ústřední vokál nazpívala Carmen Twillie.
"Hlavním motivem Circle of Life je fakt, že všechno spolu navzájem souvisí a že každý tvor má zodpovědnost vůči někomu jinému," říká Rice. "Všichni jsme spoutáni dohromady. Žádný člověk (ani lev) není ostrov. Tato silná píseň udává tón celého filmu a myslím si, že díky ní je jeho začátek velmi působivý."
Velký podíl na síle této písně a celého hudebního doprovodu filmu má třetí člen autorského tria - skladatel a aranžér Hans Zimmer. Díky jeho jedinečným schopnostem měnit pojetí skladeb získaly Eltonovy písně nádech afrického prostředí. Zimmer obohatil melodie o autentický zpěv lidí z domorodých kmenů a upravil aranže tak, aby rytmy a instrumentace vzbuzovaly asociace na Afriku. Zpěvák a aranžér Lebo M., který se v Africe narodil, pomohl Zimmerovi nalézt vhodné vokalisty. Nahrávání partů probíhalo v Los Angeles, Londýně a Jižní Africe. Lebo M. je autorem nápěvu, kterým začíná píseň Circle of Life, a také ostatních textů v řeči domorodců z kmene Zulu, které ve filmu zaznívají.
"Tim a Elton napsali skvělé písně a Hans Zimmer je proměnil ve skladby, které pak znějí ve filmu," vysvětluje Hahn. "Elton má dar komponovat chytlavé a nezapomenutelné melodie, které přivádějí člověka k dojetí. Vkládá do hudby své emoce. Hans pak pomocí bicích nástrojů a procítěných vokálních aranží dodává těmto písním úplně nový rozměr. Díky svým schopnostem zdůraznit hudbou emotivní zabarvení příběhu se pak v určitém smyslu sám stává jeho vypravěčem."
Ocenění:
Academy Awards
1995 - Hans Zimmer (Hudba)
1995 - Elton John (Píseň)
1995 - Píseň (nominace)
1995 - Píseň (nominace)
Golden Globes
1995 - Nejlepší film - muzikál nebo komedie
1995 - Hans Zimmer (Nejlepší hudba)
1995 - Elton John (Nejlepší originální píseň)
1995 - Elton John (Nejlepší originální píseň) (nominace)
The Saturn Awards
2004 - Nejlepší vydání klasického filmu na DVD (nominace)
1995 - Nejlepší fantasy (nominace)
1995 - Jonathan Taylor Thomas (Nejlepší mladistvý herecký výkon) (nominace)
BAFTA
1995 - Hans Zimmer (Hudba) (nominace)
1995 - Zvuk (nominace)
Los Angeles Film Critics Association
1994 - Nejlepší animovaný film
DABING
DABING: ( kino, VHS, DVD, Blu-ray, ČT )
V českém znění: Miroslav Moravec - James Earl Jones (Mufasa), Jan Kalous - Jonathan Taylor Thomas (Malý Simba), Martin Sobotka - Matthew Broderick (Velký Simba), Monika Ticháčková - Niketa Calame (Malá Nala), Petra Hanžlíková - Moira Kelly (Velká Nala), Pavel Soukup - Jeremy Irons (Scar), Tomáš Trapl - Nathan Lane (Timon), Jan Krobůček - Ernie Sabella (Pumbaa), Stanislav Fišer - Rowan Atkinson (Zazu), Stanislav Zindulka - Robert Guillaume (Rafiki), Jana Drbohlavová - Whoopi Goldberg (Shenzi), Vlastimil Zavřel - Cheech Marin (Banzai), Hana Talpová - Madge Sinclair (Sarabi)
Zpěv (kde se liší od dabéra): Kateřina Buriánová (Malý Simba), Jiří Langmajer (Velký Simba), Jana Mařasová (Velká Nala), Jitka Zelenková (úvodní píseň), sbor pod vedením Aleny Rychetské
Zvuk: Václav Hálek
Střih: Jana Stejskalová
Vedoucí produkce: Jaromír Šindelář
Překlad: Renata Polišenská
Dialogy: Ivan Hanuš
Texty písní: Eduard Krečmar
Hudební režie: Zoltán Liška
Režie: Jaromír Polišenský
Vyrobilo studio dabing: AB Barrandov a. s. 1994, výsledný mix v Londýně
Premiéra ČR: 15.12.1994 Falcon
1.9.2011 Falcon
Premiéra USA: 24.6.1994 Buena Vista Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 10.10.2003 Warner Bros. CZ
Poprvé na Blu-ray: 5.10.2011 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 8 979 580
Tržby celkem - $ 968 483 777
Návštěvnost v ČR 333 303
Náklady (Rozpočet) - $ 45 000 000
FILMY V SÉRII
Lví král gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0296/
Animovaný / Dobrodružný, USA, 1994
Režie: Roger Allers, Rob Minkoff, Hrají: Matthew Broderick, Jeremy Irons
Lví král gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0297/
Animovaný / Dobrodružný, USA, 2019
Režie: Jon Favreau, Hrají: Donald Glover, Seth Rogen
Tvůrci a herci
Roger Allers (Režie), Rob Minkoff (Režie), Don Hahn (Produkce), Hans Zimmer (Hudba), - (Kamera), Ivan Bilancio (Střih), Brian Chavanne (Casting), Ned Lott (Casting), Chris Sanders (Scénografie), - (Kostýmy), Richard L. Anderson (Zvuk), Andy D'Addario (Zvuk), Lora Hirschberg (Zvuk), David J. Hudson (Zvuk), Mel Metcalfe (Zvuk), Terry Porter (Zvuk), Irene Mecchi (Scénář), Jonathan Roberts (Scénář), Linda Woolverton (Scénář), Matthew Broderick (Herec), Jeremy Irons (Herec), James Earl Jones (Herec), Moira Kelly (Herec), Nathan Lane (Herec), Ernie Sabella (Herec), Jonathan Taylor Thomas (Herec), Robert Guillaume (Herec), Rowan Atkinson (Herec), Madge Sinclair (Herec), Whoopi Goldberg (Herec), Cheech Marin (Herec), Jim Cummings (Herec), Frank Welker (Herec), Phil Proctor (Herec), Cathy Cavadini (Herec)
1994/89/USA/Animovaný, Dobrodružný, Drama, Rodinný, Muzikál
Zajímavost k filmu
- Meno Nala znamená po somálsky "byť šťastný".
- Celá úvodná scéna bola taká epická, že sa tvorcovia rozhodli použiť ju ako regulárny trailer. Išlo vôbec o prvý prípad, keď Disney ako trailer použil celú úvodnú scénu.
- Ve filmu zazní věta: „Pozor, nepřítel naslouchá!“ Ta je dobře známá z propagandistických plakátů z první a druhé světové války.
- Film byl v roce 2016 uložen do knihovny Kongresu USA jako „kulturně, historicky či esteticky významný“.
- Celosvětová premiéra proběhla 2. února 1994 v New Yorku.
- Film sa mal pôvodne volať Kráľ džungle, ale bol zmenený, pretože dej sa odohrával v savane.
- Když ve filmu zazní lví řev, jedná se ve skutečnosti o tygry. Autorům se projev "krále zvířat" nezdál dost hlasitý. (Zdroj: uk.eonline.com)
- Film drží rekord v diváckej návštevnosti v kinách počas éry samostatnej Slovenskej republiky. Pozrelo si ho 640 483 divákov.
- Filmové melodie byly v češtině provedeny následovně: oscarovou píseň "Can You Feel The Love Tonight" od Eltona Johna nazpívali jako duet "Vím, že nám noc lásku dá" Jiří Langmajer a Jana Mařasová; "Rafiki" ztvárnila Kateřina Buriánová a a konečně úvodní skladbu "Circle of Life" (v češtině "Život proudí v nás") Jitka Zelenková.
- Keď bol Hans Zimmer oslovený s ponukou zložiť hudbu pre tento film, reagoval prekvapene: „Prečo to ponúkate mne? Ja predsa o animácii neviem nič!" Odpoveď producentov bola jednoduchá: „Presne to je ten dôvod."
- Hlavní záporná postava Scar má jizvu přes oko. Anglické slovo "scar" má v češtině významy "jizva" nebo "šrám".
- Film byl více než pravděpodobně inspirován televizním seriálem Jungle taitei (od r. 1994). Ten podle vlastní mangy vytvořil slavný japonský režisér Osamu Tezuka - v japonské televizi běžel v letech 1965 až 1966.
- Soundtrack filmu byl 17 let po uvedení filmu s 10 miliony prodanými nahrávkami pátým nejprodávanějším soundtrackem všech dob.
- Původní úvodní scéna filmu měla být vážná - klidný dialog. Když skladatel Hans Zimmer připravoval svůj výklad Kruhu života ("Circle of Life"), stvořil rozšířenou verzi, aby si mohl vybrat co z filmu případně vystřihnout. Animátoři byli ale jeho prací tak uneseni, že se rozhodli změnit začátek filmu do stávající podoby, takže Zimmer mohl použít celou skladbu.
- James Earl Jones (král Mufasa) a Madge Sinclair (královna Sarabi) spolu hráli krále a královnu už ve filmu Cesta do Ameriky (1988).
- Jeden z brouků, jehož během "Hakuna Matata" vytáhne Timon z díry ve dřevě, má uši jako Mickey Mouse.
- Když Simba po pádu na zem baví s Timonem a Pumbou o hvězdách, podle jistých zvěstí se prachová zrnka zformují na slovo SEX. Jedná se však o zkratku SFX, týmu speciálních efektů, jenž se na této části filmu podílel.
- Pochod hyen při hudebním čísle "Be Prepared" byl vytvořen přesně podle scény z dokumentárního filmu Triumf vůle (1935).
- Píseň "Hakuna Matata" na pár sekund zazněla už ve filmu Toy Story - Příběh hraček (1995). Slyšíme ji v rádiu, když se Woody, Buzz a RC snaží chytit Slinkyho, zavěšeného na zadní části náklaďáku.
- Před newyorskou premiérou filmu v IMAXu byla na pozvánkách uvedena zvláštní žádost: "Žádné chůvy." (Jinými slovy: "Jste víc než zváni, abyste přivedli své děti na tento film, ale pozvánku posíláme z nějakého důvodu vám a ne jim.")
- Celá úvodná scéna bola taká epická, že sa tvorcovia rozhodli použiť ju ako regulárny trailer. Išlo vôbec o prvý prípad, keď Disney ako trailer použil celú úvodnú scénu.
- Ve filmu zazní věta: „Pozor, nepřítel naslouchá!“ Ta je dobře známá z propagandistických plakátů z první a druhé světové války.
- Film byl v roce 2016 uložen do knihovny Kongresu USA jako „kulturně, historicky či esteticky významný“.
- Celosvětová premiéra proběhla 2. února 1994 v New Yorku.
- Film sa mal pôvodne volať Kráľ džungle, ale bol zmenený, pretože dej sa odohrával v savane.
- Když ve filmu zazní lví řev, jedná se ve skutečnosti o tygry. Autorům se projev "krále zvířat" nezdál dost hlasitý. (Zdroj: uk.eonline.com)
- Film drží rekord v diváckej návštevnosti v kinách počas éry samostatnej Slovenskej republiky. Pozrelo si ho 640 483 divákov.
- Filmové melodie byly v češtině provedeny následovně: oscarovou píseň "Can You Feel The Love Tonight" od Eltona Johna nazpívali jako duet "Vím, že nám noc lásku dá" Jiří Langmajer a Jana Mařasová; "Rafiki" ztvárnila Kateřina Buriánová a a konečně úvodní skladbu "Circle of Life" (v češtině "Život proudí v nás") Jitka Zelenková.
- Keď bol Hans Zimmer oslovený s ponukou zložiť hudbu pre tento film, reagoval prekvapene: „Prečo to ponúkate mne? Ja predsa o animácii neviem nič!" Odpoveď producentov bola jednoduchá: „Presne to je ten dôvod."
- Hlavní záporná postava Scar má jizvu přes oko. Anglické slovo "scar" má v češtině významy "jizva" nebo "šrám".
- Film byl více než pravděpodobně inspirován televizním seriálem Jungle taitei (od r. 1994). Ten podle vlastní mangy vytvořil slavný japonský režisér Osamu Tezuka - v japonské televizi běžel v letech 1965 až 1966.
- Soundtrack filmu byl 17 let po uvedení filmu s 10 miliony prodanými nahrávkami pátým nejprodávanějším soundtrackem všech dob.
- Původní úvodní scéna filmu měla být vážná - klidný dialog. Když skladatel Hans Zimmer připravoval svůj výklad Kruhu života ("Circle of Life"), stvořil rozšířenou verzi, aby si mohl vybrat co z filmu případně vystřihnout. Animátoři byli ale jeho prací tak uneseni, že se rozhodli změnit začátek filmu do stávající podoby, takže Zimmer mohl použít celou skladbu.
- James Earl Jones (král Mufasa) a Madge Sinclair (královna Sarabi) spolu hráli krále a královnu už ve filmu Cesta do Ameriky (1988).
- Jeden z brouků, jehož během "Hakuna Matata" vytáhne Timon z díry ve dřevě, má uši jako Mickey Mouse.
- Když Simba po pádu na zem baví s Timonem a Pumbou o hvězdách, podle jistých zvěstí se prachová zrnka zformují na slovo SEX. Jedná se však o zkratku SFX, týmu speciálních efektů, jenž se na této části filmu podílel.
- Pochod hyen při hudebním čísle "Be Prepared" byl vytvořen přesně podle scény z dokumentárního filmu Triumf vůle (1935).
- Píseň "Hakuna Matata" na pár sekund zazněla už ve filmu Toy Story - Příběh hraček (1995). Slyšíme ji v rádiu, když se Woody, Buzz a RC snaží chytit Slinkyho, zavěšeného na zadní části náklaďáku.
- Před newyorskou premiérou filmu v IMAXu byla na pozvánkách uvedena zvláštní žádost: "Žádné chůvy." (Jinými slovy: "Jste víc než zváni, abyste přivedli své děti na tento film, ale pozvánku posíláme z nějakého důvodu vám a ne jim.")
Odkazy
Hrají:
Matthew Broderick, Jeremy Irons, James Earl Jones, Moira Kelly, Nathan Lane, Ernie Sabella, Jonathan Taylor Thomas, Robert Guillaume, Rowan Atkinson, Madge Sinclair, Whoopi Goldberg, Cheech Marin, Jim Cummings, Frank Welker, Phil Proctor, Cathy Cavadini, Patrick Pinney