Zelená zóna / Green Zone (2010/110/USA, Velká Británie, Francie, Španělsko/Drama, Válečný, Akční, Thriller) 74% -Blu-ray-ROZLIŠENÍ Blu-ray

18.12.2022 22:36
JEDNOU VĚTOU
„Důstojník americké armády se snaží najít v Iráku zbraně hromadného ničení.“

OBSAH
Akčnímu thrilleru Zelená zóna se přezdívá „čtvrtý Jason Bourne“. Do jisté míry oprávněně. S úspěšnou sérií ji spojuje nejen žánr, jméno režiséra Paula Greengrasse a představitele hlavní role Matta Damona, ale především stoprocentní filmařina, strhující tempo a výjimečný příběh. Pod ním je podepsaný oscarový scenárista Brian Helgeland (L. A. Přísně tajné).Díky němu se ocitáme na tom nejnebezpečnějším místě na světě, na horké půdě Iráku, krátce po svržení režimu Saddáma Husajna. Jedním z nešťastníků, kteří mají pomoci postavit tuto zemi na nohy, je i velitel americké armády Roy Miller (Matt Damon). Jeho jednotka má za úkol pátrat po zbraních hromadného ničení (jinak hlavní zámince ke svržení Saddámovy krutovlády) a zároveň po pohlavárech bývalého režimu, označených žolíkovými kartami, asi aby to bylo zábavnější. Jenže Miller a jeho muži se nebaví ani trochu, ocitli se v pekle, kde nebezpečí číhá na každém kroku. Není tu nikdo, komu by se dalo věřit, což k jejich smůle platí i o lidech, kteří by měli hrát za jejich tým. Čím hlouběji totiž Miller proniká do tohoto blízkovýchodního chaosu, tím jasnější mu je, že tady „něco smrdí“. V Iráku zuří válka a vysoko nad ním komplikovaná zpravodajská hra, která může přinést zkázu tomu, kdo v ní bude ve finále tahat za kratší konec. Miller se v ní postupně stává čím dál důležitější figurou, která drží v ruce zásadní trumf – pravdu. A proto je třeba ji vyhodit.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Už je to trochu nuda, ale Greengrass zřejmě neumí řemeslně klopýtat. Zelená zóna je neuvěřitelně dynamický film, který se nezastaví ani na vteřinu (i třetí Bourne proti němu občas přešlapuje na místě) a drží diváka v permanentní pozornosti. Od první do poslední sekundy je o co se opírat – ať už jde o dokonale přehlednou akci (obrovský skok právě od třetího Bournea), či vztahy mezi jasně definovanými postavami a naprosto pochopitelné dialogy, které i běžného civila okamžitě vtáhnou do centra dění. Greengrass navíc na půdorys „velkého problému“ roubuje motiv souboje dvou mužů, který je pod taktovkou burácejícího Powellova hudebního aparátu přesně tak cool, jak tomu bylo v předchozích režisérových filmech (a jak – doufejme! – bude ve všech dalších. Tenhle trademark mám ze všeho nejraději). Tím, čím je Scorcese + De Niro (především) pro sedmdesátá a osmdesátá léta, tím je Greengrass + Damon pro současnou generaci. Dobově – ale i nadčasově - poplatnými a reflektujícími umělci pro diváky, kteří se potřebují personifikovat s hrdinou a prožívat příběh jeho očima. Greengrasův tým poskytuje úchvatné řemeslné prostředky (kamera!) a svět, kterým už Damon proplouvá naprosto přirozeně a bez sebemenších zádrhelů. Jedinou vadu vidím paradoxně právě ve scénáři, který je tak neuvěřitelně přehledný a pochopitelný, že ve světle Bourneova světa (nelze nesrovnávat) lehce ztrácí na té jemné přitažlivé vrstevnatosti a chuťovém ocasu (a místy zkrátka a dobře připomíná obyčejnou adventuru ve smyslu „půjdeme z bodu A do bodu B a tam najdeme C, které nás dovede k D“). (kOCOUR) 4*

Při psaní tohoto komentáře mi ve Windows media playeru zní skladba, která je s Matte Damonem víc než jenom spojená. Moby - Extreme Ways. Taky je to titulní skladba pana Bourna, který se třikrát brodil filmovými kiny a třikrat dokázal, že na to má. Jenže já jsem o Mattovi celou dobu přemýšlel jako o frajírkovi, kterýho vychovala Hollywoodská namyšlená skupinka těch rádoby nejlepších a najednou se nestačím divit. Matt Damon se chytá stébla a mně ukazuje, že jeho herecké kvality mají daleko na víc než jenom na Jasona Bourna...A to jsem si naposled myslel u Leonarda DiCapria, než mě začal přesvědčovat o opaku. Je to zvláštní, ale ti američtí herci, když se vyřádí, tak pak dokáží zázraky. Já tak doufám, že Matt Damon, se bude stébla držet naplno a ukáže celýmu světu, že je skutečným hercem, který už konečně dozrál a postaví se do popředí s diCapriem. Samotný film je totiž tak neskutečná jízda, že by si to okamžitě zasloužil. I když to stojí všechno momentálně na něm. Do budoucna to ale vypadá, že nám bude mít ještě hodně co ukázat, a já se budu i nadále těšit. Zelená zóna je totiž špice mezi válečnými filmy z Iráku. Ale ještě aby ne, když si ho natočil jeden z nejlepších režisérů současnosti. Chlapci nám tak ukázali, jak vypadá skutečná válka, jak vypadají skuteční chlapy a jak se to ve válce všecko s upřímností sere. Kdyby takovýhle filmy vznikali pořád...z Matta Damona se tak stává velký herec, konečně. (Malarkey) *

Zelená zóna mi přijde jako film, který si prostě Paul Greengrass natočit chtěl, aby světu "sám" něco řekl o americké politice a globalizace celkově. A po posledních dvou dílech Bournea na to dostal dobré herce i pořádný balík peněz (100 milionů na zemi nenajdete, dvojnásob když jde v podstatě o politicky zaměřený válečný film "o pravdě okolo americké invaze do Iráku"). Výsledek je proto docela plochý a jednostranný, ale technicky skvěle zvládnutý. Pocit, že už jsem něco takového viděl mě však zneklidňuje. (Djkoma) 3*

VELKÁ RECENZE
Už je tomu nějaký pátek, kdy se Jason Bourne proháněl našimi kiny jako nezastavitelná mašina na zabíjení s jediným cílem – najít svou minulost a zabít všechny, kteří mu v tom zabrání. Doug Liman ho tenkrát slušně nastartoval, ale až Paul Greengrass z něj udělal absolutního hrdinu uplynulé desetiletky. Ptát se dnes, jestli opakovaná spolupráce obou posledně jmenovaných bude záživná, je jako ptát se, jestli jablko bude chutnat zase jako jablko. Možná to bude jiná odrůda, ale vždycky to bude šťavnatý kus přírody se svou nezaměnitelnou chutí. V analogii k filmovému řemeslu můžeme klidně říct, že přijde-li na Greengrasse a Damona, pište si, že vždycky to bude adrenalinová jízda (se svou nezaměnitelnou chutí). Tenhle filmový zákon už z kronik pro uplynulé i příští roky nikdy nezmizí.
Spolupráce G+D v současnosti v mnohém připomíná spolupráci Martina Scorseseho a Roberta De Nira v letech sedmdesátých a osmdesátých, popř. spolupráci Tima Burtona a Johnnyho Deppa (po celou dobu :-). Režisér vlastní klíč ke svému dvornímu herci a dvorní herec moc dobře ví, co chce jeho loutkař vidět. Damon s Greengrassem najeli na společnou kolej a pádí vstříc společné vizi s obrovskou profesionalitou i jistotou, která se nepochybně zúročí v následujících letech ještě několikrát. Greengrass mašinu pohání svým šestým smyslem pro populární odrazy „lidských hrdinů“, kteří jsou pro současného diváka tolik potřební, a Damon prostě zase jednou JE tím lidským hrdinou, se kterým není problém se ztotožnit. Ubylo superschopností a zabíjení pomocí časopisů, ale neubylo lidského rozměru. A hlavně neubylo pocitu „koukám ti přes rameno a mám tě rád už po pěti minutách“. Damon má permanentně kameru buď za zády či před obličejem a vám skutečně záleží na tom, co najde za příštím rohem. A můžete si na něj skoro sáhnout.
Greengrassův kameraman opět hodně udýchaně štráduje po place a práce se stativem mu zjevně není moc dopřána (nebo ho nebaví). Kamera kmitá a permanentně navozuje pocit, že se děje něco strašně důležitého, u čeho by se měl člověk ošívat. Ale nemluvíme už o přehnané rozklepanosti, která některé momenty třetího Bournea poslala do horoucích pekel. Greengrass ubral na „zběsile uběhané kinetice“ a přidal více klidného vedení, které lépe koresponduje s pečlivým plánováním vojenských akcí a jejich průběhem. Znamená to jediné - zvýšení přehlednosti při zachování stejného stupně napětí.
A pokud jde o napětí, tady Zelená zóna neuvěřitelně perlí. Každou vteřinu se něco děje, něco důležitého řeší, střílí, běží, popř. všechno dohromady. Damon uhání ze scény do scény a nedostává takřka žádný prostor pro momenty, které by ho nechaly na pozadí scén, kde si pro sebe vyhrazuje prostor pouze zvuk a obrazotvornost a všechno se to snaží tvářit přemýšlivě. Neuvěřitelně pádící film nikdy nepřešlapává příliš dlouho na jednom místě a má naopak pořád co či koho nového prozkoumávat a zapojovat ho do řetězce událostí, které ani nemusí končit ničím velkým – samotný průběh a jeho tempo je poloviční „pointou“. Tou opravdovou (ne, to není spoiler) je ale fakt, že i „velký příběh“ s velkým a závažným tématem dokáže Paul Greengrass přetavit v souboj dvou mužů, svůj tolik osobitý a nesmazatelný trademark. Nejde sice o tolik osobní souboj titánů typu Bourne vs. Kirill (Karl Urban), nicméně i interakce postav v Zelené zóně pod burácející taktovkou hudební aparátu Johna Powella svádí k nadskočení ze sedačky. Zkrátka to šlape!
Samotnou zápletku a nosný děj není třeba nijak hluboce analyzovat, možná jen zamrzí, že se tváří zhruba o dvě třídy ambiciózněji, než čím ve skutečnosti opravdu je. Co si analyzovat zaslouží, je scénář jednotlivých dílčích momentů. Ten bohužel - ve snaze zjednodušit dialogy a zápletku na co nejpochopitelnější úroveň – v mnoha momentech přesahuje do prostého schematismu počítačové hry. V ní chodí voják z bodu A do bodu B, kde najde C, které ho nakonec dovede k D. Ze začátku to není úplně špatně a divák díky tomu zapluje do osidel hlavní zápletky velmi rychle a plynule (opravdu po dlouhé době jsem si u filmu z podobného prostředí řekl, že je velmi přehledný), ale časem to začne mrzet, zvláště jsou-li na ostatní aspekty filmu kladeny viditelně vyšší nároky. Scénář je jednoduchý a jednoduchým zůstane až do konce, kde si navíc viditelně vypomáhá filmovými klišé a náhodami, které do řemeslného ranku Paula Greengrasse, tak jak ho známe, prostě a jednoduše nepatří.
Ale co naplat. Všechno tohle uvažování smaže jeden jediný pohled hrdiny a vojáka, kterému není jedno, jestli si z něj vláda utahuje a posílá ho do akce jen ve jménu hloupých vyšších zájmů. A když má pocit, že to stojí za průzkum, jste v tom s ním. Zelená zóna upaluje jako dostihový vítěz a bylo by nefér jí tohle jedno zaškobrtnutí neodpustit, zvlášť když všechno ostatní (kamera, střih) přesahuje většinu současných filmů o několik řádů; Greengrass zvládá kočírovat detail i celek ve filmu, který komplikovaný obraz konfliktu v Iráku přetavuje v akční snímek s osobitým hrdinou, aniž by přitom ustupoval důležitým otázkám. A není jen dobře natočenou náborovou agitkou ve stylu Černého jestřába!

DABING
V českém znění: Michal Jagelka - Matt Damon (Miller), Pavel Vondra - Greg Kinnear (Clark Poundstone), Jaromír Meduna - Brendan Gleeson (Martin Brown), Irena Hrubá - Amy Ryan (Lawrie Dayneová), Miroslav Táborský - Khalid Abdalla (Freddy) + Patrick St. Esprit (voják), Zdeněk Mahdal - Jerry Della Salla (Wilkins), Pavel Trávníček - Jason Isaacs (Briggs), Martin Zahálka - Michael O'Neill (plukovník Bethel) + Yigal Naor (generál Al Rawi), Lukáš Hlavica - Nicoye Banks (Perry), Rudolf Kubík - Paul Rieckhoff (Gonzales), Libor Terš - Raad Rawi (Ahmed Zubaidi), Otto Rošetzký - Allen Vaught (kapitán Jonathan Vaught), Marek Libert, Antonín Navrátil, Petr Gelnar, Bohdan Tůma, Jakub Saic (titulky)
Překlad: Petr Hnilo
Zvuk: Radomír Šrámek a Richard Tomíček
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Jiří Balcárek
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska 2010

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOS
Premiéra ČR: 3.6.2010 Bontonfilm
Premiéra USA: 12.3.2010 Universal Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 11.10.2010 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 6.11.2019 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 1 750 272
Tržby celkem - $ 94 882 889
Náklady (Rozpočet) - $ 100 000 000
Návštěvnost v ČR - 12 925

BONUSY (Blu-ray)
• Pronikněte do zákulisí natáčení scén s komentářem režiséra Paula Greengrasse a Matta Damona (anglicky) (anglické, polské, portugalské, ruské, řecké, španělské)
• Výstavba Bagdádu
• Vynechané scény s komentářem režiséra Paula Greengrasse a Matta Damona (anglicky) (anglické, polské, portugalské, ruské, řecké, španělské)
• Matt Damon: Připravený do akce  (anglicky) (anglické, polské, portugalské, ruské, řecké, španělské)
• Jak se Matt Damon připravoval na svou roli (anglicky) (anglické, polské, portugalské, ruské, řecké, španělské)
• Uvnitř Zelené zóny (anglicky) (anglické, polské, portugalské, ruské, řecké, španělské)
• Pohled na natáčení výrazných scén Zelené zóny (anglicky) (anglické, polské, portugalské, ruské, řecké, španělské)
• Skutečný Miller: Seznamte se s mužem v pozadí příběhu (anglicky) (anglické, polské, portugalské, ruské, řecké, španělské)

ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.35:1
česky DTS Digital Surround 5.1, anglicky DTS-HD Master Audio 5.1, maďarsky DTS Digital Surround 5.1, polský komentář DTS Digital Surround 5.1, portugalsky DTS Digital Surround 5.1, rusky DTS Digital Surround 5.1, thajsky DTS Digital Surround 5.1, španělsky DTS Digital Surround 5.1
české, anglické pro neslyšící, bulharské, chorvatské, islandské, maďarské, polské, portugalské (Brazílie), rumunské, řecké, slovinské, španělské, thajské, turecké
 
Tvůrci a herci
Paul Greengrass (Režie), Tim Bevan (Produkce), Eric Fellner (Produkce), Paul Greengrass (Produkce), Lloyd Levin (Produkce), John Powell (Hudba), Barry Ackroyd (Kamera), Christopher Rouse (Střih), Daniel Hubbard (Casting), John Hubbard (Casting), Amanda Mackey (Casting), Cathy Sandrich (Casting), Dominic Watkins (Scénografie), Sammy Sheldon (Kostýmy), Simon Hayes  (Zvuk), Oliver Tarney (Masky), Brian Helgeland (Scénář), Rajiv Chandrasekaran (kniha) (Předloha), Matt Damon (Herec), Greg Kinnear (Herec), Amy Ryan (Herec), Jason Isaacs (Herec), Brendan Gleeson (Herec), Khalid Abdalla (Herec), Antoni Corone (Herec), Yigal Naor (Herec), Said Faraj (Herec), Omar Berdouni (Herec), Martin McDougall (Herec), Sean Huze (Herec), Soumaya Akaaboune (Herec), Driss Roukhe (Herec)
 
2010/110/USA, Velká Británie, Francie, Španělsko/Drama, Válečný, Akční, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Miller (Matt Damon) nosí ve filmu taktické balistické brýle Oakley M Frame.
- Matt Damon a Greg Kinnear sa spolu stretli už vo filme Bratia ako sa patrí (2003).
- Zelená zóna v názve filmu odkazuje na bezpečné opevnené pásmo v centre Bagdadu, kde si americká armáda po obsadení Iraku vytvorila príjemné zázemie.
- Postava Millera (Matt Damon) je inspirována skutečnou osobností Montyho Gonzaleze, který doopravdy vedl MED Team Alpha (ve filmu Delta). Gonzalez se také podílel na tvorbě filmu.
- Stejně jako ve filmu Smrt čeká všude (2008) je ve filmu zmíněna stejná postava generála Al-Rawi, vlastním jménem Sayf Al-Din Fulayyih Hasan Tahav, velitel Republikánské gardy v Iráku. Na kartách nejhledanějších iráckých zločinců mu je přiřazen "křížový spodek". Každý film však zobrazuje jeho smrt jiným způsobem.
- Scény v centru Bagdádu byly natáčeny v Maroku.
- Kultovní brány "Hands of Victory" (překřížené meče v rukách) v Bagdádu byly ve skutečnosti pronajaté jeřáby, které byly ve studiu dotvořeny CGI.
- Bazén, ve scéně v Republikánském paláci, který byl natočen v Maroku, měl hlubokou a mělkou stranu naopak oproti skutečnému bazénu v Iráku. Takže byla scéna natočena se skokanským prknem otočeným ven a poté bylo digitálně přesunuto na druhý konec.
- Režisér Paul Greengrass začínal svou kariéru natáčením dokumentárních filmů ve válečné zóně.
- Mnoho vojáků ve speciální jednotce na zbraně hromadného ničení Matta Damona byli skuteční váleční veteráni z Iráku a Afghánistánu a ne herci. Damon řekl, že jeho největším problémem bylo jako herec dávat příkazy skutečným vojáků.
 
Odkazy