Auta 3 / Cars 3 (2017/100/USA/Animovaný, Dobrodružný, Komedie, Rodinný) 73% -nemám-

19.12.2022 03:21
JEDNOU VĚTOU
„Od tohoto okamžiku bude všechno jinak...“

OBSAH
Legendární závoďák Blesk McQueen z ničeho nic zjistí, že ho nová generace závodních aut poslala mimo závodní dráhu, kterou nade vše miluje. Zpátky do hry mu může pomoci pouze mladá automechanička Cruz Ramirezová, která však sama pomýšlí na vítězství a inspirace od Doktora Hudsona Horneta. Slavný závoďák s číslem 95 musí ve Zlatém pístu všem dokázat, že nepatří do starého železa.(Falcon)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Barvitý svět mluvících autíček, přístupný i těm divákům, kteří neustále myslí na různá ženská ústrojí, a spolujezdkyním při řazení v autě "omylem" sahají na obnažená kolena. Sporťák Blesk McQueen je sice legendou mezi závodními legendami, jenže už mu to tolik nejezdí. Zasažen syndromem vyhoření, ztrátou motivace i zhoršenými výkony na trati, dostává se mu druhé šance u nového sponzora, který sice nehraje úplně čistou hru, nicméně v jeho stáji pozná kámošku Cruz Ramirezovou, bez níž by návrat na závodní okruhy hned tak neuskutečnil. V té dřímá závodní potenciál, jenže po ztrátě sebedůvěry zakotvila ve stáji už jen v pozici trenérky. Závodní okruhy teď ovládá domýšlivý Jackson Storm, superauťák, který nemá konkurenta. Přípravy na jeho porážku mohou začít. Třetí díl v podstatě využívá klišé známé ze sportovních filmů, kdy sportovní hvězdy zažívají ústup ze slávy, zhoršení výkonnosti a stárnou. S animovanými závodními autíčky to není jiné. Brian Fee převzal režijní žezlo po Johnu Lasseterovi, ten se spokojil už jen s pozicí producenta, a dal dohromady příjemně akční i emotivní třetí díl, který je důstojným završením série. Autíčka sice nemají bombastický design, místy mně animace připomněla "animaci" na starších konzolových hrách, ovšem bylo k mání i realisticky vyvedené bahno, písek i voda a další detaily. Film je určitě ideální rodinou podívanou. Má to spád. Přitvrdí se na demoličním derby, poslední závod je napínavý i emocemi nabitý a obratně i takticky se vzpírá předvídatelnosti. Je zde i pár nadbytečných pasáží, úvod je mírně zdlouhavý, pak už se motor nezadře. 7/10 (kingik) 4*

Opakuje se osnova prvních Aut ruku v ruce s třetím i čtvrtým Rockym a navíc i špetkou Creeda. V první půli to sotva chytá dech (což speciálně omladina snáší s ošíváním), ve druhé (a především pak v závěrečné půlhodině) ho to však přeci jen chytá (a omladina již ani nedutá), šlápne se na plyn a finišuje to jako solidní "hračkářský merchandising Aut posilující" sázka na jistotu v dechberoucím technickém provedení. Výrazně lepší dvojky, o něco horší jedničky a již několikáté potvrzení, že Pixar v celovečerní tvorbě ztratil šmrnc a jede na tovární volnoběh. (DaViD´82) 3*

Auta jsem nikdy moc nemusel, oba díly jsem viděl jednou a už si z nich moc nepamatuji, ačkoliv by bylo rozhodně lepší si před trojkou jedničku zopakovat (hrozná dvojka se ignoruje). To jsem ovšem neudělal a začátek pro mě tedy byl o něco problematičtější, ale nakonec jsem se naladil na správnou vlnu a musím uznat, že síla, jakou Auta 3 zapadly v kinech plně vynahrazuje kvalita filmu samotného. Jistě, už dávno to není ten Pixar, který tak milujeme, kvalitou jsme někde na úrovni Hledá se Dory, ale u mě ji auťáci mírně převyšují. Celkově bych řekl, že příběh Bleska McQueena a spol již byl završen a že by se interní zdroje měly zase nahrnout do jiných značek, nejlépe těch nových a originálních. Vlastně mi ale myšlenka těchhle sequelů po tak dlouhé době nevadí. (Spiker01) 4*

VELKÁ RECENZE
Skoro v každém článku o úpadku Pixaru se dostanete k odstavci, který pojednává o Autech - marketingové explozi, co poslala slavné animační studio do spirály merchandisingového pekla. Dokonce ani Příběh hraček neprodal tolik... hraček. Autíčka s očíčkama prodala tolik plyšáků, penálů, osušek a omalovánek, že Pixar přišel s dvojkou, aniž by vlastně tušil, o čem by měla být. Výsledkem byla zdaleka nejhorší pixarovka s přiblblou bondovskou zápletkou, možná ještě blbější než v Jak ukrást Dagmaru. A poslední hřebík do rakve tohohle "vesmíru" Pixar zatloukl VOD tituly jako Letadla apod., ke kterým už se pro jistotu ani nehlásil.Ale protože publikum miluje comebacky, vrací se Auta do třetice a v mnohém připomínají páté Piráty. Jednak staví na osvědčených tématech, snaží se víceméně ignorovat předchozí díl, ale hlavně u nich máte jako divák pocit, že se hrozně moc snaží být jako nejúspěšnější film série (v obou případech ten první), ale vychází jim to jen částečně.
Zápletka třetích Aut opravdu elegantně obchází dvojku a vrací se rovnou k jedničce. Blesk kroutí úspěšnou sezónu, užívá si přátelské konkurence a vrší jeden pohár za druhým. Jenže pak přijede nový závoďák jménem Hrom. Je z budoucí generace atletů - lepší součástky, lepší trénink, správně nafouknuté pneumatiky i ego. A jakkoliv je podle fyziky blesk vždycky rychlejší než hrom, na závodní dráze to najednou neplatí. Hrom předjíždí ostatní neuvěřitelně lehce, drží stopu, ale hlavně v rozhovorech Bleska jedním dechem chválí jako inspiraci a druhým posílá do šrotu. Vše vrcholí v závěrečném závodě sezóny, kdy se Blesk z plných plic a válců snaží Hroma dojet a utrpí vážný karambol. Míří do servisu, zatímco spousta jeho kamarádů opouští závodění, protože majitelé stájí chtějí dát prostor mladším.
To je hotovej Rocky, že jo? Určitě, ale asi ne ten díl, který myslíte. Pixar klame tělem a ve chvíli, kdy Blesk získává nového sponzora a vstupuje do hypermoderního tréninkového centra, očekáváte koláž ve stylu Rockyho čtyřky a máte předem nalajnovaný scénář. Jenže je to trochu jinak - tohle je film pro děti a v něm se stáří musí ctít, i kdyby se mělo mlátit výfukem. Třetí Auta rozhodně nejsou depkou, kterou skoro sliboval hned první teaser. Zároveň se ale nevyhýbají hloubání o hledání sebe sama a smyslu života, ačkoliv je to celé asi tak hluboké jako dětské brouzdaliště a pointu můžete pošeptat sousedovi půl hodiny předem. Ani to ale není výtka, protože je to film pro děti. Čím dřív si to uvědomíte, tím líp si Auta užijete. A dokonce víc, když si před odchodem do kina pustíte jedničku. Ta je sice mnohem lepší, protože těží z momentu překvapení a budování celého autíčkovského světa, ale je podobně schematická a kope do srdíčka.
Ve trojce je stejná strategie trochu předvídatelnější, ale navázání na jedničku a skvělého Hudsona Horneta (ten má ve trojce dokonce pár replik, protože filmaři použili namluvené repliky Paula Newmana z jedničky, které se do sestřihu tehdy nedostaly), přesto zahřeje u srdce. Třetí Auta jsou zase víc o závodění a rozšiřování obzorů, méně o prvoplánových srandičkách nebo Burákových řachandách. To je jednoznačně krok správným směrem a otevřená náruč fandům jedničky, ačkoliv se trojka jen minimálně věnuje původnímu osazenstvu Kardanovy Lhoty. Návrat k těm původním hodnotám je hmatatelný, jen ten Blesk už je zkrátka jinde. Podobné tvůrčí tápání je evidentní i v pátých Pirátech, kde Jack Sparrow vypadá jako Jack Sparrow, ale chová se nějak divně.
U Aut vás naštěstí z toho podivného setkání po letech, kdy marně bádáte, jestli je to pořád "stejný", vysvobodí nová hrdinka, sympatická trenérka, která má dostat Bleska znovu do formy. Nabere to ale zcela jiný směr, což je přidaná hodnota zejména pro děti. Těm totiž bude chvilku trvat, než jim dojde, jak to celé skončí (ne, nemluvíme o nevěře - Blesk má svoje Porsche pořád rád). Rád bych teď tvrdil, že proto si ji užijí víc než vy. Jenže první ohlasy jsou přesně opačné - na děti je tam prý moc filozofování o životě a málo Buráka. Na mě je tam zas málo humoru (pokud to souvisí s málem Buráka, jsem ochoten to pochválit), ale také té hravosti v druhém a třetím plánu.
Je mi jasné, čeho chtěli tvůrci docílit, ale to vštěpování hodnot á la "nepouštěj staré známé pro nové" na děti fungovat nebude, protože jejich první signální očekává fóry jako "Paní Bučitelka", tj. naštvaný školní autobus s hořícími výfuky, ničící auta v rámci demoliční derby někde v zapadákově. Fanoušci závodění jistě ocení jemné podtexty, ale šachovnicových praporků tu moc není, stejně jako v jedničce se musí Blesk co nejrychleji dostat ze závodní dráhy někam pryč, aby sám sobě i jiným udělil několik životních lekcí.
Takže to je jako jednička, ale vlastně ne tak docela. A právě proto varuji, že byste měli sobě i dětem před odchodem do kina tu jedničku pustit. Výsledek bude mnohem lepší. Navíc si i slepý všimne, jak obrovský technický pokrok zas animace udělala. V některých scénách, hlavně v celkových záběrech na krajinu, si člověk musí protřít oči, aby rozeznal animovaný záběr od skutečného.
Jako zakončení série funguje trojka perfektně, ale zároveň dokazuje, že nemá už moc o čem vyprávět. Doufám tedy, že ani další astronomické prodeje merchandisingu Pixar nedonutí k dalšímu návratu. Pak bych snad i litoval, že jsem byl tak shovívavý.
P. S. Předfilm je tentokrát moc povedený technicky i myšlenkově. Přesně taková věc, která vás možná napadla během denního lelkování, ale říkali jste si, že by o ní nikdo soudný film nenatočil. Díky!

PODROBNÝ POPIS FILMU
Blesk McQueen, sedminásobný držitel Zlatého Pístu, v jednom ze závodů nové sezony nečekaně prohraje s nováčkem Jacksonem Hromem, který je představitelem nové generace závodních aut. Staré závodníky včetně Bleskových přátel začnou nahrazovat nováčci, zatímco Hrom sbírá výhru za výhrou. V posledním závodě sezony je Blesk jediný ze starých závodníků ve startovním poli a při pokusu porazit Hroma má strašnou nehodu.
Čtyři měsíce poté se rozhodne Blesk odjet do nového tréninkového střediska Nerezky, aby vyzkoušel tréninkové metody, díky kterým je Hrom tak rychlý. Původní majitelé Nerezku prodali Sterlingovi, který pro Bleska připravil moderní vybavení a najal trenérku Cruz Ramirezovou, aby mu pomohla s tréninkem. Blesk si ale s novým vybavením nerozumí a nechtěně zničí interaktivní simulátor. Sterling se rozhodne neposlat Bleska do prvního závodu nové sezony a využít jej pouze jako značku pro prodej zboží. Blesk si ale vymůže dohodu, že na závod odjede a pokud jej vyhraje, může dál závodit. Místo na simulátoru trénuje na pláži, stále pod dohledem Cruz, která ale nemá s venkovním tréninkem žádné zkušenosti a tak spíše Blesk trénuje ji.
Blesk se rozhodne účastnit se v přestrojení závodu v nedalekém městě, aby otestoval svoje schopnosti, ale až příliš pozdě spolu s Cruz zjistí, že jde o demoliční derby, které Cruz nečekaně vyhraje a Blesk je odhalen a ztrapněn před celou zemí. Při cestě ze závodu Cruz obviní, že kvůli ní jen ztrácí čas. Rozzlobená Cruz odjíždí, ale ještě předtím Bleskovi vysvětluje, že chtěla být závodnicí a ne trenérkou. Blesk večer volá Burákovi, který mu poradí, aby vyhledal starého učitele Hudsona Horneta, Čmoudíka. Blesk ho poslechne, usmíří se s Cruz a Čmoudíka opravdu najde spolu se třemi bývalými soupeři Hudsona Horneta. Spolu s Cruz, která mu dělá sparingpartnera, začíná trénovat postaru, a přitom zjišťuje, že Cruz je talentovaná závodnice.
Při závodě na Floridě kvůli tomu, že neodjel kvalifikaci, musí startovat z posledního místa, ale brzy se dostane dopředu. Cruz ho sleduje z depa, ale Sterling jí nařídí, aby se vrátila do tréninkového střediska. Blesk si vzpomene na příběh, který mu vyprávěla, a nechá ji zavolat zpět. Když je závod kvůli nehodě přerušen, rozhodne se poslat ji na trať místo sebe. Cruz je nejprve zděšená, ale šance se nakonec chopí a díky Čmoudíkovu tréninku a Bleskovým radám se prodírá celým startovním polem, až v posledním kole dojede i vedoucího Hroma. Ten se ji pokusí natlačit do zdi, aby jí zabránil vyhrát, ale Cruz použije starý trik Hudsona Horneta, odrazí se od zdi, Hroma přeskočí a v závodě zvítězí. Díky tomu, že Blesk odjel první polovinu závodu, je vyhlášen vítězem také on a rozhoduje se dál závodit. Sterling nabízí místo závodnice ve svém týmu Cruz, ale ta ho odmítne a místo toho podepíše s týmem Dinoco. Blesk se stane jejím šéfmechanikem.
Ve snímcích v závěrečných titulcích je vidět, že Cruz vyhrála v probíhající sezoně svůj první Zlatý Píst.

O FILMU
Blesk McQueen se vrací na filmová plátna, ale už to není žádný zelenáč. Legendárnímu Bleskovi McQueen, kterého překvapila nová generace bleskurychlých závodníků, hrozí odchod ze sportu, který tak miloval. „Je nucen čelit celé řadě problémů, které řeší sportovci v pozdějších fázích své kariéry,“ říká producent Kevin Reher. „Je lepší odejít, dokud jste na vrcholu, nebo zůstat a bojovat až do konce?“
Podle režiséra Briana Feeho je Blesk sice stále stejný sebevědomý, odhodlaný a veselý závoďák, kterého si diváci před více než deseti lety zamilovali, ale jeho trpělivost je vystavena testu v podobě nové generace začínajících závodníků. „Když jsme Bleska potkali poprvé, byl to mladý začátečník - superhrdina,“ míní Fee. „Měl před sebou celý život. A ačkoliv se mu od našeho posledního setkání dařilo - a to nemálo - a získal celkem pět pohárů, už není tím mladým esem, kterým býval.“
Tvůrci filmu vše konzultovali s veterány závodů Nascar, včetně čtyřnásobného šampiona Nascar Jeffa Gordona či Raye Evernhama, který dělal po tři šampionáty Gordonovi hlavního technika. „Sháněli jsme hodně informací,“ říká Fee. „Zajímali jsme se i o sportovce v jiných odvětvích sportu, ale primárně jsme se soustředili na závodníky Nascar. Začínají ve velice nízkém věku a jejich život se soustředí na závodění. Hovořili jsme dokonce s psychology, kteří nám vysvětlili, že nejeden z těchto závodníků nic jiného neumí. Nedokážou si představit, že by někdy měli dělat něco jiného.“
To platí i pro Bleska McQueena. Aby dokázal být zase konkurenceschopný, bude potřebovat pomoc mladé nadšené techničky Cruz Ramirezové, která má vlastní představu o tom, jak by mohl uspět. Cruz je talentovanou učitelkou v elitním závodním centru. Zajímá se o technologie a ví, jak z někoho udělat vítěze na simulovaném okruhu. Ale Blesk je ze staré školy a uvědomuje si, že se s ním bude Cruz muset vydat na jinou cestu, pokud mají uspět.
Gordon se ukázal jako klíčový zdroj znalostí. „Hodně jsme se bavili o tom, že jsou nováčci plní energie,“ popisuje koproducentka Andrea Warren. „Rádi do toho jdou hodně naplno, zatímco zkušenější závodník ví, že to není potřeba. Vyznají se ve svém oboru natolik dobře, že mohou jít vlastní cestou.“
Blesk se rozhodne vrátit ke svým kořenům - vzpomíná na věci, které ho naučil jeho milovaný vzor Doktor. Nakonec se obrátí na trenéra svého trenéra - na Čmoudíka, který byl přítomen Doktorovým triumfům - aby se nechal vést a inspirovat, a díky němu si uvědomuje cenu rad zkušenějších. Ačkoliv se tvůrci filmu inspirovali skutečnými trenéry jako Evernham, brali v potaz také své vlastní zkušenosti. „Pokud se s diváky jako tvůrce filmu pokoušíte sdílet nějakou myšlenku, musíte ji naplno procítit,“ říká Fee. „Takže pro pochopení emocí ve filmu jsem se primárně řídil svými zkušenostmi v roli rodiče.“
„Stejně jako my všichni jsem měl spoustu problémů s tím, jak najít dost času na projekty, které mě baví - všichni máme své pracovní a domácí povinnosti a volného času nám tak moc nezbývá,“ pokračuje Fee. „Pak jsem jednoho dne strávil několik hodin tím, že jsem maloval jistý obraz, pomocí kterého jsem chtěl své dceři vysvětlit umění. Tehdy se cosi změnilo. Ten zážitek pro mě byl mnohem cennější, než jsem původně očekával. A to se snažíme dát najevo i vztahem mezi Bleskem McQueenem a Doktorem v našem filmu.“
Právě pocta Doktorovi a jeho vliv na Bleskovu kariéru jsou součástí toho, proč mají diváci rádi sérii Auta. „Na diváky první film zapůsobil velmi specifickým stylem,“ říká Jay Ward, tvůrčí vedoucí této série. „Příhody Bleska McQueena se dotkly jejich srdcí, pocítili emoce, které definují vztahy mezi jednotlivými postavami.“
„Auta 2 byly špionským filmem, zábavným a vzrušujícím,“ pokračuje Ward, „ale v zásadě šlo spíše o Burákův příběh. V Autech 3 jsme se chtěli vrátit k Bleskovi a k procítěnosti a vřelosti, které na tolik diváků zapůsobily v prvním díle.“
Na své pouti se ve filmu Auta 3 Blesk McQueen setkává s řadou nových a pozoruhodných postav, a tvůrci filmu s úkolem vdechnout jim život oslovili ty nejtalentovanější herce. Ať už je řeč o odhodlaném trenérovi, který hodlá znovu rozdmýchat Bleskovu skomírající kariéru, nebo skupinu legendárních závodníků, kteří ve své době závodili po boku samotného Doktora, je zcela jasné, že postavy snímku Auta 3 nenechají diváky lhostejnými.
Blesk McQueen je světový šampion, který má na svém kontě celkem pět mistrovských pohárů. Zničehonic se ocitá bok po boku s novou generací závodníků, kteří ohrožují nejen jeho pozici, ale také sebevědomí, jež ho na tuto pozici dostalo. Vůz číslo 95 se tak, pokud se chce vrátit na první startovní pozici, musí rozhodnout, zda jeho láska k závodění stačí na to, aby byla motivací pro jeho comeback. „Velmi nás zajímalo, co se odehrává v hlavě sportovce na sklonku kariéry,“ říká režisér Brian Fee. „Blesk McQueen vždy toužil po tom stát se šampionem - a to se mu podařilo. Znamená to, že jeho život skončil? Nic jiného nikdy nepoznal.“
Podle producenta Kevina Rehera si McQueen užívá života a vyhrává jeden závod za druhým - ale když se objevuje nová generace závodníků, zpanikaří. „Potká ho obrovská nehoda, poměrně vážná, která se dost podobá té, jež ukončila Doktorovu kariéru. Ale Blesk tak skončit nechce. Rozhodne se pro comeback, ale startuje proti novějším a rychlejším autům, která jsou modernějšími verzemi jeho samého před deseti lety.“
V původním znění vůz číslo 95 opět namluvil Owen Wilson. „Když jsme se s Bleskem McQueenem poprvé setkali v prvním filmu, byl to tak trochu frajírek,“ říká Fee. „Ale nechcete, aby diváci vašeho hlavního hrdinu nesnášeli - a právě tady přichází ke slovu kouzlo, které mu vdechl Owen. Díky němu je ta postava ohromně sympatická. A v Autech 3, kdy Blesk zjišťuje, že není tím superhrdinou, kterým býval, je velmi frustrovaný. A po nehodě je navíc poměrně zranitelný. Owen tyto emoce nejen dokonale zvládá, ale dodává té postavě nemalou míru zábavnosti.“
Cruz Ramirezová je technicky zdatná a nekonvenční trenérka v elitním závodním centru. Zdatně využívá nejmodernější technologie k tomu, aby zdejší talentované nováčky naučila hladce porážet soupeře - ale když se u ní objeví šampion Blesk McQueen, málem se jí zastaví motor. Ačkoliv by mu moc ráda pomohla s návratem na vrchol, uvědomuje si, že jsou jeho soupeři rychlejší než kdy předtím a vítězství je přece otázkou rychlosti - nebo ne?
Její vášeň pro závodění se projevuje v taktice, kterou používá při tréninku. „Je ohromně pozitivní,“ říká Fee. „Chce, aby se její svěřenci stali šampiony, a jednou z jejích dovedností je, že je schopna najít motivaci pro každého z nich.“
Když dojde na Bleska McQueen, nejedná s ním ani náhodou v rukavičkách. I když jako celoživotní fanynka závodění sledovala cestu čísla 95 na vrchol, nemá nejmenší problém říct mu, že je starý a pomalý. „Má nejmodernější znalosti,“ popisuje Jay Ward, tvůrčí vedoucí série Auta. „Vyzná se v technologiích, simulátorech a v rychlosti. Ale neuvědomuje si, jakou moc mají klasické závodnické dovednosti.“
V původním znění tuto postavu namluvila Cristela Alonzo. „Cristelin příběh nás velmi inspiroval,“ říká Reher. „Stand-upy jsou pro nováčka velice náročným odvětvím komediální zábavy a Cristele se podařilo najít si v této džungli vlastní cestu. Nadšení, které má Cruz pro závodění, je poměrně srovnatelné s Cristelinými zážitky.“
„Cruzin příběh není příběhem o překonávání zažitých předsudků,“ dodává scenárista Kiel Murray. „To by bylo příliš snadné, zejména ve světě profesionálních závodů. Ale když se podívám na svou dceru, je mi jasné, že ona takové problémy řešit nebude. Pro řadu lidí nejsou těmi největšími omezeními ta, která jim předkládá okolní svět, ale ta, která si vytvářejí oni sami. V případě Cruz jsme se chtěli podívat na to, co se stane, když si lidé v rozletu brání sami.“
Hrom je rychlý, elegantní a připravený vyhrávat. Je nejlepším z nové generace závodníků a svým tichým sebevědomím a povýšeným chováním nepůsobí zrovna přátelsky - ale nezměrná rychlost, kterou disponuje, hrozí tím, že zcela přepíše pravidla závodního světa. Jakožto závodník trénovaný na špičkových simulátorech a naprogramován k dokonalé technice a maximální rychlosti je Hrom doslova předurčený k tomu, aby byl neporazitelný - a je si toho vědom.
„Hrom je Bleskův protivník a padouch celého filmu,“ říká Ward. „Ačkoliv ve skutečnosti opravdovým padouchem není. Je ztělesněním toho, co se v závodním světě odehrává - jak ve filmu, tak i ve skutečnosti. Celá řada mladých závodníků, kteří se tomu sportu začínají věnovat, má více zkušeností s videohrami než se skutečným závoděním. A vyhrávají závody.“ Podle Feeho je Hrom v mnohém přesně takový, jaký býval Blesk. „Hrom je skutečně talentovaný,“ říká režisér. „Má to nejlepší vybavení a k dobru navíc také mládí. V podstatě Bleskovi sděluje, že mu tenhle svět už nepatří.“
„Doba se mění,“ pokračuje Fee, „ale Blesk Hroma nevnímá jako hrozbu - alespoň zpočátku. Pak má Blesk ošklivou nehodu. Ale nejde tu o smrtelnost - ukazuje to Bleskovi, že pokud se chce posunout kupředu, musí začít dělat některé věci odlišně.“
Natálie Sečtená je vysoce uznávaná statistická analytička, která se ve svých číslech opravdu vyzná. Jakožto vzdělaná a matematicky nadaná je Sečtená v závodním světě závanem svěžího vzduchu. Ale ačkoliv je možná schopná závodníka dokonale vyhodnotit, patrně poněkud podceňuje význam skutečného odhodlání.
Podle scenáristy Mikea Riche je tato postava odrazem sportovního průmyslu. „Ve sportovním světě se dnes používá spousta nejrůznějších metrik a statistik,“ vysvětluje. „Statistici ze své podstaty věří tomu, že jsou schopni předpovídat, jak se daný sport bude vyvíjet. Ale statistika není schopna brát v potaz odhodlání. Tahle postava je jednou z ukázek toho, jak se sport v průběhu let změnil.“
„Natálie představuje hlas nové generace závodníků,“ dodává Reher. „Poskytuje sportovním komentátorům statistiky, které ukazují mnohé z důvodů, proč jsou Hrom a jeho vrstevníci předurčeni k vítězství. Má k dispozici veškerá fakta a údaje - a žádné z nich nehovoří v Bleskův prospěch.“
Sterling je špičkový podnikatelský vůz, který provozuje tréninkové centrum, v němž pracuje Cruz - jedno z nejlepších tréninkových center v celé zemi. Navzdory svému vyfintěnému vzhledu a očividnému bohatství působí uvolněně a přátelsky. Ale obchod je obchod a Sterling chce mít jistotu, že se mu jeho investice vrátí.
Podle vedoucího oddělení námětu Scotta Morseho se Sterling původním majitelům centra podobá jen velmi málo. Zatímco Dustymu a Rustymu na Bleskovi vždy velmi záleželo, Sterlingovi jde jen o obchody. Blesk mu připadá cenný, ale možná ne tak docela způsobem, ve který Blesk sám doufá.
„Nechtěli jsme, aby působil jako jedno z těch klasických ‚velkých zvířat‘ a byl autem, ze která dávají druhým najevo, že si mohou dovolit cokoliv,“ popisuje Fee. „Sterling si je sám sebou natolik jistý, že na to nikoho nepotřebuje upozorňovat. Je stylový. Vždycky jsme ho považovali za takový perfektně střižený oblek. Auta, která měla posloužit jako inspirace pro jeho postavu, byla spíše menší a decentnější, s velkými okny.“
Slečna Bučitelka zbožňuje akční svět závodů demolition derby. Jakožto místní legenda působí se svými rozměry autobusu velmi hrozivě, ale teprve její strašidelné výfuky, stop značka ostrá jako břitva a šílená sbírka registračních značek jejích obětí jsou těmi skutečnými důvody, proč se před ní soupeři dávají na útěk.
„Je to školní autobus z těch nejhorších nočních můr,“ prohlašuje scenárista Bob Peterson. „Mým nejoblíbenějším výrokem, který pronáší, je ‚Připravte se poznat hněv našeho školního okrsku‘.“
„V této verzi demolition derby se objevují také sanitka, taxík a karavan,“ pokračuje Peterson. „Je legrační sledovat auta, která si obvykle s ničením příliš nespojujeme, jak likvidují své protivníky.“
V původním znění Slečnu Bučitelku namluvila Lea DeLaria. „Jakmile jsme zjistili, že ji bude mluvit Lea, vybavili jsme tuhle postavu ještě tlustými brýlemi s černými obroučkami,“ říká výtvarník Jay Shuster. „Její čelní sklo je zkrátka opravdu velmi masivní.“
Tvůrci filmu chtěli do snímku Auta 3 zapracovat poctu závodní historii a nostalgii počátků. Jak se Blesk McQueen pokouší dostat zpátky na vrchol, zavádí ho jeho pouť ke skupině postav, které představují samotné počátky závodů, kterých se Blesk účastní - a současně jsou pro něj odkazem na jeho zesnulého trenéra Doktora Hudsona. Aby na diváky tyto postavy opravdu zapůsobily, vydali se tvůrci filmu na závody Nascar Daytona 500 a nasávali plnými doušky zdejší atmosféru. „Získali jsme tam velké množství informací, které nám pomohly tyhle postavy pojmout skutečně velmi výstižně,“ říká Rich. „Ukazují Bleskovi, že závodění může být vášeň na celý život. Možná se průběžně mění, ale musíte se adaptovat a naučit se závodit jinak. Tyhle legendy láska k závodění nikdy neopustila.“
Bývalý šampion Čmoudík spolupracoval s legendárním Doktorem Hudsonem v padesátých letech. Jeho drsné vzezření a nevybíravé vyjadřování ho pro roli trenéra výslovně předurčily - a je majitelem dost možná nejlepšího servisu v okolí. Stále má problémy se rozhodnout, jestli se má řídit svým rozumem nebo svými instinkty, ale co se týče přátel, u těch vždy rozhoduje jedině srdce.
Čmoudík se inspiroval skutečnou legendou Henrym „Smokeym“ Yunickem. Tento závodník a návrhář byl v raných dobách série Nascar známým mechanikem, stavitelem a trenérem. Dvakrát byl v rámci Nascar jmenován mechanikem roku a jeho týmy vyhrály celkem 57 pohárových závodů Nascar, včetně dvou šampionátů na počátku padesátých let. Smokeyho servis Best Damn Garage in Town byl slavnou součástí Daytona Beach po celá čtyři desetiletí.
Legenda šampionátu Junior „Palivec“ se k závodění dostal prostřednictvím svého vlastnoručně páleného paliva, díky kterému se proháněl po dřevěných závodních drahách, osvětlených pouze světlem měsíce.
Nascar legenda Robert Glenn „Junior“ Johnson tuto postavu nejen inspiroval, ale v originále také namluvil. Johnson v padesátých a šedesátých letech 50 závodů Nascar. K závodění se dostal velmi netradičně - prodával jeho rodinou podomácku pálený alkohol po horách na východu Severní Karolíny. Recept na jeho výrobu později prodal společnosti Piedmont Distillers a dnes je tento alkohol prodáván pod značkou Junior Johnson‘s Midnight Moon.
Louisa Nashová, známá jako „první dáma automobilového závodění“, to neměla zpočátku vůbec snadné. Jakožto první a jediná žena závodního světa musela své startovní číslo ukrást, aby se vůbec objevila na startu. Ale svým nebojácným závodním stylem si velice záhy získala respekt všech svých soupeřů. Nashová se v počátcích šampionátu postavila samotnému Doktorovi Hudsonovi a vyhrála po sobě tři závody.
Inspirací pro tuto postavu byla Louse Smith ze série Nascar. Když navštívila své první závody, nehodlala se smířit s pozicí pouhé divačky a proto se do závodu přihlásila s novým Fordem své rodiny - který se jí v závodě podařilo převrátit na střechu. Během své sedmileté závodní kariéry vyhrála celkem 38 závodů.
River Scott měl velmi skromné počátky, ale díky svému maximálnímu nasazení a nekonečnému odhodlání se stal výrazným účastníkem šampionátu - počátkem padesátých let se mu podařilo získat celkem sedm vítězství v závodech na okruzích. I když je navenek zflikovaný ze spousty nejrůznějších dílů a působí velmi improvizovaným dojmem, Scott se za své škrábance a záplaty rozhodně nestyděl.
Postavu Scotta inspiroval Wendell Scott ze série Nascar. V roce 1963 se stal Scott prvním černošským závodníkem, který svou účastí v závodech v Jacksonville vyhrál národní šampionát. V roce 2015 byl Scott posmrtně uveden do síně slávy závodů Nascar.

Ocenění:
The Saturn Awards
2018 - Nejlepší animovaný film (nominace)

DABING
1.DABING (Kino)
V českém znění: Richard Krajčo - Owen Wilson (Blesk McQueen), Vendula Příhodová - Cristela Alonzo (Cruz Ramirézová), Miloš Vávra - Chris Cooper (Čmoudík), Alexandr Rašilov - Nathan Fillion (Sterling), Pavel Novotný - Larry the Cable Guy (Burák), Matouš Ruml - Armie Hammer (Jackson Hrom), Luděk Sobota - Ray Magliozzi (Dusty), Jiří Prager - Tony Shalhoub (Luigi), Kateřina Brožová - Bonnie Hunt (Sally), Ivana Chýlková - Lea DeLaria (Bučitelka), Daniela Písařovicová - Kerry Washington (Sečtená), Jiří Štěpnička - Bob Costas (Plecháček), Lucie Juřičková - Margo Martindale (Luisa Nashová), Jiří Schwarz - Isiah Whitlock Jr. (River Scott), Ladislav Županič - Bob Peterson (Chick Hicks), Giovanni Baldini - Guido Quaroni (Guido), Jiří Lábus - Tom Magliozzi (Rusty), Martin Zahálka - John Ratzenberger (Mack), Jiří Krejčí - Kyle Petty (Cal Weathers) + Daniel Suarez (Danny Swerez), Lukáš Jindra - Lloyd Sherr (Fillmore), Karel Gult - Junior Johnson (Palivec), Marek Holý - Ray Evernham (Ray Reverham) + Chase Elliott (Chase Racelot), Pavel Soukup - Paul Newman (Doktor Hudson), Ivo Novák - Cheech Marin (Ramone), Zdeněk Maryška - Humpy Wheeler (Tex), Ludmila Molínová - Katherine Helmond (Lívie), Bohuslav Kalva - Paul Dooley (Serža), Valérie Zawadská - Jenifer Lewis (Flo), Pavlína Kostková Dytrtová - Shannon Spake (Uršula Ujetá), Kateřina Jindrová Zítková - Madeleine McGraw (Maddy McGearová), Zdeněk Štěpán - Michael Wallis (Šerif) + Richard Petty (King), Petr Gelnar - Mike Joy (Mike Krasojízda), Petr Neskusil - Ryan Blaney (Ryan), Braňo Holiček - Darrell Waltrip (Karol Kolák) + Lewis Hamilton (Hamilton) + Jeff Gordon (Jeff Gorvette) + Bubba Wallace (Bubba), Martin Janouš, David Voráček, Milan Zítka, Jan Vondráček, Jiří Panzner, Martina Šťastná, Monika Hladová, Jiří Ployhar
Zpívá: Pavel Novotný - Larry the Cable Guy (Burák)
Překlad: Vojtěch Kostiha
Texty písní: Pavel Cmíral
Produkce: Adéla Bláhová, Kateřina Jindrová Zítková, Lenka Gmitrová
Zvuk: Guillermo Teillier
Výsledný mix: Shepperton International
Kreativní supervizor: Magdalena Dziemidowicz
Hudební režie: Kateřina Jindrová Zítková
Dialogy a režie: Braňo Holiček
Producent české verze: Disney Character Voices International, Inc.
Pro Walt Disney Pictures vyrobilo Studio Virtual® - 2017

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 15.6.2017 Falcon
Premiéra USA: 16.6.2017 Walt Disney US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 17.1.2018 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 15.11.2017 Magic Box
Poprvé na VOD: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 26 073 690
Tržby celkem - $ 383 930 656
Návštěvnost v ČR 195 861
Náklady (Rozpočet) - $ 175 000 000

FILMY V SÉRII
Auta gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0274/
USA, Animovaný / Komedie / Rodinný, 2006
Režie: John Lasseter, Hrají: Owen Wilson, Paul Newman

Auta 2 gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0275/
USA, Animovaný / Sportovní / Dobrodružný, 2011
Režie: John Lasseter, Hrají: Owen Wilson, Cheech Marin

Letadla gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0277/
USA, Animovaný / Dobrodružný / Komedie, 2013
Režie: Klay Hall, Hrají: Carlos Alazraqui, Dane Cook

Letadla 2: Hasiči a záchranáři gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0278/
USA, Animovaný / Komedie / Dobrodružný, 2014
Režie: Bobs Gannaway, Hrají: Dane Cook, Ed Harris

Auta 3 gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0276/
USA, Animovaný / Sportovní / Dobrodružný, 2017
Režie: Brian Fee, Hrají: Owen Wilson, Chris Cooper
 
Tvůrci a herci
Brian Fee (Režie), Kevin Reher (Produkce), Randy Newman (Hudba), Jeremy Lasky (Kamera), Jason Hudak (Střih), Natalie Lyon (Casting), Kevin Reher (Casting), William Cone (Scénografie), - (Kostýmy), Nathan Nance (Zvuk), Michael Semanick (Zvuk), Brian Chumney (Zvuk), Kiel Murray (Scénář), Bob Peterson (Scénář), Mike Rich (Scénář), Owen Wilson (Herec), Chris Cooper (Herec), Nathan Fillion (Herec), Larry The Cable Guy (Herec), Armie Hammer (Herec), Bonnie Hunt (Herec), Tony Shalhoub (Herec), Lea DeLaria (Herec), Kerry Washington (Herec), Bob Costas (Herec), Margo Martindale (Herec), Isiah Whitlock Jr. (Herec), Bob Peterson (Herec), John Ratzenberger (Herec), Paul Newman (Herec), Cheech Marin (Herec), Katherine Helmond (Herec), Lewis Hamilton (Herec), Chase Elliott (Herec)
 
2017/100/USA/Animovaný, Dobrodružný, Komedie, Rodinný
 
Zajímavost k filmu
- Na autosalóne v americkom Detroite, spoločnosť Pixar odhalila auto Bleska McQueena v životnej veľkosti.
- V kinách tretím Autám predbiehal krátkometrážny film LOU (2017).
- Tvorcovia sa nechali inšpirovať okruhom Daytona 500 z Floridy, kde sa snažili nasať jeho atmosféru. Získali množstvo užitočných informácií, trebárs štvornásobný šampión NASCAR Jeff Gordon im vysvetlil rozdiel medzi mladým a starším pretekárom.
- Prvýkrát v sérii sa neobjaví v hlavnej roli protivníka automobil zelenej farby.
- Autá 3 sú posledný film, ktorý napísal Daniel Gerson. Tento scenárista podľahol rakovine mozgu 6. február 2016 vo svojich nedožitých 50tich rokoch.
- Prvý film zo série Autá, ktorý nerežíroval John Lasseter. Réžie sa chopil nováčik Brian Fee, ktorý doposiaľ spolupracoval na tvorbe scenárov k filmom Cars 2 (2011), Wall-E (2008), či Ratatouille (2007).
- Režisér Brian Fee se zmínil, že film je milostné vyznání k závodění a je inspirováno americkým Jihem, kde jsou všechna malá města na prašných cestách.
- Jezdec Formule 1 Esteban Gutiérrez, velký fanda pixarovských filmů, nadaboval svou postavu ve filmu sám.
 
Odkazy