Žít po svém / An Unfinished Life (2005/103/USA, Německo/Drama) 74%

18.12.2022 22:36
JEDNOU VĚTOU
„Tajemství mají vlastní život."

OBSAH
Jean má dceru Griff a žije s mužem jménem Gary, ale ten ji bije. Griff na ni naléhá, aby utekly, k čemuž se Jean odhodlá. Cestou se jim ale rozbije auto a Jean nezbývá nic jiného, než se vydat na venkov za dědečkem Griff. Einar žije na ranči a s ním tam žije i jeho kamarád Mitch, kterého zmrzačil medvěd, takže se o něj Einar stará. Einar na svém ranči Jean nechce, ale nakonec ji tam nechá kvůli Griff. Griff a Einar o sobě do teď nevěděli. Einar dává Jean za vinu smrt svého syna. Griffin zemřel při autonehodě, kterou způsobila Jean. Griff se nejdřív dědečka bojí, ale pak si k sobě najdou cestu. Einarovo chování k Jean se ale nijak nemění. Jean si ve městě našla práci jako servírka a až si vydělá dost peněz, chce s Griff odjet. Jean se také zapletla s místním šerifem. Crane je hodný a Jean ho možná trochu využívá i ke svojí ochraně. Jednoho dne se ve městě objeví Gary a Einar si všimne, že se potlouká i kolem ranče. Crane o všem ví, ale Jean zatím nic neřekl. Einar ale neváhá a Garyho z města vyžene. Ještě tu noc se ale Einar a Jean pohádají. I Jean sama se obviňuje ze smrti otce Griff. Následujícího dne Jean a Griff odcházejí bydlet k Nině, u které Jean pracuje. Griff se ale kousne a od Jean uteče k dědečkovi. Griff se sblížila i s Mitchem, kterého nyní nejvíc trápí, že medvěd, který ho zmrzačil, je držen v příšerné zoologické zahradě... (TV Prima)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nádhera tyhle citlivě upřímné příběhy, kde se herci sžijí s okolím a pak i díky ním je film daleko hezčí a krásnější. Žít po svém je taková vsuvka do života jedné rančerské rodiny, která si zažila svoje. Zničehonic ale na farmu dorazí Jennifer Lopez a dávné smutky a křivdy se do rodiny opět vrátí a je třeba je řešit. Když je drama citlivé a příjemné a postavy jsou fajn, je radost na něj koukat. Tady to opravdu nemělo chybu. Morgan Freeman a Robert Redford dvojka, kterých si vždycky budu strašně vážit. Jennifer Lopez spíše do počtu, ale jelikož jí tam nebylo tolik, dalo se to zkousnout. Lasse Hallström je úžasný režisér. Klobouk dolů, jak citlivě dokáže vážná rodinná témata podat ve svých filmech. (Malarkey) 4*

Tak při tomhle jsem vrněl blahem víc než při konzumaci svíčkový. Opravdu nádhera, sledovat dva chlapáky pyšnící se jmény Redford and Freeman, protože oni maj v sobě víc talentu a charismatu než Amazonka vody. Film nabízí především lidskost ve všech možných podobách, ale rozhodně mu nechybí humor ani dramatický chvilky. Líbí se mě jak už od počátku film mě film připravuvoval na okmažik, kdy se na ranči objeví ten zmrd a tím mě napínal. Taky mě zajímalo jak se J.Lo popasuje s herectvím vedle takových legend jakými jsou Robert s Morganem, ale zvládla to docela dobře, ale aby ne, mít po boku takový herce, tak bych se taky hecnul. (Enšpígl) 4*

Okoralý rančer se zjizveným srdcem a zjizvený rančer s obrovským srdcem přivítají návštěvu, která zformuje jejich pohled na tíživost viny, pohodlnost zahořklosti i lehkost odpuštění. Režisér klipů skupiny ABBA s oblibou napojuje diváka na infúzi lidskosti včetně její tragiky i krásy a ani Žít po svém není výjimkou. Bonusem navíc (něco jako úsměv pěkně formované sestřičky) je pak klukovské „štengrování“ dvojice hereckých velikánů Freeman, Redford. Chlupatý herec Bart the Bear II byl tady oproti loňskému Into the Grizzly Maze ještě takové nevinné medvíďátko, ale počtem výrazových prostředků už překonal Cage.. (Gilmour93) 4*

VELKÁ RECENZE
Žil byl jeden ošlehaný kovboj, kterému umřel syn a on proto zanevřel na svět. Po světě chodí tisíce bídných padouchů, tak proč to musel schytat právě on? Místo toho, aby se s tím naučil žít, i po dlouhých letech, kdy jeho snacha zaklepe na vrátka jeho ranče, je stále naštvaný na všechny kolem, neochotný smířit se s vlastní nemohoucností nazývat věci pravými jmény a neschopností odpouštět. Jak už to však u Lasse Halströma bývá, takový hrdina je přímo předurčen k tomu, aby ho laskavá přítomnost laskavé rodiny přivedla na správnou cestu. A i když je to samozřejmě prvoplánový kalkul a jasný tah na branku, opět tomu švédský režisér dodává příjemně hladivé kontury na pozadí malebné horské krajiny a luk zalitých kýčovitým slunečním svitem.
Mohli bychom na tomto místě v klidu skončit, protože to, jak se tenhle příběh bude dále vyvíjet dokáže s klidem odhadnout i děcko s dvěma třídami základky. Hallström opět vypráví, jak důležitou roli hraje v životě rodina, jak by člověk neměl přehlížet, když se mu někdo snaží podat pomocnou ruku a jak skvělé je být po letech zase pohromadě. Nic víc za tím nemá cenu hledat, protože tam ani nic jiného není. Jistě, aby se neřeklo, uvidíte i cvičeného medvěda, který si potrpí na westernové pohledy z očí do očí, žárlivého přítele, který se nechce smířit s tím, že mu jeho družka utekla za nějakým páprdou na venkov a spoustu dalších příběhových jednohubek, které nenápadně a nijak nepříjemně ředí už tak celkem stravitelnou stopáž. Ale jsou to skutečně jen taková malá pozlátka, které mají dochutit komorní maloměstskou atmosféru a nijak se přitom nebabrat v hlavní rodinné vyprávěcí linii.
Ač mě tahle historka narozdíl od mého okolí nijak výrazně nedojímala, necítil jsem se nijak vydírán, jak jsem v tomhle rodinném subžánru (s malou holčičkou a napravením hlavního hrdiny) většinou zvyklý. Hallström netlačí na pilu a nechá svůj film snad prvně logicky vyústit bez zbytečných úmrtí, tragédií či podobných scenáristických berliček. Rodina je semknuta, sluníčko stále svítí. A je to parádně natočené, tak co byste měli chtít víc, no ne?
Důležitý, prvkem a jedním z neměnných ukazatelů Hallströmových dramat je vymazlená herecká sestava. Ani tady tomu v zásadě není jinak a i když bychom např. mohli polemizovat o důležitosti výkonu Morgana Freemana, jehož roli by mohl s klidem vzít někdo „menší“, na druhou stranu je jedním ze dvou herců na světě (druhým je Christopher Walken), kteří byli zrozeni pro role zkušených mentorů a nemají tedy nejmenší šanci někoho v téhle poloze urazit. Freeman zkrátka hraje svého klaďase číslo 12, občas nahodí nadžánrový výraz bolesti, v závěru projde jakýmsi vývojem a konečná. Výrazovým rozsahem mi mnohem zajímavější připadal Robert Redford, který, ač opět nemilosrdně zasazen do škatulky nedbale zarostlých sympaťáků, nakračuje ke konci k pro něj nezvykle nestandardní rovině, kterou bych moc rád viděl zúročenou v některém z jeho příštích filmů. Nemohu a nechci se o tom kvůli možným spoilerům více rozepisovat, tak jen do budoucna napovím jednoslovnou indicií „brokovnice“.
O kolik Redford spolu s Freemanem jako dvojka ladí a troufnu si dokonce říci, že Freeman od dob Eastwooda neměl lepšího parťáka, o to více je upozaděná (ne, prosím, od traileru na Date Movie tu nechci žádné asociace s pozadím ;) už sama o sobě nevýrazná Jennifer Lopez, kterou přehrává i její vlastní filmová dcera v podání patnáctileté dívky. Je krásné pozorovat, jak všichni (po)slušně hrají a kontrastně s tím Jennifer postává v konstantní póze „ruce v bok“ a snaží se prodat svůj klasický a jediný filmový look ublíženého psa. Mezi ní a Redfordem je však stejná propast, jako mezi Hádkem a Foretem v Expertech.
Žít po svém je takový ten malý film, který vás při nejlepší vůli nemůže urazit, ale na druhou stranu ve vás nic většího nezanechá. Mám ve zvyku se téhle ohrané frázi v psané formě bránit, ale tentokrát sem sedne naprosto přesně. Psát něco navíc je zbytečné - Hallström nijak výrazně nepřekvapil a stvořil očekávatelně koukatelný standard, na který je nejlepší zajít ve dvou a zapíchnout to večeří s melancholickým pokoukáváním po hvězdné klenbě.

O FILMU
Když scenárista a romanopisec Mark Spragg dokončil své paměti, pustil se se svou manželkou a kolegyní Virginií do rozpracování filmového příběhu, jehož tématem by bylo odpuštění. Na samém počátku inspirovala manžele Spraggovy krajina v okolí jejich domu. Divoká příroda poblíž Yellowstoneského národního parku.
Zaujala je představa staršího muže, na kterého doléhá dlouhý život a těžká farmářská práce. Ty ho učinily moudřejším vůči věcem života, i když ne chápavějším k problémům ostatních. Virginia, bývalá terapeutka, přidala téma žen týraných partnery a hledajících zoufale a často také opakovaně východisko ze situace, která zpravidla vyžaduje radikální řešení. Do příběhu se nakonec dostal i medvěd potulující se poblíž domu Spraggových ...
Když agent Marka a Virginie kontaktoval producentku Kelliann Ladd, projevila o projekt zájem spolu s otcem Alanem Laddem. Od počátku si byla jistá, že pro silné rodinné drama o odpuštění plné poezie a lidské vřelosti je ideálním režisérem Lasse Hallström (nominace na Oscara za Pravidla moštárny/The Cider House Rules, 1999).
Režiséra zaujaly především pečlivě prokreslené, svébytné charaktery a motiv nefunkční rodiny. Na scénáři se mu líbilo i to, že nejde jen o typické rodinné drama, ale o příběh nabitý velkým vnitřním napětím. Příběh pro něho nabízel po emocionální stránce situaci, která sice vychází z konkrétního kulturního okruhu, ale je srozumitelná kdekoli na světě.
Také producent Leslie Holleran byl přesvědčen, že právě takový druh příběhu umí Hallström znamenitě vyprávět. Tvůrce zaujal vztah Einara a Mitche, kteří si zakládají na své mužnosti a opírají se spíš o činy než o slova, ale mají k sobě velmi blízko. Od tohoto vztahu mohli autoři začít odvíjet životy dalších postav.
Od počátku bylo zřejmé, jakou důležitost bude mít v tomto případě herecké obsazení. O Robertu Redfordovi, Jennifer Lopez a Morganu Freemanovi začal Hallström uvažovat okamžitě. Navíc se mu povedlo najít ideální představitelku mladé Griff, Beccu Gardner.
Pro Roberta Redforda bylo pochopitelné, že jeho hrdina se bude podobat těm farmářům žijícím na Západě, kteří žijí staromódním způsobem, v těsné vazbě na půdu a roční období, ale jen ve vlažném vztahu k technice a modernímu způsobu života. Vedle možnosti ztvárnit postavu, jíž hluboce rozuměl a přitahovala ho, lákala Redforda také spolupráce s Hallströmem. On byl podle něj přesně tím druhem režiséra, který mu pomůže vytvořit postavu osamělého stárnoucího muže, který celý život těžce pracoval, moc toho nenamluví, ale opírá se v každém svém skutku o pevný kodex cti. Ten se hlásí ke slovu v okamžicích, kdy samotář Einar opouští své útočiště na ranči, ocitá se mezi lidmi ve vesnici a musí řešit problémy, které taková setkání přinášejí.
Zlom v hrdinově životě přichází v okamžiku, kdy se bez varování a bez pozvání objeví snacha s dcerkou. Einar celé roky udržoval pevný vztah jen s Mitchem a jeho mužský svět se nyní ocitá v bezprostředním ohrožení. Důležitým motivem vyprávění je také toulavý medvěd, který jednoho dne přichází do blízkosti lidských obydlí a kterého Einar málem zastřelí, protože kdysi zmrzačil Mitche. Měřítkem změn, které se s hrdinou udály, je právě vztah k divokému, nebezpečnému zvířeti. Když se s ním po čase setkává znovu, je už docela jiným člověkem než předtím. Zná hodnoty svobody, soucitu a odpuštění.
Podle producenta Hollerana je hlavní hrdina Einar mužem, kterého zformoval letitý pobyt v přírodě a kontakt s půdou. Cítí se proto trochu nejistý v současném “politicky korektním” světě. Je to zároveň muž, kterého hluboce zasáhla smrt milovaného syna, z níž nespravedlivě viní snachu. To celá dlouhá léta ovlivňuje jeho vztah k rodině i jeho samotářský způsob existence.
Základem pro filmový vztah Einara a Mitche se stalo přátelství, které Redford a Morgan Freeman uzavřeli v době, kdy spolu natáčeli vězeňské drama Brubaker. V něm se tehdy málo známý Freeman objevil ve své první větší roli. Redford přivítal možnost znovu se po pětadvaceti letech sejít před kamerou a vyzkoušet, jak se jim bude společně hrát. Podle Hallströma to byl fantastický zážitek pro celý štáb.
Morgan Freeman navíc dostal znamenitou příležitost zobrazit muže, který prochází velkým fyzickým utrpením, ale dokáže si navzdory tomu udržet nadhled a vidět i dobré stránky života. Oba muži jsou poznamenáni těžkým zraněním, jeden na duši a druhý na těle (přesvědčivé protetické pomůcky pro Freemana navrhl autor maskérských efektů a držitel Oscara za Draculu. Ulehčit život a pomoci najít smíření jim ovšem může jen někdo třetí. Podle Freemana, je daná situace jen odrazovým můstkem pro vyprávění o tom, jak a do jaké míry se lidé dovedou změnit, když po tom opravdu zatouží.
Podobně na tom byla i Jennifer Lopez, která se po prvním přečtení scénáře do své postavy okamžitě zamilovala. V jejím případě byla důležitá naprostá důvěra k režisérovi, jehož práci obdivuje. Charakter Jean ji totiž donutil odhalit mnoho ze sebe. Herečka proto byla ráda, že se mohla opřít o Hallströmovo vedení i o své herecké kolegy.
Jean je citlivá, silná a vášnivá žena, která musí platit za špatné rozhodnutí, kterým způsobila potíže sobě i milované dceři. Je dobrou matkou, ale vybrala si na základě tělesné přitažlivosti nesprávného muže. V okamžiku, kdy jí situace definitivně přeroste přes hlavu, právě díky dceři dokáže pochopit, že už vztah s Garym nemůže déle snášet. Útěk a hledání nového útočiště je přirozenou reakcí ženy, která se nakonec dokáže rozhodnout správně a vytvořit pro svou rodinu bezpečný domov. Je ochotna vrátit se do míst, kam už nikdy nechtěla vkročit - na ranč svého tchána, se kterým se dlouho odmítala vidět a ke kterému ji poutá složitý a bolestně nejednoznačný vztah. Najít cestu zpět k Einarovu srdci a vyjasnit si vlastní postoje k tomuto přísnému, zamlklému a navenek nevlídnému muži pomůže Jean právě dcerka.
Griff nechápe všechnu složitost vztahů mezi dospělými kolem sebe, cítí však, jak těžké bylo pro její matku opustit milence a vrátit se na ranč, s nímž je spojeno tolik dobrých i zlých vzpomínek a poblíž nějž je pohřben její nikdy nepoznaný otec. Dívenka tuší, že dědeček Einar za strohým, sebevědomým vystupováním skrývá těžké trauma a touhu po smíření a dokáže se mu přirozeným způsobem přiblížit. Navzdory předčasné citové zralosti má v sobě Griff i velkou dávku nevinnosti a dětskosti, takže tvoří protiváhu ke své velmi ženské, složité matce. Griff zažila po matčině boku těžké chvíle, ale dokáže se odpoutat od minulosti a najít si čistý a spontánní vztah k novému prostředí, ve kterém se ocitla. Pomáhá jí v tom vztah ke zvířatům, která dědeček chová. Právě díky nim s Einarem navazuje první kontakty. Zároveň vycítí i osamělost Mitche, který je upoután na lůžko a navzdory Einarově starostlivé péči touží po společnosti a nových dojmech. Právě ty mu spontánní, citlivá a přemýšlivá dívka dokáže nabídnout.
Podle producentů byla Becca Gardner ideální představitelkou Griff, protože je schopná vyjadřovat své pocity jednoduše a přitom působivě. Kvality třináctileté Beccy si nemohl vedle Lopez vynachválit ani Robert Redford. Důvěrný profesionální vztah navázala i s režisérem Hallströmem, který má s dětskými postavami ve svých filmech bohaté zkušenosti. Protože je s nezletilými herci zvyklý pracovat stejně jako s dospělými, dostalo se jí stejného respektu a pozornosti jako hvězdným kolegům. Natáčení se tak odehrávalo v atmosféře důvěry, uvolněnosti a chuti zkoušet všechno, co bylo v souladu s charaktery postav a co ve scénáři našlo pouhý základ pro svobodnou improvizaci.
Další důležitou postavou vyprávění se stal šerif Crane Curtis, v němž Jean nachází oporu jako ve svém možném příštím životním partnerovi. Postavu muže, který Jean poskytne příležitost začít nový život, aniž by přestal respektovat Einara jako muže, jenž v městečku svým způsobem určuje, co je správné, ztvárnil Josh Lucas.
V protikladu ke svému kolegovi zdůraznil Damian Lewis v roli Jeanina bývalého milence Garyho bezohlednost a sebestřednost, která ho přivede do nového prostředí, kde se pokouší uplatnit zažité násilnické chování. Gary je v Lewisově podání především mužem, jež se změnil vinou lásky k ženě, kterou nedokáže respektovat. Je přesto skutečným charakterem. Ztrátou sebekontroly ovšem nakonec přichází o sympatie.
Galerii silných ženských postav ve filmu doplňuje Niny v podání úspěšné televizní, divadelní a filmové herečky Camryn Manheim. Jde o stárnoucí ženu, která dokáže najít pochopení pro situaci Jean a poskytnout jí práci i útočiště ve své restauraci, přestože má ve vztahu k tíživé minulosti dost vlastních problémů.
Důležitým “hercem” ve filmu se stal i tříletý medvěd Bart II, který dostal jméno po svém předchůdci, osvědčeném filmovém veteránovi Bartovi. Podle svého trenéra Douga Seuse se chlupatý debutant dokonale osvědčil. Nebyl přitom jen ozdobou krajiny, ale symbolickou součástí vyprávění. Podobně jako někteří z hrdinů se totiž ocitl v zajetí, kde živoří a pomalu hyne. Teprve díky úsilí jiných se dostává na svobodu a může dát průchod svým přirozeným instinktům. Dokonce i Robert Redford, který byl po vážné kolizi před několika lety přesvědčen, že s medvědy už nikdy nebude pracovat, musel přiznat, že pro něj dobře cvičené zvíře nepředstavovalo žádný problém.
Rodinná atmosféra se během natáčení budovala také díky tomu, že má režisér ve zvyku pracovat opakovaně se stejnými členy štábu. Patří mezi ně kameraman Oliver Stapleton a výtvarník David Gropman (spolupracovali mimo jiné na filmech Pravidla moštárny nebo Ostrovní. Gropman, který s Hallströmem pracuje už popáté (za jeho Čokoládu získal nominaci na cenu BAFTA 2000), soudí, že ho s režisérem dnes spojují stejné instinkty, estetika a styl. Stačí na počátku naznačit, kterým směrem se chtějí ubírat a on a jeho kolegové okamžitě začnou rozvíjet nápady, jež jsou už většinou bezpečným základem pro práci. Při četbě scénáře filmu Žít po svém mu bylo jasné, že půjde o vztahy mezi postavami a o jejich hledání rodiny a domova. Středobodem vyprávění se stal Einarův ranč.
Místo Wyomingu, kde se vyprávění odehrává, dobře posloužil venkovský objekt poblíž městečka Kamloops v Britské Kolumbii. Podle Gropmana dům pomáhal znamenitě dotvářet hrdinův charakter a po drobných úpravách mohl dobře posloužit jako stavba vyjadřující samotného ducha příběhu. Režisér posléze zjistil, že stavení donedávna obýval muž podobný hrdinovi filmu: žil zde 60 let a zemřel tři dny před svými stými narozeninami. Městečko Ashcroft zase posloužilo jako filmová Ishawooa obklopená ze všech stran krásnou, vnitřně dramatickou pouštní krajinou.
Při vytváření venkovského, lehce omšelého charakteru ranče a městečka, se autoři inspirovali starými černobílými fotografiemi venkovského života ve Wyomingu, jimž přizpůsobili uměřenou barevnou paletu filmu.

DABING
V českém znění: Petr Oliva - Robert Redford (Einar Gilkyson), Dana Černá - Jennifer Lopez (Jean Gilkyson), Pavel Rímský - Morgan Freeman (Mitch Bradley), Martin Stránský - Josh Lucas (Crane Curtis), Pavel Vondra - Damian Lewis (Gary Winston), Valérie Zawadská - Camryn Manheim (Nina), Rozita Erbanová - Becca Gardner (Griff Gilkyson), Kateřina Lojdová, Daniela Bartáková, Karel Richter, Helena Brabcová, Ivo Hrbáč, Bohdan Tůma (titulky) a další.
Překlad: Ivan Němeček
Zvuk: Martin Jílek
Produkce: Evelyna Vrbová
Dialogy a režie: Jiří Kodeš
Vyrobila: LS Productions pro Magic Box 2006

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 9.2.2006
Premiéra USA: 9.9.2005 Miramax Films
Premiéra Německo: 24.11.2005 Tobis
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 19.6.2006 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 1 407 942
Tržby celkem - $ 18 618 284
Návštěvnost v ČR 16 114
Náklady (Rozpočet) - $ 30 000 000
 
Tvůrci a herci
Leslie Holleran (Produkce), Alan Ladd Jr. (Produkce), Kelliann Ladd (Produkce), Deborah Lurie (Hudba), Oliver Stapleton (Kamera), Andrew Mondshein (Střih), Kerry Barden (Casting), Suzanne Crowley (Casting), Billy Hopkins (Casting), David Gropman (Scénografie), Lesley Beale (Scénografie), Tish Monaghan (Kostýmy), Lee Dichter (Zvuk), Jayne Dancose (Masky), Matthew W. Mungle (Masky), Mark Spragg(Scénář), Virginia Korus Spragg (Scénář), Robert Redford (Herec), Jennifer Lopez (Herec), Morgan Freeman (Herec), Josh Lucas (Herec), Damian Lewis (Herec), Camryn Manheim (Herec), Becca Gardner (Herec), Lynda Boyd (Herec), Rob Hayter (Herec), P. Lynn Johnson (Herec), Byron Lucas (Herec), R. Nelson Brown (Herec), Jason Diablo (Herec), Sean J. Dory (Herec), Jill Teed (Herec), Jayne Dancose (Herec)
 
2005/103/USA, Německo/Drama
 
Zajímavost k filmu
- Snímek se první týden promítal v USA ve 753 kinech a tržby dosáhly 2 052 000 dolarů.
- Důležitým "hercem" se stal také tříletý medvěd Bart. Pochvaloval si ho také Robert Redford, navzdory tomu, že po kolizi s jiným medvědem byl přesvědčený, že s žádným medvědem už nikdy spolupracovat nebude.
- Robert Redford a Morgan Freeman se znovu potkali před kamerou po pětadvaceti letech od natočení filmu Brubaker.
- Scénář vznikl podle stejnojmenné knihy Marka Spragga, která v době příprav filmu nebyla ještě publikovaná.
- Původně měli na režisérkou židli dosednout převážně televizní tvůrce Mark Rydell, Walter Salles či Robert Altman.
- Ve snímku se měl původně objevit také Paul Newman, ale namísto něj se do obsazení dostal jeho vícenásobný herecký partner (Podraz, Butch Cassidy a Sundance Kid) Robert Redford.
- I když se Žít po svém odehrává na rančích ve Wyomingu v USA, natáčelo se v kanadské provincii Britská Kolumbie.
- Jayne Dancose získala za snímek cenu Canadian Network of Make-up Artists za nejlepší makeup v celovečerním filmu.
- Premiéra snímku měla být původně na konci roku, kdy je tzv. „awards season“. Do kin se tehdy dostávají snímky, které mají největší šanci získat některé z ocenění, co se rozdávají počátkem následujícího roku. Všechny předcházející díla Lasse Hallstroma uvedli v USA v tomto termínu.
- 30-milionové, hvězdně obsazené drama vydělalo během prvních třech dnů promítání (9. – 11. 9. 2005) rovný milion ve 139 kinech. Celkový obrat v USA se vyšplhal na 8,5 milionu dolarů.
 
Odkazy