Alvin a Chipmunkové / Alvin and the Chipmunks (2007/87/USA/Animovaný, Komedie, Rodinný, Hudební) 53% -nemám-

19.12.2022 03:20
JEDNOU VĚTOU
„Na scénu přicházejí bratři Alvin, Simone a Theodor.“

OBSAH
Po Garfieldovi přicházejí na scénu bratři Alvin, Simone a Theodor. Jsou to neobyčejné veverky, které nejen že umí mluvit, umí i výborně zpívat. Jednoho dne narazí na Davida, který si jejich talentu všimne a nechá je natočit desku. Následují koncerty, davy fanoušků a Chipmunkové se čím dál tím víc pouštějí do různých dobrodružství s dramatickými následky, a Davidova trpělivost pomalu naráží na strop. Podaří se Alvinovi a ostatním zachránit přátelství s Davidem? Jak se budou smiřovat s nově nabytou popularitou? Alvin a jeho parta jsou totiž nezbední až běda a David bude mít co dělat, aby je uhlídal před mnoha nástrahami, o kterých si doposud myslel, že nemohou způsobit nikomu nikdy nic. Situační humor doprovázený vtipnými písničkami patří k těm nejlepším zbraním, se kterými na diváky Chipmunkové vyrukují. Snímek je podobně jako filmy s Garfieldem, za kterými stojí stejný realizační tým, kombinací animovaných a hraných postav. Chipmunkové patří mezi kultovní americké animované postavičky. Trio zpívajících veverek přivedl na svět Ross Bagdasarian v roce 1958. Bylo to vůbec poprvé, kdy někdo nahrál desku za použití techniky zrychlení původního zpěvu tak, jak ho známe z animovaných seriálů. Právě za tuto techniku si trio Chipmunků odneslo několik cen Grammy. Obrovská popularita postaviček vedla studio 20th Century Fox k rozhodnutí oživit původní příběh o tom, jak se Chipmunkové objevili a jak začali budovat svou kariéru. Film je kombinací hudební a rodinné komedie. Alvin a spol. jsou také poprvé trojrozměrní a pohybují se mezi normálními herci. Důkazem kvality pak může být i spolupráce hlavních tvůrců filmu. Tim Hill režíroval například film Garfield 2. Scénárista Jon Vitti se podílel na filmové sérii Doba ledová a na seriálu a filmu o rodince Simpsonových. Alvin a Chipmunkové se sice na českých obrazovkách objevili v polovině devadesátých let, a nemají zas až tak velkou tradici jako například ve svém rodišti. Vzhledem k hvězdnému týmu animátorů a scénáristů si však film rozhodně zamiluje úplně každý!(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
„Jmenuji se Earl, teda vlastně Dave a jsem terorizován trojicí hlodavců fetujících hélium.“ Tohle kdysi řekl můj kolega ze skupinové terapie, na kterou jsem po nekonečné smyčce Chipmunků na přehrávači mých dětí začal chodit i já. Nyní se cítím vyléčen. Jen v čase Vánoc si občas narazím na hlavu Santovu červenou čepici, omotám se blikajícími světly ze stromečku a ve stavu připomínajícím katatonii si 18 hodin jako kolovrátek prozpěvuji: „K Vánocům mi éro kup, já bych si přál hula hup…“ (Gilmour93) 1*

Šel jsem na to, prože jsem nestihnul SOUKROMOU VÁLKU PANA WILSONA, hraje zde Jason Lee a měl jsem to zadarmo. Nebýt nostalgie, protože jsem Chipmunky znal díky písničkám a filmu, byly by to dvě hvězdičky. Takhle zbývá pochválit animaci, několik dospěláckých fórků a parodí, překvapivě i vyvedený dabing, který se zadařil i v přípědě písní. Jason Lee nehraje, prostě tak nějak přebývá, celé je to schématické a hlavně, film by se měl podřizovat Chipmunkům, dělajícím nepořádek a rozvracející ho zevnitř, nikoliv oni filmu. Navíc celé to poučení, spočívající v tom, že konzumerizmus je špatný, se těžko přijímá od filmu, jehož snahou je parazitovat na zašlé slávě a vytřískat prachy z podeje hraček apod. blbůstek. I to ZA PLOTEM je lepší. :-) (Bluntman) 3*

Nejsem drzý, malý ani chlupatý hlodavec a můj falešný zpěv nedokáže do poslouchatelného tvaru upravit ani nejmodernější technika. Taky naivní propagace rodinných hodnot mi poněkud leze krkem, ale když už mne potomci přinutili podívat se na tyhle veverčácké slavíky, tak mne to sice nepřinutilo sdílet jejich hlasité nadšení, ale do svého hodnocení jsem ho přesto promítl odvážnou matematickou fintou. (Jara.Cimrman.jr) 3*

VELKÁ RECENZE
Po Garfieldovi přicházejí na scénu bratři Alvin, Simone a Theodor. Jsou to neobyčejné veverky, které nejen že umí mluvit, umí i výborně zpívat. Jednoho dne narazí na Davida, který si jejich talentu všimne a nechá je natočit desku. Následují koncerty, davy fanoušků a Chipmunkové se čím dál tím víc pouštějí do různých dobrodružství s dramatickými následky, a Davidova trpělivost pomalu naráží na strop. Podaří se Alvinovi a ostatním zachránit přátelství s Davidem? Jak se budou smiřovat s nově nabytou popularitou? Alvin a jeho parta jsou totiž nezbední až běda a David bude mít co dělat, aby je uhlídal před mnoha nástrahami, o kterých si doposud myslel, že nemohou způsobit nikomu nikdy nic. Situační humor doprovázený vtipnými písničkami patří k těm nejlepším zbraním, se kterými na diváky Chipmunkové vyrukují.
Snímek je podobně jako filmy s Garfieldem, za kterými stojí stejný realizační tým, kombinací animovaných a hraných postav. Chipmunkové patří mezi kultovní americké animované postavičky. Trio zpívajících veverek přivedl na svět Ross Bagdasarian v roce 1958. Bylo to vůbec poprvé, kdy někdo nahrál desku za použití techniky zrychlení původního zpěvu tak, jak ho známe z animovaných seriálů. Právě za tuto techniku si trio Chipmunků odneslo několik cen Grammy.
Obrovská popularita postaviček vedla studio 20th Century Fox k rozhodnutí oživit původní příběh o tom, jak se Chipmunkové objevili a jak začali budovat svou kariéru. Film je kombinací hudební a rodinné komedie. Alvin a spol. jsou také poprvé trojrozměrní a pohybují se mezi normálními herci. Důkazem kvality pak může být i spolupráce hlavních tvůrců filmu. Tim Hill režíroval například film Garfield 2. Scénárista Jon Vitti se podílel na filmové sérii Doba ledová a na seriálu a filmu o rodince Simpsonových.
Alvin a Chipmunkové se sice na českých obrazovkách objevili v polovině devadesátých let, a nemají zas až tak velkou tradici jako například ve svém rodišti. Vzhledem k hvězdnému týmu animátorů a scenáristů si však film rozhodně zamiluje úplně každý!

O FILMU
Alvin a Chipmunkové dělají v životě nebohého Daveho Sevilla rambajs už téměř padesát let, během nichž prošli několika různými inkarnacemi. Od okamžiku, kdy je zpěvák a písničkář Ross Bagdasarian st. přivedl na svět, zůstávají Chipmunkové popkulturní stálicí, kterou zbožňuje mladé i odrostlejší publikum.
Podle producenta Rosse Bagdasariana ml. je velkolepé filmové zpracování vyvrcholením dlouholetého úsilí. „S Janice jsme o celovečerním filmu s Čipmunky uvažovali více než deset let a celou tu dobu nám záleželo na tom, abychom natočili snímek, který si budou moci užít všechny tři generace jejich fanoušků.“
„Ať jsme s Čipmunky dělali cokoliv, vždycky jsme se snažili o nový a neotřelý přístup. A v tomhle případě nám přišlo jako dobrý nápad zkusit je umístit do reálného světa a upravit jejich vizáž tak, aby v něm působili uvěřitelně,“ vysvětluje Bagdasariana. „Museli jsme zajistit, aby to byly pořád ty postavy, s nimiž lidé vyrostli,“ dodává Karman. „Aby z Alvina a jeho přátel stále vyzařovalo to, co z těch původních Čipmunků - navzdory tomu, že jsou teď trojrozměrní a digitálně animovaní.“
„Ross ani já jsme o Čipmuncích nikdy nepřemýšleli jako o karikaturách. Brali jsme je jako postavy se skutečnými emocemi. Alvin je drzý, ale také zranitelný. Simon je z nich nejstarší a jelikož nemají rodiče, zastává tuhle roli on - dohlíží na nejmladšího Theodora a snaží se krotit divokého Alvina.“
Režisér Tim Hill podotýká, že Čipmunkové prošli před svým debutem na stříbrném plátně důležitými změnami, které se týkaly jejich vzhledu i povahy. „Tohle nejsou ti Čipmunkové vašeho táty,“ směje se Hill. „Mají moderní švih i postoje a vypadají a pohybují se jinak než jejich předchozí inkarnace. Jsou rozjaření a zábavní, zpívají a tančí. Jsou to popové superhvězdy - s kožichy.“
Filmaři zintenzivnili také jejich emocionální stránku. „Chtěli jsme vyprávět příběh o vzniku nové rodiny, který by člověka zahřál u srdce,“ vysvětluje Hill. „O tom, jak se Dave i navzdory pochybnostem o sobě samém a svých nových svěřencích naučí mít Alvina, Simona a Theodora rád.“
Úkolem vymyslet k filmu příběh pověřili producenti scénáristu Jona Vittiho. Bagdasarian a Karman chtěli, aby byl scénář skutečně chytrý a jako velcí fanoušci Vittiho ostatních filmů byli ochotni počkat osm měsíců, než Jon dokončil práci na všech ostatních projektech. Vitti, který dlouho pracoval jako scénárista a producent na seriálu Simpsonovi a patřil k hvězdnému scénáristickému týmu, který má na svědomí jeho celovečerní verzi, příležitosti vdechnout život nové inkarnaci oblíbených Čipmunků rád využil: „Věděl jsem, že si při tom užiju dost legrace a že má ta látka potenciál oslovit všechny věkové kategorie,“ podotýká režisér. „Má šílenou, ale nadčasovou premisu, která navíc zahřeje u srdce: otcovská figura a tři tančící a zpívající Čipmunkové, kteří se vlastně stanou jejími dětmi.“
Na scénáři se výrazně podílelo také duo Will McRobb a Chris Viscardi, které obohatilo děj o některé důležité scény. Jednou z nich je i velká tříaktová koncertní sekvence, během níž Čipmunkové vystupují na pódiu před tisíci fanoušků, zatímco se je Dave snaží dostat ze spárů bezohledného hudebního producenta Iana. „Je to velká scéna, kterou film vrcholí, psalo se nám to skvěle,“ podotýká McRobb. „Ale všechno to do sebe zapadlo teprve v okamžiku, kdy byla vybrána natáčecí lokace.“
Tou se stala prestižní hala Orpheum Theatre v Los Angeles, která patří k nejvýznačnějším návštěvním místům celého města. Na tamějším pódiu vystupovala spousta hvězd od mladé Judy Garland až po účastníky soutěže American Idol - a nyní se do análů význačných osobností, které jej pocity svou návštěvou, mohou připsat také Alvin, Simon a Theodore.
McRobb a Viscardi vzali úkol přiblížit Alvina a Čipmunky nové generaci diváků velmi zodpovědně. „The Chipmunk Song zná snad každý na světě,“ říká Viscardi. „Ty postavy a jejich hudba jsou posvátnou součástí naší kultury. Museli jsme s nimi zacházet velice obezřetně.“
Osvědčené pravidlo filmové branže „nikdy nepracujte s dětmi nebo zvířaty“ získalo v případě tohoto filmu úplně nový rozměr - jeho hlavními hrdiny jsou totiž zvířecí děti. Naštěstí pro všechny zúčastněné však pouze digitální.
Filmařům nicméně daly zabrat i dospělé role - a to už při jejich obsazování. Režisér Tim Hill podotýká, že postava Daveho Sevilla vyžadovala vzácnou kombinaci komediálních schopností a charismatu. „Bylo důležité najít herce, který by vám byl sympatický i v okamžiku, kdy by křičel to Daveho kultovní ‚Alvine!!!‘ Měli jsme štěstí, že jsme narazili na Jasona, protože přesně tenhle šarm a kouzlo je mu vlastní.“
Kromě přirozeného komediálního talentu vynikal Lee také svou schopností zdatně komunikovat se třemi hlavními postavami, které si musel celou dobu představovat. „Jason to měl o to složitější, že musel zvládnout interakci hned se třemi postavami, které stojí jen výjimečně u sebe. Musel mít pořád na paměti, který Čipmunk zrovna mluví a odkud,“ říká Bagdasarian.
„Nejtěžší bylo pamatovat si, kam má který z nich namířeno a v jakém pořadí se pohybují,“ dodává Lee. „Alvin jde tudy, Simon tamtudy a Theodore zůstává stát… ne, počkat, stojí támhle… ne, teď už zas támhle!“
Lee a David Cross (který si zahrála manažera Iana) byli obsazeni přibližně v době, kdy se k projektu připojili McRobb a Viscardi, což oběma scénáristům udělalo velkou radost. „Když jsme věděli, že budou ty dialogy padat zrovna z jejich úst, byl ten tlak najednou mnohem menší,“ říká McRobb. Oba také podotýkají, že Ian vnesl do postavy zlého manažera nahrávací společnosti další rozměr. „David nevypadá jako obvyklý padouch, s čímž jsme si docela pohráli. V dřívějších verzích scénáře byl Ian spíše takový stereotypní slizoun z velké nahrávací společnosti. V Davidově podání z něj ale vybublal na povrch ten vnitřní blb, takže ve výsledku působí Ian jako člověk, který se snaží být někým, kým není. Má manýry lidí, kteří jsou úspěšní a cool, ale uvnitř je stále ten blb,“ vysvětluje Viscardi.
V Daveově životě hraje významnou roli také jeho bývalá a možná i budoucí přítelkyně Claire. „Daveho minulost v oblasti vztahů je až komicky svízelná - je to další aspekt jeho neschopnosti udržet ve svém životě nějaký řád,“ říká Cameron Richardson. „Myslím si, že díky jejich vztahu bude příběh zajímavý i pro dospělé. Dave se musí naučit vyrůst a jeho eskapády s Claire jsou součástí tohoto procesu.“
Třem animovaným hrdinům propůjčili v původním znění hlas tři herci, kteří patří v současném mladém Hollywoodu k nejpopulárnějším: Justin Long z filmu Vybíjená: Běž do toho na plný koule, Matthew Gray Gubler ze seriálu Myšlenky zločince a herec a popový zpěvák Jesse McCartney.
S příchodem digitální animace se kompletně proměnil i vzhled Alvina a Čipmunků. Aby v hraném filmu působili přesvědčivě, bylo nutné úspěšně propojit skutečný svět s moderní digitální animací. Přestože dnes mají mnohem modernější říz než v uplynulých 45 letech, stále si uchovávají svůj styl. „Nejtěžší bylo začlenit je do skutečného světa a zároveň dosáhnout toho, aby to byli stále ti Čipmunkové, které známe a máme rádi,“ říká producentka Janice Karman.
Alvin, Simon a Theodore se publiku poprvé představili v pořadu The Ed Sullivan Show ještě jako maňásci. V roli Daveho Sevilla jim zdatně sekundoval Bagdasarian st. Když se pak na podzim 1961 ukázal na obrazovce animovaný seriál The Alvin Show, vypadali už titulní hrdinové jinak - ostré kontury a divoký zjev vystřídala přátelštější, barevnější stylizace. Další proměna je čekala v roce 1983, avšak jednalo se spíše o kosmetické úpravy.
Přerod do digitální grafické podoby byl dlouhý a komplikovaný proces, který pokračoval během natáčení a dokonce i ještě během postprodukce. Na nové vizáži Čipmunků se v úzké spolupráci s Bagdasarianem a Karman podílela některá esa v oblasti návrhů animovaných postav včetně H. B. “Bucka” Lewise, do jehož portfolia patří filmy jako Ratatouille či Doba ledová, nebo Chris Consani, který pracoval na Noci v muzeu a filmu Letopisy Narnie: Lev, čarodějnice a skříň.
Zatímco byly postavy dokončovány, vedoucí animace Chris Bailey a jeho tým v efektovém studiu Rhythm & Hues začali trojici digitálních hrdinů rozpohybovávat. Pracovat s postavami, které zbožňují celé generace fanoušků po celém světě, a měnit jejich vzhled, aniž by přestaly působit povědomě, byl náročný úkol, ale Bailey se ho zhostil s nadšením.
Bagdasarian a Karman byli s jeho prací nadmíru spokojeni. „Čipmunkové jsou jen tak prohnaní a zajímaví, jak jim to animátoři umožní,“ říká Bagdasarian. „To oni jim propůjčují to, díky čemu si je zamilujete, díky čemu vám budou blízcí. Alvin nemůže být jen vševěd a drzoun, ale musí být také zranitelný. Ano, Theodore je tak sladký a mlsný jako kdykoliv předtím, ale animátoři mu dali do vínku také naivitu, díky níž působí hrozně roztomile. Simon je tak chytrý, jak jen může být, ale má také velký smysl pro humor a dokáže se Alvinovi postavit, když to situace vyžaduje. A tyhle kriticky důležité vlastnosti jim dodali právě Chris Bailey a jeho lidé z Rhythm & Hues.“
Ještě před začátkem práce na animaci si animátoři natočili debatu Karman a Bagdasariana, při níž rozebírali osobní výstřednosti jednotlivých postav a jejich předpokládané reakce v různých situacích. „Alvin a Simon by se mohli dát do křížku, Alvin a Theodore taky, ale Simon a Theodore určitě ne,“ říká Karman.
Při animování postav Bailey úzce spolupracoval s režisérem Timem Hillem, herci a vedoucími ostatních oddělení. Už na začátku příprav na natáčení Bailey s Hillem vytvořili k celému příběhu a všem efektovým scénám storyboardy, přičemž se v každé z nich snažili pro jednotlivé postavy vymyslet co nejzábavnější pohyby a repliky.
Během natáčení pak byly scény s Čipmunky nacvičovány s použitím vycpaných zvířat, jenž lidem ze štábu pomohly vymýšlet za běhu lepší rozestavení postav a nové vtípky.
„V každé scéně jsem hledal něco, s čím by Čipmunkové mohli operovat,“ vysvětluje Bailey. „Například když měl některý z nich skočit z jednoho místa na druhé, poohlížel jsem se po nějaké sklenici, kterou by mohl zvrhnout, nebo knize, již by mohl převrátit na bok. Zamýšlel jsem se třeba nad tím, zdali nějak řeší, jestli je dobrý nápad proskočit Daveho květinou. Usoudil jsem, že Alvin by se nezdráhal, protože ví, že mu neublíží. Simon by byl poněkud ohleduplnější, protože by nechtěl poškodit něco, co patří Daveovi - obešel by ji. No a Theo by do ní patrně narazil hlavou.“
Bailey podotýká, že zvláště povedená sekvence je ta, v níž Čipmunkové zpívají před zástupy fanoušků svůj klasický hit Witch Doctor a poté mají velkou párty v zákulisí. „V těch scénách jsou hvězdy! Je to velké, okázalé a vynikající z hlediska výtvarné stránky a choreografie. A je to skvělá, velkolepá písnička.“
„Poté, co animátoři do záběrů vložili Čipmunky, už nechtěl nikdo - studio, režisér ani producenti - tuhle sekvenci vystřihnout. To byla pro tým animátorů ta největší motivace.“
Vedoucí animace v Rhythm & Hues Lyndon Barrois řídil celkem 73 animátorů losangeleského studia a dalších 10, kteří pracují ve studiu v Indii. Hlavním problémem byla z jeho pohledu disproporce ve velikosti Čipmunků a okolního světa.
Aby byli všichni animátoři s celým čipmunkovským fenoménem co nejlépe seznámeni, zhlédnuli spolu s Bagdasarianem a Karman několik epizod původního televizního seriálu a nafilmovali skutečné čipmunky v „akci“, aby mohli zkoumat jejich pohyby a anatomii. „Chtěli jsme do detailu pochopit, jakým způsobem se pohybují,“ říká Barrois. „Zkoumali jsme jejich bleskové starty, různé kradmé pohyby, jak si nacpávají tlamičky a jak se staví ze čtyř nohou na dvě a pak zase zpátky.“
Barrois podotýká, že tento výzkum byl při vytváření digitálních Čipmunků velmi důležitý. „Myslím si, že kluci vypadají nejlíp ve chvílích, kdy jsou opravdu těmi zvířátky - když stojí na zadních a natahují se, aby se na něco podívali. Snažili jsme se co nejvíc odolávat nutkání, abychom jim dali člověčí stavbu těla.“
Dalším důležitým člověkem z Rhythm & Hues byl vedoucí digitální grafiky Todd Shifflet, který vymýšlel nasvícení scén a dohlížel na to, aby byli Čipmunkové co nejlépe začleněni do reálného prostředí a mezi skutečné herce.
Kromě nové vizáže dostali Alvin, Simon a Theodore do vínku také úplně nový zvuk, který kombinuje jejich klasický styl s rockem, popem, reggae a hip hopem. Na soundtracku se nacházejí nové verze klasik jako Funkytown, Witch Doctor nebo The Chipmunk Song (Christmas Don’t Be Late). Mezi nové písně patří Get Munk’d, Follow Me Now a coververze hitu Bad Day.
Na všechno bedlivě dohlížel výkonný producent hudby Ali Dee Theodore, jehož schopnost složit přístupné a zábavné popové melodie z něj činila ideálního adepta na stvoření nové inkarnace populární skupiny.
Jeho úkolem bylo udělat z Alvina a jeho parťáků opravdovou skupinu, tj. napsat pro ni písně, které se mohou normálně vysílat na MTV a oslovit jak děti, tak i teenagery a dospělé. „Chtěl jsem, aby se z každé z těch písní stal hit, a tak jsem k těm trackům také přistupoval,“ vysvětluje.
Mezi písněmi film doprovází skladby Christophera Lennertze, které vhodně dokreslují humor v jednotlivých scénách a také rozvíjející se vztah mezi Davem a Čipmunky.
Dalším klíčovým prvkem je obrovská energie jejich koncertních čísel. Choreograf Rosero McCoy vymyslel pro čipmunky strhující taneční kreace, které kombinují nové prvky se zavedenými. „Chtěl jsem, aby vypadaly dobře ještě za rok. A nejlépe i za dva nebo pět,“ říká McCoy.
Některé z modernějších pohybů jsou založeny na „snap dance“, odrůdě hiphopového stylu, která se zrodila v Atlantě, losangeleském „krumpingu“, pro nějž jsou charakteristické volné, expresivní a velmi energické pohyby, a pouličním tanci, který se zrodil v Oaklandu.
Úkolem animátorů bylo na plátně vyobrazit, jak jsou tance Čipmunků strhující a rytmické. Ještě předtím, než se do toho kouzelníci z Rhythm & Hues pustili, prošel si McCoy všechny kroky s lidmi, kteří se na pár okamžiků vžili do Alvina, Simona a Theodora. Tahle živá předloha animátorům pomohla pochopit, jakou má daný tanec formu a pohyby, nicméně přenést vlnění lidského těla na malé čipmunkovské tělíčko nebylo jednoduché. „Nejenže museli animátoři adaptovat váhu a energii vzrostlého člověka na malé tvorečky, ale také bylo potřeba přidat do animace jejich výrazové prostředky a obdařit je individuálními pohyby, které jsou pro každého z nich specifické.“
„Alvin je velice pyšný - když stojí na pódiu, je to jeho okamžik. Myslí si, že byl předurčen k tomu, aby se stal hvězdou. Theovi se honí hlavou spíš něco jako: ‚Tyjo, paráda! Fakt jsem tady? A ty lidi mě zbožňujou!‘ No a Simon, ‚ten moudrý‘, se nečekaně také odváže.“
Moderní způsob tance doprovází různé nostalgické dekorace hlavního výtvarníka Richarda Hollanda, které mají v mnoha případech speciální skrytý význam - například piáno, na němž filmový Dave Seville skládá píseň The Chipmunk Song (Christmas Don’t Be Late), je totéž piáno, na němž Ross Bagdasarian st. tento hit složil ve skutečnosti. Dokonce i číslo v adrese domu má svůj význam - 1958 je rok, v němž se Čipmunkové zrodili.
Tím nejdůležitějším, díky čemu celý film funguje, je však příběh. „Vzpomínám si, jak jsem říkal Janice [Karman], že ani jedna epizoda The Alvin Show z 60. let se netýká toho, jak Čipmunkové začali žít s Davem Sevillem. Proto se tohle téma stalo námětem jedné z prvních epizod, které jsem s ní napsal pro seriálové pokračování z roku 1983. A jsme hodně rádi, že na vzniku jejich přátelství je založen i film,“ říká Bagdasarian.
„Tenhle film je zajímavým přírůstkem ke všem projektům, které jsme dosud s Čipmunky zrealizovali,“ říká Bagdasarian. „Je to splněný sen a opravdová pocta tomu fenoménu, který před téměř 50 lety můj táta vytvořil.“

DABING
V českém znění: Martin Stránský - Jason Lee (Dave), David Novotný - David Cross (Ian), Zbyšek Pantůček - Justin Long (Alvin), Pavel Tesař - Matthew Gray Gubler (Simon), Jan Maxián - Jesse McCartney (Teodor), Nikola Votočková - Cameron Richardson (Claire), Martina Hudečková - Veronica Alicino (Amy), Jiří Březík - Chris Classic (DJ), Petra Tišnovská - Jane Lynch (Gail), Jana Páleníčková, Hana Ševčíková, Svatopluk Schuller, Tomáš Borůvka, Jiří Valšuba, Jitka Moučková, Luděk Čtvrtlík (titulky) a další
Zpívají: Zbyšek Pantůček - Justin Long (Alvin), Jiří Březík - Matthew Gray Gubler (Simon), Jan Maxián - Jesse McCartney (Teodor)
Překlad a texty písní: Petr Putna
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Roman Čadek
Mix zvuku: Martin Jílek - SoundSquare
Hudební režie: Zbyšek Pantůček
Dialogy: Magda Landsmannová
Režie: Alice Hurychová
Vyrobila: LS Productions dabing 2007

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 20.12.2007 Bontonfilm
Premiéra USA: 14.12.2007 20th Century Fox
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 5.5.2008 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 2.6.2008 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 6 364 637
Tržby celkem - $ 361 336 633
Návštěvnost v ČR 77 078
Náklady (Rozpočet) - $ 60 000 000

FILMY V SÉRII
Alvin a Chipmunkové gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0270/
USA, Animovaný / Komedie / Rodinný, 2007
Režie: Tim Hill,Hrají: Ross Bagdasarian Jr., Jason Lee

Alvin a Chipmunkové 2 gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0271/
USA, Animovaný / Komedie / Rodinný, 2009
Režie: Betty Thomas, Hrají: Ross Bagdasarian Jr., Anna Faris

Alvin a Chipmunkové 3 gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0272/
USA, Animovaný / Komedie / Rodinný, 2011
Režie: Mike Mitchell, Hrají: Ross Bagdasarian Jr., Jason Lee

Alvin a Chipmunkové: Čiperná jízda gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0272/
USA, Komedie / Rodinný / Hudební, 2015
Režie: Walt Becker,Hrají: Ross Bagdasarian Jr., Jason Lee
 
Tvůrci a herci
Tim Hill (Režie), Janice Karman (Produkce), Christopher Lennertz (Hudba), Peter Lyons Collister (Kamera), Peter E. Berger (Střih), Mindy Marin (Casting), Richard Holland (Scénografie), Alexandra Welker (Kostýmy),  David Giammarco (Zvuk), Paul Massey (Zvuk), Mildred Iatrou (Zvuk), Tony Lamberti (Zvuk), Cheri Minns (Masky), Jon Vitti (Scénář), Will McRobb (Scénář), Chris Viscardi (Scénář), Jason Lee (Herec), David Cross (Herec), Cameron Richardson (Herec), Jane Lynch (Herec), Erin Chambers (Herec), Matthew Gray Gubler (Herec), Jesse McCartney (Herec), Justin Long (Herec), Beth Riesgraf (Herec), Jayden Lund (Herec), Adriane Lenox (Herec), Frank Maharajh (Herec)
 
2007/87/USA/Animovaný, Komedie, Rodinný, Hudební
 
Zajímavost k filmu
- Na BMI Film and TV Awards získal snímek cenu BMI Film Music.
- Na Young Artist Awards byl snímek nominován na Best Family Film.
- Na Kid´s Choice Awards získal snímek cenu v kategoriích Favorite Movie.
- V originálním zvukovém zpracování každého chipmunka mluví a zpívá jiná osoba.
- Skuteční Čipmankové jsou hlodavci příbuzní veverkám, po stranách těla je zdobí světlý pruh, žijí na východní části hranice mezi Kanadou a USA a nejčastěji přebývají v norách na okrajích lesů.
- Před natočením celovečerního filmu měli Chipmunkové za sebou již řadu hudebních alb, několik cen Grammy a televizní seriál.
- Poté, co se ukáže, že chipmunkové zpívají na playback, začne Simon křepčit. Je to odkaz na jednu z episod Saturday Night Live z října 2004, kde Ashlee Simpson také zpívala na playback a prozradila se.
- Dave (Jason Lee) bydlí v domě číslo 1958. V roce 1958 vytvořil Ross Bagdasarian St. Chipmunky a vydal písně „Witch Doctor“ a „Chipmunk Song“. Bylo to vůbec poprvé, kdy byla nahrána deska za použití techniky zrychlení původního zpěvu, jak jej známe z animovaných seriálů.
- Do některých kin byl film distribuován pod názvem Simon – což je jméno jednoho z chipmunků. Dalším krycím jménem bylo Hairy Beast.
- Justin Long (jako hlas Alvina) často během nahrávání ztrácel hlas, protože každý dialog museli dolaďovat, aby hlasy zněly více přirozeně.
- Když se Dave vrací domů ze setkání s hudebním producentem, můžete zahlédnout klávesy opřené o zeď, které ve skutečnosti patří Jasonovi Lee.
- Bill Murray, Chevy Chase, Tim Allen a John Travolta mohli hrát Dava, ale odmítli. Jason Lee prohlásil, že byl tak nadšený z nabídky na roli, která byla původně nabízena Billu Murrayovi, že skákal salta.
- Auto, kterým jezdí Dave je britské Triumph TR4.
- Japonská panenka Alvina říká ("Konbanwa. Watashi wa Alvin desu") – což, přeloženo do češtiny, znamená „Dobrý večer. Jmenuji se Alvin.“ Španělská panenka říká ("Hola! Me llamo Alvin y yo quierro un hula hoop!") – „Ahoj! Jmenuji se Alvin a chci tančit hula hoop!“
 
Odkazy