Auta 2 / Cars 2 (2011/103/USA/Animovaný, Komedie, Dobrodružný, Rodinný) 61% -nemám-

19.12.2022 03:21
JEDNOU VĚTOU
„Když závoďák McQueen a Burák plují přes moře, na McQueenův závod World Grand Prix, ještě netuší, že je čeká fascinující dobrodružství mezinárodní špionáže."

OBSAH
Hvězdné závodní auto Blesk McQueen a jeho přítel, jedinečný odtahový vůz Burák, se dostanou na úžasná místa, když je jejich cesta zavede za moře. Tam budou soutěžit ve vůbec prvním celosvětovém závodě Grand Prix, kde se má rozhodnout o nejrychlejším autě na světě. Ale cesta na šampionát je plná děr, objížděk a komických překvapení, když se Burák připlete do svého vlastního netušeného dobrodružství - mezinárodní špionáže. Burák, který je rozpolcený tím, že má Bleskovi McQueenovi pomáhat ve vysokém závodu a zároveň se účastnit špionážní mise s nejvyšším utajením, se na své cestě plné akcí dostane do honičky, která ho zavede do ulic Japonska a Evropy, kde ho stopují jeho přátelé a sleduje celý svět. K legraci, která se odehrává v rychlém tempu se přidává pestrá směsice nových účinkujících aut včetně tajných agentů, hrozných darebáků a mezinárodních soupeřů.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nedělní odpoledne, venku šedo, na stole rozdělaný puzzle a na zemi se mi válí hromada načatých letáků na rozvoz. Během přípravy jsem tedy zkouknul pokračování animáku, který se mi moc líbil. Přesto dvojka doplácí na klasickou dvojkovost. Tedy v tomto případě je nejhorší fakt, že příběh je o dost slabší než u jedničky. Klasicky se z původního nápadu ždímá, co to dá a musím říct, že český dabing tomu naštěstí neskutečně pomáhá. Ať už si lidi nadávají na co chtějí, dabingy ke kresleným příběhům od Pixaru vždycky zvládnou naši dabéři na jedničku. Díky tomu jsem také film samotný dokoukal a nemůžu být jinak, než spokojený. Nebýt horšího příběhu, vše tu funguje stejně tak dobře, jako v jedničce. (Malarkey) 4*

Ano, děti, smát se hlupákům za hlouposti, které dělají, je správné. Ale nesmíte si dělat legraci z hlupáků, protože nejsou hloupí. A nezapomeňte, že - stejně jako rostliny - mají svoje city, a můžou to být lepší kamarádi než spousta ostatních "lepších" dětí. No, anebo taky ne... Co to jako bylo? Pixar u mě neboduje pokaždé (viz Nemo), ale druhá Auta jsou první kus, u kterého jsem měl pocit, že to opravdu nezvládli a šlápli sakra vedle. A podle obecného názoru soudím, že to zřejmě bude selhání objektivní. Tady se střílí doslova jako o život, protože auta tu opravdu UMÍRAJÍ a mají citelný strach, lítá se z jednoho konce světa na druhý, mluví se několika jazyky a děti nemají šanci ne pochytat, ale vůbec znát základy pro polovinu těch vtipů, co se na ně z toho 3D plátna valí. Nebo jste snad svým čtyřletým dětičkám nemuseli vysvětlovat, co je to wasabi? Ano, smál jsem se, a na hodně místech, protože je to vizuálně vypiplané a plné, plné, plné narážek na to či ono (a to jsem určitě všechno nepobral), ale celou dobu jsem se cítil jako bych si odškrtával povinné položky - a samotný fakt naplnění seznamu mě nikdy nijak zvlášť neuspokojoval. Je to jako když se dívám na díl sitcomu který neznám, a jehož postavy jsou mi tudíž zcela ukradené a nemají pro mě žádný jiný rozměr než vtipné hlášky. To by se ale nemělo stát žádnému filmu, zvlášť ne dětskému animáku, a už vůbec ne od Pixaru. Alespoň jsme měli možnost vidět, jaký je rozdíl mezi děláním něčeho s radostí a s přesvědčením, a pro peníze jako sázku na jistotu. Jistě, snažili se, abychom jako kompenzaci dostali sakra pořádnou porci zábavy - a mnohé tvůrce ani nenapadne nějaké takové úsilí vyvíjet, prostě si odjedou to svoje - ale to prostě nestačí. Auta 2 podle mě svým obsahem neodpovídají dobrému filmu pro děti, a dospělí zase nemůžou být spokojeni, pokud viděli nějakou jinou Pixarovku a cítili "to něco", co druhá Auta ani v náznaku nemají. Řemeslně je to zase špice, ale celkově musím dát slabých 60%. (Gemini) 3*

Na poměry Pixaru krutý deklas, i když teoreticky má ten film všechno, co má produkt od neposedné lampičky mít. Jenže poskládané tak hloupě, nesnesitelně a nudně, že mu absolutně chybí univerzální magie nejlepších pixařích kousků. Co je nejhorší: nemluvíme tu o nějaké milé dětské naivitě, ale o filmu opravdu hloupém a místy neuvěřitelně otravném, který z mého pohledu i dětského diváka leda otupí a zkorumpuje tou nejposlednější garážovou šmírou. Je smutné pozorovat, jak prázdně může jindy precizní vesmír Pixaru působit, když je dělaný na klíč a bez vynalézavosti. Tudy ne! (Marigold) 2*

VELKÁ RECENZE
Společnost Pixar má na filmovém trhu neotřesitelné postavení. Kritici její hity milují, lidé na ně taky chodí a na Oscarech se posledních pár let řeší, jestli Pixar zase vyhraje, nebo mu toho plešouna tentokrát někdo vyfoukne. Auta 2 ale od začátku provázela jistá nedůvěra. První díl nepatří k tomu nejlepšímu, co tahle společnost vypustila do světa, a bylo veřejným tajemstvím, že dvojka vzniká především proto, aby si na ní nahrabal majitel Pixaru Disney. Děti totiž svačinové krabice, baťohy a vůbec všechno s Blekem McQueenem a křivozubým Burákem milují. A image se nepodařilo vylepšit ani během vstupu do kin - už od premiéry padají na film plivance jindy nadšených recenzentů ze všech stran a lidé se do kina nehrnou tak, jak je obvyklé. Dostali jsme tedy první vyložený průšvih studia Pixar?
Zase tak vážné to nakonec nebude. Fakt je ale ten, že Auta 2 jsou jasně nejhorší Pixarovka (ponechám teď stranou svou osobní averzi k VALL-Imu). Ovšem i nejhorší Pixarovka stále zvládá bez problémů držet krok s většinou současné konkurence. Ano, film se tolik nepovedl a je výrazně slabší než originální kousky jako Ratatouille, Úžasňákovi nebo Vzhůru do oblak. Stále však jde o animák, na nějž se dá bez problémů koukat a jenž drží s přehledem krok s konkurencí.
Minimálně po technické stránce jsou Auta 2 pořád prvotřídní podívaná. Honičky přetékají adrenalinem od začátku do konce a tvůrci dokázali velmi vtipně vystihnout atmosféru kresleného Londýna, Japonska i Itálie. Pokud se v druhých Autech šlape na plyn – ať už na závodech nebo při špionážních misích, není si na co stěžovat a člověk se baví. U Pixaru jsou koneckonců profesionálové, kteří už v minulosti několikrát dokázali, že se svými akčními scénami zvládnou držet krok i s hranou konkurencí. A určitě není náhoda, že režisér Úžasňákových Brad Bird točí čtvrtou Mission: Impossible. Jednoduše řečeno – pokud se závodí a prim na plátně hraje Blesk McQueen, jsou Auta 2 naprosto pohodová letní zábava.
Problém tkví v tom, že se u Pixarů rozhodli, že Blesk McQueen tentokrát hlavním hrdinou nebude a na jeho místo posadili jeho rezavého kámoše z odtahovky Buráka. V jedničce šlo o celkem neškodnou vedlejší postavičku, jejíž buranství dokázalo pobavit, jako hlavní hrdina je však naprosto nepoužitelný, podobně jako třeba Jack Sparrow v posledních Pirátech. Burák je ošklivý a otravný idiot, jehož starší divák jednoduše rád mít nemůže. Děti z něho budou pochopitelně nadšené, protože pořád rychle mluví a provádí veselé piškuntálie, ale pokud vás nebere humor založený na tom, že se hrdina chová jako kretén (protože on i přes své dobré srdce ve skutečnosti opravdu kretén je), nejspíš budete Pixar proklínat. Naprosto chápu, jaké zištné důvody vedly tvůrce k tomu, že z Buráka udělali hlavního hrdinu. Přesto doufám, že se za to někdo alespoň trošku stydí, protože když srovnám tuctového uřvaného burana s tak originálními postavami, jako byl myšák, který vaří ve francouzské restauraci, nebo rodina superhrdinů, je mi trochu smutno.
S Burákem souvisí i další problém. Díky tomu, že jde o velmi jednoduchou postavičku, jejíž vtipnost se zakládá v podstatě jen na tom, že naivní nebo hloupá, nefunguje pořádně ani agentská dějová linka. Sice se v ní dočkáme několika hodně povedených akčních scén, ale humor opět spoléhá především na to, že tupý Burák někam přijfrčí, chová se jako pako a nějakou náhodou se mu podaří splnit úkol, díky čemuž si jeho okolí myslí, že toho blbce jen hraje. Ano, není to příliš komplikované. U klasického animáku by člověk nejspíš chatrnou špionážní zápletku přehledl a svedl to na klasické "vždyť je to pro děcka", ale u druhých Aut to dost dobře nejde, když člověk ví, co všechno u Pixarů zvládli v minulých filmech a s čím se spokojili teď.
Auta 2 jsou lepší, než se čekalo, rozhodně ale nejde o žádnou pecku, kterou byste museli vidět. Film získává plusové body především za vizuál, spoustu drobných pomrknutí a výtečně natočené honičky, příběhově je to ale bohužel celé docela slabota. Pixar klesl na úroveň jednoduchých animáků, jež spoléhají na to, že na ně přijdou rodinky jen proto, že je to kreslené a hýbe se to. Takovéhle konkurenci dosud tahle společnost ukazovala záda a celkem drsně se jim vysmívala, když dokazovala, že lze natočit rodinný a úspěšný kreslený film a zároveň přijít s něčím neokoukaným. Auta 2 jsou toho přesným opakem. Pixar se na to letos prostě evidentně trochu vyfláknul. Snad jim alespoň tenhle kousek vydělá na další odvážnější a zajímavější projekty.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Britský agent Finn McMissile pronikne na ropnou plošinu, ze které mu předtím jeho kolega poslal zprávu o jakémsi tajném zařízení, které objevil. Podaří se mu jej vyfotografovat, ale přitom zjistí, že agenta již našli a zabili poskoci doktora Zweitakta, který celé plošině velí. Finn je odhalen a prchá z plošiny tak, že finguje svou smrt.
Děj se vrací do Kardanové Lhoty. Blesk McQueen je po sezoně, ve které získal čtvrtý Zlatý píst v řadě pozván na celosvětový závod World Grand Prix, který pořádá Sir Miles Axlerod jako cestu ke zviditelnění svého nového paliva Allinol, které prý objevil na své cestě kolem světa a jímž je napájeno každé auto účastnící se závodu. Závod je rozdělen na tři části (Japonsko, Itálie a Anglie). Do Japonska Blesk kromě týmu vezme navíc svého přítele Buráka, který ho tam před všemi ztrapní. Na záchodech se stane svědkem boje mezi třemi auty. Jedno mu předá (aniž by si toho Burák všiml) disk na podvozek. Ono auto je americký agent, který je nakonec zajat dvěma auty pracujícími pro doktora Zweitakta. Zweitakt ho mučí oním přístrojem, maskovaným jako televizní kamera, dokud mu neprozradí, komu dal onen disk. Agent sice nic neřekne, ale na obraze, který mu ukazují, Buráka pozná a profesor si toho všimne. Protože už ví, co chce, zapne kameru, ve skutečnosti vysílač elektromagnetických vln, naplno, a americký agent umírá poté, co mu exploduje motor. Mezitím se Burák seznámí na té samé párty v Japonsku s agentkou CIA Holley Shiftwellovou, která má kvůli disku na Burákově podvozku Buráka za onoho již mrtvého agenta. Burák si myslí, že s ním chce navázat vztah, a tak se ničemu nebrání. Oba dva se setkají s Finnem McMissilem a domlouvají se, kdy jim Burák předá informace. Burák nicméně nemá tušení, o čem to mluví.
Na prvním ze tří závodů Blesk dojede druhý, kvůli Burákovi – omylem odvádí Bleskovu pozornost, protože ho kontaktuje Holley a zároveň po něm jdou poskoci doktora Zweitakta, a tak závod vyhraje italská formule Francesco Bernoulli. Blesk se na Buráka naštve a pohádají se, Burák se tedy rozhodne odjet. Na letišti ho ale vyzvedne Finn a společně s Holley odletí letadlem do Itálie, aby vypátrali příčiny tajemných výbuchů aut. Burákovi vyjmou disk, na kterém jsou fotky oné kamery. Zjistí, že kameru vyvinula ona parta doktora Zweitakta, nad kterou je ovšem ještě někdo vyšší, boss celé operace. Všichni se druhý den sejdou v Itálii, kde se jede druhý závod. Na jejich setkání proniká v přestrojení i Burák. Ukazuje se, že tato auta jsou majiteli největšího ropného pole na světě a chtějí zdiskreditovat Allinol, aby všichni začali znovu používat fosilní paliva a oni se stali bohatými a mocnými. Setkání se prostřednictvím televizní obrazovky účastní i šéf celé bandy, ze kterého je ale vidět jen motor a navíc hovoří upraveným hlasem. Burák je svědkem toho, jak šunky ničí paprskem jednoho závodníka za druhým, až to celé skončí hromadnou havárií. Té se vyhnou jen Blesk a Francesco, kteří dojedou v opačném pořadí než v Japonsku a vyrovnají se na čele. Zdrcený Sir Axlerod oznamuje, že vzhledem k nehodám nebude vyžadovat, aby závodníci použili Allinol i v posledním závodě v Londýně - přesně podle plánu padouchů. Blesk však v televizi prohlásí, že Allinol použije, a tak Zweitakt rozhoduje, že jej v posledním závodě zabijí. Finn, který se snaží celé ničení zastavit, je chycen na obří magnet zavěšený z helikoptéry. Padouši pak zajmou i Holley a Buráka, který se marně snaží Bleska varovat.
Všichni tři se probouzejí spoutaní v Big Benu, v Anglii, kde jim padouši uchystali pomalou a bolestivou smrt. Tam se taky Holley a Finn dozvídají, kdo Burák ve skutečnosti je. Jeho vysvětlování brali předtím pouze jako vtipkování. V tu dobu už se jede poslední závod a přímo z hodin se padouši pokoušejí zabít paprskem Bleska. Kamera však z nějakého důvodu selže a Burák se dozvídá, že použijí záložní plán - do Bleskova pitstopu nastražili bombu. Burákovi se podaří uvolnit se z provazů a odjíždí Bleska varovat. Vzápětí se podaří díky Holleyině nápadu utéct i jí a Finnovi, ale s hrůzou zjišťují, že ona nastražená bomba je ve skutečnosti Burák. Zločinci mu nastražili bombu do motoru, protože věděli, že se pokusí Bleska varovat. Doktor už se také chystá Buráka i s Bleskem vyhodit do povětří, ale protože Burák se vehementně snaží Bleskovi ujet, dostane se mimo dosah odpalovacího zařízení. Vzápětí má profesor své vlastní práce nad hlavu, protože musí prchnout před Holley a Finnem, kterému se ale nakonec podaří jej zajmout. Holley mezitím likviduje auta, která pronásledují Buráka a Bleska. Společně s ostatními auty z Kardanové Lhoty pak zneškodní zbylé poskoky a snaží se Zweitakta donutit, aby bombu, ovládanou hlasem, deaktivoval. Ukazuje se však, že on nebyl ten, kdo ji původně aktivoval, a naopak tím spustí odpočítávání do výbuchu. Všechny snahy dostat bombu z Buráka jsou marné, když Burákovi náhle něco dojde a spěchá za Sirem Axlerodem, který sleduje závod spolu se samotnou královnou. Tam Axleroda obviňuje, že on je oním tajemným šéfem celé zločinecké bandy. Axlerod se sice tváří, že se Burák zbláznil, ale ten mu nedovolí odjet, a protože do výbuchu zbývají už jen vteřiny, vyděšený Axlerod bombu deaktivuje a tím se prozradí. Vzápětí je zatčen, a když mu Burák nadzvedne kapotu, ukáže se, že jeho motor odpovídá tomu z oné fotografie. Blesk se také dozvídá, že Serža pro poslední závod vyměnil Allinol za obyčejné palivo a proto paprsek z kamery Bleska nezabil. Burák je za své zásluhy vyznamenán od královny a vrací se do Kardanové Lhoty, kde se sejdou i všichni závodníci z Grand Prix a uspořádají poslední závod. Jsou zde i Finn a Holley, kteří přemlouvají Buráka, aby se přidal k agentům, to však s díky odmítá. Prosí však Finna, aby mu nechal rakety, které používal jako špión, a zapojí se s nimi do závodu.

O FILMU
Poté, co dokončil natáčení snímku Auta, měl John Lasseter naprosto jasno v tom, že s těmito postavami, které si zamiloval jak on, tak i filmoví diváci, chce vyprávět další příběh. A nápady pro film Auta 2 začínaly nabírat jasných obrysů dávno předtím, než započaly jakékoliv přípravné práce.
„V průběhu natáčení Aut jsme vymysleli sekvenci, ve které měl vzít Blesk McQueen Sally na první rande,“ vypráví Lasseter. „A mělo se jednat o drive-in kino, protože to je velmi automobilová záležitost. Pak jsme se zamysleli nad tím, na jaký film vlastně šli. Mám moc rád špionážní filmy a říkal jsem si, že by bylo skvělé vidět, jak by špionážní film vypadal ve světě aut. Vymysleli jsme postavu jménem Finn McMissile, která měla být hvězdou tohohle filmu ve filmu.“
„Jsem obrovským fanouškem špionážních filmů,“ pokračuje Lasseter. „Vyrostl jsem na televizním seriálu The Man from U.N.C.L.E. a se svými pěti syny moc rád špionážní filmy sleduji. Sérii o Bourneovi jsme viděli snad stokrát. A tak přestože se celá scéna nakonec změnila a Blesk se Sally se místo toho na svém prvním rande jeli projet, už jsem na Finna McMissilea a na špionážní film s ním nezapomněl. Říkal jsem si, že má velký potenciál.“
Pak, když v roce 2006 Lasseter cestoval po světě, aby propagoval film Auta, si uvědomil, že podobné země s odlišnou kulturou by byly pro špionážní film ze světa aut naprosto ideální. „Je vzrušující mít možnost vzít Buráka na cestu kolem světa a postavit ho do situací, které jsou pro danou zem naprosto ojedinělé,“ míní Lasseter. „A z toho vychází druhá hlavní složka příběhu. Měl jsem plnou hlavu těch postav a každou chvíli jsem se musel smát, když jsem si představil, jak by se asi v různých situacích zachoval Burák. Jak by se vypořádal s tím, že se v Londýně jezdí na druhé straně? Co by dělal, kdyby se ztratil v Tokiu, kde nejsou žádné orientační cedule v angličtině? A jak by se cítil v Itálii, kde jsou semafory spíše jenom nápovědou toho, co byste asi měli zamýšlet udělat?“
Lasseter má Buráka obzvláště v oblibě. „Burák je naprosto výjimečná postava, je upřímný a naprosto přímočarý a říká vám všechno bez obalu,“ soudí režisér. „Je prostě zábavný a každý si ho zamiluje. Když takhle nevinná postava zjistí, že se okolí nesměje spolu s ní, jak si celý život myslela, ale naopak jí samotné, je naprosto srdceryvné vidět, jak si v tom okamžiku uvědomí pravdu o tom, jaká je - nebo jaká si myslí, že je. Je to velice dojemné, protože prostřednictvím jeho soukromé poutě vlastně ještě posílí jeho přátelství s Bleskem McQueenem. Oba si uvědomí, že Burák je takový, jaký je, a nikoliv Burák, ale svět samotný by se měl změnit.“
Producentka Denise Ream prohlašuje, že spolupráce s Lasseterem byla splněným snem - a nejen pro ni. „Od doby, kdy John dokončil Auta, se Pixar nezanedbatelně rozrostl, takže celá řada umělců, kteří tu pracují, s ním neměli možnost v takové pozici spolupracovat. Bylo to opravdu skvělé,“ říká Ream. „Je úžasné sledovat Johna, jak řídí práci umělců a animátorů a spolupracuje se všemi odděleními současně. Jako režisér je velice konkrétní, ví, co chce. Je to jeho vášeň. Je zábavné s někým takovým spolupracovat. A přiznejme si to, umí skvěle vyprávět. Měl jistou představu o filmu, který chce natočit, a bylo velice zábavné pomáhat mu při jejím zhmotnění. Bylo to náročné, ale protože se s ním skvěle spolupracuje, tak to všechny bavilo.“
Mezinárodní špionáž. Světová závodní scéna. Přátelství. Každý z těchto motivů měl hrát ve filmu Auta 2 svou roli a pomocný režisér Brad Lewis, scenárista Ben Queen a tým zodpovědný za práci na příběhu, pod vedením Nathana Stantona, byli pověřeni úkolem najít pro ně ten správný poměr. Autorem scénáře je Ben Queen, který pracoval podle námětu od Lassetera, Lewise a Dana Fogelmana.
„Nejedná se o parodii na špionážní filmy,“ zdůrazňuje Lasseter. „Je to plnohodnotný špionážní film, ale hrají v něm auta. Jedná se o odlišný žánr, který nám umožňuje využít spoustu zábavných hraček. Ten malý kluk, kterého mám v sobě, se při tvorbě tohohle filmu uplatnil mnohem víc než v případě kteréhokoliv jiného.“
„Když vidíte úvodní scénu s Finnem McMissilem, je naprosto vážná a seriozní, cítíte v ní skutečné nebezpečí. A pak se objeví Kardanová Lhota a najednou je to komedie,“ říká Queen. „Velice dobře tu funguje ten kontrast mezi nimi, okamžitě nám definuje vyznění celého filmu. Je to špionážní thriller, ale s emocemi a komediálními podtóny.“
„Došli jsme k závěru, že přátelství Bleska a Buráka je skutečným nosným prvkem celého filmu,“ vysvětluje Nathan Stanton. „Řekli jsme si, že se nacházíme nějakých čtyři, pět let po událostech prvního dílu, takže pouto mezi Bleskem a Burákem je naprosto pevné. Máme tu velice slavného závodníka, jehož nejlepší přítel žije v izolaci v malém městě. Ačkoliv v rámci Kardanové Lhoty jsou skvělými přáteli, jejich přátelství ještě neprošlo žádnou skutečnou zkouškou. Líbil se nám nápad zaměřit se na to, co se bude dít, když se v tomhle přátelství objeví prasklina.“
Když v roce 2006 přijela do kin Auta, zamilovali si diváci Kardanovou Lhotu - její kouzlo, prostotu a atmosféru malého města, které, jak se zdálo, očarovaly každého, kdo se s nimi setkal. Je to nakonec nejkrásnější město v celém kraji. Tedy podle vrchního odtahovacího auta ve městě - a Burák se v těchhle věcech vyzná.
Ale když přišla řada na návrat do Kardanové Lhoty, přemítali tvůrci filmu o tom, jak si tahle parta povede mimo bezpečí svého domova. Ale kde přesně? No samozřejmě po celém světě. „Kamkoliv se můžete vydat v našem světě,“ říká režisér John Lasseter, „tam se my můžeme vydat ve světě Aut. Když se podíváte na filmy ze série Toy Story: Příběh hraček, je každý z nich zcela jiný, a přitom se všechny odehrávají v okolí Andyho pokoje. Tenhle film se liší tím, že svět Aut 2 je skutečně tak rozlehlý jako ten, ve kterém žijeme my.“
Tvůrce filmu fascinovala mezinárodní závodní scéna natolik, že se rozhodli své oblíbeného závodní auto zasadit do jejího prostředí. „Blesk McQueen je přizván, aby se zúčastnil světového šampionátu, kde by měl na třech úžasných místech - v Japonsku, Itálii a v Británii - soutěžit s nejrychlejšími auty světa. Burák, který nikdy neopustil Kardanovou Lhotu, je samozřejmě v těchto specifických zemích naprosto mimo své běžné prostředí, z čehož vyplývá celá řada zábavných komediálních okamžiků.“
„Při práci na tomhle filmu bylo velice příjemné vědomí, že celý film už má definovanou tvář,“ říká producentka. „Ale protože jsme jeho záběr velice rozšířili, bylo nejtěžším úkolem zapracovat do něj všechny ty různé lokace - takřka dvojnásobek oproti kterémukoliv jinému filmu studia Pixar.“
„Musíte ty světy znovuobjevit,“ dodává k tomu pomocný režisér Brad Lewis. „Každou budovu v pozadí musíte transformovat do její 'automobilové' podoby, vnést ji do světa Aut.“ „Ve filmu Auta 2 je také mnohem více záběrů na davy, více speciálních efektů a více postav,“ pokračuje Ream. „Je obří. Měli jsme štěstí, že výtvarníkem byl zkušený Harley Jessup, který měl pod svým vedením velice talentovaný tým umělců.“
V květnu 2009 se několik členů produkčního týmu snímku Auta 2 vydalo na divokou cestu po Evropě, během které navštívili co nejvíce různých měst a dva dny strávili v Londýně. Tvůrci filmu si podle Jessupa všímali barevné palety v každé ze zemí. „Šedivou londýnskou oblohu a kamenné budovy vlastně využíváme jako protiklad k pestrobarevným autům a rudým londýnským autobusům a telefonním budkám. V Londýně je spousta sytě červených a modrých doplňků.“
Při návštěvě se zastavili mimo jiné u Scotland Yardu, u budovy parlamentu, navštívili Big Ben, Westminsterské opatství a Londýnské oko, ale Jay Shuster, zodpovědný za tvorbu postav, strávil většinu času na nárožích ulic. „Došlo i na situace, kdy jsem v ranní špičce stál u chodníku v Londýně a poznamenával si každé auto, každý nákladní automobil i autobus, který jsem viděl - jenom abych získal představu o povaze tohoto prostředí.“ Shusterovo pozorování tvůrcům filmu umožnilo zaplnit lokace přesně těmi auty, které jsou pro daná místa typická. „Domorodci,“ říká o nich.
Výtvarníci si užili spoust zábavy s transformací klasických prvků jednotlivých měst do jejich automobilové podoby. „Používali jsme modely aut a motivy z konce 19. a počátku 20. století a jejich charakteristiky zakomponovali do nejstarších budov a monumentů ve městě.“
Například londýnská katedrála svatého Pavla má kopuli tvarovanou jako kryt diferenciálu. Jednou z oblíbených proměn prošel také Big Ben, ve filmu zvaný příznačně Big Bentley. „To je pravděpodobně nejlepší příklad památky, která do našeho světa dokonale zapadá,“ míní Jessup, který měl možnost zúčastnit se vzácné prohlídky interiérů Big Benu. „Big Bentley hraje v příběhu zásadní roli. Abychom ho dokázali zasadit do světa Aut 2, zhruba o 250 procent jsme ho zvětšili - dokonce i hodiny, které by se ve skutečnosti vešly do běžné zasedací místnosti v kancelářích, byly nejméně padesátkrát zvětšeny.“
Podle Lewise tu ale byla ještě jedna londýnská památka, která se ve filmu musela objevit. „Věděli jsme, že ve filmu bude Buckinghamský palác,“ říká pomocný režisér. „Vždycky jsme si říkali, že by to bylo úžasné místo pro automobilový závod, a jak vznešeněji můžete nějaký závod ukončit, než když jeho cíl umístíte k Buckinghamskému paláci? Představa, jak se Burák pokouší rozesmát královské stráže, nám přišla s Johnem tak legrační, že jsme ji prostě museli do filmu dostat.“
Lasseterova představivost Buráka už dávno zavedla i do Paříže. „Jak by si asi Burák poradil s obřími křižovatkami u Vítězného oblouku?“ ptá se. „Žádné semafory, žádné pruhy.“ Stejně jako v případě Londýna prošla Paříž proměnou do své automobilové podoby a vrcholek zmíněného Vítězného oblouku tak má tvar bloku motoru. Najdeme zde také záběr na pár, který se líbá na romantickém mostě, připomínajícím Pont des Arts - místo, kam Lasseter se svou ženou chodí pokaždé, když Paříž navštíví.
I Pont des Arts byl samozřejmě uzpůsoben světu aut, stejně jako další ikonické památky - je vytvořen z automobilových listových pružin, které se používají při konstrukci podvozků automobilů. Vrcholek Eiffelovy věže připomíná evropskou zapalovací svíčku ze třicátých let a její základna obsahuje prvky z drátěného kola.
„Bylo pro mě velice zábavné zase pracovat s Paříží,“ poznamenává Jessup. „Už jsme ji velmi důkladně studovali pro film Ratatouille, takže bylo skvělé se k ní vrátit. Paříž je opravdu krásná.“ Při vytváření fiktivního přímořského městečka Porto Corsa v Itálii navštívil tým tvůrců filmu Auta 2 lokace na italském i francouzském pobřeží a absolvoval malebné výlety z italského Portofina do francouzského Nice, ale navštívil také závody v Monacu.
„Když jsme se rozhodli, že vytvoříme fiktivní italské město,“ sděluje Lewis, „chtěli jsme, aby bylo takovým milostným dopisem italskému automobilovému závodnímu sportu. Ten je v Itálii vnímán velice vášnivě. Chtěli jsme zachytit jeho podstatu, od překrásného pobřeží až po bláznivý královský závod Formule 1 v Monacu - a samozřejmě Monte Carlo s tím úžasným casinem.“
Portofino vznik Porto Corsa inspirovalo poměrně výrazně. „Italská Riviera je plná zářivých budov a krásných dlážděných cest, středomořské vegetace a překrásné tyrkysové vody,“ míní Jessup.
Přístav v Porto Corsa, patřičně „poautomobilněný“ prvky klasických italských vozů, má tvar automobilového kola, casino stojí na skalnatém výběžku ve tvaru Fiatu 500 Topolino z roku 1948 a na hracích stolech v casinu se používají plyšové kostky - takové, jaké si lidé často věší na zpětná zrcátka v autech.
Zámořské dobrodružství Aut 2 začíná v Japonsku a tvůrci filmu byli nadšení z možnosti uplatnit pestrou barevnou paletu, která prosvěcuje noční Tokio. Jelikož Lasseter i Lewis Japonsko mnohokrát navštívili, těšili se na to, až své automobilové hrdiny do Tokia zavedou. „Říkali jsme si, že pokud se závodníci vydají do Tokia, budou postaveni tváří v tvář zcela odlišné kultuře,“ vypráví Lewis. „Blesk McQueen a Burák by se tam ocitli v situacích, kdy Blesk by si možná mohl všechna ta světla a mezinárodní pozornost docela užívat, ale pro Buráka by to bylo naprosto nové. Asi by trochu vyčníval.“
„Každý, kdo byl někdy v Japonsku a vešel na japonskou toaletu ví, že záchody tam obvykle dělají mnohem víc věcí, než na jaké jsou Američané zvyklí,“ dodává k tomu Lasseter. „Pořád jsme si říkali, jak by na to asi reagoval Burák? A také jak vlastně vypadají toalety pro auta? Řekněme prostě, že jsme si to docela užili.“
Malý produkční tým se vypravil do Tokia v říjnu 2009 a zažil tu něco, co ve finále inspirovalo jednu z poměrně brzkých scén ve filmu. Členkou tohoto týmu byla i kameramanka Sharon Calahan, která měla na starosti světla. „Tokio se od dob, kdy jsem tam byla naposledy, poněkud změnilo,“ vysvětluje Calahan. „Ale bylo velice příjemné navštívit některé části města, které jsem zatím neznala - ty, které nepatří mezi klasické cíle turistů. Zajímavě kontrastovaly s okázalejšími částmi Tokia. Zahajovací sekvence světového šampionátu se odehrává v muzeu a Národní umělecké centrum bylo v Tokiu kousek od našeho hotelu. Neplánovali jsme využít ho jako inspiraci, ale viděli jsme ho a všichni jsme usoudili, že je to nádherná budova.“
„Tenhle film se od prvního dílu velice odlišuje v takřka všech ohledech,“ míní Lasseter. „Přesto je ale stále součástí světa Aut. Proto je tak zábavný. Podíváme se v něm na místa po celém světě, sledujeme špionážní příběh, navštívíme špičkové závody. Všechno je na něm úžasné a při jeho tvorbě jsme si užili spoustu zábavy.“
Jedním z klíčových úkolů tvůrčího týmu bylo také vytvořit celou řadu zajímavých a zcela nových postav, jak hlavních, tak vedlejších. Dohromady vzniklo 145 unikátních automobilových postav a dalších jejich 781 variant. Vytvořit pro jeden film 926 postav, to je pro studio Pixar jasný rekord.
„Bylo třeba dohlédnout na to, abychom ve filmu měli skutečná auta, která odpovídají zemi, ve které se právě ocitáme,“ popisuje Jay Ward, který má unikátní zaměstnání - dohlíží na správnost a reálnost všeho, co se týká světa filmů Auta a Auta 2. „Když přijedete do Japonska, neuvidíte tam americkou Toyotu Camry, protože ty tam nemají. Oni jezdí v Toyotách Majestic. A na takovéto detaily jsme si chtěli dát velký pozor, aby tak auta ve filmu pomáhala vyprávět příběh a usnadňovala orientaci v tom, kde se právě nacházíme.“
„Skvěle jsme si užili možnost navrhnout závodní auta ve stylu Formule 1, která jsou tak oblíbená fanoušky po celém světě,“ pokračuje Ward. „Dostat do filmu takováto auta pro nás byl obrovský úkol, složili jsme tak poklonu nejoblíbenějšímu motoristickému sportu na světě. Mezi naše nejoblíbenější postavy patřil Francesco Bernoulli. Má v sobě přesně tu správnou dávku italského temperamentu a okázalosti, je ztělesněním toho, jak se v prvním díle choval sám Blesk McQueen.“
Podle Shustera bylo velice náročné dodat Francescovi přesně tu správnou podobu. „Francesco nám dal spoustu práce, protože má odkrytý podvozek,“ říká. „Pořádně jsme se nad ním zapotili, ale mám Francesca moc rád.“
„Formule mají protáhlé nosy,“ pokračuje Shuster, „takže jsme ho museli opravdu hodně přizpůsobovat, abychom získali prostor, který k animaci potřebujeme. Výrazy, které jsme ho dokázali přimět vytvořit, nám daly spoustu práce, ale ve finále vypadají skvěle. Dokázal předvést všechny ty přehnané pózy.“
Dalším favoritem automobilových nadšenců z Pixaru byla špionážní auta. „Finn McMissile je tím nejúžasnějším autem v celém filmu, protože dělá spoustu různých věcí,“ vysvětluje Ward. „Umí se proměnit v loď na křídlech i ponorku a má spoustu různých báječných hračiček. Kromě toho má na kolech magnety, takže dokáže šplhat po ocelových zdech. Finn byl náš vlastní návrh, ale dbali jsme na to, aby působil jako evropský vůz ze šedesátých let.“
Stejně jako Finn McMissile vděčí i Holley Kvaltová za svůj působivý vzhled týmu návrhářů z Pixaru, kteří ji vytvořili zcela od nuly. „Holley vznikla velice rychle,“ prohlašuje Shuster. „Přišel jsem do práce jednou v neděli odpoledne a zkoušel si udělat pár náčrtků, jak by asi mohla vypadat, na základě Johnových poznámek. Je naprostý zelenáč. V jejím návrhu jsem zohlednil moderní sportovní vozy všech značek. Existuje celá řada sportovních vozů, které vznikají u soukromých návrhářů v limitovaných sériích. Udělal jsem jeden náčrtek a další den ho uviděl John a říká 'Ano, to je ono.'“.
I Holley je samozřejmě vybavena nejmodernější technikou, mimo jiné kamerami ve světlometech, skrytou zbraní a taserem a také mechanickou paží. „Vlastně dokáže létat,“ prozrazuje Shuster. „Má křídla, která se vysouvají z podlahy a z její zadní kapoty se stane výškové kormidlo. Ve výfuku má také přídavné spalování.“
Podle Shustera je tahle práce náročná, ale stejně tak i velice vděčná. „Každé auto je specifickým návrhářským dílem a zahrnuje v sobě jistou nutnost řešení problémů. Je to výzva, ale současně obrovská zábava, protože tu mohu uplatnit svou vášeň pro automobilovou kulturu. A nikdy mě nenapadlo, že budu schopen své zkušenosti s návrhem automobilů, které jsem získal v Detroitu, uplatnit při práci na takovýchto postavách.“
V průběhu pěti krátkých let od premiéry snímku Auta v roce 2006 svět počítačové animace pokročil velice zásadním způsobem. V případě snímku Auta 2 navrhl technický vedoucí Apurva Shah společně s úžasnými inovátory studia Pixar zcela nové animační techniky pro auta samotná a využil mnohem širší škálu nových nástrojů a programů. Dokonce i přesto, že používali renderovací farmu (skupina počítačů, které slouží k vykreslení snímků filmu) téměř trojnásobně velkou než v případě Toy Story 3, bylo pro ně přesto velkou výzvou zvládat náročný pracovní režim a vykreslení jednoho snímku filmu trvalo v průměru 13 hodin strojového času.
„Po stránce rozsahu jsou Auta 2 nejnáročnějším filmem, jaký kdy Pixar vytvořil,“ říká Shah. „Tenhle film nás bere na cestu kolem světa, a všechna místa, na která diváky bereme, jsou vytvořena zcela od nuly. Každá země má odlišné 'statisty', kterých jsou stovky. Jenom zajištění toho, abychom takový objem dat zvládali zpracovat a zachovali co nejvyšší kvalitu výstupu byl náročný úkol.“
„Co se aut samotných týče,“ dodává Shah, „chtěli jsme pracovat podobně jako v linkové výrobě. Začínáme standardizovaným modelem a pak mu upravujeme parametry tak, aby odpovídal konkrétní postavě. Každé auto má speciálně laděný podvozek a mechanické vlastnosti. Starší auta mají měkčí pérování a máte z nich dojem, že už se na silnicích nějaký čas pohybují. Jedním z největších pokroků v tomto filmu je skutečný systém řízení aut - definuje, jak se pohybují, kam jedou. Chtěli jsme mít nad těmito prvky co nejvyšší kontrolu a to věci dále komplikuje.“
Pro londýnský závod musel Pixar vytvořit téměř 32 kilometrů krajiny a prostředí. Podle Shaha tvůrci filmu „v podstatě začali s mapou Londýna v ruce. Ačkoliv je náš svět karikaturou toho skutečného, chtěli jsme, aby působil co nejvěrněji. Pro tento film jsme vegetaci a budovy vytvářeli modulárním stylem, abychom snadno mohli pokrýt rozsáhlé plochy. Současně jsme změnili způsob vytváření vodních ploch, abychom měli větší kontrolu nad tím, jak se pohybují lodě a jak reagují na akci.“
Pro kameramana Jeremyho Laskyho bylo nejdůležitějším úkolem zachytit rozsáhlost celého světa, ve kterém se film odehrává, a zajistit, aby měl divák dojem, že nekončí tam, kde končí záběr kamery. „Každý film Pixaru je jako další evoluční krok,“ říká. „Zvolna posouváme hranice možností filmové kamery, abychom se přizpůsobili danému subjektu. V Autech 2 bereme to, co jsme se naučili o natáčení aut a jejich zobrazení coby postav a zohledňujeme to ve všech našich natáčecích postupech. Kamera teď působí mnohem uvěřitelněji a reálněji než v prvním dílu. A také jsme se naučili lépe zobrazit honičky či závody, aby byly zajímavější. Neustále zvedáme laťku.“
„Jednou z věcí, které jsme objevili už při natáčení prvního dílu, bylo to, že těmto postavám vyhovují velice specifické úhly záběrů a objektivy kamery,“ pokračuje Lasky. „Auta jsou mnohem zajímavější, když se pohybují. V tomto filmu je kamera často v pohybu a všechno se snažíme dohnat na maximum. Máme tu postavy, které mají všichni rádi, a umísťujeme je do šílených, napínavých situací na krásných lokacích.“
V případě prvního filmu Lasky se svým týmem konzultoval předního experta na televizní závodní přenosy Artieho Kempnera ze stanice Fox Sports, aby pochopil, jakým způsobem během příprav přenosů rozmísťuje kamery. Ve virtuálním světě počítačové animace je možné kameru umístit zcela kamkoliv, aniž by bylo třeba brát ohledy na zdraví a bezpečnost kameramana či na riziko poškození kamery, takže možnosti jsou neomezené a mnohem zajímavější.
„Chtěli jsme, aby záběry v Autech 2 působily jako skutečné záběry automobilových závodů, ale současně jsme chtěli, aby divák pocítil něco, co mu sledování takových závodů v televizi neumožňuje,“ popisuje Lasky. „Chtěli jsme, aby měl pocit, že závodí společně s auty.“
„V tomhle filmu navštívíme spoustu krásných mezinárodních lokací,“ říká Sharon Calahan, kameramanka, která má na starosti osvětlení. „Odehrává se v Evropě a Asii a skutečně jsme toužili po tom, abychom tato místa zobrazili tak, jak je třeba, aby se nezdálo, že jsme vlastně nikdy neopustili Kardanovou Lhotu. Chtěli jsme, aby se Burák ocitl mimo své přirozené prostředí. Tyhle lokace nevypadají ani vzdáleně jako Kardanová Lhota - jsou lesklé, pestrobarevné, stylové. Chtěli jsme, aby z takového prostředí Burák doslova trčel, a správné osvětlení nám s tím hodně pomohlo.“
V případě scén z Paříže se Calahan odkazuje na film Ratatouille a používá velice podobné měkké a teplé světlo. O správnou míru autentičnosti se postaral také hlavní osvětlovač Julien Schreyer, který z Paříže pochází a který se podílel i na Ratatouille. „Řekla jsem mu, že má hotovo teprve tehdy, když se na záběr podívá a začne se mu stýskat po domově.“
Obdobně se několik britských členů štábu postaralo o atmosféru v londýnských scénách, které se odehrávají pod zataženou oblohou, ale přitom není ošklivé počasí. Jedněmi z nejnáročnějších po stránce osvětlení byly pro Calahan s jejím týmem noční scény. Akcí nabitý špionážní úvod filmu se odehrává uprostřed oceánu, na jehož hladině se během něj odráží celá řada různých světelných zdrojů, a scény v Tokiu, plné zářících neonů, si vyžádaly přepracování a optimalizaci většiny nástrojů, které tým používal, aby bylo dosaženo požadovaného efektu.
„Na Autech 2 se mi nejvíce líbí to, že jsou vizuálně velice rozmanitá,“ dodává Calahan. „Film si vyžádal maximální nasazení všech, kteří se na něm podíleli, ne jenom nás osvětlovačů. Je v něm více davových scén než kdy předtím. Špionážní vlak vypadá jinak než špionážní letadlo. Máme tu spoustu interiérů i exteriérů. Jsou tu k vidění noční scény, denní scény i změny počasí. Je vizuálně tak bohatý a pestrý a přitom v něm najdeme i scény, které využívají umírněnější, omezenější barevnou paletu.“
Jedním z technických pokroků, které se v zábavním průmyslu od premiéry prvních Aut objevily, je 3D prezentace filmů, a Auta 2 jsou třetím snímkem společnosti Pixar, který tento oblíbený formát používá. Aktuální snímek Pixaru nabízí divákům možnost zažít zábavu a vzrušení automobilových závodů a ponořit se do pozoruhodně navržených a pečlivě vykreslených prostředí.
„Mám 3D rád patrně víc než kterýkoliv jiný režisér,“ svěřuje se režisér John Lasseter. „Mám ve 3D i svatební fotografie! Náš krátký film Knick Knack, který jsme vytvořili v roce 1989, byl 3D v době, kdy neexistovala žádná 3D kina. A od začátku mám dojem, že naše animační médium je pro trojrozměrnou prezentaci jako stvořené.“
„Auta 2 jsme připravovali s jasným cílem uvést je do kin ve 3D,“ pokračuje Lasseter. „A pro filmy od Pixaru 3D neznamená, že se vás něčím snažíme za každou cenu ohromovat, jde nám o to, aby náš svět byl ještě uvěřitelnější a reálnější, abyste se cítili, jako byste do něj nahlíželi oknem. Vžijete se do něj. A myslím, že až uvidíte Auta 2 ve 3D, pochopíte, jaké úsilí jsme do toho vložili: všechno je hodně lesklé a působivé a sexy. Ale současně je to pečlivě promyšlené, protože správné nasvícení dodává 3D hloubku. Mokré ulice, lesklá auta, blýskavé budovy. Je to ohromné!“
„Opravdu se snažíme o to, aby film využíval možností 3D média,“ poznamenává k tomu Brad Lewis. „John se velice zajímá o to, jak může 3D prospět odlišným typům filmů. V případě Aut 2 pracoval náš vedoucí stereoskopie Bob Whitehill na filmu současně s tím, jak vznikal, a všichni bereme při práci na 3D návrhy ohledy. 3D kdysi bývalo jakýmsi doplňkem, něčím, co se aplikovalo úplně nakonec, ale nyní je už nedílnou součástí samotného procesu vzniku filmu. Když narazíme na něco, co podle nás bude ve 3D vypadat úžasně, začneme zjišťovat, jak upravit pohyb kamer, abychom to ještě vylepšili. Rozhodně je to klíčovým prvkem postupu výroby filmů - 3D nám může poskytnout více hloubky a prostoru a dodat příběhu na dramatičnosti.“
Snímek, který až po okraj překypuje rozmanitými lokacemi, rychlými závody a mezinárodní špionáží, ale nabízí také dojemný příběh o přátelství, je doprovázen působivým soundtrackem od držitele Oscara a ceny Grammy Michaela Giacchina, doplněným o skladby od alternativní skupiny Weezer, taktéž držitelů ceny Grammy, country hvězdy Brada Paisleyho, legendárního britského zpěváka a skladatele Robbieho Williamse, francouzské superstar Bénabara a japonské dívčí powerpopové skupiny Perfume.
Auta 2 jsou pro Giacchina již čtvrtým soundtrackem k filmu společnosti Pixar - v minulosti složil hudbu k filmům Úžasňákovi, Ratatouille a Vzhůru do oblak, ale také k půl tuctu krátkých filmů, které Pixar natočil. „Michael odvedl skvělou práci,“ pochvaluje si Lasseter. „Nechtěli jsme hudbu charakteristickou pro špionážní film. Chtěli jsme něco hodně odlišného - něco zcela inovativního.“
„John je odborníkem na příběh filmu samotného,“ popisuje Giacchino. „Ví, co jeho postavy potřebují a po čem touží. A takhle je třeba o hudbě diskutovat - prostřednictvím emocí. Pokud se Burák cítí hodně nesvůj, jsem to schopen v hudbě odrazit. Mám rád spolupráci s lidmi z Pixaru, protože všichni mluví o příběhu, což je pro mou práci ideální.“
V úvodní scéně, která se odehrává na širém moři a představuje britského superšpiona Finna McMissilea, Giacchino využil svou vášeň z dětství. „Film začíná na lodi a nikoho tam neznáte. Kde je Burák? Kde je Blesk?“ popisuje skladatel. „Když jsem tu scénu viděl, vzpomněl jsem si ihned na to, jak mi bylo deset let a jezdil jsem na kole za doprovodu surfařského rocku - hodně kytarové hudby. Zahrál jsem Johnovi něco, co jsem složil, a on okamžitě prohlásil, že je to dokonalé. A tak vznikla šablona pro celý zbytek filmu.“
Giacchino také složil francouzskou píseň s názvem Mon coeur fait vroum (Moje srdce dělá vrrr), kterou ve filmu zpívá populární a uznávaný francouzský zpěvák a skladatel Bénabar a hudebně tak diváky přivádí do Paříže. Text skladby napsal Giacchino se Scottem Langteau a jejich francouzskou verzi vytvořil Boualem Lamhene. Bénabarovo eponymní album, které vyšlo v roce 2001, odstartovalo jeho fenomenální pěveckou kariéru. V roce 2006 se jeho album Reprise de Negociations stalo evropským bestsellerem a vyneslo mu následujícího roku hned několik hudebních cen.
Specifické pojetí popového hitu z roku 1984 You Might Think (který napsal Ric Ocasek a původně ho nahrála skupina The Cars) tu prezentuje vysoce úspěšná americká alternativní skupina Weezer. Ti na hudební scénu vtrhli v roce 1992 a do dnešního dne nahráli devět alb. „Písnička zazní ve scéně, kdy se Blesk McQueen a Burák vydávají do Japonska,“ říká Brian Bell ze skupiny Weezer. „Což je skvělé, protože to tak nějak odráží naše zážitky z Japonska - zažili jsme tam menší kulturní šok.“
„Ric Ocasek produkoval dvě naše alba a jsme velkými fanoušky The Cars,“ pokračuje Bell, „takže nahrát coververzi jejich skladby pro nás bylo dvojnásobně lákavé. Kromě toho jsme zjistili, že John Lasseter je našim fanouškem a opravdu po skladbě od nás toužil. Byl ve studiu s námi a byl to ohromný zážitek.“
Držitel několika Grammy a countryová hvězda Brad Paisley, který se na soundtracku k prvnímu dílu podílel hned dvěma skladbami, se s další dvojicí vrací i do Aut 2. „Během natáčení Aut se z nás s Bradem stali dobří přátelé,“ vypráví Lasseter. „V případě Aut 2 spojil síly s Robbiem Williamsem a společně nahráli skvělou rock'n'rollovou skladbu. Jde o něco velice odlišného od Bradovy normální tvorby, ale s Robbiem dokázali napsat výtečnou píseň, která zachycuje podstatu přátelství mezi McQueenem a Burákem a zní během závěrečných titulků.“
„Tahle píseň vznikla jako duet s jedním z nejtalentovanějších lidí, jaké jsem kdy poznal, s Robbiem Williamsem,“ dodává k tomu Paisley. „Spojit tyhle dva světy dohromady byl Johnův nápad - zkombinovat britskou a americkou hudbu. Oba jsme tu pracovali na něčem, na co nejsme příliš zvyklí, a sledovali, co se stane, když jste donuceni zkusit něco nového, což je v podstatě základem celého filmu. Naše zkušenosti tak jednoznačně zrcadlily události filmu.“
Skladba Collision of Worlds je Paisleyho duet s Williamsem, talentovaným a velmi úspěšným zpěvákem a skladatelem, který se ohromujícím způsobem proslavil nejen jako sólista, ale také jako člen kapely Take That. Williams má na svém kontě také více než 57 milionů prodaných nosičů po celém světě a je jedním z nejúspěšnějších britských umělců všech dob. „Je to mezinárodně laděná píseň, která se inspiruje filmem samotným - nebýt něj, asi by nikdy nevznikla,“ říká Williams. „Brad přišel s kytarou a základní představou o tom, jak by měl výsledek vypadat. Zahrál mi pár akordů a pak jsme to celé různě měnili a přizpůsobovali, až vznikla hrubá verze celé skladby. Objevují se v ní hovorové výrazy dvou odlišných zemí, které hovoří stejným jazykem, ale až do téhle chvíle jedna druhé nerozumí.“
Druhou skladbu s názvem Nobody's Fool složil sám Paisley. „Inspiruje se tou nejdojemnější scénou v celém filmu,“ říká Paisley. „Burák si uvědomuje, že si o něm všichni myslí, že ze sebe dělá pitomce, a dojde určitého osvícení a uvědomí si, že ho ze sebe nedělá - že pitomec je. Ale Burák si uvědomuje, kým je, a to mě inspirovalo.“
Japonská dívčí skupina Perfume ve filmu uvede svůj hitový singl Polyrhythm, který zazní ve chvíli, kdy se Blesk s Burákem objevují na zahajovacím galavečeru světového šampionátu v Japonsku.
Se svými dvanácti neuvěřitelnými filmy a pestrou paletou inovativních a nápaditých krátkých snímků v průběhu 25 let má společnost Pixar Animation Studios záviděníhodnou a výjimečnou tradici rekordů v tržbách i návštěvnosti, je hybnou silou revoluce ve výrobě filmů a baví diváky po celém světě.
„Nemůžu uvěřit tomu, že už je to 25 let a že jsme dokončili svůj dvanáctý film,“ podivuje se Lasseter. „Je to docela trefné - Auta měla premiéru při našem dvacátém výročí a Auta 2 se v kinech objeví během pětadvacátého. Ale jsem na Pixar velice, velice hrdý - jsem hrdý na všechny naše filmy a všechny naše postavy. Nejvíce ze všeho si vážím lidí - všech těch rodin a diváků, které jsme pobavili. Právě proto děláme to, co děláme, je to zkrátka tak. Jde nám o to, abychom vytvářeli co nejlepší filmy. Nejenom animované filmy, ale filmy, které významným způsobem oslovují diváky všech věkových skupin, pohlaví či národností. Právě to je naším cílem. Točíme zkrátka filmy, takové, na které chceme koukat sami.“
Pixar od svých počátků v roce 1986, kdy Steve Jobs koupil za 10 milionů dolarů divizi počítačové grafiky společnosti LucasFilm Ltd. a nové studio dostalo název Pixar, urazil velký kus cesty. Pod vedením Eda Catmulla, Johna Lassetera a neuvěřitelně nadané skupiny vypravěčů, animátorů a technických géniů společnost Pixar i nadále pokračuje v navyšování laťky špičkové výroby filmů.
Celosvětová obliba filmů společnosti Pixar přetrvává a Auta 2 jsou jedním z jejich nejpozoruhodnějších filmových počinů vůbec.

Ocenění:
Golden Globes
2012 - Nejlepší animovaný film (nominace)

The Saturn Awards
2012 - Nejlepší animovaný film (nominace)

DABING
V českém znění: Richard Krajčo - Owen Wilson (Blesk McQueen), Petr Novotný - Larry the Cable Guy (Burák), Petr Štěpánek - Michael Caine (Finn McMissile), Ivana Andrlová - Emily Mortimer (Holley Kvaltová), Ondřej Vetchý - Eddie Izzard (Miles Axlerod), Matěj Ruppert - John Turturro (Francesco Bernoulli), Michal Dusík - Brent Musburger (Brent Mustangburger), Jan Budař - Joe Mantegna (Grem), Michal Pavlata - Thomas Kretschmann (Profesor Zweitakt), Pavel Liška - Peter Jacobson (Acer), Kateřina Brožová - Bonnie Hunt (Sally), Marko Igonda - Darrell Waltrip (Karol Kolák), Karel Heřmánek - Franco Nero (strýc Topolino), Vladimír Dolejš - David Hobbs (David Hever), Patrik Hezucký - Patrick Walker (Mel Dorado), Jiří Prager - Tony Shalhoub (Luigi), Kryštof Hádek - Jeff Garlin    (Otík), Jiří Hromada - Michel Michelis (Šroťák), Jiří Macháček - Lloyd Sherr (Fillmore), Bolek Polívka - Michael Wallis (Šerif), Petr Pelzer - Paul Dooley (Serža), Valérie Zawadská - Jenifer Lewis (Flo), Vladimír Brabec - Cheech Marin (Ramone), Pavel Trávníček - Richard Kind (Van), Ludmila Molínová - Katherine Helmond (Lizzie), Bedřich Šetena - John Ratzenberger (Mack), Eva Spoustová - Edie McClurg (Minny), Jiří Dvořák - John Mainier (J. Curby Gremlin), Stanislav Lehký - Stanley Townsend (Vladimir Trunkov) / Sig Hansen (Crabby), Jan Dolanský - Bruce Campbell (Rod "Turbič" Redline), Jana Drbohlavová - Vanessa Redgrave (Topolinova máma a královna), Martin Stránský - Velibor Topic (Alexander Hugo), Martin Zahálka - Brad Lewis (Tubbs Pacer), Miroslav Táborský - Stanley Townsend (Victor Mastič), Pavel Rímský - Stanley Townsend (Ivan), Petr Lněnička - Jason Isaacs (Šídlo), Vojtěch Kotek - Lewis Hamilton (Lewis Hamilton), Jiří Knot - ? (Tatra T87), Braňo Holiček, Michal Michálek, Bohdan Tůma, Milan Slepička, Jindřich Hinke, Rudolf Kubík, Ondřej Izdný, Jana Hermachová, Martina Šťastná, Lada Jelínková, Petra Jindrová
Překlad: Vojtěch Kostiha
Produkce: Marek Hrazdil
Zvuk: Guillermo Teillier
Dialogy a režie: Vojtěch Kotek
Creative Supervisor: Mariusz Arno Jaworowski
Výsledný mix: Shepperton International
Producent české verze: Disney Character Voices International, Inc.
Vyrobilo: Studio Virtual 2011

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 28.7.2011 Falcon
Premiéra USA: 24.6.2011 Walt Disney US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 16.11.2011 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 16.11.2011 Magic Box
Poprvé na VOD: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 30 692 449
Tržby celkem - $ 559 852 396
Návštěvnost v ČR 265 635
Náklady (Rozpočet) - $ 200 000 000

FILMY V SÉRII
Auta gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0274/
USA, Animovaný / Komedie / Rodinný, 2006
Režie: John Lasseter, Hrají: Owen Wilson, Paul Newman

Auta 2 gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0275/
USA, Animovaný / Sportovní / Dobrodružný, 2011
Režie: John Lasseter, Hrají: Owen Wilson, Cheech Marin

Letadla gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0277/
USA, Animovaný / Dobrodružný / Komedie, 2013
Režie: Klay Hall, Hrají: Carlos Alazraqui, Dane Cook

Letadla 2: Hasiči a záchranáři gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0278/
USA, Animovaný / Komedie / Dobrodružný, 2014
Režie: Bobs Gannaway, Hrají: Dane Cook, Ed Harris

Auta 3 gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0276/
USA, Animovaný / Sportovní / Dobrodružný, 2017
Režie: Brian Fee, Hrají: Owen Wilson, Chris Cooper
 
Tvůrci a herci
John Lasseter (Režie), Brad Lewis (Režie), Denise Ream (Produkce), Michael Giacchino (Hudba), Jeremy Lasky (Kamera), Stephen Schaffer (Střih), Kevin Reher (Casting), Harley Jessup (Scénografie), - (Kostýmy), Gary Rizzo (Zvuk), Michael Semanick (Zvuk), Ben Queen (Scénář), Owen Wilson (Herec), Cheech Marin (Herec), Tony Shalhoub (Herec), Larry The Cable Guy (Herec), Michael Caine (Herec), John Turturro (Herec), Emily Mortimer (Herec), Jason Isaacs (Herec), Joe Mantegna (Herec), Peter Jacobson (Herec), Thomas Kretschmann (Herec), Bonnie Hunt (Herec), Franco Nero (Herec), Eddie Izzard (Herec), Jeff Garlin (Herec), Paul Dooley (Herec), Jenifer Lewis (Herec), Katherine Helmond (Herec), Jacques Villeneuve (Herec), Bruce Campbell (Herec), Vanessa Redgrave (Herec), John Ratzenberger (Herec), Richard Kind (Herec), Teresa Gallagher (Herec), Velibor Topic (Herec), Michel Michelis (Herec), Sig Hansen (Herec), Stanley Townsend (Herec), Sebastian Vettel (Herec), Lewis Hamilton (Herec), Edie McClurg (Herec)
 
2011/103/USA/Animovaný, Komedie, Dobrodružný, Rodinný
 
Zajímavost k filmu
- Loď jménem Crabby v originálním znění dabuje Sig Hansen, který je kapitánem opravdové lodi Northwestern s označením ADFG 29962 (Alaska Department of Fish and Game). Loď ve filmu dostala jméno dle svého účelu na opravdovém moři, tedy lovu krabů.
- Na ceste do Porto Corsa prechádza vlak tunelom. Ide o Simplonský tunel, ktorý má dĺžku 19,8 km a bol otvorený v roku 1906.
- Když Burák na začátku filmu jede po Route 66, lze si všimnout na ceduli místního kina nápisu “The Incredimobiles”, což je narážka na další film od Pixaru Úžasňákovi (2004).
- Na začiatku filmu cestuje Finn McMissile na rybárskej lodi Northwestern. Táto loď skutočne existuje. Je to jedna z lodí, ktoré vystupujú v dokumente Deadliest Catch: Crab Fishing in Alaska (2005).
- Autá 2 sú vôbec prvým filmom štúdia Pixar, ktorý nezískal ani jednu nomináciu na udeľovaní cien Akadémie.
- Vzhľad nepriateľských vojnových lodí je založený na skutočných lodiach, ktoré slúžia pre Americké námorníctvo. Meno ich triedy je Independence class.
- Poslední film Pixaru přes smrtí jeho spoluzakladatele, Steva Jobse.
- Původně se počítalo s pěti závody, ale jak nabil příběh na délce, upustilo se od závodu v Německu a závod v Paříži byl přepracován do honičky.
- Porto Corsa je inspirováno městy jako Nice a Portofino. Závodní trať je založena na závodní dráze v Monaku.
- Profesor Z je automobil německé výroby Zündapp Janus, který vyráběla stejnojmenná motocyklová společnost v letech 1957-1958. Poháněl jej motor o výkonu 250 kubických centimetrů a dosahoval nejvyšší rychlosti 80 km/h, avšak kvůli nízké hmotnosti se ovládal skutečně špatně.
- Během závodu v Anglii lze v hledišti zahlédnout ceduli s nápisem Lassetyre, což je dokaz na režiséra filmu, Johna Lassetera.
- Při jedné ze scén v Paříži můžete zahlédnout na sřeše upoutávku na restauraci s názvem Gastow's. Jde o parodii na restauraci Gusteau's z předchozího snímku Pixaru, Ratatouille.
- Luigiho rodina je plná různých variant automobilu Fiat 500, oblíbeného to auta vyráběného v Itálii mezi lety 1936-1955. Autu se přezdívalo Topolino, což je italský výraz pro Micky Mouse.
- John Lasseter přišel na nápad k příběhu druhého dílu na svém evropském turné propagujícím Auta.
- Rod 'Torque' Redline má poznávací značku M1911A1, což je označení slavné pistole .45 Colt, kterou vyráběla americká armáda v letech 1911 až 1985.
- Jedno z aut po boku britské královny je legendární vůz české výroby Tatra 87 Tatraplán.
- Pro film byly postaveny dálkově ovládané modely Bleska McQueena, Buráka a Finna McMissilea v životní velikosti, a to pro potřeby turné "Agenti na misi", které objíždělo americká města.
- Ve filmu se také objevuje heslo, které se týká určitého detailu na voze Volkswagen Karmann Ghia. Heslo vymyslel Jay Ward, člen týmu Pixar, který na střední škole tento typ vozidla automobilu vlastnil.
- Depa všech závodů ve filmu vycházejí z podoby dep na trati F1 v Bahrajnu.
 
Odkazy