Letadla / Planes (2013/91/USA, Austrálie/Animovaný, Dobrodružný, Komedie, Rodinný) 58%

19.12.2022 03:21
JEDNOU VĚTOU
„Letadlo se strachem z výšek letí svůj vysněný velký závod."

OBSAH
Z oblačných výšin světa filmu Auta přilétají Letadla, animovaný komediálně-dobrodružný snímek nabitý akcí, ve kterém se nám představuje Prášek, práškovací letoun s velkým srdcem a rychlými křídly, jenž sní o tom, že se zúčastní nejúžasnějšího leteckého závodu kolem světa. V cestě mu stojí jen několik poněkud větších problémů - Prášek není tak docela stavěný pro závody, a kromě toho má tak trochu strach z výšek. Navzdory fóbiím se Práškovi za podpory svého učitele z námořního letectva, Skippera, podaří s odřenou vrtulí kvalifikovat do hlavního závodu. Jeho sportovní nadšení a rychlost se ale příliš nezamlouvají obhajujícímu šampiónovi Ripslingerovi, který se neštítí ničeho, jen aby Práška zastavil. Když dojde v průběhu vyvrcholení závěrečného závodu k neštěstí, je Práškova odvaha vystavena skutečné zkoušce. Za podpory přátel starých i nových Prášek vystoupá do výšin, o kterých se mu doposud ani nezdálo, a současně užaslým přihlížejícím dokáže, že svět v oblacích skutečně nezná žádných hranic.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Přišel jsem totálně vygumovanej z práce.. Zapnul TV a nakonec to kupodivu přežil. A to i přesto, že je to totální kopie Aut. Znova si tenhle animák ale určitě nedám. To, že ty letadla budou kroutit očima sebevíc nic nezmění na tom, že si vztah k ním prostě neudělám. (Malarkey) 2*

V roce 2013 prožíval Pixar údobí spojené s tuhou Disneyovskou přestavbou/syntézou, a tak po slabých Autech 2 a "OK, but..." Rebelce vedle "čistě Pixarácké" Univerzity Pro Příšerky, "u Disneyho" vznikl jiný zcela jistý kasaštyk - Letadla, animák "from the world of Cars" (česky o řád šíleněji "ze světa, kde Auta mají křídla":)). A světe div se, ona je to naprostá kopírka Aut, od příběhu o megazávodu všech megazávodů přes mladičkého ambiciózního hrdinu až po starého mentora, vláčícího za sebou trauma z mladých let. Jistě, Blesk McQueen nebyl žádný vidlák (nebo možná byl, vzpomeňte si, že o jeho minulosti se nikde nemluvilo krom toho, že "mu kluci z Nerezky jako nováčkovi dali šanci") a byl docela nesnesitelný sobecký machýrek, zatímco Prášek je jen skromné letadélko, které cítí, že má na víc... a má fóbii z výšek, ehm... se kterou to nakonec není tak horké, ehm ehm... Ale nejde nevidět, odkud to vše vzešlo. No, zkrátka a dobře dá se na to dívat, protože vizuálně to celkem odpovídá roku 2013, a Mark Mancina (který kdysi před lety složil úžasné soundtracky třeba k Nebezpečné Rychlosti a Mizerům) stále umí, ale je to celé prosté jakéhokoliv překvapení. Tedy krom toho, že scéna osvětlující Skipperovo trauma podobně jako jisté kousky Aut 2 není zrovna pro děti:P Ale je to natočené jistou rukou, má to tempo, a hlavně vaše děti to trápit rozhodně nebude, protože si toho, že to vlastně už někde viděly, nevšimnou:) Takže budu smířlivý a dám stejně jako Autům 2, tj. 60%. (Gemini) 3*

Kdo ještě neviděl ani Auta a ani Auta 2? Ne, nehlaste se všichni! OK, takže kdo je neviděl, může klidně na Letadla kouknout. Všimne si povedené animace, neoriginálního námětu a černobíle nalinkovaného děje, určeného pro děti. No a vy, co jste Auta viděli, tak si ušetřete cca 82 minut (ano, 10 minut z filmu sežerou závěrečné titulky, asi hlavně proto, že se na filmu podle typu jmen a hlavně jejich počtu podílela zhruba tak čtvrtina Indie). Letadla jsou totiž naprosto nenápaditou vykrádačkou obou Auto-filmů, s nimiž sice mají jen jednu společnou postavu (Brent Mustangburger coby komentátor), ale 99% shodu v typech charakterů i základním ději. Howgh. (Radyo) 3*

VELKÁ RECENZE
Víte, jaký je rozdíl mezi animákem a animákem od Pixaru? Originalita a preciznost. Společnost Walt Disney Studios se rozhodla vytěžit z popularity Aut co nejvíc a zamířila opravdu vysoko, doslova až do oblak. Hlavní hrdinové jejich nejnovějšího počinu jsou totiž letadla všeho druhu.
Vyprávění začíná v jedné zapadlé vesničce, která není ani na mapě. Ve Vrtulákově se potkáme s hlavním hrdinou Letadel a to s práškovacím letadlem Práškem, který má velké sny. Nalítal už sice tisíce kilometrů, ale všechny pouze v několikametrové výšce nad úrodnými poli. Jeho velkým snem je zanechat za sebou vůni hnojiva Vitamočky a zúčastnit se mezinárodního leteckého závodu Letem světem. Nikoho bezesporu nepřekvapí, že kvalifikací projde s odřenýma ušima, vlastně křídly. Jakmile se ocitne uprostřed tvrdé a nelítostné konkurence, zjistí, že bude muset pořádně zabrat a překonat sám sebe.
Říkáte si: „Toto jsem již někde viděl(a)“ a už teď víte, jak dopadne nejen on, ale i jeho prohnaní soupeři? Máte pravdu, příběh je opravdu jednoduchý a značně předvídatelný, ale to by se dalo Letadlům odpustit. Nebyly by první a zdaleka ani poslední. Horší je, že velmi kopírují slavnější příbuzné – Auta. Setkáváme se tu prakticky se všemi starými známými hrdiny, kterým akorát narostla křídla. Jen osobnost a ztřeštěnost Buráka nikdo nedokáže napodobit.
Co se týče samotného zpracování Letadel, jsou všechna hezky barevná a s pořádnými kukadly. Ale že by byl nějak na plátně poznat časový rozdíl mezi Auty 2 a Letadly? I těch drobných propracovaných detailů Auta nabízela více. Přesto je pořád, na co se koukat a dětem se budou bezesporu líbit. Přeci jen nás čeká multikulturní výlet. Docela mě ale překvapila celková atmosféra filmu, která byla i přes množství vtipů a nejrůznějších narážek vážnější, než jsem očekávala.
Letadla měla velké ambice, ale stín svých předchůdců rozhodně nepřekročila. Docela hezky se na ně kouká, ale žádný boom se nekoná. Třeba se tvůrci z chyb poučí a avizované druhé pokračování s podtitulem Záchranná akce bude propracovanější a nápaditější.

O FILMU
Klay Hall byl leteckým fanouškem dávno předtím, než se projekt Letadla vůbec odpoutal od země. Když ho tedy vedoucí výroby John Lasseter oslovil s dotazem, zda by neměl zájem o režírování celovečerního snímku, který se mezi oblaky odehrává, neváhal ani na vteřinu. „Vždycky jsem letadla zbožňoval,“ říká Hall. „Můj otec byl u námořnictva a jeho otec byl také pilot. Celý život létali a lásku k letectví mi tímpádem předali.“
„Když jsem tady v Kalifornii vyrůstal,“ pokračuje Hall, „vzali jsme si s otcem vždycky hamburgery a colu a šli k místní dráze sledovat přistání a starty. Seděl jsem tam a kreslil, zatímco on hovořil o vlastnostech jednotlivých letadel. Stále pár těch obrázků mám. Když se tenhle projekt objevil, byl jsem na něj tedy dokonale připravený.“
Hallova láska k letectví a jeho zkušenosti ho pro tento snímek předurčily - ale když mu tenhle snímek spadl do klína, pracoval už na jiném projektu. Na doporučení Johna Lassetera strávil Hall více než šest měsíců studiem podkladů a prací na příběhu o stavbě železnice v Americe. „Baví mě historie - stejně jako Johna - a jednalo se o krásný svět plný parních lokomotiv,“ říká Hall. „Zdálo se, že se vše skvěle daří, a poté se mi ozval John. Vzpomínám si naprosto přesně, kde jsem byl, když mi zavolal. Zeptal se mě, jestli bych se nechtěl přeorientovat spíše na letadla. Po tomto dotazu jsem se na okamžik odmlčel - John z legrace říkává, že jsem omdlel, a když jsem se probral, tak jsem se vrhnul rovnýma nohama do práce. Řekl jsem mu, že jestli mám něco ještě raději než vlaky a Divoký západ, pak jsou to letadla.“
Režisér, který vystudoval Cal Arts s dalším animačním veteránem Richem Moorem, režisérem snímku Raubíř Ralf, a také s Andrew Stantonem, do společnosti Disney nastoupil v roce 2005. „Vždycky jsem se podílel na komediích,“ prozrazuje Hall. „Strávil jsem deset let prací na Simpsonových.“
Hall chválí tým, který pracoval na námětu, za to, že se mu podařilo najít tu správnou kombinaci humoru, akce, věrohodnosti a také citů. „Na natáčení animovaného filmu je jednoznačně nejlepší spolupráce s nejrůznějšími lidmi. Myslím, že animovaný film je nejkolektivnějším uměleckým oborem. Pro vytvoření jediného filmu je zapotřebí hotové armády talentovaných lidí.“
Hall, Lasseter a Jeff Howard společně velice záhy během příprav dolaďovali příběh celého snímku. „Seděli jsme spolu v jedné malé místnosti pět nebo šest hodin,“ popisuje Howard, který uvítal možnost spolupráce s Lasseterem. „Všichni ho ohromně respektujeme, co se invence týče - a teď jsme s ním mohli přímo spolupracovat. Právě tehdy se objevil nápad na práškovací letadlo, které se touží stát závodníkem. Pojmenovali jsme ho hned toho prvního dne Prášek a diskutovali jsme o závodech kolem světa, kde by se setkal se závodníky z nejrůznějších zemí.“
„Působilo to prostě přirozeně,“ míní Lasseter. „Máme tu skvělou skupinku nových postav, které se pohybují v různých částech světa - na Islandu, v Německu, v Indii či v Mexiku. Od začátku jsme věděli, že nemohou být průměrné. Náš film musel být skvělý. A také je. Je nádherný. Když řeknu, že jsem z něj nadšený, budu se držet velice při zemi.“
Kouzlo animovaného filmu společnosti Disney začíná pečlivým studiem, které se dotýká všech, od scenáristů přes výtvarníky postav až po osvětlovače. Při přípravách filmu Letadla pak bylo třeba absolvovat skutečně širokou škálu nejrůznějších věcí - od letů ve vrtulnících a dlouhých projížďkách po klikatých venkovských cestách až po výjimečnou možnost navštívit za provozu letadlovou loď. „Věrohodnost je ve filmu jako Letadla vším,“ míní producentka Traci Balthazor-Flynn. „Potřebovali jsme letadla znát skrz naskrz, vědět, jak létají, jak reagují na nejrůznější přírodní jevy a jak znějí. Potřebovali jsme zjistit, jak by si malé letadlo vedlo na leteckých závodech.“
Jádrem celého snímku je skutečnost, že byl Prášek stvořen pro jediný účel. „Nepatří vlastně do světa velkých závodů - nakonec, nepatří do světa jakýchkoliv závodů,“ soudí režisér Klay Hall. „Je to jen práškovací letadlo, ale když má možnost zkusit si něco, na co není zvyklý, a čelit velké výzvě, překvapí všechny včetně sebe.“
Hall tvrdí, že klíčem k tomu, aby se hlavní hrdina filmu stal něčím víc, než k čemu byl stvořen, bylo porozumění tomu, jak letadla fungují a jak jsou využívána, což Práškovi umožnilo vymanit se osudu, který mu byl předurčen. „Spolupráce s Johnem Lasseterem je neuvěřitelně inspirativní. Je velkým zastáncem faktického přístupu a získávání tolika informací, kolik je jen možné sehnat.“
Studium podkladů jim pomohlo uplatnit Lasseterovu filozofii: věrnost materiálům. Tento princip při aplikaci na svět filmu znamenal, že se výtvarníci při práci na postavách museli držet fyzické podoby letadel - rozměrů, velikosti i hmotnosti. Křídla nebylo možné ohýbat, trup nešlo protáhnout či zkrátit a vrtule se musely pohybovat přesně jako ty skutečné. Tvůrci filmu tak museli objevit mnohem nenápadnější prostředky k tomu, aby mohli zprostředkovat akci a city.
„Při objevování světa letadel jsme si užili spoustu zábavy,“ svěřuje se Hall. „Měli jsme možnost vyzkoušet si nejrůznější varianty létání - v balónech, v bombardérech z druhé světové války a v různých modelech tryskových a civilních letadel.“
Sean Bautista, dlouholetý pilot, který se stal leteckým a technickým odborníkem filmu, pozval Halla na památný let. „Vydali jsme se z malého letiště ve Fresnu v letounu Travel Air z roku 1926 s otevřeným kokpitem - roztočíte ručně vrtuli, naskočíte dovnitř a nastartujete. Seděl jsem vpředu a měl jsem koženou čepici a letecké brýle. Ten pocit, kdy vám vítr čechrá vlasy a vy slyšíte motor a vychutnáváte si ty mírné zatáčky a jemné klouzání letounu, byl naprosto magický.“
I několik dalších členů štábu v rámci příprav cestovalo - účastnili se leteckých dní, navštěvovali muzea i řadu malých letišť, aby nasákli atmosférou, posílili své znalosti a zaručili, že bude film působit věrohodně. „Připadal jsem si jako dítě, které se ocitlo v cukrárně,“ přiznává Hall. „Měli jsme možnost hovořit s leteckými průkopníky a bojovými stíhači, s veterány z Koreje i civilními testovacími piloty. Měli jsme ojedinělý přístup k Blue Angels a Thunderbirds. Bylo to úžasné.“
Podle Halla se film Letadla odehrává kdesi na Středozápadě. „Prášek je zemědělské letadlo,“ říká režisér. „Chtěli jsme jeho domov situovat někam na venkov Spojených států.“ Kromě toho zjistili, že Středozápad není jen ideálním místem, kde by mohl Prášek žít, ale mají zde také velké zkušenosti s letadly a létáním, takže štáb uspořádal hned několik výletů do této oblasti. Mimo jiné navštívili například Národní muzeum amerického letectva v Ohiu, kde si prohlédli restaurovaný letoun Memphis Belle, Air Force One Johna F. Kennedyho či stíhačku MiG-25 Foxbat. Na leteckém dni Dayton Air Show se setkali s dosud žijícími členy letky Tuskegee Airmen. Kromě toho se tu také proletěli ve 40 let starém vrtulníku Huey a setkali se s USAF Thunderbirds. „Dostali jsme dokonce šanci proletět se v B25, bombardéru z druhé světové války,“ vzpomíná scenárista Jeff Howard. „Létali v doprovodu stíhaček P-51. Dayton byl úžasný.“
V Severní Dakotě navštívilo několik členů štábu muzeum ve Fargu a prohlédli si zde restaurovaný letoun F4U Corsair. Současně si pohovořili s bývalým vojenským pilotem, který v letech 1944 až 1945 létal s bombardérem TBM Avenger. Informace, které zde získali, byly neocenitelné při práci na Skipperovi, zkušeném armádním veteránovi, který pomáhá Práškovi s tréninkem.
V Minnesotě štáb navštívil devět místních letišť. „Mluvili jsme s jedním člověkem, který prohlásil, že jestli hledáme skutečně venkovské letiště, pak musíme jet na jedno, které ani není na mapě,“ popisuje Howard. „Takže jsme se vydali na letiště Leaders Clear Lake, které je v podstatě tvořeno malým hřbitovem letadel v různém stádiu demontáže.“ Malé letiště bylo obklopené poli s kukuřicí a nacházelo se na něm hned několik starých práškovacích letadel a cisteren. Stalo se dokonalou inspirací pro podobu Vrtulákova. „Našli jsme tu také starou cisternu, která inspirovala podobu Chuga,“ říká Hall.
Členové štábu navštívili také letadlovou loď USS Carl Vinson. Tato loď třídy Nimitz se může pochlubit bohatou historií, sahající až do roku 1980, a byla cennou inspirací pro scény, odehrávající se na letadlové lodi. Štáb tu měl možnost sledovat trénink zaměřování a také řadu startů, mezi něž patřil i start stíhačky Hornet, vrtulníků a zásobovacích letounů C-2. „Přistát na letadlové lodi a pak se na její palubě vracet do přístavu, to patří nepochybně do žebříčku deseti nej věcí, které jsem v životě podnikla,“ míní Balthazor-Flynn. „Možnost promluvit si s posádkou byla úžasná - dokonce jsme s některými důstojníky probrali pár dialogů přímo z filmu.“
„Na palubě letadlové lodi slouží asi 5000 lidí - řada z nich ve věku kolem 18-19 let,“ dodává Hall. „Bylo mi ctí mít možnost nahlédnout pod pokličku toho, jak funguje naše armáda. Dokonce jsme si měli možnost vyzkoušet i standardní přistání na letadlové lodi, což bylo úžasné.“
V průběhu shromažďování podkladů tvůrci filmu zjistili, že celá řada informací dokonce pomáhá zlepšit příběh filmu. Vzhledem k tomu, že práškovací letadla nelétají výše než 300 metrů, tvůrci filmu uvažovali o tom, že navzdory svým velkým snům může mít Prášek k závodění jisté výhrady. „Není stavěný na velké výšky - nikdy nemusel létat příliš vysoko,“ míní Hall. „Takže dává naprostý smysl, že má z výšek strach.“
Práškův strach z výšek tvůrce filmu přiměl vyhledat odbornou radu specialisty na fóbie, aby se ujistili, že jeho fóbie bude působit hodnověrně. „Věděli jsme, že pokud ji zobrazíme správně, oslovíme mnohem intenzivněji ty z diváků, kteří se s nějakými fóbiemi sami potýkají - ať už jde o strach z výšek nebo o něco docela jiného,“ říká Hall.
„Práškovo chování je nám blízké, protože se všichni něčeho obáváme - někteří více, jiní méně - a všichni musíme čelit situacím, které pro nás nejsou snadné,“ soudí John Tsilimparis. Tento psychoterapeut, kterého štáb oslovil, už pomáhá lidem s panickými poruchami po dvě desetiletí. Akrofobie - strach z výšek - je podle něj charakteristická „točením hlavy, pocením, nevolností, suchem v ústech, třesem, srdečními palpitacemi, intenzivním dýcháním a neschopností mluvit nebo logicky myslet.“
„Práškovo dilema je velice lidské a my jeho bolesti rozumíme,“ pokračuje. „Soucítíme s ním a chceme, aby uspěl. Navíc rádi fandíme outsiderům.“ „Každý z nás byl někdy v životě outsiderem,“ dodává Hall. „Všichni jsme někdy byli v Práškově kůži. Právě tohle povědomí - společně s autentičností, na které jsme velice usilovně pracovali - jsou důvodem, proč ho diváci budou mít rádi a budou mu fandit. A myslím, že to je na návštěvách kina to nejlepší.“
Tvůrci filmu Letadla společnosti Disney toužili po tom, aby jejich svět obývaly postavy, které osloví diváky po celém světě. Proto je i původ postav samotných podobně různorodý - pocházejí nejen z fiktivního městečka Vrtulákova na americkém Středozápadu, ale také ze vzdálených míst, jakými jsou Indie nebo Mexiko, a mají velice rozdílné povahy.
Prášek je letadlo, které sní o velkých věcech. Původem se jedná o práškovací jednomotorový letoun, toužící po účasti v mezinárodních závodech po boku svých velkých vzorů. Skutečnost, že není pro závody příliš předurčen, ho od jeho snů neodrazuje - i když jeho strach z výšek by možná mohl.
Režisér Klay Hall prohlašuje, že je mu příběh malého práškovacího letadla velice blízký. „Tenhle film a moje zážitky z práce na něm jsou v mnoha ohledech paralelou Práškova příběhu. Začínali jsme velice skromně, hodně jsme dřeli a díky sérii šťastných náhod jsme se dokázali probojovat dále, než jsme si kdy mohli představit.“
Herec Dane Cook, který Práška v původním znění namluvil, také vidí se svou postavou jisté spojitosti. „Jako klukovi mi trvalo spoustu let, než jsem zjistil, jaké je moje místo, jak se chci projevit,“ říká Cook. „Nebyl jsem dokonce ani schopen promluvit při vyučování ve třídě - bál jsem se zvednout ruku a přesto jsem chtěl bavit svět. Stejně jako Prášek jsem v sobě musel objevit něco, co mi pomohlo překonat má vlastní očekávání.“
Samotářský starý námořní Corsair Skipper Riley byl leteckým esem a špičkovým instruktorem věhlasné Eskadry Pirátů nebes, než ho nehoda během bojové mise přinutila opustit přední linie a dokonce i nebe. V současnosti se Skipper ostatních straní, ale když mu do jeho poklidného života vtrhne ambiciozní a vytrvalý Prášek, lačný Skipperových znalostí, je vtažen zpátky do víru dění a současně se mu ještě dostane pár nečekaných životních lekcí.
Scenárista Jeff Howard vnímal Skippera jako otcovskou postavu celého filmu. „Snaží se Práška chránit před ostatními a současně ho chce dokonale vytrénovat, aby byl schopen závodit dobře a bezpečně,“ popisuje Howard. „Vidí v Práškovi stopy svého starého já a nechce, aby Prášek prožil to, čím si musel projít sám.“
Bandaska je ztrápený starý dvojplošník a bručoun, jehož nádrž je za každých okolností z poloviny prázdná. Jako výrobce přípravku Vita-močka, speciální - i když nevábné - kombinace vitamínů, minerálů a hnojiva, která dokáže s obilím zázraky, nemá na Práškovy ztřeštěnosti čas ani náladu. Všude je až příliš mnoho obilí, které je třeba popráškovat, a času na to není nikdy dost. Pro Bandasku je práce na prvním místě, a teprve na druhém je...no, další práce.
Dottie je ještěrka, která je současně spolumajitelkou servisu Čerpací stanice Chuga a Dottie. Jako Práškova upřímná a praktická kamarádka - a také špičková mechanička - Dottie doufá, že se jí podaří udržet Práškovy sny v reálném světě. Prášek zkrátka není určený pro závody a honba za něčím takovým pro něj může být výslovně nebezpečná. Ale bez ohledu na to, pro co se Prášek rozhodne, mu bude Dottie vždy připravena pomoci.
„Dottie mám moc ráda, je to ohromně loajální kamarádka,“ říká producentka Traci Balthazor-Flynn. „Je silná a inteligentní a nebojí se to dát najevo. V tomhle filmu se objevují velice silné ženské postavy.“
Cisterna Chug je kamarád do nepohody. „Je to Práškův věrný pomocník, nejlepší přítel a kamarád,“ říká Dan Abraham, který vedl tým, zodpovědný za práci na námětu. „Ale není zrovna nejbystřejší.“
Chug je spolumajitelem servisu Čerpací stanice Chuga a Dottie, který pracuje tak usilovně, jako se dokáže bavit, a občas si pochutnává na svém vlastním palivu. Je velice vřelý a je nadšeným zastáncem Práškových závodních snů. Není to zkrátka pouhý kamarád, je mu i trenérem a největším fanouškem. A pokud Chug není náhodou schopen Práškovi nějak pomoci, najde alespoň někoho, kdo to dokáže.
Každý válečný veterán potřebuje oddaného pomocníka, jakým je Sparky. Vstřícný a ochotný Sparky je vždy připraven nabídnout Skipperovi pomocný klíč nebo ho někam odtáhnout. Jsou přáteli už opravdu velice dlouho - Sparky zná Skipperovy osudy a cítí ke starému Corsairovi velkou úctu, ale přesto doufá, že se dočká dne, kdy se Skipper znovu vrátí na oblohu, kam patří.
Jednoznačně nejslavnější osobností leteckých závodů je šampion Ripslinger, který má na svém kontě víc vítězství, než dokáže spočítat, a je obklopen zástupy věrných fanoušků. Navzdory neomezeným finančním prostředkům a špičkovému vybavení se ale světový šampion cítí malým letounem s nulovými závodními zkušenostmi ohrožený. Prášek do Ripslingerova světa zkrátka nepatří a z té představy mu doslova vře palivo. A pokud Prášek ze závodů neodstoupí následkem absence zkušeností, pak má Ripslinger po ruce několik neohrabaných pomocníků, kteří se o to postarají sami.
T. Dan Hofstedt, zástupce hlavního animátora, říká, že každý Ripslingerův pohyb zdůrazňuje jeho zákeřnost. „Jeho pohyby i vlastnosti - včetně tvaru očí - vám oznamují, že je velice bystrý a také poněkud nebezpečný.“
Vedoucí týmu pro 3D zpracování Jason Carter pomohl Risplingerovu povahu zdůraznit volbou hloubky obrazu v jeho scénách. Detaily Práška jsou zabírány z o něco větší blízkosti než detaily jeho protivníka Ripslingera. Šlo o to vzbudit v divákovi dojem, že má k Práškovi poměrně blízko, zatímco Ripslinger si ho drží od těla - doslova.
Závodníci Ned a Zed z Ripslingerova týmu se specializují na sabotáže. Protože nemají dostatek schopností k tomu, aby soupeře předehnali, prostě se jich zbavují a zajišťují tak vítězství svému šéfovi Ripslingerovi. Ani jeden z nich možná není z nejbystřejších, ale dokázali přijít na to, jak vytěžit z Ripslingerovy slávy co nejvíce.
Okouzlující El Chupacabra je v Mexiku legendou, jak vám kdykoliv rád sdělí. Podle Arta Hernandeze, který se podílel na námětu, je „El Chu skutečně velkolepý. Je velký, chová se velice okázale, a i když se nedá výslovně říct, že je namyšlený, rozhodně má slušné sebevědomí. Je hvězdou telenovel a vydává hudební alba. Jeho tvář je k vidění po celém Mexiku.“
Tento Casanova s vášní pro závody (nemluvě o citech k nedosažitelné Rochelle) rozhodně není k přehlédnutí - jeho burácivý hlas a charisma na sebe přitahují pozornost stejně, jako jeho přehnaně velké motory. Ani jeho společníci si nejsou tak docela jisti, kde končí v jeho případě pravda a začíná fikce, ale jedno je jisté: do závodění dává více citů a dramatu, než je ve vyšších letových hladinách vhodné.
Rochelle je odvážná závodnice a pýcha severu. Začala jako poštovní doručovatelka v malých městech v okolí Quebecu, a cestou sbírala recepty na nejrůznější mechanické problémy. Naučila se také létat velice svižně, což ji přimělo k tomu, aby zkusila své štěstí v závodech. Toho Rochelle nikdy nelitovala a nikdy se neohlížela (neměla to ani zapotřebí). Neúnavně ji pronásleduje El Chupacabra, ale vyrovnaná Rochelle je příliš soustředěná na závodění, než aby jeho city opětovala.
Ryan Carlson, hlavní výtvarník snímku Letadla, je také zodpovědný za její podobu, která podle něj skrývala několik problémů. „Jak zařídíte, aby letadlo působilo žensky?“ ptá se Carlson. „Jak vypadá sexy a přitažlivé letadlo?“
Prohlašuje, že nezřídka jde o drobnosti. „Jde o něco, co jsem se naučil, když jsem pracoval ve stejném týmu s animátorkou, která se podílela na postavách jako Jasmína nebo Pocahontas. Naučila mě, jak krásná může postava být jen díky několika málo drobnostem. Rochelle je milá a rozhodně krásná.“
Bulldog závodí déle než kdokoliv jiný z aktivních závodníků. Jakožto nejstarší a teoreticky nejmoudřejší pamatuje časy, kdy neexistovaly GPS, kdy závodníci důvěřovali svým umělým horizontům a navigovali podle hvězd. Podle Bulldoga jsou podstatou závodění dvě věci: umění létat a sportovní duch. Tečka. Zatímco si soupeři potají lámou hlavu tím, zda už není stárnoucí závodník za svým vrcholem, ocitá se Bulldog znovu a znovu mezi nejrychlejšími v každém závodě a ukazuje, že jsou takové obavy zcela zbytečné.
Panasijská šampionka Ishani je velice pohledná, ale na trati nemilosrdná. Svou soutěživostí a nemalým nadáním si dokázala získat více než miliardu fanoušků, včetně jednoho začínajícího závodníka, který se na ni obrátí s žádostí o radu. Exotická a tajemná Ishani je plná překvapení, ale nikdy nespouští oči z první ceny.
I její povaha se odráží ve výtvarném návrhu. Má jemné oční stíny, které podporují její ženský vzhled, tak důležitý pro postavu samotnou. „Ishaniny oči musely být velice přitažlivé,“ popisuje Hofstedt. „Podle Disneyho tradic jsou oči ženských postav trochu jinak tvarované. Často například trochu prodloužíme oční víčka, takže zasahují až k duhovce a zorničce. Tak to udělal Glen Keane v Malé mořské víle či Mark Henn s Jasmínou v Aladdinovi. Studovali jsme také rozdíly mezi postavami ve filmu Bambi.“
Její exotičnost dále podtrhuje tetování z henny, které má na vrchní straně křídel a trupu. To navrhl Carlson a finální podobu mu dal výtvarník Scott Seeto. Aby se film Letadla mohl rozletět do světa, byla třeba ojedinělá kombinace studia, spolupráce a tvrdé dřiny. „Velice záhy jsme zjistili, že dokud stáli naši hrdinové koly na zemi, působili věrohodně,“ říká Hall. „Ale jakmile vzlétli - jakmile se začali pohybovat ve všech třech rozměrech - bylo to mnohem těžší. Nejdříve působili dojmem hraček, zavěšených na provázcích.“
Tvůrci filmu si na pomoc povolali Jasona McKinleyho, který zastával úlohu leteckého konzultanta. McKinley, tvůrce, producent a režisér dokumentárního seriálu Dogfights, se specializuje na návrhy leteckých sekvencí pro film a televizi. „V případě každé letecké scény musíte pracovat s obrovským prostorem,“ říká McKinley. „Pohybujete se rychlostmi kolem 500 km/h a to znamená, že pokrýváte obrovsky rozsáhlé území. Takže jsme chtěli, aby to tak diváci skutečně cítili.“
Původně byl sice McKinley pověřen pouze úkolem provést animační tým z fáze storyboardů do fáze previzualizací, ale nakonec byl zodpovědný za to, aby letecké scény působily věrohodně a, jak říká Hall, obecně super. „Jason pomohl našemu týmu zajistit, že tyhle scény působí uvěřitelně - setrvačnost letadel ve vzduchu, jejich hmotnost, přistání a starty, to vše bylo najednou mnohem lepší. Žasli jsme nad tím, o co Jason dokázal tyhle sekvence obohatit.“
McKinleyho klíčová strategie odráží Lasseterův přístup: skutečné rozměry, skutečná rychlost. „Letadla musela mít skutečnou velikost, kulisy musely mít skutečnou velikost, a museli jste s letadly létat přesně tou rychlostí, jakou by ve skutečnosti letěla,“ vysvětluje. „Lidské oko je na pohyb velice citlivé - všichni víme, jak vypadá pták, který letí vzduchem, nebo jak vypadá hozený míč. Máme ve svých mozcích knihovny pohybů a k nim přiřazených vjemů toho, jak tyto pohyby mají vypadat. Jakmile se od fyzikálních zákonů odkloníte, okamžitě každý pozná, že tu není něco v pořádku.“
Ještě předtím, než se stal členem štábu snímku Letadla, už McKinley nastudoval rozsáhlé materiály o základních schopnostech jednotlivých letadel - limity zatáčení, rotace i rychlosti. „Je důležité si uvědomovat omezení každého z letadel,“ míní. „El Chu je větší než Prášek. Jeho zatáčky budou unikátní. Chtěli jsme se vyhnout tomu, aby letadlo zatáčelo příliš pomalu nebo příliš rychle. Když k tomu dojde, začínají vypadat nereálně - jako modely na provázcích.“
McKinley své znalosti uplatnil na téměř 800 leteckých záběrech ve filmu - jeho nejoblíbenější sekvencí je nicméně Práškův vstup do závodního světa, kdy soutěží v severamerických časovkách. „To je chvíle, kdy se změní,“ soudí McKinley. „Přestane být obyčejným práškovacím letadlem a stane se z něj skutečný závodník. Chtěli jsme, aby to byl zásadní okamžik, a nakonec jsme vytvořili sekvenci asi padesáti nebo šedesáti záběrů.“
McKinleyho zkušenosti také ovlivnily způsob, jakým byly pro letecké scény budovány kulisy, a dokonce i rozmístění kamer. Podle Thomase Leavitta, previzualizátora leteckých scén, byly kulisy pro realistický dojem letu naprosto klíčové. „Uvědomili jsme si, že pokud nebudeme mít popředí, středně vzdálenou krajinu a vzdálené pozadí, nebude dojem letu fungovat.“
Řešením bylo často pouhé rozšíření kulis tak, aby bylo možno uplatnit skutečnou rychlost letadla. Leavitt dodává, že kulisy ve finále pomohly stran umístění kamer, protože i animované filmy musí rozmísťovat kamery na logická a skutečná místa. „Můžeme kameru umístit na silo nebo na zem, připevnit ji na křídlo letadla nebo na letadlo, které letí vedle. Je to jako komplexní taneční choreografie, kdy mapujeme nejlepší umístění postav a kamer v rámci jediné letecké sekvence.“
Jedním z nejtěžších aspektů věrohodnosti leteckých scén bylo podle tvůrců filmu zachování potřeb příběhu. „Naše postavy si během letu povídají,“ říká Leavitt. „Do rozhovorů automaticky patří gesta, což by nebylo nic výjimečného, ale v případě letadla, letícího skutečnou rychlostí, by i prosté gesto zcela změnilo jeho dráhu. Takže jsme museli pečlivě hledat správnou rovnováhu.“
Autentičnost letu pomáhal zajišťovat také Sean Bautista, který získal pilotní průkaz už na střední škole, aby posléze létal s celou řadou letadel - od Cessen a Piperů přes F4 a F16 až po komerční 747 - a v průběhu své kariéry nalétal tisíce letových hodin. „Byl jsem schopen odpovídat na technické otázky jako třeba 'jak zvýšíte výkon motoru turbovrtulového práškovacího letadla?'“.
Bautista produkčnímu týmu ukázal, jak speciálními manévry, které by se patrně před vstupem na závodní dráhu naučil, zlepšit Práškovy šance. Pomohl štábu s celou řadou letadel a s letem samotným - bral jeho členy na studijní lety. Současně jim pomohl upravit faktickou stránku některých dialogů. „Šli jsme třeba na oběd a oni vytáhli diktafon a chtěli po mně, abych mluvil jako vojenský pilot nebo jako řídící letového provozu. Tihle lidé nepoužívají standardní slang - hovoří v různých zkratkách a je tomu hůře rozumět. Ale když něco takového dáte do filmu, působí pak jako celek mnohem lépe.“
Tvůrci filmu se také rozhodli nahrát zvuky skutečných letadel, aby tím podpořili věrohodnost leteckých scén. „Nahráli jsme práškovací letadla kvůli Práškovi, pár starých dvojplošníků, dvoumotorové letadlo a dokonce i vojenskou F-18,“ říká McKinley, který dodává, že sledovat při nahrávání letadla, jak se k nim blíží rychlostí přes 300 kilometrů v hodině, byl vzrušující zážitek.
Soundtrack k filmu Letadla složil úspěšný skladatel Mark Mancina, který získal cenu Grammy za svou práci na filmu společnosti Disney Tarzan z roku 1999, na kterém se podílel společně s Philem Collinsem. Soundtrack odráží různorodost postav snímku a rozličná prostředí, ve kterých se příběh odehrává.
„Všechny motivy se inspirují pozadím a původem postav,“ říká Mancina. „Prášek je náš venkovan. Skipper je vojenský hrdina ze staré školy. Ripslinger je frajírek.“ Mancina vytvořil své hudební motivy za využití široké škály nástrojů. Osmdesátičlenný orchestr obsahoval nejrůznější strunné nástroje, od elektrických a akustických kytar až po sitary. Na soundtracku se objevují mariachi, ale také samba, techno, polka, árie a heavy metal. Skladatel využil také dvaadvacetičlenného mužského sboru. „Samozřejmě tu máme i hudbu různých národů - britskou, indickou či mexickou, například.“
Film samotný otevírá rocková skladba Nothing Can Stop Me Now, která demonstruje Práškovu touhu stát se závodníkem. Intenzivní kytary mají diváky doslova vtáhnout do příběhu. Skladbu napsal a nazpíval Mark Holman a produkoval ji legendární producent a zvukař Ed Cherney. Píseň samotná zní na pozadí filmu a její alternativní verze zaznívá při závěrečných titulcích.
Mancina tvrdí, že napínavé vyvrcholení filmu obsahuje devět minut intenzivního hudebního vyprávění, které nebylo snadné, ale pomohlo tvůrcům filmu podtrhnout emocionální finále Práškova snažení.
Ve filmu Letadla se také objevují původní skladby You Don't Stop - NYC, kterou napsal Ali „Dee“ Theodore a nazpívali ji Chris Classic a Alana D., a Fly, kterou napsali Jon Stevens a John Fields a nazpíval ji Jon Stevens ze skupiny The Dead Daisies.

DABING
1.DABING (Kino)
V českém znění: Kryštof Hádek - Dane Cook (Prášek Skočdopole), Petr Pelzer - Stacy Keach (Skipper), Tomáš Racek - Brad Garrett (Chug), Martina Šťastná - Teri Hatcher (Dottie), Dana Černá - Julia Louis-Dreyfus (Rochelle), Jolana Smyčková - Priyanka Chopra (Ishani), Vladimír Brabec - John Cleese (Buldog), Zdeněk Palusga - Cedric the Entertainer (Bandaska), Dušan Kollár - Carlos Alazraqui (El Chupacabra), Jan Šťastný - Roger Craig Smith (Ripslinger), Petr Lněnička - Val Kilmer (Echo), Petr Gelnar - Anthony Edwards (Bravo), Tomáš Juřička - Sinbad (Roper), Zbyšek Pantůček - Gabriel Iglesias (Ned), Roman Štabrňák - Gabriel Iglesias (Zed), Michal Dusík - Brent Musburger (Brent Mustangburger), Jiří Hölzel - Colin Cowherd (Colin Cowling), Ondřej Lážnovský - Danny Mann (Sparky), Lukáš Hlavica - Oliver Kalkofe (Franz), Hana Czivišová, Vojtěch Hájek, Jaromír Holub, David Holý, Jaroslav Horák, Jiří Hromada, Zdeněk Hruška, Ondřej Izdný, Lucie Kožinová, Tereza Martinková, Ivo Novák, Lucie Novotná, Marcel Rošetzký, Otto Rošetzký, Jan Szymik, Pavel Tesař, Šárka Vondrová
Zpívá: Dušan Kollár - Carlos Alazraqui (El Chupacabra)
Překlad: Vojtěch Kostiha
Text písně: Pavel Cmíral
Produkce: Marek Hrazdil, Majda Holubcová
Zvuk: Guillermo Teillier
Výsledný mix: Shepperton International
Kreativní supervizor: Maciej Eyman
Hudební režie: Ondřej Izdný
Dialogy a režie: Vít Karas
Producent české verze: Disney Character Voices International, Inc.
Pro Walt Disney Pictures vyrobilo Studio Virtual® - 2013

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 22.8.2013 Falcon
Premiéra USA: 9.8.2013 Buena Vista Pictures US
Premiéra Austrálie: 19.9.2013
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 12.2.2014 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 11.12.2013 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 19 482 677
Tržby celkem - $ 239 258 712
Návštěvnost v ČR 147 863
Náklady (Rozpočet) - $ 50 000 000

FILMY V SÉRII
Auta gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0274/
USA, Animovaný / Komedie / Rodinný, 2006
Režie: John Lasseter, Hrají: Owen Wilson, Paul Newman

Auta 2 gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0275/
USA, Animovaný / Sportovní / Dobrodružný, 2011
Režie: John Lasseter, Hrají: Owen Wilson, Cheech Marin

Letadla gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0277/
USA, Animovaný / Dobrodružný / Komedie, 2013
Režie: Klay Hall, Hrají: Carlos Alazraqui, Dane Cook

Letadla 2: Hasiči a záchranáři gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0278/
USA, Animovaný / Komedie / Dobrodružný, 2014
Režie: Bobs Gannaway, Hrají: Dane Cook, Ed Harris

Auta 3 gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0276/
USA, Animovaný / Sportovní / Dobrodružný, 2017
Režie: Brian Fee, Hrají: Owen Wilson, Chris Cooper
 
Tvůrci a herci
Klay Hall (Režie), Traci Balthazor (Produkce), Mark Mancina (Hudba), - (Kamera), Jeremy Militon (Střih), Jason Henkel (Casting), Ryan L. Carlson (Scénografie), David E. Fluhr (Zvuk), Adam Jenkins (Zvuk), Jeffrey M. Howard (Scénář), Carlos Alazraqui (Herec), Dane Cook (Herec), Stacy Keach (Herec), Val Kilmer (Herec), Brad Garrett (Herec), Julia Louis-Dreyfus (Herec), John Cleese (Herec), Teri Hatcher (Herec), Anthony Edwards (Herec), Priyanka Chopra (Herec), Cedric the Entertainer (Herec), Sinbad (Herec), Oliver Kalkofe (Herec), Gabriel Iglesias (Herec), Niyanta Acharya (Herec), Klay Hall (Herec), Roma Chugani (Herec), Emerson Tenney (Herec), Jaswant Dev Shrestha (Herec), Kari Wahlgren (Herec), Roger Craig Smith (Herec)
 
2013/91/USA, Austrálie/Animovaný, Dobrodružný, Komedie, Rodinný
 
Zajímavost k filmu
- Předlohou pro Práškův vzhled byl Air Tractor AT-502.
- Dustyho strach z výšek byl realisticky zpracován díky spolupráci filmařů s psychoterapeutem.
- Otec i dědeček režiséra byli profesionální piloti.
- Především v první třetině filmu si můžeme všimnout, že tvůrci si pohráli s pozadím, vytvarovali mraky do tvaru letounů a i pohoří nesou rysy letadel. Také přistávací plocha v jedné ze scén nese obrysy letadla.
- Pracovným označením filmu boli aj názvy World of Cars: Planes či Disney's Planes.
- Tvorcovia si pred samotnou výrobou filmu vyskúšali všetky druhy lietania - teplovzdušné balóny, bombardéry z 2. svetovej vojny, prúdové i civilné lietadlá. Zúčastnili sa leteckých dní, navštívili múzeá a letiská, nahrávali zvuky lietadiel, rozprávali sa s priekopníkmi letectva, aby sa im čo najvernejšie podarilo zobraziť atmosféru a svet lietania.
- Bojový veterán Skipper je vymodelován podle otce Jonha Lastera, bývalého mariňáka.
- I přes povědomou vizuální podobu filmu se nejedná o dílo studia Pixar, ale studia DisneyToon, které stejně jako Pixar patří pod studio Walt Disney.
- Bravo a Echo dabují Val Kilmer a Anthony Edwards, kteří se potkali ve filmu Top Gun (1986). Navíc jejich postavy Echo a Bravo mají stejný design helmy, jako měli oba herci právě ve zmíněném snímku.
- Několik dní před uvedením filmu do kin vyšla stejnojmenná PC hra.
- Hudbu mal pôvodne zložiť James Seymour Brett, neskôr bol však nahradený Markom Mancinom.
- Postava Ishana je podobná lietadlu AeroCanard FG, len na boku nemá ďalšie okná a vpredu má iné krídla.
- Skipper nosí farebnú schému podobnú tej, ktorú používala letka "Jolly Roger" na svojich lietadlách VF-17 v druhej svetovej vojne.
- Po snímke Macko Pú a Heffalump (2005) je to iba druhý film spoločnosti DisneyToon Studios, ktorý bol uvedený v amerických kinách.
- Dustyho mal pôvodne nahovoriť Jon Cryer, no po istom čase od projektu odstúpil.
- Ned a Zed sú lietadlá typu Extra 300s, Bravo a Echo sú stíhačky F/A-18Fs, Leadbottom je dvojplošník PT-17 Stearman, Bulldog je De Havilland Comet DH.88, Dusty je Air Tractor AT-402, Ishan je AeroCanard FG a Skipper je Chance Vought F4U Corsair.
 
Odkazy