Jak vycvičit draka / How to Train Your Dragon (2010/94/USA/Animovaný, Dobrodružný, Fantasy, Komedie, Rodinný) 86%

21.12.2022 02:11
JEDNOU VĚTOU
„Jestli netušíte, jak vycvičit draka, tak toto je snímek právě pro vás!“

OBSAH
Viděli jste už trojrozměrného draka? A Vikinga? Pokud ne, budete mít příležitost v animované komedii Jak vycvičit draka od studia DreamWorks. Rodičové chlupaté Kung Fu Pandy a zeleného zlobráka Shreka se tentokrát rozhodli pro podívanou, která je ve všech ohledech poněkud drsnější. Jejich nejnovější dobrodružství se odehrává na drsném Severu, který obývají ještě drsnější Vikingové a spolu s nimi i draci. Ti jsou jednoznačně nejdrsnější. Jediný, kdo není drsný ani trochu, je hlavní hrdina Škyťák. Vikinský teenager nějak nemůže zapadnout mezi ostatní obyvatele rodného ostrova Blpu, protože na rozdíl od nich spíš než svaly (kterých má pomálu), používá hlavu. Asi by se to dalo přejít, kdyby Škyťák nebyl synem náčelníka vesnice, Kliďase Velikána. Taťka má syna rád, ale bohužel si uvědomuje jeho „nedostatečnost“. Zvlášť když se blíží Škyťákovo iniciační uvedení mezi dospělé Vikingy, které lze úspěšně absolvovat jediným způsobem – zabitím draka v souboji. Draci jsou totiž na Blpu jediným, zato permanentním problémem. Desítky druhů létajících ještěrů prakticky neustále útočí na vesnici, kradou domácí zvířata, spalují úrodu i hospodářská stavení, a tak je morální povinností každého Vikinga bojovat proti drakům, jak se dá. I Škyťák by samozřejmě rád nějakého toho Nodra smrťáka, Ohavného zipáka nebo Hrůzáka hrozivého skolil, jenže matička příroda ho na to opravdu vybavila nevalně. Nepomáhají ani užitečné lekce v Drakoškole místního samorosta, kováře Tlamouna. Škyťák je naštěstí hlava otevřená a tam, kde schází hrubá síla, pomůže hlava, díky níž zkonstruuje samostříl, kterým zaútočí na nejobávanějšího z draků, prakticky nepolapitelnou Noční fúrii. Jediný výstřel (velmi úspěšný) změní budoucnost soužití lidského a dračího plemene na ostrově Blpu. Když se totiž Škyťák vydá zraněného draka dorazit a stát se tak definitivně mužem, cosi se v něm při pohledu do jasných dračích očí zlomí. A ten zlom bude začátkem jednoho krásného přátelství. Teď už jen zbývá přesvědčit ostatní Vikingy, že skutečný nepřítel číhá jinde.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Tenhle animák mi sedl od A do Z. Odehrává se v době vikingů, kdy je jejich národ zmítaný nepokoji, pradávnými mýty a strachem z budoucnosti. Vypráví o klukovi, outsiderovi, kterému se přihodí něco...neočekávaného. Dostane se k drakovi, stvoření, kterého si vikingové vždy silně vážili. Do toho typická severská nátura všech kreslených postav, nádherná krajina, úžasná hudba a já se tetelil blahem. (Malarkey) 5*

Po skončení jsem si musel zkontrolovat rodný list, abych se ubezpečil o tom, že je mi tolik, kolik mi je, neb jsem se utvrdil v tom, že jsem evidentně lehce zesenilněl, když jsem s dojatou slzou na krajíčku toužil také opatřit si svého vlastního černého draka, který plive navlas stejnou kanonádu jako ‚plazma gun‘ z Dooma III, a má vyrenderované tak smutné oči, že mě to bralo za srdce celou stopáž. Nemá to úplně dokonalou animaci, ani příběhovou linku, ba co víc, ve dvojrozměrném světě to příliš táhne oči tam, kde si diváci v kině s brýlemi blaženě vzdychali, ale sakra… má to momenty, které děti nepoberou, vtipu přehršel, parádní Powellovu hudbu, a apokalyptické finále jak z lepšího RPG-čka. 4 a 1. (Isherwood) 4*

Z drakobijce drakomil, komu by se nelíbil.. Zatímco si Škyťák vycvičil toho roztomilého pejska, co smutně kouká, rozpustilé dovádí, stříhá ušima a jen díky jisté genetické anomálii umí létat a plivat oheň, mě si vycvičil John Powell (emocemi i adrenalinem napěchovaným soundtrackem s orchestrálním využitím irských válečných dud). Na předvídatelnost a klišé u animáků kašlu, člověk se alespoň někde potřebuje spolehnout na pozitivní principy a jistoty. A navíc, bez jakéhokoliv zlehčování, palec nahoru za „protetické bratrstvo“ - dost neobvyklý to jev v současném (na zevnějšku si zakládajícím) komerčním filmovém průmyslu.. P.S.: Kdyby to někoho zajímalo, Bezzubka je samec. A není to proto, že se jí Škyťák zeptal, jestli se může svézt na ocase.. (Gilmour93) 4*

VELKÁ RECENZE
Už pár let jsou ze všech stran slyšet hlasy, že fantasy pro starší diváky je mrtvé. Pán prstenů to sice hezky nastartoval, ale při pohledu na jeho následovníky na člověka trochu padne smutek. Všechno je moc roztomilé, hezké, neškodné, rodinné a většinou i nudné. Na nějakého zachránce žánru se čeká už docela dlouho, a i když tu zatím není, je překvapivé, že nejblíže k němu má animák.
Jak vycvičit draka je totiž všechno, jen ne film pro prcky. Ti, kdo vyrazí s mladšími sourozenci do kina s tím, že je čeká další Madagaskar plný veselých zvířátek nebo roztomilí Oslík a Kocour ze Shreka, velmi brzy zjistí, že jejich šestiletí bratříčci a sestřičky se nudí. A že oni sami se baví jako už dlouho ne. Novinka studia DreamWorks se zaměřuje na odrostlejší diváky. Ne že bychom dostali násilí a eRkovou přístupnost, ale spíš než rodinná pohádka a zábava pro děcka je Jak vycvičit draka regulérní dobrodružné skorofantasy. A je to dobře.
Režisérská dvojice Dean DeBlois a Chris Sanders už v roce 2002 ukázala, že animáky se dají dělat i jinak než tak, jak jsme zvyklí. Jejich debut Lilo & Stitch je i po letech velmi vtipná a „nedisneyovská“ pohádka, která sice v pokladnách kin uspěla, ale bohužel neměla následovníky. Na počet fanoušků si však tenhle animák stěžovat nemůže a režisérské duo ve své novince potvrzuje to, co se šeptalo už u jejich debutu. Tedy že ke své práci přistupují stylem „točíme animák, ale nebudeme ze svého diváka dělat blbce a nebudeme mu podsouvat laciné roztomilosti, protože si nemyslíme, že je to pako.“ A je to velmi fajn. Jak vycvičit draka je film, jehož příběh je sice okoukaný a nepříliš originální, ale v tomhle případě to vůbec nevadí.
Všechno v něm totiž dokonale sedí pohromadě. Hlavní hrdina Škyťák (překlady vikingských jmen se mimochodem docela povedly) není klasický filmový zoufalec, který by permanentně někam legračně padal nebo něco rádobysrandovního říkal. Jeho smolařství a sympatičnost jsou vyváženy přesně tak, aby mu člověk začal do tří minut fandit. I ostatní postavy zaujmou: Škyťákovi spolužáci sice mohou na první pohled vypadat jako banda, která by měla hlavního hrdinu dvě třetiny filmu šikanovat a pak na závěr být ponížena, případně polepšena, velcí Vikingové díky své stylizaci (za ty jejich vousy by se nemusel stydět ani Gimli) by zase měli mít srandovně nemotorní, ale nic z toho tu není. Jak vycvičit draka se bere překvapivě vážně a spoustu žánrových klišé tu divák jednoduše nenajde. Tenhle animák je prostě vážně více fantasy než podívaná pro děti.
A projeví se to skoro pokaždé, když se na scénu dostanou draci. Samotný výcvik sice trvá poměrně dlouho, ale prakticky bezchybně mixuje úsměvné situace (drak není jen roztomilý přerostlý mlok a vytrénovat se úplně snadno nenechá), našlapanou akci a dechberoucí přelety nad severskou krajinou. Říká se, že nejsilnější emocionální moment Harryho Pottera je let na Klofanovi. Oproti tomu, co si tvůrci připravili tady, je to jen scéna, kdy Daniel Radcliffe sedí na srandovním poloptákovi. Člověk se nejednou přistihne, jak s otevřenou pusou jen čumí a užívá si umění grafiků a animátorů z DreamWorks. A když dojde na akci, čumí ještě víc.
Už úvodní útok draků na vesnici Vikingů naznačí, že režiséři moc dobře vědí, jak zvednout svému publiku adrenalin. Akce je dokonale přehledná, zároveň ale i opravdu napínavá, epická a rozhodně nijak zvlášť politicky korektní. Hoří tu domy, pobíhají tu hrdinové bez nohou a dost často to celé vypadá jako něco, co by někdo, kdo ještě nechodí do třetí třídy, neměl vidět. Vůbec bych se nedivil, kdyby po prvních minutách filmu chtěly ty nejmenší děti opustit sál. Jak vycvičit draka však naštěstí není temný film, takže jakmile se uklidní po úvodním ataku a poznají roztomilého Bezzubku, bude všechno v pohodě a určitě si užijí i finále (u něhož si bezpochyby několikrát pomyslíte, že je obrovská škoda, že to celé není hrané).
Je tu tedy vůbec nějaký problém? Pár drobků by se našlo, rozhodně to však není nic, co by mohlo zkazit zážitek z jednoho nejlepších animáků posledních pěti let. Draci jsou ke konci možná až příliš roztomilí, chybí tu pořádný záporák (i když jde o to, co si člověk představí pod pojmem pořádný) a samotná výcviková část mohla být možná malinko kratší. Největší potenciální problém ale vidím v absolutním závěru, který naznačuje, že pokud se někdy dočkáme dvojky, bude mnohem rozvernější než jednička - na nějaké dohady nebo obavy je však ještě zatraceně brzy.
Po nemastných neslaných trailerech jsme tedy dostali film, který šlape jako hodinky a užijete si ho od první do poslední minuty stejně jako vaši mladší sourozenci nebo děti. A něco takového každý měsíc v kinech nemáme.

O FILMU
Když se téměř před šesti lety dostala do rukou producentů v DreamWorks Animation série knih britské autorky Cressidy Cowellové, bylo hned jasné, jaký kasovní trhák se skrývá ve vychrtlém klukovi jménem Škyťák, který si hledá své místo ve světě statných Vikingů. “Když píšete o Vikinzích a dracích, je to něco, co je velmi působivé”, říká Cowellová. “Byla jsem velmi vzrušená, když DreamWorks projevilo o mé knihy zájem, protože mi bylo jasné, že mohou udělat film na takové úrovni, jakou jsem si ani nedokázala představit.”
Také producentka Bonnie Arnoldová známá úspěšnou předměstskou dobrodružnou komedií “Za plotem” se brzy začala o nově nabytý materiál zajímat. Sledovala vývoj celého projektu a když se jí šéf výroby DreamWorks Animation Bill Damaschke zeptal, na čem chce pracovat příště, vybrala si “Jak vycvičit draka”.
Pro Arnoldovou jako producentku bylo jednou z největších výzev vymyslet takový svět, jaký ve svých knihách vytvořila Cowellová a přenést ho do celovečerního filmu. “Chtěli jsme udělat skutečně bombastický film, se skutečně dobrodružnými akcemi a se skvělými postavami, které bychom mohli nabídnout široké veřejnosti,” vysvětluje Arnoldová. “Ve všech našich ostatních filmech jsou hlavními postavami dospělí nebo zvířata, ale v tomto filmu je naším hrdinou puberťák, a to pro studio znamená nový směr. Humor celého příběhu je založen na Škyťákově osobnosti a jeho střetech s draky a na rozmanitých osobnostech Vikingů. Film je nabitý dobrodružstvím, humorem i citem, potřebovali jsme jen kvalitní scénáristický a režijní tým, který by to pomohl dotvořit.”
S nabídkou režie se studio obrátilo na scénáristy a režiséry Chrise Sanderse a Deana DeBlois. Sanders byl příběhem Škyťáka fascinován okamžitě: “Myslím, že příběh, který se skrývá uvnitř tohoto příběhu má silný emocionální náboj, což je podle mě vzrušující, ale co skutečně vzbudilo můj zájem, byly scény ve vzduchu”, říká Sanders. “Už velmi dlouho jsem toužil natočit film, ve kterém se budou vyskytovat příšery, lidé nebo létající superhrdinové, takže když jsem četl první verzi tohoto příběhu, pomyslel jsem si “Páni! Tohle můžeme udělat tak, jako ještě nikdy!”
“Chris mi zavolal hned po rozhovoru s Jeffreym Katzenbergem”, dodává scénárista a režisér Dean DeBlois, “a prohlásil, že Jak vycvičit draka je něco, co mi bude sedět, konkrétně mladý hrdina ve fantastickém výpravném dobrodružném příběhu. To je přesně to, co mě přitahuje, to jsou příběhy, které píši. Okamžitě mě to zaujalo, takže jsem si přečetl tu knihu a ihned jsem viděl obrovský potenciál v tom, co by se s tím dalo udělat - a možnost další spolupráce s Chrisem zněla navíc úžasně.”
Zatímco kniha začíná okamžikem, kdy draci začali být součástí vikinského společenského zřízení, filmaři posunuli začátek děje o několik let zpět. Arnoldová k tomu vysvětluje: “Myslím, že náš přínos byl v tom, že jsme dokázali vytvořit příběh, který se odehrává ještě před původním příběhem popsaným v knize - ukazujeme, jak Škyťákovo přátelství s drakem Bezzubkou skutečně změnilo jeho svět. To byl ten příběh, který jsme chtěli vyprávět, příběh o tom, jak začalo přátelství mezi Vikingy a draky, které pak vedlo k dobrodružstvím popisovaným v knihách. K těm dobrodružstvím, o kterých jsme slyšeli, která známe a která milujeme.”
Knihy Cressidy Cowellové čerpají z jejího dětství stráveného na vzdáleném neobydleném ostrově na západním pobřeží Skotska. Prostředí bez silnic, domů a elektřiny rozvíjelo představivost mladé autorky a později poskytlo základ pro svět Vikingů a draků z jejích příběhů. Nedalo jí příliš námahy, vidět sama sebe ve vikinském školákovi jménem Škyťák, jehož otcem byl náčelník kmene, Kliďas. Přestože Škyťák fyzicky ani zdaleka nepřipomíná běžného Vikinga, snaží se a touží stát se bojovníkem ve válečnické společnosti.
“Vikingové jsou drsní, zásadoví s vlastním krédem”, vysvětluje Sanders. “Boj je jejich druhou přirozeností. Když jste Viking, neutíkáte z boje - jste fyzicky zdatní, stateční a neústupní. To, co na Škyťákovi milujeme, je, že chce být pravým Vikingem. Není to o tom, že by se jednoho dne probudil a řekl si ‘Ne, nechci být jedním z nich’. Naopak, zoufale se snaží mezi ně zapadnout.”
Tento pohled na Škyťáka pomohl filmařům vykreslit jeho postavu jako teenagera, který si uvědomí vlastní možnosti. Nerozumí úplně všemu, co se děje kolem něj, ale jedna věc je jasná - jeho představy o tom, co by chtěl liší od toho, co opravdu může dokázat,” pokračuje Sanders. “Jeho otec ani vesnice to nechápou. My ano a to je to, co na postavě Škyťáka milujeme.”
Šéf týmu scénáristů Alessandro Carloni k tomu říká: “V knize bylo mnoho inspirujících věcí, které jsme chtěli zachovat ve filmu. Mezi ně patřil kouzelný popis běžného každodenního života Vikingů. Chtěli jsme to celé trochu zrychlit, přinést více akce, postaršit hlavního hrdinu a včlenit to do akčně dobrodružného žánru. Chtěli jsme zachovat kouzlo a styl jazyka, ale ukázat ho jinak. Jak Vikingové žijí - cestují, loví? Tím jsme začali.”
Jádrem všeho je jako vždy příběh. V tomto směru mělo studio šťastnou ruku ve spojení Sanderse a DeBloise. Jak vypozorovala producentka Bonnie Arnoldová, “Chris a Dean jsou v podstatě skvělí vypravěči. Můžete mít perfektní animaci, hudbu, zvukové efekty, prostě cokoliv, na co si vzpomenete, ale to vše jen vyzdvihuje ten skvělý příběh. Jako režiséři a scénáristé měli představu o způsobu, jakým budou příběh vyprávět a jak adaptují oblíbenou knihu. Navíc byli schopni skvěle předat svou představu ostatním lidem v projektu.”
Sanders a Deblois se potkali na práci na filmu “Mulan” a na scénáři a režii se poprvé společně podíleli v “Lilo & Stitch”, který byl nominován na „animovaného” Oscara za rok 2002. “Myslím, že máme stejné nápady,” říká o své spolupráci se Sandersem DeBlois, “dojdeme oba ke stejnému cíli, ale různými cestami. Jsem schopen uchopit jeho nápady a včlenit je bez pokřivení do svých, a to samé dělá Chris, takže když píšeme nebo režírujeme společně, je to přínosné a cítíme určité tvůrčí souznění. Vzájemně se doplňujeme.”
Ve filmové adaptaci “Jak vycvičit draka” mají Vikingové i draci své oddělené světy, ale pokud se jejich cesty zkříží, což se stává velice často, výsledkem je výbuch a destrukce. “Chtěli jsme vyvolat dojem, že toto místo má svou mytologii a že ostrov Blp, kde žijí, byl osídlen před mnoha generacemi, tak před 300 lety. A že ostrov byl od první chvíle, kdy na něj vstoupili, obsazen draky. Trochu něco jako když farmáři bojují s vlky nebo jak se osadníci vypořádávají s predátory - reakce je úder vrátit. Na tyto Vikingy útočí draci proto, aby jim ukradli jídlo a zničili jejich domovy. A tak tu máme konflikt, který je zakořeněn hluboko v minulosti, a generace, které se snaží společně přežít,” říká Dean DeBlois.
Uprostřed tohoto světa se setkáváme se Škyťákem, jediným synem náčelníka Kliďase, který přes své vážně míněné pokusy do něj prostě nějak nezapadá. Ve skutečnosti dopadají všechny jeho další pokusy získat přízeň svého otce a ostatních vesničanů katastrofálně. Ve snaze držet Škyťáka stranou bojů a zamezit tak pokud možno případným pohromám je Škyťák - neustálý zdroj posměchu Vikingů - poslán do učení ke kováři Tlamounovi, důvěrnému příteli Kliďase. Přes všechnu lásku, kterou ke svému synovi cítí, se Kliďas často stydí za to, že je jeho jediný dědic (alespoň v jeho očích) naprosto neschopný stát se Vikingem - a navíc jejich budoucím náčelníkem. Podceňuje Škyťákův rozum a jeho slabé svaly považuje za nepřekonatelnou vadu.
Na ostrově Blp, kde se film odehrává, skládají Vikingové zkoušku dospělosti tak, že jdou a zabijí draka. Vikingové jsou vydáni drakům na milost od té doby, co jsou na ostrově. Draci jsou v podstatě škůdci, s kterými se Vikingové musejí nějak vypořádat - jen místo toho, aby ohryzávali kůru nebo napadali listy rostlin kradou ovce a ničí celé vesnice. Takže pokud Škyťák nakonec naváže něco jako vztah, blízký vztah s drakem, je to rouhání celé vesnici. Není to úplně to, co by měl dělat syn jejich náčelníka. Škyťákův otec je hlavním válečníkem Vikingů. Je to houževnatý syn své zbraně - každá Kliďasova paže je dvakrát větší než dva Škyťáci dohromady.
“Určili jsme si, že Kliďas svého syna skutečně miluje, což je pravděpodobně důvodem, proč ho uklidil ke kováři,” říká Sanders. “Nebylo to proto, že by se za něj styděl, ale chtěl ho ochránit. Byl přesvědčen, že pokud někdy nechá Škyťáka vyjít z domu na jakkoliv krátkou chvíli, Škyťák se pravděpodobně nechá zabít, protože tak moc chce být Vikingem jak se patří, že se nějakým způsobem ocitne tváří v tvář drakovi, přestože ho drak může zabít - a také to udělá - pokud Škyťák nebude vědět, co dělat.”
Tvůrci filmu zdůraznili rozpaky - s prvky komedie i citu - nejviditelnějšího muže ostrova, který má slabinu, “problémové” dítě. Každý, kdo Kliďase obdivuje, si též velmi dobře uvědomuje, že s sebou nese břemeno potenciálně největšího problému vesnice - Škyťáka.
K další postavě filmu, Astrid, říká Bonnie Arnoldová, “Postava Astrid se v knize nevyskytuje, ale spolu s filmaři jsme cítili, že je důležité dodat příběhu silnou ženskou postavu, s kterou se může ztotožnit ženská část publika.”
A právě takovou postavou je Astrid. Je nejlepší ve třídě a špička mezi náctiletými lovci draků na celém Blpu. “Škyťák k ní tvoří nádherný protiklad, protože on, podle svého názoru, neudělá dobře vůbec nic.”
Dean DeBlois k tomu dodává, “Astrid představuje ideálního mladého Vikinga. Ztělesňuje přesvědčení svých předků - draci jsou nepřátelé, a to je něco, co se musí brát vážně a kvůli čemu se musí tvrdě pracovat. Uvědomuje si, že válka, kterou její rodiče soustavně vedou a kterou vedou všichni jejich rodiče, bude jednou jejich válkou. To způsobuje na začátku výcviku značný rozpor s postavou Škyťáka, který, jak se zdá, to vůbec vážně nebere. Astrid se plně soustředí na svůj cíl, pracuje velmi tvrdě a bez oddechu trénuje. Nepovolí si žádné velké rozptýlení, je vždy soustředěná, neustále trénuje, do legrácek se příliš nezapojuje a rozhodně se nefláká. Prostě neuznává lidi, kteří ze sebe nedolují to nejlepší. A Škyťák tak rozhodně vypadá.”

Co se týká ostatních, kteří navštěvují se Škyťákem a Astrid Drakoškolu, možná už chápou, kdo je jejich nepřítel, rozhodně však neví, co s tím … zatím. Dalšími do party jsou příhodně pojmenované postavy: Snoplivec, Rybinoha a bojovníci - dvojčata Rafana a Ťafan.
“Všichni jsou teenageři, ale nemohou se od Škyťáka víc lišit,” říká producentka Bonnie Arnoldová. “Snoplivec, Rybinoha a Ťafan jsou postavy z knih, ale cítili jsme, že potřebujeme více ženských postav a proto jsme Ťafanovi přidali dvojče, Rafanu. Jsou si k nerozeznání podobní.”
O postavě Rybinohy říká Chris Sanders: “Rybinoha je obrovská postava. Myslím, že je to chlapík, který nechápe vlastní sílu. Je skutečně skvělým Vikingem, ale je trochu nesmělý a nepříliš sebejistý.”
Kovář Tlamoun, další důležitá postava, je nejprve pověřen svést Škyťáka z nesprávné cesty a poté učí jeho a ostatní blpské teenagery v Drakoškole. “Myslím, že je takovým Škyťákovým tátou-mámou,” shrnuje Arnoldová. “Tlamoun mu dává zabrat, ale v hloubi duše ho má rád. Je jakýmsi prostředníkem mezi Škyťákem a jeho otcem Kliďasem.”
Dean DeBlois si myslí, “Kliďas si asi říká: ‘Nechám svého syna pracovat společně s mým nejlepším přítelem v jeho kovárně, možná trochu vyspěje a snad mu tam i narostou svaly.’ Ale Tlamoun je Škyťákovým jediným skutečným přítelem. Sice naprosto postrádá takt, ale snaží se Škyťákovi radit s největší upřímností. Většinou to nejsou žádné převratné rady, ale dává mu je tak neomaleně a bez známky taktu, že to působí legračně a navíc je to přesně to, co Škyťák potřebuje slyšet … tedy většinou”.
“Tlamounův způsob výcviku mladých Vikingů spočívá v tom, že je předhodí drakům a ti, kteří přežijí toto, jsou evidentně ti, kteří přežijí i v bitvě. K nikomu z nich se nechová nijak citlivě. Má je za bez problémů nahraditelné. Kromě Škyťáka. Myslím, že ho má docela rád,” dodává k tomu Fergusson.
Podle mýtů, které dali dohromady filmaři, přišli Vikingové na Blp asi sedm generací před tím, než se odehrál filmový příběh. V okamžiku, kdy poprvé vstoupili na půdu Blpu, přišel první dračí útok. A protože jsou Vikingy - tedy neuvěřitelně tvrdošíjní paličáci - odmítli opustit svůj nově vybraný domov. Jsou odhodláni zůstat a bojovat, vybojovat vítězství, bez ohledu na to, jak dlouho to potrvá. Nájezdy přicházejí většinou v noci, což podporuje teorii, že se draci přes den někde ukrývají. Kdyby Vikingové našli jejich hnízdo, mohli by odvrátit hrozby nočních útoků, které je trápí už více než 300 let.
“Jak vycvičit draka” začíná nočním útokem hordy draků všech plemen - bombardují Blp, unášejí ovce a demolují majetek. Dean DeBlois vysvětluje: “Pro nás s Chrisem bylo velmi důležité začít film výpravnou scénou, protože jsme chtěli ukázat, že půjde o opravdu fantastické dobrodružství. Také jsme chtěli předvést konflikt mezi Vikingy a draky. Chtěli jsme publiku dopřát spoustu vzrušení, zatímco bude zjišťovat, že se vlastně bude jednat o citlivý příběh - jen mu budou dodávat šťávu skutečně velké a vzrušující akční scény.”
A draci. Mnoho draků. “V knihách Cressidy Cowellové draci mluví. Mají svou vlastní řeč, ale my jsme se rozhodli pro draky, kteří budou více zvířecí a kteří budou komunikovat neverbálně. Myslím, že jedním z důvodů bylo, že takto draci působí víc jako monstra, s kterými je těžké bojovat a vítězit, což pro Škyťáka a ostatní Vikingy znamená překonávat větší překážku. Také si myslím, že tento způsob byl zajímavější pro animátory, kteří tak museli vykreslit všechny draky jako individuální osobnosti, aniž by se mohli spoléhat na pomoc hlasu. Je to sice zásadní změna, ale ve filmu je důležitější to, jak se draci pohybují, jak gestikulují a jak se tváří, a to je to, co animace a 3D umí velice dobře. A já věřím, že je to právě toto, co náš film odlišuje od ostatních filmů, kde se vyskytují draci,” líčí Arnoldová.
Z množství dračích plemen popisovaných v knihách Cressidy Cowellové se filmaři rozhodli soustředit se na šest rozdílných druhů draků - každý z nich se krátce představí během úvodní bojové scény a poté jsou detailně předvedeni během scény z Drakoškoly, kdy je vzorek každého plemene vpuštěn do ringu při tréninkové lekci. Film také obsahuje scénu, ve které Škyťák listuje Příručkou draků, ve které je stránka za stránkou doslova zaplněna nesčíslnými draky. “Chtěli jsme, aby si publikum tímto způsobem udělalo představu o tom, jak rozsáhlá je celá ta plejáda draků obklopující Vikingy. Teprve pak může pochopit, že když jdou chytat ryby nebo na lov, drak může být schovaný ve vodě nebo ve skulině ve zdi. Nebo na stromě. A tím se svět Vikingů zdá být mnohem složitější a nebezpečnější než jak jsme ho byli schopni vytvořit my v čase, který jsme měli,” vysvětluje Chris Sanders.
Filmaři byli tak odhodláni vytvořit bohatou mytologii Blpu, Vikingů a draků, že nakonec stvořili alternativní severské reálie. Poté, co Škyťák sestřelí jednoho z útočících draků, což ovšem vzhledem k chaosu způsobeného útokem zůstane bez povšimnutí kohokoliv z vesnice, uvěří, že toto je jeho šance jak složit zkoušku dospělosti a stát se mužem, Vikingem jak se patří, tím, že zabije jednoho ze svých úhlavních nepřátel. Ví, že by měl tu obludu zabít, ale jeho vnitřní já mu říká, že nemůže. Vykročí tím směrem, ale nemůže se přinutit to udělat, zvlášť když se ten drak na něj dívá tak žalostně. V tu chvíli Škyťák zjistí, že draci se bojí Vikingů stejně jako Vikingové draků, takže místo aby ho zabil, ho pouští na svobodu. Mezi nimi se pomalu začíná vytvářet pouto a počáteční vzájemná nedůvěra se postupně mění v přátelství.
“Od tohoto okamžiku je fascinující sledovat, jak se přes den Škyťák snaží stát se Vikingem, takže každý očekává, že se učí s draky bojovat. V noci se ale s jedním přátelí a učí se ho milovat. Takže celá druhá polovina filmu je o rozporu mezi láskou k svému nepříteli a učením se, jak ho zabít,” dodává k tomu šéf scénáristů Alessandro Carloni.
Pro filmaře bylo důležité zachovat atmosféru knihy Cressidy Cowellové. To se podařilo díky tomu, že software DreamWorks Animation dokázal tvořit i věci dlouho považované za “problémové zóny” počítačově vytvořené animace.
“Zjistil jsem, že ve světě počítačové animace je věci jako kožešina, vlasy a voda opravdu těžké udělat přesvědčivě”, říká Sanders. “A tito Vikingové mají prakticky všichni kožichy a téměř všichni mají vousy. Kliďasův plnovous je ohromující, je obrovský stejně jako Kliďas sám. Vousy se mu pohybují tak přesvědčivě, že vás to nutí je neustále sledovat. Kožešina, kterou nosí, vám vyrazí dech. Všechny materiály, kožichy, kovy, kůže, vzory a osvětlení vypadají skutečně úžasně.”
Závěrečná bitva a vrchol filmu zastihuje Škyťáka a Bezzubku letící uprostřed největší bitvy v historii Blpu kolmo vzhůru k nebi. Tahle scéna je pravděpodobně nejspektakulárnější ze všeho, co DreamWorks Animation zatím dělalo. Během tohoto letu vzhůru kolem hrdiny vybuchuje obrovský sloup ohně.
Ale pro všechny tyto úžasné možnosti nejnovější počítačové animace a 3D technologie se nabízí otázka - je příběh Škyťáka a jeho boje proti normám stále v centru a v popředí filmu? Kdo jiný je oprávněn odpovědět na tuto otázku, než autorka knihy, z které film vychází, Cressida Cowellová. Produdentka Bonnie Arnoldová o tom říká: “Skutečnou zkouškou ohněm pro nás byl okamžik, kdy Cressida Cowellová přišla se svou rodinou do studia, aby se podívali na velkou část filmu. Její děti se do toho okamžitě vžily a prožívaly vše společně s filmovými postavami, ať už to byly situace podobné těm v knize, nebo naprosto odlišné. Později přiznala, že byla trochu nervózní, když viděla na filmu pracovat všechny ty lidi, ale myslím, že byla ráda, že viděla ten vývoj. Její návštěva byla velmi důležitá i pro celý tým, protože lidem hodně záleželo na tom, aby vytvářeli věc, která bude věrná knize, ale která bude zároveň nabízet jiný druh zážitku než kniha.”
Všichni, kteří se sešli na společné jízdě Škyťáka a Bezzubky se o své zkušenosti s projektem ochotně podělili. Výkonný producent Tim Johnson říká: “To, co je na dracích fascinující, je, že můžete ukázat téměř na jakoukoliv kulturu na Zemi, ať už na Dálném Východě, v Evropě, prostě kdekoliv, a každá má svou vlastní dračí mytologii. Je to něco, co je hluboko v lidstvu, příběhy o těchto ušlechtilých, divokých, děsivých příšerách. Příběhy o obrovských nestvůrách jsou součástí všech kultur. Překonávání vlastního strachu z těchto příšer, z něčeho neznámého, je součástí vypravěčství všech kultur. Bylo pro nás velkou ctí a výzvou, že jsme mohli být součástí takové tradice, že jsme mohli vzít zvíře, které zasahuje tolik kultur, jako je drak, rozhodnout se, že povíme vlastní příběh s využitím knih Cressidy Cowellové a převedeme ho do dračího příběhu 21. století.”
“Tento příběh nese krásné poselství,” říká producentka Bonnie Arnoldová. “Škyťák je postava plná naděje. Spřátelí se s úhlavním nepřítelem své vesnice a to, co skutečně změní svět k lepšímu, je právě toto přátelství mezi Škyťákem a Bezzubkou.”
“Speciální efekty použité v tomto filmu jsou úžasné,” říká scénárista a režisér Dean DeBlois. “Světlo, vzory, prostě vše je na tak vysoké úrovni, že nemohu být spokojenější. Jsem na tento film velmi pyšný a doufám, že při jeho sledování lidé poznají péči, s kterou jsme ho tvořili.”
K tomu dodává scénárista a režisér Chris Sanders: “Chtěli jsme, z filmu ‘Jak vycvičit draka’ udělat dobrodružný zážitek. Je to svět Vikingů a draků plný křídel a mečů. Zvedli jsme publikum ze země přímo do čistého arktického vzduchu na zádech létajících příšer. Objevili jsme se přímo v srdci nebezpečného světa a neuskutečnitelného přátelství se starodávnými příšerami, které dodnes existují pouze na stránkách knih. Nezapomenete na tyto postavy a nezapomenete na toto místo.”
Nejvzácnější a nejinteligentnější z draků je Noční Fúrie. Vyznačuje se tmavou barvou a pronikavě žlutýma očima, menším vzrůstem, mohutným hrudníkem a krátkým krkem. Vzhledem k velikosti těla má ze všech draků největší křídla, která mu umožňují létat výše, rychleji a déle než ostatní draci a jeho neuvěřitelný poměr síly ke hmotnosti mu dovolují vzlétnout kolmo vzhůru jako helikoptéra. Tato elegance je ovšem na zemi přeměněna v jistou neohrabanost. Jeho neobvyklý oheň (polotuhá hmota zapálená acetyleno-kyslíkovým plamenem) v cíli při nárazu exploduje. Svou typickou techniku útoku předvádí po západu slunce a z velké výšky - zahalený v křídlech letí střemhlav jako střela a na poslední chvíli zabrzdí, aby uskutečnil jediný přesně mířený třaskavý výbuch - pak zmizí zpět v tmách. Jediným varováním je raketový zvuk, který střemhlav klesající Noční fúrie dělá. Její sebevražedný útok spolu s obezřetným chováním a analytickým myšlením z ní dělají drtivého protivníka s výjimečnou úspěšností. Do dnešního dne nebyla sestřelena ani jedna Noční fúrie.
Nenechte se zmást nádherným zbarvením Nodra Smrťáka, který se pyšní tolika barvami jako pestrý papoušek - je totiž nesmírně nebezpečný. Je vrtkavý, agresivní a vznětlivý, což ještě zhoršuje jeho ješitnost a marnivost. Útočí dvěma způsoby: jednak na stovky metrů chrlí čistý hořčík (nejžhavější dračí oheň) a také disponuje ocasem se značným množstvím smrtících ostnů. To z něj - spolu se skutečností, že jeho nebezpečnost ve vzduchu je doplněna jeho nebezpečností na zemi - dělá jednoho z nejtěžších dračích protivníků. Díky svým svalnatým a rychlým nohám může při běhu snadno používat bodce na svém těle a bránit se může drtícím křivým zobanem. Hlavu používá také jako beranidlo schopné rozmetat i ty nejtlustší stěny a dveře. Jeho slabým místem je zrak - s očima umístěnýma po stranách hlavy má Nodr Smrťák obrovský slepý bod přímo před nosem.
Vlajková loď dračího plémě, Obrovská Noční Můra, je vzhledově nejděsivější a nejmajestátnější ze všech známých dračích druhů. Převážně černočervená Obrovská noční můra je násilnická, sveřepá a houževnatá, jako první se do bitvy vrhá a jako poslední ji opouští. Je obdařena mimořádně dobrým zrakem a roztažitelnými křídly, díky kterým při zastrašování svých nepřátel vypadá ještě větší. Útočí jak na zemi, kde využívá při boji zblízka svou obří tlamu a dlouhé rohy, tak i ve vzduchu, přestože jí obrovská křídla neumožňují rychlý pohyb a její rozměry z ní dělají snadný terč. To je vyváženo jejím arzenálem bodců a její nejsilnější zbraní - ohněm z petrolejového gelu. Tento těžký a mazlavý oheň pokryje vše kolem a vsákne se do prasklin i děr a je téměř nemožné se jej zbavit. Taktikou Obrovské noční můry je pokrýt se od hlavy po ocas ohněm a vrhnout se na nepřítele.
Pro Garvana je typické robustní tělo a relativně malá křídla, kterými umí mávat s obrovskou rychlostí, což mu umožňuje létat dozadu či do strany. Garvan miluje spánek a občas si schrupne během letu nebo se naskládá na své druhy a společně pak vytvářejí obrovskou haldu spících draků. Svůj den má rozdělen takto - létání 1%, jídlo 5%, stížnosti 10%, spánek 84%. Při útoku drtí Garvan nepřátele napadrť svým ocasem zakončeným ostnatou koulí nebo používá hlavu jako beranidlo. Nejnebezpečnější je však jeho oheň - stovky kilogramů natrávených kamenů jsou roztaveny do lávy, do které je přidán kyslík z dechu draka a jako dělová koule jsou pak hnány na útočníka. Garvanovou Achillovou patou je jeho mizerný zrak - občas si splete dokonce skálu se svým vejcem; to pak na něm sedí a čeká, až se vylíhne mládě.
Nejneobvyklejší z draků, Ohavný Zipák, je nepřehlédnutelný (a nenechá vás na pochybách, kde vzal svoje jméno): hledejte dvě hlavy na dvou krcích, které se dokáží sepnout jako zip. Ačkoliv je to nejdelší drak, má nejmenší křídla a krátké zavalité nohy, takže nevyniká ve vzduchu a není příliš k užitku ani na zemi. Jen maličkost - jeho neobvyklý útok je obzvláště smrtelný. Místo ohně chrlí jedna hlava hořlavý plyn a ta druhá ho zapaluje jiskrami, takže může útočit z větší vzdálenosti. Vychrlí plyn, který se před vznícením dostane do všech koutů a štěrbin. Jeho fyzické nedostatky a inteligenční omezenost přispěly k tomu, že jako druh téměř vyhynul. Jeho největší výhoda - dvě hlavy - je zároveň jeho největší slabinou, protože ty dvě oddělené a tupé rozoumky spolu často nesouhlasí, což činí Ohavného zipáka poněkud zpomaleným a zranitelným, takže několik Vikingů jej zvládne zmást a porazit. Samci Zipáka se často pošťuchují tak dlouho, dokud se vzájemně nezničí - samice jsou rozumnější a žijí déle.
Ze všech známých draků je Hrůzák Hrozivý nejmenší postavou a nejpočetnější výskytem. Přestože se pohybuje ve smečkách, ztrácí početní výhodu neustálými bojůvkami, kterým dává přednost před vytvořením společného plánu útoku. To ho činí neschopným k boji, takže co se týká potravy, je spíš sběračem než lovcem. Hrůzák hrozivý není schopen létat na větší vzdálenosti, k cestování proto zdarma využívá větší draky, na které se přilepí. Vysoká porodnost tohoto dračího druhu a jeho mírumilovný přístup k lidem mu umožňují prosperovat navzdory nevýhodám. Ačkoliv údajně existují tisíce hrůzáků, je zřídkakdy ke spatření - někteří Vikingové neuvidí za celý život ani jednoho.

Ocenění:
Academy Awards
2011 - John Powell (Hudba) (nominace)
2011 - Chris Sanders, Dean DeBlois (Animovaný film) (nominace)

Golden Globes
2011 - Nejlepší animovaný film (nominace)

BAFTA
2011 - John Powell (Hudba) (nominace)
2011 - Animovaný film (nominace)

DABING
V českém znění: Matouš Ruml - Jay Baruchel (Škyták), Jiří Schwarz - Gerard Butler (Kliďas), Terezie Taberyová - America Ferrera (Astrid), Libor Terš - Craig Ferguson (Tlamoun), Jan Kalous - Jonah Hill (Snoplivec), Oldřich Hajlich - Christopher Mintz-Plasse (Rybinohy), Jana Páleníčková - Kristen Wiig (Rafana), Robin Pařík - T.J. Miller (Tafan), Tomáš Juřička - Philip McGrade (Starkard), Petra Hanžlíková - Ashley Jensen (Phlegma), Tomáš Borůvka, Jiří Krejčí, Vladimír Kudla, Milan Slepička, Radovan Vaculík, Petr Vágner
Překlad: Petr Putna
Dialogy: Janka Unruhová
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Filip Mošner
Mix zvuku: Deluxe Media
Režie: Alice Hurychová
Vyrobila: LS Productions dabing 2010

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 1.4.2010 Bontonfilm
Premiéra USA: 26.3.2010 Paramount Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.11.2010 (DVD) Magicbox
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 1.11.2010 Magicbox
Poprvé na DVD: 3.11.2010 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 14.3.2012 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 31 348 265
Tržby celkem - $ 494 878 759
Návštěvnost v ČR 262 779
Náklady (Rozpočet) - $ 165 000 000

FILMY V SÉRII
Jak vycvičit draka gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0295/
Animovaný / Dobrodružný, USA, 2010
Režie: Chris Sanders, Dean DeBlois, Hrají: Jay Baruchel, Gerard Butler

Jak vycvičit draka 2 gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0294/
Animovaný / Dobrodružný, USA, 2014
Režie: Dean DeBlois, Hrají: Jay Baruchel, Gerard Butler

Jak vycvičit draka 3 https://gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0293/
Animovaný / Dobrodružný, USA, 2019
Režie: Dean DeBlois, Hrají: Jay Baruchel, America Ferrera
 
Tvůrci a herci
Chris Sanders (Režie), Dean DeBlois (Režie), Bonnie Arnold (Produkce), John Powell (Hudba), Gil Zimmerman (Kamera), Maryann Brandon (Střih), Leslee Feldman (Casting), Kathy Altieri (Scénografie), - (Kostýmy), Jonathan Null (Zvuk), William Davies (Scénář), Dean DeBlois(Scénář), Chris Sanders (Scénář), Cressida Cowell (kniha) (Předloha), Jay Baruchel (Herec), Gerard Butler (Herec), Craig Ferguson (Herec), America Ferrera (Herec), Jonah Hill (Herec), Christopher Mintz-Plasse (Herec), T.J. Miller (Herec), Kristen Wiig (Herec), Robin Atkin Downes (Herec), Ashley Jensen (Herec), David Tennant (Herec), Kieron Elliott (Herec), Angela Bartys (Herec)
 
2010/94/USA/Animovaný, Dobrodružný, Fantasy, Komedie, Rodinný
 
Zajímavost k filmu
- Snímka má aj mnoho alternatívnych názvov, ako Dragons, My First Dragon, Dragon Trainer či How to Train Your Dragon: An IMAX 3D Experience.
- V knize je drak bezzubka ten nejobyčejnější druh dračí rasy - hnědák obecný. Ve filmu je však naopak bezzubka nejvzácnější drak - noční běs. Knižní verze bezzubky se přitom nápadně podobá filmovému druhu hrůzák hrozivý.
- Toothless, v češtině Bezzubka, měl být původně vymodelován podle stavby těla a hlavy vlka. Animátoři však následně zvolili jako předlohu černého pantera, někdy chybně označovaného jako černou pumu.
- Náčelník Vikingov Stoick (Chladnobrv) má svoje meno po stoickej filozofii, ktorá vznikla koncom 4. storočia p.n.l. a učila o súdržnosti človeka s prírodou a zachovaniu pokoja a apatie.
- Řev draka byl vytvořen kombinací zvuků tuleňů, slonů, koní, tygrů a koček.
- Název filmu se objeví až v čase 1:28:54.
- Na začátku je při ukázce vesnička ošklivá, stará a okolo nejsou žádné lesy. Když se však hlavní hrdina vydá hledat draka, stromů a zeleně je v okolí mnoho.
- Ve scéně, kde Škyťák s Bezzubkou odpočívají po prvním letu a přilétají k nim malí hladoví draci, je možné vidět animovanou verzi Giant´s Causeway, česky Obrovy stezky, v Severním Irsku.
- Väčšina zvukových efektov vo filme bola vytvorená v štúdiu Skywalker Sound.
- Drak vyskytující se v severské mytologii je nazýván Jörmungandr. Častěji je sice považován za mořského hada, ale zastává i roli draka.
- Film obsahuje celkem 1 630 záběrů, což je v historii filmů produkovaných studiem DreamWorks zatím nejvíce.
- V jednom záběru se objeví více než 800 Vikingů najednou, v jiném pak pro změnu 2 500 draků najednou.
- Knihy Cressidy Cowellové čerpají z jejího dětství, které strávila na vzdáleném neobydleném ostrově na západním pobřeží Skotska. V prostředí bez silnic, domů a elektřiny zbylo autorce dostatek prostoru pro představivost, jež zrodila svět Vikingů a draků, který zachytila ve své knize.
- V knize Škyťák nezaživá lásku a Astrid se v ní vůbec nevyskytuje.
- Bezzubka byl vymodelován podle postavy Stitche z filmu Lilo & Stitch (2002).
- Během úvodního loga Dreamworks si můžete všimnout, jak v pozadí proletí Noční běs.
 
Odkazy